Möte 2024-12-12
-
1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
12
Svar på skrivelse från Sverigedemokraterna gällande kriminella nätverk som kopplas till HVB-hem och familjehem
-
24
Sammanställning lex Sarah – beslut och inkomna rapporter 2024 – SoF och ÄO
-
33
Nämndens och förvaltningens frågor
-
34
Information om utredning av händelse enligt Lex Maria
-
35
Sociala delegationens protokoll 2024
-
36
Upphörande av hemlighållande av vistelseort enligt 14 § 3 st LVU
-
37
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § föräldrabalken (FB)
-
38
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
§ 1
Godkännande av dagordning och tid för justering
-
Staden har under 2024 genomfört en översyn av chefsstrukturen. Med anledning av översynen har samtliga avdelningar i stadsdelen granskat delegationsordningen utifrån sin verksamhet. Resultatet av detta medför en omfattande revidering av delegationsordningen med många förslag på förändringar bland annat gällande titlar och delegater.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har sett över möjligheten till namnbyte för mer tidsenliga och geografiska namn inom avdelning äldreomsorg. Namnbytet omfattar verksamheterna Sörklippans vård- och omsorgsboende samt Pensionat Kinesen.
Till följd av att Pensionat Kinesen, sammanhörande med Sörklippan vård- och omsorgsboende, är en kommunövergripande verksamhet har förslag om namnbyte tagits upp i kommunfullmäktige. Det godkändes i samband med sammanträde den 22 november.
Verksamheternas innehåll kommer inte förändras och de boende på vård- och omsorgsboendet samt pensionatet bedöms inte påverkas i stor utsträckning. Brommas hembygdsförening ser inga hinder för byte av namn till följd av kulturell betingning.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Nuvarande avtal för strandbadsdriften tecknades den 15 april 2019 och har förlängts med två år i taget till maximal gräns. Avtalet gäller till och med den 14 april 2025 och en ny upphandling behöver genomföras.
Skötseln av strandbaden i Bromma omfattar drift, skötsel, och löpande underhåll av strandbaden Solviksbadet, Johannelundsbadet och Ängbybadet.
Avtalstiden beräknas uppgå till ett (1) år med möjlighet till förlängning med ett (1) + ett (1) + ett (1) år, det vill säga som längst fyra (4) år.
Upphandlingen genomförs med öppet förfarande i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU 2016:1145), kap 6.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med verksamhetsplanen för 2024 fick Bromma stadsdelsförvaltning i uppdrag att utreda förutsättningarna för en återgång till parkskötsel i egen regi.
Utredningsarbetet har pågått under året tillsammans med en konsult. Utredningen har fokuserat på att egen regi-verksamheten ska resultera i ökad rådighet, säkerställd kvalitet samt goda arbetsvillkor.
Kostnaderna för att bedriva verksamhet i egen regi förväntas ligga på samma nivå som att bedriva verksamhet på entreprenad. Under en omställningsperiod mellan 2025 och 2028 kommer förvaltningen att ha ökade investerings- och driftskostnader.
För att säkra en ordnad övergång föreslår förvaltningen att förberedelserna för egen regi-verksamheten startar upp i början av 2025. Förvaltningen föreslår att övergången till egen regi ska vara genomförd senast under 2026.Bilagor
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
§ 6
Överenskommelse om idéburet offentligt partnerskap (IOP) mellan Bromma stadsdelsnämnd och den ideella föreningen Grannstödsföreningen Bromma 2025-2029
Den ideella föreningen Grannstödsföreningen Bromma och Brommas stadsdelsnämnd har ingått idéburet offentligt partnerskap (IOP) sedan 2020 avseende tillgång till en bil för verksamheten. Avtalet löper ut 2024 och nytt avtal behöver upprättas och tecknas för den fortsatta samverkan mellan parterna.
