Hoppa över navigering
  •   1

    Val av justerare och dag för justering

  •   2

    Fastställande av dagordning

  • Gustav Johansson m.fl. (M) har lämnat in en skrivelse om Region Stockholms neddragningar av busstrafiken i stadsdelsområdet. De anser att Östberga drabbas särskilt hårt av detta och undrar därför hur förvaltningen samverkar med Region Stockholm för att säkerställa att kollektivtrafiken till Östberga är fungerande och tillräckligt omfattande. De undrar också om förvaltningen och staden vidtar åtgärder för att kompensera för den minskade busstrafiken.

     

    Stadsdelsförvaltningens inställning är att minskad busstrafik till och från Östberga är problematisk. Förutsättningarna för en stadsdelsförvaltning att samverka direkt med Region Stockholm kring kollektivtrafikens utformning är däremot begränsade. Vidare beskriver förvaltningen att det är svårt att anpassa planeringen av fysiska åtgärder i stadsmiljön efter neddragningar i busstrafiken som kommer med kort varsel. Huvudinriktningen från stadens sida bör enligt förvaltningen vara att fortsätta utveckla kopplingarna för fotgängare och cyklister, oavsett vilka beslut som Region Stockholm fattar.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  • Emelie Wassermann (SD) har inkommit med en skrivelse om ett pågående Idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Nya Rågsveds Folkets Hus.

    Nämnden godkände i maj 2023 ett förslag att ingå ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) med föreningen Nya Rågsveds Folkets Hus. Överenskommelsen handlar om att Nya Rågsveds Folkets Hus publicerar och till viss del administrerar ett gemensamt kalendarium för nätverket Vårt Rågsved på deras hemsida. Det gemensamma kalendariet har funnits på föreningens startsida sedan augusti 2023 och flera olika åtgärder har vidtagits för att uppmuntra och underlätta för idéburna aktörer att publicera i kalendariet. Förvaltningen och föreningen planerar att fortsätta uppmuntra ideella aktörer att publicera i kalendariet och marknadsföra kalendariet till allmänheten.

    Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  • Ärendet syftar till att redovisa prognos på helårsutfall för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Prognosen lämnas per verksamhetsområde och baseras på föregående månad.

    För hela nämndens verksamhetsområde prognostiseras ett underskott om 30,6 mnkr före resultatöverföringar och ett underskott om 25,5 mnkr efter resultatöverföringar. För investeringar prognostiseras ett utfall inom fastställd budget.

    Vid bokslutet 2023 redovisades ett underskott om 61,4 mnkr före resultatöverföring och ett underskott om 25,7 mnkr efter resultatöverföring. Avvikelsen motsvarade 2,3 procent före resultatöverföring och 1,0 efter resultatöverföring jämfört mot justerad budget. Februariprognosen motsvarar 1,1 procents avvikelse före resultatöverföring och 0,9 procent avvikelse efter resultatöverföring mot nuvarande justerad budget.

    Förvaltningen bedömer att det fortsatt förekommer stora ekonomiska osäkerhetsfaktorer som riskerar att fortsätta generera ett ökat kostnadstryck även under 2024. Det finns bland annat risker för ekonomiska utmaningar gällande vård- och placeringskostnader, volymökningar av insatser samt antal hushåll inom ekonomiskt bistånd. Individ- och familjeomsorg för barn och unga har tidigt på året noterat mycket höga vårdkostnader och äldreomsorgen noterar ett ökat inflöde av ärenden med mycket stora omvårdnadsbehov och hög ålder kombinerat med komplexa sjukdomstillstånd.

    Förvaltningen har arbetat under flera år med att bygga upp en beredskap och resurser för att hantera snabba svängningar i ekonomin och säkerställa att lagreglerade verksamheter och insatser kan garanteras. Ett kontinuerligt arbete pågår för att följa den ekonomiska utvecklingen och förvaltningen bevakar ett antal kostnadsdrivande faktorer. Handlingsplaner har tagits fram, uppdateras och inarbetats i flera verksamheter för att möta ekonomiska utmaningar.

    Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner månadsrapport för februari 2024.

    Bilagor

  • Stadsdelsnämnden fattar beslut om insatser till enskilda invånare enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

    Enligt SoL och LSS ska kommuner redovisa de gynnande beslut om insatser enligt respektive lagstiftning som inte har kunnat verkställas inom tre månader från beslutsdatum till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Rapporteringsskyldigheten gäller även tidigare rapporterade ärenden som ännu inte har verkställts under närmast föregående kvartal.

    Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning redovisar kvartalsvis till stadsdelsnämnden de ej verkställda besluten som förvaltningen rapporterat till IVO.

