Möte 2023-04-27
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
2
Anmälan av protokoll
-
4
Anmälan av delegationsbeslut, inkomna handlingar m.m.
-
I underlag för budget 2024 med inriktning 2025 och 2026 beskriver och analyserar förvaltningen de kommande årens utveckling och konsekvenserna för staden. Analyserna är viktiga underlag i arbetet med stadens budget 2024 och lyfter strategiskt viktiga utvecklingsområden och utmaningar inför framtiden.
I ärendet redogör förvaltningen för utmaningar och strategiska satsningar under den kommande treårsperioden. Verksamhetens utmaningar beskrivs utifrån de tre övergripande målen goda skolresultat, en likvärdig skola och en effektiv verksamhet. I bilaga 3 och 4 redogör förvaltningen för de långsiktiga utmaningarna inom kompetens- och lokalförsörjning.
Bilagor
-
508kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
814kb Ladda ner dokument
-
Om- och nybyggnationen av Hästhagsskolan har initierats då det finns ett behov av nya elevplatser i Farsta stadsdelsnämndsområde. Projektet har pågått under flera år och produktionen påbörjades augusti 2021. Skolan ska i samband med ombyggnationen utökas från årskurs F-6 till F-9. Utökningen består av tre nya paralleller i årskurs 7–9 samt en ytterligare parallell i årskurs F-6 så att även låg- och mellanstadium får tre paralleller. Skolan kommer efter projektet att ha 900 elevplatser. Projektet omfattar två nya byggnader, en tillbyggnad samt att befintliga byggnader kommer att byggas om. Underhållsåtgärder kommer att utföras då flera tekniska system är uttjänta och tillhörande lokalytor är i behov av renovering.
Marknadsläget har förändrats sedan genomförandebeslut 2019 och de kostnadsökningar som detta fört med sig innebär att projektet avviker från budget. Den ökade projektkostnaden om totalt 105,6 mnkr, kräver reviderade genomförandebeslut och beror framför allt på kraftigt stigande priser inom sektorn.
Inom projektet har besparingar utretts och genomförts för att möta kostnadsökningar med anledning av marknadsläget. Dels har fönsterbyte inneburit en långsiktigt mer kostnadseffektiv lösning. Dels har två planerade hissar som skulle placeras utvändigt, kunnat ersättas med en invändig hiss.
Sedan produktionsstart augusti 2021 har cirka 261 mnkr upparbetats fram till mars 2023. Ursprunglig projektbudget om 342.4 mnkr bedöms överskridas i augusti 2023 om nytt reviderat beslut inte fattas enligt redovisad plan. Skolan förväntas stå klar till höstterminen 2024.Bilagor
-
389kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat motionen Stadsövergripande lokaleffektivisering till utbildningsnämnden för yttrande. Motionären föreslår att stadens lokalbestånd ska ses över utifrån nyttjandegrad och samnyttjande för att minska stadens kostnader och klimatavtryck.
Utbildningsförvaltningen samarbetar sedan långt tid med idrottsförvaltningen och kulturförvaltningen för att fler skollokaler och idrottslokaler ska tillgängliggöras för nyttjande efter skoltid. En analys av föreningslivets tillgång till skollokaler efter skoltid ska presenteras för utbildningsnämnden under 2023. Analysen kan ligga till grund för beslut om att tillgängliggöra fler lokaler i områden där det finns behov.
Utbildningsförvaltningen ser positivt på att öka nyttjandegraden av stadens skolor och arbetar aktivt för att främja detta vid ny-, till- och ombyggnation av skollokaler. Förvaltningen menar att motionens förslag i hög grad redan omfattas av pågående samarbete kring lokalnyttjande inom staden.
Förvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
554kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden har fått motionen om att införa ett digitaliseringsutskott på remiss från kommunstyrelsen. I motionen föreslås bland annat införande av ett digitaliseringsutskott och användning av öppen källkod och öppna API:er.
Utbildningsförvaltningen konstaterar att kommunstyrelsen har gett stadsledningskontoret i uppdrag att genom förvaltning och utveckling säkerställa en ändamålsenlig och kostnadseffektiv stadsgemensam IT-miljö. Utbildningsförvaltningen anser vidare att det finns vissa svårigheter med öppen data och öppna API:er inom utbildningsverksamheten som behöver tas hänsyn till.
Utbildningsförvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på motionen och överlämnar den till kommunstyrelsen som svar på remissen.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat skrivelsen Uppföljning av omhändertagna och placerade barns betyg av Jan Jönsson (L) med flera, till utbildningsnämnden för yttrande.
I skrivelsen ställs frågor om placerade barns skolgång och kunskapsresultat samt uppföljning av omhändertagna barns rätt till läkar- och tandläkarundersökning.
Inom utbildningsförvaltningen finns ett antal olika insatser för att stödja omhändertagna och placerade barns skolgång; SAMS, projekt skolsamordnare för placerade barn och unga, skolslussen, studieslussen och övergångsteamet. Då det gäller elever som vistas i skyddade boenden i Stockholms stad finns ett lärteam med specialutbildade lärare som undervisar dessa elever. Förvaltningen vill dock betona att elevens ordinarie skola har kvar det yttersta ansvaret för undervisningen.
Förvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner utbildningsförvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till Kommunstyrelsen som svar på skrivelsen.Bilagor
-
200kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämndens beslut om verksamhetsplan 2023 (UTBF 2022/774) har överklagats till förvaltningsrätten vad avser grundbelopp för enskilda huvudmän som bedriver gymnasieverksamhet
Den klagande menar i överklagandet att ”Stockholms stad (”Staden”) tillämpar olika grunder för fördelning av resurser till enskilda huvudmän jämfört med hur man fördelar resurser till sin egen verksamhet. Stadens resursfördelning till den egna verksamheten grundar sig på budgeten för 2023 medan bidraget till de enskilda huvudmännen inte gör det. Stadens agerande står där med i strid med både skollagen 16 kap. 55§ och gymnasieförordningen 13 kap. 1§ första stycket.”
Utbildningsförvaltningen anser att bidragen till de fristående verksamheterna beräknas på samma grunder som kommunen tillämpar vid fördelning av resurser i egen regi i enlighet med bestämmelserna om bidrag på lika villkor. Det överklagade beslutet strider såldes inte mot bestämmelserna i skollagen eller gymnasieförordningen och överklagandet ska därmed avslås.
Förvaltningsrätten har beviljat anstånd att lämna in yttrande till 28 april 2023 så att utbildningsnämnden ska kunna behandla yttrandet.
Förvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner utbildningsförvaltningens tjänsteutlåtande som yttrande till förvaltningsrätten.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Midsommarkransens grundskola har varit en kommunal grundskola belägen på Tellusborgsvägen 10. Sedan vårterminen 2023 bedriver Midsommarkransens grundskola sin verksamhet i den nybyggda skolan på Bäckvägen 1. För att både grundskoleverksamhet och grundsärskoleverksamhet (anpassad grundskola från och med 2 juli 2023) ska var inkluderade i skolans namn föreslår förvaltningen att nämnden beslutar att Midsommarkransens grundskola byter namn till Midsommarkransens skola från och med 1 augusti 2023.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
13
Övriga frågor