Möte 2022-03-24
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
2
Medborgarförslag om hundrastgård i Norra Ängby
-
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
780kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
233kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
11
Remiss - Handlingsplan för främjande av psykisk hälsa genom fysisk aktivitet bland ungdomar i Stockholms stad
Bilagor
-
350kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
17
Anmälan av delegationsbeslut 2022
-
Pärm som cirkulerar under sammanträdet
-
20
Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor
-
22
Förvaltningsgruppens protokoll
-
23
Nämndens och förvaltningens frågor
-
Cirkulerar under sammanträdet
-
25
Lex Sarah-rapport Beckomberga gruppboende
-
26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)
-
27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)
-
28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)
-
29
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
§ 3
Inbjudan till samråd om förslag till detaljplan förfastigheten Lappmannen 4 m.m. i stadsdelenBlackeberg, S-Dp 2020-16562
Ett förslag till detaljplan för Fastigheten Lappmannen 4 m.m. i stadsdelen Blackeberg i Stockholm, Dp 2020–16562 har upprättats av stadsbyggnadskontoret. Detaljplanen syftar till att möjliggöra cirka 70 nya bostäder i ett kollektivtrafiknära läge cirka 100 meter norr om Blackebergs centrum. Planområdet innehåller idag ett garagehus som föreslås rivas för en effektivare markanvändning. Stadsdelens behov av förskoleplatser i området är täckt enligt förvaltningens beräkning. Om möjligt önskar förvaltningen LSS bostäder i fastigheten då staden har behov av detta. Bromma stadsdelsförvaltning har inga övriga synpunkter på den föreslagna detaljplanen utifrån förvaltningens ansvars- och kompetensområde.
Bilagor
-
643kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen föreslår att beslutanderätten när det gäller verkställighet av insatsen bostad med särskild service för barn och ungdomar utöver LSS-peng inom boende utanför LOV-avtal flyttas från sociala delegationen till enhetschef.
Vidare föreslås att beslutanderätten när det gäller yttrande till Spelinspektionen över ansökan om tillstånd att anordna automatspel eller ställa upp spelautomater flyttas från biträdande enhetschef till avdelningschef Socialtjänst och fritid.
Stadsdelsnämnderna har tidigare haft ansvar för tillsyn över tobaks-försäljning, försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnads-behållare samt för folkölsförsäljning. Tillsynsansvaret har överflyttats till socialnämnden. Stadsdelsnämndens delegations-bestämmelser när det gäller tillsyn är därför inte längre tillämpliga och ska därför tas bort.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
De förvaltningar som ingår i region västerort (Rinkeby-Kista, Spånga-Tensta, Hässelby-Vällingby och Bromma) har i samarbete tagit fram en plan för boende för äldre. Boendeplanen ska vara ett dokument där regionens gemensamma behov av ombyggnation, avveckling, nyproduktion, driftsformer och inriktningar sammanfattas och analyseras. I analysen ingår behovet av vård- och omsorgsboende, profilboende, vård- och omsorgsboende med särskild inriktning som t ex språk samt korttidsboende, servicehus och seniorboende.
Äldreboendeplanen bygger bland annat på Sweco´s framskrivning av äldreomsorgsbehovet i Stockholms stad under perioden 2022-2040.
Sammantagt i region Västerort bedöms det totala behovet av platser inom vård- och omsorgsboende behöva utökas under senare delen av perioden.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt patientsäkerhetslagen ska vårdgivaren senast den 1 mars varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse. Den ska beskriva hur
verksamhetens patientsäkerhetsarbete har bedrivits under året, åtgärder och resultat samt övergripande mål och strategier inför
kommande år. Patientsäkerhetsberättelsen ska finnas tillgänglig från den 1 mars varje år för den som önskar ta del av den.
Patientsäkerhetsberättelser för 2021 har upprättats för Bromma stadsdelsförvaltnings samtliga vård- och omsorgsboenden samt socialpsykiatriska boende i egen regi.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
780kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningens Lokal- och parkenhet inom avdelning administration reviderar årligen parkförsörjningsplanen för Bromma. Reviderad plan anmäls till stadsdelsnämnden årligen i mars. Målet med planen är att tydliggöra och sammanställa Brommas framtida behov av nya investeringar samt reinvesteringar på parkmark. Planen avser även underhåll och bevarandet av det som är befintligt på parkmarken, i naturreservaten, lekplatserna, strandbaden samt övriga ytor. Parkförsörjningsplanen är förvaltningens underlag till ansökningar om investeringsmedel och preliminär budgetering.
