Möte 2023-09-21
-
1
Allmänhetens frågestund
-
2
Val av justerare och dag för justering
-
3
Fastställande av dagordning
-
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
583kb Ladda ner dokument
-
426kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
6
Upphandling, Hammarby dagliga verksamhet
-
Hornskroken drivs sedan den 1 februari 2021 på entreprenad av Stiftelsen Stockholms sjukhem. Avtalstiden är från och med 1 februari 2021 till och med 31 januari 2024 med möjlighet till förlängning. Då Stockholms sjukhem informerat förvaltningen om att de inte kommer att förlänga avtalet med Stockholms stad vid avtalstidens utgång, beslutade stadsdelsnämnden i mars 2023 att rekommendera äldrenämnden att genomföra en ny central upphandling av driften av Hornskroken. Vid anbudstidens utgång hade endast ett anbud inkommit som vid kvalificering och prövning inte godkändes och därför inte gick vidare till utvärdering, varför det förelåg saklig grund för att avbryta upphandlingen.
Förvaltningen ser nu att det finns två alternativ till att hantera den framtida driften av Hornskroken – ta över driften i egen regi eller på nytt genomföra en central upphandling enligt LOU. Om en ny upphandling inleds kommer den sannolikt inte vara klar vid nuvarande avtalstids utgång, varför förvaltningen i en övergångsperiod skulle behöva återta driften av Hornskroken i egen regi innan en eventuellt ny avtalspart är på plats. Flera verksamhetsövergångar inom en kort tidsperiod riskerar att påverka kontinuiteten och tryggheten negativt för samtliga involverade parter så som de boende, anhöriga och även medarbetare, vilket förvaltningen inte anser är att föredra. Med fem månader kvar innan avtalet löper ut anser förvaltningen därför att det är av största vikt att kunna ge besked och informera berörda boende, anhöriga och medarbetare om den fortsatta hanteringen av ärendet.
Förvaltningen rekommenderar därför stadsdelsnämnden att uppdra åt förvaltningen att förbereda inför att tills vidare ta över driften av Hornskrokens vård- och omsorgsboende och hotellpensionat Hornskroken i egen regi från och med den 1 februari 2024.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt EU:s vattendirektiv ska samtliga vattenförekomster inom unionen skyddas och återställas så att de uppnår god ekologisk och kemisk status. Bestämmelser för en vattenförekomst benämns som miljökvalitetsnormer och kommuner och övriga berörda myndigheter har ansvaret för att en miljökvalitetsnorm följs.
Genom lokala åtgärdsprogram kan staden visa hur miljökvalitetsnormerna är avsedda att följas och utgör därmed en förutsättning för att staden ska kunna uppnå det bostadspolitiska målet om att bygga 140 000 nya bostäder till år 2030.
Riddarfjärden och Norrström påverkas, i likhet med majoriteten av stadens vattenförekomster, av att närområdet har förtätats vilket har lett till att livsmiljön och vattenkvaliteten för djur och växter förändrats. Riddarfjärden och Norrström bedöms idag ha otillfredsställande ekologisk status och uppnår inte god kemisk status. Syftet med det lokala åtgärdsprogrammet är att belysa de huvudsakliga utmaningarna och ge förslag på konkreta åtgärder så att vattenmiljön förbättras till att motsvara miljökvalitetsnormerna.
? För att förbättra vattenkvaliteten har ett antal förslag till åtgärder tagits fram. Åtgärderna syftar till att rena dagvatten från befintlig bebyggelse och högtrafikerade vägar, förbättra den fysiska livsmiljön för växter och djur samt egenkontroll och tillsyn av verksamheter som påverkar vattenområdet.
? Kostnaderna för föreslagna åtgärderna uppskattas till 68-92 miljoner kronor. Årliga driftkostnader för anläggningarna beräknas till cirka en miljon kronor.
? För investeringsåtgärder har det lokala åtgärdsprogrammet likställts med ett projektdirektiv för ett utredningsbeslut enligt Systemstöd för Stora Investeringsprojekt (SSIP), eller stadens investeringsprocesser i övrig. Beslutet innebär därmed att de föreslagna åtgärderna ska utredas vidare och att åtgärderna kan ändras baserat på resultat från utredningen.
? Övriga föreslagna åtgärder som driftinsatser, fördjupande undersökningar och miljötillsyn bör genomföras succesivt av respektive ansvarig nämnd och bolagsstyrelse, baserat på resultat från utredningar och ekonomiska förutsättningar.
