Möte 2023-06-01
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
9
Anmälningsärende – inkomna rapporter och beslut enligt Lex Sarah, SoF och ÄO
-
10
Redovisning av ej verkställda beslut inom socialtjänst och fritid 2023
-
12
Anmälan av delegationsbeslut 2023
-
17
Nämndens och förvaltningens frågor
-
18
Protokoll från sociala delegationen 2023
-
19
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
20
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
21
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
Tertialrapport 1 2023 för Bromma stadsdelsnämnd följer upp de mål och indikatorer som kommunfullmäktige fastställt i stadens budget 2023. I tertialrapporten redovisas resultat och analyser av nämndens arbete under årets första fyra månader. Förvaltningen bedömer att nämnden bidrar till att
kommunfullmäktiges tre inriktningsmål kommer att uppfyllas under året.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsrevisionens årsrapport granskar och bedömer nämndens verksamhet och resultat under verksamhetsåret 2022 inom följande områden:
- Verksamhet och ekonomi
- Intern kontroll
- Räkenskaper
I årsrapporten sammanfattas resultat och bedömningar utifrån revisionsårets granskningar med förslag på åtgärder och förbättringar. I rapporten redovisas även en uppföljning av tidigare års granskningar.
Sammantaget bedömer revisionskontoret
- att Bromma stadsdelsnämnd i allt väsentligt har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredställande sätt,
- att den interna kontrollen i huvudsak varit tillräcklig,
- att räkenskaperna varit upprättade i enlighet med lagstiftning, god redovisningssed och stadens anvisningar.
Uppföljningen av föregående års rekommendationer visar att nämnden delvis har vidtagit åtgärder utifrån revisonens rekommendationer.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Brommas klimat- och miljöhandlingsplan är ett förvaltnings övergripande dokument som till stor del utgår från de miljö och klimataktiviteter som finns med i förvaltningens verksamhetsplan för 2023. Centralt är att miljötänkandet ska integreras i alla verksamheter. Handlingsplanen utgår ifrån de sju prioriterade miljömål och aktiviteter som Bromma stadsdelsnämnd ska arbeta med enligt Stockholm stads Miljöprogram och Stockholm stads Klimathandlingsplan 2020
till 2023. Under varje rubrik ges en kort beskrivning av miljömålet samt dess etappmål. I en bifogad tabell presenteras förvaltningens övergripande aktiviteter samt indikatorer från kommunfullmäktige som förvaltningen ska arbeta efter under året.Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
§ 5
Remissvar - Motion om att göra Stockholm till pilotkommun för Cure Violence-metodiken, KS 2023/149
I en motion från Karin Ernlund (C) föreslås att Stockholm ska bli pilotkommun för metodiken Cure Violence. I motionen beskrivs att man måste lära sig av andra städer som har hittat framgångsrika arbetssätt mot våldet och kriminaliteten och att Cure Violence är en metod som använts i många länder och där civilsamhället bidragit till att begränsa spridningen av våld i utsatta miljöer. Cure Violence följer en tredelad förebyggande strategi: upptäck och avbrott av planerat våld, förebyggande strategi: upptäck och avbrott av planerat våld, förändring av beteende hos högriskindivider och förändrade samhällsnormer. I motionen föreslås att Stockholm blir pilotkommun för Cure Violence-metodiken. I Stockholms stad bedrivs sedan flera år ett arbete enligt metoden Trefas, som är en intensifierad samverkansmodell för att minska det dödliga skjutvapenvåldet. Syftet är att mobilisera samtliga involverade myndigheter och koordinera insatser mot högriskindivider som har en inverkan på skjutvapenvåldet samt öka förutsättningar för att nå individer och om möjligt underlätta för avhopp i miljön. Förvaltningen anser att Cure Violence är en metod som inte används i Sverige och det råder mycket liten kunskap om metodiken. Då arbetet med Trefas redan är etablerat i flera av stadens förvaltningar och de samverkanspartners som är delaktiga i modellen anser att arbetet är framgångsrikt, anser förvaltningen att det är bättre att fortsätta att utveckla Trefasarbetet för enhetlighet över staden och i så fall undersöka om civilsamhället på något sätt
kan delaktiggöras. Förvaltningen ställer sig inte bakom motionärens förslag.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
För att stärka föreningslivet i Stockholm ger staden årligen bidrag till ideella föreningar med verksamhet som kompletterar stadens olika verksamhetsområden.
Gabriel Kroon (SD) och Linnea Vinge (SD) har i en motion föreslagit att kommunfullmäktige ska ges i uppdrag att utreda hur informationen om förekomsten av lokala föreningar och andra kommununderstödda civilsamhällesaktörer kan stärkas gentemot medborgarna via stadens egna digitala kanaler.
