Möte 2020-10-22
-
1
Godkännande av dagordning samt val av justerare och dag för justering
-
Kommunstyrelsen har remitterat ”Stockholms stads program för att motverka hemlöshet 2020-2025” till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd för yttrande.
Socialnämnden har ett samordnande ansvar för socialtjänsten i Stockholms stad och har tagit fram ett program för att motverka hemlösheten 2020-2025. Programmet innehåller följande tre delar (i) hur stadens socialtjänst ska arbeta för att motverka hemlöshet, (ii) vilka insatser och verktyg som stadens socialtjänst kan använda till stöd för att hjälpa personer ur hemlöshet och (iii) de förhållningssätt som ska prägla socialtjänstens arbete med att motverka hemlöshet. Programmet innehåller sex mål och tre strategier. Programmet är en fortsättning på Stockholms stads program mot hemlöshet 2014-2019.
Förvaltningen anser att programmet är tydligt och innehåller ett flertal förbättringar i jämförelse med tidigare program. Förvaltningen vill dock framhålla att finns en risk att programmets skrivningar om att vuxna med missbruk eller omfattande psykisk ohälsa i hemlöshet ska beviljas stadigvarande boendeinsatser utan krav blir kostnadsdrivande. Vidare ser förvaltningen ett behov av att det i programmet tydliggörs att boendeinsatser bör kombineras med erforderliga stödinsatser för att tillgodose individens behov.Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Exploateringsnämnden har till stadsbyggnadsnämnden inkommit med en begäran om ändring i detaljplan i syfte att ta bort skyddsbestämmelserna q1 och q2 på kv. Tora m.fl, del av Botvid 1 och 2 i Bromsten så att gavelväggen med målningen Fascinate kan rivas. Ärendet har sänts till Spånga-Tensta stadsdelsnämnd på remiss.
Om väggen ska rivas vill stadsdelsförvaltningen betona att exploateringskontorets uppdrag om att arbeta fram förslag till ny målning, annan avbildning eller gestaltning av konstverket prioriteras och hanteras med respekt för målningen och för stadsbilden i Bromsten. Förvaltningen anser även att exploateringskontoret i det arbetet på lämpligt sätt bör involvera personer med kännedom om det specifika konstverket, även om dessa inte är anställda av staden.Bilagor
-
621kb Ladda ner dokument
-
-
Stadens centrala miljöprogram 2020-2023 är ett kommunövergripande styrdokument som är uppbyggt kring sju övergripande miljömål. I samband med att Spånga-Tensta stadsdelsnämnd antog verksamhetsplanen för 2020 så beslutade nämnden att en lokal miljöhandlingsplan ska tas fram för perioden 2020-2023.
Miljöhandlingsplanen konkretiserar stadsdelsnämndens aktiviteter och åtgärder för bidra till att uppnå miljömålen och fungerar därutöver som ett styrande dokument för nämndens verksamheter att formulera åtaganden och arbetssätt utifrån.
Handlingsplanen kommer revideras årligen i samband med verksamhetsplanerna.Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
6
Svar på Medborgarförslag om att sätta upp bänkar mellan Solhöjden och Spånga Centrum för de äldre ska kunna komma ut i samband med Covid-19
Spånga-Tensta stadsdelsnämnd beslutade på nämndens sammanträde den 7 september 2020 att uppdra till förvaltningen att bereda inkommet medborgarförslag rörande fler bänkar i Solhöjden.
Förvaltningen anser sammantaget att nya bänkar är ett bra förslag. Bänkarna som fanns här innan är borttagna, och bör återställas.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
I Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiskt arbetsmiljöarbete AFS 2001:1 framgår att arbetsgivaren ska undersöka, genomföra och följa upp verksamheten så att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.
Arbetsgivaren ska fördela arbetsmiljöuppgifter, genom så kallad uppgiftsfördelning till chefer i verksamheten. Det juridiska ansvaret för arbetsmiljön kan dock inte överlåtas utan ligger kvar hos arbetsgivaren. För stadsdelsnämnderna innebär detta att det är de förtroendevalda som är arbetsgivare och huvudansvariga för en god arbetsmiljö. Ansvaret är kollektivt för alla ledamöter i nämnden. En uppgiftsfördelning av det systematiska arbetsmiljöarbetet behöver göras från nämnd till stadsdelsdirektör. Nämnden ska också tillse att stadsdelsdirektören får rätt att fördela ut uppgifter i organisationen så att det systematiska arbetsmiljöarbetet kan bedrivas på arbetsplatserna.Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Varje nämnd ska utse utanordnare med rätt att på nämndens vägnar begära om utbetalning av pengar (betalningsbekräfta).
