Hoppa över navigering
  • § 1

    Val av justerare och dag för justering

  • § 2

    Fastställande av dagordning

  • § 3

    Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)

  • § 4

    Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)

  • § 5

    Nedläggning faderskapsutredning enligt 2 kap 7 § andra stycket föräldrabalken (FB)

  • § 6

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB

  • § 7

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB

  • § 8

    Anmälan av behov av särskild förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 9 § 2 st Föräldrabalken

  • § 9

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB

  • § 10

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB

  • Protokoll från sociala delegationens sammanträden 23 februari, 28 februari och 14 mars 2023 anmäls.

  • Allmänhetens frågestund inleds kl. 18:05.

     

    Förslagslämnaren till medborgarförslag gällande parkbänkar i Hammarby Sjöstad (SÖD 2023/108) ärende 25 på dagordningen, deltar och presenterar sitt förslag.

     

    Förslagslämnarna till medborgarförslag gällande att upprätta Malin Matsdotters örtagård som ett minnesmärke över Stockholms häxprocesser (SÖD 2023/152) ärende 25 på dagordningen, deltar och presenterar sitt förslag.

     

    Allmänhetens frågestund avslutas kl. 18:30.

  • Månadsrapport per februari med helårsprognos visar på ett överskott om 25,0 mnkr före och ett överskott om 25,0 mnkr efter resultatöverföring.

    Sjukfrånvaron för Södermalms stadsdelsförvaltning är senaste månaden något lägre jämfört med samma period föregående år. Statistik för senaste rullande 12 månader var i januari 8,59 procent vilket är en minskning från förra månaden.

    Äldreomsorg prognostiserar ett överskott om 12,5 mnkr, övrig verksamhet ett överskott om 12,5 mnkr. Övriga verksamheter prognostiserar en budget i balans.

    Den mest svårbedömda kostnadsutvecklingen är behovet av försörjningsstöd och behovet av platser inom vård- och omsorgsboende som succesivt förväntas öka under året.

    Bilagor

  • § 14

    Upphandling av drift avseende Södermalms grupp- och servicebostäder samt Teckentullens dagliga verksamhet

  • Hornskroken drivs sedan den 1 februari 2021 på entreprenad av Stiftelsen Stockholms sjukhem. Avtalstiden är från och med 1 februari 2021 till och med 31 januari 2024 och kan förlängas med samma villkor i tre år med möjlighet till ytterligare förlängning om först tre år och sedan ytterligare två år. Förvaltningen har fått information från Stiftelsen Stockholms sjukhem om att organisationens styrelse den 26 januari 2023 beslutat att inte förlänga avtalet med Stockholms stad avseende driften av Hornskrokens vård- och omsorgsboende och hotellpensionatet Hornskroken.


    Förvaltningen kan konstatera att Hornskroken är en väl fungerande verksamhet och ser det som beklagligt att Stiftelsen Stockholms sjukhem väljer att inte förlänga avtalet. Förvaltningen ser vidare att det finns tre tänkbara alternativ i att hantera den framtida driften av Hornskrokens vård- och omsorgsboende. Stadsdelsnämnden kan välja att ta över driften i egen regi eller att upphandla på nytt. Ny upphandling kan antingen genomföras genom en upphandling enligt LOU eller genom en reserverad upphandling för vissa tjänster enligt bilaga 2 i LOU.

    Utifrån skrivningarna i stadens budget för 2023 gällande främjandet av idéburen äldreomsorg samt att Hornskrokens vård- och omsorgsboende är en stabil verksamhet med hög beläggning och hög brukarnöjdhet som drivits på entreprenad under en längre tid så förordar förvaltningen en ny reserverad upphandling för vissa tjänster enligt bilaga 2 i LOU.

    Bilagor

  • Vid en inspektion av förskolelokalen 2016 uppdagades bullerproblem från lokalens ventilationssystem. På grund av byggnadens ålder, krav på kostsamma investeringar och ombyggnation av hela ventilationssystemet samt oenighet kring ansvar så har åtgärder för att komma tillrätta med bullernivåerna blivit utdraget. Förhandlingarna med hyresvärden omfattar också byggnation av ett mottagningskök, personalrum med pentry, kontor, omklädningsrum, wc med dusch, förråd samt minskad lokalarea.


    Hyresvärdens förslag till hyresavtal innebär en årshyra om
    1 863 090 kronor exklusive moms. Det ger en årshyra per barn om 29 573 kronor exklusive moms samt en årshyra om 2 995 kronor exklusive moms per kvadratmeter. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att teckna ett nytt treårigt hyresavtal med hyresvärden.

