Möte 2022-01-27
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Utbildningsnämnden har utarbetat ett förslag till riktlinjer för mat, måltider och fysisk aktivitet i stadens kommunala förskolor. Riktlinjerna föreslås fastställas av alla stadsdelsnämnder. Syftet med riktlinjerna är att säkerställa att måltidsverksamheten i förskolorna har en likvärdig kvalitet. Riktlinjerna ska även tydliggöra sambandet mellan måltidsverksamhet, fysisk aktivitet och hälsa. Måltiderna ska vara en del av utbildningen och bidra till att uppnå målet att barnen får kunskaper och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan.
Förvaltningen ser positivt på utbildningsnämndens förslag till riktlinjer. För att riktlinjerna ska implementeras i verksamheterna och bidra till att uppnå, samt bibehålla, god kvalitet, anser förvaltningen att det är nödvändigt med kompetensutvecklande insatser för de olika personalgrupperna inom förskolan.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
-
4
Delegation enligt lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) och förordnande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)
Framställan om förordnande enligt LVU och delegation enligt LVM för tjänstemän inom Socialjouren har inkommit från Socialnämnden. Socialnämnden svarar för stadens jourverksamhet inom individ- och familjeomsorg. Den nämnd som svarar för denna verksamhet fattar ett särskilt beslut om vilka tjänstemän som ska ha rätt att begära polishandräckning enligt LVM och LVU.
Beslut om att begära polishandräckning enligt LVM kan delegeras till tjänsteperson medan beslut om att begära polishandräckning enligt LVU inte kan delegeras. Däremot kan särskilda tjänstepersoner förordnas av nämnden att fatta sådana beslut. Delegation att fatta ett beslut innebär således att ett beslut får fattas av innehavare av viss befattning medan förordnande att fatta ett beslut är personligt.
Förvaltningen föreslår nämnden att förordna namngivna tjänstepersoner vid socialjouren rätt att begära polishandräckning för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt LVU samt utse namngivna personer som enligt delegation får besluta om polishandräckning för att få till stånd läkarundersökning enligt LVM och för att föra den enskilde till LVM-vård på sjukhus eller LVM-hem.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsrevisionen har gjort en granskning inom området otillåten påverkan inom socialtjänsten. Granskningen har bland annat skett vid Södermalms stadsdelsförvaltning.
Granskningen visar att medarbetare som utsatts för någon form av hot, våld eller trakasserier upplever att de får det stöd de behöver av sin chef och kollegor. Däremot rapporteras inte samtliga incidenter i stadens incidentrapporteringssystem, vilket försvårar arbetet med uppföljning på en stadsövergripande nivå.
Stadsrevisionen föreslår därför bland annat att förvaltningen säkerställer att föreskrifter, interna riktlinjer och rutiner upprätthålls och efterlevs när det gäller dokumenterad riskbedömning och rapportering av incidenter. Revisonen rekommenderar också att förvaltningen upprättar tydliga och konkreta rutiner för förebyggande av riskhantering och uppföljning av samtliga former av otillåten påverkan.
Förvaltningen delar revisorernas analys och rekommendationer av vad som behöver systematiskt förbättras inom området otillåten påverkan. Södermalms stadsdelsnämnd har i sin verksamhetsplan för 2022 prioriterat otillåten påverkan som ett utvecklingsområde. Förvaltningen kommer att fortsätta utveckla och implementera rutiner i arbetet mot otillåten påverkan för att hindra att förvaltningens medarbetare hamnar i situationer där individer utövar påtryckningar för att otillbörligen påverka beslutsfattande.Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
747kb Ladda ner dokument
-
-
Under december månad 2021 har fyra medborgarförslag lämnats in till Södermalms stadsdelsnämnd. Nämnden beslutar om förslagen ska beredas av förvaltningen eller hanteras på annat sätt, utifrån förslag från förvaltningen.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
418kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
-
7
Medborgarförslag gällande att sätta stenplattor nedför kullen vid kvarteret Alnmåttet, södra änden av Swedenborgsgatan
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om att sätta stenplattor nedför kullen vid kvarteret Alnmåttet, södra änden av Swedenborgsgatan.
Den aktuella platsen har en kraftig lutning som gör det problematiskt utifrån tillgänglighets- och underhållsskäl att anlägga en gångväg, alternativt en plattsatt stig nedför backen.
Rosenlundsparken vid kvarteret Alnmåttet har precis genomgått en omgestaltning i och med att ny bebyggelse byggts intill. Det är möjligt att stigen inte kommer att beträdas i samma omfattning framöver när nu hela parkytan är öppen och människor kan välja att röra sig på större ytor inom parken.
Att människor genar är ett problem på många platser inom stadsdelen och tyvärr inget unikt på denna plats. Spontana stigar uppstår ofta i parkerna och är svåra att undvika.Bilagor
-
333kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande förbättringar i Tanto. I förslaget föreslås att fler bajamajor och en urinoar placeras ut i parken, att ytan framför bangolfens entré iordningställs, att fler skräpkorgar placeras ut i parken samt att hastigheten för cyklister som använder gång- och cykelstråket nedanför Hornsgatan 139 begränsas.
Stadsdelsförvaltningen uppskattar medborgarförslaget då det syftar till att göra parken trevligare för besökare.
