Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Godkännande av dagordning samt val av justerare och dag för justering
Trafikkontoret har sänt ut Trafiksäkerhetsplan för Stockholms stad på remiss. Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning är i grunden positiv till de föreslagna strategiska inriktningarna i planen, men saknar konkret tidsplan för när den viktiga åtgärdsplanen ska vara klar. Vidare saknas också en diskussion kring elsparkscyklar och vilken inverkan på trafiksäkerheten dessa har.
Förvaltningen är dock positiv till att medel för underhåll av genomförda åtgärder finns med redan tidigt i planprocessen.
Bilagor
Stadsdelsnämnden har erhållit förslag till Cykelplan för Stockholm 2021 på remiss. Stadsdelsförvaltningen är överlag positiv till förslaget till Cykelplan. Cykling är positivt för miljö och folkhälsa och bidrar till att nå de globala målen om hållbar utveckling.
De sex planeringsinriktningarna och de åtta målen är rimliga och det är positivt att staden arbetar aktivt för att öka andelen cyklister inom grupper som vanligen inte är välrepresenterade, vilket dock även bör inkludera grupper som i hög utsträckning använder sig av bil som transportmedel.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion (KS 2021/401) från Lisa Palm (Fi) och Maria Jansson (Fi) om att öka kvinnors organisering, makt och inflytande.
Motionärerna vill inför valet 2022 öka valdeltagandet bland kvinnor med fokus på utrikes födda kvinnor i ytterstadsområdena.
Motionärernas föreslår att kommunfullmäktige beslutar att ge kommunstyrelsen i samverkan med stadsdelsnämnderna i uppdrag att införa ett särskilt föreningsbidrag för att stärka kvinnors organisering och genomföra insatser för att öka valdeltagandet i områden där det idag är lågt.
Förvaltningen föreslår att insatser för att öka valdeltagandet inför valet 2022 sker genom befintliga strukturer inom IOP och föreningsbidrag
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden beslutar att överlämna tjänsteutlåtandet som svar på remissen.
Bilagor
Stockholms stads kvalitetsprogram – Utveckling genom ständiga förbättringar, innovation och digitalisering
Kommunstyrelsen har överlämnat en remiss till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd gällande Stockholms stads kvalitetsprogram. Syftet med programmet är att ge vägledning och en gemensam förståelse för stadens ambitioner inom det systematiska kvalitetsarbetet. Utgångspunkten i det nya kvalitetsprogrammet är att det systematiska kvalitetsarbetet innebär ständiga förbättringar, att innovation krävs för utveckling och ökad kvalitet samt att staden behöver ta tillvara på digitaliseringens möjligheter. Förvaltningen ställer sig överlag positiv till förslaget om stadens kvalitetsprogram.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat förslag om Handlingsplan för klimatanpassning för Stockholms stad, som ska gälla under perioden 2021-2024, till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd för yttrande. Handlingsplanen syftar till att åtgärda effekter av ett förändrat klimat, med fokus på skyfall och värmebölja.
Förvaltningen är positiv till förslaget om Handlingsplan för klimatanpassning 2021-2024 och dess innehåll. Förvaltningen är positiv till att ha en samrådande funktion där den kan bidra med lokalkännedom och kunskaper. Särskilt lyfter förvaltningen upp behovet av att tydliggöra verksamheternas arbete med att förbättra byggnaders förutsättningar att hantera effekter av värmebölja i lokaler som inte ägs av staden, samt behov av en närmare vägledning för en mer enhetlig hantering av dagvatten.
Bilagor
Stadsdelsförvaltningen anser att staden redan arbetar med de flesta av de frågor som listas i motionen. Det som kan vara önskvärt är att det specificeras hur staden ska nå ut till grupper som inte vanligtvis hörs och syns i planeringsprocessen såsom framför allt personer med annat modersmål än svenska, men också äldre, unga samt personer med funktionsnedsättningar. Stadsdelsförvaltningen anser att det kan behöva förtydligas i stadsbyggnadsprocessen hur staden arbetar med denna fråga.
