Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Godkännande av dagordning samt val av justerare och dag för justering
Stadsledningskontoret har tillsammans med äldreförvaltningen arbetat fram ett förslag till färdplan för äldreomsorgens utveckling. Förslaget har remitterats till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd för yttrande.
Färdplanen ska ses som ett ramverk för pågående och kommande utvecklingsarbete inom verksamhetsområdet. Ett strukturerat och långsiktigt utvecklingsarbete ska bedrivas i hela staden, som ger verksamheten ett tydligt uppdrag och innehåll oavsett driftform eller utförare.
Färdplanen utgör en grund och ett ramverk för ett långsiktigt utvecklingsarbete men innehållet ska uppdateras årligen utifrån aktuell status i arbetet samt omvärldsförändringar och eventuella nya beslut på nationell och kommunal nivå.
Förvaltningen kan konstatera att färdplanen utgör en hjälp och ett stöd för förvaltningens verksamheter att orientera sig i och få en överskådlig bild över de olika utvecklingsinitiativ som redan idag är pågående, samt behovet av mer långsiktig utveckling inom äldreområdet.
Förvaltningen ställer sig bakom en färdplan för det strategiska utvecklingsarbetet inom äldreomsorgen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat ”Handlingsplan för kommunens aktivitetsansvar i Stockholms stad 2022-2024” till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd för yttrande.
Kommunerna har enligt skollagen ett aktivitetsansvar för ungdomar upp till 20 år som är folkbokförda i kommunen och som har fullgjort sin skolplikt men inte genomför eller har fullföljt utbildning på nationella program i gymnasieskolan,gymnasiesärskolan eller motsvarande utbildning.
I Stockholms stad har arbetsmarknadsnämnden huvudansvaret för kommunens aktivitetsansvar utifrån stadens handlingsplan för arbetet.
Förvaltningen anser att handlingsplanen är tydlig i ansvarsfördelningen mellan de olika verksamheterna som är ansvariga för olika delar av uppdraget och i samverkan. Förvaltningen vill dock framhålla att det kan vara positivt med ett förtydligande kring sekretess mellan de olika instanserna i handlingsplanen. Detta för att minska risk för missförstånd kring vilken information de olika instanserna har rätt att ta del av samt dela.
Begreppet psykisk i ohälsa är vitt vilket riskerar skapa otydlighet i ansvar för olika instanser för målgruppen. Detta riskerar medföra att målgruppen hamnar mellan olika verksamheters och aktörers ansvarsområden, vilket därmed riskerar att deras behov av insatser inte tillgodosedda. Det är av stor vikt att personer som jobbar med denna målgrupp har kunskap kring problematiken, detta för att kunna vägleda till lämpliga kontakter.
Förvaltningen föreslår att Spånga-Tensta stadsdelsnämnd beslutar att överlämna förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Stadsdelsförvaltningen är generellt sett positiv till en vägledning kring vad Länsstyrelsen anser vara jordbruksmark som ska skyddas för exploatering. Det är därför positivt med ett kartunderlag och ett värderingverktyg för jordbruksmarken. Stadsdelsförvaltningen berörs dock i mycket liten utsträckning då ansvaret för de aktuella marktyperna nästan uteslutande hör till fackförvaltningarna.
Bilagor
Förslag till reviderade riktlinjer för omsorg på obekväm arbetstid och reviderade riktlinjer för barnsäkerhet i Stockholms stads kommunala förskolor
Utbildningsförvaltningen har reviderat riktlinjerna för omsorg på obekväm arbetstid. Detta har framför allt gjorts med anledning av att utbildningsförvaltningens organisation för omsorg på obekväm arbetstid har förändrats. Riktlinjerna innefattar förtydliganden som syftar till att underlätta tillämpning av riktlinjerna för vårdnadshavare, beställare och utförare. Dessa förtydliganden handlar exempelvis om när omsorg ges i lokal och när det finns möjlighet till omsorg i hemmet. Riktlinjerna innehåller ett tillägg gällande outnyttjad tid och utbildningsförvaltningen ges i förslaget möjlighet att ifrågasätta det angivna behovet av omsorg på obekväm arbetstid och vid misstanke om överutnyttjande också ändra ett beslut. Omsorg på obekväm arbetstid genomförs inte inom Spånga-Tensta stadsdelsområde, men förvaltningen är positiv till revideringen som förtydligar uppdraget och uppdaterar riktlinjer.
Utbildningsförvaltningen har även gjort en uppdatering av riktlinjerna för barnsäkerhet och lagt till ett avsnitt om åtgärder vid värmebölja. Fokus i barnsäkerhetsarbetet ska alltid ligga på det främjande och förebyggande arbetet men det behöver även finnas en beredskap för hur man agerar när oönskade händelser inträffar. Riktlinjerna innefattar punkter för vilka handlingsplaner som ska finna på varje förskola och innehåller länkar till aktuella stöddokument på Stockholms stads webbplatser. Därtill beskriver riktlinjerna ansvarsfördelning och arbetsfördelning i olika nivåer i stadens kommunala förskoleverksamhet, från stadsövergripande, via stadsdelsnämnd och rektor, till personal på förskolan.
Utbildningsnämnden har godkänt förslagen och överlämnat dem till kommunstyrelsen för beslut.