IOP är en partnerskapsmodell mellan den idéburna och den offentliga sektorn. Modellen ska erbjuda en väg för samverkan som inte grundar sig varken på bidrag eller genom upphandling. Ett IOP ingås av minst två parter som är intresserade av att lösa en gemensamt identifierad samhällsutmaning.
Den ideella föreningen Grannstödsföreningen Bromma är en viktig aktör som bidrar till att nå nämndens mål om en trygg och levande stadsdel samt att stadsdelen ska vara ren och välskött. Förvaltningen bedömer att ett idéburet offentligt partnerskap är en lämplig samverkansform med den ideella föreningen Grannstödsföreningen Bromma och att nytt avtal bör upprättas och tecknas.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Under de senaste fyra badsäsongerna har höga bakteriehalter uppmätts vid Ängbybadet östra. Med anledning av den försämrade badvattenkvaliteten har Bromma stadsdelsnämnd som ansvarig verksamhetsutövare delgivits ett föreläggande från miljö- och hälsoskyddsnämnden att:
- Utreda tänkbara orsaker till de höga bakteriehalterna vid Ängbybadet östra.
- Ta fram en åtgärdsplan innehållande förslag på åtgärder för att minimera höga bakteriehalter.
- Inkomma med en skriftlig rapport av utredningen och åtgärdsplanen senast den 1 maj 2024. Förvaltningens utredning visar att fågelavföring utgör huvudkällan till föroreningarna. Förvaltningen föreslår följande åtgärder baserat på utredningens slutsatser:
- Inför badsäsongen 2025 säkerställa att sandstranden rengörs varje morgon och vid behov ytterligare en gång genom att öka tillsyn till två gånger dagligen när fåglar upptäcks på badet.
- Sätta upp informationsskyltar om de åtgärder som vidtas och varför samt hur allmänheten kan bidra.
- I samarbete med Trafikkontoret se till att regelbundna åtgärder, såsom drönare eller vallning av hundar, genomförs för att mota bort gässen vid vissa tidpunkter.
- Modifiera landskapet för att minska öppna ytor, exempelvis genom att plantera träd och lähäckar, att låta vissa gräsytor växa till långgräs och att anlägga hinder i form av markutrustning och/eller fasta element i landskapet.
- Införa strandvärdar i form av ferieungdomar som kan rapportera om gässens närvaro och utföra lättare städning vid behov.Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
I varje stadsdelsnämnd ska finnas ett pensionärsråd knutet till stadsdelsnämnden. Ledamöter och ersättare väljs för ett år i taget. Fördelningen av ledamöter och ersättare ska ske proportionellt i förhållande till organisationernas medlemsantal i Bromma.
Nomineringar till Bromma pensionärsråd 2025 har inkommit från SPF Seniorerna och PRO. Förvaltningen föreslår att tre ordinarie ledamöter och tre ersättare utses från SPF och två ledamöter och två ersättare utses från PRO enligt föreningarnas nomineringar.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Genomförandebeslut Utökning av en befintlig servicebostad för personer med funktionsnedsättning enligt lagen om stöd och service (LSS 9:9) på Björnssonsgatan 251C i Blackeberg, Bromma
Stadsdelsnämnderna har tidigare haft ett ansvar för att öka antalet bostäder med särskild service (grupp- och servicebostäder) i staden. Från och med budgetåret 2022 övergick beställaransvaret för dessa bostäder till Socialnämnden.
Behovet av bostäder med särskild service är stort i hela staden och inom stadsdelsområdet.
Socialförvaltningen och Bromma stadsdelsförvaltning planerar att skapa fem nya servicelägenheter enligt LSS. Dessa lägenheter kommer att placeras i ett befintligt flerfamiljshus på Björnssonsgatan i Blackeberg, där det redan idag finns en servicebostad med totalt 10 boendelägenheter. Den befintliga verksamheten utökas därmed från 10 till 15 boendeplatser. Beräknat tillträde och start för ny verksamhet efter renoveringen planeras till under första kvartalet 2025.
