Möte 2024-02-20
-
1
Godkännade av dagordning
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Förvaltningen informerar
-
4
Nämndens frågor till förvaltningen
-
Stadsledningskontorets förslag utgör en revidering av Stockholms stads säkerhetsprogram 2020-2023 (Dnr KS 2019/1543) som antogs av kommunfullmäktige 2020.
Säkerhetsprogrammet fastslår övergripande mål för säkerhetsarbetet i staden och beskriver hur arbetet ska genomföras och följas upp. Säkerhetsprogrammet anger fyra fokusområden för säkerhetsarbetet under programperioden vilka är: beredskap, säkerhetsskydd, olycksförebyggande arbete och personsäkerhet.
Socialförvaltningen ställer sig positiv till det reviderade säkerhetsprogrammet. Socialförvaltningen välkomnar att beredskap är ett av fokusområdena i säkerhetsprogrammet.
I programmet beskrivs stadens arbete med säkerhetsskydd på ett tydligt sätt vilket socialförvaltningen anser bidrar till att arbetet på lokal nivå underlättas.
När det gäller arbete med personsäkerhet skulle socialförvaltningen önska en tydlighet kring hur arbetet med att förbättra säkerheten i lokaler kan bedrivas.
Utifrån förändringen att arbetet mot otillåten påverkan lyfts ut till trygghetsprogrammet medan arbetet med personsäkerhet ligger kvar i säkerhetsprogrammet vill socialförvaltningen, understryka vikten av ett samordnat stöd i situationer där medarbetare inom socialtjänsten utsätts för hot, våld och trakasserier som en del av otillåten påverkan.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsledningskontoret har tagit fram förslag till ändringar i reglementena för arbetsmarknadsnämnden, avfallsnämnden, fastighetsnämnden, kommunstyrelsen, servicenämnden, socialnämnden, stadsbyggnadsnämnden, stadsdelsnämnderna, trafiknämnden, utbildningsnämnden och äldrenämnden.
Socialnämnden har inga invändningar mot stadsledningskontorets förslag till ändringar, tillägg samt redaktionella ändringar i §§ 2, 3, 4 och 7 i enlighet med gällande ansvar och kommunfullmäktiges budget 2020-2023.
Socialnämnden föreslår ytterligare ändringar görs i reglementet med tre tillägg i § 4 punkterna 27-29 med anledning av tillsynsansvar sociala system samt leda och samordna socialtjänstens digitalisering i enlighet med arkivmyndighetens beslut 2023:15 samt kommunfullmäktiges budget 2024.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
429kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelse har översänt remiss av författningsförslag i utredningen För barn och unga i samhällets vård (SOU 2023:66). I förslaget föreslås ändringar i lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, i tandvårdslagen (1985:125), i föräldraledighetslagen (1995:584), i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL, i socialförsäkringsbalken, i skollagen (2010:800), i hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), HSL, i förordningen (1993:1090) om stöd och service till vissa funktionshindrade, i förordningen (1999:1134) om belastningsregister, i förordningen (1999:1135) om misstankeregister, i socialtjänstförordningen (2001:937), SoF, i förordningen (2007:1132) med instruktion för Statens institutionsstyrelse, SiS, i förordningen (2013:176) med instruktion för Inspektionen för vård och omsorg, IVO, i förordningen (2015:155) om statlig styrning med kunskap avseende hälso- och sjukvård och socialtjänst, i förordningen (2015:284) med instruktion för Socialstyrelsen, i förordningen (2017:212) om hälsoundersökning av barn och unga som vårdas utanför det egna hemmet samt i socialtjänstlagen (2001:453), SoL.
Utredningen lägger fram drygt 110 förslag inom områdena nationell styrning och uppföljning av samhällsvården, socialnämndens ansvar för en stärkt vårdkedja, stärkt kvalitet i familjehemsvård, register över familjehem för barn och unga, stärkt kvalitet i hem för vård eller boende (HVB) och stödboende, tillgång till jämliks hälso- och sjukvård och tandvård, en väl fungerande skolgång samt området fortsatt stöd efter 18 års ålder och stöd efter samhällsvård. Utredningen föreslår också en ny lag och en ny förordning om register över familjehem för barn och unga samt ändringar i lagen (2017:209) om hälsoundersökningar av barn och unga som vårdas utanför det egna hemmet och att denna lag ska byta namn till lagen med särskilda bestämmelser om åtgärder som avser hälsa för barn och unga i samhällsvård.