Ansvaret att tillhandahålla offentliga toaletter inom staden ligger hos trafiknämnden. Förvaltningen föreslår därför att nämnden överlämnar denna del av medborgarförslaget till trafiknämnden för vidare hantering.
Vad gäller förslaget att iordningställa ytan framför bangolfens entré, kommer förvaltningen ha uppsikt över platsen och vid behov genomföra nödvändig åtgärd för att minimera risken för olycka.
Beträffande förslaget att placera ut fler skräpkorgar i parken arbetar förvaltningen kontinuerligt med att ersätta befintliga trasiga skräpkorgar med nya och större skräpkorgar i Tantolunden och i andra parker inom stadsdelsområdet.
Tillsammans med trafikkontoret planerar förvaltningen att undersöka möjliga åtgärder som kan dämpa hastigheten hos cyklister som använder gång- och cykelvägen längs nedanför Hornsgatan 139.Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
9
Medborgarförslag gällande att ta bort två återstående bänkar i Södermalmsallén och ersätta dessa med utökad plantering eller en hundrastgård
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande att ta bort två återstående bänkar i Södermalmsallén och ersätta dessa med utökad plantering eller en hundrastgård. Bakgrunden till medborgarförslaget är att platsen enligt förslagsställaren är otrygg då det här sker missbruk, narkotikaförsäljning, ordningsstörningar och nedskräpning.
Stadsdelsförvaltningen är medveten om att det under olika perioder varit ordningsproblem på den aktuella platsen.
Med anledning av det medborgarförslag som behandlades av stadsdelsnämnden 2019-02-21, ”Ta bort bänkar i Södermalmsallén öster om Swedenborgsgatan och ersätt med utökad plantering”, dnr 1023-2018-1.2.4, beslutades att på prov flytta två bänkar från den aktuella platsen med förhoppning om minskad störning. Att ta bort samtliga fyra bänkar, vilket föreslogs i medborgarförslaget, skulle enligt nämndens beslut förstöra gestaltningen och den tänkta användningen av platsen. Förvaltningen anser att nämndens beslut från 2019 bör kvarstå vilket innebär att de två kvarstående bänkarna inte ska tas bort.
För att platsen ska upplevas tryggare har under hösten 2021 träden stammats upp och buskarna beskurits på höjden. Dessa åtgärder kommer att genomföras på nytt vid behov.
Strax väster om den aktuella platsen finns en grusyta som idag används för bollspel, exempelvis boule. Förvaltningen kommer att höja skötselnivån för denna yta i syfte att förbättra förutsättningarna för bollspel vid platsen. Även detta bedömer förvaltningen bidra till en ökad trygghetsupplevelse i området.
Beträffande förslaget att anlägga en hundrastgård på platsen anser förvaltningen detta inte vara lämpligt på grund av närheten till bostäder.Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande cykelförbud på Årstapromenaden. Förslagsställaren beskriver att det är förenat med fara att promenera längs med Årstavikens norra strandpromenad på grund av att det är tillåtet att cykla på denna sträcka. Förslagsställaren ser med anledning av detta positivt på att förbjuda cykling längs med strandpromenaden.
Stadsdelsförvaltningen anser att medborgarförslaget lyfter en viktig fråga då trafikmiljön längs med gång- och cykelstråket mellan Skanstull och Liljeholmsbron är angelägen. Stråket ansvaras dock av trafiknämnden varför förslaget ligger utanför stadsdelsnämndens ansvarsområde.
På uppdrag från trafiknämnden har trafikkontoret inlett en utredning av gång- och cykelförhållandena längs med det aktuella stråket. I utredningen ser kontoret över hela stråket från Hornstull till Skanstull för att hitta sträckor som kan breddas och/eller förbättras med ny beläggning, sittplatser och liknande åtgärder. I uppdraget ingår också att utreda möjligheten att leda cykeltrafiken genom den gamla järnvägstunneln under Eriksdalsgatan samt att utreda möjligheten att anlägga en brygga för gående som skulle kunna avlasta stråket där det är som smalast. Under våren 2022 planeras utredningens resultat att presenteras för trafiknämnden och stadsdelsnämnden inför ett eventuellt inriktningsbeslut senare under 2022.
Mot bakgrund av att gång- och cykelstråket ansvaras av trafiknämnden föreslår förvaltningen att nämnden beslutar att överföra medborgarförslaget till trafiknämnden för vidare hantering.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om att ta bort bryggan på adressen Hornstulls Strand 4E.
Under bryggan finns idag större gasledningar som löper under vattnet till Liljeholmen. En eventuell åtgärd av bryggan kräver därför att hänsyn tas till befintliga gasledningar.
Beträffande de i medborgarförslaget beskrivna ordningsstörningar som sommartid kan uppstå på bryggan, har förvaltningen förståelse för den olägenhet som det kan medföra. Samtidigt finns det många önskemål om hur stadsmiljön ska kunna användas, dock inom ramen för de regler och föreskrifter som råder. Förvaltningen konstaterar att avsteg från de Allmänna lokala ordningsföreskrifterna är en polisiär fråga.
Med tanke på att den aktuella bryggan har högt kulturhistoriskt värde samt att staden önskar att vistelsevärdena ökar vid vattnet, anser förvaltningen det inte lämpligt att ta bort bryggan. Bryggan är i dagsläget i dåligt skick och är i behov av åtgärd. Förvaltningen har påbörjat ett arbete med att utreda ansvarsfördelningen mellan stadsdelsförvaltningen, trafikkontoret och Stockholm Gas avseende bryggan.