    Bilagor

  • I Stockholms stads budget framgår att socialförvaltningen ska samordna arbetet med boendeplanen för bostäder för personer med funktionsnedsättning och bearbeta stadsdelsnämndernas/regionernas förslag samt föreslå beslut om åtgärder utifrån en sammanvägd övergripande bedömning av framtida trender och behov.

     

    Region innerstaden, som består av stadsdelsförvaltningarna Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalm, har gjort en sammanställning av stadsdelsförvaltningarnas existerande boenden, befintliga individuella avtal, pågående projekt av boenden och uppskattat behov av boenden år 2033. Sammanställningen levereras till socialförvaltningen som bidrag till stadens övergripande boendeplan.

     

    Region innerstaden ser ett prognosticerat behov av särskilda boenden år 2033 som är större än vad de projekt som i dagsläget planeras kan tillgodose. Detta gäller ytkrävande och friliggande gruppbostäder LSS samt gruppbostäder SoL.

     

    Gällande gruppbostäder LSS med normal tillgänglighetsanpassning samt servicebostad LSS eller SoL bedömer regionen att kommande behov kan mötas. Regionen rapporterar dock fortsatta förseningar i flera pågående projekt vilket sannolikt kommer fördröja tillgång till särskilda boendeformer.

    Bilagor

  • Mariatorget är en kulturhistoriskt värdefull parkmiljö med traditionell gestaltning, väldefinierade rumsligheter och tydliga axlar med dess fyra entréer in till parken. Parken är mycket välbesökt varför både gräs- och grusytor samt möblering är i behov av upprustning då slitaget är stort. Även träd och planteringsytor är i behov av översyn och uppdatering.


    I tjänsteutlåtandet föreslås upprustningsåtgärder av Mariatorget som omfattar parkens entréer, lekplatsen, sittplatser, vegetation samt parkens gräs- och grusytor. Förslagets inriktning är att Mariatorgets befintliga karaktär ska bevaras.


    Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens förslag till upprustning av Mariatorget och ger förvaltningen i uppdrag att arbeta vidare med projektet enligt beskrivningen i detta tjänsteutlåtande.

    Bilagor

  • I skrivelsen från (M) framhävs betydelsen av ett starkt civilsamhälle som en förutsättning för en välmående demokrati. Stockholmarna ska kunna förvänta sig att de bidrag som fördelas används till sitt avsedda ändamål. Kraven för att beviljas föreningsbidrag har höjts, och bland annat har ett demokrativillkor införts i riktlinjerna.

     

    När föreningar eller organisationer som beviljas föreningsbidrag inte lever upp till kravställningen eller inte levererar den verksamhet som bidraget avser ska pengarna betalas tillbaka.

     

    Stadsdelsförvaltningen uppmanas att svara på fem frågor om hur förvaltningen har hanterat återbetalningar av tidigare beviljade föreningsbidrag:

     

    1) Hur många beviljade föreningsbidrag har hela eller delar krävts tillbaka sedan 2019 och på vilka grunder har respektive bidrag krävts tillbaka?

    2) Hur har förvaltningen gått tillväga för att få tillbaka pengarna som betalats ut i bidrag? Vilka metoder har använts?

    3) I vilken utsträckning har stadsdelen fått tillbaka de pengar som krävts tillbaka?

    4) Finns det fall där olika föreningar har återkrävts på pengar men där samma person/ eller personer är verksam i föreningen?

    5) Hur många exempel finns det på att Södermalms stadsdelsnämnd beviljat föreningsbidrag och där samma förening också återfinns bland Organisations och Föreningsutskottets beviljade föreningsbidrag?

     

    Förvaltningen redovisar att inga föreningar från förskoleavdelningen eller avdelningen för äldreomsorg har avkrävts återbetalning av outnyttjade medel, med bakgrunden att alla medel uppges har använts till sitt planerade ändamål. Inom sociala avdelningen har en förening krävts tillbaka på beviljade bidrag sedan 2019, vilket har skett i dialog med föreningarna.

    Bilagor

  • Stadsdelsnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att svara på en skrivelse om upplevd otrygghet kring Ekbacken i Hammarby Sjöstad från Ashna Ibrahim (C). Skribenten vill ha svar på ett antal frågor, exempelvis hur förvaltningen och Söderandan ser på trygghetssituationen vid Ekbacken.

