Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare och dag för justering
Godkännande av dagordning
Författaren av medborgarförslaget föreslår att förvaltningen anlägger en discgolfbana i Margaretaparken, som ligger i stadsdelen Gamla Enskede. Enligt författaren passar discgolf för både unga och äldre och utövande av sporten har olika hälsofrämjande effekter.
Parken är populär och välbesökt och förvaltningen bedömer att det på grund av den begränsade ytan inte är lämpligt att anlägga en discgolfbana där. Vidare bedömer förvaltningen att en discgolfbana inte är helt förenlig med parkplanens ambition för parkens utveckling, eftersom att det skulle kunna påverka parkens historiska karaktär.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.
Bilagor
Förvaltningen har tagit emot en skrivelse från Christina Petersson (C) om barnfamiljer i vandrarhem. Författaren undrar varför det händer att barnfamiljer flyttar ifrån SHIS bostäder till tillfälliga boendelösningar och frågar förvaltningen om hur många barnfamiljer som de senaste två åren, av Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd, blivit placerade på vandrarhem eller liknande temporära boenden när deras beviljade boende hos SHIS löpt ut.
Förvaltningen håller med författaren om att SHIS utgör en viktig verksamhet och att det är viktigt att barn har trygga och stadigvarande boenden. Inom förvaltningen pågår ett intensivt arbete för att motverka att barnfamiljer ska leva i osäkra boendeförhållanden. Trots det händer det ibland att barnfamiljer står utan stadigvarande bostad av olika anledningar. Cirka 20 barnfamiljer har under 2023 och 2024 beviljats bistånd till tillfälligt boende efter att de flyttat ut från SHIS av Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd. Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Verksamhetsplanen för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd anger inriktningen för förvaltningens verksamhet under 2025. Verksamhetsplanen knyter an till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål:
Inom varje inriktningsmål har fullmäktige formulerat mål för verksamhetsområden. Stadsdelsnämnden har i sin planering konkretiserat kommunfullmäktiges mål genom att formulera nämndmål, indikatorer och aktiviteter som väntas bidra till att målen uppnås.
Verksamhetsplanen har utformats i enlighet med stadens integrerade system för ledning och styrning av verksamhet och ekonomi (ILS).
Bilagor
Ärendet syftar till att redovisa prognos på helårsutfall för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd.
För hela nämndens verksamhetsområde prognostiseras ett underskott om 26,3 mnkr före resultatöverföringar och ett underskott om 15,0 mnkr efter resultatöverföringar. För investeringar prognostiseras ett överskott om 5,0 mnkr. Prognostiserad avvikelse på helår motsvarar 0,9 procent före resultatöverföring och 0,5 procent efter resultatöverföring jämfört med justerad budget.
Förbättringen mot föregående prognos beror till stor del på ökade intäkter.
Underskottet är störst inom individ- och familjeomsorg till barn och unga till följd av fortsatt mycket höga vård- och omsorgskostnader. Framförallt har kostnaderna för HVB och arvoderade familjehem ökat kraftigt jämfört med föregående år, bland annat på grund av många och komplexa ärenden. I novemberprognosen har intäkterna inom verksamhetsområdet ökat och vissa kostnader har minskat något, vilket förbättrat prognosen.
Utmaningarna inom barn och unga, gällande både ekonomi och verksamhet, kommer enligt förvaltningens bedömning kvarstå och hänsyn till detta har tagits i planeringen för 2025.
Förvaltningen har under flera år arbetat med att bygga upp en beredskap och resurser för att hantera svängningar i ekonomin och bibehålla en rättssäker och noggrann myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning.
Ett kontinuerligt arbete pågår för att följa den ekonomiska utvecklingen och förvaltningen bevakar ett antal kostnadsdrivande faktorer inom flera verksamhetsområden. Förvaltningen bedriver inom samtliga verksamhetsområden en tydlig, stram och prioriterad styrning av både ekonomi och verksamhet.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner månadsrapport för november 2024.