Utifrån resultatet av utredningen planerar förvaltningen att därefter göra bryggan trevligare och mer inbjudande. Detta bedömer förvaltningen kan bidra till att bryggan börjar användas mer på dagtid och få en bredare användning kvällar och nätter vilket även kan leda till minskade ordningsstörningar.Bilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om drop-in aktiviteter för ungdomar kvällar och helger, i Glashuset (GlashusETT), Lugnets allé 39. Övrig tid ska huset kunna användas till andra målgrupper och aktiviteter.
Förvaltningen delar medborgarförslagets bild att ungdomar behöver känna sig sedda och trygga, och att ordnade aktiviteter finns tillgängliga så att både tjejer, killar och HBTQ+ ungdomar känner sig välkomna. Ett prioriterat mål för 2022 är därför att utveckla aktiviteter för ungdomar i Hammarby sjöstad och andra delar av Södermalms stadsdelsområden. Stadsdelsnämnden har dessutom fått ett uppdrag från kommunfullmäktige i budget 2022 att tillsammans med Stockholm vatten och avfall utreda förutsättningarna för att GlashusETT skulle kunna fungera som ungdoms-, förenings- och allmänna lokaler.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
788kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag angående boulebanor i Södermalmsallén. I förslaget föreslås att Södermalmsallén görs till ett boulecentrum. Enligt förslagsställarna finns det gott om plats i allén varför man föreslår att fyra boulebanor anläggs.
Stadsdelsförvaltningen anser i sig att medborgarförslaget är positivt då det främjar friluftslivet och dessutom bidrar till ökad trygghet i området.
I Södermalmsallén finns idag en yta som kan användas för boulespel. Idag underhålls ytan som en vanlig grusyta, men då förvaltningen ser positivt på möjligheten att kunna spela boule vid platsen kommer därför skötselnivån nu att höjas. Förändringen innebär att ytan oftare jämnas ut vilket bättre möjliggör bollspel, exempelvis boule.
Om fler ytor för bollspel skulle anläggas behöver grönytor tas i anspråk. Förvaltningen anser att det finns ett värde i att befintliga grönytor i Södermalmsallén bibehålls, detta då bland annat hela allén utgör en lågpunkt vid större skyfall och därmed behövs grönytorna för infiltrering av dagvatten. Mot bakgrund av ovanstående anser förvaltningen inte det vara lämpligt att ta ytterligare ytor i anspråk för bollspel i allén.
Förvaltningen noterar att det i nära anslutning till Södermalmsallén finns grusytor som kan användas för boule såsom i Fatbursparken norr om det genomgående stråket mellan Södra station och Medborgarplatsen. Vidare kommer, utifrån ett medborgarförslag, en ny boulebana vara anlagd i den centrala delen av Rosenlundsparken vid årsskiftet 2021/2022.Bilagor
-
831kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsledningskontoret föreslår att staden under 2022 prövar en målbaserad ersättning för utförare inom hemtjänst i ordinärt boende och att ersättningen konstrueras som en separat del, som ett komplement till den ordinarie hemtjänstpengen. Stadens utförare som upphandlats enligt lagen om valfrihet (LOV) och utförare i stadens regi föreslås få ta del av ersättningen, den så kallade kvalitetspremien. Utförarna föreslås per områdeskontor kunna ta del av kvalitetspremien om de uppfyller uppsatta premienivåer.
Stadsledningskontoret föreslår en modell med kvalitetspremier som baseras på tre kvalitetsindikatorer. De indikatorer som föreslås är: (1) kontinuiteten i den personal som den enskilde träffar, (2) andelen arbetade timmar som utgörs av timavlönade medarbetare och (3) medarbetarnas utbildningsnivå.
Valet av indikatorer är gjort utifrån kunskap om vad som påverkar kvalitet inom hemtjänsten.
Det är viktigt att följa upp i vilken mån modellen fungerar och i vilken utsträckning den är ett incitament till ökad kvalitet inom hemtjänsten. Stadsledningskontoret föreslår därför att kommunstyrelsen tillsammans med äldrenämnden ges i uppdrag att utvärdera modellen efter provperioden. Det kommer att ske utifrån de kvalitetsindikatorer och premienivåer som prövas under provperioden, detta för att se att modellen haft avsedd effekt.
Förvaltningen ställer sig överlag positiv till förslaget om en kvalitetspremie inom hemtjänsten. Att införa en kvalitetspremie kan vara ett sätt att ge bättre förutsättningar att bedriva verksamhet av god kvalitet för de utförare som uppfyller kraven avseende utbildningsnivå och kontinuitet, och som ser till att medarbetare har bra förutsättningar utifrån anställningsform. Detta skulle enligt förvaltningen i förlängningen bidra till att öka kvaliteten i stadens hemtjänstverksamheter.
