Möte 2020-01-30
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
2
Fastställande av dagordning
-
3
Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)
-
4
Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)
-
5
Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)
-
6
Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)
-
Protokoll från sociala delegationens sammanträden den 17 december och 30 december 2019 samt den 7 januari och 21 januari 2020 anmäls.
-
8
Information från förvaltningen
-
Välkommen att presentera ditt inskickade medborgarförslag, framföra synpunkter eller ställa frågor till stadsdelsnämnden. Allmänhetens frågestund startar klockan 18.00.
-
10
Yttrande till IVO avseende kontroll av tillstånd för konsulentverksamhet och stödboende barn och unga 16-20 år
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar socialnämndernas kontroll av tillstånd för konsulentverksamhet och stödboende för barn och unga. IVO vill ha svar på vilka verksamheter som nämnden använder och om nämnden kontrollerar att dessa verksamheter har tillstånd från IVO att bedriva sin verksamhet. Det underlag som IVO har begärt bifogas som bilaga till detta tjänsteutlåtande. Sammanställningen visar att förvaltningen i majoriteten av ärenden placerar i verksamheter som finns med i Stockholms stads ramavtal eller på en lista över verksamheter som har tillstånd. I ärenden där förvaltningen gör placeringar utanför ramavtal så kontrolleras tillstånd vanligtvis genom att fråga verksamheterna eller inhämta information från deras hemsida. I några ärenden saknas dokumentation som styrker att verksamhetens tillstånd har kontrollerats innan placeringen gjordes. Förvaltningen kommer att ta fram och implementera arbetssätt för att kontrollera tillstånd i samband med placeringar.
Bilagor
-
307kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
-
Under perioden 26 november 2019 – 7 januari 2020 har sju medborgarförslag lämnats in till Södermalms stadsdelsnämnd. Nämnden beslutar om förslagen ska beredas av förvaltningen eller hanteras på annat sätt, utifrån förslag från förvaltningen.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om att införa sopsortering i samtliga parker inom Södermalms stadsdelsområde. Ett utbyggt system för sopsortering innebär, enligt förslagsställaren, minskad nedskräpning vilket bidrar till lägre kostnad för städning och sanering.
Stadsdelsförvaltningen uppskattar förslaget som innebär att möjligheterna att källsortera förpackningar i stadsdelsområdets parker utvecklas. Förvaltningen anser dock att det saknas ett samband mellan förbättrad möjlighet till källsortering och minskad nedskräpning.
För att minska risken för att skräpkorgarna blir överfyllda och därigenom leda till nedskräpning i anslutning till dessa, har förvaltningen i pågående upphandling avseende skötsel av parkmark ställt funktionskravet att skräpkorgar aldrig får bli fulla. Vid behov, och då ekonomiskt utrymme finns, kommer även förvaltningen utöka kapaciteten på skräpkorgarna.
Förvaltningen kommer löpande se över möjligheten att tillföra fler källsorteringsstationer på lämpliga platser i parkerna med många parkbesökare. Det är enligt förvaltningen viktigt att källsorteringsstationerna placeras på ett sådant sätt att de inte riskerar att användas för hushållssopor då det är otillåtet och snabbt fyller kärlen.
Ansvaret att samla in matavfall ligger i första hand hos respektive fastighetsägare. Att införa matavfallssortering i parkerna är enligt förvaltningen inte praktiskt genomförbart då det kräver att kärlen är låsta eller att dessa bevakas så att annat avfall inte hamnar i kärlen.Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
13
Medborgarförslag om flytt av servicegruppens materialupplag vid Zinkens Väg till utrymme under Ringvägen
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om att flytta servicegruppens materialupplag vid Zinkens Väg till ett intilliggande utrymme under Ringvägen med syftet att öka tryggheten i området. I förslaget ingår även att se över tryggheten i Ånghästparken genom att exempelvis se över belysningen och genomföra beskärningsåtgärder på buskage.
Stadsdelsförvaltningen ser positivt på förslagsställarens engagemang för att göra det aktuella området trevligare och tryggare.
