Möte 2023-08-24
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
10
Remissvar - EU-kommissionens förslag till förordning och rådsbeslut om skydd för utsatta vuxna, KS 2023/837
-
12
Remissvar - Möjligheter och konsekvenser av att myndighets- och kostnadsansvar inte byter stadsdelsnämnd i samband med flytt av brukare
-
28
Protokoll från rådet för funktionshinderfrågor 2023
-
29
Nämndens och förvaltningens frågor
-
30
Information om anmälan till IVO avseende lex Maria
-
31
Information om anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
-
32
Anmälan om att IVO avslutar ärende
-
33
Protokoll från social delegation 2023
-
34
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
35
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
36
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
§ 5
Fyllnadsnominering till det gemensamma funktionshindersrådet för Bromma och Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnder
Funktionsrätt Stockholms stad samordnar nomineringarna till stadsdelsnämndernas, facknämndernas och bolagsstyrelsemas råd
för funktionshinderfrågor i samverkan med funktionshinderföreningar inom och utanför Funktionsrätt Stockholms stad. I Bromma och Hässelby-Vällingbys råd har en vakans funnits under 2023 och nu har Funktionsrätt Stockholm inkommit med en fyllnadsnominering för den vakant platsen.
Funktionsrätt Stockholms stad nominerar följande:
Löfgren Keity Klynne från SRF (Synskadades Riksförbund
Stockholms stad)Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Inom avsnitt ekonomi, upphandling, lokaler och stadsbidrag föreslås ett förtydligande att delegation 2.0 inte behöver anmälas.
Inom avsnitt ekonomiskt bistånd läggs ny delegation till gällande beslut om tilläggsbidrag för barnfamiljer med bostadsbidrag. Kommunfullmäktige beslutade om detta den 19 juni i § 35.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Andréa Hedin och Per Rosencrantz, båda M, har inkommit med en motion om att förändra modellen för hur stadens feriejobb ansöks om, tillsätts och prioriteras. Motionärerna anser att feriejobben bör prioriteras till bland andra socioekonomiskt svagare ungdomar och ungdomar med funktionsvariationer, samtidigt som man vill ställa hårdare krav på de sökande kring bland annat godkända ämnen i skolan och ansökan om andra tjänster än de kommunala.
Förvaltningen ser att modellen för hur feriejobb idag ansöks om och tilldelas givetvis kan utvecklas, men flera av de förslag som anges i motionen är antingen svåra att genomföra utifrån dagens ramar - eller är problematiska. Ungdomar med svagast koppling till arbetsmarknaden skulle riskera att få än svårare att få feriejobb i och med hårdare krav. Förvaltningens förslag till beslut är att avslå motionen.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Bromma stadsdelsnämnd ombeds yttra sig om remiss från kommunstyrelsen gällande nya ersättningsnivåer för bostad med särskild service (LSS) senast 19 september. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar följande:
- Att stadens modell för ersättningsnivåer inom Bostad med särskild service (LSS) för vuxna ändras i enlighet med bilaga 1 (föreslagen modell för ersättningsnivåer) och börjar gälla från 1 januari 2024.
Förvaltningen befarar att de brommabor med mest omfattande funktionsnedsättningar påverkas negativt till följd av de föreslagna nya ersättningsnivåerna och förvaltningen anser därför att nuvarande ersättningsnivåer ska kvarstå.
Vid en förändring av ersättningsnivåer i enlighet med förslaget så ser förvaltningen ett stort behov av ett schablonbelopp för att kompensera för verksamheternas merkostnader utgå alternativt att särskilda redovisningen ses över så den i högre grad kompenserar för dessa merkostnader. Detta för att en grupp av personer med funktionsnedsättning inte ska påverkas negativt av de nya ersättningsnivåerna.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Bromma stadsdelsnämnd ombeds yttra sig om remiss från kommunstyrelsen gällande nya ersättningsnivåer för daglig verksamhet (LSS) senast 19 september.
Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar följande:
- Att stadens modell för ersättningsnivåer inom Daglig verksamhet (LSS) ändras i enlighet med bilaga 1 och börjar gälla från 1 januari 2024.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslag om tre olika ersättningsnivåer av timintervall för deltagandetimmar för en mer rättvis ersättning till utförarna utifrån närvaro. Förvaltningen är även positiv till att brukare föreslås ges möjlighet att ha kvar daglig verksamhet under en period när hen fått anställning för att möjliggöra en hållbar övergång till arbetslivet.
