Möte 2024-06-11
-
1
Godkännande av dagordning
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Förvaltningen informerar
-
4
Nämndens frågor till förvaltningen
-
5
Remiss av Motion om att miljö- och hälsoskyddsnämnden bör ta över ansvaret för tillståndsgivningen vid utskänkning av alkohol
Kommunstyrelsen har remitterat en motion till socialnämnden från Centerpartiet om att kommunfullmäktige ska besluta att miljö- och hälsoskyddsnämnden övertar ansvaret för tillståndsgivning och tillsynsarbetet vid utskänkning av alkohol från socialnämnden. Motionen är skriven av Jonas Naddebo (C).
De skäl som anges i motionen motiverar inte den ingripande åtgärd som en förflyttning i ansvar innebär. Det kan finnas andra skäl att hantera serveringstillstånd vid en annan nämnd än socialnämnden, men att en sådan förflyttning behöver vara väl motiverad. Det finns i nuläget inga omständigheter som tyder på att en förflyttning av ansvar skulle leda till en förenkling för stadens näringsidkare. Det finns däremot en risk att förflyttningen i vart fall inledningsvis leder till en försämring i service till stadens näringsidkare.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningen svar på motionen.Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
6
Remiss av Motion om att staden skall ta fram ett eftervårdsprogram för omhändertagna och placerade barn
Socialförvaltningen har mottagit en motion av Jan Jönsson (L) och avger följande yttrande om att ta fram ett eftervårdsprogram för omhändertagna och placerade barn och unga med tillhörande riktlinjer om uppföljning. Eftervård utformas idag individuellt utifrån de specifika behoven i varje enskilt individärende.
Socialförvaltningen har erbjuder insatser för barn och unga och stödjer stadsdelsförvaltningarnas arbete med öppenvård. Det är ett sätt att säkerställa att stadens barn och unga får den eftervård som framgår av lagstiftningen. Det pågår utvecklingsarbeten i staden för att stärka en kunskapsbaserad socialtjänst med insatser som kan användas inom eftervården. Socialförvaltningen stödjer stadsdelsförvaltningarnas implementering av Socialstyrelsens kunskapsstöd Insatser för att motverka fortsatt normbrytande beteende och återfall i brott. Det sociala investeringsprojektet med skolsamordnare för barn och unga som placeras på institution innefattar stöd inför, under och efter avslutad placering. Projektet pågår till och med maj 2025. Sociala investeringsfonden har också nyligen beviljat en ansökan om 47 miljoner kronor för intensifierad eftervård med hög tillgänglighet. Resultaten från dessa olika utvecklingsarbeten kommer att följas upp löpande och utvärderas och förvaltningen avstyrker därför att ett eftervårdsprogram ska tas fram i detta skede.
Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens svar på motionen.Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
526kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har till socialnämnden remitterat en motion från Jan Jönsson (L), Björn Ljung (L) och Andre Nilsson (L). I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar om;
Att staden utreder och reviderar markanvisningspolicyn för att inkludera krav på sociala bostäder vid markupplåtelse.
Att staden aktivt arbetar för att tillskapa flera sociala bostäder i områden med låg andel hyresrätter samt för respektive projekt fastställer en lämplig andel bostäder som uppfyller dessa krav.
Förvaltningen anser att det finns behov av tillgång till prisöverkomliga hyresrätter för att möjliggöra ekonomiskt svaga gruppers tillträde till bostadsmarknaden. Vilka metoder som bör tillämpas i syfte att stimulera framtagandet av prisöverkomliga hyresrätter ligger dock utanför förvaltningens kompetensområde. Förvaltningen menar att andra remissinstanser så som exempelvis exploateringsnämnden har bättre förutsättningar att ta ställning i frågan.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på motionen.Bilagor
-
Kommunstyrelsen har till socialnämnden remitterat en motion från Jan Jönsson (L), Björn Ljung (L) och Andre Nilsson (L). I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar
Att staden utreder och kartlägger den samhällsekonomiska kostnaden för kommunen som beror på grund av att människor befinner sig i strukturell hemlöshet
Att staden tar fram en plan för hur man kan motverka och hjälpa människor ur strukturell hemlöshet, som inkluderar exploaterings-, stadsbyggnads- och socialnämnden samt Bostad Stockholm.
