Möte 2021-12-16
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
Partierna (M), (L), (MP) och (C) har lämnat en skrivelse till förvaltningen utifrån resultaten i Kartläggning - personer i hemlöshet i Stockholms stad 25 september 2020. I skrivelsen önskar skribenterna att förvaltningen ska redogöra för lägesbilden avseende hemlöshet i stadsdelen samt granska hur arbetet för att minska hemlösheten fortlöper.
Utifrån inkommen skrivelse har förvaltningen genomfört en lokal kartläggning av hemlösheten i stadsdelsområdet. I den lokala kartläggningen har 304 personer rapporterats in, varav 33 procent var kvinnor och 67 procent män.
Av det totala antalet inrapporterade personerna bedöms 28 procent ha ett känt missbruk och samtidiga påtagliga psykiska problem. Förvaltningen kan även konstatera att 18 procent av de inrapporterade personerna varken har ett känt missbruk eller bedöms ha påtagliga psykiska problem. Den lokala kartläggningen visar att 32 procent av antalet inrapporterade hemlösa personer i stadsdelsområdet är förälder till barn under 18 år.
Förvaltningen arbetar fortlöpande för att minska hemlöshet utifrån Stockholms stads program för att motverka hemlöshet 2020-2025 genom att förebygga hemlöshet, att möta akut hemlöshet samt genom att stödja personer mot steget vidare till eget boende. Förvaltningen lägger särskilt fokus på arbetet för att minska hemlöshet bland barnfamiljer.Bilagor
-
229kb Ladda ner dokument
-
865kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
För hela nämndens verksamhetsområde prognostiseras ett överskott om 10,0 mnkr efter resultatöverföringar. Överskottet i prognosen förklaras främst av att reglerna för statsbidrag generalschablon ändrats inför 2021. De nya reglerna innebär att medel förvaltningen fonderade sedan två år tillbaka måste bokföras som intäkter 2021. Om intäkterna inte motsvaras av ökade kostnader redovisas detta som ett positivt resultat i prognosen under verksamhetsområdet Nämnd och administration.
Förvaltningen följer ekonomins utveckling inom varje verksamhetsområde noga samt följdeffekter på verksamhet och ekonomi till följd av pandemin.Bilagor
-
389kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamhetsplanen för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd anger inriktningen för förvaltningens verksamhet under 2022. Verksamhetsplanen knyter an till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål:
• En modern storstad med möjligheter och valfrihet för alla.
• En hållbart växande och dynamisk storstad med hög tillväxt.
• En ekonomiskt hållbar och innovativ storstad för framtiden.
Inom varje inriktningsmål har fullmäktige formulerat mål för verksamhetsområden. Stadsdelsnämnden har i sin planering konkretiserat kommunfullmäktiges mål genom att formulera nämndmål, indikatorer och aktiviteter som väntas bidra till att målen uppnås.
Verksamhetsplanen har utformats i enlighet med stadens integrerade system för ledning och styrning av verksamhet och ekonomi (ILS).Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
665kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
971kb Ladda ner dokument
-
872kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet syftar till att fördela föreningsstöd i form av både verksamhetsstöd och aktivitetsstöd till föreningar inom Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsområde. Fördelning av bidragen sker utifrån en sammanvägning av flertalet faktorer.
Stadsdelsförvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd beviljar föreningsbidrag i sin helhet till två föreningar och delvis till 26 föreningar på sammanlagt 722 000 kronor.
Vidare föreslår stadsdelsförvaltningen avslag på ansökan från en förening utifrån nämndens riktlinjer avseende föreningsbidrag.Bilagor
-
418kb Ladda ner dokument
-
281kb Ladda ner dokument
-
-
En delegationsordning är ett levande dokument som behöver uppdateras regelbundet. Delegationsordningen uppdaterades senast i april 2021.
Sedan senaste uppdateringen har behov av ytterligare tillägg och ändringar uppkommit. Förvaltningen föreslår att de föreslagna tilläggen och ändringarna genomförs och gäller från och med den 17 december 2021.Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden kan begära hjälp av Polismyndigheten och, i särskilda fall, Kriminalvården för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Detta kallas för handräckning.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ger namngivna tjänstepersoner rätt att begära handräckning i nämndens ställe enligt 43 § 1 st. 2 p. LVU.Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
9
Dataskyddsombud enligt dataskyddsförordningen och brottsdatalagen för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd
En omfördelning av arbetsuppgifter har skett inom Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning som innebär att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd behöver utse ett nytt dataskyddsombud enligt dataskyddsförordningen (2016/679) och brottsdatalagen (2018:1177).
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden entledigar Emma Ekelund som dataskyddsombud och utser Micaela Caldegren som dataskyddsombud från och med den 1 januari 2022. Vidare föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att anmäla nytt dataskyddsombud till Integritetsskyddsmyndigheten.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden fattar beslut om insatser till enskilda invånare enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om särskilt stöd till vissa funktionshindrade (LSS).
