Möte 2024-04-23
-
1
Godkännande av dagordning
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Förvaltningen informerar
-
4
Nämndens frågor till förvaltningen
-
Kommunstyrelsen har remitterat en motion till socialnämnden från Moderaterna om att staden bör utreda och sätta in insatser vid varje öppen drogscen som ligger inom en radie av 500 meter från en skola. Motionen är skriven av Andréa Hedin (M).
I motionen från Moderaterna beskriver motionären att staden behöver hitta nya sätt att arbeta med trygghetsskapande insatser anpassade efter varje geografisk plats och att arbetet kring just de platser som ligger i anslutning till skolor bör klassificeras särskilt och prioriteras upp. I Stockholms län finns 63 platser som definierats av polisen som öppna drogsscener (ÖDS) i polisens kartläggning 2023. Av dessa ligger 31 ÖDS i Stockholms stad och enligt motionen ligger det en eller flera grundskolor inom en radie av 500 meter från 24 av dem. Motionären yrkar på att staden ska utreda och sätta in insatser vid alla öppna drogscener som har en skola inom en radie av 500 meter, för att undvika att barn och unga rekryteras av gängkriminella eller utsätts för brott. Förvaltningen anser att systematiskt narkotikaförebyggande arbete på dessa platser utifrån lokala lägesbilder och förutsättningar är viktigt och bedömer att mycket arbete redan pågår och utvecklas kopplat till de ÖDS som omnämns.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner detta tjänsteutlåtande som svar på motionen.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Centerpartiet har skrivit en motion om avhopparverksamhet för kvinnor i gängkriminalitet Motionären konstaterar att den organiserade brottsligheten är ett av Sveriges allvarligaste samhällsproblem och att det är allt vanligare att tjejer/kvinnor dras in i organiserad brottslighet och gängkriminalitet. Hotbilden för kvinnor som vill lämna kriminalitet beskrivs som komplex och svår. Finns det barn med i bilden beskrivs situationen än mer problematisk.
Motionären redogör för att det finns behov av ett avhopparprogram som beaktar våld i nära relation, det kriminella tankemönstret och hotbilden samtidigt. Motionären föreslår att staden ska inrätta en avhopparverksamhet med samlad specialkompetens för kvinnor som önskar att lämna gängkriminalitet och att säkerställa att den information som ges ut gällande stadens avhopparverksamhet även riktas till tjejer/kvinnor.
Förvaltningen delar motionärens bild om att den organiserade brottsligheten är ett allvarligt samhällsproblem och att för den som vill lämna en kriminell livsstil ska samhället bereda vägar ut ur kriminaliteten anpassade till olika behov, hotbilder och typer av utsatthet. Tjejers/kvinnors del i den organiserade brottsligheten är ett fortsatt utvecklingsområde. Förvaltningens sammantagna bedömning är emellertid att stadens centrala och lokala avhoppsverksamheter utifrån nuvarande arbetssätt med individuella bedömningar tillgodoser behoven oavsett könstillhörighet.Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsledningskontoret har tagit fram ett nytt kommunikationsprogram för Stockholms stad. Programmet ska ta vid som styrande dokument för nämnders och bolagsstyrelsers kommunikationsarbete.
Förvaltningen är positiv till det föreslagna nya kommunikationsprogrammet. Ett gemensamt program ger förvaltningar och bolag en gemensam grund att stå på i kommunikationsarbetet.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
8
Remiss av Förnyad rekommendation till kommunerna om gemensam finansiering av stöd för en kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård
SKR:s styrelse har beslutat om en förnyad rekommendation till kommunerna om tilläggsfinansiering av viktiga förutsättningar för en kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård för åren 2025-2028. Detta för att kunna fortsätta med det stöd som erbjudits sedan år 2020.
SKR:s styrelse föreslår att kommunerna årligen, till SKR, gemensamt tilläggsfinansierar viktiga förutsättningar för en kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård med sammanlagt 19,5 miljoner kronor per år (d.v.s. max 1,95 kronor per invånare och år) under åren 2025-2028, och att kostnaden fördelas per kommun utifrån beräkningsmodellen för SKR:s medlemsavgift, som baseras på befolkningen i respektive kommun. Kommuner med över 200 000 invånare får 10 procent rabatt.