Lägenheterna och gemensamhetsutrymmena ägs det kommunala bolag Micasa fastigheter. Den utökade ytan är 300 kvadratmeter och utökad årshyran är beräknad till 420 000 kronor år. Nettohyreskostnaden ligger på 15 kronor per lägenhet och dygn för hela verksamheten, inkluderat befintliga boendelägenheter och gemensamhetslokal.
Stadsdelsförvaltningens förslag till beslut:
Bromma stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens förslag om att inhyra ytterligare fem boendelägenheter i ett flerfamiljshus och koppla på en befintlig servicebostad på Björnssonsgatan 251C i Blackeberg. Till en kostnad om cirka 420 000 kronor per år.
Socialförvaltningens förslag till beslut:
Socialnämnden godkänner förvaltningens förslag om att beställa en utökning av fem hyreslägenheter till en servicebostad i ett flerfamiljshus, på Björnssonsgatan 251C i Blackeberg, Bromma.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Av stadens Regler för ekonomisk förvaltning, Bilaga 8:13, 3 kap 4 § framgår att ”Stadens nämnder ansvarar för att fastställa regler och anvisningar för kontroll och attest. Nämnderna kan till regler för kontroll och attest enligt § 4 och 5 besluta om kompletteringar för sitt verksamhetsområde.”
Bromma stadsdelsnämnd godkände reviderade attestregler för Bromma stadsdelsförvaltning vid stadsdelsnämndens sammanträde den 26 januari 2023, §4, BRO 2023/3. Stadsdelsförvaltningen har upprättat ett förslag till reviderade attestregler för Bromma stadsdelsförvaltning med anledning av den nya chefsstrukturen som beslutades den 31 oktober 2024. Förslaget till attestregler återfinns i bilaga 1 till förvaltningens tjänsteutlåtande.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit till Bromma stadsdelsnämnd gällande elladdplatser på Björnsonsgatan i Blackeberg. Medborgaren anser att det inte finns behov av laddplatser i området och ifrågasätter att medborgarna inte fått tycka till i frågan.
Medborgarförslaget lyder:
"Varför får vi boende inte vara med och lämna synpunkter innan ni kör över oss? Varför göra laddplatser som inte används överhuvudtaget? Det finns 6 stycken elplatser som ytterst sällan används på björnsonsgatan. om någon används så är det en eller två som används i dagsläget. nu ska det göras flera elladdplatser på björnsonsgatan som överhuvudtaget inte kommer att användas alls, utan bara kommer att försvåra för boende att parkera sina bilar. Det är ingen som har elbilar i blackeberg. om det finns så är det firmabilar. Varför inte lägga pengarna på något som alla boende har nytta av istället, som på alla gångvägar som är under all kritik, och andra saker?"Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
§ 12
Svar på skrivelse från Sverigedemokraterna gällande kriminella nätverk som kopplas till HVB-hem och familjehem
I skrivelse till Bromma stadsdelsnämnd, daterad 2024-09-26, skriver Findel Madison (SD) och Mario Shevchenko (SD) att socialförvaltningen och stadsdelsförvaltningen har ett stort ansvar för att skydda barn från skadliga miljöer Skribenterna ställer i skrivelsen frågor till förvaltningen kring ansvarsfördelning, rutiner och arbetssätt.
Socialförvaltningens uppdrag är att upphandla leverantörer som lever upp till avtalets krav och som är seriösa, där efterlevnaden av avtal och seriositet följs upp kontinuerligt. Förvaltningen ansvarar för placeringen av individen och om det uppstår missförhållande/avvikelse från gällande avtal informeras
socialförvaltningen. I vissa fall görs polisanmälan och även anmälan till IVO om misstänkt missförhållande. Förvaltningen har ingen kännedom om att ungdomar placerats på hem där verksamheten visat koppling till kriminella nätverk.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse till Bromma stadsdelsnämnd föreslår Liberalerna genom Stefan Ennerfelt att de nyanlagda ramperna i lekparken Brålunden ska kompletteras med sluttande kanter för att underlätta för barn med funktionshinder att ta sig fram.
