Möte 2023-06-14
-
1
Godkännande av dagordning samt val av justerare och dag för justering
-
2
Förslag till ändring av stadsdelsnämndernas myndighets- och kostnadsansvar för brukare som bor i bostad med särskild service enligt 9 § 9 LSS
I budget 2021 fick socialnämnden i uppdrag att i samarbete med kommunstyrelsen utreda möjligheter och konsekvenser av att myndighets- och kostnadsansvar inte byter stadsdelsnämnd i samband med flytt av brukare som bor i bostad med särskild service enligt 9 § 9 LSS.
Ärendet har beretts inom avdelningen för stadsövergripande sociala frågor och i samråd med stadens juridiska avdelning. Funktionshinderrådet har haft möjlighet att behandla ärendet.
Förvaltningens bedömning är att de fördelar som lyfts fram i socialförvaltningens utredning talar för en ändring av ärendeansvaret. Ett bibehållet ärendeansvar tillämpas redan idag i de fall då den enskilde flyttar till en bostad med särskild service enligt SoL eller en bostad med särskild service enligt LSS som inte ingår i stadens valfrihetssystem.
Ett ändrat ärendeansvar skulle bidra till en högre kontinuitet för enskilda brukare och till viss del minska det dubbla administrativa arbete som uppstår inför vid överlämning av ett ärende. Behovet av interndebitering mellan stadsdelsnämnderna skulle minska och risken för tvister i samband ärendeöverföringar skulle minska.
Förvaltningen planerar för ett stort antal nya lägenheter i bostad med särskild service för personer med funktionsnedsättningar. Om nuvarande arbetssätt kvarstår kan det innebära att förvaltningen får ökade kostnader i takt med att fler personer flyttar in till stadsdelsområdet. Detta avser främst kostnader för turbundna resor till och från daglig verksamhet eftersom att daglig verksamhet är en vanlig insats bland personer som bor i bostad med särskild service. En ändring av ärendeansvaret skulle istället innebära att respektive stadsdelsnämnd har det fortsatta kostnadsansvaret för de insatser man beslutat om.
Förvaltningen anser att de fördelar som har lyfts fram i socialförvaltningens utredning talar för en ändring av ärendeansvaret på så sätt att myndighets- och kostnadsansvar inte byter stadsdelsnämnd i samband med flytt av brukare som bor i bostad med särskild service enligt 9 § 9 LSS.Bilagor
-
220kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden har i uppdrag från kommunfullmäktige att årligen ta fram en förskolerapport. Förskolerapporten syftar till att ge en stadsövergripande bild av både fristående och kommunal förskola i Stockholms stad 2022. Stadsdelsnämnderna har redovisat kvalitativt underlag till rapporten enligt särskilda anvisningar som grundar sig på de utvecklingsområden som identifierades i tidigare års förskolerapporter och nationellt angelägna områden för förskolan. Följande områden bör prioriteras för framtida utveckling inom förskolan i staden:
- Tillgång till förskola och tidigare förberedelser för fortsatt utbildning
- Personalens utbildningsnivå och faktiska förutsättningar för uppdraget
- Bidra till en likvärdig kvalitet i stadens förskola genom bättre uppföljningsmetoder
Rapporten visar att trots höjd ambitionsnivå kvarstår utmaningar att identifiera vårdnadshavare som inte har sina barn inskrivna i förskola. Nya lagkrav ställer krav på kommunerna att intensifiera arbetet. Pågående insatser som uppsökande verksamhet och introduktionsförskola behöver följas upp och utvärderas för att bedöma om insatserna leder till ökad inskrivning. Inom Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning pågår ett systematiskt arbete med att öka inskrivningsgraden. Avdelning förskola har de senaste åren identifierat de barn som är skrivna i stadsdelsområdet men inte är inskrivna i förskola och arbetar uppsökande gentemot dessa familjer. Den uppsökande verksamheten innefattar erbjudanden om informationsträffar om förskola och dess påverkan på barns möjligheter till fortsatt lärande i skolan.
