Möte 2022-06-16
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
Ett medborgarförslag har inkommit till förvaltningen där förslagsställaren lyfter behovet av lekytor för barn kring Valla torg.
Förslagsställare beskriver hur olika park- och grönytor har tagits och kommer att tas i anspråk på och i nära anslutning till Valla torg. Ytorna för lek och rekreation blir mindre samtidig som flera byggarbetsplatser samtidigt skapar oattraktiva och otrygga vistelseytor.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.Bilagor
-
289kb Ladda ner dokument
-
Ett medborgarförslag har inkommit till förvaltningen där förslagsställaren föreslår upprustning av Stamparkens basket- och fotbollsplan genom en omvandling av tennisbanan till padelbana.
Förvaltningen ställer sig generellt positiv till förslaget och bedömer att aktivitetsinnehållet på gården ska utredas närmre av förvaltningen.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
Ola Gabrielson (MP) inkom den 24 mars 2022 med en skrivelse med ett antal frågor gällande stadsdelens klimatarbete. I ärendet redovisas svar på dessa frågor.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
-
En skrivelse med frågor gällande illegala bosättningar kring Cyklopen har lämnats in till Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelnämnd.
Förvaltningen följer den stadsövergripande rutinen för avhysningar av illegala boplatser samt arbetar tillsammans med andra myndigheter i ärenden gällande illegala bosättningarna.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning har den 24 februari 2022 mottagit en skrivelse från Sverigedemokraterna där de frågar om det finns någon dispens för de naturvårdsinsatser som genomförts i Hagsätraskogens naturreservat under vintern och våren 2022. Sverigedemokraterna önskar även ta del av beslutet kring insatserna.
Förvaltningen har inte sökt dispens för naturvårdsinsatser eftersom de följer föreskrifterna och skötselplanerna för Hagsätraskogens naturreservat. Förvaltningen har efter platsbesök den 24 januari 2022 beställt arbetet av förvaltningens upphandlade entreprenör Jackson Trädvård AB. Förvaltningen bifogar underlag för beställning av utförda arbeten.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelse.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
401kb Ladda ner dokument
-
948kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
För hela nämndens verksamhetsområde prognostiseras en nettokostnadsnivå inom ramen för fastställd budget. Före resultatöverföringar prognostiseras ett underskott om 0,5 mnkr.
Större ekonomisk utmaning för budgethållning finns under året inom verksamhetsområde Individ och Familjeomsorg barn och unga.
Stadsdelsförvaltningen följer noga kostnadsutvecklingen löpande över året inom alla verksamhetsområden och redovisar till nämnden vid kommande månadsprognoser om en eventuell negativ utveckling sker inom fler verksamhetsområden som kan ge en negativ prognos för hela nämndens resultat.
Övergripande ekonomiska osäkerhetsfaktorer under året är:- Pandemi – sjukfrånvaro och påverkan på verksamheter
- Inflation – ger ett ökat kostnadstryck på alla verksamheter
Bilagor
-
362kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning beslöt i samband med det lokala avdelningsvisa arbetet med verksamhetsplanen för 2022 om en gemensam parklek för Östberga i Backen. Detta skulle ske genom att lägga samman Backens parklek med parkleken i Stamparken.
På stadsdelsnämndens sammanträde den 21 april 2022 framkom att nämnden vill att förvaltningen omprövar detta beslut. Det inkom också en skrivelse gällande detta från socialdemokraterna, vänsterpartiet och feministiskt initiativ. I direkt samband med detta upphävde förvaltningen verkställandet av beslutet om sammanläggning.
Förvaltningen avser att hålla såväl Backens som Stamparkens parklekar öppna med varierande program och öppettider under året.
Under perioden april till oktober är mellanstadieverksamheten i Östbergahöjden öppen och bemannad varje dag förutom under sommarlov. Parklekarnas personal alternerar med att ha öppet med ledarledda aktiviteter i Backen respektive Stamparken ungefär varannan dag.