Det innebär för Stockholms stads del en kostnad om ca 2 mkr per år under åren 2025-2028.
Med tanke på den omställning av socialtjänsten som nu görs för att möta nya samhällsutmaningar och i linje med en ny socialtjänstlag, bedömer socialförvaltningen att ett nationellt och sammanhållet stöd för utveckling av en mer kunskapsbaserad socialtjänst blir än mer centralt de kommande åren. Stockholms stad har också på olika sätt använt och haft nytta av det stöd som erbjudits genom rekommendationen åren 2020-2024.Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
423kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat remissen av Stockholm stads riktlinjer mot våldsbejakande extremism för besvarande till socialnämnden.
Stockholm stads riktlinjer mot våldsbejakande extremism antogs av kommunfullmäktige 2016. Stadsledningskontoret vid Stockholm Stad har kommit med förslag på reviderade riktlinjer. Förslagen består av en tydligare struktur för arbetet mot våldsbejakande extremism som är i enlighet med stadens Trygghetsprogram och de krav som ställs i Lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete (2023:196).
Revideringen inkluderar också beskrivning av ensamagerande gärningspersoner samt extremism i onlinemiljö.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remiss av Stockholm Stads riktlinjer mot våldsbejakande extremism.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
720kb Ladda ner dokument
-
-
10
Remiss av Ut ur utsatthet (SOU 2023:97) och Sexuellt utnyttjande i pornografiska syften – våldsutsatthet som behöver synliggöras
Kommunstyrelsen har till socialnämnden remitterat betänkandet Ut ur utsatthet (SOU 2023:97) och betänkandet Sexuellt utnyttjande i pornografiska syften – våldsutsatthet som behöver synliggöras (SOU 2023:98).
Förvaltningen ser överlag positivt på utredningen Ut ur utsatthet . Utredningen föreslår ett individuellt utformat exitprogram för vuxna med särskilt utsedd samordnare för ett tvärprofessionellt team och individuell plan. Motsvarande program föreslås för barn utsatta för sexuell exploatering.
Förvaltningen anser det vara ett bra förslag att samordnande ansvar för programmen och att dess tvärprofessionella team ska tillhöra socialtjänsten men lämnar vissa synpunkter i tillägg.
Förvaltningen delar i huvudsak de bedömningar och förslag som presenteras av utredningen för Sexuellt utnyttjande i pornografiska syften – våldsutsatthet som behöver synliggöras. Förutom en gedigen sammanställning kring kunskapsbilden av vuxna och barn ger utredningen förslag till utveckling av skydd, stöd och vård samt uppdrag för att synliggöra det våld som förekommer vid pornografisk framställning.
Stockholms stad gör idag redan mycket av det som föreslås i utredningarna och anser att det är viktigt att kommuners och regioners behov av nationell finansiering fullt ut beaktas för att förslagen ska kunna genomföras och få en önskad effekt i hela landet.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Med bakgrund av en allt mer komplex omvärld och ett försämrat säkerhetspolitiskt läge har utredningen En ny livsmedelsberedskap i betänkandet Livsmedelsberedskap för en ny tid (SOU 2024:8) tagit fram flera förslag för att stärka livsmedelsberedskapen. Förslagen handlar bland annat om den enskildes ansvar, kommuners ansvar, beredskapslagring och skydd av jordbruksmark.
Överlag är nämnden positiv till att det tas fram en gemensam nationell inriktning i frågan om livsmedelsberedskap, och att kommuners ansvar tydliggörs.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
12
Remiss av Betänkandet - Ett starkt judiskt liv för framtida generationer – Nationell strategi för att stärka judiskt liv i Sverige 2025-2034 ( SOU 2024:3)
I remiss från kommunstyrelsen av Betänkandet – Ett starkt judiskt liv för framtida generationer – Nationell strategi för att stärka judiskt liv i Sverige 2025-2034 (SOU 2024:3) presenteras förslag om en nationell strategi för att stärka judiskt liv i Sverige. Strategin innehåller fem målsättningar som bedöms ha särskild betydelse för att stärka judiskt liv. De fem målsättningarna är indelade i fokusområdena; Trygghet och öppenhet, Judiskt liv, Kunskap, Utbildning och forskning, Judisk kultur och svensk-judiskt kulturarv samt Jiddisch. Inom varje fokusområde föreslås åtgärder som syftar till att nå respektive målsättning.
