Möte 2024-04-25
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
18
Remissvar - Motion om att öppna idrottslokalerna vid stadens skolor för barn och unga under loven, KS 2023/1388
-
22
Kontorsemiss gällande förslag till ändring av förordningen (SKOLFS 2018:50) om läroplan för förskolan
-
23
Deltagande i Kvalitetsutmärkelsen 2024
-
27
Svar på skrivelse från Moderaterna gällande förebyggande arbete
-
28
Svar på skrivelse från Liberalerna gällande RSU-grupper
-
29
Svar på skrivelse från Liberalerna gällande trygghet i LSS-boenden
-
32
Sammanställning lex Sarah – beslut och inkomna rapporter 2024 – SoF och ÄO
-
38
Nämndens och förvaltningens frågor
-
39
Sociala delegationens protokoll 2024
-
40
Information om beslut från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) gällande lex Sarah
-
41
Upphörande av umgängesbegränsning enligt 14 § 3 st LVU
-
42
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
Den 1 april 2024 träder lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende träder i kraft. Med anledning av lagändringen föreslår förvaltningen att delegationsordningen revideras.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Från och med den 1 april 2024 börjar ny lag om placering av barn i skyddat boende gälla. Den nya lagen innehåller bestämmelser om omedelbara insatser i brådskande ärenden. Vissa beslut enligt kan ibland vara så brådskande att det inte går att invänta beslut av nämnden eller dess utskott för enskilda ärenden (sociala delegationen).
Förvaltningen föreslår att nämnden utser särskilda ledamöter att kunna fatta dessa beslut, så att kravet på skyndsamhet inte eftersätts. Förvaltningen föreslår även att nämnden delegerar beslut om hemlighållande av vistelseort samt umgängesbegränsning/umgängesförbud till särskilda ledamöter.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden ska lämna ett underlag till kommunstyrelsen inför den centrala budgetberedningen. Underlaget, som utgår från stadens övergripande
inriktningsmål, ska lyfta strategiskt viktiga utvecklingsområden och utmaningar som berör kärnverksamheten. I underlaget redovisar förvaltningen
strategiska och prioriterade frågor för de kommande tre åren. Utgångspunkter för underlaget är befolkningsutvecklingen, analyser av kommande arbete för att uppnå kommunfullmäktiges mål, omvärldsfaktorer och större förändringar jämfört med gällande plan för 2025 och 2026.Bilagor
-
226kb Ladda ner dokument
-
-
Bromma stadsdelsnämnd delar varje år ut föreningsbidrag till ideella föreningar som är verksamma inom stadsdelsområdet. I budget 2024 har 400 000 kronor avsatts för bidrag till föreningar i Bromma som i huvudsak riktar sig till stadsdelsområdets invånare. Förvaltningens förslag innebär att ett något högre belopp än det budgeterade fördelas.
I år har 15 föreningar ansökt om föreningsbidrag om sammanlagt 1 316 685 kronor. Förvaltningen föreslår att 12 föreningar beviljas stöd helt eller delvis enligt framställan i inkomna ansökningar.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunikationsprogrammet ska stärka stadens förmåga till ändamålsenlig kommunikation som är målgruppsanpassad, sammanhållen och värdeskapande för målgrupper och intressenter. Förvaltningen ställer sig positiv till att programmet ses över årligen av stadsledningskontoret och att kommunikationen beskrivs som en kärnverksamhet och inte enbart som ett stöd till förvaltningens övriga verksamheter.
Vidare ställer sig förvaltningen positiv till de övergripande kommunikationsmålen och huvudbudskapen men önskar klargörande gällande huvudbudskapen. Förvaltningen ser även ett behov av en mer utförlig beskrivning av rollfördelning i förhållande till kommunikationsuppdraget. Förvaltningen noterar att kriskommunikation hanteras annorlunda i förslaget till nytt kommunikationsprogram och önskar klarhet kring de rutiner och arbetssätt för kriskommunikation som benämns. Förvaltningen önskar ett förtydligande kring hur kostnader och resurser för kommunikationsinsatser ska bedömas och hur programmet ska påverka nämndens arbete gällande kompetensförsörjning.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Från EU:s avfallshierarki till en cirkulär konsumtionsmodell. Det högst prioriterade steget i s.k. EU:s avfallstrappa är att förebygga avfall, vilket handlar om att minska både mängden avfall och avfallets farlighet. De nästa stegen handlar om återanvändning, materialåtervinning, energiåtervinning och deponering.
