Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare och dag för justering
Information från förvaltningen
Anmälan av protokoll
Anmälan av beslut från kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och stadens nämnder inom nämndens verksamhetsområden
Bilagor
Skolfastigheter i Stockholm AB driver tillsammans med utbildningsnämnden ett till- och ombyggnadsprojekt på Lillholmsskolan. Målet är att utöka skolans kapacitet med 420 elevplatser till totalt 990 elevplatser. Ett genomförandebeslut för projektet fattades 2018 som innebar att projektet skulle genomföras i tre etapper. Projektets två första etapper har genomförts där två nya byggnader, hus G och H står klara.
Under våren 2023 pausades projektet på grund av stora kostnadsökningar. Därefter har ett reviderat genomförandeförslag utarbetats, som inkluderar de återstående åtgärderna i etapp 3, främst idrottslokaler samt utökad kapacitet för ventilation och verksamhetsanpassning i hus A och B.
Det reviderade förslaget innebär att den tidigare planerade nya idrottshallen utgår. I stället återställs och verksamhetsanpassas skolans befintliga idrottssal, som under projektet används som matsal. Skolans resterande behov av idrottslokaler tillgodoses genom inhyrning i idrottsförvaltningens idrottshallar i området. Förslaget innebär en kostnadsökning om 74,1 mnkr sedan genomförandebeslut 2018 men en minskad kostnad om 57,1 mnkr sedan våren 2023.
Ny projektkostnad inklusive index beräknas till 375,5 mnkr. Projektkostnaden i nominellt pengavärde (exklusive index) beräknas till 372,1 mnkr, varav investeringsutgiften är 360,0 mnkr och direktfinansiering är 12,1 mnkr.
Enligt ny tidsplan förväntas etapp 3 vara klar september 2027.
Bilagor
Val av ledamot till utbildningsnämndens, förskolenämndens och SISAB:s råd för funktionshinderfrågor
Funktionsrätt Stockholms stad har meddelat att ledamot Rakel Eriksson avsagt sig sin plats i rådet för funktionshinderfrågor. Till följd av detta har Funktionsrätt Stockholms stad inkommit med en fyllnadsnominering till vakant plats i rådet. Förslag på ny ledamot är Carola Gioti, Synskadades Riksförbund Stockholms stad.
Utbildningsförvaltningen, förskoleförvaltningen och Skolfastigheter i Stockholm AB föreslår att Rakel Eriksson entledigas från sitt uppdrag i rådet för funktionshinderfrågor. Fortsatt föreslår utbildningsförvaltningen, förskoleförvaltningen och Skolfastigheter i Stockholm AB att Carola Gioti, Synskadades Riksförbund Stockholms stad, utses till ny ledamot i utbildningsnämndens, förskolenämndens och Skolfastigheter i Stockholms AB:s råd för funktionshinderfrågor. Med hänsyn till rådets fortsatta arbete och behov av en ny ledamot bör ärendet justeras omedelbart.
Bilagor
Utbildningsförvaltningen har tagit fram ett förslag med sammanträdestider för utbildningsnämnden 2025. Förvaltningen föreslår att utbildningsnämnden sammanträder enligt följande datum:
23 januari
20 februari Verksamhetsberättelse 2024
27 mars
24 april Underlag till budget 2026 (treårsbudget)
22 maj
12 juni Tertialrapport 1
28 augusti
25 september Tertialrapport 2
23 oktober
20 november
11 december Verksamhetsplan 2026
Om ingenting annat meddelas äger sammanträdena rum kl. 16:30 i lokal Insikten, Hantverkargatan 2F. Sammanträdena är inte öppna för allmänheten.
Bilagor
I juni 2021 beslutade Utbildningsnämnden i Stockholm stad att fristående resursskolor ska ges ett förhöjt grundbelopp för elever i skolformen grundskola. Syftet med det förhöjda grundbeloppet är att kompensera för de merkostnader som resursskolorna har på grund av att skolan har begränsat sitt mottagande till elever i behov av särskilt stöd, exempelvis med utökad lärartäthet och relevant specialistkompetens.
Under 2024 har förvaltningen genomfört en uppföljning av villkoren och gjort en sammantagen beskrivning av hur de 30 skolor som erhåller det förhöjda grundbeloppet uppfyller villkoren. Beskrivningen visar bland annat att det råder stora skillnader mellan resursskolorna och att de sammantaget har en högre lärartäthet än riksgenomsnittet för grundskolor. Förvaltningen konstaterar samtidigt genom uppföljningen att villkoren för strukturbidraget är otydliga och svåra att följa upp. Exempelvis definierar inte villkoren vad ” behov av särskilt stöd” innebär eller vilken typ av särskilt stöd som resursskolorna ska kunna erbjuda.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens uppföljning av villkor för strukturbidrag till fristående resursskolor. Fortsatt föreslår förvaltningen att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma till nämnden med ett förslag om tydligare villkor för strukturbidrag till fristående resursskolor i syfte att underlätta efterlevnad, likvärdighet och uppföljning av villkoren.
