Möte 2024-05-30
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
18
Nytt medborgarförslag Ung Fritid Mariehäll/Annedal
-
25
Svar på remiss av Revidering av riktlinjer förärendeansvar mellan stadsdelsnämnderna inomindivid- och familjeomsorgen, äldreomsorgen och omsorgen om personer med funktionsnedsättning
-
28
Svar på remiss av Miljöprogram 2030 för Stockholms stad
-
30
Svar på medborgarförslag om att HBTQI-certifiera ungdomens hus vid Islandstorget
-
38
Svar på skrivelse från Liberalerna gällande trygghet i LSS-boenden
-
43
Redovisning av ej verkställda beslut 2024 – Socialtjänst
-
46
Protokoll rådet för funktionshinderfrågor 2024
-
49
Nämndens och förvaltningens frågor
-
50
Sociala delegationens protokoll 2024
-
51
Upphörande av hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
52
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
53
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
54
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
55
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
Delegation 1.14 gällande beslut att inte polisanmäla misstanke om brott mot underårig föreslås att den tas bort ur delegationsordningen. Tidigare var riktlinjen från Socialstyrelsen att bedömning från socialtjänsten att inte polisanmäla misstanke om brott utgjorde ett beslut. Det fanns med anledning av
Socialstyrelsens hållning därför också en riktlinje inom Stockholms stad där det framgick att förvaltningen fattade beslut om att inte polisanmäla. Sedermera har Socialstyrelsen ändrat sina riktlinjer och uppfattningen idag är att det inte krävs ett formellt beslut när vi bestämmer oss för att inte polisanmäla misstänkt brott.
Inom avsnitt 9 ekonomiskt bistånd föreslås ändring av delegat på ett flertal delegationer.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
I varje stadsdelsnämnd ska det finnas ett pensionärsråd knutet till stadsdelsnämnden. Ledamöter och ersättare väljs för ett år i taget. Fördelningen av ledamöter och ersättare ska ske proportionellt i förhållande till organisationernas medlemsantal i Bromma. Om ledamot eller ersättare avgår under året kan fyllnadsval hållas.
I nuvarande råd finns representation från SPF Seniorerna och PRO. Till följd av att en ledamot som representerade SPF seniorerna har avsagt sitt uppdrag i pensionärsrådet har SPF haft möjligheten att nominera en ersättare för ledamoten.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Tertialrapport 1 2024 för Bromma stadsdelsnämnd följer upp de mål och indikatorer som kommunfullmäktige fastställt i stadens budget 2024. I tertialrapporten redovisas resultat och analyser av nämndens arbete under årets första fyra månader. Förvaltningen bedömer att nämnden bidrar till att
kommunfullmäktiges tre inriktningsmål kommer att uppfyllas under året.
I samband med behandlingen av ärendet antecknas med anledning av Sverigedemokraternas särskilda uttalande att förvaltningen efter kontakt med förskolans rektorer inte har kännedom om den händelse som nämns i Sverigedemokraternas särskilda uttalande.Bilagor
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
I stadsrevisionens årsrapport redovisas revisorernas bedömning av nämndens verksamhet och resultat för verksamhetsåret 2023 inom följande områden:
- Verksamhet och ekonomi
- Intern kontroll
- Räkenskaper
I årsrapporten sammanfattas resultat och bedömningar utifrån granskning av nämndens verksamhetsberättelse och övriga granskningar som har genomförts under året. I rapporten redovisas även en uppföljning av tidigare års granskningar.
Sammantaget bedömer revisionskontoret
- att Bromma stadsdelsnämnd i allt väsentligt har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredställande sätt,
- att nämndens styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten har varit delvis tillräcklig,
- att räkenskaperna i allt väsentligt varit upprättade i enlighet med stadens anvisningar.
Uppföljningen av föregående års rekommendationer visar att nämnden delvis har vidtagit åtgärder utifrån revisonens rekommendationer.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Sociala delegationen är ett utskott till nämnden som beslutar i ärenden som innebär myndighetsutövning mot enskild. Stadsdelsnämnden utser sju ledamöter och fyra ersättare inom stadsdelsnämnden för ett år i taget, varav fyra ledamöter från majoriteten och tre ledamöter från oppositionen. Med anledning av
att Louise Minnhagen (L) avsagt sig uppdraget som ledamot i stadsdelsnämnden kan hon inte längre tjänstgöra i nämndens utskott social delegation.
Nämnden har att utse en ny ledamot i sociala delegationen. Liberalerna har föreslagit att Stefan Ennerfelt (L) blir ny ledamot i sociala delegationen istället för Louise Minnhagen (L).Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Gabriel Kroon (SD) och Anders Edin (SD) att stadsbyggnadsnämnden ska ges i uppdrag att i samråd med lokalbor upprätta en ny detaljplan för Stockholms stads trädgårdsstäder och bevarandevärda egnahemsområden med syftet att begränsa ytterligare förtätning i dessa miljöer.
I Bromma finns flertalet trädgårdsstäder och egnahemsområden som hyser såväl kulturhistoriska som ekologiska värden. Förvaltningen anser att det är viktigt att kulturhistoriskt värdefulla miljöer värnas samtidigt som stadens övergripande mål och åtaganden kan uppfyllas. Vilket tillvägagångssätt som är mest lämpligt utifrån tillgängliga resurser för att hantera problematik kring gamla detaljplaner bedöms mest lämpligt av den expertis som finns inom stadsbyggnadskontoret och exploateringskontoret.Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
§ 25
Svar på remiss av Revidering av riktlinjer förärendeansvar mellan stadsdelsnämnderna inomindivid- och familjeomsorgen, äldreomsorgen och omsorgen om personer med funktionsnedsättning
Ärendeansvaret för fördelning av individärenden mellan stadsdelsnämnderna regleras idag i tre verksamhetsområden, individ- och familjeomsorgen, äldreomsorgen och omsorgen om personer med funktionsnedsättning. Syftet med riktlinjerna är att underlätta ansvarsfördelningen mellan stadsdelsnämnderna.
Riktlinjerna har främst reviderats genom att innehållet har kompletterats med skrivningar som har saknats eller som behöver förtydligas. Dispositionen har ändrats och nya stycken har lagts till för att göra dokumentet mer användarvänligt. En del stycken har flyttats till andra kapitel. En del innehåll har även tagits bort, i dessa fall handlar det främst om gammal information som inte längre stämmer. Riktlinjerna har även reviderats för att stämma överens
med aktuell lagstiftning och beslut från kommunfullmäktige.
Förvaltningen är positiv till att riktlinjerna reviderats och förtydligats. Några förslag på förtydliganden lämnas från förvaltningen för att undvika att förvaltningar tolkar riktlinjerna på olika sätt. Vidare lyfter förvaltningen att det finns behov av centralt anordnade workshops eller andra former av diskussionsmöten utifrån riktlinjerna, för ökad samsyn och möjlighet att diskutera otydligheter.Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till detaljplan för Åkeshov 1:1 m.fl. intill kvarteret Famnen har upprättats av stadsbyggnadskontoret. Planförslaget möjliggör cirka 216 nya bostäder i ett mycket kollektivtrafiknära läge och skapar fler entréer och kopplingar till omgivande natur. Detaljplanen möjliggör även för en elnätsstation samt en ny angöringsgata.
Bromma stadsdelsförvaltning ställer sig positiv till att planförslaget innebär att fler bostäder tillskapas i ett kollektivtrafiknära läge samt bidrar till en större blandning av upplåtelseformer i området. Förvaltningen önskar förtydliganden kring hur de åtgärdsbehov som identifierats i artskyddsutredningen har beaktats i projektet samt att artskyddsåtgärder särskiljs från grönkompensationsåtgärder.
Förskolan på Tunnlandsvägen 30 är idag inte fullbelagd och kan därmed gynnas av en ökad inflyttning till området. Förvaltningen önskar att den möjliga gång- och cykelvägen till Abrahamsberg ska ingå i detaljplanen och anläggas som en del i det kommande exploateringsprojektet.Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till detaljplan för del av fastigheten Åkeshov 1:1 m.fl., invid Åkeshovshöjden i stadsdelen Åkeshov, har upprättats av stadsbyggnadskontoret. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för ny bostadsbebyggelse inom det tidigare kraftledningsstråket som tagits ur bruk.
Planförslaget möjliggör för cirka 80 bostäder, varav hälften föreslås upplåtas som hyresrätter och hälften som bostadsrätter. Bebyggelseförslaget omfattar tre lamellhus i tre till fyra våningar som placeras mellan Snörmakarvägen och tunnelbanans spårområde samt mellan Snörmakarvägen och Knypplerskevägen.
Förvaltningen ställer sig positiv till att planförslaget innebär fler bostäder med närhet till kollektivtrafik och samhällsservice. Planförslaget bidrar även till en effektiv markanvändning genom att placeras inom området för det tidigare kraftledningsstråket. Den planerade bebyggelsen kan bidra med ökad närvaro och
därmed ökad trygghet vid Brommaplan, som är i fokus i förvaltningens trygghetsarbete. Förvaltningen anser att grönkompensation bör utgå i projektet samt
erforderliga artskyddsåtgärder.Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
Det nya Miljöprogrammet för 2030 sträcker sig över flera år och ersätter det tidigare programmet för 2020-2023. Det är inriktat på att främja miljöarbetet och samtidigt betona social och ekonomisk hållbarhet i enlighet med Agenda 2030. Det omfattar ambitiösa mål för att minska utsläpp från konsumtion både nationellt och internationellt samt betonar behovet av en rättvis och inkluderande omställning. Programmet fastställer mål inom sju övergripande
områden och specificerar 18 delmål för att tydliggöra strategin. Varje delmål är kopplat till en ansvarig nämnd eller bolagsstyrelse, och en årlig uppföljning säkerställs. Förslag till indikatorer för att mäta framstegen kommer att utarbetas i samband med budgeten.
Förvaltningen välkomnar generellt sett programmet för dess ambitiösa vision men har synpunkter angående bristen på tydliga hänvisningar till andra styrdokument, behovet av förbättrade mätmetoder för att nå målen, kommunikation samt utmaningar med samordning och prioriteringar. Särskild uppmärksamhet och resurser behövs för viktiga områden som klimatanpassning.
Sammanfattningsvis är det nya Miljöprogram 2030 en långsiktig och ambitiös strategi för att möta dagens och framtidens utmaningar. Det är en plan som enligt förvaltningen kommer att kräva engagemang, vägledning, anpassning och samverkan för att uppnå sina mål.Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
§ 29
Svar på remiss - Motion om behovet av ett helhetsgrepp kring stadens reklamvitriner, KS 2024/335
I en motion av Dennis Wedin (M) lyfts behovet av ett helhetsgrepp kring hur staden ska arbeta med tillstånd för reklamvitriner. Motionären ställer sig negativ till de koncessionsupphandlingar som gjorts för lånecyklar och offentliga toaletter och att de företag som tillhandahåller dessa tjänster tillåtits annonsera på stadens reklamvitriner.
Stadsdelsförvaltningen ansvarar inte för tillstånds- och tilldelningsprocessen för stadens reklamvitriner. De för processen involverade parterna kan bäst svara för hur processen bör utformas. Vidare kan inte stadsdelsförvaltningen uttala sig om trafiknämndens upphandlingskompetens.
Förvaltningen ser det som positivt att staden har möjlighet att i stor utsträckning nyttja stadsinformationstavlorna för att nå ut med samhällsinformation.Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit till Bromma stadsdelsnämnd om att HBTQI-certifiera det nya Ungdomens hus vid Islandstorget. Förvaltningens Resursenhet, specifikt Fritiden har tidigare HBTQIcertifierats så grundkunskap finns hos alla medarbetare. Det finns ett HBTQI- ombud inom verksamheten.
Avdelningen socialtjänst och fritid har under hösten 2023 genomfört en obligatorisk utbildning för samtliga medarbetare om HBTQI. En fortsättningsutbildning ska genomföras för hela avdelningen under 2024. Detta bedöms, som efterfrågat ge en god kunskap om normer och de konsekvenser normer kan ha för hälsa och livsvillkor.
Inom avdelningen erbjuds ett HBTQI-häng, som ska drivas på Ungdomens hus från och med hösten 2024.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Liberalerna har inkommit med en skrivelse där svar önskas om hur förvaltningen kommer att följa upp att skillnaden i trygghet mellan kvinnor och män lyfts och analyseras samt vad förvaltningen ämnar göra för att lyfta resultatet i sin helhet.
Förvaltningen redogör i svaret på skrivelsen för resultaten utifrån respektive boendeform och en utvecklande analys. Förvaltningen beskriver även de arbetssätt verksamheterna har för att identifiera behov och öka tryggheten för personer med funktionsnedsättning.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
§ 39
Svar på skrivelse från Sverigedemokraterna om möjliggörare för kriminella nätverk inom kommunens verksamheter
I en skrivelse till Bromma stadsdelsnämnd, daterad 2024-03-21, lyfter Findel Madison (SD) och Mario Shevchenko (SD) resultaten från en studie som nyligen genomförts av Brottsförebyggande rådet (BRÅ) som visar att det finns möjliggörare för kriminella nätverk inom kommunal verksamhet. Skribenterna lyfter även att BRÅ årligen fördelar ekonomiskt stöd till kommuner för att främja utvecklingen av kunskapsbaserade brottsförebyggande åtgärder.
Mot bakgrund av detta ställer skribenterna ett antal frågor till förvaltningen kopplat till hur förvaltningen arbetar med att upptäcka och åtgärda välfärdsbrottslighet samt ifall förvaltningen sökt och erhållit medel för brottsförebyggande åtgärder.
Förvaltningen arbetar aktivt med att förebygga och motverka välfärdsbrottslighet inom verksamheten. Bland annat genomförs löpande kontroller av avtal och leverantörer och ett systematiskt arbete genomförs för att förhindra felaktiga utbetalningar. För att garantera att varor och tjänster köps av leverantörer som staden har avtal med ska inköp i första hand göras genom stadens inköpssystem. Arbetet med upphandlings- och inköpsförfaranden
samt avtalsuppföljning ska stärkas och i högre grad systematiseras.
Inom ramen för den lokala samverkansöverenskommelsen (SÖK), mellan Stockholms stad och Polisregion Stockholm, är systemhotande brottslighet ett nytt prioriterat område och förvaltningen har startat en arbetsgrupp under januari 2024 som tagit fram orsaksanalys och åtgärdsplaner.Vid misstanke om brott stängs medarbetaren av från sin tjänst för utredning och erforderliga kontakter tas med personalstrategiska avdelningens arbetsrättsexperter, säkerhetsavdelningen och polisen för samråd om hantering av ärendet. Bromma stadsdelsförvaltning har sökt och erhållit totalt 52 000 kr för förstärkningsstöd och brottsförebyggande åtgärder. Medlen har dels använts till en workshop inom den lokala samverkansöverenskommelsen med polisen, med fokus på orsaksanalyser och andra brottsförebyggande metoder. De har också använts till att köpa in och utveckla kartverktyget Pointsurvey för att systematisera, digitalisera och utveckla arbetet med brottsförebyggande lägesbilder och behovsanpassade riktade insatser i samverkan med till exempel lokalpolis.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2024-04-01– 2024-04-30.
Från verksamheter inom egen regi har tre rapporter inkommit och inga rapporter från enskild regi gällande händelser enligt lex Sarah.
Fyra beslut har fattats enligt lex Sarah under denna period i egen regi. Ingen information har kommit från enskild regi gällande lex Sarah.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Alla kommuner har enligt socialtjänstlagen (SoL) en skyldighet att rapportera gynnande beslut, enligt 4 kap 1 § SoL, som ej verkställts inom tre månader till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), kommunens revisorer och till kommunfullmäktige. Äldreomsorgen inom Bromma stadsdelsförvaltning har för kvartal
1, 2024 rapporterat totalt 16 individrapporter till IVO avseende beslut som ej verkställts inom tre månader. Merparten av rapporterna gällde beslut om särskilt boende. Den vanligaste orsaken till att besluten inte har verkställas inom tre månader är att den enskilde har valt att tacka nej till de erbjudanden som getts. Det kan till exempel handla om att den enskilde vill bo på ett specifikt boende eller vill avvakta insats ytterligare en tid.
Av det totala antalet rapporterade beslut som ej har verkställts inom tre månader har fem beslut nu verkställts, ett beslut har avslutats utan verkställighet och resterande tio beslut har ännu ej verkställts.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Kommuner har enligt 16 kap 6 f-h §§ socialtjänstlagen (SoL), en skyldighet att rapportera gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som ej verkställts inom tre månader till Inspektionen för vård- och omsorg (IVO), kommunens revisorer samt till kommunfullmäktige. Samma rapporteringsskyldighet gäller enligt 28 f-h §§ lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), gynnande beslut enligt 9 § LSS.
Under kvartal 1 för 2024 hade avdelning Socialtjänst och fritid 53 beslut som inte verkställts inom tre månader, varav ett beslut inom beroende, tolv beslut inom socialpsykiatrin och 40 beslut inom område funktionsnedsättning. Detta är en minskning inom avdelningen med tio beslut jämfört med föregående kvartal (kvartal 4 2023). Av de rapporterade besluten har fem beslut avslutats utan verkställande och 14 beslut har verkställts.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Ordförande Johan Heinonen (S) önskar nämnden, åhörare och förvaltningen trevlig sommar.