Möte 2024-06-13
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
2
Anmälan av protokoll
-
3
Anmälan av beslut från kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och stadens nämnder inom nämndens verksamhetsområden
Bilagor
-
283kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
623kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
578kb Ladda ner dokument
-
-
I tertialrapport 1 följer utbildningsnämnden upp sin verksamhet och ekonomi per den 30 april 2024. Fokus i rapporten ligger på eventuella avvikelser för verksamhet respektive ekonomi jämfört med verksamhetsplan 2024. Där det finns avvikelser redogörs för planerade eller redan vidtagna åtgärder för att öka måluppfyllelsen under året.
Förvaltningen bedömer att kommunfullmäktiges inriktningsmål Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden och Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla kommer att uppnås helt under året i förhållande till utbildningsnämndens uppdrag. Inriktningsmålet Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning bedöms uppnås delvis. För att öka måluppfyllelsen redovisas bland annat arbetet för att minska skolmåltidernas klimatpåverkan.
Bilagor
-
774kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
-
SISAB har på beställning från utbildningsförvaltningen genomfört utredning och detaljplanearbete avseende ny skola årskurs F-9 för 930 elever, inklusive anpassad grundskola, i Stora Sköndal. Parallellt har SISAB utfört utredning och detaljplanearbete åt idrottsförvaltningen avseende en fullstor idrottshall inom samma fastighet, som även skulle nyttjas av skolan för idrottsundervisning. På samma fastighet planeras även ett underjordiskt parkeringsgarage till Stockholm Parkering.
Efter SISAB:s leverans av underlag för inriktningsbeslut kvartal 1 2023 konstaterades att projektet behövde ses över då den totala investeringsutgiften för staden bedömdes vara för stor. Vid översynen av behovet är den nya inriktningen att idrottshallen, som skulle beställas av idrottsnämnden, ska utgå och ersättas med idrottssal inom skolbyggnaden. Garaget ska samplaneras med Stockholm Parkering som erhöll markanvisning för detta i oktober 2023. Detaljplanen är försenad och förväntas att antas i juni 2024.
De nya förutsättningarna innebär en besparing för staden men ökade hyresgrundande kostnader för utbildningsnämnden då idrottssalen ska inrymmas i skolbyggnaden. Dock utgår timhyra för idrottshall.
I och med att en idrottssal planeras i stället för en nedgrävd fullstor idrottshall så bedöms riskerna bli lägre i såväl projektet som i kommande förvaltning. Utbildningsförvaltningen bedömer att det finns ett behov av den nya skolan då staden i enlighet med skollagen, behöver säkerställa en skola nära hemmet. Dessutom saknar området högstadieplatser och tidsbegränsade lokaler med 432 platser kommer att avvecklas i området. Behovet av den nya skolan uppstår 2029 och förvaltningen behöver se över hur behovet ska täckas då den nya skolan i och med detta omtag har förskjutit färdigställande till 2032.
SISAB och förvaltningen föreslår att utreda de nya förutsättningarna, vilket medför en total utredningskostnad om 7,9 mnkr och föranleder behov av ett reviderat utredningsbeslut.
Bilagor
-
244kb Ladda ner dokument
-
-
Köket på Kista grundskola har uppnått sin tekniska livslängd. Det är svårt att uppfylla god hygien och en god arbetsmiljö. Köks-utrustningen är gammal och hela köket måste genomgå ett totalt underhåll. Förvaltningen föreslår därför att utbildningsnämnden beslutar om att genomföra underhållsåtgärder av köket. I och med detta projekt säkerställs det att köket följer myndighetskraven för att fortsättningsvis kunna servera mat till eleverna på Kista grundskola.
Utbildningsförvaltningen föreslår att nämnden godkänner utbildningsförvaltningens förslag att genomföra underhållsåtgärder av kök på Kista grundskola till en hyresgenererande projektkostnad på cirka 34,2 mnkr och med en tillkommande hyreskostnad år ett på cirka 1,8 mnkr. Fortsatt ansöker utbildningsnämnden hos kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott om godkännande att genomföra underhållsåtgärder av kök på Kista grundskola till en hyresgenererande projektkostnad på cirka 34,2 mnkr och med en tillkommande hyreskostnad år ett på cirka 1,8 mnkr.