Bilagor
Skolinspektionen har den 27 september 2024 godkänt Evia Utveckling AB ansökan om ny resursskola på Södemalm.
Utbildningsförvaltningen menar att en etablering av ytterligare resursskolor skulle medföra påtagliga och bestående negativa ekonomiska, organisatoriska och pedagogiska konsekvenser för den del av skolväsendet som anordnas av Stockholms stad. Detta framfördes i yttrandet till Skolinspektionen. Förvaltningen anser därför att Skolinspektionens beslut bör överklagas till förvaltningsrätten och hänvisar till vad som tidigare angetts i Stockholms stads yttrande samt tillägg och förtydliganden i överklagan.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande samt överklagan och överlämnar det till förvaltningsrätten i Stockholm som sitt yttrande.
Bilagor
Föreningslivet i Stockholm är rikt och mångfacetterat. Staden har en långvarig samverkan med föreningslivet. Utbildningsförvaltningen, kulturförvaltningen, idrottsförvaltningen och SISAB har under flera år samarbetat för att tillgängliggöra skollokaler efter verksamhetstid och är positiva till en samverkan som kan bidra till ett ännu mer effektivt lokalutnyttjande inom staden.
Förvaltningarna har tillsatt en särskild projektgrupp som under året har haft i uppdrag att definiera hindren, kartlägga uthyrningen av idrottslokaler samt identifiera vägar mot att öppna upp fler lokaler i skolan för föreningslivet. Förvaltningarna föreslår i sin rapport att en förvaltningsövergripande styrgrupp tillsätts med uppdrag att driva de strategiska frågorna framåt. Detta för att kunna arbeta med frågorna på ett regelbundet och systematiskt sätt. Vidare föreslås att utbildningsnämndens delegationsordning revideras så att beslut om uthyrning av skollokaler fattas centralt av förvaltningen och att överenskommelsen som reglerar upplåtelsen ska ses över av förvaltningarna. Kostnadsfördelningen av beställningar för anpassning tydliggörs och schablonersättningen som betalas ut till skolorna bör ses över årligen i syfte att säkerställa att merkostnader för lokalupplåtelse som inte ingår inom ramen för skolans uppdrag inte heller ska belasta skolpengen.
Förvaltningarna föreslår att utbildningsnämnden, idrottsnämnden och kulturnämnden godkänner förvaltningarnas rapport som redovisning av budgetuppdraget om att öppna skolans lokaler för förenings- och idrottsverksamhet. Vidare hemställer utbildningsnämnden och idrottsnämnden hos kommunstyrelsen att i samband med beslut om stadens budget ge idrottsförvaltningen och utbildningsförvaltningen i uppdrag att årligen se över skolersättningen.
Bilagor
Utbildningsförvaltningen arbetar löpande med att uppmärksamma behov av förändringar och uppdateringar av utbildningsnämndens delegationsordning utifrån bland annat förändrad lagstiftning och behov av uppdateringar av redaktionell karaktär. Förvaltningen redovisar i tjänsteutlåtandet ett antal förslag till förändringar av befintliga och tillägg av nya delegationer.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förslagen till ändringar i delegationsordningen för utbildningsnämnden i enlighet med förvaltningens tjänsteutlåtande med tillhörande bilaga. Vidare föreslår förvaltningen att nämnden delegerar samtliga beslut i delegationsordningen till utbildningsdirektören och att utbildningsdirektören beslutar om vidaredelegation. Ändringarna i delegationsordningen föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.
Bilagor
Utbildningsförvaltningen har sedan 2014 på uppdrag av nämnden delat ut pris för årets lärare och lärarlag i grundskolan respektive gymnasieskolan. Sedan 2017 finns motsvarande pris för årets rektor och biträdande rektor i grundskolan respektive gymnasieskolan. Syftet med priserna är att lyfta fram lärare och lärarlag som utmärker sig för goda insatser i undervisningssituationen och uppmärksamma det pedagogiska ledarskapet hos stadens skolledare.
Förvaltningen har under året genomfört en översyn av nuvarande anvisningar i syfte att se över kriterier och processer som inte längre är aktuella eller relevanta samt tagit fram ett förslag med nya kriterier och samlade anvisningar för de olika utmärkelserna.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag till reviderade anvisningar för att utse årets lärare, lärarlag, rektor och biträdande rektor. Vidare föreslår förvaltningen att nämnden delegerar till utbildningsdirektören att besluta om praktiska detaljer i samband med nomineringsprocessen och prisutdelningen.
