Möte 2019-09-26
-
1
Godkännande av dagordning och val av justerare
-
2
Medborgarförslag om padelbana
-
3
Medborgarförslag om utegym vid Judarskogen
-
4
Tertialrapport 2 - 2019 för Bromma stadsdelsnämnd
-
5
Reviderade regler för fördelning av föreningsbidrag inom Bromma stadsdelsnämnd
-
6
Revidering av delegationsordningen
-
10
Remiss ansökan om serveringstillstånd Il Bicchiere Grande
-
11
Handlingsplan för minskad spridning av mikroplast. Framtagande och hantering av kontorsremiss
-
12
Redovisning av ej verkställda beslut, socialtjänst kvartal 2
-
13
Anmälningsärende - Inkomna rapporter enligt lex Sarah samt beslut enligt lex Sarah, ej anmälda till IVO (samlingsärende 2019
-
14
Svar på medborgarförslag om hundrastgård vid Missionsvägen
-
15
Svar på skrivelse om parkering vid torgen i Bromma
-
16
Protokoll från Pensionärsrådet
-
17
Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor
-
19
Delegationsbeslut
-
20
Inkomna rapporter och protokoll
-
23
Nedläggning av faderskapsutredning
-
24
Sociala delegationens protokoll
-
25
Nämndens och förvaltningens frågor
-
§ 1
Godkännande av dagordning och val av justerare
-
Tertialrapport 2 2019 för Bromma stadsdelsnämnd följer upp de mål och indikatorer som kommunfullmäktige fastställt i stadens budget 2019. I tertialrapporten redovisas resultat och analyser av nämndens arbete under året fram till och med augusti. Förvaltningen bedömer att nämnden bidrar till att kommunfullmäktiges tre inriktningsmål kommer att uppfyllas under året.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har under 2019 uppmärksammat att reglerna för fördelning av föreningsbidrag behöver förtydligas för att underlätta både ansöknings- och handläggningsförfarandet. Bidrag fördelas en gång per år inom ramen för en årlig fastställd budget. Bidrag kan beviljas till verksamhet som kompletterar eller stödjer nämndens verksamhet inom prioriterade områden och som överensstämmer med nämndens verksamhetsmål. Sökande förening ska arbeta i överensstämmelse med demokratiska värden, mångfald, alla människors lika värde och jämställdhet samt ta avstånd från våldsbejakande uttryck och åsikter. Föreningen eller organisationen ska skriftligt ansöka om bidrag och efter genomförande skriftligt redovisa hur beviljat belopp använts. I redovisningen ska föreningen redovisa hur pengarna har fördelats mellan flickor och pojkar/ kvinnor och män.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Den 1 juli 2019 ändrades i Skollagen benämningen förskolechef vid förskola till rektor vid förskola. Som en konsekvens av ändringen i skollagen ändras även befattningen biträdande förskolechef till biträdande rektor i delegationsordningen. Kommunfullmäktige i Stockholm stad beslutade den 28 januari 2019 att barn till föräldralediga i Stockholm stad ska ha rätt att gå 30 timmar i veckan. En punkt om detta har lagts in, se 2.1.14. I avsnittet Ekonomi, upphandling och lokaler har det i punkt 1.2.4 gjorts ett förtydligande om att beviljande av avbetalningsplan gäller för fakturor. I avsnittet Personal har man lagt till en punkt, 1.3.34, där det framgår att beviljande av avbetalningsplan vid löneavdrag får göras av HR-koordinator och personalchef. Ändringarna görs för att förtydliga att ekonomienheten inte hanterar löneskulder som sker via löneavdrag. Beslut om fastställande av lön/ändring av lön i form av lönetillägg under året till anställda med väsentligt ändrade arbetsuppgifter föreslås lägsta delegat ändras till stadsdelsdirektör, se punkt 1.3.5. I punkten 1.3.33 om arbetsmiljöuppgifter tydliggörs lägsta delegat utifrån ansvar och befogenheter och en ny punkt, 1.3.35, om flextidsöverenskommelser läggs till.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
§ 7
Remiss av övergång till digital huvudakt inom socialtjänsten, överförmyndarverksamhet och kommunal hälso- och sjukvård
Den 7 maj 2018 tog kommunfullmäktige beslut om att ge kommunstyrelsen i uppdrag att påbörja en modernisering av sociala system. Det finns ett flertal fördelar med att övergå till digital huvudakt. Fördelarna är i huvudsak att arbetsprocesserna blir effektivare och administrationen minskar. Förvaltningen anser att stadsledningskontorets förslag är bra då det finns ett behov av moderna arbetssätt, med tillhörande digitala stöd.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
En ”Näringslivspolicy för Stockholms stad” är framtagen och policyn syftar till att lägga fast en gemensam riktning för näringslivsarbetet i stadens nämnder och bolagsstyrelser. Policyn är i första hand ett internt dokument för Stockholms stad och målgruppen är alla medarbetare i stadens egna verksamheter. Ambitionen med stadens näringslivsarbete är att Stockholm ska ha Sveriges bästa företagsklimat år 2025 och ett internationellt konkurrenskraftigt näringsliv. Näringslivspolicyn vägleder och fungerar som ett strategiskt verktyg för stadens näringslivsarbete och bidrar till ökad måluppfyllelse av kommunfullmäktiges mål. Bromma stadsdelsförvaltning är positiv till näringslivspolicyn i sin helhet och välkomnar en kommande samverkan i näringslivsarbetet inom stadsdelen.
Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Remiss av regional överenskommelse om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård i Stockholms län
Enligt lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård som trädde i kraft 1 januari 2018 ska region och kommun i samråd ta fram gemensamma riktlinjer för samverkan anpassade till lokala förhållanden och arbetssätt. Parterna har nu utarbetat ”Regional överenskommelse om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård i Stockholms län”. Överenskommelsen behandlar till stor del val av betalningsmodell och antal fristdagar innan kommunernas betalningsansvar inträder. Storsthlms styrelse rekommenderar kommunerna att anta överenskommelsen. Förvaltningen ställer sig positiv till att en regional överenskommelse för den fortsatta samverkan har tagits fram. De uppsatta målen bedöms kunna uppnås genom överenskommelsen. Förvaltningen konstaterar att det kommer att ställa mycket höga krav på samtliga inblandade parter att organisatoriskt anpassa sina respektive verksamheter och bedriva en god samverkan.
Bilagor
-
448kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Il Bicchiere Grande ansöker om stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten mellan klockan 11.00 - 23.00 i restaurangen. Förvaltningen föreslår att ansökan tillstyrks.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden har fått en remiss för yttrande gällande ”Handlingsplan för minskad spridning av mikroplast”. Förekomsten av plast i miljön ökar, från forskningshåll framförs att mikroplast är ett problem i våra vatten och mikroplast har uppmärksammats politiskt alltmer både i Sverige och utomlands.
Mikroplast är ett utbrett problem och riskerar att skada både människa och natur. Stockholm stads nya handlingsplan mot spridning av mikroplast både belyser mikroplastens källor samt kommer med åtgärdsförslag för att hantera problematiken. I handlingsplanen förs 50 åtgärder fram för att minska spridningen av mikroplast. Åtgärderna är uppdelade på 13 olika områden/kapitel. Viktiga källor till mikroplast i Stockholm är däckslitage, nedskräpning, textiltvätt, konstgräsplaner (och liknande aktivitetsytor, byggnadsarbeten och vägfärg. Stora spridningsvägar är dagvatten, slam och avloppsvatten. Åtgärdsplanen riktar sig till olika förvaltningar inom staden och rör exempelvis bättre sophantering, minskad användning av engångsartiklar, rekommendationer för konstgräsplaner m.m.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Under kvartal 2 för 2019 hade avdelning Socialtjänst och fritid 42 beslut som inte verkställts inom tre månader, varav 12 inom område socialpsykiatri och missbruk och 30 stycken inom område funktionsnedsättning. Av dessa beslut har 4 verkställts och 5 avslutats utan verkställighet under kvartal 2 2019.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2019-08-08 – 2019-09-04. Från verksamheter inom egen regi har två rapporter inkommit gällande händelse enligt lex Sarah. Två utredningar har inletts. Ett beslut enligt lex Sarah har tagits. Från verksamheter som drivs i enskild regi har ingen information om lex Sarah-rapporter inkommit.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
§ 19
Delegationsbeslut
-
§ 21
Information om anmälan till IVO
-
§ 22
Information om beslut från IVO
-
§ 23
Nedläggning av faderskapsutredning
-
Protokoll från 2019-09-12 och 2019-09-19.
-
§ 25
Nämndens och förvaltningens frågor