Förvaltningen instämmer i stort med utredningens förslag till lagändringar. Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
-
351kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har skickat en remiss till socialnämnden för besvarande.
I Sverige finns fem erkända nationella minoriteter: judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar. Samer är också ett urfolk. Rätten till delaktighet och inflytande regleras i lagen (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk. I enlighet med kommunfullmäktiges budget 2023 ska kommunstyrelsen i nära dialog med de nationella minoritetsföreningarna utreda formerna för samråd med de nationella minoritetsföreningarna i syfte att stärka samarbetet.
Stadsledningskontoret har genomfört en översyn av samrådens nuvarande arbete och organisering i syfte att stärka delaktigheten och inflytandet och föreslå arbetssätt som innebär att samråden ska få ökat genomslag för stadens utvecklingsarbete. Översynen visar att stadens arbete med nationella minoriteters rätt till inflytande behöver förbättras och tydliggöras. Stadsledningskontoret föreslår därför att staden ska inrätta ett råd för nationella minoriteters rättigheter under kommunstyrelsen. Bedömningen är att detta skulle stärka rätten till delaktighet och inflytande samt höja statusen för uppdraget om nationella minoriteters rättigheter. Bedömningen är också att rådet behöver kompletteras med andra former av samråd. Ledamöter för rådet föreslås ersättas med sammanträdesarvode samt ersättning för förlorad arbetsinkomst om de inte redan arvoderas. Rådets funktion föreslås utvärderas två år efter att rådet har inrättats.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget om ett råd för nationella minoriteters rättigheter under kommunstyrelsen som skulle öka möjligheten till en strukturerad process kring strategiska utvecklingsfrågor och stärka de nationella minoriteternas rätt till delaktighet och inflytande.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på remissen.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har till socialnämnden remitterat en remiss (SOU 2023:76) av Betänkande Vidareanvändning av hälsodata för vård och klinisk forskning.
Regeringen tillsatte den 12 maj 2022 en särskild utredare med uppdrag att analysera och lämna förslag på utökade möjligheter för sekundäranvändning av hälsodata. I uppdraget har också ingått att redogöra för de konkreta tillämpningssvårigheter när det gäller den befintliga regleringen av hälsodata som eventuellt framkommer under utredningens gång.
Utredaren finner att behovet och viljan att dela eller ta del av hälsodata är stort. Regelverket som styr hur hälsodata får delas upplevs dock av många som svårnavigerat och komplext, vilket skapar utmaningar och ibland oönskade begränsningar avseende vilka data som får och kan delas. Regelverket ställer också i viss utsträckning upp hinder för datadelning till förmån för angelägna ändamål.
I utredningens direktiv framgår det att utredningen ska analysera, bedöma om det behövs författningsändringar och i så fall lämna nödvändiga författningsförslag för att möjliggöra sekundäranvändning av hälsodata från hälso- och sjukvården för- att personuppgifter eller andra data från flera individer ska kunna användas för vård och behandling av andra enskilda individer,
- forskning,
- utvecklings- och innovationsverksamhet,
- undervisning på akademisk nivå samt,
- statliga, regionala och kommunala myndigheters beslutsfattande.
I uppdraget ingår också att redogöra för konkreta tillämpningssvårigheter när det gäller den befintliga regleringen av hälsodata som eventuellt framkommer under utredningens gång.
Förvaltningen vill i detta sammanhang förtydliga att en förutsättning för genomförandet av sådana lagändringar måste vara att dessa går hand i hand med de krav som GDPR ställer.
Med hänvisning till det nu sagda föreslår förvaltningen att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
10
Remiss av Boverkets rapport Utvärdering av lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag – Rapport 2023:11
Kommunstyrelsen har till socialnämnden remitterat remiss av Boverkets rapport – Utvärdering av lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Övriga remissinstanser är stadsledningskontoret, stadsbyggnadsnämnden, Bromma stadsdelsnämnd, Skarpnäcks stadsdelsnämnd och Järva stadsdelsnämnd.