Förvaltningen kan dock se vissa utmaningar med förslaget. Bland annat saknar förvaltningen ett förtydligande kring antalet poäng som en personal behöver för att räknas som undersköterska. Förvaltningen ser att en möjlig lösning skulle kunna vara att kravet för att räknas som undersköterska skulle uppgå till 1350 poäng första året då kvalitetspremien prövas och utvärderas. Förvaltningen anser även att kraven på utbildningsnivån i kvalitetspremien bör följa de krav som ställs i gällande förfrågningsunderlag för hemtjänsten. Det förvaltningen kan se redan nu är att det finns utmaningar i att få fram rätt underlag där utbildningspoängen framgår. Viss personal saknar underlag helt, andra har gamla betyg och vissa underlag är helt enkelt svåra att tolka och räkna om till aktuell poäng. Förvaltningen tror därför att utbildningsnivån blir svår att följa upp och kvalitetssäkra.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
484kb Ladda ner dokument
-
-
En remiss har inkommit till stadsdelsnämnden från kommunstyrelsen angående reviderade tillämpningsanvisningar för köhantering inom särskilt boende för äldre. Remissen ska besvaras senast 28 januari 2022.
Nuvarande tillämpningsanvisningar för köhanteringssystem inom äldreomsorgens vård- och omsorgsboende reviderades den 29 september 2020. Tillämpningsanvisningarna avseende äldreomsorgens servicehus beslutades av kommunfullmäktige den 16 november 2017.
I budget för 2021 gavs äldrenämnden i uppdrag att ansvara för central köhantering avseende korttidsvård.
Äldreförvaltningen föreslår att bifogade förslag till tillämpningsanvisningar för köhanteringssystem inom särskilt boende för äldre ersätter nuvarande tillämpningsanvisningar samt att särskilda anvisningar för korttidsvård införs.
Tillämpningsanvisningarna har genomgått redaktionella förändringar och en språklig granskning. Förslaget innehåller nyheter i den meningen att tidigare tillämpningsanvisningar har slagits ihop samt att nya anvisningar avseende korttidsvård införts.
Förvaltningen ställer sig positiv till att tillämpningsanvisningarna samlas i ett och samma dokument. Det ger en enkelhet och tydlighet för berörda parter.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
-
16
Förslag till detaljplan för del av Södermalm 2:8, vid Lundagatan i stadsdelen Södermalm, S-Dp 2016-14774
Stadsbyggnadskontoret har översänt för yttrande ett förslag till detaljplan som innebär att två flerbostadshus med cirka 45 bostäder kan uppföras i slänten mellan nedre och övre Lundagatan.
Stadsdelsnämnden svarade i samband med nämndsammanträdet 2018-04-19 på ett förslag till detaljplan som skulle möjliggöra ny bostadsbebyggelse i form av cirka 17 lägenheter i stadsradhus på samma plats som är aktuell i detta planförslag.
Stadsdelsnämnden angav i sitt svar på den då aktuella planremissen att slänten, mellan nedre och övre Lundagatan, är en olämplig plats för nya bostäder med hänvisning till att området har stora kulturhistoriska värden samt att slänten utgör en viktig ekologisk korridor som binder ihop Högalidsparken och Skinnarviksparken. Stadsdelsförvaltningen anser att nämndens synpunkter kring det förra förslaget fortsatt är aktuella i det nya förslaget.
Även om det nu aktuella förslaget har justerats i jämförelse med det tidigare, då det innehåller fler bostäder, tar mindre grönyta i anspråk och på ett bättre sätt anpassats vad gäller arkitektonisk utformning, anser förvaltningen att planen inte motiverar förlusten av de värden som beskrivs ovan. Förslaget att anlägga bostäder i området försvårar enligt förvaltningen även stadens målsättning gällande anpassning till ett förändrat klimat vilket bland annat innebär behovet av att bevara grönytor som kan omhänderta dagvatten i samband med skyfall och utjämna temperaturväxlingar.
Med anledning av ovannämnda redogörelse ser förvaltningen negativt på föreslagen bebyggelse.Bilagor
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Cownteen, Magnus Ladulåsgatan 29. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
226kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang La Piccola Nonna, Blekingegatan 36. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Nooch, Maria Skolgata 93. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Piadina, Medborgarplatsen 3. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang PangPang Restaurang, Långholmsgatan 34. Ansökan gäller utökad serveringstid. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Bastard Burgers Folkungagatan, Folkungatan 54. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Biscuit by Ronaldo, Ringvägen 54. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
221kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade på delegation anmäls:
- Beslut om att bevilja medel till föreningen Tryggt och snyggt i Hammarby sjöstad, dnr. SÖD 2021/1376
- Nyanställningar oktober-december 2021, dnr. SÖD 2021/1096
- Anmälan om lex Sarah avseende verksamheter i egen regi, dnr. SÖD 2021/61
- Anmälan om lex Sarah avseende verksamheter i enskild regi, dnr. SÖD 2021/62
- Ordförandebeslut gällande överklagande till IVO, dnr. SÖD 2021/1391
-
Beslut om ingångna hyresavtal april - december 2021, dnr. SÖD 2022/72
-
Protokoll från sociala delegationens sammanträden den 30 december 2021, 4 januari 2022 och 18 januari 2022 anmäls.
-
Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde den 17 januari 2022 anmäls.
Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från rådet för funktionshinderfrågors sammanträde den 18 januari 2022 anmäls.
Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 17 januari 2022 anmäls.
Bilagor
-
247kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från Södermalms styrgrupp Barn i behov av särskilt stöd BUS sammanträde den 11 november 2021 anmäls.