I statistik över personalens utbildningsnivåer har ytterligare en personalkategori införts; personal med viss pedagogisk utbildning. Denna grupp var tidigare inkluderad i kategorin outbildad personal. Rapporten visar att gruppen outbildad personal i stadens förskolor därmed minskat. Samtliga avdelningar i Spånga-Tenstas kommunala förskolor har i grunden förskollärare som leder undervisningen. Vid rekrytering eller frånvaro finns rutiner och arbetssätt för att barnen fortsatt kontinuerligt möter förskollärare i undervisningssituationer. Detta arbete kommer under 2023 att fortsätta utvecklas och systematiseras för att säkerställa likvärdighet för barnen i nämndens förskolor.
Riktlinjer för övergången mellan förskola och skola har numera ett ökat fokus på barns språkutveckling. Syftet är att exempelvis kunna följa upp och utveckla vilka språkutvecklande insatser i förskolan som ger resultat för goda möjligheter till fortsatt lärande i skolan. Inom Spånga-Tensta stadsdelsnämndsområde har samverkan mellan förskola och skola inkluderat fokus på språkutveckling under de senaste åren.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande Remiss förskolerapport 2022 och överlämnar rapporten till kommunstyrelsen.Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd har av kommunstyrelsen remitterats en motion som avser en upprustning av Knutby bollplan och tillhörande lokaler som finns på plats.
I motionen föreslås kommunfullmäktige besluta att ge berörda nämnder och bolag i uppdrag att utreda samt ge förslag på hur Knutby bollplan ska kunna utvecklas.
Förvaltningen anser att en utveckling av Knutby bollplan skulle vara positiv. Vidare kan förvaltningen konstatera att det inte skulle beröra stadsdelsnämndens mark och att ett helhetsperspektiv skulle behöva tas vid en eventuell planerad upprustning.Bilagor
-
425kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Remiss från kommunstyrelsen inkom till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd med en begäran om att nämnden yttrar sig om motion kring att stadens feriejobb ska utökas till en bredare målgrupp med särskilt fokus på ytterstaden skriven av Jonas Naddebo (C).
Förvaltningen anser i likhet med förslagsställarna att feriejobbet är en förebyggande insats för den enskilde ungdomen som kan bidra med en meningsfull sysselsättning under loven samt lärdomar som kan användas för framtiden.
Förvaltningen arbetar utifrån gällande riktlinjer för feriejobb och har svårt att kunna bedöma huruvida den utökade åldersgruppen ger effekt på kort och eller lång sikt utöver att förändringarna skulle innebära att mer resurser behöver tillsättas.
Förvaltningen föreslår att Spånga-Tensta stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
6
En uppväxt fri från våld – En nationell strategi för att förebygga och bekämpa våld mot barn (SOU 2022:70)
Kommunstyrelsen har remitterat betänkandet ”En uppväxt fri från våld – En nationell strategi för att förebygga och bekämpa våld mot barn (SOU 2022:70) till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd för yttrande.
Betänkandet har förslagit en samlad nationell strategi för att förebygga och bekämpa våld mot barn, inklusive hedersrelaterat våld och förtryck. Den övergripande målsättningen med strategin är en uppväxt fri från våld för alla barn.
Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till de förslag som ges i
delbetänkandet. Förvaltningen föreslår att Spånga-Tensta stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd har av kommunstyrelsen fått en remiss av motion Värna stadens villaområden. Motionen är skriven av Dennis Wedin (M).
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnderna Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta sammanläggs till en stadsdelsnämnd; Järva. Den nya organisationen ska vara fastställd och driftsatt 1 juli 2023. Med anledning av det behöver stadsdelsförvaltningarnas fysiska lokaler ses över, med fokus på att få till stånd en centralisering av huvudkontoren.