Bilagor
Utbildningsnämnden fastställer årligen studievägsutbudet. Utbildningsförvaltningens tjänsteutlåtande innehåller förslag till organisation av studievägsutbudet vid stadens kommunala gymnasieskolor och anpassade gymnasieskolor läsåret 2025/2026.
Antalet platser på de olika programmen i gymnasieskolan och i anpassade gymnasieskolan ska enligt skollagen så långt det är möjligt anpassas med hänsyn till ungdomarnas önskemål och arbetsmarknadens behov. Anpassningen till elevernas önskemål innebär att förvaltningen inte kan göra den definitiva dimensioneringen innan ungdomarnas val är kända. Beslut om ändringar i dimensionering, liksom fördelningen av utbildningsplatser till respektive skolenhet, är sedan tidigare delegerat till gymnasiedirektören. På totalen föreslår förvaltningen en minskning av antalet platser i årskurs 1. Minskningen sker företrädesvis på högskoleförberedande program och introduktionsprogrammet språkintroduktion.
Utifrån budgetuppdraget att utreda förutsättningarna för att starta ett yrkesprogram på någon av stadens gymnasieskolor som idag domineras av högskoleförberedande program föreslår förvaltningen att försäljnings- och serviceprogrammet startar på Bromma gymnasium läsåret 2025/26.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden fastställer studievägsutbudet i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan läsåret 2025/2026 i enlighet med förvaltningens tjänsteutlåtande.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion om att mäta läsförståelse av Andréa Hedin (M) till utbildningsnämnden för yttrande. I motionen framförs att läsförmågan bland unga sjunker i Sverige och att den trenden behöver hejdas. Motionären hänvisar till resultat från PISA och PIRLS. Vidare framför motionären att god läsförmåga behövs i samtliga ämnen och läsvana behöver komma tidigt i ungas liv. Det behövs också tydliga kvantitativa mål från politiken med syfte att stärka läsförståelsen bland Stockholms unga.
Utbildningsförvaltningen delar uppfattningen att god läsförmåga är centralt för elevers skolframgång i alla ämnen, att det är viktigt att följa upp elevers läsförståelse samt att stöd sätts in tidigt för de elever som behöver det. Förvaltningen hänvisar i sitt remissvar till Skolverkets obligatoriska nationella bedömningsstöd där det återfinns både kvalitativa och kvantitativa mål som utgör ett tydligt och konkret stöd för uppföljning av elevernas läs- och skrivutveckling. Då det finns nationella mål med läsa, skriva, räkna-garantin riskerar ytterligare en handlingsplan att bidra till så kallad dubbelstyrning. Utbildningsförvaltningen bedömer därför att ytterligare en handlingsplan inte kommer leda till ökade elevresultat.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Beslutet föreslås justeras omedelbart med hänsyn till remisstiden.
Bilagor
Utbildningsnämnden har mottagit en skrivelse från Jan Jönsson m.fl. (L) med frågor om förvaltningens stöd till rektorer.
I skrivelsen konstateras att stadens skolor de senaste åren ställts inför ökade kostnader inom en rad områden och att detta, tillsammans med ett krympande elevunderlag, har bäddat för ett ansträngt ekonomiskt läge. I denna situation är det, menar Jönsson m.fl., viktigt att rektorerna får stöd i att kunna prioritera och att de avlastas uppgifter bortom kunskapsuppdraget. Mot bakgrund av detta ställs frågor till förvaltningen om stöd, roller, behov och forum för att stärka andra fokus än de ekonomiska.
Förvaltningen arbetar strategiskt för att på alla sätt stötta och avlasta rektorerna i deras uppdrag. Varje skola har en controller och en HR-konsult särskilt kopplade till skolan. Dessa funktioner stöttar rektor och skolledning i ekonomiska prioriteringar och ger stöd i personalärenden. Rektorerna har administrativa chefer, skolintendenter, biträdande rektorer och andra funktioner på skolan som avlastar administrativa sysslor och åligganden bortom kunskapsuppdraget. Alla grundskole- och gymnasiechefer arbetar utifrån ett nära ledarskap där rektor får det stöd som behövs från olika funktioner på central förvaltning, sina rektorskollegor och andra nätverk.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Utbildningsförvaltningen har mottagit en skrivelse från Liberalerna (L) där man lyfter synpunkter kring så kallade gråzonsbarn, barn som inte uppfyller kriterier för anpassad skola men som har svårt att nå målen för grundskola och gymnasieskola på grund av sin kognitiva förmåga. Skribenterna vill se en särskild plan för arbetet med att stödja gruppen så att de inte hamnar utanför systemet. Dessutom anser skribenterna att kursplanerna behöver förändras på nationell nivå för att möta dessa elever.