Bilagor
-
478kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsförvaltningen arbetar ständigt med att uppmärksamma behov av förändringar och uppdateringar av utbildningsnämndens delegationsordning utifrån bland annat förändrad lagstiftning och nödvändiga uppdateringar av redaktionell karaktär. Stadsrevisionen har därtill uppmärksammat förvaltningen på brister när det gäller anmälan av viktiga delegationsbeslut till nämnden, något som förvaltningen arbetat med att åtgärda. För att öka anmälningsgraden föreslår förvaltningen därför att ett nytt tydligare format för delegationsordningen antas som ska underlätta för användaren att förstå vem som har rätt att fatta beslut på delegation och vilka beslut som behöver anmälas till nämnden.
Vidare föreslår förvaltningen att anmälningsskyldigheten tas bort för vissa ärendegrupper, så att det ska vara tydligare vilka ärenden som är viktiga att anmäla till nämnden, till exempel för att ett beslut ska vinna laga kraft. Förvaltningen föreslår också ett antal förändringar av befintliga delegationer vilka redovisas i tjänsteutlåtandet.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag till ändringar i delegationsordningen för utbildningsnämnden i enlighet med förvaltningens tjänsteutlåtande med tillhörande bilaga. Fortsatt föreslår förvaltningen att nämnden delegerar samtliga beslut i delegationsordningen till utbildningsdirektören och att utbildningsdirektören beslutar om vidaredelegation.
Bilagor
-
279kb Ladda ner dokument
-
494kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsförvaltningen har gjort en översyn av gällande anvisningar för intagning och plats i stadens fritidshem och öppen fritidsverksamhet.
I de nuvarande anvisningarna för intag och plats i stadens fritidshem används begrepp och hänvisningar som inte längre stämmer överens med skrivningar i gällande läroplan (Lgr 22), FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen) och skollagen. Anvisningarna har därför reviderats för att överensstämma med dessa samt i några fall förtydligats.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förslaget till reviderade tillämpningsanvisningar för Stockholms stads fritidshem och öppen fritidsverksamhet samt beslutar att dessa anvisningar ska ersättare tidigare version.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
587kb Ladda ner dokument
-
-
Kvalitetsutmärkelsen är en del av Stockholms stads systematiska kvalitetsarbete, som ska stimulera och uppmuntra verksamheterna att utveckla sin kvalitet och öka servicen och nyttan för stockholmarna. Genom att delta i utmärkelsen ges verksamheterna möjlighet att få sitt kvalitetsarbete värderat och bedömt av externa examinatorer som ett led i fortsatt utveckling.
Utbildningsförvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens anmälan av följande enheter till att delta i klassen Skola i Stockholms stads kvalitetsutmärkelse 2024: Eiraskolan, Katarina Norra Skola, Kvarnbyskolan och Hedvig Eleonora Skola.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
12
Ansökningar om godkännande som huvudman för fristående förskoleklasser, fritidshem, grundskolor och anpassade grundskolor
Skolinspektionen har till Stockholms stad remitterat två ansökningar om godkännande av huvudmän för fristående förskoleklass, grundskola eller anpassad grundskola och fritidshem. Båda ansökningarna rör sig om nyetableringar.
Stadens befolkningsprognoser visar på ett trendbrott från ökat till minskat behov av elevplatser i grundskolan. Stadens elevantalsframskrivning pekar på en minskning av antal Stockholmselever med totalt 7400 elever år 2032. Den främsta orsaken till förändringen i befolkningsprognosen är minskande barnafödande. Även senarelagt bostadsbyggande och förändringar i flyttmönster påverkar.
Baserat på elevantalsframskrivningarna bedömer utbildningsförvaltningen att etablering av en av de sökta utbildningarna, som rör en nyetablering av en resursskola, skulle medföra påtagligt negativa ekonomiska, organisatoriska och pedagogiska konsekvenser för eleverna eller den del av skolväsendet som anordnas av Stockholms stad.
Den andra nyetableringen avser en skola där en del av befintlig verksamhet ska flyttas över till en ny skolenhet. Skolans huvudman anger att elevökningen kommer att vara begränsad. Under förutsättning att elevökningen blir så liten som huvudmannen uppger bedömer utbildningsförvaltningen att det inte kommer att påverka stadens kommunala skolor negativt på lång sikt. Men förvaltningen vill betona att det är av yttersta vikt att huvudmannen inte använder flytten av verksamheten för att öka intaget på den befintliga skolenheten. Om en större elevökning sker bedömer förvaltningen att närliggande kommunala skolor kommer att påverkas negativt då antalet elever boende på Södermalm minskar mest i staden och det finns ett kraftigt minskat behov av skolplatser på Södermalm.