    Genom att undersöka antalet anmälda brott inom området konstateras det att Ekbacken inte är en särskilt brottsutsatt plats. Den upplevda otryggheten beror alltså inte på hög brottslighet.

    Förvaltningen har en pågående samverkan med skola, polis och andra intressenter och får inom ramen för denna samverkan även information om eventuella händelser och upplevelser i Ekbacken och därmed möjlighet att löpande inventera och utvärdera situationen. Förvaltningen har genomfört flera av de utvecklingsinsatser vid Ekbacken som anges i Parkplan Södermalm och under 2023 kommer upprustningen av lekplatsen att slutföras.

    Bilagor

  • Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande närpolisstation vid Ringen samt blankett för medborgarförslag. Stadsdelsnämnden beslutade den 15 december 2022 att ge förvaltningen i uppdrag att bereda den del av medborgarförslaget som avser blankett för medborgarförslag. I medborgarförslaget föreslås en färdig blankett på Stockholms hemsida som kan användas för att skicka in medborgarförslag. Förslagsställaren skriver att detta skulle förenkla hanteringen för den som skriver förslaget såväl för den som tar emot det.

    Stadsdelsförvaltningen anser att det är en god idé att utveckla, förbättra och förenkla möjligheten för stadens invånare att kunna lämna medborgarförslag. I Stockholms stads budget för 2023 beskrivs att invånarnas demokratiska delaktighet ska öka och som exempel ges att förbättra hanteringen av medborgarförslag. I linje med detta kommer stadsdelsförvaltningen under 2023 att ta fram ett förslag på ett digitalt formulär för inlämning av medborgarförslag via stadens webbplats.

    Bilagor

  • Nämnden har erhållit ett medborgarförslag gällande en Återbruksbuss. En buss som kan åka runt i olika stadsdelar för att plocka upp överblivet material från renoveringar. Förslaget tar vidare upp att de som jobbar i bussen skulle kunna sortera och på ett enkelt sätt lägga upp bilder på det som kommer in i sociala medier – så kan andra köpa det som är upplockat.

    Södermalms stadsdelsförvaltning ser positivt på förslaget om en återbruksbuss. Förslaget är i linje med de mål om en resurssmart och fossilfri stad i Stockholms miljöprogram 2020-2023. Utifrån stadens miljö- och klimatpolitik, vars inriktning beslutas av kommunfullmäktige, ansvarar förvaltningen för att arbeta för ett resurssmart Stockholm i enlighet med EU:s avfallshierarki. Det innebär ett fokus på att minimera avfall och främja återvinning samt återbruk i de egna verksamheterna.

    Stockholm vatten och avfall (SVOA) har det övergripande ansvaret för stadens avfallshantering.

    Bilagor

  • Stadsdelsnämnden har fått ett medborgarförslag med ett önskemål om en ungdomsgård i Hammarby sjöstad. Förvaltningen delar förslagsställarens syn att det är angeläget med olika sociala träffpunkter som erbjuder aktiviteter för ungdomar. Förvaltningen ser kontinuerligt över befintlig fritidsverksamhet inom hela stadsdelsområdet. I Hammarby sjöstad finns verksamhet för ungdomar bland annat inom ramen för Fryshusets verksamhet. Förvaltningen har i dagsläget inga planer på att starta upp ytterligare fritidsverksamhet i Hammarby sjöstad.

    Bilagor

  • Stadsdelsnämnden har fått ett medborgarförslag om att göra satsningar för ungdomar i Hammarby sjöstad för att sysselsätta dem kvällstid. Vidare föreslås att skolorna samt GlashusETT anpassas för att under någon eller några kvällar i veckan ta emot ungdomar. Förvaltningen delar förslagsställarens syn att det är angeläget med olika sociala träffpunkter som erbjuder aktiviteter för ungdomar. Förvaltningen ser kontinuerligt över befintlig fritidsverksamhet inom hela stadsdelsområdet. I Hammarby sjöstad finns verksamhet för ungdomar bland annat inom ramen för Fryshusets verksamhet. Förvaltningen har i dagsläget inga planer på att starta upp ytterligare fritidsverksamhet i Hammarby sjöstad.

    Bilagor

  • Under februari månad har sex medborgarförslag lämnats in till Södermalms stadsdelsnämnd. Nämnden beslutar om förslagen ska beredas av förvaltningen eller hanteras på annat sätt, utifrån förslag från förvaltningen.