-
30
Information från förvaltningen
-
31
Övriga frågor
-
§ 1
Val av justerare och dag för justering
-
§ 2
Fastställande av föredragningslista
-
Utbildningsnämnden har utarbetat ett förslag till riktlinjer för mat, måltider och fysisk aktivitet i stadens kommunala förskolor. Riktlinjerna föreslås fastställas av alla stadsdelsnämnder. Syftet med riktlinjerna är att säkerställa att måltidsverksamheten i förskolorna har en likvärdig kvalitet. Riktlinjerna ska även tydliggöra sambandet mellan måltidsverksamhet, fysisk aktivitet och hälsa. Måltiderna ska vara en del av utbildningen och bidra till att uppnå målet att barnen får kunskaper och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan.
Förvaltningen ser positivt på utbildningsnämndens förslag till riktlinjer. För att riktlinjerna ska implementeras i verksamheterna och bidra till att uppnå, samt bibehålla, god kvalitet, anser förvaltningen att det är nödvändigt med kompetensutvecklande insatser för de olika personalgrupperna inom förskolan.
Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
§ 4
Delegation enligt lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) och förordnande enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)
Framställan om förordnande enligt LVU och delegation enligt LVM för tjänstemän inom Socialjouren har inkommit från Socialnämnden. Socialnämnden svarar för stadens jourverksamhet inom individ- och familjeomsorg. Den nämnd som svarar för denna verksamhet fattar ett särskilt beslut om vilka tjänstemän som ska ha rätt att begära polishandräckning enligt LVM och LVU.
Beslut om att begära polishandräckning enligt LVM kan delegeras till tjänsteperson medan beslut om att begära polishandräckning enligt LVU inte kan delegeras. Däremot kan särskilda tjänstepersoner förordnas av nämnden att fatta sådana beslut. Delegation att fatta ett beslut innebär således att ett beslut får fattas av innehavare av viss befattning medan förordnande att fatta ett beslut är personligt.
Förvaltningen föreslår nämnden att förordna namngivna tjänstepersoner vid socialjouren rätt att begära polishandräckning för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt LVU samt utse namngivna personer som enligt delegation får besluta om polishandräckning för att få till stånd läkarundersökning enligt LVM och för att föra den enskilde till LVM-vård på sjukhus eller LVM-hem.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsrevisionen har gjort en granskning inom området otillåten påverkan inom socialtjänsten. Granskningen har bland annat skett vid Södermalms stadsdelsförvaltning.
Granskningen visar att medarbetare som utsatts för någon form av hot, våld eller trakasserier upplever att de får det stöd de behöver av sin chef och kollegor. Däremot rapporteras inte samtliga incidenter i stadens incidentrapporteringssystem, vilket försvårar arbetet med uppföljning på en stadsövergripande nivå.
Stadsrevisionen föreslår därför bland annat att förvaltningen säkerställer att föreskrifter, interna riktlinjer och rutiner upprätthålls och efterlevs när det gäller dokumenterad riskbedömning och rapportering av incidenter. Revisonen rekommenderar också att förvaltningen upprättar tydliga och konkreta rutiner för förebyggande av riskhantering och uppföljning av samtliga former av otillåten påverkan.
Förvaltningen delar revisorernas analys och rekommendationer av vad som behöver systematiskt förbättras inom området otillåten påverkan. Södermalms stadsdelsnämnd har i sin verksamhetsplan för 2022 prioriterat otillåten påverkan som ett utvecklingsområde. Förvaltningen kommer att fortsätta utveckla och implementera rutiner i arbetet mot otillåten påverkan för att hindra att förvaltningens medarbetare hamnar i situationer där individer utövar påtryckningar för att otillbörligen påverka beslutsfattande.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Under december månad 2021 har fyra medborgarförslag lämnats in till Södermalms stadsdelsnämnd. Nämnden beslutar om förslagen ska beredas av förvaltningen eller hanteras på annat sätt, utifrån förslag från förvaltningen.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
§ 7
Medborgarförslag gällande att sätta stenplattor nedför kullen vid kvarteret Alnmåttet, södra änden av Swedenborgsgatan
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om att sätta stenplattor nedför kullen vid kvarteret Alnmåttet, södra änden av Swedenborgsgatan.
Den aktuella platsen har en kraftig lutning som gör det problematiskt utifrån tillgänglighets- och underhållsskäl att anlägga en gångväg, alternativt en plattsatt stig nedför backen.
Rosenlundsparken vid kvarteret Alnmåttet har precis genomgått en omgestaltning i och med att ny bebyggelse byggts intill. Det är möjligt att stigen inte kommer att beträdas i samma omfattning framöver när nu hela parkytan är öppen och människor kan välja att röra sig på större ytor inom parken.
Att människor genar är ett problem på många platser inom stadsdelen och tyvärr inget unikt på denna plats. Spontana stigar uppstår ofta i parkerna och är svåra att undvika.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande förbättringar i Tanto. I förslaget föreslås att fler bajamajor och en urinoar placeras ut i parken, att ytan framför bangolfens entré iordningställs, att fler skräpkorgar placeras ut i parken samt att hastigheten för cyklister som använder gång- och cykelstråket nedanför Hornsgatan 139 begränsas.
Stadsdelsförvaltningen uppskattar medborgarförslaget då det syftar till att göra parken trevligare för besökare.