Inom ramen för strategin föreslås att regeringen utser ett antal pilotkommuner, kommunerna ska särskilt arbeta för att stärka judiskt liv. Utvecklingsarbetet i kommunerna ska ske i nära dialog och samverkan med den judiska minoriteten. Utredningen har antagit att de tre största kommunerna kommer att ansöka om att bli pilotkommun och därmed ta del av det föreslagna statsbidraget.
Förvaltningen ställer sig positiv till den nationella strategin och föreslagna former för genomförande. Förvaltningen ställer sig även positiv till de föreslagna åtgärderna som syftar till att den judiska minoriteten ska kunna känna sig trygg och säker i det svenska samhället samt säkra fortlevnad och utveckling av judiskt liv i Sverige.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden hänvisar till detta tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat remissen av Betänkandet- Skolor mot brott (SOU: 2024:17) för besvarande till socialnämnden.
Regeringen beslutade den 22 juni 2022 att uppdra åt en särskild utredare att lämna förslag till åtgärder för att förbättra arbetet med säkerhet i skolväsendet. Utredningen hade från början inriktning mot att förebygga, förhindra och försvåra skolattacker. Genom tre tilläggsdirektiv har det ursprungliga syftet utvidgats med olika frågeställningar som handlar om att motverka alla former av brott inom skolväsendet och i samhället, det vill säga inte enbart skolattacker eller grövre våldsdåd.
Betänkandet- skolor mot brott föreslår att skolväsendet ska involveras i det brottsbekämpande arbetet för att öka säkerheten i skolan och i samhället i större utsträckning och mer systematiskt än idag. Delbetänkandet föreslår en reglering av ett antal specifika skyldigheter i ett nytt kapitel i skollagen som innebär ett ansvar för säkerhetsarbete, som blir ett nytt ansvarsområde för skolväsendet.
Förslagen innehåller:
• En reglering av det brottsförebyggande arbetet i skolan
• Beredskap för allvarliga våldssituationer
• Tillträde till verksamhetens område
• En möjlighet att undersöka väskor och andra föremål
• En anmälningsskyldighet
• En ändring av läroplanerna
Sammanfattningsvis välkomnar förvaltningen förslag och ansträngningar för att motverka brottsligheten och öka säkerheten såväl inom skolan och i samhället i stort. Det är bra att utredningen framhåller vikten av att det brottsförebyggande arbetet grundas på kunskapsbaserade underlag och att åtgärder som vidtas följs upp och utvärderas för att säkerhetsställa att arbetet är effektivt. Förvaltningen kan dock inte uttala sig om hur betänkandets förslag kan komma att påverka skolväsendet samt barn och ungas skolgång på kort och långsikt.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på kommunstyrelsens remiss av Betänkandet- Skolor mot brott (SOU 2024:17).Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Prognosen baseras på utfallet per 31 mars samt utifrån dialog med samtliga chefer om eventuella avvikelser från budget.
De flesta verksamheterna har en prognos i balans med budget. Underskott prognostiseras främst inom område jour- och rådgivande verksamhet och ledning och administration. Underskotten täcks inom nämndens budgetram.
Socialförvaltningen ska ansöka om medel från Europeiska Socialfonden (ESF+) inom utlysningen Förstudier: Kompetens-utveckling i Stockholmsregionen. Förvaltningen föreslår nämnden att besluta om delegation till förvaltningschefen att ansöka om dessa medel.Bilagor
-
242kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden och övriga nämnder och bolag i Stockholms stad gör årligen en analys av de kommande årens utveckling och dess konsekvenser för staden. Ärendet beslutas i nämnd i april.
Stadsledningskontoret använder nämndernas underlag som ett av flera underlag i planeringsarbetet inför budgetarbetet under hösten.