Detta ärende behandlar tre olika alternativ för ett nytt förvaltningskontor; nybyggnation på en tomt på Degerbygränd 2 i Rinkeby, en expansion av Spånga-Tenstas befintliga förvaltningskontor till fler huskroppar på Elinsborgsbacken i Tensta samt ombyggnation/anpassning av Kämpingeskolan som ligger på Tenstastråket 14 i Tensta. Alla alternativ har både för- och nackdelar.
Nybyggnationen i Rinkeby kräver en detaljplaneändring vilket är tidskrävande men med nyproduktion kan kontoret från grunden anpassas efter stadsdelsförvaltningens behov. Ombyggnation av Kämpingeskolan kan utmynna i ett väl anpassat kontor för verksamheten, men ombyggnadsprojekt är svårbedömda ur ett ekonomiskt och tidsmässigt perspektiv. Både lösningen med nybyggnation och ombyggnation kräver att staden hittar en annan användning för Spånga-Tenstas nuvarande förvaltningskontor, som togs i bruk oktober 2022, med ett hyreskontrakt som sträcker sig till 2032.
En expansion av Spånga-Tenstas nuvarande förvaltningskontor är möjlig, men eftersom de huskroppar som är möjliga att utöka till byggs om till seniorlägenheter under detta år, kommer behovet av ytterligare ombyggnation att bli kostsam och planlösningen för kontoret begränsad.Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har överlämnat årsrapporten för 2022 till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd för yttrande. Nämnden bedöms utifrån ekonomisk synpunkt ha bedrivit verksamheten på ett tillfredsställande sätt. Vidare bedöms nämnden delvis ha bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt sätt. Den samlade bedömningen är att nämndens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten i huvudsak har varit tillräcklig. Uppföljning av tidigare års granskningar visar att nämnden delvis har vidtagit åtgärder utifrån revisionens rekommendationer. I ärendet redovisar förvaltningen vidtagna åtgärder med anledning av revisionens rekommendationer.
Bilagor
-
590kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har genomfört en första verksamhetsuppföljning av Elinsborgsbackens gruppbostäder. Verksamheten drivs på entreprenad av Novelia omsorg sedan den startade i september 2022. Verksamhetsuppföljning är ett viktigt verktyg i arbetet med att säkerställa att verksamheter bedrivs med god kvalitet och i enlighet med styrande lagar och regelverk.
Utifrån genomförd verksamhetsuppföljning är stadsdelsförvaltningens bedömning att verksamheten håller en god kvalitet och bedrivs i enlighet med avtal. Ett antal utvecklingsområden har identifierats och dessa rör säkerställande av viss administration så som faktureringsunderlag och utförarrapportering samt utveckling av rutiner.Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
755kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden beviljade föreningsbidrag för 2022 till 16 föreningar med en sammanlagd summa om 867 350 kr. Förvaltningen har granskat inkomna handlingar och i bedömningarna tillämpat nämndens riktlinjer för föreningsbidrag. Av de 16 föreningarna som beviljades föreningsbidrag för 2022 har samtliga inkommit med återrapportering. Flertalet inkomna redovisningar motsvarar de krav som ställs i nämndens riktlinjer. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner återrapporteringen från föreningen Existera, föreningen Geesgud, Hjulsta somaliska föräldraförening, Ideella föreningen språkbruket, Järva Folkets park 2021 och 2022, Röda korset – Spångakretsen, Somaliska kultur och författar organisationen, Spånga blåbandsförening, Spånga Folkdansgille, Spånga företagarförening, Spånga Trygghetsringning, Somaliska kultur och författar organisationens (nuvarande Järvas gemensamma krafter), Stiftelsen The Global Village, Tensta kvinno- och tjejjour och Äldrekontakt. Förvaltningen föreslår att nämnden inte godkänner Tensta Unga Örnars återrapportering för 2022. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner Hawo Tako kvinnoförenings återrapportering och återkräver 6500 kr av beviljat bidrag som inte nyttjats för avsett ändamål. Förvaltningen föreslår att nämnden återkräver 8819 kr från Tenstas Unga Örnar då dessa medel inte nyttjats.