Ansvaret att tillhandahålla offentliga toaletter inom staden ligger hos trafiknämnden. Förvaltningen föreslår därför att nämnden överlämnar denna del av medborgarförslaget till trafiknämnden för vidare hantering.
Vad gäller förslaget att iordningställa ytan framför bangolfens entré, kommer förvaltningen ha uppsikt över platsen och vid behov genomföra nödvändig åtgärd för att minimera risken för olycka.
Beträffande förslaget att placera ut fler skräpkorgar i parken arbetar förvaltningen kontinuerligt med att ersätta befintliga trasiga skräpkorgar med nya och större skräpkorgar i Tantolunden och i andra parker inom stadsdelsområdet.
Tillsammans med trafikkontoret planerar förvaltningen att undersöka möjliga åtgärder som kan dämpa hastigheten hos cyklister som använder gång- och cykelvägen längs nedanför Hornsgatan 139.
Bilagor
-
431kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Medborgarförslag gällande att ta bort två återstående bänkar i Södermalmsallén och ersätta dessa med utökad plantering eller en hundrastgård
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande att ta bort två återstående bänkar i Södermalmsallén och ersätta dessa med utökad plantering eller en hundrastgård. Bakgrunden till medborgarförslaget är att platsen enligt förslagsställaren är otrygg då det här sker missbruk, narkotikaförsäljning, ordningsstörningar och nedskräpning.
Stadsdelsförvaltningen är medveten om att det under olika perioder varit ordningsproblem på den aktuella platsen.
Med anledning av det medborgarförslag som behandlades av stadsdelsnämnden 2019-02-21, ”Ta bort bänkar i Södermalmsallén öster om Swedenborgsgatan och ersätt med utökad plantering”, dnr 1023-2018-1.2.4, beslutades att på prov flytta två bänkar från den aktuella platsen med förhoppning om minskad störning. Att ta bort samtliga fyra bänkar, vilket föreslogs i medborgarförslaget, skulle enligt nämndens beslut förstöra gestaltningen och den tänkta användningen av platsen. Förvaltningen anser att nämndens beslut från 2019 bör kvarstå vilket innebär att de två kvarstående bänkarna inte ska tas bort.
För att platsen ska upplevas tryggare har under hösten 2021 träden stammats upp och buskarna beskurits på höjden. Dessa åtgärder kommer att genomföras på nytt vid behov.
Strax väster om den aktuella platsen finns en grusyta som idag används för bollspel, exempelvis boule. Förvaltningen kommer att höja skötselnivån för denna yta i syfte att förbättra förutsättningarna för bollspel vid platsen. Även detta bedömer förvaltningen bidra till en ökad trygghetsupplevelse i området.
Beträffande förslaget att anlägga en hundrastgård på platsen anser förvaltningen detta inte vara lämpligt på grund av närheten till bostäder.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande cykelförbud på Årstapromenaden. Förslagsställaren beskriver att det är förenat med fara att promenera längs med Årstavikens norra strandpromenad på grund av att det är tillåtet att cykla på denna sträcka. Förslagsställaren ser med anledning av detta positivt på att förbjuda cykling längs med strandpromenaden.
Stadsdelsförvaltningen anser att medborgarförslaget lyfter en viktig fråga då trafikmiljön längs med gång- och cykelstråket mellan Skanstull och Liljeholmsbron är angelägen. Stråket ansvaras dock av trafiknämnden varför förslaget ligger utanför stadsdelsnämndens ansvarsområde.
På uppdrag från trafiknämnden har trafikkontoret inlett en utredning av gång- och cykelförhållandena längs med det aktuella stråket. I utredningen ser kontoret över hela stråket från Hornstull till Skanstull för att hitta sträckor som kan breddas och/eller förbättras med ny beläggning, sittplatser och liknande åtgärder. I uppdraget ingår också att utreda möjligheten att leda cykeltrafiken genom den gamla järnvägstunneln under Eriksdalsgatan samt att utreda möjligheten att anlägga en brygga för gående som skulle kunna avlasta stråket där det är som smalast. Under våren 2022 planeras utredningens resultat att presenteras för trafiknämnden och stadsdelsnämnden inför ett eventuellt inriktningsbeslut senare under 2022.
Mot bakgrund av att gång- och cykelstråket ansvaras av trafiknämnden föreslår förvaltningen att nämnden beslutar att överföra medborgarförslaget till trafiknämnden för vidare hantering.
Bilagor
-
238kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om att ta bort bryggan på adressen Hornstulls Strand 4E.
Under bryggan finns idag större gasledningar som löper under vattnet till Liljeholmen. En eventuell åtgärd av bryggan kräver därför att hänsyn tas till befintliga gasledningar.
Beträffande de i medborgarförslaget beskrivna ordningsstörningar som sommartid kan uppstå på bryggan, har förvaltningen förståelse för den olägenhet som det kan medföra. Samtidigt finns det många önskemål om hur stadsmiljön ska kunna användas, dock inom ramen för de regler och föreskrifter som råder. Förvaltningen konstaterar att avsteg från de Allmänna lokala ordningsföreskrifterna är en polisiär fråga.
Med tanke på att den aktuella bryggan har högt kulturhistoriskt värde samt att staden önskar att vistelsevärdena ökar vid vattnet, anser förvaltningen det inte lämpligt att ta bort bryggan. Bryggan är i dagsläget i dåligt skick och är i behov av åtgärd. Förvaltningen har påbörjat ett arbete med att utreda ansvarsfördelningen mellan stadsdelsförvaltningen, trafikkontoret och Stockholm Gas avseende bryggan.
