Möte 2025-02-20
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
Bilagor
-
757kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
936kb Ladda ner dokument
-
415kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
14
Protokoll förvaltningsgruppen 2025
-
16
Nämndens och förvaltningens frågor
-
17
Sociala delegationens protokoll 2025
-
18
Upphörande av hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
19
Upphörande av hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
20
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
21
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
Kommunfullmäktiga i Stockholm stad har 2024 fattat beslut om en ny chefsstruktur. En översyn av organisationen har därför skett. I samband med vissa organisationsförändringar 2025 har samtliga avdelningar granskat delegationsordningen. En omfattande revidering har gjorts och vissa återstående ändringar behöver göras Förvaltningen föreslår ytterligare ändringar av delegationsordningen med anledning av ny chefsstruktur.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen bedömer att nämnden bidrar till att uppfylla kommunfullmäktiges tre inriktningsmål. Av kommunfullmäktiges 16 mål för verksamhetsområdet görs bedömningen att 14 mål har uppfyllts helt och två mål har uppfyllts delvis.
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått en remiss av betänkandet Ett språkkrav för språkutveckling. Regeringen har tillsatt en särskild utredning med uppdrag att utreda och ta fram förslag på ett språkkrav för äldreomsorgens personal. Utredningens uppdrag har bland annat varit att ta ställning till
vilken kunskapsnivå i svenska språket som är lämplig för personal i äldreomsorgen. Utredningen har kommit fram till att den kunskapsnivå som behövs för arbetet i äldreomsorgen är nivå B2. Utredningen föreslår dessutom att språkkravet skrivs in i en ny paragraf i socialtjänstlagen
Stadsdelsförvaltningen har tagit del av remissen och ställer sig positiv till att språkkrav införs för personal inom äldreomsorgen. Språkkraven är högt satta och kan vara utmanande att möta i kombination med de svårigheter att rekrytera personal med rätt kompetens som förvaltningen redan ser. Därför ser förvaltningen positivt på att det även fortsättningsvis kommer att vara möjligt att anställa personer som inte uppnår nivå B2 för att klara
kompetensförsörjningen, under förutsättning att den anställda personalen ges kompetensutveckling till att klara språkkraven.
Stadsdelsförvaltningen ställer sig också positiv till att utredningen föreslår att en översyn över hur vård- och omsorgselever i Komvux kan ges en mer ändamålsenlig utbildning i svenska språket för att nå godkända resultat efter genomgången utbildning.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden skriver ned kundfordringar med 488 777,60 kronor enligt stadens riktlinjer för ekonomisk förvaltning.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har under året genomfört verksamhetsuppföljning hos följande verksamheter som bedrivs i egen regi inom avdelning socialtjänst och fritid:
- Bromma arbetsmarknadscenter, sysselsättning
- Bällsta gruppbostad
- Fredsforsens gruppbostad
Den samlade bedömningen av de genomförda verksamhetsuppföljningarna är att verksamheterna bedriver en god och säker verksamhet. Gruppbostäderna inom LSS behöver fortsätta arbeta för att höja andel medarbetare med adekvat utbildning.Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har under hösten 2024 genomfört verksamhetsuppföljning av Bromma hemtjänst, som drivs i egen regi. Verksamheten är uppdelad på tre geografiska områden med varsitt kontor:
- Västerleds hemtjänst
- Tranebergs hemtjänst
- Blackebergs hemtjänst
Verksamhetsbesök har genomförts på alla tre kontoren. Den samlade bedömningen är att verksamheten har de förutsättningar som krävs för att ge omsorg och service av god kvalitet. Verksamheten uppfyller i stort de krav som ställs och har sedan förra verksamhetsuppföljningen upprättat och uppdaterat de
rutiner som krävs för ett komplett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Verksamheten uppmanas dock att utveckla och strukturera sitt arbete med egenkontroller, synpunkter och klagomål samt avvikelser för en bättre systematik.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Alla kommuner har enligt socialtjänstlagen (SoL) en skyldighet att rapportera gynnande beslut, enligt 4 kap 1 § SoL, som ej verkställts inom tre månader till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), kommunens revisorer och till kommunfullmäktige.