Skrivelsen lyder:
"En medlem i Liberalerna Bromma besöker med jämna den nyligen upprustade Lekparken Brålunden. I samband med detta träffade vederbörande en förälder med ett barn i rullstol som hade svårigheter att ta sig upp för de nyanlagda ramperna eftersom de har skarpa och ganska höga kanter. (Se bild nedan för exempel).
Vårt förslag är ramperna ska kompletteras med slutande kanter för att underlätta för barn som av olika skäl har problem att delta i leken på grund av kanterna.
I övrigt har vi bara hört gott om ombyggnaden.
Vi har informerat medlemmen om Tycktill Appen men lovade även att lämna in förslaget till nämnden."Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit till Bromma stadsdelsnämnd gällande att förbättra Mälarens vattenkvalitet, skapa mer variation i Ålstensängens utformning samt anlägga en uppehållsbassäng för dagvatten.
Ålstensängen ingår i det område som ska bli ett nytt naturreservat. Därför är det inte aktuellt att göra en ny utformning av platsen. Stadsdelsförvaltningen har dessutom genomfört en upprustning av Ålstensängen under året.
Arbetet med att förbättra vattenkvaliteten i Stockholm samordnas av miljöförvaltningen. Arbetet utgår ifrån de lokala åtgärdsprogram som tagits fram för vattenförekomster i staden. Det finns i dagsläget inget lokalt åtgärdsprogram för området kring Ålstensängen.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit till Bromma stadsdelsnämnd gällande nyplantering av tall i Nockeby. Medborgaren föreslår att en inventering genomförs av de tallar som planterats under våren med anledning av att skador observerats. Medborgaren föreslår också att nya träd planteras där omfattande skador uppstått samt att en skötselplan tas fram för att se till att plantorna skyddas från framtida skador.
Förvaltningen är medveten om att endast en del av de småplantor som planteras kommer att klara sig och har med det i beräkningarna. Småplantor lämpar sig bäst när det handlar om att föryngra beståndet i ett skogsområde eftersom det efterliknar det naturliga förloppet.
Förvaltningen har en trädplan där behovet av trädplantering på olika platser i Bromma noteras och följs upp. Där har önskemål om tall och björk noterats på olika platser i Nockeby. Även om det inte upprättas skötselplaner för alla områden så följs utvecklingen upp genom återkommande insatser och vid behov även genom återplantering.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
I ett medborgarförslag till Bromma stadsdelsnämnd föreslår en medborgare att trafiksäkerhetsåtgärder ska genomföras på Alpvägen 1 till 9 i Bromma. Medborgaren menar att trafiksituationen på sträckan är mycket osäker på grund av felaktig körning, hög hastighet, avsaknad av trottoar samt tunga transporter. Medborgaren föreslår åtgärder i form av farthinder, gångpassage/trottoar samt ökad skyltning och övervakning.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Bromma stadsdelsnämnd har ombetts att yttra sig över en motion till kommunfullmäktige. Ledamot Thomas Wihlman (C) föreslår att staden inför orosanmälan för äldre personer samt arbetar för att synliggöra arbetet.
Stadsdelsförvaltningen ställer sig bakom motionens intentioner, att det ska vara enkelt att veta vart man ska kunna vända sig om man som äldre själv, anhörig, tjänsteperson eller privatperson känner oro för en person i sin närhet. Förvaltningen vill dock framhålla att det redan i dagsläget finns möjlighet att framföra oro om en äldre person. Det kan göras genom att kontakta respektive stadsdel alternativt vända sig till kontaktcentret Äldre direkt. Vid inkommen
oro, arbetar förvaltningen uppsökande för att komma i kontakt med den äldre och ge information och möjlighet till stöd. Förvaltningen kan konstatera att inte är tillräckligt känt var personer kan vända sig för att lämna eller beskriva sin oro om en äldre person. Förvaltningen tillstyrker därför förslaget gällande att synliggöra vart man kan vända sig för att lämna information i form av oro för äldre.Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett förslag till detaljplan för fastigheterna Eneby 1:1, Ögat 1:1 med flera. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för flerbostadshus och centrumändamål längs Spångavägen vid Beckomberga samt radhus i Eneby. Planen består av tre delområden och möjliggör för cirka 150 hyresrätter i tre till sex våningar med lokaler i bottenvåning samt 14 radhus i två våningar. Förvaltningen anser att en större del av befintlig park bör bevaras genom att flytta radhusbebyggelsen något i sydvästlig riktning.
