Möte 2022-03-21
-
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
42mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
38mb Ladda ner dokument
-
97mb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
35mb Ladda ner dokument
-
28mb Ladda ner dokument
-
63mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
37mb Ladda ner dokument
-
28mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
1017kb Ladda ner dokument
-
40mb Ladda ner dokument
-
36mb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
-
2
Hybridgräsplaner på Gärdets sportfält
-
3
Rådets webbplats, genomgång
-
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett förslag till detaljplan för Alviks strand innehållande cirka 1300 bostäder inklusive studentbostäder och LSS-boende, verksamheter i form av kontor samt centrumändamål i bottenvåningarna. Förslaget innehåller även allmänna torg, parker, gator och bryggor. Strandområdet föreslås utökas genom utfyllnad i vattnet och en ny ö anläggs. Tre förskolor om totalt 18 avdelningar planeras varav en fristående och två i befintliga byggnader. En skola F-6 för 630 elever placeras vid tvärbanestation Alvik strand på den södra delen av Alviksberget. Skolans friyta blir 11 kvm per elev och förskolornas friyta 15 kvm per barn.
Den grundläggande stadsbyggnadsidén för planområdet är att bygga ut staden med innerstadens stadskvaliteter i form av täthet, sammanhang och blandade urbana funktioner där stadsmiljön fortsatt ska präglas av det vattennära läget. Området omvandlas till stadskvarter med bostäder, verksamheter och skola. Planområdet är mycket kuperat och sluttar ner mot vattnet i öster med Alviksberget ovanför befintlig bebyggelse.
Den tillkommande bebyggelsen består av nio nya kvarter i en huvudsakligen regelbunden kvartersstruktur. Den övergripande byggnadsskalan i området är 7-8 våningar, varav den översta våningen är indragen, i vissa lägen de två översta våningarna.
Skönhetsrådet ställde sig negativt till programförslaget för Alvik Östra 2019, främst på grund av den höga exploateringen, utfyllnader i vattnet samt omfattande rivningar. Föreliggande förslag innehåller förbättringar som rådet ville lyfta fram, t.ex. att fler byggnader bevaras, att gatukopplingen upp mot Traneberg utgått samt att tillgängligheten lösts på ett bra sätt genom hur gator, bebyggelse och torgytor hanterar den branta terrängen och dess nivåskillnader. Men eftersom staden står fast vid utfyllnader i vattnet och att riva en stor del av 1980-talets kontorspark ställde sig rådet fortsatt negativt till planförslaget.
Skönhetsrådet fann det förvånande att staden föreslår rivning av ett stort antal fungerande hus utan att presentera någon kalkyl för vilken miljöpåverkan detta innebär. Det kan svårligen rimma med stadens ambitiösa miljömål och arbete med Agenda 2030. Den miljökonsekvensbeskrivning som följer med förslaget är avgränsad till Ytvatten, Naturmiljö i strandlinjen och Skyddade arter. Således finns ingen analys i planunderlaget av de stora kvantiteter betong som kasseras och vilka konsekvenser detta får för klimatet. Att staden inte äger marken kan inte anses vara en giltig anledning då staden har planmonopol. Rådet önskade därför se att en livscykelanalys och återbrukskrav tas fram till nästa skede i planprocessen. Även en flygbild som tydligt redovisar vilka hus som avses rivas bör tas fram.
Den andra stora invändningen rådet hade är att förslaget inte lyckas tillskapa parkmark på befintlig mark utan måste låna av vattnet genom att skapa parkmark på konstgjorda öar. I planbeskrivningen står uttryckligen: ”För att uppnå tillräcklig mängd friyta och samtidigt möjliggöra för en stor mängd nya bostäder behöver nya parkytor skapas i form av utfyllnader i vattnet.” Strandlinjerna är ett uttryck för Stockholms särart och utgör lekområde för fisk och insekter och är därför viktiga att bevara. Rådet ansåg bestämt att parktillgång bör skapas inom fastigheterna på området.
Gällande skolan förstod rådet beslutet att förlägga den på kommunal mark, samtidigt är den placerad i ett område med höga naturvärden vilket kommer att innebära ett högt slitage på dessa värden.
Slutligen önskade Skönhetsrådet att bebyggelsen i förslaget generellt sänks en eller två våningar för att inte bli för dominant i förhållande till den bakomliggande trädsiluetten. Även om många av husen inte är så höga kommer de att framstå som en alltför mäktig front på grund av deras placering i den branta terrängen i relation till strandlinjen.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
42mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
38mb Ladda ner dokument
-
97mb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
35mb Ladda ner dokument
-
28mb Ladda ner dokument
-
63mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
37mb Ladda ner dokument
-
28mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
1017kb Ladda ner dokument
-
40mb Ladda ner dokument
-
36mb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
-
§ 2
Hybridgräsplaner på Gärdets sportfält
-
Redogjorde Susanne Höglin för innehållet på Skönhetsrådets webbplats (skonhetsradet.stockholm). På sidan finns aktuell verksamhetsberättelse, rådets reglemente, information om ledamöterna samt publiceras löpande rådets yttranden.