Förvaltningen ställer sig negativ till förslag om att höja ersättningen för de låga nivåerna och minska ersättningen i de höga nivåerna då det befaras minska utbudet ytterligare gällande verksamheter som riktar sig till personer med mest omfattande stödbehov.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
§ 10
Remissvar - EU-kommissionens förslag till förordning och rådsbeslut om skydd för utsatta vuxna, KS 2023/837
EU-kommissionen har lagt fram ett förslag till Europaparlamentets och Rådets förordning om behörighet, tillämplig lag, erkännande och verkställighet av åtgärder samt samarbete i frågor som rör skydd för vuxna. Kommissionen har också lagt fram förslag till Rådets beslut om bemyndigande för medlemsstater att i Europeiska unionens intresse bli eller förbli parter i konventionen om internationellt skydd för vuxna (2000 års Haagkonvention).
Förordningen och rådsbeslutet innehåller en paketlösning där det föreslås att länder ska ansluta sig till 2000 års Haagkonvention, vilket skulle kunna komma att innebära att förordningen och rådsbeslutet även skulle gälla vissa länder utanför EU. I teorin skulle förordningens och rådsbeslutets förslag kunna innebära att exempelvis en kommun i Sverige kan bevilja en stödinsats i ett annat land men också då stå för kostanden när det gäller verkställigheten.
En del av förordningens förslag handlar om att ett annat EU-land ska kunna erkänna den god man och/eller förvaltare som är förordnad i exempelvis Sverige. Sverige ska också vid behov kunna förordna en god man eller förvaltare för en person som exempelvis bor i ett annat EU-land.
Förvaltningen ser positivt på förslaget som förväntas bidrar till ökad möjlighet för personer med funktionsnedsättning och äldre att vistas inom EU utifrån målsättningen om ett område med frihet, säkerhet och rättvisa där fri rörlighet för personer, tillgång till rättslig prövning och full respekt för de grundläggande rättigheterna säkerställs. Enskildas möjlighet till skydd ökar både i Europa med också i resten av världen. Förslaget är ett framsteg när det gäller respekten för den rätt som fastställs i konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Det är svårt att förutse vilka konsekvenser som förordningens och rådsbeslutets förslag skulle kunna komma att innebära för kommuner i Sverige. Det kräver troligtvis särskilda kunskaper hos medarbetare samt en ökning av resurser i form av medarbetare inom myndighetsutövning samt vård- och omsorg för att verkställa insatserna.
Ställningstagande till att Sverige ska ansluta sig till 2000 års Haagkonvention är en fråga som förvaltningen hänvisar till Sveriges Riksdag.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden har fått i uppdrag av kommunstyrelsen att besvara remissen om Förskolerapport 2022.
Utbildningsnämnden har i uppdrag från kommunfullmäktige att årligen ta fram en förskolerapport som syftar till att ge en stadsövergripande bild av både fristående och kommunal förskola i Stockholms stad.
Förvaltningen instämmer i stort med förskolerapportens utvecklingsområden. Framför allt delar Brommas stadsdelsförvaltning utbildningsförvaltningens antaganden om sambandet mellan pedagogernas utbildningsnivå och utbildningsinriktning i förhållandet till kvaliteten på undervisningen och barnens måluppfyllelse. I frågan om samverkan och underlag till rapporten har förvaltningen förslag på arbetssätt som kan öka till ett fördjupat lärande och en större igenkänning av helheten av rapporten.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
§ 12
Remissvar - Möjligheter och konsekvenser av att myndighets- och kostnadsansvar inte byter stadsdelsnämnd i samband med flytt av brukare
I ett tjänsteutlåtande till socialnämnden redovisar socialförvaltningen budgetuppdraget att se över möjligheter och konsekvenser av att myndighets- och kostnadsansvar inte byter stadsdelsnämnd i samband med flytt av brukare.
Nuvarande riktlinjer innebär att när en person som tillhör LSS personkrets 1 eller 2 beviljas bostad med särskild service för vuxna enligt LSS och flyttar till en gruppbostad eller servicebostad i en annan stadsdel behåller den beslutande stadsdelsnämnden ansvaret för ärendet i tre månader efter inflyttningsdatumet. Därefter övergår ärendeansvaret till den nya stadsdelsnämnden.
Socialförvaltningen bedömer att det kan finnas flera fördelar med en ändring av ärendeansvaret på så sätt att myndighets- och kostnadsansvar inte byter stadsdelsnämnd i samband med flytt av brukare.
Förvaltningen ställer sig neutrala till huruvida ärendeansvaret ska bibehållas eller ändras då båda alternativ innehåller fördelar och konsekvenser. I och med att förvaltningen inte ser att fördelarna ökar markant genom en ändring ställer sig förvaltningen tveksamma till att en ändring är motiverat. Förvaltningen anser att ett alternativ kan vara att istället se över vilka revideringar som skulle kunna göras i riktlinjerna för att minska konsekvenserna som föreligger
utifrån nuvarande ärendefördelning.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Dennis Wedin (M) framför i motion att värna om stadens villaområden att kommunfullmäktige beslutar att uppdra exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden att utreda vilka platser som är lämpliga för nybyggnation av småhus. Småhusstrategin ska även vara vägledande vid
bygglovsansökningar. Detta i syfte att säkerställa att Stockholms kulturhistoriskt viktiga villaområden värnas samt att nya småhus kan tillskapas.