Förvaltningen menar att socialtjänsten har obefintliga eller mycket begränsade underlag att tillgå vad gäller uppskattning av samhällsekonomisk kostnad relaterad till personer i så kallad strukturell hemlöshet. Förvaltningen menar vidare att frågor om behovsstyrd bostadsförmedling ligger utanför förvaltningens kompetensområde och därför bättre besvaras av andra remissinstanser som exempelvis Bostadsförmedlingen i Stockholm AB.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på motionen.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
681kb Ladda ner dokument
-
-
9
Remiss av Förslag till ändring i föreskrifterna (HSLF-FS 2016:3) om socialnämndernas skyldighet att lämna statistiska uppgifter om insatser för barn och unga
Kommunstyrelsen har till socialnämnden remitterat konsekvensutredning - förslag till ändring i föreskrifterna (HSLF-FS 2016:3) om socialnämndernas skyldighet att lämna statistiska uppgifter om insatser för barn och unga, för besvarande.
Socialstyrelsen ansvarar för statistik om insatser för barn och unga och publicerar årligen data från ett register över dessa insatser. Registret, som innehåller uppgifter om barn och unga (0-20 år) som fått heldygnsinsatser, är den enda nationella källan för sådan information.
Socialstyrelsen har tagit fram ett förslag om ändring i myndighetens föreskrifter om socialnämndernas skyldighet att lämna statistiska uppgifter om insatser för barn och unga. Ändringen innebär att uppgifter om skyddat boende läggs till i föreskrifterna. Bakgrunden till den föreslagna förändringen är ny lagstiftning gällande skyddat boende som trädde i kraft den 1 april 2024. Med nya lagstiftningen infördes skyddat boende som boendeinsats för barn, vilket medför krav på att barnet får ett eget beslut om insats.
Den föreslagna ändringen i föreskrifterna skulle medföra att stadsdelsnämnderna skulle bli skyldiga att lämna in uppgifter för barn och unga i skyddat boende gällande bland annat vilken kommun/stadsdelsnämnd som har fattat beslut om insatsen, vilken form av insats det är, placeringsformen och i vilken kommun placeringen sker. Vidare skulle uppgifter lämnas om barnets/den unges personnummer och kön samt uppgifter om vårdnadshavare och barnets/den unges situation efter att insatsen upphörde.
Förvaltningen ställer sig positiv till att utöka registret över insatser för barn och unga med skyddat boende. Dock är förvaltningen tveksam gällande utlämnande av uppgiften som avser placeringskommunen, där det skyddade boendet är lokaliserat.
Denna variabel kan även utgöra en risk vid andra placeringar där vistelseorten inte ska röjas för föräldrar eller vårdnadshavare. Det som skiljer ut placeringsformen skyddat boende är dock att det är inbyggt i syftet med insatsen att orten behöver hemlighållas.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
-
Den kommunala revisionen är kommunfullmäktiges kontrollinstrument för att granska den verksamhet som bedrivs i nämnder och bolag. Stadsrevisionen har granskat socialnämndens ansvarstagande för att genomföra verksamhet enligt kommunfullmäktiges uppdrag. Sammantaget bedömer stadsrevisionen att socialnämndens verksamhetsmässiga resultat delvis är förenligt med kommunfullmäktiges mål. Nämnden redovisar att inriktningsmålet ”Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning” delvis har uppnåtts.
Av revisionens granskning har utvecklingsområden identifierats vilka nämnden kommer att åtgärda i enlighet med rekommendationerna. De mest väsentliga utvecklingsområdena som stadsrevisionen belyser gäller följsamhet till dataskyddsförordningen och utveckling av egenkontroller avseende delegationsbeslut.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
-
Prognosen baseras på utfallet per 31 maj samt utifrån dialog med samtliga chefer om eventuella avvikelser från budget.
Nämnden prognostiserar totalt ett resultat, efter prognos prestationsförändringar, som är i balans med budget. Underskott prognostiseras främst inom område barn och ungdom, jour- och rådgivande verksamhet samt ledning och administration. Underskotten täcks inom nämndens budgetram.Bilagor
-
266kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stads program för stöd till anhöriga 2021-2024 har under 2024 reviderats och förslag till nytt program för socialtjänstens verksamheter har tagits fram. Nytt program föreslås gälla från år 2025 och tills kommunfullmäktige beslutar om annat.
I förslag till nytt program har synpunkter och underlag inhämtats från utvärdering av tidigare program, nationell anhörigstrategi, intresseorganisationer, chefer och medarbetare i Stockholms stads socialtjänst, Region Stockholm samt anhöriga.