Förvaltningen har behov av ytor där material såsom skräpkorgar, grus etc. kan lagras. Förvaltningen avser därför att under år 2020 närmare utreda möjligheten att anlägga ett upplagsområde på ytan under Ringvägen utifrån de krav som finns beträffande bland annat brandsäkerhet.
För att öka tryggheten i Ånghästparken har förvaltningen under hösten 2019 genomfört slyröjningsåtgärder för att erhålla bättre siktförhållanden och därigenom bidragit till ökad trygghetsupplevelse i parken.
Eftersom ansvaret för belysningsfrågorna ligger hos trafiknämnden föreslår stadsdelsförvaltningen att stadsdelsnämnden överlämnar den del av medborgarförslaget som omfattar översyn av belysningen i Ånghästparken till trafiknämnden för vidare hantering.Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
908kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden beslutade vid nämndsammanträdet den 26 september 2019 att ge förvaltningen i uppdrag att bereda medborgarförslaget. Medborgarförslaget bifogas som bilaga 1.
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har översänt för yttrande ett förslag till detaljplan med syftet att möjliggöra ett nytt flerbostadshus med cirka 12 nya bostäder och lokaler i bottenvåningen mot Högbergsgatan på en obebyggd del av fastigheten Bergsgruvan Större 9.
Stadsdelsförvaltningen ser positivt på att planförslaget innebär att det nya huset utformas i samklang med kvarteret i övrigt och att det särskilt anpassas till det befintliga bostadshuset.
Förvaltningen noterar att den idag obebyggda gården med träd, buskar och gräsmatta till stora delar kommer att tas bort vid ett genomförande av planen. Enligt förvaltningen är det därför viktigt att se över möjligheten till kompensationsåtgärder på den gårdsyta som blir kvar så att förlusten av stadsdelsområdets sammanlagda grönstruktur begränsas. Förvaltningen noterar dock att den föreslagna gården endast kommer att rymma begränsade planteringsytor och merparten utgöras av hårdgjord yta. Detta innebär en utmaning beträffande hantering av dagvatten och upprätthållande av ekosystemtjänster på platsen. Genom att ta bort det befintliga trädet innebär det en påverkan för stadsmiljön i området, såväl estetiskt som biologiskt.Bilagor
-
317kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har översänt för yttrande ett detaljplaneförslag som innebär att kvarteret Båtsmannen Större 19, på Folkungagatan 70, ges möjlighet att kompletteras med cirka 12 lägenheter i ett gårdshus.
Stadsdelsförvaltningen ser positivt på att planförslaget innebär att det planerade gårdshuset ges ett minimalt fotavtryck för att spara yta till bostadsgården och därmed möjlighet att bevara befintliga ekosystemtjänsterna så långt som möjligt.
Enligt förvaltningen är det viktigt att kompensationsåtgärderna på den gårdsyta som blir kvar hanterar förlusten av stadsdelsområdets sammanlagda grönstruktur. Förvaltningen konstaterar att projektet innebär en förlust av tre större träd med påverkan på platsens ekosystemtjänster. I förslaget presenteras dock goda ambitioner att kompensera detta genom att tillföra genomsläppliga ytor med gräs och grus, gröna tak och växtbeklädda pergolor.
Förvaltningen ser positivt på förslagets ambition till ökade möjligheter till lek på gården trots att gårdsytan minskar.
Förvaltningen har inga önskemål om gruppbostäder i projektet då
det totala antalet bostäder i projektet är så pass begränsat.Bilagor
-
290kb Ladda ner dokument
-
351kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fick i uppdrag i budget 2019 att revidera Stockholms stads miljöprogram 2016-2019 i samarbete med berörda nämnder och bolagsstyrelser.