Parkförsörjningsplanen är nu reviderad och avser perioden 2022-2027. Den totala kostnaden för investeringar, reinvesteringar samt underhåll uppskattas under perioden att uppgå till 119,2 mnkr varav 64,7 mnkr avser ansökta medel för investering/reinvestering.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningarna i region västerort (Rinkeby-Kista, Hässelby-Vällingby, Bromma och Spånga-Tensta) har i samarbete tagit fram en plan för bostäder med särskild service för personer med funktionsnedsättning för perioden 2022-2032. Regionens boendeplan är, tillsammans med övriga regioners boendeplaner, underlag till den stadsövergripande boendeplanen som tas fram av socialförvaltningen. Boendeplanen omfattar bland annat befintliga
boenden, planerade byggprojekt och uppskattat behov av bostäder med särskild service för personer med funktionsnedsättning.
Swecos prognos över behovet av bostäder med särskild service för perioden 2022-2032 utgör ett viktigt underlag i boendeplanen.
Detta kontorsutlåtande har i avvaktan på stadsdelsnämndens sammanträde den 24 mars 2022 beslutats av stadsdelsdirektör Lisa Kinnari och avdelningschef Magnus Borgsten.Bilagor
-
504kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
438kb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Framkomlighetsstrategin hänger samman med planer och strategier för stadens och transportsystemets utveckling. Strategin är sammanflätad med bland annat vision 2040, översiktsplanen, cykelplanen, gångplanen, trafiksäkerhetsplanen och andra mobilitetsplaner.
Bromma stadsdelsförvaltning är positiv till en effektiv, hållbar framkomlighet i Stockholm. En reviderad framkomlighetsstrategi säkerställer att planeringsinriktningen anpassas efter dagens förutsättningar. En positiv del är att den reviderade strategin prioriterar hållbara och kapacitetsstarka transportsätt i planeringen och att bilismens inflytande och påverkan på miljöer och människor kan minska.Bilagor
-
I budget för 2022 har kommunfullmäktige beslutat att en stadsgemensam visselblåsarfunktion ska inrättas. Enligt den nya lagen som började gälla den 17 december 2021, lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden, ska en intern rapporteringskanal vara inrättad senast den 17 juli 2022. Stadsledningskontoret föreslår att rapporteringskanalen ska delas av samtliga stadens nämnder och berörda bolag inom Stockholms stadshus AB.
Förvaltningen anser att det är en stor fördel med en stadsgemensam rapporteringskanal eftersom en sådan funktion kommer att ligga utanför den egna verksamheten. Detta möjliggör att de som arbetar i den interna rapporteringskanalen är oberoende och självständiga, och att det i staden blir en enhetlig hantering av rapporter om missförhållanden.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
§ 11
Remiss - Handlingsplan för främjande av psykisk hälsa genom fysisk aktivitet bland ungdomar i Stockholms stad
Bromma stadsdelsnämnd har av Kommunstyrelsen ombetts att senast 2022-04-20 yttra sig över remiss av Handlingsplan för främjande av psykisk hälsa genom fysisk aktivitet bland ungdomar i Stockholms stad – återrapportering efter kontorsremiss.
Stockholms stad ska vara ledande i arbetet med Agenda 2030. En viktig del för att nå måluppfyllelse i Agenda 2030:s mål om God hälsa och välbefinnande är att öka samverkan mellan aktörer i sta-den för att finna synergier. Genomförandet av den föreslagna handlingsplanen är inriktad mot samverkansinsatser mellan nämnderna för att förbättra den psykiska hälsan.
Fysisk aktivitet påverkar hälsan i positiv riktning och insatserna i handlingsplanen är därför en del i att nå målet om ökad fysisk aktivitet i Stockholms stads idrottspolitiska program. Personer med funktionsnedsättning är en av de prioriterade grupperna som den föreslagna handlingsplanen riktar sig mot.
Förvaltningen ställer sig positiva till den framtagna handlingsplanen.
Bilagor
-
350kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen beslutad eden 19 december 2019 att utse en särskild utredare med uppdrag att se över regelverket för utredningar som rör barn som misstänks för brott. Utredarens uppdrag var bland annat att analysera om de särskilda bestämmelser som rörr utredningar om brott som barn under 15 år misstänks ha begått är ändamålsenliga och se över systemet med bevistalan. I uppdraget ingick också att analysera om bestämmelserna om förhör med barn under 18 år som misstänks för brott är ändamålsenliga, samt att utvärdera bestämmelserna om drogtest av barn under 15 år. Därutöver ingick även att ta ställning till om det bör införas en möjlighet för åklagare att genom strafföreläggande besluta om ungdomstjänst. De nya bestämmelserna föreslås att träda i kraft 1 januari 2023.
Förvaltningen ställer sig bakom utredningens förslag. SOU-betänkandet innehåller flera delar som kommer påverka, och kan komma att påverka socialtjänstens arbete. Utredningen framstår som väl genomarbetad. Socialtjänsten har en central roll när barn misstänks för brott, både genom att närvara vid förhör och genom att besvara yttranden enligt 11 § LUL. Förvaltningen deltar på alla barnförhör och det är bara i sällsynta fall som socialtjänsten inte har kunnat närvara.