Enligt SoL och LSS ska kommuner redovisa de gynnande beslut om insatser enligt respektive lagstiftning som inte har kunnat verkställas inom tre månader från beslutsdatum till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Rapporteringsskyldigheten gäller även tidigare rapporterade ärenden som ännu inte har verkställts under närmast föregående kvartal.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning redovisar kvartalsvis till stadsdelsnämnden de ej verkställda besluten som förvaltningen rapporterat till IVO.
Under det tredje kvartalet 2021 har 37 stycken beslut om insatser från Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd inte verkställts inom tre månader. Det berodde främst på att brukaren tackat nej till erbjudande om insats.
Sammanlagt har tre personer tackat nej till erbjudanden om insatser på grund av covid-19.Bilagor
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
11
Remiss av Promemorian En förbättrad förpackningsinsamling – nya roller för kommuner och producenter
Miljödepartementet har tagit fram förslag på nya regler om producentansvar för förpackningar. Förslaget innebär dels att producentansvaret utökas och blir tydligare och dels att kommunen kommer att ta över delar av det operativa ansvaret på producentansvarsorganisationernas bekostnad. Förslaget ska enligt miljödepartementets bedömning leda till en ökad och bättre återvinning där fler sorterar rätt. Detta ska bidra till att Sverige uppfyller EU:s återvinningsmål.
Enligt det nya förslaget ska återvinningsstationerna avskaffas och ersättas med att alla hushåll får fastighetsnära insamling för de vanligaste förpackningsslagen – kartong, papper, plast, färgat och ofärgat glas, metall. Verksamheter som inryms i flerbostadshus och delar avfallsutrymme med hushållen får samsortera sitt avfall med hushållen.
För att möjliggöra en fastighetsnära insamling för alla kommer ansvaret för insamlingen från hushållen att flyttas över till kommunerna. Kommunen kommer även få ansvara över nya lättillgängliga insamlingsplatser, där hushållen kan lägga skrymmande förpackningar och mer ovanliga förpackningsslag, t.ex. trä och textil. Vidare föreslås att förpackningar ska kunna sorteras i utomhusmiljöer där det uppstår mycket förpackningsavfall, t.ex. vid mobila kök. Också detta kommer i kommunerna ansvara för. Kommunens nya uppdrag ska finansieras fullt ut av producentansvarsorganisationerna, genom att de betalar in en avgift till Naturvårdsverket. Naturvårdsverket kommer sedan att beräkna vilken ersättning kommunerna ska ha och betala ut denna kvartalsvis genom Kammarkollegiet.
Allt förpackningsavfall som kommunen samlar in ska sedan överlämnas till producentansvarsorganisationerna för återvinning.
I förslaget framgår också att mottagningsplatser för verksamheternas förpackningsavfall ska anordnas i varje kommun. Verksamheter kommer där kunna lämna sitt avfall utan kostnad oavsett mängd eller frekvens. Mottagningsplatserna ska skötas av en producentansvarsorganisation.
Förvaltningen ser många fördelar med det remitterade förslaget, framför allt att det innebär en förbättrad service till invånarna som nu får lättare att källsortera. Detta i sin tur bör bidra till en ökad återvinning, vilket är i linje med Stockholm stads miljöprogram. Förslaget kan också leda till minskad nedskräpning, vilket är ett prioriterat mål för förvaltningen.Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
12
Stadsdelsdirektörens information
-
A. Förteckning över inkomna protokoll, skrivelser m.m., dnr EÅV 2021/2
B. Delegationsbeslut
C. Protokoll från pensionärsrådet 2021-12-13
D. Protokoll från funktionshinderrådet möte 2021-12-10
E. Protokoll från förvaltningsgruppen 2021-11-30 och 2021-12-07
F. Balanslista över nämndens uppdrag till förvaltningen
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
14
Nämndens frågor
-
15
Överflyttning av vårdnad till särskild förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 a § föräldrabalken (FB)
-
16
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
17
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken (FB)
-
18
Anmälan av sociala delegationens protokoll
-
19
Upphandling av parkskötsel, renhållning och vinterväghållning för kontraktsområdena Enskede-Årsta-Vantör
-
20
Delegering av beslut att vid behov ställa in pensionärsrådets och rådet för funktionshinderfrågors sammanträden 2022
Smittspridningen av coronaviruset (covid-19) ökar i Sverige igen. Regeringen har meddelat att nya restriktioner kan behöva införas för att minska risken för smittspridning.
För att ha en god beredskap om nya restriktioner skulle införas föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden ger stadsdelsdirektören rätt att vid behov besluta om att ställa in pensionärsrådets och rådet för funktionshinderfrågors sammanträden under 2022. Samråd har skett med stadsdelsnämndens presidium i ärendet.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-