Förvaltningen instämmer i att det finns barn och unga som behöver stödjas i sin skolgång och i övergången till gymnasieskolan. Etablerade rutiner vid skolövergångar skapar trygghet och möjliggör förebyggande insatser för att säkerställa en bra lärmiljö i den mottagande skolan. Detta inkluderar ett strukturerat utbyte av information och erfarenheter mellan skolor, där avlämnande skola ansvarar för att föra vidare relevant information. I gymnasieskolan finns det, till skillnad från grundskolan, inga särskilda undervisningsgrupper eller möjligheter till enskild undervisning. I stället erbjuds specialpedagogiska verksamheter där undervisningen och lärmiljön anpassas efter elevernas individuella behov, inklusive anpassning av gruppstorlek och arbetssätt. Personalen i dessa verksamheter har specialpedagogisk kompetens, inklusive expertis inom autismspektrumtillstånd (AST) på vissa enheter.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Jan Jönsson m.fl. (L) har lämnat in en skrivelse till utbildningsnämnden med frågor om hur stadens skolor och förvaltningen hanterar ogiltig semesterfrånvaro.
Enligt skollagen har elever närvaroplikt samtliga skoldagar under läsåret. En elev i de obligatoriska skolformerna får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns synnerliga skäl, det vill säga mycket starka skäl, får längre ledighet beviljas efter en individuell samlad bedömning.
Skolorna och förvaltningen följer löpande upp elevernas frånvaro, oavsett om den är giltig eller ogiltig. Om frånvaron är upprepad eller längre ska rektor utreda orsakerna till frånvaro och besluta om insatser för att få eleven åter till skolan. Om utredningen visar att en skolpliktig elev inte fullgör sin skolgång på grund av att elevens vårdnadshavare inte gjort vad som krävs för att detta ska ske får hemkommunen förelägga vårdnadshavare att fullgöra sina skyldigheter. Ett sådant föreläggande kan förenas med vite.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Jan Jönsson (L) och Andréa Hedin m.fl. (M) har lämnat in en skrivelse till utbildningsnämnden angående bortförda Stockholmselever. I skrivelsen för de fram att staden inte för någon statistik över antalet bortförda elever samt att det finns en ”lucka” i systemet som möjliggör att barn kan försvinna. Mot denna bakgrund vill Jan Jönsson och Andréa Hedin m.fl. att utbildningsförvaltningen besvarar ett par frågor om hur stadens system ser ut gällande bortförda elever samt vilka åtgärder som förvaltningen vidtar kring dessa frågor.
Utbildningsförvaltningen arbetar aktivt för att förebygga skolfrånvaro och har tydliga rutiner för att anmäla, utreda och följa upp frånvarande elever. Därtill har förvaltningen även ett nära samarbete med Origo Stockholm samt andra aktörer kring hedersrelaterat våld och förtryck och har bland annat tagit fram stödmaterial och information som ska hjälpa stadens skolor i sitt arbete kring dessa frågor. Det är en självklarhet för förvaltningen att samtliga professioner ska arbeta för att förhindra att elever förs bort utomlands mot sin vilja eller att de utsätts för skadliga utlandsvistelser. Det finns dock ingen aggregerad statistik över antalet elever som kan vara frånvarande från skolan på grund av hedersrelaterat våld och förtryck. En sådan statistik skulle enligt förvaltningen vara allt för osäker och enbart baseras på antaganden. Förvaltningen har fört dialog med andra kommunala huvudmän som har olika system för att rapporter frånvaro och de är samstämmiga i att den aggregerade statistiken över bortförda elever inte är tillförlitlig. Förvaltningen kommer samtidigt att nära följa det regeringsuppdrag som handlar om att ta fram hur ett nationellt inrapporterings- och uppföljningssystem för ärenden där barn eller vuxna blivit bortförda kan utformas.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Upphandling av barn- och elevregister för stadens pedagogiska verksamheter
Samtliga skolor inom område Västerort har sedan tidigare upphandlade leverantörer för genomförandet av lokalvård. Kontrakten löper ut den 31 oktober 2025.
Upphandlingen avser regelmässig (daglig) städning, tilläggsstädning, lovstädning samt underhållstjänster för skolorna. Det totala värdet uppskattas till cirka 45 miljoner kronor per år. Avtalstiden löper från den 1 november 2025 till och med den 31 oktober 2027, med möjlighet till förlängning med 1+1 år, dock längst till och med den 31 oktober 2029.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden delegerar till utbildningsdirektören att besluta om upphandlingsdokument, tilldelningsbeslut, teckna och förlänga ramavtal samt förändringar och tillägg till ramavtal gällande upphandling av lokalvård till Stockholms stads kommunala skolor, område Västerort. Förvaltningen föreslår att beslutet justeras omedelbart.
Bilagor
Övriga frågor