Förvaltningen instämmer i utredarens förslag om utökade möjligheter för åklagaren att utfärda strafföreläggande, och att även ungdomstjänst ska omfattas av denna. En snabb reaktion från samhället på brott som har begåtts är viktigt. Vidare enligt förslaget är förutsättningen för åklagare att få utfärda ett sådant strafföreläggande, att det föreligger ett yttrande enligt 11 § LUL. Förvaltningen vill här föra fram att begäran om yttrande i så fall behöver komma tidigare än vad dessa i dagsläget gör. Förvaltningen instämmer med utredningen om att kunskapshöjande åtgärder gäller utredningar enligt LUL bör vidtas, och att dessa gärna sker återkommande. Kunskapen om att socialtjänsten kan initiera bevistalan är generellt låg inom socialtjänsten. Kunskapshöjande insatser kan även här behövas. Förvaltningen känner inte till en lokal samverkan mellan Åklagar- och Polismyndigheten, domstolarna och socialtjänsten som beskrivits i utredningen, men ser positivt på möjligheterna att delta i en sådan samverkan.
Bilagor
-
313kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Årsprognosen 2022 är positiv med 12,8 mnkr efter fondutnyttjanden med 8,7 mnkr. Den positiva avvikelsen finns till följd av den buffert som finns hos stadsdelsdirektören med 14,2 mnkr. Individ och familjeomsorgen har ett initiala utmaningar i början av årets till följd av placeringar och har en negativ prognost med -1,9 mnkr.
Äldreomsorgens vård- och omsorgboendens arbete med att ställa om från pandeminläge till normalläge har kommit av sig då pandemin fortsatt, fonderna tas i anpråk med 9,2 mnkr. Med avklingande pandemi och aktiv återgång förväntas fondianspråktagandet minska kraftigt. Ekonomiska konsekvenser av pandemin. Covid-19-pandemin som pågått sedan 2020 har fortsatt under årets första månader 2022. Förvaltningens direkta kostnader kopplade till
pandemin 2022 uppgår till 4,8 mnkr till och med 28 februari Förvaltningen kompenseras med 4,4 mnkr för höga sjuklönekostnaderna under årets första månader. Kompensation förväntas i nuläget falla ut till och med mars 2022.Bilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Kvalitetsberättelsen redogör för resultat från genomförda
egenkontroller/granskningar utifrån fokusområden samt lyfter goda
exempel och utvecklingsbehov utifrån dessa. Genomförda
tillsyner/granskningar som genomförts från stadens revisorer och
inspektörer samt Inspektionen för vård och omsorg (IVO) utifrån
kvalitetsarbete presenteras också. Kvalitetberättelsen lyfter även
goda exempel samt utvecklingsbehov vad gäller avdelningens
arbetssätt och systematik kring att utveckla sina verksamheter för
att öka kvaliteten för brukare.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
648kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
§ 17
Anmälan av delegationsbeslut 2022
-
Redovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som
drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2022-02-05 – 2022-03-01.
Från verksamheter inom egen regi har sex rapporter inkommit gällande händelse enligt lex Sarah. Sex utredningar har inletts.
Ett beslut enligt lex Sarah har tagits. Från verksamheter som drivs i enskild regi har ingen information om lex Sarah-rapporter inkommit.
Inga utredningar har inletts. Inga beslut enligt lex Sarah har tagits.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet redovisades i en pärm på sammanträdet.
- Postlista 2022-01-26 – 2022-02-23
- Skrivelse – om översvämningar bl a längs parkvägen mot Råckstavägen och koloniområdet.
Dnr BRO 2022/55- Protokollsutdrag § 12 Socialnämndens sammanträde 25 januari 2022, Handläggning av barnärenden 0-12 år. Socialtjänstinspektörernas kvalitetsgranskning
Dnr 3.4.1-799/2020- Protokollsutdrag § 13 Socialnämndens sammanträde 25 januari 2022, Daglig verksamhet enligt LSS. Funktionshinderinspektörernas kvalitetsgranskning
Dnr 3.4.1-11/2021- Protokollsutdrag § 13 från Kommunfullmäktiges sammanträde 21 januari 2022, Maxtaxa 2022 – nya avgifter förskola, fritidshem och omsorg på obekväm arbetstid
Dnr KS 2021/1666- Protokollsutdrag § 5 från Kommunstyrelsens trygghetsutskotts sammanträde 9 februari 2022, Trygghetsinvesteringar i nämndernas verksamhetsplan
Dnr KS 2022/84- Protokollsutdrag § 53 från Kommunstyrelsens sammanträde 9 februari 2022, PM: Boendeplan 2021-2031 – Bostad med särskild service SoL och LSS
Dnr KS 2021/772Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
§ 23
Nämndens och förvaltningens frågor
-
§ 24
Sociala delegationens protokoll
-
§ 25
Lex Sarah-rapport Beckomberga gruppboende
-
§ 26
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)
-
§ 29
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken (FB)