Bilagor
Remissen gäller promemorian - Förslag om ändring av lagen om utbyte av sprutor och kanyler (2006:323). Förslaget gäller en lagändring som möjliggör deltagande i regionernas sprutbytesverksamheter i region där den enskilde inte är bosatt. Förvaltningen är positiv till lagändringen då den gynnar en utsatt grupp och föreslår att nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Utredningens uppdrag har omfattat tre delar:
att se över regelverket för rätten till sjukersättning och aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga
att underlätta arbete, studier, uppdrag under tid med sjukersättning och aktivitetsersättning
att se över regelverket för förebyggande sjukpenning och rehabiliteringsersättning
Utredningen har funnit att nuvarande regelverk gör att många individer blir kvar i långa sjukskrivningar, trots att arbetsförmågan kan bedömas vara stadigvarande nedsatt och rehabiliterings-möjligheterna uttömda i normalt förekommande arbeten.
Förslagen syftar till att modernisera och harmoniera regelverk vilket också gör det enklare för individen att förstå de olika försäkringarna. Förändringarna underlättar bland annat för den enskilde att arbeta eller studera under den tid individen har sjukersättning eller aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga. Det underlättar så den försäkrade kan delta ibland annat ideellt arbete vilket gör att individen kan vara en del av samhället. För de äldre med få år kvar i arbetslivet som har sjukpenning förändras regelverket med lägre krav på omställning till nytt yrke.
Förvaltningen anser att ändringarna som utredningen föreslår ger bättre förutsättningar för den enskilde att förstå försäkringarnas intentioner och vilka möjligheter de ger. Positivt är också att det ger den enskilde möjlighet att studera eller delta i ideellt arbete, vilket gör att individen kan vara aktiv i samhället. Vidare ser förvaltningen positivt på ett mer harmoniserat arbetsmarknadsbegrepp som ger en mer likvärdig bedömning mellan de olika försäkringarna och underlättar för de berörda aktörerna.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det som svar på remissen
Bilagor
Regeringen gav 2018 Socialstyrelsen i uppdrag att redogöra för kunskapsläget i frågan om öppna insatser utan samtycke till barn och unga respektive vårdnadshavare och utifrån det som framkommer besvara om det är motiverat med lagändring inom området. Uppdraget utökades i november 2019 till att lämna förslag på författningsändringar så att barn kan få öppna insatser i fler fall och i fler situationer. Socialstyrelsen har arbetat med uppdraget och redogör för resultatet i rapporten Öppna insatser utan samtycke Rapport till regeringen uppdrag S2019/04727/FST. Socialstyrelsen föreslår en lagändring som ger socialtjänsten möjlighet att ger barn från 12 års ålder öppna insatser utan vårdnadshavares medgivande. Socialstyrelsen avråder från att utvidga det s.k. mellantvånget enligt LVU § 22 till att gälla även i situationer där det finns omsorgsbrister i hemmiljön. Förvaltningen är positiv till Socialstyrelsens förslag i rapporten både vad gäller sänkningen av åldersgränsen och bedömningen vad gäller ”mellantvånget”. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
För att möta den kraftiga ökningen av barn i förskoleåldern i Bromsten i samband med utbyggnaden av Bromstensstadens 2500 bostäder föreslår stadsdelsförvaltningen att en ny förskola uppförs i kvarteret Tora på nuvarande fastigheten Bromstens Gård 1. SISAB har markanvisats den aktuella tomten och har, tillsammans med stadsdelsförvaltningen, tagit fram ett förslag på ny förskola. Förslaget innebär en förskola om 8 avdelningar i två plan till en beräknad årskostnad om ca 3,34 mnkr år 1.
Bilagor
En inspektion genomfördes på beställarenheten för äldre, i april 2021 av äldreförvaltningens inspektörer. Fokus var handläggning och dokumentation av mat och måltider i ordinärt boende (hemtjänst). I jämförelse med vad som framkom under inspektion av beställar-enheten 2019 så har det skett en förbättring gällande beställningarnas utformning.
När det gäller uppföljning av att genomförandeplaner inkommer samt att genomförandeplanernas innehåll speglar beställningen kvarstår det delvis fortsatt utveckling. Under inspektionen framkommer att samverkan med såväl anhöriga som utförare av hemtjänst och primärvården ses som viktigt och är under fortsatt utveckling. Det är viktigt att tidigt fånga upp om något inte fungerar kring maten och måltiderna för att undvika att den äldre blir undernärd.
Den kompetensutveckling som enheten har haft gällande mat och måltider har främst bestått i att mat och måltider har ingått som en del i andra utbildningar. Inspektörerna är positiva till att enheten ska arbeta med stadens Mat-och måltidspolicy för äldreomsorgen i Stockholms stad.