Remissen redogör för Boverkets utvärdering av lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag och förslag till förändringar. Boverket har uppmärksammat att antalet ansökningar och beviljade ansökningar har sjunkit samt att summan för utbetalda bostadsanpassningar har minskat under en längre tid.
Den nuvarande lagen om bostadsanpassningsbidrag trädde i kraft 2018, och ersatte då den tidigare lagen från 1992. Lagen innehåller tre delar; bostadsanpassningsbidraget, reparationsbidraget och återställningsbidraget och avser anpassningar i den permanenta bostaden för personer med funktionsnedsättning.
Boverkets förslag klargör bland annat att barn under 18 år ska företrädas av den vårdnadshavare som bor där bostadsanpassningen ska ske samt att medboende till en person med biståndsbedömt boende ska kunna beviljas reparationsbidrag av genomförd bostadsanpassning. Boverket föreslår att den som bor i ett familjehem enligt LSS inte längre ska undantas från lagens tillämpningsområde. För att underlätta för den enskilde föreslås att ägare av flerbostadshus ska få ökade möjligheter att överta bostadsanpassningsbidrag och reparationsbidrag.
Socialförvaltningen kan konstatera att förslaget till förändringar i bostadsanpassningslagen kan innebära en betydande kostnadsökning för kommunen avseende bostadsanpassningsbidraget.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar till kommunstyrelsen avseende remiss om Boverkets rapport utvärdering av lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har skickat en remiss till socialnämnden för besvarande.
I promemorian föreslås att det ska bli obligatoriskt för kommuner att under vissa förutsättningar tillhandahålla hyresgarantier till barnfamiljer i syfte att underlätta för barnfamiljer som saknar egen bostad att kunna få tillträde till en sådan. Villkoren för att få garanti föreslås bland annat vara att familjen saknar permanent bostad och att bostaden ska finnas i kommunen där familjen är bosatt. Garantin ska gälla minst sex månadshyror under minst två år.
I syfte att skapa bättre förutsättningar för att samordna kommunala bostadsförsörjningsåtgärder och planeringen för bostadsbyggande föreslås ett antal förtydliganden i lagen (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Ändringarna innebär att kommunerna istället för att skapa riktlinjer ska anta en handlingsplan för bostadsförsörjningen under varje mandatperiod där handlingsplanen ska innehålla uppgifter om bland annat behov av tillskott av bostäder, kommunens mål och planerade åtgärder. De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.
Förvaltningen är positiv till förslaget om en hyresgaranti till barnfamiljer i alla kommuner vilket är i linje med barnkonventionens krav på barnets rätt till en skälig standard av levnad. Förvaltningen anser att begränsningen till att endast kunna tillämpa garantin i den egna kommunen försvårar för barnfamiljer som av olika anledningar behöver flytta till annan kommun att kunna göra det. Förvaltningen är positiv till kravet på en handlingsplan för bostadsförsörjningen istället för riktlinjer som innebär en mer aktiv och konkret planering för att möta bostadsbehoven och stärker kopplingen mellan planering och genomförande. Förslaget är i linje med Stockholms stads nuvarande arbete där socialförvaltningen bidrar med behovsanalys för socialtjänstens målgrupper.
Socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har under året arbetat i enlighet med kommunfullmäktiges övergripande inriktningsmål och med kommunfullmäktiges mål för verksamhetsområdena samt nämndens egna mål. Socialnämnden gör den sammantagna bedömningen att två av kommunfullmäktiges tre inriktningsmål uppnås helt, och ett delvis.
Viktiga teman/fokusområden för socialnämnden under året har varit:
-
Möta invånarnas behov och fortsätta att stärka arbetet med tidig upptäckt, tidiga insatser och en kunskapsbaserad och likställd socialtjänst, samordnade insatser inom förskola, skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård och samverkan mellan berörda aktörer.
-
Ett utvecklat och stärkt miljö- och klimatarbetet i verksamheterna i enlighet med stadens miljöprogram.
-
Vägen till arbete och egen försörjning samt arbetet mot hemlöshet.
-
Kompetensförsörjning och attraktiv arbetsgivare
-
Brottsförebyggande arbete, våld i nära relation, välfärdsbrott samt kris- och beredskapsfrågor.
-
Digitalisering och en mer tillgänglig socialtjänst genom digitala arbetssätt, e-tjänster och ny teknik.
