Möte 2024-08-27
-
1
Godkännande av dagordning
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Förvaltningen informerar
-
4
Nämndens frågor till förvaltningen
-
Kommunstyrelsen har remitterat en motion från Andréa Hedin, Moderaterna, till socialnämnden. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar om att relevanta föräldraskapsstödsutbildningar anpassas i syfte att kunna hållas i och tillsammans med grundskolorna samt att modellen testas som ett pilotprojekt på några utvalda grundskolor.
Förvaltningen håller med motionären om vikten av ett tillgängligt och universellt föräldraskapsstöd och att skolan är en viktig samarbetspartner till socialtjänsten vad gäller att informera föräldrar om vilket stöd som finns för dem i frågor relaterade till föräldraskapsstöd. Skolan kan också bistå med lokaler för föräldraträffar. Då föräldrar är en heterogen målgrupp med olika behov och önskemål behöver det finnas olika typer av stöd.
Förvaltningen är positiv till att fortsätta utveckla stadens föräldraskapsstöd på olika sätt för att nå fler föräldrar med det stöd de behöver. Det är också viktigt att det fortsätter ske erfarenhetsutbyte mellan stadsdelsförvaltningarna för att goda exempel ska kunna spridas. Förvaltningen ser att det föräldraskapsstöd som kan erbjudas i samverkan med skolan bör anpassas efter lokala behov och förutsättningar samt gå i linje med övrig samverkan som skolan och socialtjänst har.
Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på motionen.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fick i ärendet budget 2023 uppdrag att utreda och införa en klimatväxlingsfond. Socialnämnden har på remiss från kommunstyrelsen fått stadsledningskontorets förslag, och ombeds yttra sig.
Förslaget till system för intern klimatväxling för stadens flygresor i tjänsten innebär att alla stadens tjänsteresor med flyg beläggs med ett påslag om 50 procent på resans kostnad. Påslaget ska användas för klimatfrämjande åtgärder i form av plantering av gatuträd i Stockholms stad.
Förvaltningen ställer sig överlag positiv till system för intern klimatväxling för tjänsteresor med flyg, som ligger i linje med stadens strävan att vara en klimatsmart stad. Att ha ett internt system för klimatväxling medför förhoppningsvis och sannolikt en viss styrande effekt till minskat flygande.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fick i ärendet budget 2019 uppdrag att ta fram en rese- och mötespolicy som styr mot klimatsmarta resor och möten. Socialnämnden har på remiss från kommunstyrelsen fått stadsledningskontorets förslag, och ombeds yttra sig.
Förvaltningen ställer sig positivt till förslaget på rese- och mötespolicy som ligger i linje med Stockholms stads strävan att vara en klimatsmart stad. Förvaltningen ser att det är en fördel att ha en känd rese- och mötespolicy av stadsövergripande karaktär som alla arbetar efter.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
Förskolenämnden har i uppdrag från kommunfullmäktige att årligen ta fram en förskolerapport. Syftet med rapporten är att ge en stadsövergripande bild av kvaliteten i både fristående och kommunal förskola i Stockholms stad 2023. Den nya förskolenämnden tog från halvårsskiftet 2023 över arbetet med uppföljning, samordning och återrapportering.
Via uppföljning av förskolans verksamhet över tid syns en positiv utveckling där samtliga stadsdelsnämnder bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete inom de kvalitetsområden som Förskola i Stockholm 2023 tar upp.
Socialnämnden har ombetts yttra sig över de delar av rapporten som har beröringspunkter med nämndens ansvarsområde.
Rapporten Förskola i Stockholm 2023 lyfter vikten av samverkan mellan socialtjänsten och förskolan för att stärka barns hälsa och välbefinnande. Den beskriver flera exempel på erfarenhetsutbyte och samverkan mellan socialtjänst och förskola i olika stadsdelsnämnder. Den beskriver vidare att det pågår flertalet insatser i staden för att öka samverkan med socialtjänsten och detta är ett fortsatt utvecklingsområde.
Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
9
Remiss av Betänkandet - En statlig ordning med brottsförebyggande åtgärder för barn och unga (SOU 2024:30)
Utredningen En statlig ordning med brottsförebyggande åtgärder för barn och unga har haft i uppdrag att analysera och lämna förslag till en ordning med ungdomskriminalitetsnämnder (MUK) liknande den som finns i Danmark. Av utredningen framgår att de senaste årens samhällsutveckling i Sverige tyder på att allt fler och yngre barn och unga involveras i grov våldsbrottslighet och behöver bemötas med delvis nya arbetssätt och mer verksamma insatser.
