Möte 2024-03-21
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
2
Nytt medborgarförslag om att HBTQI-certifiera det nya ungdomens hus vid Islandstorget
-
7
Svar på remiss - Heltid som norm, KS 2023/1139
-
8
Svar på remiss - Stockholms stads program för idrott,motion och friluftsliv 2024-2028
-
15
Kvalitetsberättelse 2023, socialtjänst och fritid
-
18
Verksamhetsuppföljning egen regi socialtjänst och fritid 2023
-
20
Sammanställning lex Sarah – beslut och inkomna rapporter 2024 – SoF och ÄO
-
23
Protokoll rådet för funktionshinderfrågor 2024
-
25
Balanslista 2024
-
26
Nämndens och förvaltningens frågor
-
27
Sociala delegationens protokoll 2024
-
28
Information om anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
-
29
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
30
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
31
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
Den 18 april kommer juridiska avdelningen arrangera en nämndutbildning för hela Bromma stadsdelsnämnd gällande uppdraget som förtroendevald i stadsdelsnämnden och i sociala delegationen.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige lyfter fram i budget för 2023 att staden ska öka takten i att göra heltid till norm och att kommunstyrelsen har i uppdrag att strategiskt driva på för att minst 90 procent av de anställda ska ha en tillsvidareanställning på heltid. Stadsledningskontoret föreslår att inga deltidsanställningar bör
göras från och med 1 juli 2024. Alla lediga tjänster ska som norm annonseras som heltidstjänster. Innan annonsering sker ska i första hand de som idag har deltid erbjudas utökad sysselsättningsgrad.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget om att införa heltid som norm och anser att det bidrar till stadens attraktivitet som arbetsgivare. Att erbjuda fler heltidsanställningar inom kvinnodominerade välfärdsyrken innebär också en viktig jämställdhetsåtgärd. Förvaltningen anser att heltidsanställning bör
vara ett erbjudande snarare än ett krav, för att inte exkludera de som inte har möjlighet eller vill arbeta heltid.Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stads program för idrott, motion och friluftsliv 2024-2028 är ett stadsövergripande program som gäller för stadens samtliga nämnder och bolag. Det övergripande målet är att genom ökad fysisk aktivitet förbättra folkhälsan och minska ojämlikheter i hälsa. Syftet med programmet är att ge vägledning i prioriteringar och strategier för att stimulera fler stockholmare till fysisk aktivitet.
För att lägga grunden för en fysiskt aktiv livsstil inriktas stadens arbete särskilt på barn och ungdomar i åldern 7-20 år, med fokus på inaktiva. För att utjämna skillnader i hälsa utifrån ett jämställdhets och jämlikhetsperspektiv ska staden särskilt prioritera flickor, ungdomar med låg socioekonomisk status samt personer med funktionsnedsättning.
Bromma stadsdelsförvaltning ser positivt på programmets innehåll och intentioner samt de prioriterade målgrupperna. Stora delar av programmets innehåll ligger i linje med hur förvaltningen arbetar idag avseende stadsmiljön. Förvaltningen vill tillägga att parker och grönområden behöver ha kapacitet för en ökande befolkning och besöksmängd.
Förvaltningen vill se ett ökat fokus på förskolans utomhusmiljöer då forskning visar att barn även i yngre åldrar rör sig allt mindre, samtidigt som förskolegårdar minskar i storlek. Förvaltningen vill också understryka vikten av tillgängliga spontanidrottsytor för att öka välbefinnandet hos äldre samt verka förebyggande för en hälsosam ålderdom.
Förvaltningen vill föreslå fritidsbibliotek med utlåning av fritidsutrustning för olika målgrupper, inklusive personer med funktionsnedsättning, som ett sätt att möjliggöra för fler att delta i idrottsaktiviteter och friluftsliv. Förvaltningen anser också att socialpsykiatrins målgrupp behöver särskilda satsningar för att
kunna delta i idrott, motion och friluftsliv i högre grad.Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Bromma stadsdelsnämnd har ombetts inkomma med remissvar på Moderaternas motion om att upptäcka och åtgärda otrygghet på utsatta platser.