En större del av parkmarken bör bevaras vid den nya parkentrén vid Styrelseman Sanders väg. Fler alléträd bör om möjligt sparas för att erbjuda skugga och gatugrönska. Tillräcklig yta för snöupplag och dagvatteninfiltration bör finnas mellan gata och bebyggelse.
Placeringen av trevåningshuset i område B innebär ett försvårande av parkskötseln och gör parkmarken mindre tillgänglig för allmänheten.Det planerade skyfallsdiket bakom radhusen föreslås placeras på kvartersmark, separat från den allmänna gångstigen, för att underlätta driften.
Grönkompensationsåtgärder bör genomföras och dessa kan med fördel riktas mot närliggande Eneby lekplats och Enebyparken som har stora behov av upprustning.
Behovet av gruppbostad inom ramen för LSS och SoL bör stämmas av med socialförvaltningen om detta inte redan gjorts.
Större hänsyn kan tas till skala och utformning i befintlig bebyggelse med anledning av att Eneby är utpekat av stadsmuseet som särskilt värdefullt för kulturmiljövården i Stockholm. Med anledning av det långa avståndet till spårbunden trafik bör ett eventuellt behov av utökad turtäthet på busslinje 117 utredas inom ramen för planarbetet.
Trafiksituationen för gående och cyklister som rör sig mellan Hjortronvägen och Spångavägen bör om möjligt förbättras ur säkerhetssynpunkt.
Förvaltningen vill belysa vikten av att hitta rätt aktörer för att bedriva verksamhet i planerade lokaler så att dessa inte riskerar att bli tomställda eller slutna och därmed förlora sitt syfte att skapa en mer levande stadsmiljö.Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
§ 19
Svar på remiss - Motion om att bredda parkeringsövervakningens uppdrag med ett mer serviceinriktat och trygghetsskapande perspektiv
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Johan Nilsson (M) att Stockholms stad ska utöka parkeringsövervakningens uppdrag med syftet att öka tryggheten och servicen till medborgarna. Motionären föreslår att parkeringsvakterna ska bistå med att anmäla brister i stadsmiljön, att ha en direktkontakt med ordningsvakter samt att bistå turister och stockholmare med information.
Förvaltningen ställer sig positiv till att parkeringsvakter skulle bidra med att uppmärksamma fel och brister i stadsmiljön så att dessa snabbare kan åtgärdas. Samtidigt framhåller förvaltningen att den redan höga ärendemängden skulle öka ytterligare, vilket skulle kräva ökade administrativa resurser inom stadens förvaltningar. Förvaltningen ser också att det skulle krävas en ökad samordning med berörda fastighetsägare.
Förvaltningen framhåller också att ett utökat uppdrag skulle innebära ökade upphandlingskostnader för staden och understryker att trafikkontoret, som upphandlande förvaltning, bäst bedömer förslagets genomförbarhet.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Dennis Wedin (M) att staden ska anlägga fler platser för permanent boende på husbåtar.
Stadsdelsförvaltningen har inga invändningar mot förslaget men anser att det bör säkerställas att föreslagen utveckling inte påverkar befintliga bad, allmänhetens tillgång till vattnet och naturvärden på ett negativt sätt.