-
Budget/ekonomi i balans och långsiktigt hållbara finanser
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner verksamhetsberättelse för socialnämnden 2023.
Förvaltningen hade redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 31 januari 2023.
Bilagor
-
268kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
700kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beskriver i 2023 års budget att staden ska vara en föredömlig arbetsgivare med goda arbetsvillkor, och att ambitionen är att heltid ska vara norm för anställningar inom funktionshinderområdet. Målet är att säkerställa trygga anställningar, det vill säga att 90 procent av de som arbetar inom verksamhetsområdet ska ha en tillsvidareanställning på heltid.
Förvaltningen har under 2023 kartlagt förekomsten av otrygga anställningar inom funktionshinderomsorgen inom egen regi och för de entreprenadverksamheter som har avtal med staden. Kartläggningen har avgränsats till att innefatta tillsvidareanställningar på heltid inom verksamhetsområdet bostad med särskild service enligt LSS. Resultatet visar att 64 procent av medarbetarna i dessa verksamheter har en tillsvidareanställning på heltid, det vill säga en trygg anställning medan 36 procent har en enligt definitionen otrygg anställning.
Kartläggningen har genomförts i samarbete med personalstrategiska avdelningen samt stadens stadsdelsnämnder. Arbetet kommer fortsatt att inkluderas inom ramen för det som görs för att nå målet att minst 90 procent av stadens medarbetare ska ha fasta heltidsanställningar inom heltid som norm.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner kartläggningen kring förekomsten av otrygga anställningar inom funktionshinderområdet.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens arbete med forskning och utveckling (FoU) ska bidra till utvecklingen av en kunskapsbaserad socialtjänst och sker i samverkan med stadsdelsförvaltningarna samt andra relevanta aktörer.
FoU-rapport 2023 beskriver årets FoU-arbete.
Lokala utvecklingsmedel (LUM) och medel för utbyte och lärande (MUL) har använts till tio projekt och åtta studieresor under 2023. Projekten redovisas i ett särskilt ärende till socialnämnden i april 2024. Förvaltningens forsknings- och utvecklingsmedel (FUM) har bidragit till en kartläggning av fältassistenters arbete, till framtagandet av förslag på en gemensam definition av insatsen familjebehandling och en kvalitativ utvärdering av arbetssätt och metoder inom de sociala insatsgrupperna (SIG).
Ett flertal samarbeten pågår med olika lärosäten. Bland annat med Marie Cederschiölds högskola inom ramen för ” Samordnat interventionssystem mot våld mot barn i nära relationer ” (SIVIN). och i forskningsprogrammet Userinvolve, ett samarbete mellan svenska lärosäten som handlar om brukarinflytande och delaktighet. Det pågår också ett samarbete med Stockholms universitet med fokus på vårdkedjor och klientkaraktäristik för personer med missbruksrelaterad problematik.
Piloten ”en akademisk socialtjänst”, ett budgetuppdag från 2022 och har avslutats och följts upp. Uppföljningen pekar på att utökad samverkan mellan forskning och praktik är värdefull samtidigt som det finns förbättringsområden.
Omställningen till ny socialtjänstlag med inriktning på kunskapsbaserad socialtjänst har stor påverkan på förvaltningens FoU-arbete, vilket märkts redan under 2023. En inventering av kunskapsbehov har genomförts tillsammans med stadsdelsförvaltningarna och utgör ett underlag för kommande FoU-projekt. Samtliga stadsdelsförvaltningar och socialförvaltningen kommer även att delta i NUSO – nationell uppföljning av socialtjänstens omställning. Deltagandet ger draghjälp i arbetet med omställningen till en kunskapsbaserad socialtjänst och möjliggör ett gemensamt lärande mellan stadsdelsförvaltningar och kommuner i landet.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner FoU-rapporten för 2023Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
-
Under våren 2023 har socialtjänstinspektörerna genomfört granskning i tre stadsdelsförvaltningar gällande tillämpningen av Lagen om Vård av Missbrukare i vissa fall (LVM). Under hösten 2023 granskades handläggningen av våld i nära relationer vid tre stadsdelsförvaltningar. Under året har även uppföljning genomförts gällande granskningen av barnhandläggning 2022.