Ändringar som gjorts är bland annat revidering av syfte och mål, förändring i disposition och omfattning, förtydligande om målgrupp, uppdatering av underlag, tillägg om nationell anhörigstrategi samt tillägg om mänskliga rättigheter. I förslag till nytt program har fem fokusområden med tillhörande aktiviteter tagits fram. Dessa anger prioriterat arbete för stöd till anhöriga och består av:- Information om socialtjänstens stöd till anhöriga
- Kunskap och kompetens
- Stöd till anhöriga
- Samverkan
- Systematisk uppföljning
Socialnämnden och äldrenämnden ansvarar för att programmet sprids inom stadens socialtjänst. Socialnämnden, äldrenämnden och stadsdelsnämnderna ansvarar för att implementera, genomföra och löpande följa upp de delar som rör deras verksamheter.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
594kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
Socialförvaltningen har sammanställt årsrapporter för personligt ombud sedan 2015. I rapporten sammanställs information om målgruppen för personligt ombud, systembrister samt hur organisationerna för ledningsgrupper ser ut.
Personligt ombud riktar sig till personer med långvariga och omfattande psykiska funktionsnedsättningar som har behov av särskilt stöd för att kunna ta tillvara sina rättigheter i samhället. I syfte att tillvarata personligt ombuds kunskaper om systemfel och samverkansproblem har en stadsövergripande årsrapport sammanställts om verksamheten.
Flera områdeskontor och stadsdelsnämnder rapporterar om upplevelsen av att personerna som söker sig till personligt ombud ofta har en komplex problematik, vilket gör ärendena tidskrävande. Även personer som redan har insatser från socialtjänsten, i form av exempelvis boendestöd, söker sig till personligt ombud för stöd i kontakten med myndigheter för att den beviljade boendestödstiden inte räcker till. De personliga ombuden lyfter, liksom tidigare år, en fortsatt trend med fler brukare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. En utmaning för verksamheten med personligt ombud är att hitta fungerande och effektiva former där systembrister kan lyftas och i förlängningen leda till förbättringar för målgruppen.
Socialförvaltningen behöver tillsammans med både beställarchefs-nätverk och utförarnätverk föra en dialog om på vilket sätt insatsen boendestöd kan utvecklas och vilka åtgärder som behöver vidtas för att en förbättring ska komma till stånd. Goda exempel ska spridas och dialog med berörda intresseorganisationer ska inledas för att inhämta kunskap om enskildas behov.
Socialförvaltningen överlämnar rapporten till stadsdelsnämnderna för kännedom men också som ett underlag för fortsatt utvecklingsarbete.
Socialförvaltningen föreslår att nämnden godkänner bifogad årsrapport för personligt ombud 2023.Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden kan med stöd i kommunallagen 6 kap 5 § uppdra åt en anställd inom kommunen eller regionen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller grupp av ärenden.
I 6 kap 6 § anges om en nämnd med stöd av 5 § uppdrar åt förvaltningschefen inom nämndens verksamhetsområde att fatta beslut, får nämnden överlåta år förvaltningschefen att i sin tur uppdra åt annan anställd inom kommunen att fatta beslut s.k. vidaredelegation. Socialnämnden har 2023-10-24 fastslagit den nu gällande delegationsordningen.
Det uppstår kontinuerligt behov av ändringar och kompletteringar i nämnders delegationsförteckningar. Ändringar och kompletteringar beror i allmänhet på ändringar i reglemente, lagstiftning, organisatoriska förändringar eller annat inom förvaltningen som påverkar beslutsfattande. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner delegationsordningen.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
602kb Ladda ner dokument
-
-
15
Rapportering av ej verkställda beslut enligt Lag(1993:387) om stöd och service till vissafunktionshindrade (LSS) samt Socialtjänstlagen (SoL), kvartal 1 år 2024
Kommunen ska enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och till kommunens revisorer rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap. 1 § SoL och 9 § LSS som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporteringsskyldigheten omfattar även gynnande beslut som inte har verkställts på nytt inom tre månader från den dag verkställigheten avbrutits. I Stockholms stad ansvarar varje stadsdelsnämnd för denna rapportering som görs varje kvartal enligt IVO:s anvisningar, antingen via traditionella blanketter eller via e-tjänst
Antalet ej verkställda beslut enligt LSS uppgick kvartal 1, 2024 till 185 stycken vilket är en minskning med nio beslut jämfört med kvartal 1, 2023 och en minskning med 30 stycken jämfört med kvartal 4, 2023.