Under perioden november till mars är mellanstadieverksamheten i Östbergahöjden öppen varje dag förutom under helger och lov. Parkleken i Östbergahöjden är öppen varje dag och parkleken i Stamparken har under vinterhalvåret viss popup-verksamhet, exempelvis i form av skridskoaktiviteter, grillning och olika friluftsaktiviteter.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner redovisningen och att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på socialdemokraternas, vänsterpartiets och feministiskt initiativs skrivelse.Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet syftar till att fördela föreningsstöd i form av aktivitetsstöd till föreningar inom Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsområde.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har som mål att genom föreningsbidragen stärka civilsamhället och stödja det lokala föreningslivet.
Det har funnits tillfälle att söka aktivitetsstöd till och med den 30 april. Aktivitetsstöd är en form av bidrag till lokala föreningars kortare och tillfälliga aktiviteter. Aktiviteterna som bidrag söks för ska vara öppna för alla att delta i utan krav på medlemskap.
För att en förening ska beviljas föreningsstöd ska den vara ideell, politiskt och religiöst obunden, följa de lagar och föreskrifter som gäller samt ha de tillstånd som krävs.
Fördelning av bidrag sker utifrån en sammanvägning av flertalet faktorer. Förvaltningen har även möjlighet att göra prioriteringar baserade på lokala behov.
Föreningar som beviljas bidrag gällande aktivitetsstöd för våren 2022 ska lämna in en skriftlig redovisning av bidragens användning senast den 30 april 2023. Stora avvikelser mellan ansökan och genomförd aktivitet kan medföra återbetalningsskyldighet.
Totalt har tolv stycken föreningar ansökt om föreningsbidrag om totalt 1 101 600 kronor. Stadsdelsförvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd beviljar föreningsbidrag i sin helhet till två föreningar och delvis till sju föreningar på sammanlagt 292 000 kronor.
Vidare föreslår stadsdelsförvaltningen avslag på ansökan från tre föreningar utifrån stadsdelsnämndens riktlinjer avseende föreningsbidrag.Bilagor
-
354kb Ladda ner dokument
-
538kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt EU:s vattendirektiv ska samtliga vattenförekomster inom unionen skyddas och återställas så att de uppnår god ekologisk och kemisk status. Bestämmelser om miljön i en vattenförekomst benämns som miljökvalitetsnormer och ansvaret för att en miljökvalitetsnorm följs åvilar kommuner och övriga berörda myndigheter.
Enligt Stockholms stads handlingsplan för god vattenstatus ska lokala åtgärdsprogram tas fram. Genom lokala åtgärdsprogram kan staden visa hur miljökvalitetsnormerna är avsedda att följas och utgör därmed en förutsättning för att staden ska kunna förena sitt bostadspolitiska mål om att bygga 140 000 nya bostäder till år 2030 med skyldigheten att följa miljökvalitetsnormerna för vatten.
Årstaviken påverkas, i likhet med majoriteten av stadens vattenförekomster, av att området kring sjön har förtätats vilket har lett till att livsmiljön för djur och växter förändrats samt att andelen hårdgjord yta ökats med ökad belastning av dagvatten som följd. Årstaviken bedöms idag ha otillfredsställande ekologisk status och uppnår inte god kemisk status. Syftet med det lokala åtgärdsprogrammet är att belysa de huvudsakliga utmaningarna och ge förslag på konkreta åtgärder så att vattenmiljön förbättras till att motsvara miljökvalitetsnormerna.
- För att förbättra vattenkvaliteten har ett antal förslag till åtgärder tagits fram. Åtgärderna syftar till att rena dagvatten från befintlig bebyggelse och infrastruktur, att förbättra den fysiska livsmiljön för växter och djur samt övergripande åtgärder som förbättrad drift och underhåll, miljötillsyn och vidare utredningar.
- Investeringskostnaderna för föreslagna nya dagvattenanläggningar uppskattas till 21-41 miljoner kronor. Årliga driftkostnader för dagvattenanläggningar beräknas till cirka en miljon kronor. Kostnader för utredningar för det fortsatta åtgärdsarbetet har uppskattats till 2,5 miljoner kronor.
- För investeringsåtgärder har det lokala åtgärdsprogrammet likställts med ett projektdirektiv för ett utredningsbeslut enligt Systemstöd för Stora Investeringsprojekt (SSIP), eller stadens investeringsprocesser i övrig. Beslutet innebär därmed att de föreslagna åtgärderna ska utredas vidare och att åtgärderna kan ändras baserat på resultat från utredningen.