Bilagor
Svar på skrivelse gällande våra goda exempel som bör uppmärksammas och nås ut till medborgarna i vår fina stadsdel
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd beslutade 2021-06-17, §18, att uppdra till förvaltningen att bereda inkommen skrivelse från Anna Jonazon m.fl. (samtliga S). I skrivelsen efterfrågar skribenterna att stadsdelen uppmärksammar och sprider de goda exempel som t.ex Fridagruppen gör. Vidare lyfter skribenterna följande förslag:
Att Fridagruppens arbeten syns och att vi medborgare kan köpa deras tillagningar, både bröd, fika och mat ute i vår stadsdel.
Att förvaltningen ser över möjligheten att hyra/köpa en Foodtruck, som kan ambulera på våra torg, (ex Bromsten, Hjulsta, Tensta, Flysta, Spånga C, Solhem, Solhöjden, Spånga Folkan) där försäljning av Fridagruppens varor kan köpas av våra medborgare och att vi får torg som besöks av medborgarna, särskilt eftersom Hjulsta torg upprustats och Bromstens Torg är på väg att bli upprustat.
Se över om feriearbetare kan vara behjälpliga med att exempelvis klippa gräsmattor, rensa i buskar m.m hos människor som har blivit beviljade hemtjänst inom stadsdelens regi, självklart anpassat efter Folkhälsomyndighetens restriktioner.
Förvaltningen har berett skrivelsen och anser sammantaget att rådande lagstiftning inom dataskydd, personuppgiftshantering, konkurrens och kommunala befogenheter begränsar möjligheten att genomföra förslagen.
Bilagor
Varje år genomför staden en brukarundersökning inom socialpsykiatrin. Undersökningen omfattar insatserna boendestöd, stödboende, gruppboende och HVB samt regiformerna stadens egen regi och entreprenader. För Spånga-Tensta stadsdelsnämnd redovisas ett resultat för boendestöd och stödboende. Men inte vad det gäller HVB då det är för få svarande och inte heller för gruppboende då det ingen som svarat.
Generellt för staden så är det fler svarande i samtliga insatser än föregående år. Då det sammantaget är få personer med insats från Spånga-Tensta stadsdelsnämnd som har besvarat enkäterna ska resultatet tolkas med viss försiktighet.
Brukare i Spånga-Tensta är överlag mer nöjda med insatserna boendestöd och stödboende än föregående år. Nöjdenhet med kontakt med biståndshandläggarna har minskat något för de med boendestöd. I de delar av undersökningen där det går att utläsa ett resultat uppdelat på kön framgår det att skillnaderna i nöjdhet mellan kvinnor och män är små.
Jämställdhetsanalys
Brukarundersökningen redovisar resultat uppdelat på kön. När det kommer till insatsen boendestöd och stödboende så känner sig kvinnorna mindre trygga än männen. Däremot är kvinnorna lika nöjda med boendestödet och stödboendet som männen. Nedan lyfts fram under respektive rubrik om det finns likheter och skillnader i resultaten pga. kön.
Bilagor
Socialinspektörerna vid socialnämnden har granskat totalt 80 slumpvis utvalda barnavårdsärenden rörande barn 0-12 år från stadsdelsförvaltningarna Bromma, Enskede-Årsta-Vantör, Kungsholmen och Spånga-Tensta. Granskningen avser 2020/2021 och omfattar 20 ärenden per nämnd. Granskningens syfte var att se över hur handläggningen överensstämmer med lagstiftningens intentioner samt om olika stadsdelsförvaltningar tillämpar lagstiftningen på ett likställt sätt. I granskningsrapporten lyfts styrkor, intressanta exempel och utvecklingsområden. Barn och ungdomsenheten inom Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning har tagit fram en handlingsplan för kvalitetsutveckling utifrån de områden som rapporten berör. Förvaltningen föreslår att nämnden lägger rapporten till handlingarna.
Bilagor
Sammantaget prognostiseras en budget i balans efter resultatöverföringar. Prognoserna innehåller fortfarande osäkerhetsfaktorer med anledning av pandemin. I tertialrapport 2 redovisades pandemins konsekvenser för nämnden mer utförligt.
Protokoll från brottsförebyggande rådet den 26 maj 2021 och den 16 september 2021 anmäls.
Bilagor
Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under augusti 2021
Information, nämndens och förvaltningens frågor
Anmälan av protokoll och domar/beslut
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § första stycket punkt 1 föräldrabalken (FB)
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § första stycket punkt 1 föräldrabalken (FB)