Granskningen om tillämpningen av LVM visade att relevant formell dokumentation och beslut fanns i merparten av ärendena. Gällande det mer kvalitativa innehållet framkom att hållningen till att inleda LVM-utredning var för restriktiv vid de granskade enheterna och att LVM-vård undveks på ett långtgående sätt. Granskningen av handläggning av våld i nära relationer visade på god övergripande formell rättssäkerhet i handläggningen. Ett utvecklingsområde var likställighet gällande insatser för långsiktiga stödbehov och att analysera behoven utifrån särskild utsatthet.
Uppföljningarna av 2022 års granskning om barnärenden visar att granskningsresultaten använts som underlag i stadsdelsförvaltningarnas utvecklingsarbete och har bidragit till likställighet över staden.
Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner denna årsrapport.Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionshinderinspektörerna har under 2023 genomfört två kvalitetsgranskningar av insatsen boendestöd enligt socialtjänstlagen. Granskningen av boendestöd inom socialpsykiatrin genomfördes i stadsdelsförvaltningarna Bromma, Enskede-Årsta-Vantör, Skärholmen och Enheten för hemlösa vid socialförvaltningen. Boendestöd inom funktionsnedsättning omfattade stadsdelsförvaltningarna Hägersten-Älvsjö, Hässelby-Vällingby, Skarpnäck och Södermalm.
Vad som i utredningen utgör väsentlig, tillräcklig och korrekt information kan ibland vålla svårigheter i handläggningen. Att inte utreda mer än nödvändigt och att utreda rätten till den insats som den enskilde ansöker om behöver inte stå i strid med att hålla en utredning tillräcklig och relevant. Det är fortsatt angeläget att i kommande granskningar kontinuerligt följa innehåll och dokumentation i utredningar liksom att aktuella utredningar finns som underlag till beslut om insats.
Det är en stor variation i både förekomst av och innehåll i upprättade av genomförandeplaner. Samtliga stadsdelsförvaltningar behöver säkerställa att de har rutiner för att rapportera avvikelser hos utförare till avtalsansvariga.
Uppföljningen av 2022 års granskning visar att verksamheterna på olika sätt fokuserat på och arbetat med beställningar och genomförandeplaner.Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
17
Uppföljning av idéburet offentligt partnerskap (IOP) avseende öppen verksamhet för deltagare inom Bostad Först
Sedan 1 juli 2023 ingår socialnämnden i ett partnerskap med den ideella föreningen Street Minds avseende öppen verksamhet för deltagare inom Bostad Först. Den öppna verksamheten utgör ett komplement till det stöd deltagare i Bostad Först får från case managers och syftar till att motverka ensamhet, isolering och sysslolöshet. Under den aktuella perioden har partnerskapet i samarbete med forskare och Bostad Först-deltagare arbetat med konceptet ”Framtidsverkstad” som bland annat syftar till att utveckla innehållet i den öppna verksamheten. Sedan september månad har aktiviteter utifrån deltagares behov och intressen hållits enligt schema måndag till fredag.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner uppföljningen av IOP-samarbetet avseende öppen verksamhet för deltagare inom Bostad Först.Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
-
Länsstyrelsen i Stockholms län har begärt en redovisning av verksamheten personligt ombud (PO) för hemlösa med psykiska funktionsnedsättningar för 2023. Under 2023 har totalt 39 personer, 11 kvinnor och 28 män, varit aktuella inom verksamheten personligt ombud. De vanligaste orsakerna till att nya klienter tar kontakt med verksamheten har varit behov av stöd i kontakt med myndighet och/eller sjukvård samt ekonomi och bostad.