Vidare vill förvaltningen belysa att förslaget till budget 2025 anger att berörda nämnder ska verka för att tillskapa fler badplatser och bastubad i hela staden. En helhetssyn krävs då dessa funktioner kan göra anspråk på samma ytor. Det bör också fastslås vilken nämnd som har tillsynsansvar för dessa kajplatser.Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till prioriterat gångvägnät för Stockholms stad har tagits fram av trafiknämnden. Det övergripande syftet med förslaget är att locka fler människor att gå. Det prioriterade gångvägnätet pekar ut ett gent nätverk av gångstråk som tillsammans binder samman stadens viktiga målpunkter. I nätet framhålls stråk som fyller en särskilt viktig funktion ur ett fotgängarperspektiv och där många människor rör sig. Materialet anger även framtida eller saknade
länkar som kan bidra till att åstadkomma ett mer gent och sammanhängande gångvägnät.
Förvaltningen efterfrågar förtydliganden avseende skillnaderna i drift-, underhålls- och investeringsnivå jämfört med det övriga gångvägnätet. På de platser där de prioriterade stråken sammanfaller med parkstråk eller andra vägar som stadsdelsförvaltningen ansvarar för är det viktigt att detta förankras
och att det säkerställs att förvaltningen har kapacitet att upprätthålla den standard som förväntas.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Årsprognosen 2024 är positiv med 25,0 mnkr efter fond. Den positiva avvikelsen förklaras i huvudsak till följd av att behovet av äldreomsorg inte ökat som förväntat, sent inkomna statsbidrag och att avtal förhandlats om funktionshinderomsorgen.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av inkomna lex Sarah-rapporter från verksamheter i egen regi och information om rapporter från verksamheter som drivs i enskild regi samt beslut enligt lex Sarah tagna under perioden 2024-10-29 -2024-11-21.
Från verksamheter inom Brommas egen regi har tre rapporter inkommit gällande händelser enligt lex Sarah. Ett beslut har fattats enligt lex Sarah under denna period som berör verksamheter i Brommas egen regi. Ingen information om rapporter och beslut har kommit från enskild regi gällande lex Sarah.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Kommuner har enligt 16 kap 6 f-h §§ socialtjänstlagen (SoL), en skyldighet att rapportera gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL som ej verkställts inom tre månader till Inspektionen för vård- och omsorg (IVO), kommunens revisorer samt till kommunfullmäktige. Samma rapporteringsskyldighet gäller enligt 28 f-h §§ lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), gynnande beslut enligt 9 § LSS.
Under kvartal 3 för 2024 hade avdelning Socialtjänst och fritid 43 beslut som inte verkställts inom tre månader, varav sex beslut inom socialpsykiatrin, 34 beslut inom område funktionsnedsättning samt tre beslut inom individ- och familjeomsorg. Detta är en minskning inom avdelningen med sju beslut jämfört med föregående kvartal (kvartal 2 2024). Av de rapporterade besluten har sju beslut avslutats utan verkställande och nio beslut har verkställts.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Alla kommuner har enligt socialtjänstlagen (SoL) en skyldighet att rapportera gynnande beslut, enligt 4 kap 1 § SoL, som ej verkställts inom tre månader till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), kommunens revisorer och till kommunfullmäktige.
Äldreomsorgen inom Bromma stadsdelsförvaltning har för kvartal 3, 2024 rapporterat totalt 13 individrapporter till IVO avseende beslut som ej verkställts inom tre månader. Merparten av rapporterna gällde beslut om särskilt boende. Den vanligaste orsaken till att besluten inte har verkställas inom tre månader är att den enskilde har valt att tacka nej till de erbjudanden som getts. Det kan till exempel handla om att den enskilde vill bo på ett specifikt boende eller vill avvakta insats ytterligare en tid.
Av det totala antalet rapporterade beslut som ej har verkställts inom tre månader har tre beslut nu verkställts och resterande tio beslut har ännu ej verkställts.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Nämndens ordförande Johan Heinonen önskar stadsdelsnämnden, stadsdelsförvaltningen, all personal ute i verksamheterna i Bromma, de fackliga organisationerna och alla Brommabor god jul och gott nytt år.