Förvaltningen tycker att det är viktigt att stockholmarna lätt kan hitta information om vilka föreningar som får bidrag från staden. Utifrån de svårigheter som förvaltningen har identifierat, gällande förslaget från motionärerna om en stadsövergripande digital samlingsplats, förespråkar förvaltningen att varje nämnd gör informationen tillgänglig om vilka föreningar som respektive nämnd har fördelat bidrag till. Förslagsvis på stadens webbplats där information om föreningsstöd sedan tidigare finns samlad.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat lagförslaget ”En ny registerlag för Myndigheten för vård- och omsorgsanalys”.
Lagen föreslås omfatta behandling av personuppgifter i den del av myndighetens verksamhet som avser uppföljning och analys av verksamheter och förhållanden inom hälso- och sjukvård, tandvård och omsorg ur ett patient-, brukar- och medborgarperspektiv. Lagen föreslås i syfte att ge myndigheten möjlighet att behandla de personuppgifter som är nödvändiga för att myndigheten ska kunna utföra sitt uppdrag på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt samtidigt som enskildas personliga integritet värnas.
Lagen föreslås att träda i kraft 1 januari 2025.
Bromma stadsdelsförvaltning är positiv till en ny registerlag för Myndigheten för vård- och omsorgsanalys. Lagförslaget är väl underbyggt. Förvaltningen ser att lagförslaget skulle skapa ytterligare förutsättningar för en välutvecklad vård och omsorg. Lagförslaget anses ge myndigheten bättre förutsättningar för
uppföljning, analys och kunskap, som i sin tur kan leda till utveckling inom området. Myndigheten kommer med stöd av lagförslaget att ta del av uppdaterad och relevant information i sina projekt, som leder till ett uppdaterat och relevant underlag. Underlaget bör därmed bidra till väl underbyggda regeringsuppdrag och budget för kommun, region och myndigheter.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningens parkenhet inom avdelning Ekonomi, lokal och stadsmiljö reviderar årligen parkförsörjningsplanen för Bromma. Reviderad plan anmäls årligen till nämnd. Målet med planen är att tydliggöra och sammanställa Brommas framtida behov av nya investeringar och reinvesteringar på parkmark. Planen avser även det underhåll och bevarandet av det befintliga på parkmark, i naturreservaten, lekplatserna, strandbaden samt övriga ytor.
Parkförsörjningsplanen utgör förvaltningens underlag för investeringar om investeringsmedel och en preliminär budgetering under bestämd period.
Parkförsörjningsplanen är nu reviderad och avser perioden 2023-2027. Den totala kostnaden för investeringar, reinvesteringar samt underhåll uppskattas uppgå till ca 106 mnkr.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2023-04-07 – 2023-05-12:
Från verksamheter inom egen regi har två rapport inkommit gällande händelser enligt lex Sarah. Under perioden har fem beslut enligt lex Sarah fattats.
Från verksamheter som drivs i enskild regi har ingen information om lex Sarah-rapport inkommit.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Kommuner har enligt 16 kap 6 f-h §§ socialtjänstlagen (SoL), en skyldighet att rapportera gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som ej verkställts inom tre månader till Inspektionen för vård- och omsorg (IVO), kommunens revisorer samt till kommunfullmäktige. Samma rapporteringsskyldighet gäller enligt 28 f-h §§ lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), gynnande beslut enligt 9 § LSS.
Under kvartal 1 för 2023 hade avdelning Socialtjänst och fritid 61 beslut som inte verkställts inom tre månader, varav ett inom barn och familj, sex inom socialpsykiatri och 54 inom område funktionsnedsättning. Detta är fortsatt en ökning av ej verkställda beslut inom avdelningen (jmf 36 beslut kvartal 3 2022, 50 beslut kvartal 4 2022). Av dessa beslut har fem beslut avslutats utan verkställande och tolv beslut har verkställts, vilket visar att fler beslut verkställts under perioden än tidigare. Inga ej verkställda beslut är relaterat till Covid-19.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Alla kommuner har enligt socialtjänstlagen (SoL) en skyldighet att rapportera gynnande beslut, enligt 4 kap 1 § SoL, som ej verkställts inom tre månader till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), kommunens revisorer och till kommunfullmäktige.
Äldreomsorgen i Bromma stadsdelsförvaltning har för kvartal 1, 2023 rapporterat totalt 19 individrapporter till IVO avseende beslut som ej verkställts inom tre månader. Av dessa individrapporter gällde 3 rapporter beslut om dagverksamhet, 1 rapport gällde beslut om hemtjänst och 15 rapporter gällde beslut om särskilt boende. Den vanligaste orsaken till att besluten inte har verkställas inom tre månader är att den enskilde valt att tacka nej till de erbjudanden
som getts. Det kan till exempel handla om att den enskilde vill bo på ett specifikt boende eller vill avvakta insats ytterligare en tid.
Av det totala antalet rapporterade beslut som ej har verkställts inom tre månader har 3 beslut nu verkställts, 3 beslut har avslutats utan att verkställas och resterande 13 beslut har ännu ej verkställts.Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
§ 17
Nämndens och förvaltningens frågor