För att åstadkomma tydligare åtgärder från samhällets sida när barn och unga har hamnat i en kriminell bana och för att möjliggöra tidigare, tillräckliga och mer samordnade insatser föreslås i utredningen, i likhet med den danska ordningen, att beslut om och uppföljning av individuella brottsförebyggande åtgärder till barn och unga i målgruppen bör regleras i en ny särskild lag.
Förslaget innebär att en ny statlig myndighet inrättas: Myndigheten mot ungdomskriminalitet, MUK. Om det finns risk för att den unge kommer begå brott av allvarligt slag ska MUK besluta om en handlingsplan med brottsförebyggande åtgärder för den unge. Målgruppen som kan komma i fråga för en handlingsplan är barn upp till 18 år utan nedre åldersgräns, där det finns risk för att den unge kommer att begå brott av allvarligt slag.
Socialnämnden är skyldig att verkställa den handlingsplan som MUK har beslutat om. Handlingsplanen innehåller krav på deltagande i socialtjänstens insatser, men även insatser från andra huvudmän, t.ex. kontakt med hälso-och sjukvård eller fritidsaktiviteter. Vid sidan av socialtjänstens ordinarie uppföljning av insatserna ska Kriminalvården ansvara för att följa och kontrollera verkställigheten av handlingsplanen, både av den unge och av socialtjänsten.
Sammantaget avstyrker förvaltningen förslaget med att inrätta ungdomskriminalitetsnämnder. Förvaltningen framhåller i stället fortsatt stärkt samverkan med relevanta aktörer, prioritering av effektiva och kunskapsbaserade metoder och att införandet av ny socialtjänstlag prioriteras och resurssätts korrekt så att fler kan nås av stöd i tidigare skede. Att bygga upp ett parallellt system med en ny lag, en ny myndighet och en ny typ av uppföljning där det saknas tillräcklig forskning om effekterna av ett sådant system bör därför inte ges prioritet.
Det riskerar också att försvåra socialtjänstens arbete, leda till undanträngningseffekter för andra målgrupper inom socialtjänsten och dessutom få en stor påverkan på det kommunala självstyret.
Parallella system riskerar även att skapa otydlighet mellan straff och sociala insatser gentemot enskilda och samhället i stort.
Om förslaget genomförs riskerar tilliten till socialtjänsten minska, vilket även skulle påverka möjligheterna att nå ut med främjande insatser och förebyggande stöd till barn och unga och deras familjer.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen och att beslutet justeras omedelbart.Bilagor
-
355kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har från kommunstyrelsen fått denna remiss för besvarande.
De nu gällande allmänna råden (SOSFS 2006:4) behöver revideras. Dessa råd omfattar yrkesmässig hygienisk verksamhet dit bland annat fotvård, massage, hårvård och tatuering samt nagelbehandlingar, räknas.
Förvaltningen tillstyrker att de av Socialstyrelsen föreslagna ändringarna presenteras i nya allmänna råd istället för i en ändringsförfattning.Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
645kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
-
11
Remiss av Förslag till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöds allmänna råd (HSLF-FS 2025:XX) om socialnämndens ansvar för frågor om vårdnad, boende och umgänge
Kommunstyrelsen har till socialnämnden remitterat konsekvensutredning - förslag till ändring i föreskrifterna (HSLF-FS 2025:XX) om socialnämndernas ansvar för frågor om vårdnad, boende och umgänge för besvarande.
Den 1 juni 2017 tog Myndigheten för familjerätt och föräldrastöd (MFoF) över Socialstyrelsens ansvar som föreskrivande myndighet på socialnämndens familjerättsliga område. Socialstyrelsens allmänna råd om socialnämndens ansvar för vissa frågor om vårdnad, boende och umgänge (SOSFS 2012:4) togs oförändrade över av MFoF (HSLF-FS 2017:51). Dessa allmänna råd innehåller rekommendationer till stöd för socialnämndens handläggning av vissa frågor om vårdnad, boende och umgänge enligt föräldrabalken (1949:381); FB och socialtjänstlagen (2001:453), SoL. MFoF:s intentioner med revideringen är att de allmänna råden ska vara aktuella, ändamålsenliga och utifrån ny lagstiftning bidra till att stärka barnrättsperspektivet. MFoF planerar även att uppdatera handboken inom området.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget av ändring i föreskrifterna om socialnämndernas ansvar för frågor om vårdnad, boende och umgänge. Dock efterlyses ett fördjupat resonemang kring att ett utökat ansvar för socialnämnden kan leda till en ökad arbetsbörda för socialnämnden. Detta är i sig en resursfråga och kan innebära en kostnadsökning.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
-
12
Remiss av Effektivare tillsyn över apotek, bättre skydd vid patientskador samt översyn av handel med receptfria läkemedel (SOU 2023:101)
Regeringen beslutade den 28 oktober 2021 att uppdra åt en utredare att göra en översyn av begränsningarna för att få tillstånd att bedriva öppenvårdsapotek. Före detta riksdagsledamoten Anna-Lena Sörenson förordnades som särskild utredare.