Bilagor
-
218kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
12
Delegation enligt lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) och förordnande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)
Socialnämnden ansvarar, genom socialjouren, för stadens jourverksamhet inom individ- och familjeomsorgen.
Socialnämnden har fattat beslut att delegera namngivna personer vid socialjouren rätt att begära polisräckning enligt LVM 45 § 1 och 2 st. inom socialnämndens ansvarområde. Socialnämnden har även beslutat att förordna namngivna personer inom socialjouren rätt att begära polishandräckning enligt LVU § 43 1st 2p inom socialnämndens eget ansvarsområde.Socialnämnden begär att Spånga-Tensta stadsdelsnämnd fattar motsvarande beslut.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Sammantaget prognostiseras en budget i balans efter resultatöverföringar.
-
Den 13 mars 2023 inkom ett medborgarförslag gällande att återupprätta verksamheten Spånga-Tensta rent och snyggt. Spånga-Tensta stadsdelsnämnd gav den 26 april 2023 förvaltningen i uppdrag att bereda ankommet medborgarförslag. Järva Rent och Snyggt var ett projekt som bedrevs i Spånga-Tensta stadsdelsområde mellan åren 2002-2017. Utgångspunkten för verksamheten var att genom gemensamma uppgifter, föreningsstäd, miljöinformation och miljöutbildning i samarbete med föreningarna på Järvafältet bidra till att skapa kunskap och medvetenhet om miljön och hur den kan värnas. Det tidigare projektet Järva Rent och Snyggt har under 2017 utvärderats och då framkom att verksamheten inte kunde sägas utgöra en välinriktad stödform för föreningslivet och bedömdes inte leva upp till de krav som måste ställas utifrån transparens, struktur och innehåll. Vidare framkom det i utvärderingen att verksamheten bedömdes ha svag måluppfyllelse och effekterna av insatserna oklara. Nämnden har sedan dess utvecklat föreningsbidraget på sätt att föreningar som vill arbeta med miljöinriktade frågor kan ansöka om medel för det. Förvaltningen föreslår att nämnden avslår medborgarförslaget.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Bakgrunden till förslaget är det ekonomiska läget med stigande allmän prisnivå och kraftigt ökade levnadsomkostnader för många hushåll. I och med det har riksdagen infört ett tidsbegränsat tilläggsbidrag inom bostadsbidraget riktat till barnfamiljer med låga inkomster. Höjningen trädde i kraft den 1 juli 2022 och tilläggsbidraget lämnas under en begränsad period från juli 2022 till juli 2023. Regeringen föreslår i vårändringsbudgeten en förlängning och en förstärkning av det tillfälliga tilläggsbidraget till barnfamiljer med bostadsbidrag till och med den 31 december 2023. Riksdagen förväntas fatta beslut om förslagen i vårändringsbudgeten den 20 juni 2023.
Mot bakgrund av detta föreslår stadsledningskontoret att barnfamiljer som har rätt till det av regeringen föreslagna tidsbegränsade förstärkta tilläggsbidraget inom bostadsbidraget, får avräkna tilläggsbidraget vid beräkning av ekonomiskt bistånd efter prövning enligt 4 kap. 2 § SoL, under förutsättning att riksdagen fattar beslut i enlighet med regeringens förslag.
Förvaltningen ställer sig positiv till stadsledningskontorets förslag att barnfamiljer som har rätt till det av regeringen föreslagna tidsbegränsade förstärkta tilläggsbidraget inom bostadsbidraget, får avräkna tilläggsbidraget vid beräkning av ekonomiskt bistånd efter prövning enligt 4 kap. 2 § SoL, under förutsättning att riksdagen fattar beslut i enlighet med regeringens förslag.