    Bilagor

  • Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått en motion från Centerpartiet i Stockholm på remiss som handlar om ett utomhusbad i Stockholm samt flytt av Domstolsverkets verksamhet. Motionen har sin bakgrund i att mark- och miljödomstolen inte ger prövningstillstånd för den flytande badanläggningen vid Gamla stan som föreslagits. Anledningen är att Statens fastighetsverk överklagat bygglovet då badet skulle hota Domstolsverkets verksamheter. I motionen föreslås med anledning av detta att berörda nämnder och förvaltningar skyndsamt återkommer med förslag på ny lokalisering för utomhusbadet, där Frihamnen, Värtahamnen och Söder Mälarstrand utreds. Vidare föreslås att exploateringskontoret initierar ett arbete för att hitta alternativ mark att erbjuda Statens fastighetsverk för Domstolsverkets verksamheter.

    En placering av en flytande badanläggning på annan plats, exempelvis vid Söder Mälarstrand skulle enligt förvaltningen kunna medföra positiva värden för staden. Det finns dock flera stadsmiljömässiga utmaningar som behöver analyseras vidare.

    Enligt förvaltningen skulle en placering av den badanläggning som beskrivs i motionen kunna utredas vidare utifrån de intentioner som finns i Kajstrategi för Stockholms stad 2022 om hur Söder Mälarstrand bör utvecklas.

    Förvaltningen vill i detta sammanhang påpeka att stadsdelsnämnden varken råder över vattenområdet eller kajen längs med Söder Mälarstrand varför lämpligheten till en flytande badanläggning på denna plats främst behöver bedömas av berörda nämnder och bolag inom staden såsom Stockholms Hamnar och trafikkontoret.

    Bilagor

  • Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått en motion från Centerpartiet i Stockholm på remiss som handlar om att anlägga en piazza i kvarteret Yxan 4:s östra spets. I motionen framförs, mot bakgrund av att stadsbyggnadsnämnden beslutat om ny bebyggelse i kvarteret Yxan 4, att ett beslut också ska tas om att anlägga en piazza i kvarterets östra spets vid Münchenbacken där Högalidsgatan och Heleneborgsgatan möts. Enligt motionens författare skulle en piazza på platsen kunna utgöra ett viktigt tillskott för att levandegöra denna del av Södermalm.

    Stadsdelsförvaltningen anser att förslaget att anlägga en piazza i det aktuella området är en intressant idé och att det skulle kunna utredas vidare inom staden. Förvaltningen instämmer i motionens beskrivning att ett mindre torg eller piazza på platsen skulle innebär att området kan levandegörs på trevligt sätt.

    Förvaltningen konstaterar dock att det finns utmaningar med att förverkliga denna idé. Den av stadsbyggnadsnämnden godkända detaljplanen för ny bebyggelse i kvarteret Yxan 4 omfattar inte ett mindre torg eller piazza på önskad plats, utan området utgör gatumark för trafikändamål i den nya planen. En annan utmaning med motionens förslag är att busstrafiken vid ett eventuellt förverkligande av förslaget måste ledas om.

    I det fallet att staden beslutar att utreda motionens förslag vidare vill förvaltningen passa på att lyfta fram det stora behov som finns att rusta upp och underhålla redan befintliga parkmiljöer inom Södermalms stadsdelsområde. Förvaltningen anser mot bakgrund av detta att det inte är lämpligt att en eventuell tillkommande piazza i området ska utgöras av parkmark som stadsdelsnämnden ansvarar för.

    Bilagor

  • Stadsledningskontoret har tagit fram förslag på reviderade riktlinjer med tillhörande tillämpningsanvisningar. Riktlinjerna syftar till att stödja stadens nämnder och bolag vid ingående av idéburna offentliga partnerskap (IOP). I förslaget till riktlinjer för idéburet offentligt partnerskap har bland annat förtydligats vad som är utmärkande för ett idéburet offentligt partnerskap inom offentligt finansierad välfärdsverksamhet och vilka kontroller nämnden ska göra.

    Förvaltningens uppfattning är att gränsdragningen för vad som utgör ett IOP innefattar en hel del komplicerade bedömningar och ställningstaganden som varje enskild förvaltning behöver göra. IOP saknar i nuläget en rättslig definition och begreppet förekommer varken i lag eller förordning. Förvaltningens uppfattning är att det kommer vara komplicerat även för jurister att bedöma de juridiska förutsättningarna eftersom de juridiska ramarna för tecknandet av IOP delvis är otydliga. Förvaltningens uppfattning är att det även bör nämnas något i riktlinjerna om eventuella risker med ingående av IOP i strid med kommunallagen och statsstödsreglerna.