De personliga ombuden har uppmärksammat att det är svårt att avsluta ärenden även efter det att klienten beviljats boendestöd eller plats på stödboende. En orsak kan vara att klienterna har ett långvarigt behov av ett flexibelt och tidskrävande stöd som ett ordinärt boendestöd sällan har möjlighet att tillmötesgå.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner redovisningen.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
-
Länsstyrelsen i Stockholms län har begärt att en ansökan om fortsatta statsbidrag för 2024 avseende verksamhet med personligt ombud (PO) ska inlämnas senast 2024-01-15. Länsstyrelsen medger att nämndens yttrande inkommer senare. Verksamheten personligt ombud har sin organisatoriska tillhörighet vid Enheten för hemlösa. Ombuden har på så sätt hög tillgänglighet till målgruppen och närhet till samarbetsparters som är samlokaliserade med Enheten för hemlösa, bland annat Pelarbackens vårdcentral för hemlösa och medborgarkontoret för hemlösa. Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner ansökan om fortsatta statsbidrag för 2024 avseende 2 heltidsanställningar för verksamheten personligt ombud.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
-
Av 9 kap 2 § tredje stycket alkohollagen (2010:1622) framgår att kommunen ska upprätta en tillsynsplan för serveringstillstånd. Tillsynsplanen ska lämnas till länsstyrelsen. Tillsynsplanen ska vara antagen och följas upp av ansvarig nämnd.
Tillståndsenheten inom socialförvaltningen lämnar härmed beskrivning av hur tillsynsarbetet genomförs och förslag på en tillsynsplan för år 2024. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner den.Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
21
Tillsynsplan för tobak och liknande produkter, folköl, tobaksfria nikotinprodukter och vissa receptfria läkemedel 2024
Sedan den 31 augusti 2020 ansvarar socialnämnden för Stockholms stads utförande av tillsyn av tobaksförsäljning och sedan den 1 januari 2021 för andra liknande produkter så som elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare, i enlighet med lag om tobak och liknande produkter. Sedan den 1 januari 2021 ansvarar socialnämnden även för Stockholms stads utförande av tillsyn av folkölsförsäljning, i enlighet med alkohollagen. Slutligen, sedan den 1 augusti 2022 har Stockholms stad tillsynsansvar för tobaksfria nikotinprodukter, i enlighet med lag om tobakfria nikotinprodukter. Socialnämnden ansvarar sedan tidigare för kontroll av försäljning av receptfria läkemedel med stöd av lag om handel med vissa receptfria läkemedel. Socialnämnden ansvarar vidare för information till tillståndshavare och näringsidkare samt för kontrollköp i enlighet med respektive lagstiftning.
Syftet med tillsyn och kontroll enligt lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter, lag (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter, alkohollagen (2010:1622) samt lag (2009:730) om handel med vissa receptfria läkemedel är att förebygga och korrigera brister som kan uppstå vid försäljning av tobak och liknande produkter, folköl, tobaksfria nikotinprodukter och vissa receptfria läkemedel. Tillsynsarbetet ska underlätta tillstånds-havarnas och näringsidkarnas arbete och verksamheter så att de enkelt ska kunna tillämpa de regler som gäller. Tillsynsplanerna ska bidra till att tillsynsarbetet sker strukturerat med mätbara och uppföljningsbara mål. Tillsynsplanerna tar också upp förvaltningens arbete med kontrollköp.
Tillsynen består av inre och yttre tillsyn. Varje försäljningsställe får minst ett tillsynsbesök per år. En del av tillsynen och kontrollen innebär ett förebyggande arbete med syfte att informera och göra näringsidkarna uppmärksamma på de krav som finns i respektive lagstiftning, så att brister i verksamheten inte ska uppstå.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden antar förslag på tillsynsplan för år 2024.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon, Sverigedemokraterna, har skickat in en skrivelse för besvarande den 21 november 2023.
Skrivelsen innehåller ett antal frågor, bland annat vilka utbildningskrav som ställs på personal på hem för vård och boende (HVB) i privat och egen regi, hur utbildningskraven följs upp, om det föreligger krav på att arbeta efter evidensbaserade metoder och vilka behandlingsmetoder som förekommer på HVB upphandlade av staden. Förvaltningen redogör i svaret för vilka utbildningskrav som ställs, hur de följs upp, vilka behandlingsmetoder som förekommer och vilka krav som ställs på evidensbaserade metoder på HVB.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
25
Anmälan av delegeringsbeslut
-
26
Övrigt
-
Socialnämnden har tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) fått i uppdrag att genomföra mätning och analys av mängden droger som finns i Stockholms stads avloppsvatten.
Syftet med uppdraget är att i samarbete med SVOA upprepa mätning av droger i avloppsvatten som genomfördes 2023 för ytterligare analyser.
Utförare av mätning och analys behöver upphandlas då värdet av varje enskild mätning överskrider direktupphandlingsgränsen.