Stockholm ska vara världsledande i det globala arbetet med att förverkliga Parisavtalets målsättningar, där staden intar rollen som en internationell förebild i det globala miljö- och klimatarbetet. Miljöprogrammet är stadens övergripande styrdokument för klimat- och miljöarbete och utgångspunkt för handlingsplaner och riktlinjer som detaljerar genomförandet för en hållbar utveckling på kort och lång sikt. Arbetet för miljö och klimat ska göra tydliga avtryck och stadens egna verksamheter ska gå före för att visa vägen i arbetet för en klimatsmart och hållbar stad. Programmet har utformats på ett sätt som ska stimulera och stärka samverkan, innovation och kommunikation.
Förvaltningen ställer sig positiv till revideringen av Miljöprogrammet 2020-2023. Ett ökat fokus på klimatfrågan går i linje med Parisavtalet och vikten av att begränsa utsläppen av växthusgaser. Att miljöprogrammet har en sammanhållande funktion över stadens andra miljö- och klimatrelaterade planer ger en tydlighet och överskådlighet för förvaltningen. Genom programmet blir det också tydligt hur staden bidrar till nationella miljömål och de globala hållbarhetsmålen. Genomförandet av åtgärder för att uppfylla miljöprogrammets ambitioner kräver i vissa fall investeringar som förvaltningen har svårt att hitta finansiering till inom fastställda budgetramar.Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fick i uppdrag i budget 2019 att revidera Strategin för ett fossilbränslefritt Stockholm 2040, som nu har fått den nya benämningen Klimathandlingsplan 2020-2023 – För ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040.
Förslag till Stockholms stads Klimathandlingsplan 2020-2023 – för ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040 anger hur staden ska nå sina ambitiösa klimatmål, fastlagda i Miljöprogram 2020- 2023. Dessa mål är:- Ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040
- En fossilfri organisation 2030
För perioden 2020-2023 redovisas konkreta åtgärder för minskade utsläpp av växthusgaser som ska leda till att etappmålet om högst 1,5 ton CO2 per invånare nås. Förvaltningen ställer sig positiv till revideringen av Klimathandlingsplanen 2020-2023. Med denna handlingsplan höjer staden ambitionsnivån för att möta Parisavtalets åtaganden.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
Södermalms stadsdelsnämnd har från kommunstyrelsen fått en motion på remiss som föreslår att staden ser över sina nuvarande möjligheter att ingripa mot oseriösa fastighetsvärdar och skärpa markanvisningspolicyn.
Motionären föreslår att staden initierar ett arbete i syfte att ta fram ett stadsövergripande register för alla tillsynsärenden av fastigheter, samt se över möjligheterna att ingripa mot oseriösa fastighetsvärdar och vid behov initiera förslag om nya riktlinjer.
Förvaltningen har inga synpunkter rörande motionen. Frågan ligger utanför stadsdelsnämndens styrning och kompetensområde.
Förvaltningen föreslår att tjänsteutlåtandet överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen.Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Espresso 55, Hornsgatan 55. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
315kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Esso Italian Bistro, Lugnets allé 56. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
306kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Christers matsal, Hammarby Fabriksvägen33. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Handpicked Wines Sweden, Bondegatan 21. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
305kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Ölkällan, Hornsgatan 104. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
295kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade enligt delegation från stadsdelsnämnden anmäls vid sammanträdet.
-
Protokoll från rådets sammanträde den 21 januari 2020 anmäls.
Bilagor
-
Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde den 20 januari 2020 anmäls.
-
29
Övriga frågor
-
§ 1
Val av justerare och dag för justering
-
§ 2
Fastställande av dagordning
-
§ 3
Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)
-
§ 4
Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)
-
§ 5
Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)
-
§ 6
Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)
-
Protokoll från sociala delegationens sammanträden den 17 december och 30 december 2019 samt den 7 januari och 21 januari 2020 anmäls.