Avfallsplanen för Stockholm 2025-2030 tillsammans med stadens miljöprogram och klimathandlingsplan siktar mot en modell med cirkulära flöden, där material och näringsämnen stannar kvar i cirkulära flöden så länge som möjligt till skillnad från i en linjär ekonomi där återanvändning och återvinning är begränsade.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Ett biotopskyddsområde föreslås inrättas för Olovslunden med syftet att bevara och på sikt utveckla de naturvärden som är knutna till vattenmiljön. Olovslunden har en viktig funktion inom stadens gröna infrastruktur för groddjur och fladdermöss samt för det regionala spridningssambandet för ädellövskog och barrskog.
Stadsdelsförvaltningen ser positivt på inrättandet av ett biotopskyddsområde för Olovslunden och vill föreslå följande tillägg:
- Exploateringskontoret bör ansvara för någon typ av färdigställande skötsel eller ”nollställning” av området, varpå stadsdelsförvaltningen upprätthåller driften enligt föreskrifterna.
- Det bör förhindras att trädgårdsarter (rymlingar) sprider sig i naturmarken och konkurrerar ut det naturliga örtskiktet.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stads nuvarande riktlinjer i arbetet mot våldsbejakande extremism antogs 2016 av Kommunfullmäktige. Stadsledningskontoret har tagit fram förslag till reviderade
riktlinjer.
Riktlinjerna är ett styrdokument som anger inriktning för stadens arbete mot våldsbejakande extremism och som tydliggör ansvarsfördelning för stadens nämnder och bolagsstyrelser utifrån gällande lagar och ansvarsområden.
Förvaltningen ser positivt på att riktlinjerna i arbetet mot våldsbejakande extremism revideras.Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Johan Nilsson (M) att en översyn bör genomföras av äldre detaljplaner i Stockholms kulturhistoriskt värdefulla villa- och trädgårdsstäder samt småhusområden med syftet att stärka skyddet av dessa.
I Bromma finns flertalet trädgårdsstäder och småhusområden som hyser såväl kulturhistoriska som ekologiska värden. Förvaltningen anser att det är viktigt att kulturhistoriskt värdefulla miljöer värnas samtidigt som stadens övergripande mål och åtaganden kan uppfyllas. Vilket tillvägagångssätt som är mest lämpligt utifrån tillgängliga resurser för att hantera problematik kring gamla detaljplaner bedöms mest lämpligt av den expertis som finns inom
stadsbyggnadskontoret och exploateringskontoret.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
§ 18
Remissvar - Motion om att öppna idrottslokalerna vid stadens skolor för barn och unga under loven, KS 2023/1388
I en motion till kommunfullmäktige har moderaterna lämnat en motion avseende barns möjligheter till idrottsaktiviteter. I motionen föreslås att idrottslokalerna vid stadens skolor ska öppnas för barn och unga under loven.
Förvaltningen ser positivt på ett resurseffektivt lokalutnyttjande samt till att skapa förutsättningar för en aktiv fritid för barn och unga. Förvaltningen har emellertid inte rådighet över frågan utan hänvisar till utbildningsförvaltningens, idrottsförvaltningens och SISAB:s remissvar.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Bromma stadsdelsnämnd har ombetts att yttra sig över en motion från kommunfullmäktige. Ledamöter Linnéa Vinge (SD) och Anders Lindman (SD) föreslår att berörda nämnder genomför en informationskampanj i syfte att motverka bedrägerier mot äldre. Bromma stadsdelsförvaltning delar motionens problembeskrivning kring det ökande antalet bedrägerier mot äldre. Problemet behöver uppmärksammas och denna typ av brott behöver förebyggas då de ger allvarliga konsekvenser för den enskilde och dessutom kan det skada tilliten mot samhällets institutioner och system. Stadsdelsförvaltningen tillstyrker motionens intentioner, men vill framhålla att flera insatser redan bedrivs i linje med motionens förslag. Under flera tillfällen de senaste åren har den förebyggande verksamheten, tillsammans med enheten för biståndsenheten, bjudit in stadsdelens seniorer till föreläsningar och mässor med temat
digitalisering och säkerhet på Brommas aktivitetscenter.