Utredningen har haft i uppdrag att se över- rätten till ersättning vid infektionsskador och katastrofskador,
- försäkringsskydd vid skada till följd av användning av läkemedel utanför godkänd indikation (off label) och
- regleringen av detaljhandeln med vissa receptfria läkemedel
Slutbetänkandet Effektivare tillsyn över apotek, bättre skydd vid patientskador samt översyn av handel med receptfria läkemedel (SOU 2023:101) för ansvarigt statsråd den 17 januari 2024 och remitterades i juni 2024.
Utredningen föreslår att- Vissa förtydliganden ska komplettera bestämmelser beträffande de omständigheter som beaktas vid bedömning av infektionsskador
- Bestämmelser som reglerar möjlighet till ersättning vid katastrofskador införs i Sverige, motsvarande liknande regler i övriga nordiska länder
- Behovet av en obligatorisk läkemedelsförsäkring bör utredas vidare för att säkerställa likvärdiga ersättningsmöjligheter
Utredningen lämnar även förslag som ska effektivisera tillsynen över detaljhandel med vissa receptfria läkemedel.Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
13
Remiss av Departementspromemoria - Ett fritidskort för barn och unga – en aktiv och meningsfull fritid i gemenskap med andra (Ds 2024:16)
Kommunstyrelsen har till socialnämnden skickat en remiss av Departementspromemoria - Ett fritidskort för barn och unga – en aktiv och meningsfull fritid i gemenskap med andra.
Barns och ungas möjligheter till en aktiv och meningsfull fritid tillsammans med andra behöver stärkas. Regeringen har därför föreslagit en permanent satsning på ett fritidskort för barn och unga. En av anledningarna som regeringen anger är att en aktiv och meningsfull fritid tillsammans med andra är viktig för att motverka psykisk ohälsa och ensamhet bland barn och unga, öka deras fysiska aktivitet, förbättra konditionen och minska stillasittandet. Detta är viktigt för barn och unga här och nu, men det lägger också grunden för jämlik hälsa senare i livet.
Enligt uppdraget ska särskilt barn och unga från socioekonomiskt utsatta hushåll få utökade möjligheter att delta i fritidsaktiviteter och beloppets storlek kommer därför att vara differentierat. Även barn och unga med funktionsnedsättning eller andra behov av särskilt stöd ska uppmärksammas så fritidskortet kommer dem till godo i lika stor utsträckning som för andra barn och unga.
Sammanfattningsvis ser förvaltningen positivt på införandet av fritidskortet. Det anses särskilt viktigt när det gäller satsningar som riktar sig mot barn och unga eftersom tidiga insatser för barn och unga kan ha positiva sekundära effekter som på sikt kan generera stora samhällsbesparingar.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
Prognosen baseras på utfallet per 30 juni samt utifrån dialog med samtliga chefer om eventuella avvikelser från budget.
Nämnden prognostiserar totalt ett resultat, efter prognos prestationsförändringar, som är i balans med budget. Underskott prognostiseras främst inom område barn och ungdom, jour- och rådgivande verksamhet samt ledning och administration. Underskotten täcks inom nämndens budgetram.Bilagor
-
267kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholmsenkäten är en enkätundersökning om levnadsvanor och livsvillkor bland ungdomar i Stockholms stad. Undersökningen genomförs vartannat år och enkäten besvaras av elever i grundskolans årskurs 9 respektive gymnasieskolans år 2. Socialförvaltningen har sammanställt ett urval av 2024 års resultat på stadsövergripande nivå, vilka sammanfattas i detta tjänsteutlåtande och som beskrivs närmare i den bilagda rapporten. Resultaten bör ligga till grund för Stockholms stads främjande och förebyggande arbete riktat mot ungdomar.
Socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen föreslår att respektive nämnd godkänner redovisningen av rapporten och att den delges samtliga stadsdelsnämnder.Bilagor
-
252kb Ladda ner dokument
-
-
Aktuell kvalitetsgranskning avser insatsen bostad med särskild service enligt SoL för personer med psykisk funktionsnedsättning inom verksamhetsområdet socialpsykiatri. Kvalitetsgranskningen har genomförts vid fyra boendeenheter och totalt har 51 ärenden ingått.