-
§ 8
Information från förvaltningen
-
§ 9
Allmänhetens frågestund
-
§ 10
Yttrande till IVO avseende kontroll av tillstånd för konsulentverksamhet och stödboende barn och unga 16-20 år
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar socialnämndernas kontroll av tillstånd för konsulentverksamhet och stödboende för barn och unga. IVO vill ha svar på vilka verksamheter som nämnden använder och om nämnden kontrollerar att dessa verksamheter har tillstånd från IVO att bedriva sin verksamhet. Det underlag som IVO har begärt bifogas som bilaga till detta tjänsteutlåtande. Sammanställningen visar att förvaltningen i majoriteten av ärenden placerar i verksamheter som finns med i Stockholms stads ramavtal eller på en lista över verksamheter som har tillstånd. I ärenden där förvaltningen gör placeringar utanför ramavtal så kontrolleras tillstånd vanligtvis genom att fråga verksamheterna eller inhämta information från deras hemsida. I några ärenden saknas dokumentation som styrker att verksamhetens tillstånd har kontrollerats innan placeringen gjordes. Förvaltningen kommer att ta fram och implementera arbetssätt för att kontrollera tillstånd i samband med placeringar.
Bilagor
-
Under perioden 26 november 2019 – 7 januari 2020 har sju medborgarförslag lämnats in till Södermalms stadsdelsnämnd. Nämnden beslutar om förslagen ska beredas av förvaltningen eller hanteras på annat sätt, utifrån förslag från förvaltningen.
Bilagor
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om att införa sopsortering i samtliga parker inom Södermalms stadsdelsområde. Ett utbyggt system för sopsortering innebär, enligt förslagsställaren, minskad nedskräpning vilket bidrar till lägre kostnad för städning och sanering.
Stadsdelsförvaltningen uppskattar förslaget som innebär att möjligheterna att källsortera förpackningar i stadsdelsområdets parker utvecklas. Förvaltningen anser dock att det saknas ett samband mellan förbättrad möjlighet till källsortering och minskad nedskräpning.
För att minska risken för att skräpkorgarna blir överfyllda och därigenom leda till nedskräpning i anslutning till dessa, har förvaltningen i pågående upphandling avseende skötsel av parkmark ställt funktionskravet att skräpkorgar aldrig får bli fulla. Vid behov, och då ekonomiskt utrymme finns, kommer även förvaltningen utöka kapaciteten på skräpkorgarna.
Förvaltningen kommer löpande se över möjligheten att tillföra fler källsorteringsstationer på lämpliga platser i parkerna med många parkbesökare. Det är enligt förvaltningen viktigt att källsorteringsstationerna placeras på ett sådant sätt att de inte riskerar att användas för hushållssopor då det är otillåtet och snabbt fyller kärlen.
Ansvaret att samla in matavfall ligger i första hand hos respektive fastighetsägare. Att införa matavfallssortering i parkerna är enligt förvaltningen inte praktiskt genomförbart då det kräver att kärlen är låsta eller att dessa bevakas så att annat avfall inte hamnar i kärlen.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
§ 13
Medborgarförslag om flytt av servicegruppens materialupplag vid Zinkens Väg till utrymme under Ringvägen
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om att flytta servicegruppens materialupplag vid Zinkens Väg till ett intilliggande utrymme under Ringvägen med syftet att öka tryggheten i området. I förslaget ingår även att se över tryggheten i Ånghästparken genom att exempelvis se över belysningen och genomföra beskärningsåtgärder på buskage.
Stadsdelsförvaltningen ser positivt på förslagsställarens engagemang för att göra det aktuella området trevligare och tryggare.
Förvaltningen har behov av ytor där material såsom skräpkorgar, grus etc. kan lagras. Förvaltningen avser därför att under år 2020 närmare utreda möjligheten att anlägga ett upplagsområde på ytan under Ringvägen utifrån de krav som finns beträffande bland annat brandsäkerhet.
För att öka tryggheten i Ånghästparken har förvaltningen under hösten 2019 genomfört slyröjningsåtgärder för att erhålla bättre siktförhållanden och därigenom bidragit till ökad trygghetsupplevelse i parken.
Eftersom ansvaret för belysningsfrågorna ligger hos trafiknämnden föreslår stadsdelsförvaltningen att stadsdelsnämnden överlämnar den del av medborgarförslaget som omfattar översyn av belysningen i Ånghästparken till trafiknämnden för vidare hantering.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om att införa vattenstationer likt de som finns i London.