? Åtgärderna som föreslås i de lokala åtgärdsprogrammen kan finansieras på olika sätt, exempelvis genom VA-taxan, inom ordinarie budget eller genom att söka externa medel. Åtgärdsprogrammen innebär inte i sig ett beslut om finansiering och vilka åtgärder som ska genomföras utan detta prövas i stadens ordinarie processer. I och med detta sker också en prioritering mellan och inom de lokala åtgärdsprogrammen.
? De lokala åtgärdsprogrammen är inte juridiskt bindande som ett åtgärdsprogram i miljöbalkens mening, men utgör underlag för att konkretisera hur vattenmyndighetens bindande åtgärdsprogram ska kunna uppfyllas.
? Arbetet med lokala åtgärdsprogram visar att det finns ett omfattande åtgärdsbehov för stadens vattenförekomster och att vattenmyndigheternas beräkningar av åtgärdskostnaden är underskattad. Effekten av vidtagna åtgärder kommer även att dröja då återhämtningsprocesserna i ekologiska system tar tid.
Bilagor
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om flytt av leklastbil i parken Bergsgruvan.
Leklastbilen i Bergsgruvan är mycket populär och välutnyttjad. Vid 2022 års leksäkerhetsbesiktning fick inte lastbilen några allvarliga anmärkningar.
Förvaltningen håller med om att leklastbilen idag står ensam och ganska långt ifrån övrig lekutrustning i parken. För att knyta leklastbilen närmare övriga lekytor planerar förvaltningen för att flytta leklastbilen. Detta planeras att ske under 2023 eller 2024.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om gräsmattan vid Norra Hammarbyhamnen. Medborgaren föreslår att gräsmattan slutar användas som hundtoalett och anser att det är alldeles för många gående och cyklister på ytan.
Förvaltningen är medveten om stigen som bildats på gräsytan i parken. Liknande slitage förekommer även på andra platser inom stadsdelsområdet.
Gräsytan med stigen är offentlig plats och förvaltningen kan därmed inte hindra allmänheten från att använda området. På offentlig plats styr de allmänna lokala ordningsföreskrifterna som beslutas av kommunfullmäktige. I dessa anges exempelvis att hundar ska vara kopplade och förorening från hund ska plockas upp. Polisen övervakar att ordningsföreskrifterna följs och pågående brott ska anmälas till polisen.
Gräsytan är viktig för räddningstjänsten då de behöver kunna använda den för att få åtkomst till de intilliggande bostadshusen. Ytan behöver därför vara öppen.
Förvaltningen upplever att antalet hundar inom stadsdelsområdet ökat de senaste åren och har som ambition att inom de kommande åren genomföra informationsinsatser om regler rörande hundar på allmän plats och hundrastning. Under hösten planerar förvaltningen att byta ut informationen på de två självkomprimerande solcellsdrivna skräpkorgarna i Anna Lindhs park till information om ordningsreglerna i parken. Förvaltningen planerar också för att sätta upp tillfälliga skyltar vid den upptrampade stigen om att hunden ska hållas kopplad och att hundägaren ska plocka upp efter sin hund.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag som föreslår att ett utegym anläggs i Tengdahlsparken. Enligt förslagsställaren finns det både plats för ett utegym i parken samtidigt som det råder brist på denna typ av anläggning i området.
Stadsdelsförvaltningen tackar för medborgarförslaget som syftar till att tillföra en populär aktivitet i parkmiljön som kan bidra till god folkhälsa.
I programmet för utveckling av Tengdahlsparken, med anledning av bostadsbyggandet i kvarteret Persikan, finns ett nytt utegym beslutat. Utegymmet planeras att anläggas på den yta där den provisoriska förskolan idag är placerad vid Skånegatan 119. Planen är att utegymmet ska vara på plats till år 2025.
Mot bakgrund av redogörelsen ovan anser förvaltningen att förslaget blir tillgodosett i det aktuella området genom det beslut som redan finns fattat kring Tengdahlsparkens utveckling.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande utveckling av Norra Hammarbyhamnens kaj med flera serveringar. Kajen mellan Danviksbron och Hammarbyslussen är enligt förslagsställaren tom och ödslig. När det är vackert väder promenerar tusentals människor längs med kajen varför förslagsställaren anser att kajen bör göras mer levande genom att fler serveringar tillförs kajen.