Bilagor
Nämnden har tidigare beslutat om en beloppsgräns för periodisering av intäkter och kostnader om 20 000 kronor. Nämnden ansvarar för att fatta beslut om ny beloppsgräns och vad som anses vara ett väsentligt belopp. Förvaltningen ser ett behov att öka beloppsgränsen med hänsyn till förvaltningens årsomslutning och nivån på tidigare periodiseringar.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd beslutar att fastställa 50 000 kronor per tillfälle som väsentligt belopp för periodisering av intäkter och kostnader. Förvaltningen föreslår även att ärendet justeras omedelbart.
Bilagor
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd kan som huvudregel delegera beslutanderätt till presidiet, sociala delegationen, en politiker i nämnden, en anställd i Stockholms stad eller en automatiserad beslutsfunktion. Syftet med att delegera beslutanderätt är att avlasta nämnden från rutinartade ärenden och möjliggöra en effektivare förvaltning.
Nämnden beslutar årligen i december om en ny delegationsordning för följande år. Förvaltningen har genomfört en översyn av nämndens delegationsordning inför 2025 och tagit fram ett förslag till nämnden.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd fastställer delegationsordningen att gälla från och med den 1 januari 2025.
Bilagor
Stadsdelsnämnderna har hand om bidragsgivning till föreningar med utpräglat lokal verksamhet. Ärendet syftar till att fördela föreningsbidrag i form av verksamhets- och aktivitetsstöd till föreningar inom Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsområde.
Föreningsbidrag beviljas i regel endast till ideella föreningar och ges inte till aktörer med odemokratiska värderingar eller som uppmuntrar eller möjliggör våldsbejakande extremism. Inför verksamhetsåret 2025 har föreningar kunnat söka föreningsbidrag mellan den 1 augusti och den 30 september 2024.
Totalt har 37 föreningar ansökt om föreningsbidrag, fördelat över 48 ansökningar. Det totala ansökningsbeloppet uppgår till 4 077 098 kronor. Samtliga ansökningar och kompletteringar har inkommit i tid.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens förslag till fördelning av föreningsbidrag om 935 000 kronor för verksamhetsåret 2025
Bilagor
Regler för ljud- och bildupptagning under Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds öppna sammanträden
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har uppdragit åt förvaltningen att ta fram ett förslag på regler för ljud- och bildupptagning under stadsdelsnämndens öppna sammanträden i syfte att förebygga integritetskränkningar.
Justitieombudsmannen (JO) har konstaterat att en nämnd kan besluta om ordningsregler som innebär att åhörare vid ett öppet sammanträde inte får fotografera eller filma.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnds öppna sammanträden inleds med en allmän frågestund med möjlighet för allmänheten att ställa frågor till politikerna. Förvaltningen föreslår att förbud ska gälla mot ljud- och bildupptagning under den allmänna frågestunden.
Förvaltningen föreslår att ljud- och bildupptagning ska vara tillåtet under sammanträdet efter den allmänna frågestunden, förutsatt att kameran är riktad mot politiker och tjänstepersoner.
Bilagor
Stadsdelsnämnden fattar beslut om insatser till enskilda invånare enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Enligt SoL och LSS ska kommuner redovisa de gynnande beslut om insatser enligt respektive lagstiftning som inte har kunnat verkställas inom tre månader från beslutsdatum till IVO. Rapporteringsskyldigheten gäller även tidigare rapporterade ärenden som ännu inte har verkställts under närmast föregående kvartal.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning redovisar kvartalsvis till stadsdelsnämnden de ej verkställda besluten som förvaltningen rapporterat till IVO.
Rapporteringen för kvartal 3 år 2024 visar en ökning med åtta beslut jämfört med kvartal 2. Inom Social omsorg vuxen – funktionsnedsättning och socialpsykiatri noteras en ökning med fem ej verkställda beslut. Social omsorg barn och unga visar en ökning med ett ej verkställt beslut. Social omsorg äldre visar en ökning med två ej verkställda beslut. Vid rapporteringsperiodens slut fanns 30 beslut som var fortsatt ej verkställda, vilket är en ökning med fyra ej verkställda beslut jämfört med kvartal 2 år 2024.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd lägger redovisningen av rapporteringen till IVO för kvartal 3 år 2024 av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till handlingarna.