Utanordnaren ska, enligt 3 kap 5 § Regler för ekonomisk förvaltning (Kommunal författningssamling för Stockholm 2014:01) utse ett lämpligt antal ställföreträdare med samma befogenhet som utanordnaren. Stadsdelsnämnden har också rätt att bemyndiga stadsdelsdirektören att företräda nämnden och teckna dess firma samt ge fullmakter.
Förvaltningen förslår att Spånga-Tensta stadsdelsnämnd utser stadsdelsdirektör Toni Mellblom som utanordnare, firmatecknare och fullmaktsgivare.Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stad genomför årligen en kvalitetsmätning i stadens förskolor. Vårdnadshavare till alla barn i förskolan ombeds att fylla i en enkät med frågor om hur de upplever verksamheten.
Undersökningen är en totalundersökning och riktas till samtliga vårdnadshavare med barn i förskola i Stockholms stad. Undersökningen består av 28 frågor fördelat inom fem olika områden. För de kommunala förskolorna i Spånga-Tensta är svarsfrekvensen 70 procent, vilket är ett lägre resultat än 2019.
Överlag har stadsdelens förskolor förbättrat sitt resultat jämfört med föregående år. Föräldrar är generellt mer nöjda med förskolan som helhet. Utfallet på indikatorn Jag är som helhet nöjd med mitt barns förskola ökade från 83 till 87 procent.
Förvaltningen kommer fortsätta att utveckla kvaliteten och kommunikationen kring förskolans uppdrag, för att bättre svara upp på vårdnadshavarnas förväntningar på service och kvalitet. Förvaltningen avser att prioritera arbetet inom områdena utveckling och lärande, normer och värden, jämställdhet samt samverkan med hemmet.Bilagor
-
605kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
Varje år genomför staden en brukarundersökning inom socialpsykiatrin. Undersökningen omfattar insatserna boendestöd, stödboende, gruppboende och HVB samt regiformerna stadens egen regi och entreprenader. För Spånga-Tensta stadsdelsnämnd redovisas ett resultat för boendestöd, stödboende och HVB men inte för insatsen gruppboende med anledning av för få svar.
Resultatet av brukarundersökningen visar att svarsfrekvensen inom samtliga insatser är lägre än föregående år. Detta återspeglas i stadens genomsnittliga svarsfrekvens som också har sjunkit jämfört med året innan vilket troligtvis kan förklaras av den pågående pandemin. Då det sammantaget är få personer med insats från Spånga-Tensta stadsdelsnämnd som har besvarat enkäterna ska resultatet tolkas med viss försiktighet.
Brukare i Spånga-Tensta är överlag mer nöjda med insatserna stödboende och HVB än föregående år och i jämförelse med stadens genomsnitt. Brukares nöjdhet med insatsen boendestöd har dock minskat något jämfört med föregående år och nöjdheten är något lägre jämfört med stadens snitt. I de delar av undersökningen där det går att utläsa ett resultat uppdelat på kön framgår det att skillnaderna i nöjdhet mellan kvinnor och män är små.Bilagor
-
230kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Sammantaget prognostiseras en budget i balans efter resultat-överföringar. Prognoserna innehåller fler osäkerhetsfaktorer än normalt med anledning av den pågående pandemin som på ett omfattande sätt påverkat nämndens verksamheter, medarbetare, invånare och näringsidkare på kort tid. De verksamhetsmässiga och ekonomiska konsekvenserna är i dagsläget svåra att överblicka och kommer med stor sannolikhet att förändra nämndens förutsättningar under en längre period. Redovisning av konsekvenserna för nämnden har rapporterats mer utförligt i samband med årets tertialrapporter.
Bilagor
-
954kb Ladda ner dokument
-
-
14
Information, nämndens och förvaltningens frågor
-
15
Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under september 2020
-
16
Kurser och konferenser
-
17
Anmälan av protokoll och domar/beslut
-
18
Överflytt av vårdnad till särskild förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § föräldrabalken (FB)
-
19
Överflytt av vårdnad till särskild förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § föräldrabalken (FB)