    Under det tredje kvartalet har 53 beslut om insatser från Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd inte verkställts inom tre månader. Det berodde på flera olika anledningar, främst på att brukaren tackat nej till erbjudande om insats, att brukaren inte valt utförare eller haft specifika önskemål. Besluten gällde 30 kvinnor respektive 23 män.

    Rapporteringen för kvartal 4 2023 visar en minskning om sex beslut. Inom Social omsorg vuxen – funktionsnedsättning och socialpsykiatri syns en ökning om två ej verkställda beslut och inom Social omsorg äldre noteras en minskning om sju ej verkställda beslut jämfört med kvartal 3.

    Vid rapporteringsperiodens slut fanns 28 beslut som var fortsatt ej verkställda, jämfört med 44 beslut för kvartal 3 2023, en minskning om 16 beslut.

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd lägger förvaltningens redovisning av rapporteringen till IVO av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS för kvartal 4 år 2023 till handlingarna.

    Bilagor

  • Nämnden kan med stöd av 6 kap. 37 § och 7 kap. 5-8 §§ kommunallagen (2017:725) delegera beslutanderätt i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Vid delegation överförs rätten att fatta beslut från nämnden till delegaten. Delegation skapar utrymme för nämnden att kunna koncentrera sig på ärenden som är särskilt betydelsefulla och principiella. Delegation möjliggör också en effektivare förvaltning genom att beslutsvägarna blir kortare och handläggningen snabbare.

    Nämnden beslutade den 14 december 2023 om en delegationsordning för 2024. Lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende träder i kraft den 1 april 2024. Lagen skapar behov av delegation för att effektivisera handläggningen.

    Förvaltningen avser att justera nämndens delegationsordning på sammanträdet i maj enligt behov utifrån den nya lagen och då avlasta nämnden enligt delegationsordningens syfte.

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd delegerar rätten att fatta beslut gällande 3 kap. 3 §, 4 kap. 1 §, 4 kap. 8 §, 5 kap. 1 § och 8 kap. 7 § Lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende till sociala delegationen, enligt 6 kap. 37 § kommunallagen (2017:725), från och med 1 april 2024 till och med 24 maj 2024.

    Bilagor

  • Lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende träder i kraft den 1 april 2024. I denna lag finns bestämmelser om förutsättningarna och förfarandet för att bevilja ett barn skyddat boende tillsammans med en vårdnadshavare, när barnet har två vårdnadshavare och den andra vårdnadshavaren inte samtycker till insatsen.

    Den 2 januari 2024 förordnade stadsdelsnämnden ledamöter att fatta beslut enligt LVU och LVM. Förordandet behöver kompletteras med bestämmelserna inom Lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende.

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd förordnar ordförande samt 1:e vice ordförande i nämnden samt ordförande och ledamöter i sociala delegationen rätt att besluta enligt 4 kap. 1 §, 5 kap. 1 § och 5 kap. 4 § Lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende från och med den 1 april 2024 till och med den 1 januari 2025.

    Vidare föreslår förvaltningen att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd delegerar ovan nämnda ledamöter att från och med den 1 april 2024 till och med den 1 januari 2025, i brådskande fall, enligt 6 kap. 39 § kommunallagen (2017:725) besluta på stadsdelsnämndens vägnar att begära biträde av Polismyndigheten för att genomföra beslut om skyddat boende eller om en omedelbar sådan insats enligt 8 kap. 7 § i Lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende.

    Bilagor

  • Stadsdelsnämnden gav i inriktningsärende dnr EÅV 2022/57 förvaltningen i uppdrag att fortsätta utreda en ny förskola på Vintrosagatan i Hagsätra. För den fortsatta utredningen för att ta fram handlingar till ett genomförandeärende behöver förvaltningen beställa Förslagshandlingsskede av fastighetsägaren SISAB. Förslagshandlingsskedet beräknas kosta 3 774 100 kr. Kostnaden kommer ingå i den framtida hyran förutsatt att förvaltningen tecknar hyresavtal för den nya förskolan. Avbryts projektet, oavsett anledning, kommer upparbetade kostnader att faktureras förvaltningen. I det föregående skedet Utredningsskede har det upparbetats 3 375 842 kr.

    Bilagor

  • Stadsdelsnämnden gav i inriktningsärende dnr EÅV 2022/646 förvaltningen i uppdrag att fortsätta utreda en ny förskola inom fastigheten Klassfotot i Högdalen, Trollesundsskogen. För den fortsatta utredningen för att ta fram handlingar till ett genomförandeärende behöver förvaltningen beställa Förslagshandlingsskede av fastighetsägaren SISAB. Förslagshandlingsskedet beräknas kosta 4 820 000 kr. Kostnaden kommer ingå i den framtida hyran förutsatt att förvaltningen tecknar hyresavtal för den nya förskolan. Avbryts projektet, oavsett anledning, kommer upparbetade kostnader att faktureras förvaltningen. I det föregående skedet Utredningsskede har det upparbetats 2 837 458 kr.

