Möte 2024-04-18
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har mottagit ett medborgarförslag med önskemål om att Högdalens fritidsgård ska ha öppet på fredagskvällar med öppettiderna kl. 17-23.
Förvaltningen anser att det i nuläget inte är aktuellt att utöka öppettiderna på Högdalens fritidsgård med fredagskvällar eftersom förslaget inte ryms inom befintlig budget. Förvaltningen behöver fördela befintliga resurser i olika stadsdelar för att kunna möjliggöra att så många ungdomar som möjligt får tillgång till en fritidsverksamhet. Förvaltningen bedömer att det finns ett tillgängligt utbud med andra närliggande fritidsgårdsverksamheter som har öppet på fredagskvällar i Rågsved och Hagsätra.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har mottagit en skrivelse från Peter Backlund (L), Henrik Virro m.fl. (M) och Christina Petersson (C) om Svedmyrabadet. I skrivelsen ställer skribenterna frågor kring vad som gjorts och planeras för att säkra verksamhetens framtid.
Förvaltningen delar skribenternas uppfattning om att Svedmyrabadet som verksamhet är viktig och en uppskattad och hälsofrämjande mötesplats för personer med funktionsnedsättning. Den lokal där verksamheten är belägen står inför stora renoveringsbehov. Förutom att lokalen vid en renovering skulle behöva hållas stängd under minst ett år, så skulle kostnaderna för lokalen öka.
Förvaltningen bedömer att frågan om verksamhetens framtida utveckling, lokalisering och finansiering är en stadsövergripande process som behöver fastställas genom ett stadsövergripande beslut.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen mottog den 22 februari 2024 en skrivelse från Emelie Wassermann (SD). I skrivelsen beskrivs den kommunövergripande verksamheten Svedmyrabadet som vänder sig till personer med funktionsnedsättning och är lokaliserad i stadsdelsområdet.
I skrivelsen konstateras att lokalens hyreskontrakt löper ut den 30 september 2024 varpå frågor ställs till förvaltningen om Svedmyrabadets framtid.
Förvaltningen anser att Svedmyrabadet som verksamhet är viktig och vet att den är en uppskattad och hälsofrämjande mötesplats för personer med funktionsnedsättning. Den lokal där verksamheten är belägen står inför stora renoveringsbehov. Förutom att lokalen vid en renovering skulle behöva hållas stängd under minst ett år, så skulle kostnaderna för lokalen öka kraftigt.
Förvaltningen bedömer att frågan om verksamhetens framtida utveckling, lokalisering och finansiering är en stadsövergripande process som behöver fastställas genom ett stadsövergripande beslut.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
-
6
Underlag för budget 2025 med inriktning för 2026 och 2027 för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd
Enligt stadsledningskontorets anvisningar för Underlag för budget 2025 med inriktning för 2026 och 2027 ska nämnderna beskriva och analysera de kommande årens utveckling och konsekvenserna för staden. Utvecklingsbehov och strategiska prioriteringar ska redovisas. Satsningarna ska vara kopplade till nämndens kärnverksamhet, uppföljningsbara och ha beaktat direktiven till alla nämnder och bolag. Vidare ska lokala utvecklingsbehov för att främja hållbarhet och motverka stadens socioekonomiska segregation redovisas.
Förvaltningen redovisar strategiska och prioriterade frågor med fokus på frågor och faktorer som bedöms ha störst påverkan på verksamhetens utveckling och ekonomi under perioden. Utgångspunkter är befolkningsutvecklingen, konsekvenser utifrån den pågående inflationen, andra omvärldsfaktorer samt förändringar i den egna verksamheten.
Bilagor
-
587kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet syftar till att redovisa prognos på helårsutfall för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Prognosen lämnas per verksamhetsområde och baseras på föregående månad.
För hela nämndens verksamhetsområde prognostiseras ett underskott om 20,6 mnkr före resultatöverföringar och ett underskott om 15,5 mnkr efter resultatöverföringar. För investeringar prognostiseras ett utfall inom fastställd budget.
I samband med stadsdelsnämndens behandling av månadsrapporten för februari 2024 lämnade Hassan Jama m.fl. (V), Kristina Öberg m.fl. (S) och Peter Dannqvist (MP) ett gemensamt särskilt uttalande där det framgick att de såg en positiv utveckling inom flera verksamhetsområden. De konstaterade samtidigt att den sammantagna avvikelsen mellan helårsprognos och budget var fortsatt negativ och uppmanade därför förvaltningen att ytterligare skärpa ekonomi- och verksamhetsstyrningen i syfte att snarast åstadkomma ett ekonomiskt resultat i enlighet med budget och återkomma med en prognos som inte visar underskott i verksamheten.
Förvaltningen bedriver inom samtliga verksamhetsområden en tydlig, stram och prioriterad styrning av ekonomi och verksamhet. Det innebär att prognostiserad avvikelse på helår, mellan utfall och budget, redan i månadsrapporten för mars minskar motsvarande 10,0 mnkr jämfört med förra månadsrapporten. Marsprognosen motsvarar därmed 0,8 procents avvikelse före resultatöverföring och 0,6 procent avvikelse efter resultatöverföring jämfört med nuvarande justerad budget.