Kommunpolisen har funnits på plats för att informera om brott mot äldre, hur man kan förhindra att bli utsatt för brott och vad man ska göra om man blir utsatt. Representant från en bank har informerat om banksäkerhet och bank-id. Under april månad i år har stadsdelsförvaltningens förebyggande verksamhet, riktad mot seniorer, tema ”Trygghet och säkerhet” på sina verksamheter. Det innebär att hela månaden ägnas åt temat i exempelvis samtal vid
fika, gemensamma filmer, tipspromenad med mera. Under temamånaden i april kommer även polisens material från utbildningssatsningen Försök inte lura mig att användas.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Trafiknämnden har i Beslut om inriktning för arbete med trafikförändringar i SL- och WÅAB-trafiken 2024/2025 (T25) beslutat om inriktningen för arbetet med trafikförändringar inför T25, vilket återspeglas i de trafikförändringsförslag som presenteras i remissen. De förslag till trafikförändringar som presenteras avser bland annat linjesträckningar, turtäthet och trafikeringstid. De har tagits fram i samarbete med trafikutövarna och bygger bland annat på kommunala bebyggelseplaner, resandestatistik samt input från kommunerna inom ramen för trafikförvaltningens kommundialog.
Ytterligare utredning av förslagen kommer att göras av trafikförvaltningen innan beslut om eventuellt genomförande tas. En paketlösning föreslås som påverkar flertalet busslinjer som bland annat trafikerar Brommaplan. Paketlösningen syftar till att utveckla Ekerös busslinjenät genom att stärka trafiken på de stråk som trafikeras av stombusslinjer 176 och 177 mellan Ekerö och Mörby station via Brommaplan och Solna centrum. Turtätheten ökas på
stombusslinjerna 176 och 177 under hela dagen genom en överflyttning av trafik från röda linjer till stombusslinjerna. Med förslaget kan en jämnare trafik erbjudas längs den trafikmässigt tungt belastade Ekerövägen och sträckan Tappström – Brommaplan under hela trafikdygnet. Den högre turtätheten på sträckan jämnar ut belastningen mellan avgångarna vilket ger en mer förutsägbar restid samt så förbättras bytes- och passningsmöjligheter till andra linjer.
Bromma stadsdelsförvaltning ställer sig positiv till att förslaget innebär en utökad turtäthet på stombusslinjerna 176 och 177, vilket förväntas innebära en jämnare trafik och förbättrade bytes- och passningsmöjligheter till andra linjer. Förvaltningen är också positiv till att förslaget inte innebär att några ekonomiskt motiverade neddragningar ska genomföras utan att fokus är på utökad effektivitet och en mer pålitlig kollektivtrafik.
Förvaltningen vill framhålla vikten av en tillförlitlig kollektivtrafik med hög turtäthet på relevanta sträckor för att resenärer ska välja kollektivtrafik över bil. För den äldre befolkningen och personer med funktionshinder är det särskilt viktigt att beakta turtäthet och hållplatsers placeringar ur ett tillgänglighetsperspektiv.
Förvaltningen vill understryka att de förändringar som genomförts på linje 127, som nämnden framförde invändningar mot i samband med remissen av T23, har inneburit en negativ påverkan för boende, föräldrar med barn på förskolan i Tyska Botten samt anhöriga och personal på Mälarbackens vård- och omsorgsboende. De har också inneburit en försämrad tillgänglighet till Ängbybadet. Planerad bebyggelse kring Blackebergs Gård, Mälarbackens vård- och omsorgsboende och Blackebergsvägen understryker ytterligare behovet av effektiv turtäthet och linjedragning. Vidare vill förvaltningen framhålla behovet av attraktiv kollektivtrafik i Mariehällsområdet, där det idag endast erbjuds en busslinje som är hårt belastad. För att avlasta linje 113 föreslår
förvaltningen att linje 127 förlängs från Brommaplan till Sundbyberg C, via Islandstorgets T-banestation. Detta skulle innebära förbättrade anslutningar till andra färdmedel och underlätta kollektivt resande till Mälarbackens vård- och omsorgsboende, Ängbybadet samt Ängby camping. Förvaltningen vill även lyfta behovet av en busshållplats vid Bromma sjukhus i Beckomberga.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningens Stadsmiljöenhet inom avdelning Ekonomi, lokal och stadsmiljö reviderar årligen parkförsörjningsplanen för Bromma. Reviderad plan anmäls årligen till nämnd. Målet med planen är att tydliggöra och sammanställa Brommas framtida behov av nya investeringar och reinvesteringar på parkmark. Planen avser även underhåll och bevarande av det befintliga på parkmark, i naturreservaten, lekplatserna, strandbaden samt övriga ytor.