Antalet ej verkställda beslut enligt SoL uppgick kvartal 1, 2024 till 111 stycken. Det är en minskning med 16 beslut jämfört med kvartal 1, 2023 och en minskning med 21 stycken jämfört med kvartal 4, 2023.
Anledning till minskning av antalet ej verkställda beslut enligt LSS är en minskning av ej verkställda beslut för insatserna avlösarservice, bostad för vuxna, daglig verksamhet, kontaktperson, korttidsvistelse och personlig assistans. Boende för barn, korttidstillsyn och ledsagarservice har inte förändrats i antal sen senaste rapportering.
Anledning till minskning av antalet ej verkställda beslut enligt SoL är en minskning av ej verkställda beslut i alla bistånd förutom öppenvård som har ökat i antal. Ledsagning samt korttidsboende har inte förändrats i antal sen senaste rapportering.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner rapporteringen av ej verkställda beslut enligt LSS och SoL, kvartal 1, 2024 och att rapporteringen överlämnas till kommunfullmäktige.Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
703kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnderna har tidigare haft ett ansvar för att öka antalet grupp- och servicebostäder i staden. Från och med budgetåret 2022 övergick beställaransvaret för dessa bostäder till Socialnämnden.
Behovet av bostäder med särskild service är stort i hela staden likväl stadsdelsområdet. För att möta detta behov planerar socialförvaltningen och Farsta stadsdelsförvaltning att skapa sju lägenheter samt en gemensamhetslokal alla tillhörande en bostad med särskild service. Dessa bostäder kommer att vara belägna i ett befintligt flerfamiljshus i Farsta, där det planeras för ombyggnation av befintliga lokaler för att skapa servicebostaden. Vidare kommer en senare etapp av byggnationen i området att innefatta kompletterande tre till fem lägenheter, som kommer att förmedlas via bostadsförmedlingen, och kopplas samman med verksamheten. Beslut om de sista lägenheterna kommer att fattas vid ett senare tillfälle. De sju lägenheterna och gemensamhetslokalen erbjuds som hyresrätter med en total yta om 363 kvm.
Den totala årshyran för servicebostaden är cirka 921 000 kr, nettohyreskostnaden uppgår till 88 kr per lägenhet per dygn. Beräknat tillträde till servicebostad är kvartal ett år 2025.
Farsta stadsdelsförvaltning förslår att:
- Farsta stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens förslag om inhyrning av 7 lägenheter för en ny servicebostad inom fastigheten Bjurö 1 i Farsta. Till en kostnad om 0,9 miljoner kronor per år.
- Farsta stadsdelsnämnd ansöker hos kommunstyrelsen ekonomi- och trygghetsutskott om att godkänna hyresavtalet.
· Farsta stadsdelsnämnd ansöker hos kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott om startbidrag med 0,5 miljoner kr.
Socialförvaltningen föreslår att:
· Socialnämnden godkänner förvaltningens förslag om att beställa sju lägenheter, för en ny servicebostad inom fastigheten Bjurö 1 i Farsta.
Bilagor
-
389kb Ladda ner dokument
-
422kb Ladda ner dokument
-
17
Genomförandeärende - Gruppbostad för personer med funktionsnedsättning enligt lagen om stöd och service (LSS 9:9) i Bromma, Ordenskapitlet 10
Stadsdelsnämnderna har tidigare haft ett ansvar för att öka antalet grupp- och servicebostäder i staden. Från och med budgetåret 2022 övergick beställaransvaret för dessa bostäder till Socialnämnden.
Behovet av bostäder med särskild service är stort i hela staden och stadsdelsområdet. Socialförvaltningen och Bromma stadsdelsförvaltning avser att skapa sex lägenheter enligt LSS med tillhörande gemensamhets- och personalutrymmen. Boendet är placerat i ett flerfamiljshus i stadsdelen Bromma.
Lägenheterna och gemensamhetsutrymmena erbjuds som hyresrätter med en total yta om 433 kvadratmeter.
Den totala årshyran för gruppboendet är cirka 1,3 miljoner kronor. År 1 beräknas nettohyreskostnaden till 203 kronor per lägenhet och dygn för att därefter minska årligen till motsvarande 165 kronor per lägenhet per och dygn år 11 när avbetalning avseende ombyggnadstillägg är slutförd.