Förvaltningen har under flera år arbetat med att bygga upp en beredskap och resurser för att hantera snabba svängningar i ekonomin och säkerställa att lagreglerade verksamheter och insatser kan garanteras. Ett kontinuerligt arbete pågår för att följa den ekonomiska utvecklingen och förvaltningen bevakar ett antal kostnadsdrivande faktorer. Handlingsplaner uppdateras för att möta ekonomiska utmaningar inom berörda verksamheter.
Förvaltningen avser att fortsätta detta prioriterade arbete med tydligt fokus på ekonomistyrning och senast i samband med tertialrapport 1 för 2024 redovisa en prognos för verksamheten inom fastställd budget.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner månadsrapport för mars 2024.
Bilagor
-
543kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden kan begära hjälp av Polismyndigheten och i särskilda fall Kriminalvården för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Detta kallas för handräckning.
Stadsdelsnämnden kan förordna särskilt namngivna tjänstepersoner att begära handräckning i nämndens ställe enligt 43 § 1 st. 2 p. LVU. I samband med personalförändringar behöver stadsdelsnämnden besluta om ett nytt förordnande. Personalförändringar har skett vid avdelning Social omsorg barn och unga och en ny avdelning har tillkommit under hösten 2023.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ger namngivna tjänstepersoner rätt att begära handräckning i nämndens ställe enligt 43 § 1 st. 2 p. LVU.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms allmänna lokala ordningsföreskrifter anger att hundar ska hållas kopplade på offentlig plats, med undantag för de områden där staden har anordnat hundrastplatser. Varje hundrastplats ska vara utpekad på kartan i ordningsföreskrifterna. När förvaltningen anlägger eller tar bort en hundrastgård behöver kommunfullmäktige fatta ett beslut som medger det.
Detta tjänsteutlåtande rör två hundrastgårdar i stadsdelarna Högdalen och Rågsved. Hundrastgården i Högdalen är befintlig men den har inte lagts till i de lokala ordningsföreskrifterna. Den andra hundrastgården ligger i Rågsveds naturreservat, i stadsdelen Rågsved. I närområdet finns det idag en hundrastgård som förvaltningen ska avveckla, och hundrastgården i Rågsveds naturreservat är en kompensationsåtgärd för det.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd hemställer hos kommunfullmäktige att lägga till de två hundrastgårdarna från detta tjänsteutlåtande i de lokala ordningsföreskrifterna.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har i kommunfullmäktiges tre senaste budgetar fått i uppdrag att samordna arbetet med att etablera en kulturplats i Snösätra tillsammans med andra relevanta nämnder och externa aktörer. Som en del i uppdraget för 2022 ingick att öppna en popup-kulturplats under sommaren 2022. Sedan sommaren 2023 har Kulturkvarter Snösätra drivit kulturplatsen och har sedan den 15 maj 2023 ett arrendeavtal med exploateringskontoret och ett samarbetsavtal med Enskede-Årsta-Vantör sdf. Dessa avtal löper ut per den 14 maj 2024 och både exploateringskontoret och Enskede-Årsta-Vantör sdf har för avsikt att teckna nya avtal med Kulturkvarter Snösätra.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner samarbetsavtalet med Kulturkvarter Snösätra.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
378kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har arbetat fram ett samrådsförslag till detaljplan som möjliggör tre nya byggnader med totalt cirka 20 bostäder inom fastigheterna Punkteringen 3 & 7 i stadsdelen Örby. Del av planområdet planläggs som parkmark, bland annat för att möjliggöra en gång- och cykelkoppling mellan Årdalavägen och Ludgovägen.
Förvaltningen ställer sig positiv till planförslaget men efterfrågar att stadsbyggnadskontoret utreder möjligheterna att förbättra miljön för fotgängare och cyklister vid Ludgovägens vändplan i det fortsatta planarbetet.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
Stockholms stads avfallsplan har reviderats och skickats ut på remiss. Stockholm ska enligt Miljöbalken ha en avfallsplan som beskriver hur avfallshanteringen ser ut i dagsläget, vilka mål staden har samt åtgärdsförslag för att nå målen.
Förslag på ny avfallsplan sträcker sig mellan år 2025-2030 och innefattar revideringar av den befintliga planen utifrån ny och kommande lagstiftning tillsammans med skarpare krav från globala, nationella, regionala samt stadens egna klimat- och miljömål.
Avfallsplanen består av fyra huvudmål som har delats upp i mer detaljerade delmål. Varje delmål har åtgärder för att uppnå målen med utsedd ansvarig eller ansvariga part. Nytt för avfallsplanen är tydligt framtagna indikatorer för uppföljning.
