Möte 2023-10-26
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
8
Remissvar - Motion om fler badplatser i staden, KS 2023/547
-
13
Remissvar - Promemorian Elektronisk tillgång till barns uppgifter inom hälso- och sjukvården och tandvården
-
17
Inkomna rapporter och protokoll 2023 - Förteckning till nämndens sammanträden
-
18
Anmälningsärende – inkomna rapporter och beslut enligt Lex Sarah, SoF och ÄO
-
23
Nämndens och förvaltningens frågor
-
24
Protokoll från social delegation 2023
-
25
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken
-
26
Upphörande av hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
27
Upphörande av umgängesbegränsning enligt 14 § 3 st LVU
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för 2024 med utgångspunkt för stadsledningskontorets tidplan för budget- och uppföljningsarbetet. Alla sammanträden, förutom den 2 januari, är öppna för allmänheten. Sammanträdet måndagen den 2 januari börjar klockan 09.00 och äger rum i förvaltningshuset på Köpsvängen 24. Övriga sammanträden äger rum i Alviks kulturhus, Gustavslundsvägen 168A.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för sociala delegationen 2024. Samtliga sammanträden föreslås äga rum på torsdagar i konferensrum Brommasalen, Köpsvängen 24 med början kl. 08.30.
Följande datum föreslås:
11 januari
8 februari
7 mars
4 april
8 maj (onsdag)
5 juni (onsdag)
4 juli
8 augusti
5 september
3 oktober
31 oktober
28 november
27 december (fredag)Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Dennis Wedin (M) har i en motion föreslagit att kommunstyrelsen, i samverkan med berörda nämnder samt Stockholms hamnar AB, ska ta fram förslag på platser i staden där det är lämpligt att anlägga badplatser. Motionären föreslår även att en badgeneral inrättas med syftet att förenkla tillståndsprocesser och aktivt arbeta för att fler badplatser etableras i staden.
Förvaltningen ser positivt på ambitionen att öka vistelsevärden vid vattnet för Brommas invånare men vill samtidigt framhålla att möjligheten att anlägga badplatser, i synnerhet strandbad, beror på budgettilldelning då de är kostnadsdrivande både i drift och underhåll.Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Remissvar - Övergripande samverkansöverenskommelse mellan Stockholms stad och Polisregion Stockholm, KS 2023/740
Stadsledningskontoret har tillsammans med Polisregion Stockholm tagit fram en övergripande samverkansöverenskommelse mellan Stockholms stad och Polisregion Stockholm. Målet med samverkansöverenskommelsen är att stockholmarnas trygghet ska öka och att den faktiska brottsligheten ska minska. Parterna skapar genom överenskommelsen förutsättningar och mandat för att stärka det gemensamma brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet
både centralt och lokalt. Ett antal prioriterade utmaningar lyfts fram i en bilaga till överenskommelsen där samverkan är särskilt påkallad på såväl lokal som central nivå.
Stadsdelsförvaltningen anser att den övergripande samverkansöverenskommelsen skapar goda förutsättningar för ett gemensamt och systematiskt arbete inom prioriterade samverkansområden. Vidare ser förvaltningen positivt på att den lokala lägesbilden ligger till grund för prioritering av gemensamma
åtgärder på lokal nivå. Att det finns utrymme för prioriteringar av lokala åtgärder anses vara av vikt, då stadsdelsområdena i vissa avseenden gällande utmaningar, brott och otrygghet skiljer sig åt inom staden.
Förvaltningen anser att de prioriterade områdena överensstämmer väl med rådande samhällsutmaningar inom området.Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har tagit fram ett förslag till nytt trygghetsprogram 2024-2027 eftersom programtiden för Stockholms stads trygghetsprogram 2020-2023 löper ut under året. Att Stockholm ska vara en trygg och säker stad är det övergripande målet för stadens samlade brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. Arbetet med att skapa en trygg stad är ett ansvar som sträcker sig över samtliga nämnder och bolagsstyrelser. Genom att långsiktigt minska bakgrundsorsakerna till brott och otrygghet som segregation, ekonomisk och social utsatthet, otrygga familjeförhållanden och
skötsel av den offentliga miljön har staden som vision att inte ha några utsatta områden samt att öka tryggheten i hela staden.
Trygghetsprogrammet redogör för strukturen för stadens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete och utgår från kraven som ställs i lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. Programmet innehåller också uppdaterade exempel på stadens arbete inom de fyra
fokusområdena. Under fokusområdet förebyggande arbete inkluderas arbetet mot välfärdsbrott och otillåten påverkan.Förvaltningen anser att trygghetsprogrammet tydliggör inriktning för stadens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete och ansvarsfördelning för stadens nämnder och bolagsstyrelser. Vidare tydliggörs trygghetsfrågornas komplexitet, konsekvenser och utmaningar. Programmet ger en god struktur för hur stadens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete ska planeras, genomföras, kommuniceras och följas upp.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
§ 11
Remissvar - En översyn av regleringen om frihetsberövande påföljder för unga (SOU 2023:44), KS 2023/1001
Barn och unga som begår brott innan fyllda 18 år särbehandlas vid straffmätningen och påföljdsvalet. Det innebär bl.a. att det krävs synnerliga skäl för att bestämma påföljden för ett barn till fängelse. Utredningen har inte i uppdrag att föreslå några förändringar i det avseendet. Barn ska även i fortsättningen dömas till frihetsberövande påföljd enbart i undantagsfall. Det finns flera skäl att tro att strafftiderna kommer att bli längre för unga lagöverträdare.