För de granskade verksamheterna är dokumentation ett gemensamt utvecklingsområde även om det är skillnader mellan dem i hur dokumentationen fungerar idag. Att upprätta genomförandeplaner som baseras på beställningarna och där innehållet inte ändras är något som alla verksamheterna behöver arbeta med. Det är skillnader mellan verksamheterna såväl i utbud av aktiviteter som erbjuds boende som deltagande i biståndsbedömd sysselsättning. Granskningen visar att det finns ett engagemang och en vilja i de granskade verksamheterna att utveckla utbudet av aktiviteter och innehåll i verksamheten. Utifrån det samlade granskningsresultatet skulle en brukarrevision, där personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa och återhämtning granskar verksamheter utifrån sina perspektiv, vara lämpligt att genomföra vid bostad med särskild service.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner funktionshinderinspektörernas kvalitetsgranskning.
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
376kb Ladda ner dokument
-
-
Granskningen avser handläggningen av sammanlagt 286 förhandsbedömningar som inte lett till utredning gällande barn 0-12 år vid samtliga stadsdelsförvaltningar. Det granskade materialet visade generellt på rättssäkerhet på så sätt att de formella handläggningskraven i stort var uppfyllda vad gäller lagstadgade tidsgränser och relevant dokumentation. I merparten av de granskade förhandsbedömningarna framkom en välgrundad motivering till varför den inkomna oron inte motiverade att inleda utredning. I cirka 20 procent höll dock inte bedömningen att inte inleda utredning då det fanns kvarstående oro. Sådana ärenden återfanns vid samtliga förvaltningar. Inom detta område krävs fortsatt utveckling. Att göra fler barn delaktiga genom samtal var vidare ett tydligt utvecklingsområde. En viktig iakttagelse var att de barnsamtal som hölls vid samtliga stadsdelsförvaltningar generellt var av god kvalitet.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner denna kvalitetsgranskning.Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
927kb Ladda ner dokument
-
-
18
Idéburet offentligt partnerskap - om verksamhet för ensamkommande barn, unga och unga vuxna som helt eller delvis står, eller riskerar att hamna, utanför samhällets insatser
Socialnämnden har under sedan 2017 tecknat ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) om verksamhet för ensamkommande barn , unga och unga vuxna som helt eller delvis står, utanför eller riskerarar att hamna, utanför samhällets insatser. Stockholms stadsmission, Rädda Barnen och Svenska Röda Korset har ingått i partnerskapet. Från socialförvaltningen har Stockholms stads socialjours uppsökarenhet ingått som en del i partnerskapet.
När partnerskapet upprättades var det under en period då många barn och unga kom till staden samtidigt. Det var barn och ungdomar som helt eller delvis stod, eller riskerade att hamna utanför samhällets insatser. Staden såg en samhällsutmaning och det fanns då skäl att upprätta ett partnerskap för målgruppen för att säkerställa att behov av stöd kunde tillgodoses. Partnerskapet och organisationernas arbete har därmed fyllt en viktig funktion.
Utifrån att partnerskapet har pågått sedan 2017 och målgruppen numera är vuxna individer har förutsättningarna ändrats och partnerskapet behöver därför avslutas i sin nuvarande form. Stockholms stads socialförvaltning har upprättat ett samarbetsavtal med Stockholms stadsmission, Svenska Röda Korset och Rädda Barnen från och med 1 juli 2024 till och med 31 december 2025 för det fortsatta arbetet med målgruppen.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
-
I regelverket för lex Sarah anges att rapporteringsskyldigheten fullgörs inom den kommunala socialtjänsten till berörd socialnämnd. I stadens riktlinjer anges att nämnden ska utse någon/några som ansvarar för att ta emot och utreda rapporter. Inom Stockholms stad har personen benämningen lex Sarah-ansvarig. Antalet lex Sarah-ansvariga varierar över tid på grund av att anställningar avslutas på egen begäran och nya personer rekryteras. Nu finns tre nya utvecklingssekreterare anställda. Förvaltningen föreslår att utvecklingssekreterarna, Niklas Krosness vid Boendeenheten, Malin Dahlström vid Enheten för stöd och skydd, Bodil Wiberg vid Resursteamen barn och ungdom samt Sandra Odenberg, verksamhetsutvecklare vid Avdelningen för socialt stöd, utses till lex Sarah-ansvariga.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente med allmänna bestämmelser för Stockholms stads nämnder, får nämnden själv eller genom ombud föra stadens talan i alla mål och ärenden inom sitt ansvarsområde.