Förvaltningens synpunkter på avfallsplanen är främst kopplade till de frågor som rör förvaltningens egna eller gemensamma ansvar för avfallshantering.Bilagor
-
421kb Ladda ner dokument
-
599kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stads kommunikationsprogram är ett styrande dokument för nämnders och bolagsstyrelsers kommunikationsarbete.
Förvaltningen ser det som positivt att ett nytt kommunikationsprogram tagits fram och att programmet understryker behovet att anpassa kommunikationen till olika målgruppers behov och förmåga att ta till sig olika sorters information.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsledningskontoret har tagit fram ett förslag till reviderade riktlinjer för stadens arbete mot våldsbejakande extremism, som beslutas av kommunstyrelsen. Riktlinjerna är ett styrdokument som anger inriktning för stadens arbete mot våldsbejakande extremism som nu har uppdaterats med en ny struktur och som tydliggör ansvarsfördelning för stadens nämnder och bolagsstyrelser. Detta i enlighet med stadens gällande styrdokument, samverkans-överenskommelse med Polisregion Stockholm, samt aktuell lagstiftning.
I enlighet med stadens Trygghetsprogram har även de nya riktlinjerna fått två utsedda fokusområden i stadens arbete mot våldsbejakande extremism – förebyggande arbete och riktade sociala insatser, där bland annat stadsdelsnämnderna har särskilt pekats ut som ansvariga för ett flertal insatser.
Förvaltningen ser positivt på förslaget till revideringen av riktlinjerna som tydliggör och konkretiserar stadens samlade arbete mot våldsbejakande extremism, samt kopplingen till det förebyggande arbetet och riktade sociala insatser.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
720kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
En remiss om en motion skriven av centerpartiet gällande avhopparverksamhet för kvinnor har inkommit till förvaltningen från kommunstyrelsen. I motionen framhålls att den organiserade brottsligheten är ett av Sveriges allvarligaste samhällsproblem och att det blivit allt vanligare att tjejer/kvinnor dras in i gängkriminalitet. Motionären föreslår att kommunfullmäktige beslutar:
- Att inrätta en avhopparverksamhet med samlad specialkompetens för kvinnor som önskar att lämna gängkriminalitet
- Att säkerställa att den information som ges ut gällande stadens avhopparverksamhet även riktas till tjejer/kvinnor
Förvaltningen instämmer i att den organiserade brottsligheten är ett allvarligt samhällsproblem samt att den som vill lämna en kriminell livsstil ska beredas vägar ut ur kriminaliteten som är anpassade till olika behov, hotbilder och typer av utsatthet. Vidare instämmer förvaltningen med förslaget om att information om stadens avhopparverksamhet även behöver riktas till tjejer/kvinnor.
Förvaltningen vill poängtera att insatser alltid behöver individanpassas oavsett könstillhörighet utifrån varje enskild persons individuella behov. Förvaltningens sammantagna bedömning är att förvaltningens lokala avhoppsverksamhet utifrån nuvarande arbetssätt med individuella bedömningar tillgodoser behoven oavsett könstillhörighet.Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
16
Stadsdelsdirektörens information
-
17
Anmälningar för kännedom
-
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har under åren 2020-2023 fått kommunfullmäktiges uppdrag att samordna arbetet med att etablera en kulturplats i Snösätra tillsammans med andra relevanta nämnder och externa aktörer.
Ett projektdirektiv och projektplan togs fram för projektet 2021 och projektet löpte på till den 31 december 2023. Projektet har avrapporterat arbetet till stadsdelsnämnden genom fem lägesrapporter. Slutrapporten summerar projektets arbete och hur väl målen har uppfyllts.
Efter projektets avslut ansvarar projektägaren tillsammans med övriga representanter i den strategiska styrgruppen för att ta emot projektets resultat och föra resultaten vidare.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner och lägger slutrapporten till handlingarna.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
686kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen genomförde 2020 en upphandling för parkinvesteringar tillsammans med Farstas, Hägersten-Liljeholmens, Skarpnäcks, Skärholmens och Älvsjös stadsdelsförvaltningar. Enligt avtalets tilldelningsbeslut ska förvaltningarna i första hand avropa uppdrag från Bite mark och anläggning Sverige AB och i andra hand Abtot mark och anläggning.
Stadsdelsförvaltningen genomför årliga uppföljningar av ramavtalsleverantörerna, med syfte att säkerställa hög kvalitet i de uppdrag som avropas. I årets uppföljning bedömer förvaltningen att kvaliteten på Bite mark och anläggning Sverige AB:s utförda arbeten uppnår en godtagbar kvalitet. Eftersom Abtot mark och anläggning AB inte har utfört några arbeten för förvaltningen har någon uppföljning inte varit aktuell.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner rapporten om uppföljning av avtal för parkinvesteringar.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
20
Redovisning av delegationsbeslut
-
21
Stadsdelsnämndens frågor
-
22
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
-
23
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
-
24
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 § FB
-
25
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 § FB
-
26
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 a § FB
-
27
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 a § FB
-
28
Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 a § FB
-
29
Anmälan av behov av särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 9 § FB
-
30
Begäran om jävsprövning