Utifrån resultatet av utredningen planerar förvaltningen att därefter göra bryggan trevligare och mer inbjudande. Detta bedömer förvaltningen kan bidra till att bryggan börjar användas mer på dagtid och få en bredare användning kvällar och nätter vilket även kan leda till minskade ordningsstörningar.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om drop-in aktiviteter för ungdomar kvällar och helger, i Glashuset (GlashusETT), Lugnets allé 39. Övrig tid ska huset kunna användas till andra målgrupper och aktiviteter.
Förvaltningen delar medborgarförslagets bild att ungdomar behöver känna sig sedda och trygga, och att ordnade aktiviteter finns tillgängliga så att både tjejer, killar och HBTQ+ ungdomar känner sig välkomna. Ett prioriterat mål för 2022 är därför att utveckla aktiviteter för ungdomar i Hammarby sjöstad och andra delar av Södermalms stadsdelsområden. Stadsdelsnämnden har dessutom fått ett uppdrag från kommunfullmäktige i budget 2022 att tillsammans med Stockholm vatten och avfall utreda förutsättningarna för att GlashusETT skulle kunna fungera som ungdoms-, förenings- och allmänna lokaler.
Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag angående boulebanor i Södermalmsallén. I förslaget föreslås att Södermalmsallén görs till ett boulecentrum. Enligt förslagsställarna finns det gott om plats i allén varför man föreslår att fyra boulebanor anläggs.
Stadsdelsförvaltningen anser i sig att medborgarförslaget är positivt då det främjar friluftslivet och dessutom bidrar till ökad trygghet i området.
I Södermalmsallén finns idag en yta som kan användas för boulespel. Idag underhålls ytan som en vanlig grusyta, men då förvaltningen ser positivt på möjligheten att kunna spela boule vid platsen kommer därför skötselnivån nu att höjas. Förändringen innebär att ytan oftare jämnas ut vilket bättre möjliggör bollspel, exempelvis boule.
Om fler ytor för bollspel skulle anläggas behöver grönytor tas i anspråk. Förvaltningen anser att det finns ett värde i att befintliga grönytor i Södermalmsallén bibehålls, detta då bland annat hela allén utgör en lågpunkt vid större skyfall och därmed behövs grönytorna för infiltrering av dagvatten. Mot bakgrund av ovanstående anser förvaltningen inte det vara lämpligt att ta ytterligare ytor i anspråk för bollspel i allén.
Förvaltningen noterar att det i nära anslutning till Södermalmsallén finns grusytor som kan användas för boule såsom i Fatbursparken norr om det genomgående stråket mellan Södra station och Medborgarplatsen. Vidare kommer, utifrån ett medborgarförslag, en ny boulebana vara anlagd i den centrala delen av Rosenlundsparken vid årsskiftet 2021/2022.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsledningskontoret föreslår att staden under 2022 prövar en målbaserad ersättning för utförare inom hemtjänst i ordinärt boende och att ersättningen konstrueras som en separat del, som ett komplement till den ordinarie hemtjänstpengen. Stadens utförare som upphandlats enligt lagen om valfrihet (LOV) och utförare i stadens regi föreslås få ta del av ersättningen, den så kallade kvalitetspremien. Utförarna föreslås per områdeskontor kunna ta del av kvalitetspremien om de uppfyller uppsatta premienivåer.
Stadsledningskontoret föreslår en modell med kvalitetspremier som baseras på tre kvalitetsindikatorer. De indikatorer som föreslås är: (1) kontinuiteten i den personal som den enskilde träffar, (2) andelen arbetade timmar som utgörs av timavlönade medarbetare och (3) medarbetarnas utbildningsnivå.
Valet av indikatorer är gjort utifrån kunskap om vad som påverkar kvalitet inom hemtjänsten.
Det är viktigt att följa upp i vilken mån modellen fungerar och i vilken utsträckning den är ett incitament till ökad kvalitet inom hemtjänsten. Stadsledningskontoret föreslår därför att kommunstyrelsen tillsammans med äldrenämnden ges i uppdrag att utvärdera modellen efter provperioden. Det kommer att ske utifrån de kvalitetsindikatorer och premienivåer som prövas under provperioden, detta för att se att modellen haft avsedd effekt.
Förvaltningen ställer sig överlag positiv till förslaget om en kvalitetspremie inom hemtjänsten. Att införa en kvalitetspremie kan vara ett sätt att ge bättre förutsättningar att bedriva verksamhet av god kvalitet för de utförare som uppfyller kraven avseende utbildningsnivå och kontinuitet, och som ser till att medarbetare har bra förutsättningar utifrån anställningsform. Detta skulle enligt förvaltningen i förlängningen bidra till att öka kvaliteten i stadens hemtjänstverksamheter.