Stadsdelsförvaltningen tackar för medborgarförslaget som syftar till att utveckla Norra Hammarbyhamnens kaj med fler serveringar och därmed bidra till att göra kajen mer attraktiv och levande.
I juni 2022 antog kommunfullmäktige ”Kajstrategi för Stockholms stad 2022”. Kajstrategin syftar till att utveckla stadens kajer till mer levande mötesplatser som är tillgängliga för folkliv, restauranger och caféer.
Under det avsnitt i kajstrategin som behandlar Norra Hammarbyhamnen anges att, ”Fler publika verksamheter på och vid kajen skulle öka stadslivskvaliteterna på platsen genom att tillföra fler uteserveringar och temporära aktiviteter.” Kajstrategin stödjer därmed det aktuella medborgarförslaget då det föreslår att fler serveringar kan tillföras kajen. Vid ett kommande arbete med att utveckla Norra Hammarbyhamnen kommer kajstrategins inriktning för kajen omsättas i konkreta planer och samverkansprojekt.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden har erhållit ett medborgarförslag gällande servering av vegansk mat inom offentliga inrättningar. I medborgarförslaget tar förslagsställaren upp att stadsdelsförvaltningen bör servera helt växtbaserad mat för att föregå med gott exempel och sträva att uppnå kommunens klimat- och miljömål.
Förvaltningen anser att medborgarförslaget är intressant och håller med om att staden kan föregå som gott exempel. Förvaltningen arbetar redan idag med att få in mer växtbaserade måltider och förhåller sig till det upphandlade sortimentet av matvaror som Stockholm stad har handlat upp. Vidare arbetar verksamheterna efter Stockholm stads miljöprogram samt matstrategin God, hälsosam och klimatsmart mat.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
14
Medborgarförslag gällande att upprätta Malin Matsdotters örtagård som ett minnesmärke över Stockholms häxprocesser
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande att upprätta Malin Matsdotters örtagård som ett minnesmärke över Stockholms häxprocesser. Enligt förslagsställaren är det viktigt att minnas häxprocesserna då det är en händelse som präglade staden starkt i flera år. I förslaget föreslås ett antal platser på östra Södermalm där örtagården skulle kunna placeras och som föreslås skötas av den ideella föreningen, Malin Matsdotters trädgårdsförening, i form av en stadsodling. I förslaget föreslås vidare att skyltar sätts upp vid örtagården med växternas namn, deras historia och medicinska användning samt om häxprocessernas offer och deras namn. Örtagården föreslås enligt förslagsställaren omgärdas av en stenmur.
Stadsdelsförvaltningen tackar för medborgarförslaget som syftar till att tillföra stadsdelsområdet en stadsodling med örter samtidigt som ett mörkt avsnitt i stadens historia uppmärksammas.
Förvaltningen har fört diskussioner med Stadsmuseet kring medborgarförslaget och kommit fram till att det skulle kunna realiseras genom att stadsdelsnämnden anlägger en stadsodling som den ideella föreningen Malin Matsdotters trädgårdsförening får ansvaret att sköta. Av de förslag till platser som lämnas i medborgarförslaget bedömer förvaltningen Sandbacksparken som mest lämpad för detta ändamål.
Kostnaden att anlägga en stadsodling med tillhörande skyltning uppgår till cirka 0,1 mnkr kronor beroende på hur stor anläggningen blir och omfattning av skyltningen.
För att starta upp en ny plats för stadsodling behöver bland annat ett avtal upprättas samt tillverkning och utplacering av odlingslådor göras. Det finns även andra intressenter som önskar starta stadsodling inom stadsdelsområdet som förvaltningen behöver ta hänsyn till. Förvaltningen bedömer att ett genomförande av förslaget är möjligt till odlingssäsongen 2024.Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
446kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
-
Under augusti har tretton medborgarförslag lämnats in till Södermalms stadsdelsnämnd. Nämnden beslutar om förslagen ska beredas av förvaltningen eller hanteras på annat sätt, utifrån förslag från förvaltningen.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
791kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
858kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fick i budget 2023 i uppdrag att i samråd med socialnämnden och stadsdelsnämnderna ta fram ett förslag på nya ersättningsnivåer inom Bostad med särskild service (LSS), med målet att minska antalet nivåer och att på ett bättre sätt balansera den enskildes behov.