Förvaltningen vill lyfta det som särskilt positivt att barnfamiljer som har rätt till det tidsbegränsade tilläggsbidraget inom bostadsbidraget gynnas vilket ger dem en högre disponibel inkomst och förväntas stärka barns rättigheter enligt barnkonventionen.
Förvaltningen ser en utmaning i att staden behöver säkerställa att handläggningen av förstärkta bostadsbidraget är rättssäker och likställd i hela staden. Vidare ser förvaltningen behov av en samordning från socialförvaltningen avseende framtagandet av gemensamma handläggningsrutiner. I detta kan förvaltningen också konstatera att det kommer vara tidskrävande i handläggningsprocessen utifrån att varje enskilt ärende ska bedömas både utifrån 4 kap 1 § SoL samt beviljas tilläggsbidraget i enlighet med 4 kap 2 § SoL.
Förvaltningen ser ytterligare en utmaning i tidsbegränsade bidrag. En tillfällig ökning av disponibel inkomst hos barnfamiljerna kan göra att barnfamiljerna vänjer sig vid högre levnadsstandard samt ökar sina fasta kostnader än vad som ingår i begreppet skälig levnadsnivå enligt Socialstyrelsen.
Stadsdelsförvaltningens yttrande expedieras till stadsledningskontoret senast den 24 maj 2023 och anmäls som information till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd sammanträde den 14 juni 2023.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av Stockholms stad genomför Origo Group årligen en kvalitetsmätning i stadens förskolor. Undersökningen är en totalundersökning och riktas till samtliga vårdnadshavare med barn i förskola/familjedaghem i Stockholms stad (kommunal och enskild regi). Vårdnadshavare ombeds att fylla i en enkät och på så sätt bedöma kvaliteten i verksamheten. Syftet med undersökningen är att utveckla den pedagogiska kvaliteten.
Årets förskoleundersökning genomfördes under veckorna 9–14 och resultatet publicerades under vecka 19. Svarsfrekvensen för Spånga-Tenstas kommunala förskolor ligger på 70 procent, vilket är fyra procentenheter högre än föregående år, jämfört med stadens svarsfrekvens på 72 procent för kommunal förskola. Förskoleundersökningens resultat kommer att analyseras inom respektive förskoleområde, liksom stadsdelsnämndsområdets resultat i sin helhet.
Spånga-Tenstas kommunala förskolor har ökad nöjdhet inom undersökningens samtliga frågeområden. Störst positiva utveckling är inom området samverkan med hemmet, där nöjdheten ökat med fem procentenheter, från 76 till 81 procent nöjda vårdnadshavare, vilket är samma nivå som staden som helhet. Det har varit prioriterat i nämndens förskolor att återuppta de samverkansformer mellan förskola och hem som inte kunnat genomföras under pandemin. Den positiva trenden gällande hur vårdnadshavarna upplever att barnen ges lika möjligheter att utvecklas oberoende av kön, etnisk tillhörighet, religion eller funktionsnedsättning på förskolan har fortsatt. Nöjdheten är 88 procent jämfört med 87 procent 2022, att jämföra med 93 procent nöjdhet i staden som helhet. Vårdnadshavarnas nöjdhet gällande hur de upplever att barnen uppmuntras att utveckla sitt språk är 80 procent, vilket är samma nivå som 2022, jämfört med stadens resultat på 85 procent. Med syfte att bland annat öka vårdnadshavarnas kännedom om det egna barnets utveckling och lärande har gemensamma underlag för utvecklingssamtal införts under vårterminen 2023.Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
67mb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från den 23 mars 2023 anmäls.
Bilagor
-
20
Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under maj 2023
-
21
Information, nämndens och förvaltningens frågor
-
22
Anmälan av protokoll och domar/beslut
-
23
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
-
24
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
-
25
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
-
26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB