Möte 2022-09-29
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
Bilagor
-
259kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
6
Begäran om yttrande från Diskrimineringsombudsmannen gällande förskola
-
8
Remissvar - Råden för funktionshinderfrågor -en utredning om hur delaktigheten och inflytandet kan stärkas
Bilagor
-
652kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
9
Remissvar - Beslut om arbetsmarknadsinsats för vissa målgrupper som nås via arbetsmarknadsnämndens uppsökande uppdrag
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
513kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
-
12
Svar på medborgarförslag om ängsplanteringar
-
Bilagor
-
29mb Ladda ner dokument
-
51mb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
38mb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
14
Anmälan av delegationsbeslut 2022
-
15
Redovisning av ej verkställda beslut inom äldreomsorgen 2022
-
16
Redovisning av ej verkställda beslut inom socialtjänst och fritid 2022
-
17
Anmälningsärende – inkomna rapporter och beslut enligt Lex Sarah, SoF och ÄO
-
18
Inkomna rapporter och protokoll 2022 - Förteckning till nämndens sammanträden.
-
19
Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor
-
20
Protokoll från Pensionärsrådet
-
21
Förvaltningsgruppens protokoll
-
22
Nämndens och förvaltningens frågor
-
23
Sociala delegationens protokoll
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
Tertialrapport 2 2022 för Bromma stadsdelsnämnd följer upp de mål och indikatorer som kommunfullmäktige fastställt i stadens budget 2022. I tertialrapporten redovisas resultat och analyser av nämndens arbete under året fram till och med augusti. Förvaltningen bedömer att nämnden bidrar till att
kommunfullmäktiges tre inriktningsmål kommer att uppfyllas under året.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har under senare delen av 2021 och början av 2022 genomfört verksamhetsuppföljning hos följande enheter som bedriver verksamhet i egen regi:
- Sörklippans vård- och omsorgsboende
- Brommagårdens vård- och omsorgsboende
- Mälarbackens vård- och omsorgsboende
- Lillsjönäs dagverksamhet
- Brommagårdens dagverksamhet
- Skogsgläntans dagverksamhet
Den samlade bedömningen är att samtliga verksamheter i huvudsak har de förutsättningar som krävs för att bedriva en god och säker verksamhet. För att förbättra förutsättningarna har ett avdelningsövergripande arbete med att säkerställa samtliga verksamheters ledningssystem påbörjats.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har mottagit en anmälan från Diskrimineringsombudsmannen gällande anmälan om diskriminering vid förskolan Dartanjangs gata 1 med begäran om yttrande från huvudmannen. Tjänsteutlåtandet innehåller beskrivning av ärendet och stadsdelens yttrande över detsamma.
Bilagor
-
0bytes Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen föreslår att delegation 5.17 inom avsnitt förskola tas bort då det uppstår en otydlighet mellan den och delegation 1.44. Med stöd av delegation 1.44 besvaras yttranden till tillsynsmyndigheter i första hand via sociala delegationen.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
§ 8
Remissvar - Råden för funktionshinderfrågor -en utredning om hur delaktigheten och inflytandet kan stärkas
Förvaltningen har fått en remiss från kommunstyrelsen gällande råden för funktionshinderfrågor. Nämnden ombeds att yttra sig över remissen senast 2022-09-30. Råden är också remissinstanser och lämnar synpunkter på remissen separat. Stadsledningskontoret har utifrån uppdrag från kommunfullmäktige tagit fram en utredning om hur delaktigheten och inflytandet kan stärkas i stadens råd för funktionshindersfrågor. Utredningsarbetet
har utmärkts av att i dialog med representanter från funktionshindersrörelsen i Stockholms stad samt stadens förvaltningar och bolag, fånga hur rådens arbetssätt och organisation kan bli mer ändamålsenliga. Med ledning av vad som framkommit i dialogerna föreslås råden få en mer strategisk roll i att
stödja och ge råd i planering och genomförande av stadens arbete med att leva upp till de mänskliga rättigheterna för personer med funktionsnedsättning.
Reviderade instruktioner för rådens uppgifter, sammansättning och arbetsformer har tagits fram (bilaga 3). Antalet stadsdelsnämndsanknutna råd föreslås minska från 13 till 6. Bromma och Hässelby-Vällingby föreslås ha ett gemensamt råd. Råden behöver få nya instruktioner som speglar utredningens förslag om nya arbetssätt och organisation. Kommunstyrelsen ska därför ta fram en vägledning som ger stöd i genomförandet av de nya arbetssätten och de organisatoriska förändringarna. Förvaltningen ställer sig positiv till remissen. En vägledning med tydliggörande instruktioner kring de nya arbetssätten och de
organisatoriska förändringarna krävs för att kunna genomföra förändringen på ett ändamålsenligt sätt.Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Remissvar - Beslut om arbetsmarknadsinsats för vissa målgrupper som nås via arbetsmarknadsnämndens uppsökande uppdrag
Stockholms stad tillhandahåller, parallellt med den statliga arbetsmarknadspolitiken, insatser för att stödja stadens målgrupper till egen försörjning och nå de personer som statliga insatser inte når. Jobbtorg Stockholm är stadens gemensamma ingång till de samlade resurser för arbetsmarknadsinsatser för de
målgrupper som staden arbetar med.
Arbetsmarknadsnämnden har i uppdrag att arbeta uppsökande för att nå och erbjuda insatser till unga i åldern 19-29 år som varken arbetar eller studerar (UVAS 19-29 år) och till kvinnor med svag ställning på arbetsmarknaden erbjuda arbetsmarknads- och utbildningsinsatser. I ärendet föreslår arbetsmarknadsförvaltningen att arbetsmarknadsnämnden, genom Jobbtorgen, självständigt ska kunna fatta biståndsbeslut enligt kap 4 § § 1,2 socialtjänstlagen (SoL) för de målgrupper arbetsmarknadsnämnden har ansvar för enligt kommunfullmäktiges beslut och föreslår kriterier som ska
vara uppfyllda för att en sökande i respektive målgrupp ska kunna beviljas särskilt individanpassad stödinsats.
Förvaltningen ställer sig positiv till arbetsmarknadsnämndens förslag om att fatta beslut enligt SoL kap 4 § § 1,2 och tycker att detta är ett bra komplement till stadsdelsförvaltningens arbete med arbetsmarknadsinsatser. Förvaltningen vill dock lyfta önskemål om ett förtydligande i riktlinjerna.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Parkplanen är ett vägledande dokument som beskriver hur grönstrukturen inom stadsdelsområdet ska vårdas och utvecklas för framtiden. Parkplanen är uppdelad i två delar. Den första delen är en strategisk del som övergripande beskriver stadsdelsområdets grönstruktur och strategier för utveckling. I den andra delen återfinns en beskrivning, analys, mål och strategier för respektive park- och naturområde på en mer detaljerad lokal nivå. Eftersom
Bromma har många parker är del två uppdelad i tre geografiska delområden.
Parkplanen beskriver en stadsdel där markanvändningen är föränderlig över tid. Den redogörelse som görs över befintlig parkoch naturmark är i många avseenden en nulägesbild. Över tid så kommer såväl olika kvaliteter som park- och naturmark att tillkomma eller utgå, framförallt som konsekvens av stadens höga ambitioner för bostadsbyggande. Avvägningar kring hur mark- och vattenanvändningen ska förändras över tid inkluderar många olika
intressen och hanteras inom stadens översiktsplanering, strategiska planering och detaljplaneprocessen. Parkplanen påvisar en vision för möjlig utveckling och skötselprioritering av grönområden och parker. Parkplanen utgör även ett underlag för stadsdelsnämndens svar på remisser i samband med detaljplaner, vid upphandling av drift och underhåll samt vid ansökningar om investeringsmedel.
Under november/december 2021 skickades ett förslag till parkplan ut på remiss till berörda förvaltningar inom staden. Samtliga inkomna synpunkter har arbetats in i den nya parkplanen där det bedömts möjligt.Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
Alla kommuner har enligt socialtjänstlagen (SoL) en skyldighet att rapportera gynnande beslut, enligt 4 kap 1 § SoL, som ej verkställts inom tre månader till Inspektionen för vård- och omsorg (IVO), kommunens revisorer och till kommunfullmäktige.
Äldreomsorgen i Bromma stadsdelsförvaltning har för kvartal 2, 2022 rapporterat totalt 24 individrapporter till IVO avseende beslut som ej verkställts inom tre månader. I tabellen ovan (tabell 1) redovisas en sammanställning över kvartalets individrapporter och jämförelse med föregående kvartal och föregående år.
Av periodens 24 individrapporter gällde fyra beslut om dagverksamhet, fyra beslut om hemtjänst och 16 beslut om särskilt boende. Den vanligaste orsaken till att besluten inte har verkställas inom tre månader är att den enskilde valt att tacka nej till de erbjudanden som getts. Det kan till exempel handla om att den enskilde vill bo på ett specifikt boende eller vill avvakta insats ytterligare en tid. Övriga orsaker är exempelvis att den enskilde själv valt att pausa sin insats. Av det totala antalet rapporterade beslut som ej har verkställts inom tre månader har sex beslut nu verkställts. Fyra beslut har avslutats utan att verkställas och resterande 14 beslut har ännu ej verkställts.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Kommuner har enligt 16 kap 6 f-h §§ socialtjänstlagen (SoL), en skyldighet att rapportera gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som
ej verkställts inom tre månader till Inspektionen för vård- och omsorg (IVO), kommunens revisorer samt till kommunfullmäktige. Samma rapporteringsskyldighet gäller enligt 28 f-h §§ lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), gynnande beslut enligt 9 § LSS.
Under kvartal 2 för 2022 hade avdelning Socialtjänst och fritid 31 beslut som inte verkställts inom tre månader, varav fem inom område socialpsykiatri och beroende och 26 inom område funktionsnedsättning. Detta är en markant ökning från de 19 beslut som rapporterades för avdelningen föregående kvartal. Av dessa beslut har fyra beslut avslutats utan verkställande och ett beslut har verkställts. I två av de ej verkställda besluten har pandemin varit en orsak till dröjsmålet.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2022-08-12 – 2022-09-07.
Från verksamheter inom egen regi har fyra rapporter inkommit gällande händelse enligt lex Sarah. Fyra utredningar har inletts. Ett beslut enligt lex Sarah har tagits. Från verksamheter som drivs i enskild regi har ingen information om lex Sarah-rapport inkommit.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från funktionshinderrådets sammanträde den 20 september 2022.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde den 22 september 2022.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Lillemor Samuelsson (V) ställer fråga om man har fått rivningstillstånd för kontorshuset i kvarteret Enigheten i Mariehäll.
Förvaltningen svarar att man har ingen information om detta men kommer återkomma i frågan. -
Protokoll från sociala delegationens sammanträden 2022-09-08 och 2022-09-29.