Stadsledningskontoret föreslår att antal nivåer i nuvarande ersättningssystem för bostad med särskild service (LSS) minskas från sju (gruppbostad) och åtta (servicebostad) till fem. Ersättningen föreslås öka i de lägsta nivåerna och minska i de högsta. Förslaget är beräknat utifrån att stadens kostnader ska vara kostnadsneutrala. Stadsledningskontoret anser att denna förändring kan skapa bättre förutsättningar för att driva verksamhet på ett bra sätt utifrån den enskildes behov.
Förvaltningen ser positivt på föreslagna förändringar utifrån ett brukarperspektiv för individer med neuropsykiatriska diagnoser och instämmer att det viktiga motivationsarbetet för denna målgrupp inte ryms i nuvarande ersättningsnivåer. En sammanläggning av nivåer och en omfördelning mellan låga och höga nivåer kan medföra att vissa stadsdelsnämnder påverkas mer än andra. De stadsdelsnämnder som har förhållandevis många personer som bor på gruppbostad med nivåbedömning i nuvarande nivå 5 och 7 och personer som bor på servicebostad med nivåbedömning i nuvarande nivå 6 och 8 kan påverkas i högre utsträckning av det föreslagna ersättningssystemet.
Förvaltningens bedömning är att förslaget kommer att påverka Södermalms stadsdelsnämnds ekonomi med tanke på antalet brukare med höga ersättningsnivåer idag. Detta kan medföra behov av att se över hur verksamheten bedrivs samtidigt som en tydlig brukarfokus ska bibehållas.
Förvaltningen anser att då antalet brukare som finns på gruppbostäder som inte längre har rätt till daglig verksamhet ökar inom stadsdelsnämndsområdet är det viktigt att se över hur ersättningen räknas utifrån antagandet att majoriteten av brukare är på daglig verksamhet dagtid. För det fall Kommunfullmäktige beslutar i enlighet med Stadsledningskontorets förslag är det angeläget att socialförvaltningen ser över reglering av stadsdelsnämndernas möjlighet att ansöka om och att beviljas särskild redovisning för de brukare som har ett omfattande vårdbehov och idag ingår i de högre ersättningsnivåerna.Bilagor
-
276kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fick i budget 2023 i uppdrag att i samråd med socialnämnden och stadsdelsnämnderna ta fram ett förslag på nya ersättningsnivåer inom daglig verksamhet (LSS) med målet att minska antalet nivåer och för att på ett bättre sätt balansera den enskildes behov.
Stadsledningskontoret föreslår att antal nivåer i nuvarande ersättningssystem för daglig verksamhet (LSS) minskas från sju till fem. Ersättningen föreslås öka i de lägsta nivåerna och minska i de högsta. Vidare föreslås att antalet timintervall för deltagandegrad per vecka som den enskilde kan välja mellan ändras från två till tre. Förslaget är beräknat utifrån att det på totalen ska vara kostnadsneutralt för staden. Stadsledningskontoret anser att denna förändring kan skapa bättre förutsättningar för att driva verksamhet på ett bra sätt utifrån den enskildes behov.
Förvaltningen ser positivt på föreslagna förändringar utifrån ett brukarperspektiv för individer med neuropsykiatriska diagnoser och instämmer att det viktiga motivationsarbetet för denna målgrupp inte ryms i nuvarande ersättningsnivåer. En sammanläggning av nivåer och en omfördelning mellan låga och höga nivåer kan medföra att vissa stadsdelsnämnder påverkas mer än andra.
Förvaltningen instämmer i att det bör vara en skillnad i ersättning till utförare för brukare med högt respektive lågt deltagande därför är det positivt med färre antal nivåer och ett ökat antal timintervall.
Förvaltningen ser mycket positivt på förslaget att lägsta antalet deltagandetimmar ska sänkas från fyra timmar per vecka till en timme per vecka och att ersättning ska kunna utgå i upp till sex månader efter att den enskilde får möjlighet till arbete på ordinarie arbetsmarknad som stöd i övergången. Det skulle ytterligare öka den enskilde förutsättningar att utvecklas mot ökad självständighet.Bilagor
-
280kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har gett förslag på reviderade riktlinjer för budget- och skuldrådgivning. Dispositionen har ändrats och nya avsnitt har lagts till eller förtydligats, genomgående har fler läshänvisningar lagts till. Vidare betonar de reviderade riktlinjerna vikten av att stödja den enskilde avseende en hållbar vardagsekonomi.