Motionären föreslår att Kommunfullmäktige ger stadsdelsnämnderna i uppdrag att identifiera de områden och utsatta platser i Stockholms stad som upplevs som otrygga samt att staden tar fram ett åtgärdsprogram/handlingsplan för hur man bäst ska trygga dessa utsatta platser som också involverar civilsamhälle och näringsliv.
Förvaltningen delar uppfattningen att identifiering av otrygga platser är viktigt och behöver följas upp. Förvaltningen redogör i svaret på skrivelsen för hur organisering trygghetsarbetet ser ut i Bromma stadsdelsförvaltning. Stadsdelsförvaltningen arbetar redan med att identifiera och hantera synpunkter om platser som upplevs otrygga samt insatser för att öka trygghet och minska brottslighet.
Det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet bedrivs kontinuerligt och utvecklas ständigt för att möta aktuella behov.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till detaljplan för Blackebergs gård 1 m.fl. i stadsdelen Blackeberg har upprättats av stadsbyggnadskontoret. Förslaget ställs ut på samråd under perioden 13 februari – 25 mars 2024.
Planförslaget innehåller cirka 70 bostäder fördelade på tre lamellhus. Husen placeras på befintliga parkeringsytor intill befintlig bebyggelse. Planområdet ligger inom privat mark som ägs av Stena Fastigheter Stockholm AB, som också är byggaktör. Förtätningen sker i närheten av det kulturhistoriskt värdefulla
Ljunglöfska slottet samt Bromma arbetsmarknadscenter.
Förvaltningen ser positivt på att detaljplanen bidrar med fler bostäder i ett naturnära läge samt att redan hårdgjorda ytor tas i anspråk för bebyggelsen. Förvaltningen anser att projektets utformning förhåller sig till omgivningen i skala och gestaltning på ett välanpassat sätt.
Planförslaget innebär att antalet parkeringsplatser kommer att minska. Det är av vikt att de parkeringsplatser som Bromma arbetsmarknadscenter hyr idag kommer att finnas kvar under och efter byggtiden samt att tillgängligheten till verksamhetslokalen inte påverkas negativt.
På grund av avståndet till tunnelbanan anser förvaltningen att turtätheten för de busslinjer som trafikerar området bör ses över inom ramen för planarbetet. En utökad turtäthet för busslinje 127 efterfrågas av många brommabor redan i dagsläget.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Årsprognosen 2024 är positiv med 13,6 mnkr efter fond. Den positiva avvikelsen förklaras i huvudsak till följd av den buffert som finns hos stadsdelsdirektören med 13,3 mnkr.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Kvalitetsberättelsen redogör för resultat från genomförda egenkontroller utifrån fokusområden samt lyfter goda exempel och utvecklingsbehov utifrån dessa. Genomförda tillsyner/granskningar som genomförts internt och externt utifrån kvalitetsarbete presenteras även i rapporten. Kvalitetberättelsen lyfter goda
exempel samt utvecklingsbehov vad gäller avdelningens arbetssätt och systematik kring att utveckla sina verksamheter för att öka kvaliteten för brukare i enlighet med avdelningens styrdokument för systematiskt kvalitetsarbete.
Den sammanfattande bedömningen är att avdelningens enheter i huvudsak arbetar systematiskt med kvalitetsarbete. Visst behov av utveckling föreligger inom avdelningen.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionskontoret har granskat om utbildningsnämnden, Bromma stadsdelsnämnd och AB Svenska Bostäder har en tillräcklig uppföljning och kontroll av lokalvårdsavtal för att förebygga och upptäcka oegentligheter.