Beräknat tillträde till gruppboendet är 2026-04-01.
Förvaltningarna föreslår att socialnämnden och Bromma stadsdelsnämnd godkänner detta genomförandeärende.
Bromma stadsdelsförvaltnings föreslår att:- Stadsdelsnämnden beslutar att inhyra en gruppbostad med sex hyreslägenheter och gemensamhetsytor i ett flerfamiljshus, vid Gubbkärrsvägen och Semestervägen i Nockebyhov.
- Stadsdelsnämnden ansöker om godkännande hos Kommunstyrelsens ekonomi och trygghetsutskott om hyresmedgivande för projektet kvarteret Ordenskapitlet 10 med tillkommande årshyra på cirka 1,3 miljoner kronor.
Socialförvaltningens föreslår att:
- Socialnämnden godkänner förvaltningens förslag om att beställa sex lägenheter, för en ny gruppbostad inom fastigheten Ordenskapitlet 10 i Bromma.
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
545kb Ladda ner dokument
-
18
Genomförandeärende - Gruppbostad för personer med funktionsnedsättning enligt lagen om stöd och service (LSS 9:9) i Järva, Tönsberg
Tidigare hade stadsdelsnämnderna ansvaret för att öka antalet grupp- och servicebostäder i staden. Från och med budgetåret 2022 övergick detta beställaransvar till Socialnämnden.
Behovet av bostäder med särskild service är stort i hela stadsdelsområdet. Socialförvaltningen och Järva stadsdelsförvaltning avser att skapa sex lägenheter enligt LSS med tillhörande gemensamhetslokal och personalytor i enligt med stadens funktionsprogram för bostäder med särskild service SoL och LSS samt stödboende.
Boendet är en friliggande gruppbostad i stadsdelen Järva.
Lägenheterna och gemensamhetsutrymmena erbjuds som hyresrätter med en total yta om 389 kvm.
Den totala årshyran för gruppboendet är cirka 2,9 mnkr. Nettohyreskostnaden beräknas till 597 kr per lägenhet per dygn från år tre.
I maj 2020 godkändes ett genomförandeärende för projektet och i september 2023 ett reviderat genomförandeärende för projektet i Järva stadsdelsförvaltning. Kostnaderna har dock ökat till följd av fördyrande entreprenadkostnader. Därför går ärendet upp för ett återreviderat genomförandebeslut och för socialnämnden blir det ett första beslut.
Beräknat tillträde till gruppboendet är 2026.
Järva stadsdelsförvaltning föreslår att:
Stadsdelsnämnden godkänner förslaget om nybyggnation av en gruppbostad enligt LSS för sex lägenheter i Husby till en första årshyra om 2,9 mnkr av Micasa Fastigheter AB.
Socialförvaltningen föreslår att:
Socialnämnden godkänner förvaltningens förslag om att beställa sex lägenheter för en ny friliggande gruppbostad på fastigheten Tönsberg 5 i Husby.Bilagor
-
321kb Ladda ner dokument
-
-
19
Skrivelse med anledning av förvaltningens svar på skrivelsen från moderaterna ang. personalomsättning och vakanser inom socialtjänsten i Stockholms stad
Andrea Hedin (M) med flera har med anledning av förvaltningens tidigare svar på en skrivelse [1] om personalomsättning och vakanser inom socialtjänsten i Stockholms Stad efterfrågat en mer utförlig beskrivning om stadens arbete och samordning med handlingsplanen, personalomsättning och kostnader för konsultstöd.