Parkförsörjningsplanen utgör förvaltningens underlag för investeringar och reinvesteringar samt en preliminär budgetering under aktuell period. Målet med planen är att godkänna planerade investeringsprojekt utifrån tilldelad budget för innevarande år samt att besluta om en inriktning för de kommande fyra åren. Parkförsörjningsplanen är nu reviderad och avser perioden 2024-2028 och den totala kostnaden för investeringar och reinvesteringar uppskattas uppgå till ca 100 mnkr.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
§ 22
Kontorsemiss gällande förslag till ändring av förordningen (SKOLFS 2018:50) om läroplan för förskolan
Kommunstyrelsen remitterade 2024-03-22 ”Remiss avseende förslag till ändring av förordningen (SKOLFS 2018:50) om läroplan för förskolan” till Bromma stadsdelsnämnd med sista svarsdatum den 2024-04-05. Detta på grund av väldigt kort remisstid från Skolverket. Med anledning av att nämndsammanträdet först äger rum den 25 april besvarade förvaltningen remissen med stöd av nämndens delegationsordning. Svaret bifogas i bilaga till förvaltningens tjänsteutlåtande.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Kvalitetsutmärkelsen är stadens årliga pris för att uppmärksamma och belöna framgångsrik verksamhetsutveckling. Utmärkelsen syftar också till att inspirera och skapa dialog om kvalitetsarbete i alla delar av de verksamheter som staden finansierar, och för att skapa mesta möjliga nytta för stockholmarna. Enheternas kvalitetsarbete stimuleras och enheter som arbetar aktivt med att utveckla sin verksamhet belönas och tjänar som goda exempel. Alla verksamheter som finansieras av Stockholms stad kan delta, under förutsättning att deras verksamhet till minst 51 procent vänder sig till stockholmare, samt har en budget i balans.
Verksamheterna deltar genom att skicka in ett skriftligt bidrag där de svarar på ett antal frågor utifrån en anvisning om hur de arbetar med verksamhetsutveckling inom flertalet områden. Anvisningarna har sin utgångspunkt i Stockholms stads kvalitetsprogram, personalpolicy och andra relevanta styrdokument och program i staden. Utöver det skriftliga bidraget tillkommer platsbesök och intervjuer med chef och medarbetare. Bedömningen görs av särskilt utbildade examinatorer. Dessa är medarbetare i staden eller i verksamhet finansierad av staden och har god kunskap inom de olika verksamhetsområden som bedöms. Priset delas ut vid en högtidlig ceremoni i Stadshuset under november månad, och vinnarna av Kvalitetsutmärkelsen får en prischeck som ska användas till att utveckla verksamheten vidare. Enheten för arbete och försörjning, inom avdelning socialtjänst och fritid samt Förebyggande verksamhet, inom avdelning äldreomsorg har anmält sitt deltagande i årets utmärkelse.
Bidragen ska senast inlämnas den 17 maj. Enheten för arbete och försörjning deltog också i Kvalitetsutmärkelsen år 2022 och 2023 och fick genom deltagandet värdefull återkoppling från examinatorerna för det fortsatta kvalitetsarbetet inom enheten. Det är första gången som förebyggande verksamhet deltar i Kvalitetsutmärkelsen. Genom att lyfta fram goda exempel och medverka till verksamheternas utveckling bidrar förvaltningen till stadens fortsatta kvalitetsarbete
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna har i skrivelse till Bromma stadsdelsnämnd önskat svar på frågor om insatser som Socialstyrelsen rekommenderar för att motverka normbrytande beteende och återfall i brott bland barn, arbete för att familjer ska ta emot hjälp, arbete för att motverka desinformationskampanj mot svensk socialtjänst och svenskundervisning för nyanlända.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Motionären ställer i skrivelsen frågor till förvaltningen om arbetet för att etablera en nära samverkan kring elever i RSU- och CSUgrupper samt hur tiden utnyttjas för att skaffa information till barnavårdsutredningar för att ta fram förebyggande insatslösningar.