    Bilagor

  • Kommunstyrelsen har remitterat delbetänkandet ”Vägar till ett tryggare samhälle - Kraftsamling för barn och unga" (SOU 2022:67) till Södermalms stadsdelsnämnd för yttrande. I delbetänkande har Trygghetsberedningen valt att fokusera på två områden inom de kriminalpolitiska utmaningar som samhället står inför nu och under de närmaste åren. Dessa områden är dels barns och ungas involvering i gängkriminalitet, dels våld i barns och ungas nära relationer.


    Betänkandet innehåller bland annat förslag om att Socialstyrelsen ska kartlägga vilka insatser som kommuner erbjuder barn och unga som utsatts för våld i en nära relation samt att regeringen ska ta fram ett inriktningsdokument som beskriver de insatsområden som är mest angelägna att arbeta med för att förebygga att barn och unga involveras i gängkriminalitet. I linje med inriktningsdokumentet ska en kraftsamling med stöd av utsedd kommitté genomföras för att förebygga att barn och unga involveras i gängkriminalitet.


    Förvaltningen ställer sig positiv till de förslag som ges i Vägar till ett tryggare samhälle (SOU 2022:67) för att utveckla och förbättra arbetet inom barns och ungas involvering i gängkriminalitet samt våld i barns och ungas nära relationer.


    Förvaltningen ställer sig även mycket positiv till ett inriktningsdokument som beskriver de insatsområden som är mest angelägna att arbeta med för att förebygga att barn och unga involveras i gängkriminalitet. Förvaltningen menar dock att det är angeläget att även regionerna är en del av kommande nationella, regionala och lokala överenskommelser i en gemensam kraftsamling för att både förebygga, upptäcka, ge stöd och insatser. Även polisens arbete riktat mot narkotika bland ungdomar och unga vuxna är avgörande för att på sikt minska gängkriminaliteten i samhället.

    Bilagor

  • Förvaltningen har tagit emot en remiss från kommunstyrelsen gällande funktionsbeskrivningar för specifika funktioner inom äldreomsorgen.

    Syftet med funktionsbeskrivningarna för funktionerna anhörigkonsulent, dietist, fixartjänst och digital stödjare har varit att öka likställigheten över staden och arbetet har skett i bred samverkan mellan äldreförvaltningen och stadsdelsförvaltningarna. I funktionsbeskrivningarna har syftet med funktionen tydliggjorts, vilka arbetsuppgifter och ansvar som ingår i rollen samt eventuella avgränsningar i uppdraget.

    Förvaltningen ställer sig positiv till de gemensamma funktionsbeskrivningarna. Genom att förtydliga roller, ansvar och uppdrag ökar möjligheten till en likställighet som varit efterfrågad av förvaltningens äldreomsorgsverksamheter och som i förlängningen ökar tydligheten för stadens invånare.

    Bilagor

  • Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Freyja, Hornsgatan 20. Förvaltningen avstyrker serveringstillstånd till kl. 02.00 både i restaurangen och i uteserveringen. Det finns inget i övrigt att invända mot ansökan.

    Bilagor

  • Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om stadigvarande ändring av serveringstid gällande nuvarande serveringstillstånd för Lykke Nytorget, Nytorgsgatan 38. Förvaltningen invänder mot ansökan eftersom det strider mot stadens riktlinjer.

    Bilagor

  • Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om stadigvarande ändring av serveringstid gällande nuvarande serveringstillstånd för Terminalen Bar & kök, Stadsgårdsterminalen.

    Förvaltningen invänder mot ansökan eftersom det strider mot stadens riktlinjer.

    Bilagor

  • Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för The Snug, Stora Nygatan 13.

    Förvaltningen har inget att invända mot ansökan.

    Bilagor

  • Södermalms stadsdelsnämnd fördelar årligen föreningsbidrag till verksamheter och aktiviteter som kompletterar nämndens kärnverksamhet.

    För år 2022 avsatte nämnden 3 690 000 kr i föreningsbidrag och det fördelades till 21 föreningar samt till två förtroenderåd/anhörigråd.

    Verksamheterna som fick föreningsbidrag har i redovisningarna angett att de använt sina bidrag enligt de ansökningar som har lämnats in till förvaltningen.

    Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner tjänsteutlåtandet som redovisning av bidraget.

