Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare och dag för justering
Anmälan av protokoll
Anmälan av beslut från kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och stadens nämnder inom nämndens verksamhetsområden
Bilagor
Utbildningsförvaltningen hyr idag Vårbergsskolan för evakuering av Slättgårdskolan och planerad evakuering av Söderholmsskolan. På längre sikt kan lokalerna nyttjas för permanent grundskole-verksamhet eller som en resurs vid framtida evakueringsbehov.
På Vårbergsskolan pågår för närvarande verksamhetsanpassningar inom del av hus A som tidigare nyttjats av arbetsmarknads-förvaltningen. Förvaltningen har även beställt trygghetsskapande ombyggnadsåtgärder, åtgärder för förbättrad varumottagning samt mindre skolgårdsanpassningar inför Söderholmsskolans evakuering till årsskiftet 2024/2025.
De verksamhetsanpassningar som föreslås i detta ärende avser mer omfattande åtgärder på skolgården, bygglovspliktiga åtgärder avseende varumottagningen och justerat läge för en entré till hus A. Åtgärderna planeras att utföras under sommaren 2025 inför skolstart av höstterminen 2025.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag att genomföra verksamhets-anpassningar på Vårbergsskolan till en hyresgenererande projektkostnad om cirka 8,5 mnkr och med en tillkommande hyreskostnad år ett med cirka 1,1 mnkr. För att undvika förseningar krävs omedelbar justering av utbildningsnämndens beslut.
Bilagor
Fagersjöskolan ingår tillsammans med Askebyskolan, Östbergaskolan och Årstadalsskolan i etapp sex A i det så kallade HIN-projektet för enkelt avhjälpta hinder i skolornas publika lokaler. Med publika lokaler menas lokaler dit allmänheten kan ha tillträde under verksamhetstid.
De planerade åtgärderna på Fagersjöskolan berör rektorsexpedition, matsal/aula, idrottshall och omklädningsrum med tillhörande toaletter. Övriga planerade åtgärder berör angöring, parkering, gångvägar, entréer och passager för att nå de publika lokalerna. Projektet planeras att genomföras under 2026.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag att genomföra tillgänglighetsåtgärder på Fagersjöskolan till en uppskattad hyresgenererande projektkostnad om cirka 6,9 mnkr och med en uppskattad tillkommande hyra år 1 om cirka 891 tkr.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat ”Handlingsplan för arbete mot rasism” till utbildningsnämnden för yttrande. Stockholms stads handlingsplan mot rasism är kopplad till stadens program för de mänskliga rättigheterna (MR–programmet). Stadens arbete mot rasism ska vara en naturlig del i alla människors lika värde och riktar sig till samtliga nämnder och bolagsstyrelser.
Normkritiskt arbete, arbete mot rasism och våldsprevention är idag högt prioriterade områden i stadens skolor. För att stötta skolorna i detta arbete har förvaltningen sedan flera år en centralt placerad samordnare. Utbildningsförvaltningen har även flera pågående och planerade insatser inom de områden som handlingsplanen berör.
Förvaltningen ser en risk med att intentionen med ett samlat program försvåras av att viktiga frågor delas upp i flera handlingsplaner. Förvaltningen vill även framhålla att det kommer att krävas ökade resurser och medel för att kunna möta upp den kraftigt höjda ambitionsnivån som finns inom ramen för MR-programmet och handlingsplanen mot rasism. En så omfattande handlingsplan, som det förslag som nu är ute på remiss, anser utbildningsförvaltningen behöver kompletteras med en konsekvensanalys kring förslagens ekonomiska och administrativa påverkan för verksamheterna.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
Utbildningsdepartementet har lämnat betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning SOU 2024:81 på remiss till bland annat Stockholm stad. Kommunstyrelsen besvarar remissen för Stockholm stads räkning och har remitterat betänkandet till utbildningsnämnden för synpunkter inför att kommunstyrelsen yttrar sig.
Utredningen har haft i uppdrag att föreslå (1) hur antagningskraven till lärar- och förskollärarutbildningarna kan höjas, (2) hur ämneslärarutbildningen kan stärkas, exempelvis genom ökade samarbeten och hur vissa ämnen kan koncentreras till färre lärosäten i syfte att höja kvaliteten samt (3) hur utbildningsinnehållet kan reformeras med ökat fokus på ämneskunskap, kognitionsvetenskap och praktisk metodik.