Bilagor
Inriktningsärende – Friliggande gruppbostad för personer med funktionsnedsättning enligt lagen om stöd och service (LSS 9:9)
Stadsdelsnämnderna har tidigare haft ett ansvar för att öka antalet bostäder med särskild service (grupp - och servicebostäder) i staden. Från och med budgetåret 2022 övergick beställaransvaret för dessa bostäder till socialnämnden.
Detta inriktningsbeslut har som syfte att fastställa principer och mål som ska vägleda planering och uppförande av en gruppbostad enligt LSS. Beslutet baseras på stadens funktionsprogram för bostäder med särskild service enligt SoL och LSS samt för stödboenden.
I stadens boendeplan 2024-2034 noteras en brist på bostäder för personer med funktionsnedsättningar enligt LSS och SoL, och behovet förväntas öka. Socialförvaltningen planerar att beställa en ny gruppbostad på fastigheten Tjärdalen 7, som ska hyras av stadsdelsförvaltningen.
Boendet är en friliggande gruppbostad med sex lägenheter och gemensamhetsytor med en total yta på 343 kvadratmeter. Det kommunala bolaget Micasa beräknar tillträde till gruppbostaden år 2028.
Den totala årshyran för gruppbostaden är cirka 2,4 miljoner kronor. Nettohyreskostnaden för gruppbostaden uppgår år 1-3 till cirka 700 kr per lägenhet per dygn och förväntas sedan minska från år 4 till cirka 340.
Enskede- Årsta- Vantörs stadsdelsförvaltning föreslår att:
Stadsdelsnämnden godkänner inriktningsärende för projektering av en friliggande gruppbostad enligt LSS på fastigheten Tjärdalen 7 i Hagsätra till en uppskattad hyreskostnad om cirka 2,4 miljoner kronor per år.
Socialförvaltningen förslår att:
Socialnämnden godkänner inriktningsärende för projektering av en friliggande gruppbostad enligt LSS på fastigheten Tjärdalen 7 i Hagsätra.
Bilagor
En ledamot har avsagt sig sin plats i Farstas, Enskede-Årsta-Vantörs och Skarpnäcks stadsdelsnämnders gemensamma råd för funktionshinderfrågor. Funktionsrätt Stockholms stad har översänt förslag till fyllnadsnominering till den vakanta platsen.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner Ulf Olssons avsägelse från uppdraget och inval av Yvonne Holmberg till det gemensamma rådet för funktionshinderfrågor för återstående tid av mandatperioden.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat Prioriterat gångvägnät för Stockholms stad på remiss till Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. För att uppmuntra fler invånare att gå har staden tagit fram ett prioriterat gångnät, som del av implementeringen av stadens gångplan. Prioriterade gångstråk har delats upp i kategorierna huvudgångstråk, stadslivsstråk, framtida stråk och strategiska kopplingar. Inom respektive område finns det råd för planering och utformning.
Förvaltningen anser att ambitioner i staden om att förbättra möjligheter att gå är positivt ur ett miljö- såväl som ett hälsomässigt perspektiv. Ett utpekat prioriterat gångnät skulle kunna bidra till bättre förutsättningar för fotgängare på sikt, men förvaltningen har en del synpunkter framförallt kopplade till genomförbarhet.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat en motion om möjligheterna att bada i vattnet vid Hammarby sjöstad på remiss till Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd och andra berörda. Motionärerna föreslår att staden ska utreda olika alternativ för att möjliggöra bad i Hammarby sjöstad, samt att staden tillsammans med andra aktörer och intressenter ska möjliggöra för bad i området.
Hammarby sjöstad ligger utanför Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsområde, men förvaltningen bedömer att en badplats där skulle uppskattas av stadsdelsområdets invånare, särskilt av de som bor i de norra delarna.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat en motion om att staden ska förbättra möjligheterna att bo permanent i husbåtar i Stockholm på remiss till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Motionären föreslår att kommunfullmäktige ska ge berörda nämnder och bolagsstyrelser i uppdrag att genomföra en husbåtssatsning på Norr Mälarstrand samt att uppdra till kommunstyrelsen att utreda förutsättningarna för att möjliggöra fler kajplatser över hela staden.