Det är även angeläget att sökande huvudmän säkerställer att de har tillgång till idrottslokaler. Idag råder brist på idrottslokaler i staden. Detta är något som kan skapa ytterligare svårigheter för såväl befintliga som tillkommande huvudmän att få tillgång till idrottslokaler i den utsträckning som behövs.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det som svar på remisserna till Skolinspektionen. Med hänsyn till remisstiden behöver beslutet justeras omedelbart.
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
625kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
13
Ansökningar om godkännande av huvudman för fristående gymnasieskolor i Stockholms stad och närliggande kommuner
Skolinspektionen har till Stockholms stad remitterat tre ansökningar om godkännande av huvudmän för nya fristående gymnasieskolor varav två i Stockholms stad. Det har även inkommit fem ansökningar om utökningar av befintliga gymnasieskolor inom region Stockholm. Bland ovannämnda ansökningar gäller en ansökan en skola med specialpedagogisk profil på gymnasienivå inom Stockholms stad vilken avser en nyetablering.
Även 13 ansökningar om att bedriva avvikelser inom de nationella programmen samt 6 ansökningar som gäller riksrekryterande utbildningar har remitterats till staden. En stor andel av ansökningarna gällande särskilda varianter eller riksrekryteringar avser tillstånd för redan befintliga utbildningar eller nationellt godkända idrottsutbildningar i gymnasieskolor i Stockholms stad och närliggande kommuner.
Stockholms stad och regionens befolkningsprognoser visar att det finns ett ökat behov av studieplatser i gymnasieskolan fram till 2026. Efter det blir det en viss minskning och sedan planar befolkningskurvan ut. Inom grundskolan har befolkningsprognosen under de senaste åren visat på ett kraftigt minskat elevantal i Stockholms stad som kan komma att påverka även gymnasiet framöver. Därutöver finns det redan idag ett befintligt överskott av platser inom gymnasieskolan i regionen vilket gör att det finns ett behov av att iaktta försiktighet i bedömningen.
Mot bakgrund av detta är utbildningsförvaltningens sammantagna bedömning är det inte finns ett behov av nya platser inom gymnasieutbildningarna i regionen. Ett antal av ansökningarna om nya utbildningar riskerar därför att ha påtagligt negativa konsekvenser på för eleverna och den del av skolväsendet som Stockholms stad är ansvariga för.
Flera av de specifika utbildningarna som inkommit under 2024 som exempelvis nationella idrottsutbildningar, särskilda varianter och riksrekryterande utbildningar, osv., kompletterar dagens befintliga utbud och bedöms inte få negativa konsekvenser för eleverna eller Stockholms stads utbildningsväsende.
Utbildningsförvaltningen vill även påpeka att det är angeläget att sökande huvudmän säkerställer att de har tillgång till idrottslokaler. Idag råder brist på idrottslokaler i staden. Detta är något som kan skapa svårigheter för såväl befintliga som tillkommande huvudmän att få tillgång till i den utsträckning som behövs.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det som svar på remisserna till Skolinspektionen. Med hänsyn till remisstiden behöver ärendet justeras omedelbart.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
14
Ansökningar om godkännande för internationell skola på grundskolenivå och rätt till bidrag för internationell skola på gymnasienivå
Skolinspektionen har till Stockholms stad remitterat tre ansökningar. Två ansökningar avser godkännande för internationell skola på grundskolenivå. En ansökan avser godkännande för internationell skola på grundskolenivå och rätt till bidrag för internationell skola på gymnasienivå. Vid fullt utbyggd verksamhet motsvarar ansökningarna sammantaget 380 nya elevplatser på grundskolenivå och 48 elevplatser gymnasienivå.
Baserat på befintligt söktryck på International Baccalaureate programmet bedömer utbildningsförvaltningen att en etablering av de två sökta utbildningarna (The Tanto International School AB och Valhalla House School AB) skulle medföra påtagligt negativa ekonomiska, organisatoriska och pedagogiska konsekvenser för elever eller den del av skolväsendet som anordnas av Stockholms stad.
Avseende ansökan gällande en internationell skola som följer den italienska läroplanen väljer utbildningsförvaltningen att inte yttra sig, men vill lyfta att stadens befolkningsprognoser visar på ett trendbrott från ökat till minskat behov av elevplatser i grundskolan. Stadens elevantalsframskrivning pekar på en minskning av antal Stockholmselever med totalt 7400 elever år 2032. Den främsta orsaken till förändringen i befolkningsprognosen är minskat barnafödande. Även senarelagt bostadsbyggande och förändringar i flyttmönster påverkar.