Förvaltningen kan dock se vissa utmaningar med förslaget. Bland annat saknar förvaltningen ett förtydligande kring antalet poäng som en personal behöver för att räknas som undersköterska. Förvaltningen ser att en möjlig lösning skulle kunna vara att kravet för att räknas som undersköterska skulle uppgå till 1350 poäng första året då kvalitetspremien prövas och utvärderas. Förvaltningen anser även att kraven på utbildningsnivån i kvalitetspremien bör följa de krav som ställs i gällande förfrågningsunderlag för hemtjänsten. Det förvaltningen kan se redan nu är att det finns utmaningar i att få fram rätt underlag där utbildningspoängen framgår. Viss personal saknar underlag helt, andra har gamla betyg och vissa underlag är helt enkelt svåra att tolka och räkna om till aktuell poäng. Förvaltningen tror därför att utbildningsnivån blir svår att följa upp och kvalitetssäkra.
Bilagor
-
387kb Ladda ner dokument
-
-
En remiss har inkommit till stadsdelsnämnden från kommunstyrelsen angående reviderade tillämpningsanvisningar för köhantering inom särskilt boende för äldre. Remissen ska besvaras senast 28 januari 2022.
Nuvarande tillämpningsanvisningar för köhanteringssystem inom äldreomsorgens vård- och omsorgsboende reviderades den 29 september 2020. Tillämpningsanvisningarna avseende äldreomsorgens servicehus beslutades av kommunfullmäktige den 16 november 2017.
I budget för 2021 gavs äldrenämnden i uppdrag att ansvara för central köhantering avseende korttidsvård.
Äldreförvaltningen föreslår att bifogade förslag till tillämpningsanvisningar för köhanteringssystem inom särskilt boende för äldre ersätter nuvarande tillämpningsanvisningar samt att särskilda anvisningar för korttidsvård införs.
Tillämpningsanvisningarna har genomgått redaktionella förändringar och en språklig granskning. Förslaget innehåller nyheter i den meningen att tidigare tillämpningsanvisningar har slagits ihop samt att nya anvisningar avseende korttidsvård införts.
Förvaltningen ställer sig positiv till att tillämpningsanvisningarna samlas i ett och samma dokument. Det ger en enkelhet och tydlighet för berörda parter.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
§ 16
Förslag till detaljplan för del av Södermalm 2:8, vid Lundagatan i stadsdelen Södermalm, S-Dp 2016-14774
Stadsbyggnadskontoret har översänt för yttrande ett förslag till detaljplan som innebär att två flerbostadshus med cirka 45 bostäder kan uppföras i slänten mellan nedre och övre Lundagatan.
Stadsdelsnämnden svarade i samband med nämndsammanträdet 2018-04-19 på ett förslag till detaljplan som skulle möjliggöra ny bostadsbebyggelse i form av cirka 17 lägenheter i stadsradhus på samma plats som är aktuell i detta planförslag.
Stadsdelsnämnden angav i sitt svar på den då aktuella planremissen att slänten, mellan nedre och övre Lundagatan, är en olämplig plats för nya bostäder med hänvisning till att området har stora kulturhistoriska värden samt att slänten utgör en viktig ekologisk korridor som binder ihop Högalidsparken och Skinnarviksparken. Stadsdelsförvaltningen anser att nämndens synpunkter kring det förra förslaget fortsatt är aktuella i det nya förslaget.
Även om det nu aktuella förslaget har justerats i jämförelse med det tidigare, då det innehåller fler bostäder, tar mindre grönyta i anspråk och på ett bättre sätt anpassats vad gäller arkitektonisk utformning, anser förvaltningen att planen inte motiverar förlusten av de värden som beskrivs ovan. Förslaget att anlägga bostäder i området försvårar enligt förvaltningen även stadens målsättning gällande anpassning till ett förändrat klimat vilket bland annat innebär behovet av att bevara grönytor som kan omhänderta dagvatten i samband med skyfall och utjämna temperaturväxlingar.
Med anledning av ovannämnda redogörelse ser förvaltningen negativt på föreslagen bebyggelse.
Bilagor
-
606kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Cownteen, Magnus Ladulåsgatan 29. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang La Piccola Nonna, Blekingegatan 36. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Nooch, Maria Skolgata 93. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Piadina, Medborgarplatsen 3. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang PangPang Restaurang, Långholmsgatan 34. Ansökan gäller utökad serveringstid. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Bastard Burgers Folkungagatan, Folkungatan 54. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Biscuit by Ronaldo, Ringvägen 54. Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade på delegation anmäls:
- Beslut om att bevilja medel till föreningen Tryggt och snyggt i Hammarby sjöstad, dnr. SÖD 2021/1376
- Nyanställningar oktober-december 2021, dnr. SÖD 2021/1096
- Anmälan om lex Sarah avseende verksamheter i egen regi, dnr. SÖD 2021/61
- Anmälan om lex Sarah avseende verksamheter i enskild regi, dnr. SÖD 2021/62
- Ordförandebeslut gällande överklagande till IVO, dnr. SÖD 2021/1391
-
Beslut om ingångna hyresavtal april - december 2021, dnr. SÖD 2022/72
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
Protokoll från sociala delegationens sammanträden den 30 december 2021, 4 januari 2022 och 18 januari 2022 anmäls.
-
Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde den 17 januari 2022 anmäls.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från rådet för funktionshinderfrågors sammanträde den 18 januari 2022 anmäls.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från pensionärsrådets sammanträde den 17 januari 2022 anmäls.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från Södermalms styrgrupp Barn i behov av särskilt stöd BUS sammanträde den 11 november 2021 anmäls.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
§ 30
Information från förvaltningen
-
§ 31
Övriga frågor