Bromma stadsdelsförvaltning vill framföra att det är viktigt att staden erbjuder såväl enbostadshus som flerbostadshus för att skapa en attraktiv stad för våra invånare att bo i.
Förvaltningen önskar ett förtydligande avseende hur stor efterfrågan av småhus är i relation till efterfrågan av flerbostadshus i staden. Bromma stadsdelsnämnd har inga övriga synpunkter till motionen.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Dennis Wedin (M) har i en motion föreslagit att kommunfullmäktige ska besluta att Stockholms lokala ordningsföreskrifter ändras med syfte att införa tillståndsplikt för tillfällig försäljning i hela staden efter klockan 21:00.
Förvaltningen ser inte att tillståndsplikt för tillfällig försäljning i Bromma efter klockan 21:00 är motiverat utifrån Brommas lokala lägesbild samt utifrån att tillståndsplikten skulle omfatta all liknande försäljning. Reglering av lustgasförsäljning är en del av en statliga utredning. Förvaltningen föreslår att eventuell nationell reglering av icke-medicinsk användning av lustgas inväntas.Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har i budgeten för 2023 gett Kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram riktlinjer för maximalt antal medarbetare per chef i stadens verksamheter. Nämnder och bolag fick i uppdrag att identifiera ett uttalat antal medarbetare inom sitt eget verksamhetsområde. Förslaget till riktlinje tydliggör befattningen chef, dess uppdrag, befogenheter och mandat samt säkerställer en enhetlig chefsstruktur inom staden. Arbetet med framtagandet av riktlinjen har tagit sin utgångspunkt i aktuell forskning om chefers förutsättningar inom främst offentlig sektor. Riktlinjen ska säkerställa goda förutsättningar för chefer att utföra sitt uppdrag. Genom ett riktvärde på antal medarbetare per chef säkerställs det nära ledarskapet vilket även kommer att skapa goda förutsättningar för medarbetarna och medborgarna. Goda förutsättningar att utöva chefskapet stärker stadens förmåga att behålla, attrahera och rekrytera chefer. Det förväntas bidra till att stärka stadens arbetsgivarvarumärke.
Riktlinjen ska ses som en stadsgemensam ram och ett stöd i analys och utvecklingsarbete inom respektive förvaltning och bolag. Detta i syfte att forma en ändamålsenlig, attraktiv och hållbar organisation.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget gällande riktlinje för chefsstruktur i Stockholms stad. Det är viktigt med en gemensam chefsstruktur som skapar tydlighet och samsyn inom staden avseende befattningen chef, för att möjliggöra ett nära ledarskap med goda förutsättningar att fullgöra sitt uppdrag. Förslaget är väl underbyggt och bygger på aktuell forskning. Förvaltningen ser att förslaget skulle skapa bättre förutsättningar för ett hållbart
ledarskap, vilket gynnar verksamheterna, medarbetarna samt stärker arbetsgivarvarumärket.
Förvaltningen ser en del utmaningar i förslaget som lyfts för beaktande i den fortsatta planeringen och genomförandet. Förändringen kan initialt skapa en oro bland medarbetare och chefer som kan påverka personalomsättningen. Förvaltningen ser ett stort behov av en central kommunikationsplan när den nya chefsstrukturen tas fram. Ett tydliggörande kring förslagets innebörd för förskolornas verksamheter behövs för att se över förslaget i relation till Skollagen (2010:800) och läroplanen. Vidare kan den interna chefssuccessionen påverkas vid förändring av nivåer och ökat behov av stöd för chefer kan behövas.Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Jan Jönsson och Anne-Lie Elfvén, båda L, har inkommit med en motion om att återinföra Vällingbyteamet. Vällingbyteamet bedrevs av Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning i projektform med medel från sociala investeringsfonden för att få fler personer i vissa målgrupper att tacka ja till insats. Projektet visade på positiva resultat men Vällingbyteamet lades ned efter projektets slut på grund av brist på resurser. Motionärerna föreslår att Vällingbyteamet ska återinföras i ordinarie verksamhet samt att arbetssättet ska spridas till resten av staden. Förvaltningen bedömer att arbetsmodellen Vällingbyteamet inte bör
införas i stadsdelen. Det kan se olika ut mellan stadsdelarna vilka behov och förutsättningar man har för ett sådant team.Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
§ 17
Remissvar - Ansökan om serveringstillstånd gällande restaurang Achit Sushi, Spångavägen 351, Bromma
ART SUSHI AB ansöker för Indian lounge om stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang och uteservering, måndag-söndag kl. 11:00-23:00. De ansökta alkoholdryckerna är vin och andra jästa alkoholdrycker samt starköl. Indian lounge är belägen på Färjestadsvägen 1 i Södra Ängby.