Det är även angeläget att sökande huvudmän säkerställer att de har tillgång till idrottslokaler. Idag råder brist på idrottslokaler i staden. Detta är något som kan skapa ytterligare svårigheter för såväl befintliga som tillkommande huvudmän att få tillgång till idrottslokaler i den utsträckning som behövs.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner tjänsteutlåtandet och överlämnar det som svar på remisserna till Skolinspektionen. Beslutet behöver justeras omedelbart med hänsyn till remisstiden.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsrevisionen granskar varje år utbildningsnämndens verksamhet och har överlämnat årsrapporten för 2023 till nämnden för yttrande.
Utbildningsnämndens ekonomiska resultat bedöms, utifrån genomförd granskning, som i allt väsentligt tillfredsställande. Revisionen bedömer att det verksamhetsmässiga resultatet är delvis tillfredsställande. Målen för ”Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd”, ”Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder till en rättvis klimatomställning” samt målen som omfattar nämndens kärnverksamhet uppnås delvis. Vidare har revisionen identifierat vissa brister i nämndens interna kontroll. Nämnden behöver bland annat säkerställa efterlevnad av data-skyddsförordningen och att delegationsbeslut anmäls i enlighet med regelverket.
Utbildningsförvaltningen arbetar systematiskt för att förbättra internkontrollen. Arbetet pågår på förvaltningens alla ledningsnivåer. Angivna uppdrag och aktiviteter i verksamhetsplanen har genomförts som planerat liksom andra insatser som anknyter till nämndens prioriterade områden för skolverksamheten.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det som sitt yttrande till stadsrevisionen.
Bilagor
-
278kb Ladda ner dokument
-
560kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat ”Miljöprogram 2030 för Stockholms stad” till utbildningsnämnden för yttrande. Programmet formulerar stadens strategiska inriktning inom miljö- och klimatområdet och slår fast mål inom de sju områden där utmaningarna för Stockholm och påverkan på omvärlden bedöms som störst.
Utbildningsförvaltningen ställer sig positiv till det nya förslaget till miljöprogram och dess inriktningsmål. Målen är i linje med förvaltningens övergripande målsättningar och det miljö- och klimatarbete som bedrivs på skolorna. Förvaltningen vill samtidigt lyfta några områden där arbetet med programmets mål är utmanande. Förvaltningen föreslår också en förändring av programtexten för att den bättre ska spegla verkligheten, avseende beskrivningen av naturskolorna.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Beslutet föreslås justeras omedelbart med anledning av remissens svarstid.
Bilagor
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat promemorian ”Utökad kontroll av uppgifter i belastningsregistret” till utbildningsnämnden. I promemorian som har tagits fram inom utbildningsdepartementet föreslås att de brott som framgår av de registerutdrag som enligt skollagen ska uppvisas av den som erbjuds en anställning eller på annat sätt ska anlitas eller tas emot inom skolväsendet eller annan pedagogisk verksamhet utökas med ett par ytterligare brott. De brott som föreslås att de framgent ska ingå är brott mot terroristbrottslagen och involverande av underårig i brottslighet. Tilläggen föreslås att tillämpas från den 1 december 2024.
Regeringen har utöver de förslag som återfinns i promemorian även tillsatt en utredning med ett bredare uppdrag som bland annat kommer att se över om ytterligare brott bör framgå av de registerutdrag som är aktuella vid bland annat anställning inom skolväsendet. Utbildningsförvaltningen ser positivt på förslaget i promemorian. Därtill ser förvaltningen också positivt på att allvarliga brott som idag inte framgår av registerutdragen inkluderas.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
594kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden har fått motionen ”Angående judiskt liv i Stockholm” av Andréa Hedin (M) på remiss från kommunstyrelsen. I motionen uppmärksammas förberedelserna för firandet av 250 år judiskt liv i Sverige. I motionen betonas att firandet av judiskt liv i Sverige är särskilt angeläget med tecken på en ökande antisemitism och ett hårdnande omvärldsläge. Det är därför, menar motionären, av särskild vikt att uppmärksammandet och firandet kommer många till del och är tillgängligt i flera forum såväl i det offentliga rummet som med material och pedagogiskt stöd tillgängligt i anslutning till skoldagen och med berörda moment i undervisningen.