Utbildningsförvaltningen är positiv till utredningens förslag.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Med hänsyn till remisstiden bör ärendet justeras omedelbart.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat ”Översyn av förarutbildningssystemet för behörighet B” till utbildningsnämnden för yttrande. I rapporten lämnas förslag på hur systemet kan utvecklas så att fler blivande förare kommer bättre förberedda till förarprovet och når ett godkänt resultat. Transportstyrelsens förslag utgör ett paket med åtgärder som sammantaget förväntas bidra till att de blivande förarna får ett bättre stöd under förarutbildningen. Därmed kan de på ett bättre sätt tillgodogöra sig de kunskaper och färdigheter som krävs för att bli trafiksäkra, risk- och miljömedvetna förare. Detta förväntas i sin tur leda till att fler blivande förare kommer bättre förberedda till förarprovet och når ett godkänt resultat.
Förvaltningen instämmer generellt i rapportens förslag men har en synpunkt angående den föreslagna förlängningen av kunskapsprovets giltighetstid. Om körprovet genomförs strax innan kunskapsprovets giltighetstid löper ut så ser förvaltningen att det finns en risk för att eleverna har glömt en del av teorin, något som bör bejakas i den fortsatta processen med att bereda förslaget.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Eftersom remisstiden är kort föreslår förvaltningen att utbildningsnämnden justerar beslutet omedelbart.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat motionen om stadsövergripande hantering av ledighetsansökningar i grundskolan av Linnéa Vinge och Anders Lindman (båda SD) till utbildningsnämnden för yttrande. I motionen föreslås ett införande av tydliga riktlinjer i ett styrdokument för hur och för vilka elever ledighetsansökningar ska beviljas. Fortsatt föreslås även att styrdokumentet specifikt ska reglera att elever med hög frånvaro ska undantas möjlighet till ledighet.
Förvaltningen vill understryka att skolpliktiga elevers närvaro i skolan är ett prioriterat område inom Stockholms stads skolor. Stadens skolor arbetar på många sätt med att främja närvaro och förebygga frånvaro. Enligt skolornas rutiner följs både elevernas ogiltiga och giltiga frånvaro upp kontinuerligt, ledigheter och sjukdom, för att tidigt kunna sätta in insatser.
Varje rektor har mandat att bevilja kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Längre ledighet får beviljas om det finns synnerliga skäl, alltså mycket starka skäl. Ett beslut om ledighet, oavsett längd, ska grundas på en samlad bedömning av elevens situation. Omständigheter som normalt ska beaktas är frånvarons längd, elevens studiesituation, möjligheterna att på olika sätt kompensera den förlorade undervisningen samt hur angelägen ledigheten är för eleven. Förvaltningen anser därför att det aktuella förslagen fortsatt bör ligga inom ramen för rektors beslut.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Med hänsyn till remisstiden föreslås omedelbar justering av beslutet.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion om att motverka den rasideologiska miljön från Jan Jönsson (L) till utbildningsnämnden för yttrande. Motionären beskriver trender i den högerextrema rasideologiska miljön där så kallade aktivklubbar genom dataspel och sociala medier rekryterar främst unga pojkar. Med anledning av detta ser motionären att kunskapen bland yrkesverksamma som har kontakt med barn inom skola och socialtjänst behöver öka.
Fortsatt önskar motionären att staden utvecklar en internutbildning för medarbetare inom skola och socialtjänst för att öka kunskapen om symboler, tecken och uttryck inom den rasideologiska miljön. Utbildningen ska tas fram i dialog med Centrum mot Våldsbejakande Extremism.
Förvaltningen delar motionärens oro kring det fenomen som beskrivs rörande rekryteringen av unga pojkar i sociala medier. Vidare delar förvaltningen också motionärens uppfattning att det är angeläget att utbilda medarbetare i skola, socialtjänst och andra tjänstemän som har kontakt med barn kring tecken på radikalisering. Förvaltningen och staden arbetar i stora delar i enlighet med de intentioner som uttrycks i motionen vilket beskrivs i svaret.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
Utbildningsnämnden har tagit emot en skrivelse av Jan Jönsson (L) och Andréa Hedin m.fl. (M) som berör fördelningen av introduktionsprogram inom staden. I skrivelsen frågar författarna om hur den geografiska planeringen för spridningen av introduktionsprogrammen ser ut och hur förvaltningen ser på vikten av det blir en spridning till innerstadsskolorna. Författarna har fått indikationer på att antalet platser på introduktionsprogrammen i innerstadsskolorna minskar och skriver att skolor med starkt söktryck upplever det som positivt att erbjuda introduktionsprogram. Skrivelsen berör tidsperioden från förra mandatperioden till idag.