Om straffen som döms ut blir längre är det ännu viktigare att den intagne får stöd vid övergången mellan institution och frihet. Kriminalvården anförtros uppgiften att verkställa frihetsberövande påföljder för unga. Utredningen föreslår en ny verkställighetslag, fängelselagen för unga (2027:000). Den lagen ska gälla om den innehåller avsteg från det som följer av fängelselagen (2010:610), som i övrigt ska kunna tillämpas. Utredningens förslag är att bestämmelserna ska träda i kraft den 1 januari 2028.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslag om bestämmelser och ansvar för verkställighet.Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till detaljplan för Riksby 1:13 m.fl. i stadsdelen Riksby, Dp 2017–16020, har upprättats av stadsbyggnadskontoret. Planförslaget innebär att området kring Lintaverken, söder om Bromma flygplats omvandlas till en stadsdel med bostäder och verksamheter i enlighet med programmet för centrala Bromma (dnr 2010–20840). Detaljplanen syftar till att möjliggöra för cirka 1250 bostäder samt totalt cirka 150 000 kvm BTA verksamhetsyta, en ny grundskola, förskolor, ca 30 000 kvm BTA idrottshallar och ytterligare ytor för idrott utomhus. Dessutom omfattar planen nya gator, torg, parker och tekniska anläggningar. Planen bevarar även delar av det kulturhistoriskt värdefulla Lintaverken.
Tidplan
Samråd 21 dec 2021 – 7 feb 2022
Granskning 23 aug – 19 sep 2023
Godkännande kvartal 4 2023
Bromma stadsdelsförvaltning har inlämnat ett kontorsyttrande under granskningstiden. Förvaltningen är delaktig i planeringsarbetet för området och tillser därigenom att behovet av förskoleplatser och LSS-bostäder tillgodoses.
Förvaltningens synpunkter sammanfattas nedan.
- Planerade bryggor och spänger bör utformas med största möjliga hänsyn till fisk- och fågellivet i Lillsjön.
- Det är av vikt att parkupplevelsen kring Lillsjön bevaras genom att måna om siktlinjer och utblickar.
- Det bör tydliggöras vad det planerade dagvattensystemet kommer att innebära för förvaltningens dagliga drift.
- Växtval bör planeras med ett drift- och underhållsperspektiv i åtanke.
- Tillgängligheten bör säkerställas vid utformningen av aktivitetsytor, idrottsytor, parker och torg.
- Det bör eftersträvas en större balans mellan hyresrätter och bostadsrätter.
- Förvaltningen ser behov av en mer trafiksäker angöringslösning för varuleveranser och sophämtning vid förskolan i Kvarter 8.
- För förskolegårdarna bör en större friyta per barn eftersträvas i enlighet med Boverkets rekommendationer.
- Eventuella konsekvenser för barn med avseende på ljud-, luft- och markföroreningar i och med planområdets närhet till Bromma flygplats bör beaktas.
- Då mobilitetshuset planläggs i en separat detaljplan vill förvaltningen framhålla vikten av att genomförandet sker i takt med utbyggnaden av bostäderna.Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
§ 13
Remissvar - Promemorian Elektronisk tillgång till barns uppgifter inom hälso- och sjukvården och tandvården
Socialdepartementet har utrett barns och vårdnadshavares tillgång till barns uppgifter inom hälso- och sjukvården inklusive tandvården. Nuvarande lagstiftning skiljer inte på barnets och vårdnadshavarens tillgång till barnets patientuppgifter, vilket enligt utredningen lämnar tolkningsutrymme för vårdpersonal. Föreliggande utredning syftar till att skapa en mer ändamålsenlig hantering och stärka barnets personliga integritet. Utredningen föreslår att vårdnadshavare och barn från 13 år och uppåt ska få elektronisk tillgång till barnets sjukvårdsuppgifter samt att det ska vara möjligt för barn som är 13 år och uppåt att spärra vårdnadshavarens tillgång till enskilda uppgifter.
Förvaltningen har granskat ärendet utifrån ett barnrätts- och informationssäkerhetsperspektiv och ställer sig i huvudsak positivt till föreslagna åtgärder. Förvaltningens synpunkter sammanfattas nedan:
- För att ytterligare skydda barnets personliga integritet anser förvaltningen att sekretess bör utgöra standard och att barnet istället ges möjlighet att häva sekretessen.
- I de fall regionen överlåter hälso- och sjukvårdsuppgifter till kommunen anser förvaltningen att det bör göras tydligt för vårdgivaren hur och av vem sekretessen kan hävas.
- Förvaltningen ser en utmaning för realiseringen av förslaget i att det ställer särskilda krav på de system som används för journalföring.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Årsprognosen 2023 är positiv med 10,3 mnkr efter fond. Den positiva avvikelsen förklaras i huvudsak till följd av den buffert som finns hos tadsdelsdirektören med 12,4 mnkr och att funktionshinderomsorgen visar en positiv avvikelse med 6,7 mnkr. Individ och familjeomsorg har ekonomiska utmaningar till följd av placeringar och har en negativ prognos med 5,1 mnkr. Förskolan dras med höga hyresökningar och inflationseffekter och har en negativ avvikelse med 6,5 mnkr. Äldreomsorgen redovisar ett positivt resultat med 5,3 främst då volymerna ej kommit upp till väntade nivåer.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2023-09-09 – 2023-10-06.
Från verksamheter inom egen regi har två rapporter inkommit gällande en händelse enligt lex Sarah och ett beslut har fattats enligt lex Sarah.
Från verksamheter som drivs i enskild regi har ingen lex Sarahrapport inkommit.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
§ 23
Nämndens och förvaltningens frågor