Revisionskontorets samlade bedömning är att uppföljning och kontroll av granskade lokalvårdsavtal behöver stärkas för att förebygga och upptäcka oegentligheter, samt för att leva upp till stadens krav på aktiv avtalsuppföljning.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt patientsäkerhetslagen ska vårdgivaren senast den 1 mars varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse. Den ska beskriva hur verksamhetens patientsäkerhetsarbete har bedrivits under året, åtgärder och resultat samt övergripande mål och strategier inför kommande år. Patientsäkerhetsberättelsen ska finnas tillgänglig från den 1 mars varje år för den som önskar ta del av den.
Patientsäkerhetsberättelser för 2023 har upprättats för Bromma stadsdelsförvaltnings samtliga vård- och omsorgsboenden samt ett socialpsykiatriskt boende i egen regi.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har under året genomfört verksamhetsuppföljning hos följande verksamheter som bedrivs i egen regi inom avdelning socialtjänst och fritid:
- Kulla Gulla gruppbostad
- Annedal gruppbostad
- Långskeppets socialpsykiatriska boende
Den samlade bedömningen av respektive verksamhetsuppföljning är att de bedriver en god och säker verksamhet.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Centerpartiet föreslår i en skrivelse till Bromma stadsdelsnämnd att majoriteten bör verka för att säkerställa att Björklunds hage 4Hgård kan fortsätta bedriva sin verksamhet. Motionärerna ställer frågan om det är möjligt för stadsdelsförvaltningen att ge föreningen uppskov på hyresbetalningen.
Förvaltningen arbetar med att hitta en lösning för att kunna säkra verksamhetens framdrift framöver. En möjlig lösning är att ingå ett så kallat idéburet offentligt partnerskap, IOP. Under tiden har förvaltningen tecknat ett tilläggsavtal med 4H-gården som sträcker sig till och med den 31 december 2025. Det är möjligt att bevilja anstånd med hyresbetalningen.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Sändlistan för fredagsinformationen petter jennervallRedovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2024-02-02– 2024-02-29.
Från verksamheter inom egen regi har en rapport inkommit och två rapporter från enskild regi gällande händelser enligt lex Sarah.
Två beslut har fattats enligt lex Sarah under denna period i egen regi. Ingen information har kommit från enskild regi gällande lex Sarah.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
En skrivelse med rubriken ” Om möjliggörare för kriminella nätverk inom kommunens verksamheter” har inkommit från Sverigedemokraterna.
Skrivelsen lyder enligt följande:
Om möjliggörare för kriminella nätverk inom kommunens verksamheter
Brottsförebyggande rådet (BRÅ) har nyligen genomfört en studie om möjliggörare inom statlig, kommunal och privat sektor. En möjliggörare är någon som missbrukar sin anställning eller sitt uppdrag för att hjälpa kriminella nätverk. Genom att granska 148 ärenden har BRÅ funnit att möjliggörare finns bland annat inom rättsväsendet, kommunala förvaltningar, bank- och finansbranschen, fastighetsförmedlingar, säkerhets- och bevakningsbranschen samt transportsektorn.
BRÅ fördelar årligen ekonomiskt stöd till kommuner för att främja utvecklingen av kunskapsbaserade brottsförebyggande åtgärder. För 2024 har BRÅ beviljat ekonomiskt stöd till 97 kommuner och totalt fördelat nära 50 miljoner kronor. Stockholms stad är en av de kommuner som har erhållit stöd.
Vi vill därför fråga följande:
1. Hur arbetar förvaltningen för att upptäcka kriminellt möjliggörande hos anställda och konsulttjänster inom stadsdelsförvaltningen?
2. Vilka rutiner aktiveras om misstänkt kriminellt möjliggörande upptäcks inom stadsdelsförvaltningens verksamheter?
3. Har förvaltningen erhållit eller sökt medel från det årliga ekonomiska stödet för att stärka och främja utvecklingen av kunskapsbaserade brottsförebyggande åtgärder från BRÅ, som Stockholms stad mottagit 2024 för att förebygga kriminellt möjliggörande inom Stockholm stads verksamheter?