- Övriga föreslagna åtgärder som driftinsatser, fördjupande undersökningar och miljötillsyn bör genomföras succesivt av respektive ansvarig nämnd och bolagsstyrelse, baserat på resultat från utredningar och ekonomiska förutsättningar.
- Åtgärderna som föreslås i de lokala åtgärdsprogrammen kan finansieras på olika sätt, till exempel genom VA-taxan eller inom ordinarie budget. Åtgärdsprogrammen innebär inte i sig ett beslut om finansiering och vilka åtgärder som ska genomföras utan detta prövas i stadens ordinarie processer. I och med detta sker också en prioritering mellan och inom de lokala åtgärdsprogrammen.
- De lokala åtgärdsprogrammen är inte juridiskt bindande som ett åtgärdsprogram i miljöbalkens mening, men utgör underlag för att konkretisera hur vattenmyndighetens bindande åtgärdsprogram ska kunna uppfyllas.
- Staden kommer fortlöpande att arbeta med att utveckla processerna för prioritering av åtgärder inom och mellan vattenförekomster på såväl övergripande programnivå som mellan specifika projekt. Dessa prioriteringar kommer att följa stadens övergripande mål om stadsutveckling.
- Arbetet med lokala åtgärdsprogram visar att det finns ett omfattande åtgärdsbehov för stadens vattenförekomster och att vattenmyndigheternas beräkningar av åtgärdskostnaden är underskattad. Effekten av vidtagna åtgärder kommer även att dröja då återhämtningsprocesserna i ekologiska system tar tid.
Bilagor
-
531kb Ladda ner dokument
-
573kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
Stadsdelsnämnden fattar beslut om insatser till enskilda invånare enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Enligt SoL och LSS ska kommuner redovisa de gynnande beslut om
insatser enligt respektive lagstiftning som inte har kunnat verkställas inom tre månader från beslutsdatum till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Rapporteringsskyldigheten gäller även tidigare rapporterade ärenden som ännu inte har verkställts under närmast föregående kvartal.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning redovisar kvartalsvis till stadsdelsnämnden de ej verkställda besluten som förvaltningen rapporterat till IVO.
Under det första kvartalet 2022 har 53 stycken beslut om insatser från Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd inte verkställts inom tre månader. Totalt verkställdes tolv beslut, åtta avslutades utan verkställighet och 33 beslut var fortsatt ej verkställda vid kvartalets slut. Under det första kvartalet har inga brukare rapporterats avstått från insatser med anledning av covid-19 pandemin.
Förvaltningen ser vid aktuell rapportering en positiv utveckling där flertalet beslut inom Social omsorg äldre verkställts eftersom den enskilde valt att påbörja sina insatser igen.
Förvaltningens bedömning är att kvartalets redovisning inte ger konsekvenser för stadsdelsnämndens invånare beroende på kön utan att redovisningen speglar könsfördelningen inom aktuella insatser.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd lägger redovisningen av rapporteringen till IVO för kvartal 1 år 2022 av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till handlingarna.Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
Bestämmelserna om lex Sarah innebär att var och en som fullgör uppgifter inom socialtjänsten eller i verksamhet enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska medverka till att den verksamhet som bedrivs och de insatser som genomförs är av god kvalitet. Den nämnd som ansvarar för verksamhet inom socialtjänsten eller enligt LSS ska fastställa rutiner för bestämmelserna om lex Sarah.
Stadsdelsförvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd reviderar sin rutin för lex Sarah. De förändringar som föreslås är förtydliganden kring ansvarsfördelning, rapportering, utredning, uppföljning och dokumentation. Vidare föreslår stadsdelsförvaltningen att den reviderade rutinen börjar gälla från och med den 1 september 2022.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
739kb Ladda ner dokument
-
-
14
Uppföljning inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning – gruppbostäderna i Vantör Attendo – 2022
Det finns sex gruppbostäder i Vantör för personer med funktionsnedsättningar som drivs av Attendo LSS AB. En avtalsuppföljning har gjorts för att se om gruppbostäderna följer avtal och anbud.
Förvaltningen bedömer att Attendo LSS AB bedriver en välfungerande verksamhet och följer avtal och anbud i väsentliga delar.
Gruppbostäderna har ett fungerande ledningssystem och bedriver ett systematiskt kvalitets- och förbättringsarbete. Den sociala dokumentationen bedöms till största del vara fungerande.