Bilagor
-
511kb Ladda ner dokument
-
775kb Ladda ner dokument
-
884kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
16
Inriktning av medel för lokala utvecklingsprojekt och studieresor 2025 (MUL) samt redovisning av lokala utvecklingsprojekt genomförda under 2023 (LUM)
Socialförvaltningens arbete med forskning och utveckling ska bidra till utveckling av socialtjänsten och till bättre resultat för brukarna. Medel för forskning och utveckling inom socialtjänstens verksamhetsområde avsätts i förvaltningens budget utifrån erforderliga beslut. Förvaltningens medel för forskning och utveckling kan användas till satsningar på både stadsövergripande och lokal nivå. Lokala utvecklingsmedel har beviljats till tio projekt under 2023 varav sju har genomfört sitt sista projektår och därmed slutredovisas. Beskrivning av de avslutade projekten redovisas i ärendet och projektens slutrapporter återfinns i bilagor. I ärendet föreslås även inriktning för lokala utvecklingsmedel och studieresor 2025. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner 2023 års redovisning av lokala utvecklingsmedel samt inriktningen för 2025 års medel.
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
413kb Ladda ner dokument
-
-
Andréa Hedin m.fl. (M) har i en skrivelse till socialnämnden framfört ett antal frågor rörande felaktig folkbokföring.
I ärendet redogör förvaltningen för vilka åtgärder som vidtas i staden centralt och på stadsdelsnämnderna för att säkerställa att alla stadsdelsförvaltningar systematiskt efterlever lagkravet och rapporterar till Skatteverket när felaktighet uppdagas.
Förvaltningen belyser både potentiella fördelar och utmaningar med att inrätta en central instans för att anmäla misstänkta bidragsbrott, och vikten av att noga överväga dessa när man utformar och implementerar ett sådant system
Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på skrivelsen.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon (SD) ställer i en skrivelse till socialnämnden frågor om kostnaderna för socialnämndens idéburna offentliga partnerskap (IOP) för insatser till utsatta EU- och tredjelandsmedborgare. Frågorna gäller specifikt vad de totala kostnaderna för partnerskapet uppgick till för år 2023, uppdelat på dag- och nattverksamhet, samt vad de prognosticerade kostnaderna för år 2024 uppgår till.
För år 2023 uppgick socialnämndens kostnader för partnerskapet till 22,8 miljoner kronor varav 5,1 miljoner kronor avsåg lokalkostnader. Resterande 17,7 miljoner kronor avsåg ersättningar till de idéburna organisationerna som ingår i partnerskapet, varav 9 miljoner kronor för dagverksamhet och 8,7 miljoner kronor för nattverksamhet.
För år 2024 uppgår de prognosticerade kostnaderna för partnerskapet till 21,5 miljoner kronor varav 5,5 miljoner kronor avser lokalkostnader. Resterande 16 miljoner kronor avser ersättningar till de idéburna organisationerna i partnerskapet, varav 9 miljoner kronor för dagverksamhet och 7 miljoner kronor för nattverksamhet.
Socialnämndens kostnader för nattverksamhet har minskat mellan år 2023 och 2024, detta på grund av att ett av natthärbärgena kommer att stänga ner den 30 april 2024. I och med detta minskar det totala antalet nattplatser i partnerskapet från 116 till 82. Lokalkostnaderna beräknas att fortsätta minska till 4,8 miljoner 2025 och 4,5 miljoner 2026.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
19
Delegation enligt LVM samt förordnande enligt LVU och lagen om placering av barn i skyddat boende
Socialnämnden svarar för stadens jourverksamhet inom individ- och familjeomsorg. Den nämnd som svarar för denna verksamhet fattar ett särskilt beslut om vilka tjänstemän som ska ha rätt att begära polishandräckning enligt LVM, LVU och lag om placering av barn i skyddat boende. Detta beslut överlämnas sedan till stadsdelsnämnderna som fattar motsvarande beslut.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
784kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
547kb Ladda ner dokument
-
22
Anmälan av delegationsbeslut
-
23
Övrigt