Att döma av de foton som bilagts medborgarförslaget har Londons vattenstationer likheter med Stockholms vattenutkastare eftersom vattenstrålen i båda fall går nedåt och syftet med anläggningarna är att medborgarna ska kunna fylla på medhavda flaskor.
Förvaltningen har idag ansvar för åtta vattenutkastare där medborgare kan fylla medhavda flaskor med dricksvatten. Förvaltningen har gjort en kostnadsuppskattning för att ersätta en idag avstängd dricksvattenfontän med en vattenutkastare. Kostnaden beräknas uppgå till mellan 0,5 och 1,0 mnkr. Kostnaden för att placera ut en vattenutkastare på en ny plats bedömer förvaltningen till 0,25 - 0,5 mnkr.
I de kommande större parkinvesteringsprojekten Sickla park och Solrosparken kommer förvaltningen att se över möjligheterna för eventuella vattenutkastare. Den relativt höga kostnaden för att anlägga en vattenutkastare gör att förvaltningen anser att det finns andra mer angelägna investerings- och driftåtgärder i stadsdelsområdets parker som bör prioriteras, som exempelvis lagning av trasiga murar och trappor och förnyelse av stadsdelens trädbestånd.Bilagor
-
Stadsbyggnadskontoret har översänt för yttrande ett förslag till detaljplan med syftet att möjliggöra ett nytt flerbostadshus med cirka 12 nya bostäder och lokaler i bottenvåningen mot Högbergsgatan på en obebyggd del av fastigheten Bergsgruvan Större 9.
Stadsdelsförvaltningen ser positivt på att planförslaget innebär att det nya huset utformas i samklang med kvarteret i övrigt och att det särskilt anpassas till det befintliga bostadshuset.
Förvaltningen noterar att den idag obebyggda gården med träd, buskar och gräsmatta till stora delar kommer att tas bort vid ett genomförande av planen. Enligt förvaltningen är det därför viktigt att se över möjligheten till kompensationsåtgärder på den gårdsyta som blir kvar så att förlusten av stadsdelsområdets sammanlagda grönstruktur begränsas. Förvaltningen noterar dock att den föreslagna gården endast kommer att rymma begränsade planteringsytor och merparten utgöras av hårdgjord yta. Detta innebär en utmaning beträffande hantering av dagvatten och upprätthållande av ekosystemtjänster på platsen. Genom att ta bort det befintliga trädet innebär det en påverkan för stadsmiljön i området, såväl estetiskt som biologiskt.Bilagor
-
Stadsbyggnadskontoret har översänt för yttrande ett detaljplaneförslag som innebär att kvarteret Båtsmannen Större 19, på Folkungagatan 70, ges möjlighet att kompletteras med cirka 12 lägenheter i ett gårdshus.
Stadsdelsförvaltningen ser positivt på att planförslaget innebär att det planerade gårdshuset ges ett minimalt fotavtryck för att spara yta till bostadsgården och därmed möjlighet att bevara befintliga ekosystemtjänsterna så långt som möjligt.
Enligt förvaltningen är det viktigt att kompensationsåtgärderna på den gårdsyta som blir kvar hanterar förlusten av stadsdelsområdets sammanlagda grönstruktur. Förvaltningen konstaterar att projektet innebär en förlust av tre större träd med påverkan på platsens ekosystemtjänster. I förslaget presenteras dock goda ambitioner att kompensera detta genom att tillföra genomsläppliga ytor med gräs och grus, gröna tak och växtbeklädda pergolor.
Förvaltningen ser positivt på förslagets ambition till ökade möjligheter till lek på gården trots att gårdsytan minskar.
Förvaltningen har inga önskemål om gruppbostäder i projektet då det totala antalet bostäder i projektet är så pass begränsat.Bilagor
-
Kommunstyrelsen fick i uppdrag i budget 2019 att revidera Stockholms stads miljöprogram 2016-2019 i samarbete med berörda nämnder och bolagsstyrelser.