    Bilagor

  • Södermalms stadsdelsförvaltning har, utifrån stadsdelsnämndens beslut den 25 maj 2022, genomfört upphandling avseende skötsel och underhåll av plaskdammar, duschar och vattenanläggningar inom fyra stadsdelar i Stockholms innerstad. Södermalms stadsdelsförvaltning har lett upphandlingsarbetet och övriga innerstadsstadsdelsnämnder har lämnat delegation till Södermalms stadsdelsdirektör att fatta nödvändiga beslut för upphandlingen, att teckna avtal med tilldelad anbudslämnare samt besluta i övriga frågor som berör avtalet under avtalsperioden. I upphandlingen lämnade ett företag in anbud. Vid anbudsprövningen tilldelades Skå Entreprenad AB kontraktet då anbudet uppfyllde samtliga i upphandlingen ställda krav. Avtalet gäller under perioden 2023-04-01 till och med 2025-01-31. Beställaren har därefter rätt att förlänga avtalet i upp till två (2) år efter överenskommelse med leverantören.

    Bilagor

  • Södermalms stadsdelsförvaltning har, utifrån stadsdelsnämndens beslut den 16 juni 2022, genomfört upphandling av konsulttjänst för byggledning. Södermalms stadsdelsförvaltning har lett upphandlingsarbetet och övriga stadsdelsnämnder i innerstaden har lämnat delegation till Södermalms stadsdelsdirektör att fatta nödvändiga beslut för upphandlingen. Upphandlingen har delats upp i två anbudsområden, ett för norra innerstaden och ett för Södermalm. Tilldelningsbeslut och anbudstecknande avseende anbudsområde norra innerstaden hanteras av norra innerstadens förvaltningar. I upphandlingen lämnade fem företag in anbud på anbudsområde Södermalm. Vid anbudsprövningen tilldelades Rockstore Engineering AB kontraktet för Södermalms stadsdelsområde då företaget uppfyllde samtliga krav samt fick flest utvärderingspoäng. Avtalet gäller under perioden 2023-03-01 till och med 2025-02-28. Beställaren har därefter rätt att förlänga avtalet på samma villkor i 1 plus 1 år, det vill säga som längst till 2027-02-28.

    Bilagor

  • Förvaltningen redovisar i detta ärende vilka entreprenadavtal som tas till nämnden för beslut under år 2023. Redovisningen avser verksamhet inom avdelningen för äldreomsorg och sociala avdelningen. I tabellerna nedan framgår på vilket nämndsammanträde respektive entreprenadavtal är aktuellt för beslut.

    Bilagor

  • Södermalms stadsdelsnämnd har för kvartal 4 2022 rapporterat 54 individrapporter till IVO avseende ej verkställda beslut enligt SoL och LSS. 23 rapporter var nya och avsåg gynnande beslut som för första gången rapporterades till IVO som ej verkställda. 31 rapporter avsåg återrapportering i ärenden som tidigare insänts till IVO.

    Bilagor

  • Beslut fattade på delegation anmäls:

    • Anmälan om lex Sarah avseende verksamheter i egen regi, dnr. SÖD 2022/1448
    • Anmälan om lex Sarah avseende verksamheter i enskild regi, dnr. SÖD 2022/1449

     

    Bilagor

  • Protokoll från förvaltningsgruppens sammanträde den 13 mars 2023 anmäls.

    Bilagor

  • § 43

    Information från förvaltningen

  • Jonas Nilsson (M) ställer ett antal frågor till förvaltningen (bilaga).

  • Sociala delegationen är ett utskott till Södermalms stadsdelsnämnd som har till uppgift att på nämndens vägnar besluta i individärenden. Enligt instruktionen för sociala delegationen ska utskottet bestå av sju ledamöter och fyra ersättare som väljs för ett kalenderår i taget. Bland ledamöterna i sociala delegationen ska en ordförande och en vice ordförande utses.

    Södermalms stadsdelsnämnd utsåg den 2 januari 2023 inom sig sju ledamöter, varav en ordförande och en vice ordförande samt fyra ersättare till sociala delegationen 2023. En av ledamöterna, tillika vice ordförande, är Aida Hot-Bjelak (C).

    Kommunfullmäktige beslutade den 20 mars 2023 att entlediga Aida Hot-Bjelak (C) från sitt uppdrag i Södermalms stadsdelsnämnd varför en ny ledamot, tillika vice ordförande i sociala delegationen, behöver utses efter henne.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.