Demokratistärkande insatser för att motverka antisemitism och rasism är viktiga delar av skolans uppdrag. Det har även varit ett prioriterat område för utbildningsförvaltningen under lång tid där förvaltningen i sin organisation stöttar skolorna i det ständigt pågående arbetet. Förvaltningen kommer att på alla sätt stödja förberedelserna för det judiska jubileumsåret och bidra till att uppmärksamma firandet av 250 år av judiskt liv i Sverige.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden har fått motionen ”Motion av Jan Jönsson (L) om att se över och omprioritera stadens kostnader avseende medieköp och kommunikationskonsulter” på remiss från kommunstyrelsen. Motionären föreslår att staden ska se över och omprioritera stadens kostnader avseende medieköp och kommunikation samt initiera en översyn av efterlevnaden av stadens riktlinjer för representation och mutor samt uppdatera policyn.
Utbildningsförvaltningen framför i svaret att nämnderna ansvarar för att följa upp den interna kontrollen för bland annat representation och mutor. Förvaltningen är positiv till att se över policyn för mutor och representation, bland annat för att risken för otillåten påverkan bedöms ha ökat inom hela samhället. I övrigt har förvaltningen inga synpunkter på motionens förslag om att genomföra en fördjupad kartläggning av stadens kostnader avseende kommunikationskonsulter och medieköp. För utbildningsnämndens del utgör detta en mycket liten andel av förvaltningens totala kostnader.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
593kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat ”Motion om att staden skall ta fram ett eftervårdsprogram för omhändertagna och placerade barn” av Jan Jönsson (L) till utbildningsnämnden för yttrande. Motionären vill se ett större fokus på uppföljning av hur det går för barn och unga efter vårdtidens slut. Motionären vill även se rutiner för att säkerställa att utslussning av de placerade barnen och unga sker med barnets bästa i fokus och även möjliggöra stöd efter att barnet fyllt 18 år.
Utbildningsnämnden samverkar på flera nivåer med socialtjänsten i arbetet med placerade barns och ungas skolgång. Arbetet sker till exempel inom ramen för SAMS (samverkan socialtjänst och skola för placerade barn), SkolFam (Skolstöd för barn i familjehem) samt Skolsamordnare för placerade barn och unga. I den nya socialtjänstlagen tydliggörs dessutom socialnämndens ansvar för uppföljning för barn som placerats i familjehem, skyddat boende och eller hem för vård och boende (HVB). Sedan 2022 finns obligatorisk uppföljning för barn som placerats med stöd av lag med särskilda bestämmelser för vård av unga (LVU).
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
526kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat ”Motionen om att utreda behovet av en ny sporthall i Mälarhöjden” av Anette Hellström (M) till utbildningsnämnden för yttrande. I motionen föreslås byggnation av en ny hall på den befintliga fotbollsplanen vid Mälarhöjdens skola, alternativt vid den nya, planerade skolan i Mälaräng.
Utbildningsförvaltningen delar uppfattningen att tillgången till idrottslokaler för de kommunala grundskolorna i området, är begränsad i dagsläget. Under en kommande period, väntas ett minskat barn- och elevunderlag i området, samtidigt som det renoveras och byggs flera nya hallar i stadsdelsnämndsområdet. På grund av detta, bedömer förvaltningen att tillgången till bokningsbara timmar för de kommunala grundskolorna i området, sannolikt kommer att öka.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
-
Utbildningsnämnden har tagit emot en skrivelse från Claes Nyberg m.fl. (C), Andrea Hedin m.fl. (M) och Jan Jönsson m.fl. (L) med frågor om tillgången till stadens regionala särskilda undervisningsgrupper (RSU) respektive tillgången till lokala särskilda undervisningsgrupper (SU).
Staden har i dagsläget femton RSU-enheter fördelat över nio stadsdelar. Antalet RSU-grupper har ökat med tio enheter sedan 2021 och antalet platser i RSU-grupperna har under samma tid ökat från 81 till 163 platser. Utbyggnaden fortsätter under 2024. Som utgångspunkt tar RSU-enheterna emot elever utifrån elevens behov, utan krav på en specifik diagnos eller särskilda svårigheter.
Antalet platser i lokala särskilda undervisningsgrupper bestäms utifrån vilket behov som finns. Under de senaste åren har det skett en kraftig utbyggnation av antalet platser i SU-grupper, från cirka 300 elevplatser 2021 till över 1000 elevplatser 2023. Idag finns det SU-grupper på 114 av stadens 142 kommunala grundskolor.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
-
226kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
23
Övriga frågor