Förvaltningen anser att staden skulle kunna utreda möjligheterna att förbättra förutsättningarna för permanent boende i husbåtar. Inom stadsdelsområdet bedömer förvaltningen att sträckan utmed Årstaviken är den enda plats som skulle kunna passa för kajplatser. Majoriteten av sträckan ligger däremot inom Årstaskogens naturreservat och det är inte förenligt med dess syfte att anlägga kajplatser och dra ledningar för vatten och avlopp där.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion som föreslår att staden ska börja tillämpa regeln 3-30-300 till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Motionärerna föreslår att staden ska börja tillämpa principen 3-30-300, för att säkerställa att alla stadens invånare har god tillgång till grönska. Principen bygger på att alla ska kunna se minst tre träd från sin bostad, skola och arbetsplats, att varje kvarter i en stad ska ha minst 30 procents krontäckningsgrad och att alla invånare ska ha som längst 300 meter från sin bostad till ett grönområde.
Förvaltningen håller med motionärerna om att träd och stadsnära grönska är positivt för miljö, klimat och människors hälsa. Stadens arbete med att värdera grönytor i stadsutvecklingen anser förvaltningen kan utvecklas och bli mer konsekvent genom tillämpning av nyckeltal eller riktlinjer. 3-30-300- principen kan vara ett stöd i detta, men förvaltningen anser att den skulle behöva anpassas till Stockholms kontext.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion om att motverka den rasideologiska miljön till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd för yttrande. För att motverka att barn och unga attraheras av den rasideologiska extremistmiljön och radikaliseras vill motionären att staden utvecklar utbildningar med syfte att öka kännedomen om symboler och uttryck kopplat till den rasideologiska miljön.
Förvaltningen konstaterar att arbetet mot våldsbejakande extremism är en del av stadens brottsförebyggande arbete. På stadens intranät finns många olika stödresurser för arbetet samlade. Några av dessa stödresurser är webbutbildningar och utbildningsmaterial. Inom staden finns redan en framtagen grund- och fördjupningsutbildning inom ämnet. Dessa utbildningar håller en hög kvalitet. Förvaltningen håller däremot med motionären med om att dessa utbildningar bör hållas levande så att innehållet är fortsatt relevant och uppdaterat.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Remiss av Motion om att samordna och stödja stadsdelarnas arbete med inrättande av så kallade ”fritidsbibliotek"
Kommunstyrelsen har remitterat en motion med ett förslag om att staden ska ta fram stadsgemensamma riktlinjer för fritidsbibliotek till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd.
Förvaltningen är positiv till att staden tar fram stadsgemensamma riktlinjer för en fritidsbiblioteksverksamhet för att säkerställa att alla invånare, oavsett var de bor i Stockholm, får ta del av en likvärdig verksamhet. Förvaltningen tycker riktlinjerna för fritidsbibliotek bör inkorporera ett barnrätts-, jämställdhets- och tillgänglighetsperspektiv.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd är remissinstans för betänkande om ett nytt regelverk för hälsodataregister, statens offentliga utredningar (SOU) 2024:57. Utredningen har föreslagit en ny uppgiftsinsamling, skapat ändamålsenliga regler för att förbättra hälso- och sjukvården samt folkhälsan och säkerställt att regler utformas så att de skyddar den personliga integriteten.
Det nya regelverket innehåller viktiga förändringar som kan stärka vårdens datainsamling och forskningsmöjligheter. Samtidigt innebär det utmaningar i fråga om integritet och implementering. För att regelverket ska kunna nå sin fulla potential bör särskild vikt läggas vid att minimera risken för integritetsintrång och att stödja vårdgivare i deras anpassning till de nya kraven.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Stadsdelsdirektörens information
Anmälningar för kännedom
Redovisning av delegationsbeslut
Stadsdelsnämndens frågor
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 § FB