Utbudet av introduktionsprogram på gymnasieskolorna i innerstaden är i princip oförändrat från förra mandatperioden. Antalet platser på språkintroduktion har minskat i staden, till följd av ett minskat antal nyanlända, men minskningen har skett i skolor utanför innerstaden. Utbudsplaneringen sker i dialog med skolorna och förvaltningen tar hänsyn till skolornas söktryck och andra förutsättningar. Söktrycket påverkas av ett flertal faktorer, varav den geografiska placeringen är en. De skolor som har lägst söktryck ligger utanför innerstaden, men det finns gymnasieskolor utanför innerstaden som har ett högre söktryck och/eller ett högre antal behöriga förstahandssökanden än vissa innerstadsskolor.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Andréa Hedin m.fl. (M) och Jan Jönsson (L) har inkommit med en skrivelse till utbildningsnämnden angående kompetensutveckling kring utredning om särskilt stöd. Skrivelsen hänvisar till utbildningsnämndens senaste tertialrapport där förvaltningen beskrivit arbetet med den långsiktiga kompetensutvecklingen kring utredning om särskilt stöd (USS). I skrivelsen framhålls att arbetet med USS och att utöka skolpersonalens kompetens kring densamma är viktig och angelägen. Med bakgrund av det ombeds förvaltningen besvara ett antal frågeställningar kring uppföljning och utvärdering av insatsen.
Utbildningsförvaltningen genomför en kvalitativ uppföljning av insatsen vid två tillfällen med de skolor som deltagit. Skolorna uttrycker att insatsen lett till ett utvecklingsarbete på den egna skolenheten och att en viktig faktor till det är att även rektorer deltagit. Det är därutöver många faktorer som påverkar hur skolor arbetar med att tidigt identifiera elever i behov av särskilt stöd. Därför går det inte att helt utgå från att enbart den kompetenshöjande insatsen har påverkat antalet beslut om särskilt stöd eller kvaliteten på utredningar på en skola.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Utbildningsnämnden har mottagit en skrivelse från Jan Jönsson (L) och Andréa Hedin med flera (M) gällande placerade barn och val av gymnasium för elever som har blivit folkbokförda i ett annat län.
I skollagen anges att en elev som är placerad enligt socialtjänstlagen ska likställas med hemmahörande i kommunen eller samverkansområdet och har rätt att bli mottagen i första hand (16 kap. 43–46 §§ och 19 kap. 35 §. skollagen). När en ungdom ska flytta tillbaka till Stockholms stad inför ansökan till gymnasieskolan, ansvarar socialtjänsten för att ungdomen gör en ansökan. Socialtjänsten tar fram underlag som styrker placering alternativt intyg om att ungdomen kommer att folkbokföras. Projektet Skolsamordnare för placerade barn och unga arbetar aktivt med att planera och ordna skolplacering åt placerade barn och unga i olika åldrar och i olika boendeformer i annan kommun samt barn och unga som har varit placerade och ska flytta hem till Stockholm.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Utbildningsförvaltningen har mottagit en skrivelse från Liberalerna (L) och Moderaterna (M) där skribenterna har fått information om att Östra Reals gymnasium är drabbat av stök från grundskolelever tillhörande närliggande mellanstadieskolor. Skribenterna lyfter vikten av att samverkan mellan närpolis, fältassistenter och socialtjänst blir bättre på Östermalm.
Östra Reals gymnasium har upplevt stök på skolans område under vissa eftermiddagar, kvällar och helger. Skolan har identifierat att det framför allt är barn i mellanstadieåldern och högstadieåldern som befinner sig på området. Förvaltningen har tillsammans med stadsdelen och polisen lyft frågan i samverkansforumet Ung och trygg på Östermalm och Norrmalm. Via forumet arbetar man för att öka kunskapen om bland annat risk- och skyddsfaktorer avseende exempelvis ANDTS, psykisk ohälsa och kriminalitet. Förvaltningen har även informerat de närliggande grundskolornas rektorer om situationen vid ett gemensamt möte med preventionssamordnare, polis, fältassistenter och trygghetssamordnare i samband med återkoppling av Stockholmsenkäten.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Andréa Hedin m.fl. (M) och Jan Jönsson (L) har lämnat in en skrivelse till utbildningsnämnden om hot och våld i skolan. I skrivelsen ställer skribenterna ett antal frågor med utgångspunkt i den rapport som Arbetsmiljöverket har tagit fram som ett svar på ett regeringsuppdrag om förekomsten av hot och våld i skolan. Frågorna rör hur förvaltningen ställer sig till den rapport som Arbetsmiljöverket har presenterat samt hur förvaltningen arbetar med att åtgärda risker för hot och våld i skolan.
Frågorna rör även hur många anmälningar gällande allvarliga händelser som har kommit in till Arbetsmiljöverket under 2023 och 2024 samt hur många skyddsstopp som lagts på skolor i staden under samma tidsperiod. Förvaltningen svarar på frågorna i skrivelsen.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Övriga frågor