Stadsdelsförvaltningen finner inte att serveringstillstånd enligt ansökan skulle medföra någon nackdel utifrån en social bedömning och föreslår därför stadsdelsnämnden att tillstyrka ansökan.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
På grund av kort remisstid, uppmanades förvaltningen att besvara remissen med ett kontorsyttrande. Kontorsyttrandet skickades till kommunstyrelsen 2023-05-29. Yttrandet biläggs.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Årsprognosen 2023 är positiv med 15,1 mnkr efter fond. Den positiva avvikelsen förklaras i huvudsak till följd av den buffert som finns hos stadsdelsdirektören med 13,0 mnkr, förväntat ianspråktagande av fonder med 4,6 mnkr och att funktionshinderomsorgen visar en positiv avvikelse med 6,7 mnkr. Individ och familjeomsorg har ekonomiska utmaningar till följd av placeringar och har en negativ prognos med 3,4 mnkr. Inom stadsmiljöområdet slår det förändrade ränteläget igenom på internräntan och därför är prognosen negativ med 1,6 mnkr. Osäkerhetsfaktorer för den ekonomiska utvecklingen under året förväntas till följd av ett fortsatt högt inflationsläge. Kostnadsökningarna kan löpande slå igenom då avtal prisregleras eller ingås. Vidare förväntas löneöversynen dra ut på tiden och effekten kommer synas fullt ut med retroaktiv verkan först under hösten.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
I en inkommen skrivelse till nämnden från Louise Minnhagen och Stefan Ennerfelt, båda L, daterad 27 april, beskrivs att det under lång tid förekommit rapporter om att de sociala boendelösningar som SHIS bostäder erbjuder inte stämmer överens med det som förvaltningarna efterfrågar, eller att det är för dyrt. Vidare framförs att förvaltningarna i flera fall använder sig av ännu dyrare boendelösningar för socialtjänstens målgrupper istället för SHIS.
Mot bakgrund av detta önskar sig skribenterna svar på följande frågor:
1. Hur använder sig Bromma stadsdelsförvaltning av SHIS?
2. Vad behövs och vad skulle kunna förbättras för att de boendelösningarna ska kunna användas i större utsträckning?Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Johan Duval (C) och Frida Magnusson (C) har inkommit med en skrivelse avseende att Bromma stadsdelsnämnd ska ta initiativ för att tillgängliggöra fler badplatser för allmänheten inom stadsdelen. De har ställt 4 frågor till förvaltningen gällande möjlighet och planering av ytterligare bad inom stadsdelen.
Bromma stadsdelsförvaltning lämnade 2022 synpunkter kring Handlingsplan för nya bad, Miljöförvaltningen dnr 2021/1638. Förvaltningen står fast vid de synpunkter och den bedömning som gjordes i samband med denna remiss, BRO 2022/40. I övrigt har förvaltningen besvarat frågorna.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Bromma stadsdelsförvaltning har en samverkansöverenskommelse med lokalpolisen där syftet är att genom lokala lägesbilder skapa förutsättningar för att stärka det gemensamma brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Årligen tas prioriterade samverkansområden fram där åtgärder och insatser kopplas till de prioriterade samverkansområdena. En av dessa insatser är trygghetvandringar.
Stadsdelsförvaltningen genomför årligen minst tre trygghetsvandringar. Vårens trygghetsvandringar genomfördes i Beckomberga och Blackeberg. Valet av område samt rutt för vandring gjordes med grund i den lägesbild som nämns ovan.
Vandringen i Beckomberga genomfördes 2023-03-30 samt vandringen i Blackeberg 2023-05-11. Vandringen i Blackeberg genomfördes i två delar, en allmän vandring och en med fokus på medborgardialog med ungdomar i stadsdelsområdet. Protokollen från vandringarna bifogas ärendet. Påtalade brister har åtgärdats eller kommer att åtgärdas under året.Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2023-05-13 – 2023-07-03:
Från verksamheter inom egen regi har fyra rapport inkommit gällande händelser enligt lex Sarah. Under perioden har fem beslut enligt lex Sarah fattats.
Från verksamheter som drivs i enskild regi har ingen information om lex Sarah-rapport inkommit.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
En skrivelse har inkommit från Sverigedemokraterna angående svenska språket i förskolan.