Stockholm ska vara världsledande i det globala arbetet med att förverkliga Parisavtalets målsättningar, där staden intar rollen som en internationell förebild i det globala miljö- och klimatarbetet. Miljöprogrammet är stadens övergripande styrdokument för klimat- och miljöarbete och utgångspunkt för handlingsplaner och riktlinjer som detaljerar genomförandet för en hållbar utveckling på kort och lång sikt. Arbetet för miljö och klimat ska göra tydliga avtryck och stadens egna verksamheter ska gå före för att visa vägen i arbetet för en klimatsmart och hållbar stad. Programmet har utformats på ett sätt som ska stimulera och stärka samverkan, innovation och kommunikation.
Förvaltningen ställer sig positiv till revideringen av Miljöprogrammet 2020-2023. Ett ökat fokus på klimatfrågan går i linje med Parisavtalet och vikten av att begränsa utsläppen av växthusgaser. Att miljöprogrammet har en sammanhållande funktion över stadens andra miljö- och klimatrelaterade planer ger en tydlighet och överskådlighet för förvaltningen. Genom programmet blir det också tydligt hur staden bidrar till nationella miljömål och de globala hållbarhetsmålen. Genomförandet av åtgärder för att uppfylla miljöprogrammets ambitioner kräver i vissa fall investeringar som förvaltningen har svårt att hitta finansiering till inom fastställda budgetramar.Bilagor
-
Kommunstyrelsen fick i uppdrag i budget 2019 att revidera Strategin för ett fossilbränslefritt Stockholm 2040, som nu har fått den nya benämningen Klimathandlingsplan 2020-2023 – För ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040.
Förslag till Stockholms stads Klimathandlingsplan 2020-2023 – för ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040 anger hur staden ska nå sina ambitiösa klimatmål, fastlagda i Miljöprogram 2020- 2023. Dessa mål är:- Ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040
- En fossilfri organisation 2030
För perioden 2020-2023 redovisas konkreta åtgärder för minskade utsläpp av växthusgaser som ska leda till att etappmålet om högst 1,5 ton CO2 per invånare nås. Förvaltningen ställer sig positiv till revideringen av Klimathandlingsplanen 2020-2023. Med denna handlingsplan höjer staden ambitionsnivån för att möta Parisavtalets åtaganden.
Bilagor
-
Södermalms stadsdelsnämnd har från kommunstyrelsen fått en motion på remiss som föreslår att staden ser över sina nuvarande möjligheter att ingripa mot oseriösa fastighetsvärdar och skärpa markanvisningspolicyn.
Motionären föreslår att staden initierar ett arbete i syfte att ta fram ett stadsövergripande register för alla tillsynsärenden av fastigheter, samt se över möjligheterna att ingripa mot oseriösa fastighetsvärdar och vid behov initiera förslag om nya riktlinjer.
Förvaltningen har inga synpunkter rörande motionen. Frågan ligger utanför stadsdelsnämndens styrning och kompetensområde.
Förvaltningen föreslår att tjänsteutlåtandet överlämnas till kommunstyrelsen som svar på remissen.Bilagor
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Espresso 55, Hornsgatan 55. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Esso Italian Bistro, Lugnets allé 56. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Christers matsal, Hammarby Fabriksvägen 33. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Handpicked Wines Sweden, Bondegatan 21. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Ölkällan, Hornsgatan 104. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Följande beslut fattade enligt delegation från stadsdelsnämnden anmäls vid sammanträdet:
- Anmälan om lex Sarah avseende verksamheter i egen regi, dnr SÖD 2020/13
- Anmälan om lex Sarah avseende verksamheter i enskild regi, dnr SÖD 2020/14
- Anmälan om lex Maria avseende verksamheter i enskild regi, dnr SÖD 2019/1642
- Anmälan om beslut från IVO gällande lex Maria, dnr SÖD 2019/1642
- Anmälan om yttrande till Spelinspektionen 2018-11-20 – 2019-12-31, dnr SÖD 2019/1286
- Nyanställda kvartal 4 2019
- Nytecknade hyreskontrakt 2019
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde den 20 januari 2020 anmäls.
Bilagor
-
§ 29
Övriga frågor