Förvaltningen anser att de föreslagna riktlinjerna i stort ger verksamheten gott stöd att bedriva kvalitativ budget- och skuldrådgivning men har några synpunkter och förslag. Dessa förslag är att:
Icke-binära läggs till jämte kvinnor och män.
Budget- och skuldrådgivares ansvar att samverka med socialtjänsten kring personer som har sex mot ersättning förtydligas.
Vikten av dokumentation och vid-behovs-samverkan med ekonomiskt bistånd förtydligas.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat en motion om att mobilisera långtidsarbetslösa för enkel snöröjning till Södermalms stadsdelsnämnd för yttrande senast 29 september 2023. Motionen är skriven av Gabriel Kroon (SD).
Motionen har även remitterats till stadsledningskontoret, arbetsmarknadsnämnden och trafiknämnden samt Skarpnäcks och Skärholmens stadsdelsnämnder.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
20
Remiss av Motion om att införa en obligatorisk bakgrundskontroll via belastningsregistret inför anställning inom omsorgen och äldreomsorgen
Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått en motion ställd av Anette Hellström (M) om att införa en obligatorisk bakgrundskontroll via belastningsregistret inför anställning inom omsorgen och äldreomsorgen. Motionen har förutom till Södermalms stadsdelsnämnd remitterats till stadsledningskontoret, socialnämnden, äldrenämnden, Skarpnäcks stadsdelsnämnd, Spånga-Tensta stadsdelsnämnd, Kommunal Stockholm och Vårdföretagarna. Remisstiden sträcker sig till den 2 oktober 2023.
Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden har på remiss från kommunstyrelsen fått Promemorian – Vistelseförbud på allmän plats och vissa andra platser för yttrande (Ds:2023:17).
Justitiedepartementet har gett en utredare i uppdrag att utreda om det i syfte att öka tryggheten och minska brottsligheten bör införas en möjlighet att begränsa enskilda personers rätt att vistas på vissa platser eller områden i samhället utan att personen har dömts till påföljd för brott.
I promemorian lämnas förslag på en ny reglering om vistelseförbud. Förslaget syftar till att stärka bekämpningen av brott och brottslig verksamhet som utövas av kriminella nätverk i det offentliga rummet. Regleringen föreslås införas i en ny lag om vistelseförbud på allmän plats och vissa andra platser.
Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till de förslag som ges i Promemorian – Vistelseförbud på allmän plats och vissa andra platser för yttrande (Ds:2023:17) men vill samtidigt lyfta risker och möjlighet till skydd för barn/unga vuxna i åldern 15-20 år.Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
22
Remiss av Motion om ett monument över HBTQ-personers kamp och en plats till minne av Barbro Westerholm
Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått en motion av Dennis Wedin (M) på remiss som handlar om att utreda förutsättningarna för att uppföra ett monument över HBTQ-personers kamp och en plats till minne av Barbro Westerholm.
I motionen beskrivs att monument över homosexuellas kamp för att få sina mänskliga rättigheter tillgodosedda och livsval respekterade finns i städer över hela världen. Ett monument av detta slag saknas dock i Stockholm. Motionens författare anser att det är en självklarhet att även Stockholm manifesterar och uppmärksammar betydelsen av kampen för HBTQ-personers rättigheter på ett permanent sätt i den fysiska stadsmiljön.
Stadsdelsförvaltningen anser att ett monument som uppmärksammar HBTQ-personers kamp, och som namnges efter Barbro Westerholm i syfte att lyfta fram hennes livsgärning, kan vara motiverat och utgöra ett positivt tillskott i stadsmiljön.
Den i motionen föreslagna platsen, som ligger i korsningen Linnégatan/Narvavägen, ligger inom Östermalms stadsdelsområde och ansvaras av trafiknämnden varför förvaltningen inte kan bedöma om platsen är lämplig. Oavsett var monumentet eventuellt placeras är det enligt förvaltningen viktigt att Stockholm konst involveras då de ansvarar för framtagande av ny konst inom staden.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har överlämnat en remiss till Södermalms stadsdelsnämnd gällande en motion om hållbar matupphandling. Motionen föreslår ett stadsövergripande mål om 100 procent svenskt vid matupphandling där så är möjligt. I praktiken innebär målet att stadens upphandling av mat inriktar sig på det som är producerat enligt svenska produktionsregler samt att svenska livsmedel ska vara förstahandsvalet om det är klimatsmart och stärker den svenska självförsörjningen.