Äldreomsorgen inom Bromma stadsdelsförvaltning har för kvartal 4, 2024 rapporterat totalt 13 individrapporter till IVO avseende beslut som ej verkställts inom tre månader. Merparten av rapporterna gällde beslut om särskilt boende. Den vanligaste orsaken till att besluten inte har verkställas inom tre månader är att den enskilde har valt att tacka nej till de erbjudanden som getts. Det kan till exempel handla om att den enskilde vill bo på ett specifikt boende eller vill avvakta insats ytterligare en tid.
Av det totala antalet rapporterade beslut som ej har verkställts inom tre månader har ett beslut verkställts, ett beslut har avslutats och resterande elva beslut har ännu ej verkställts.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Det här ärendet redovisar eventuella inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i kommunal och enskild regi samt eventuella beslut tagna enligt lex Sarah. Rapporteringen avser perioden 2024-12-19 – 2025-01-24.
Under perioden har inga lex Sarah-rapporter inkommit från verksamheterna, vare sig från kommunal eller enskild regi.
Fem beslut har fattats enligt lex Sarah under perioden. Samtliga beslut rörde verksamheter i kommunal regi, där två rörde socialtjänst och fritid och tre rörde äldreomsorg. Två av de beslutade lex Sarah-utredningarna utgjorde ett missförhållande och tre av dem utgjorde inte ett missförhållande eller påtaglig risk för missförhållande.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
En skrivelse har inkommit från Liberalerna, Centerpartiet och Moderaterna med rubriken "Samverkan med koloniträdgårdsföreningarna". En skrivelse med rubriken "Skolsocialateam i förskolan" har inkommit från Liberalerna.
Den förstnämnda lyder:
"Brommas många koloniträdgårdsföreningar har en väldigt fina verksamheter som inte enbart riktar sig till kolonisterna. De har många olika kurser i t ex odling, biskötsel, ympning och många fler. De har även säsongsfik, trädgårdsvandringar, marknader och mycket mer. De har även samverkan med förskolor, inte våra dock, och har, åtminstone tidigare, haft samverkan med äldreomsorgen.
Koloniträdgårdarna är inte bara oaser öppna för alla, de fungerar även som gröna lungor, är ett skydd för översvämning, ökar den biologiska mångfalden och står för ett väldigt unikt kulturarv vi kan vara stolta över.
Vi ser att en ökad samverkan med koloniträdgårdsföreningarna skulle kunna gynna Bromma stadsdelsförvaltning i dess arbete. Artrikedomen i koloniträdgårdarna är stor och kunskapen hos kolonisterna är som bekant mycket hög och möjligheter till kunskapsutbyte, aktiviteter och mycket mer skulle komma att gynna både förvaltningen och brommaborna."
Den andra lyder:"Under Liberalernas tid vid makten inledde vi ett paradigmskifte där socialtjänsten började flytta in i skolmiljön och barnens skolgång och skolresultat lyftes som central framgångsfaktor i socialtjänstens arbete.
Detta arbete måste fortskrida, socialtjänstens medansvar för barns skolframgångar måste utvecklas ytterligare. För att hjälpa elever med hög frånvaro finns i dag flera skolsociala team i Stockholms ytterstadsområden. Skolnärvaro är en förutsättning för att gå ut skolan med godkända betyg.
- Vi vill därför att skolsociala team fortsätter spridas i stadens skolor, för att nå alla elever med hög frånvaro.
- Vi vill också att de skolsociala teamens uppdrag vidgas för att också arbeta med beteendestörningar i skolmiljön, samt att de får den naturliga koppling till socialtjänstens utredningsenheter som var tanken från början.
- Vi vill dessutom se att skolsociala team också måste kunna finnas i förskolan. Arbetet mellan förskola och socialtjänst måste likaså fortsätta att stärkas. Insatser för att stärka barns uppväxtvillkor och stödja familjer bör komma redan i förskoleåldern, inte senare när en stor del av barndomen redan passerat. Förskolans rutiner för samarbete och kontakt med socialtjänsten bör därför utvecklas.
Barn och vårdnadshavare behöver få stöd i ett tidigt skede. Ju tidigare socialtjänsten kan uppmärksammas på barn som far illa genom orosanmälningar desto tidigare kan insatser sättas in.
- Därför ser vi vikten av att systematiskt arbeta med frågan om orosanmälningar i förskolan, det får inte vara så att förskolepersonal och förskolledare drar sig för att göra det."