Nämnden har tidigare utfärdat rättegångsfullmakt till stadsledningskontorets juridiska avdelning.
Under sommaren sker personalförändringar inom juridiska avdelningen på stadsledningskontoret. Ny rättegångsfullmakt behöver därför inhämtas från förvaltningen/bolaget.Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden beslutar enligt förvaltningens förslag.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
-
21
Genomförandeärende - En ny gruppbostad för personer med funktionsnedsättning enligt lagen om stöd och service (LSS 9:9) i Enskede-Årsta-Vantör
Stadsdelsnämnderna har tidigare haft ett ansvar för att öka antalet grupp- och servicebostäder i staden. Från och med budgetåret 2022 övergick beställaransvaret för dessa bostäder till socialnämnden.
Behovet av bostäder med särskild service är stort i hela staden och i stadsdelsområdet. Socialförvaltningen och Enskede- Årsta-Vantör stadsdelsförvaltning avser att skapa sex lägenheter enligt LSS. Dessa bostäder kommer att vara belägna i ett befintligt flerfamiljshus på Skedviksvägen 50 i Årsta genom att renovera en befintlig gruppbostad som tidigare används inom äldreomsorgen.
Lägenheterna och gemensamhetsutrymmena ägs som bostadsrätt av Fastighetskontoret i bostadsrättsföreningen Årsta torg. Den totala ytan är 540 kvadratmeter och årshyran är beräknad till cirka 1,1 miljoner kronor år 2025. Årlig hyresintäkt genom uthyrning till boende beräknas bli cirka 450 000 kronor och nettohyreskostnaden cirka 209 kronor per lägenhet och dygn.
Beräknat tillträde och start för ny verksamhet efter renoveringen planeras till senast 1 mars 2025.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning föreslår att:- Stadsdelsnämnden beslutar att inhyra en gruppbostad LSS med sex hyreslägenheter och gemensamhetsytor i ett flerfamiljshus, på Skedviksvägen i Årsta.
- Stadsdelsnämnden ger stadsdelsförvaltningen i uppdrag att söka stimulansbidrag hos Kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott i enlighet med Medel för lokaländamål.
Socialförvaltningen föreslår att:
Socialnämnden godkänner förvaltningens förslag om att beställa en gruppbostad LSS med sex hyreslägenheter och gemensamhetsytor i ett flerfamiljshus, på Skedviksvägen i Årsta.Bilagor
-
413kb Ladda ner dokument
-
Kommunfullmäktige beslutade den 13 juni 2022 om ärendet Starka team och friskvårdsbidrag – förslag till tillfälligt förstärkta medel.
För att detta bidrag även ska komma privata utförare till del har socialförvaltningen tilldelats 1,7 mnkr att fördela till verksamheter inom LSS och SoL upphandlade enligt Lagen om valfrihet (LOV). Detta ärende föreslår en fördelning till de privata utförare som valt att ansöka om dessa medel.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens förslag till fördelning av medel till enskilda utförare.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden samarbetar med ett antal idéburna organisationer för att ge stöd till EU- och tredjelandsmedborgare som vistas tillfälligt i staden och som befinner sig i en utsatt situation. Stödet ges i form av härbärge nattetid och dagverksamheter. Uppföljning av partnerskapet sker i en gemensam verksamhetsrapport som upprättas två gånger per år. Detta ärende avser verksamhet som bedrivits inom partnerskapet under perioden 1 november 2023 till och med 30 april 2024.
Nattverksamhet har bedrivits vid tre härbärgen som sammanlagt har genomfört 13 596 övernattningar, varav cirka 33 procent avser kvinnor. Dagverksamhet har bedrivits vid sju olika verksamheter som sammanlagt tagit emot 36 460 besök, varav cirka 30 procent från kvinnor. De vanligaste nationaliteterna bland besökarna i så väl dag- som nattverksamheterna är personer från Rumänien och Polen.
Jämfört med motsvarande period förra året har antalet övernattningar i nattverksamheten minskat med cirka 13 procent. Antalet besök i dagverksamheterna har minskat med cirka 15 procent jämfört med motsvarande period förra året.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner uppföljningen av IOP-samarbetet med idéburna organisationer som ger stöd till EU- och tredjelandsmedborgare som vistas tillfälligt i Sverige och som befinner sig i en utsatt situation.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
561kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
27
Övrigt