    Bilagor

  • På stadsdelsnämndens sammanträde 16 november 2023 fick förvaltningen i uppdrag att komma med förslag på hur Stackens parkleksverksamhet kan drivas vidare.

    Förvaltningen har utrett olika möjligheter som finns att driva en parkleksverksamhet i Stacken samt utrett möjligheten att driva en parkleksverksamhet i Milanparken, i centrala Hagsätra.

    Utifrån ett främjande och förebyggande perspektiv visar utredningen att barn och unga i centrala Hagsätra i större grad saknar tillgång till en meningsfull fritid. Mot denna bakgrund föreslår förvaltningen att:

    Förvaltningen håller Stacken öppen och driver en parkleksverksamhet på deltid i Stacken under 2024 i väntan på möjligheten att hyra parkleksbyggnaden i Milanparken.

    Förvaltningen etablerar en parkleksverksamhet i Milanparken under 2025, vilket medför att Stackens parkleksverksamhet upphör i samband med etableringen av Milanparken.

    Kommande parkleksplan kan föreslå ytterligare prioriteringar för utveckling av parklekarna i stadsdelsområdet.

    Förvaltningen förslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd etablerar en ny parkleksverksamhet i Milanparken senast under 2025. Förvaltningen föreslår även att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd håller Stacken öppen som parkleksverksamhet på deltid i avvaktan på inhyrning av parkleksbyggnaden i Milanparken och att Stacken därefter finns fortsatt kvar som lekpark.

    Bilagor

  • Förvaltningen bedömer att följsamheten till de överenskommelser om idéburet offentligt partnerskap (IOP) som Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd haft under 2023 överlag har varit god och gett bra resultat.

     

    Resultatet av överenskommelsen med Nya Rågsveds Folkets Hus har, enligt förvaltningens bedömning, inte till fullo motsvarat det förväntade resultatet. Förvaltningen föreslår därför att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd säger upp överenskommelsen med Nya Rågsveds Folkets Hus och att överenskommelsen upphör att gälla från och med den 1 juli 2024.

     

    Vidare föreslår förvaltningen att nämnden lägger rapporten till handlingarna.

    Bilagor

  • Stadsbyggnadskontoret har arbetat fram ett planförslag som möjliggör påbyggnad med två våningar på befintlig byggnad inom fastigheten Görväln 1, i stadsdelen Årsta. Planförslaget ger planstöd för centrumverksamhet och 40-45 bostäder. Inom ramarna för planbestämmelsen centrumverksamhet ryms bland annat de vårdinrättningar och kontor som finns där idag, men som saknar planstöd.

    Förvaltningen ställer sig positiv till planförslaget. I det fortsatta planarbetet efterfrågar förvaltningen att stadsbyggnadskontoret säkerställer att det står samma antal bostäder överallt i planförslaget, samt att de redovisar placeringen av föreslagen markparkering. Vidare föreslår förvaltningen att stadsbyggnadskontoret ser över om utökade dagvattensåtgärder är möjliga.

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  • Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning har fått Stockholms stads program för idrott, motion och friluftsliv 2024-2028 på remiss av kommunstyrelsen.

    Förvaltningen välkomnar Stockholms stads program för idrott, motion och friluftsliv 2024-2028. Förvaltningen ställer sig positiv till ett stadsövergripande program som fokuserar på att alla stockholmare oavsett bakgrund och stadsdelsområde ska ha samma förutsättningar till ett aktivt liv. Förvaltningen lämnar några synpunkter kring programmets innehåll.

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  • Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har fått en remiss från kommunstyrelsen. Ärendet gäller ett förslag som syftar till att säkerställa kompetensförsörjningen och skapa goda arbetsvillkor där heltidsarbete är norm.

    Att minska antalet deltidsanställningar på Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning skulle inom flera av verksamheterna innebära att enskilda medarbetares arbete behöver förläggas på flera arbetsställen under en arbetsdag. Förvaltningen önskar en stadsgemensam tydlighet i hur en mer flexibel hållning till arbetssätt och arbetsställe ska hanteras. Förvaltningen ser det också som önskvärt att ett samverkat och enhetligt vägledande material tas fram centralt kring detta.

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  •   16

    Stadsdelsdirektörens information

  •   17

    Anmälningar för kännedom

  • En uppföljning har genomförts för att se om Mersmak Enskede följer avtal och anbud.

    Förvaltningen bedömer att verksamheten är en fungerande verksamhet som följer avtal och anbud. Verksamheten tillagar och levererar varierad och näringsrik mat.

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner redovisningen.

    Bilagor

  •   19

    Redovisning av delegationsbeslut

  •   20

    Stadsdelsnämndens frågor

  •   24

    Upphandling av dagligvarudistribution

Det finns inga sammanträden att visa än

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.