Arbetet inom ramen för Stockholms stads handlingsplan för en hållbar arbetssituation inom socialtjänsten samordnas mellan och inom fack- och stadsdelsförvaltningar där introduktion för nya medarbetare, kompetensförsörjning och en hållbar arbetssituation utgör centrala delar. Eftersom detta ser olika ut mellan och inom förvaltningar, sker parallellt med de stadsövergripande aktiviteterna även ett lokalt arbete vid varje stadsdelsförvaltning. Staden har två förstärkningsteam, vilka under 2023 sammanlagt fick 37 uppdragsförfrågningar, 25 av dessa uppdrag är genomförda och resterande är pågående. Förvaltningen uppskattar kostnaden för samtliga avtal gällande konsultstöd för samtliga stadsdelsförvaltningar och fackförvaltningar till cirka 40 miljoner med en takvolym på 20 procent. Förvaltningen bedömer att det inte är möjligt att jämföra eller uppskatta hur lång tid det tar att få ett inbokat besök då det är den enskildes behov och situation som är avgörande. Stadens arbete med handlingsplanen har ett helhetsperspektiv och bedrivs systematiskt med vetskap om att medarbetare som har en hållbar arbetssituation med rätt förutsättningar och möjlighet till kompetensutveckling är avgörande för kvaliteten i socialtjänstens verksamheter.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som redovisning på inkommen skrivelse från Andrea Hedin (M) med flera.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Andrea Hedin med flera (M) har i en skrivelse till socialnämnden, daterad 2024-03-19, ställt ett antal frågor gällande ledsagning. Skrivelsen efterfrågar svar på följande frågor:
Fråga 1
De stora skillnaderna mellan stadsdelarna avseende högst andel bifall 93 procent resp. lägst andel bifall 44 procent bör närmare analyseras, då detta knappast kan borga för likställighet i staden. Hur kan man få fram mer information kring vad som ligger bakom dessa stora skillnader mellan stadsdelarna avseende bifallsbeslut?
Fråga 2
Hur arbetar man idag med att ytterligare förstärka samordningen mellan stadsdelarna i dessa frågor för att om möjligt förbättra situationen så att variansen mellan stadsdelarna minskar?
Fråga 3
Avser man att utveckla denna datainsamling ytterligare för att få mer utförliga svar?
Fråga 4
Förekommer samarbete mellan chefer inom stadsdelsförvaltningarna eller ärendedragningar av svårare ansökningar för att försöka hitta mer gemensamma bedömningar?
Fråga 5
Finns någon naturlig förklaring till varför antal beslut om ledsagning har minskat med 68 procent för grupp 3 i personkrets LSS? Finns färre personer i denna målgrupp nu eller har handläggningen blivit mer restriktiv?
Fråga 6
Planeras någon ytterligare granskning när det gäller personer med grava synskador då denna grupp var svår att skilja ut i befintlig statistik över vilka som får insatsen?
I tjänsteutlåtandet svarar förvaltningen på respektive fråga i skrivelsen.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Andréa Hedin m.fl. (M) har i skrivelse från 2024-03-19 ställt frågor till socialnämnden angående underskottet i familjerådgivning i egen regi.
Familjerådgivningen i egen regi nådde inte upp till antal budgeterade samtal under 2023 framförallt beroende på personalomsättning. Under året satsade verksamheten på marknadsföring och en anpassad samtalsmodell i syfte att öka inflödet. Andel familjerådgivningssamtal som hålls i verksamheten i egen regi har minskat över tid samtidigt som antal aktörer i enskild regi som ingår i stadens LOV för familjerådgivning har ökat. Att få en budget i balans är inte realistiskt, men Familjerådgivningen i egen regi arbetar aktivt med att i så stor utsträckning som möjligt minska underskottet.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
24
Anmälan av delegeringsbeslut
-
25
Övrigt
-
Upphandlingen omfattar produktion och distribution av taltidningen ”På tal om Stockholm”. Utgivningen sker i form av cd-skivor (så kallade Daisy-skivor) och podd-radio. Nuvarande ramavtal löper ut den 31 augusti 2024 och kommer att förlängas fram till 2024-10-31, varför en ny upphandling behöver genomföras. Upphandlingen genomförs av socialförvaltningen på uppdrag av socialnämnden enligt lag om offentlig upphandling (LOU), bilaga 2. sociala tjänster.
Socialförvaltningen föreslår att bifogat upphandlingsdokument godkänns. -
Inom socialförvaltningen finns ett behov av bevaknings- och larmtjänster. Staden har ett centralt ramavtal för bevaknings- och larmtjänster som stadens förvaltningar avropar ifrån.
Med denna upphandling avser socialnämnden sluta avtal åt Enheten för hemlösa mellan perioden 2024-07-01 till 2027-02-28 med möjlighet till ett års förlängning. -
Inom socialförvaltningen finns ett behov av bevaknings- och larmtjänster. Staden har ett centralt ramavtal för bevaknings- och larmtjänster som stadens förvaltningar avropar ifrån.
Med denna upphandling avser socialnämnden sluta avtal åt Intro Stockholm mellan perioden 2024-07-01 till 2027-02-28 med möjlighet till ett års förlängning.