Förvaltningen instämmer att det är viktigt med en god samverkan mellan skola och socialtjänst för en fungerande skolgång för barn och unga i behov av stöd. En skolplacering i RSU-grupp (Regional särskild undervisningsgrupp) eller CSU-grupp (Central särskild undervisningsgrupp) innebär inte i sig att eleven även behöver stöd från socialtjänsten eller indikerar att det inte kommer att gå bra för eleven efter grundskolan.
Om skolan uppmärksammar att det finns behov av stöd finns olika sätt att aktualisera stödet:
- Skolsociala team
- Samordnad individuell plan (SIP)
- BUS-individ
- Orosanmälan till socialtjänstenBilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Liberalerna har inkommit med en skrivelse där svar önskas om hur förvaltningen kommer att följa upp att skillnaden i trygghet mellan kvinnor och män lyfts och analyseras samt vad förvaltningen ämnar göra för att lyfta resultatet i sin helhet.
Förvaltningen redogör i svaret på skrivelsen för resultaten utifrån respektive boendeform och en utvecklande analys. Förvaltningen beskriver även de arbetssätt verksamheterna har för att identifiera behov och öka tryggheten för personer med funktionsnedsättning.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Årsprognosen 2024 är positiv med 15,0 mnkr efter fond. Den positiva avvikelsen förklaras i huvudsak till följd av den buffert som finns hos stadsdelsdirektören med 13,2 mnkr.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
De förvaltningar som ingår i region västerort (Järva, Hässelby-Vällingby samt Bromma) har i samarbete tagit fram en boendeplan för äldre. Boendeplanen ska vara en regional boendeplan för äldre, ett dokument där regionens gemensamma behov av ombyggnad, avveckling, nyproduktion, driftsformer och inriktningar sammanfattas och analyseras. I analysen ingår behovet av vård- och omsorgsboende, profilboende, vård- och omsorgsboende med särskild inriktning som exempelvis språk samt behovet av korttidsboende, servicehus och seniorboende.
Boendeplanen för äldre bygger på bland annat Sweco: s framskrivning av äldreomsorgsbehovet i Stockholms stad under perioden 2024-2050. I västerort väntas stora ökningar av antalet invånare i de olika äldre åldersgrupperna. Antalet personer över 65 år och äldre väntas öka stort i västerort, från 35 794 år 2023 till 58 410 personer 2050, vilket är en ökning med 63 procent. Det är främst utvecklingen i åldersgruppen 80 år och äldre som har betydelse för att beräkna behov av äldreomsorg enligt Sweco:s äldreomsorgsprognos 2023.
I takt med att regionen förväntas få fler äldre prognostiseras även antalet omsorgstagare med behov av vård- och omsorgsboende att öka. Från 2023 till 2050 prognostiseras en ökning i region västerort med 723 personer, vilket motsvarar en ökning på 59 procent. Prognosen för Bromma stadsdelsnämnd är att behovet under samma tid ökar med 283 personer, vilket motsvarar 74 procent. Förutsatt den planerade nyproduktionen samt att invånare i Bromma väljer att bo kvar inom stadsdelen i den utsträckning som de gör för närvarande anses Brommas behov av platser på vård- och omsorgsboenden tillgodosett fram till senare delen av planperioden. Dock är detta en prognos och behovet kan förändras under perioden varpå ytterligare platser kan behövas.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2024-03-01– 2024-03-31.
Från verksamheter inom egen regi har två rapporter inkommit och inga rapporter från enskild regi gällande händelser enligt lex Sarah.
Två beslut har fattats enligt lex Sarah under denna period i egen regi. Ingen information har kommit från enskild regi gällande lex Sarah.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
§ 38
Nämndens och förvaltningens frågor