Bilagor
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd har under året arbetat med utgångspunkt från stadens långsiktiga mål om ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart samhälle samt med de fokusområden som nämnden lagt fast i verksamhetsplanen för 2021. Utifrån målen har nämnden arbetat för att öka invånarnas delaktighet i samhället, stärka tryggheten och bidra till en hållbar ekonomi och miljö.
Nämnden bedöms ha uppfyllt kommunfullmäktiges tre inriktningsmål och fortsatt att särskilt utveckla verksamheterna utifrån de utmaningar som legat till grund för fokusområden och nämndmål. Utmaningar och behov av fortsatt utvecklingsarbete finns dock inom främst målen om egen försörjning och ökad trygghet.
Nämnden har arbetat för kostnadseffektivitet och ett nyttjande av resurser på ett hållbart sätt och redovisar sammantaget ett överskott om 0,2 mnkr före och efter resultatöverföring. Underskott finns dock inom några verksamhetsområden, främst inom ekonomiskt bistånd och äldreomsorg. Åtgärdsplaner har tagits fram under året och ligger till grund för arbetet under kommande år.
Bilagor
Förvaltningens överenskommelse om samarbete inom ramen för idéburet, offentligt partnerskap (IOP) med Verdandi har löpt ut och överenskommelsen medger inte ytterligare förlängning. I detta ärende föreslår förvaltningen att nämnden lägger återrapporteringen för IOP 2021 med Verdandi till handlingarna då förvaltningen bedömer att Verdandis arbete under 2021 uppfyller intentionerna i samverkansöverenskommelsen. Förvaltningen föreslår att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att teckna en ny överenskommelse om IOP med Verdandi för 2022 och att nämnden beviljar Verdandi 845 000 kr för 2022. Verdandi är en etablerad förening i stadsdelsområdet som når ett stor antal unga och deras vårdnadshavare från området. Verdandis övergripande mål är att öka tryggheten i stadsdelsområdet och att förebygga social oro. En viktig utgångspunkt i Verdandis arbete är samverkan.
Delegationsordningen är ett arbetsverktyg för förvaltningens medarbetare. I syfte att förenkla arbetssätt föreslås en revidering av delegationsordningen i ärendegrupperna ekonomi, lokal, försörjningsstöd och övrigt ekonomiskt bistånd, förskola samt äldre, funktionsnedsättning och socialpsykiatri.
Revideringen består till största del av redaktionella justeringar, dock föreslås en ny beslutsgrupp tilläggas delegationsordningen; 10.5 – Kontaktperson.
Förvaltningen föreslår att nämnden beslutar att anta förvaltningens förslag till reviderad delegationsordning. Förvaltningen reviderar nummerordning och genomför andra redaktionella ändringar efter fastställande i nämnden.
Bilagor
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd beslutade 2021-12-16, § 17, att överlämna inkommen skrivelse från Rashid Mohammed m fl (V), Anna Jonazon m fl (S) och Karin Ploen (Fi) till förvaltningen för beredning.
Av skrivelsen framgår att skribenterna anser att stadsdelsnämnden bör göra mer för att underlätta för föreningar som bidrar till att flickors och kvinnors makt och inflytande i samhället stärks. Vidare lyfter skribenterna att många kvinnor som de möter tar upp behovet av träffpunkter för kultur- och föreningsliv.
Med anledning av ovanstående ställer skribenterna i skrivelsen tre frågor till förvaltningen och majoriteten i Spånga-Tensta:
Vilka möjligheter finns det för stadsdelen att skapa en mötesplats för kvinnoföreningar?
Vilka möjligheter finns det för stadsdelen att göra fler möteslokaler tillgängliga för kvinnoföreningar i stadsdelen, i första hand i Tensta, i andra hand i Hjulsta och i tredje hand i Spånga?
Hur arbetar stadsdelen för att underlätta för flickor och kvinnors organisering och möjligheten att göra sina röster hörda?
Förvaltningen delar skribenternas bild av att behovet av tillgängliga möteslokaler, för allt typ av föreningsverksamhet, i stadsdelarna Tensta och Hjulsta är stort. Förvaltningens samlade bedömning är att avsaknaden av tillräckliga samlingslokaler i området i stort sett varit konstant sedan nedstängningen av samlingssalen i Tensta Träff.
Bilagor
Rashid Mohammed med flera (V) och Karin Ploen (Fi) har inkommit med en skrivelse om indragna uppföljningar till följd av pandemin. Det uppmärksammas i skrivelsen att uppföljningar av heldygnsvård inte kunnat genomföras som normalt samt att vissa stadsdelar halverat sina uppföljningar av placerade barn under pandemin. Skribenterna frågar sig huruvida stadsdelen följt upp alla familjehemsplaceringar fysiskt samt hållit enskilda barnsamtal under pandemin. Det frågas sedan om förvaltningen kan garantera att uppföljning nu sker med enskilda barnsamtal och besök av handläggare för de barn som inte fått detta under pandemin.
Bilagor
Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under januari 2022
Information, nämndens och förvaltningens frågor
Anmälan av protokoll och domar/beslut
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap föräldrabalken (FB)
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap föräldrabalken (FB)
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap föräldrabalken (FB)