Det finns behov av viss utveckling kring några områden.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner rapporten.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
En delegationsordning är ett levande dokument som behöver uppdateras regelbundet. Delegationsordningen uppdaterades senast i mars 2022. Sedan senaste uppdateringen har behov av ytterligare uppdateringar uppkommit inom Social omsorg barn och unga.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner de föreslagna uppdateringarna och att de gäller från och med den 17 juni 2022.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stad har, genom äldrenämnden, ingått ett ramavtal för Smarta lås i hemtjänsten med Swedlock AB.
Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som hanteras inom stadsdelsnämndens verksamhetsområde.
Om en annan part behandlar personuppgifter för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd räkning, på stadsdelsnämndens uppdrag, är den parten ett personuppgiftsbiträde till stadsdelsnämnden. Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd behöver i de fallen ingå ett personuppgiftsbiträdesavtal med personuppgiftsbiträdet.
Äldrenämnden har tecknat ett personuppgiftsbiträdesavtal med leverantören Swedlock AB. Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har möjlighet att ingå i äldrenämndens personuppgiftsbiträdesavtal.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ger förvaltningschef vid äldreförvaltningen i uppdrag att enligt 7 kap. 5 § kommunallagen (2017:725) teckna personuppgiftsbiträdesavtal för nyckelfri hemtjänst på nämndens vägnar.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret i Stockholms stad har skickat ut detaljplan för en del av Hammarbyhöjden 1:1, vid Blåsutvägen i stadsdelen Johanneshov, på remiss till stadsdelsnämnden.
Detaljplanen ämnar att möjliggöra en bostadsutveckling av 60 hyresrätter i två flerbostadshus vid Blåsutvägen i anslutning till Blåsutparken. Planförslaget medför även att den befintliga hundrastgården och utegymmet ska omlokaliseras inom Blåsutparken.
Detaljplanen innebär även en hantering av mötet mellan befintlig gång- och cykelväg och angöringsvägen till den nya bebyggelsen.
Förvaltningen är generellt positiv till detaljplanen med synpunkter främst kring mötet mellan befintlig gång- och cykelväg och planerad angöringsväg.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
615kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret i Stockholms stad har skickat detaljplan del av Örby 4:1, vid Vedstapeln, till Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd på remiss.
Planförslaget innebär cirka 70 seniorbostäder, fördelade på tre flerbostadshus i två till tre våningar. Detaljplanen ämnar respektera omgivningen genom god utformning och placering av huskropparna med en positiv övergång mellan de närliggande bostadskvarteren.
På framsidan av bostadsutvecklingen planeras förgårdsmark för att möta det befintliga villaområdet över Sågverksgatan. På baksidan av bostadsutvecklingen planeras parkmark och flerbostadshus.
Den befintliga gång- och cykelvägen planeras dras om.
Förvaltningen är positiv till planförslaget som möter behovet för seniorbostäder i stadsdelen och ser närheten till tunnelbanan som god tillgänglighet för ett seniorboende.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
938kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet bereder ansökningar från Stockholms stads restauranger om serveringstillstånd för spritdrycker, vin, öl och andra jästa alkoholhaltiga drycker. De svarar även för tillsyn av restauranger som beviljats serveringstillstånd.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har fått ansökan om serveringstillstånd på remiss. Remissen inkom den 25 maj 2022. Genom att skicka ansökningar om serveringstillstånd på remiss till stadsdelsnämnderna ges en möjlighet att yttra sig om nyetablering av serveringsställen och sena serveringstider.
Förvaltningen föreslår att nämnden tillstyrker ansökan om serveringstillstånd för Spigamadre AB, Gullmarsvägen 42F, 120 39 Årsta, måndag till söndag mellan klockan 11:00 – 21:00 till allmänheten i restaurang samt mellan klockan 11:00 – 20:00 till allmänheten på uteservering.Bilagor
-
571kb Ladda ner dokument
-
20
Stadsdelsdirektörens information
-
21
Anmälningar för kännedom
-
22
Stadsdelsnämndens frågor
-
23
Lokal upphandling av verksamhetsdrift för Vantörs gruppbostäder 2022
-
24
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
25
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § föräldrabalken
-
26
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § föräldrabalken