Förvaltningen arbetar med hållbar konsumtion av livsmedel genom att planera matsedel efter säsong, ha en hög andel ekologiskt, låga utsläpp av koldioxid och goda resultat på stadens nya indikator:
Andel inköpta animalier med krav på djurskydd och restriktiv
antibiotikaanvändning i nivå med svensk lagstiftning. Upphandling
av livsmedel sker centralt i staden och är inte inom ramen för
stadsdelsnämndens ansvarsområde och befogenhet.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Holidays, Götgatan 67. Förvaltningen tillstyrker ansökan om serveringstillstånd enligt Stockholms stads riktlinjer.
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Bistro 89, Folkungagatan 89. Förvaltningen tillstyrker ansökan om serveringstillstånd enligt Stockholms stads riktlinjer
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Kaffekoppen, Stortorget 18. Förvaltningen tillstyrker ansökan om serveringstillstånd enligt Stockholms stads riktlinjer.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
Projekt ”Sommar i Tanto” bedrivs av Södermalms stadsdelsförvaltning i nära samarbete med polisen. Projektet syftar
till att öka tryggheten samt minska förekomsten av narkotikamissbruk och drogförsäljning på västra Södermalm.
Projektet syftar också till att enskilda i behov av stöd och vård ska få tillgång till det. ”Sommar i Tanto” löper mellan 1 januari och
31 december 2023 och har som effektmål att västra Södermalm inte längre ska klassas som en öppen drogscen från och med
1 januari 2025. Fokus under vår och sommar 2023 har varit att påbörja aktivering av Tanto genom tydlig närvaro av förvaltningen
och att erbjuda aktiviteter som lockar besökare till parken. Denna rapport är förvaltningens andra statusrapport om projektet till nämnden. En utförlig utvärdering påbörjas i september och redovisas i samband med verksamhetsberättelse 2023.
Utvärderingens huvudsyfte är vidareutveckling av arbetssätt och prioriteringar inför det fortsatta arbetet 2024.
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har för kvartal 2 2023 rapporterat 121 individrapporter avseende ej verkställda beslut enligt SoL och LSS. 51 rapporter var nya som för första gången rapporterades till IVO som ej verkställda beslut. 70 rapporter avsåg återrapportering i ärenden som tidigare insänts till IVO.
Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
- Anmälan om lex Sarah avseende verksamhet i enskild regi augusti 2023 SÖD 2022/1449
- Anmälan om lex Sarah avseende verksamhet i egen regi augusti 2023 SÖD 2022/1448
- Beslut om att fastställa en ny version av hanteringsanvisningarna på Södermalms stadsdelsförvaltning SÖD 2023/818
-
Anmälningsärende av beslut om nyanställningar april - augusti 2023 SÖD 2023/15
-
33
Information från förvaltningen
-
Protokoll från sociala delegationens sammanträden 29 augusti och 12 september anmäls.
-
35
Övriga frågor
-
§ 1
Allmänhetens frågestund
-
§ 2
Val av justerare och dag för justering
-
§ 3
Fastställande av dagordning
-
Ärendet redovisas i förvaltningens tjänsteutlåtande. Förvaltningen gör bedömningen att kommunfullmäktiges tre inriktningsmål kommer att uppfyllas under året. Bedömningen grundas på att fjorton av sexton mål för verksamhetsområdet som är kopplade till inriktningsmålen bedöms uppfyllas helt och två delvis samt att tjugo av tjugoen nämndmål bedöms uppfyllas helt och ett delvis. Tertialrapport med helårsprognos visar på ett överskott om 40,7 mnkr efter resultatöverföring.
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
583kb Ladda ner dokument
-
426kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
Förvaltningens avtal med Frösunda Omsorg AB gällande Danvikstulls dagliga verksamhet upphör 2025-03-31. Stadsdelsnämnden behöver med anledning av detta besluta om i vilken driftform verksamheten ska bedrivas.
Förvaltningen föreslår att driften av Danvikstulls dagliga verksamhet upphandlas på nytt och att förvaltningen får i uppdrag att återkomma till nämnden med ett förslag på förfrågningsunderlag innan annonsering.
Bilagor
-
§ 6
Upphandling, Hammarby dagliga verksamhet
-
Hornskroken drivs sedan den 1 februari 2021 på entreprenad av Stiftelsen Stockholms sjukhem. Avtalstiden är från och med 1 februari 2021 till och med 31 januari 2024 med möjlighet till förlängning. Då Stockholms sjukhem informerat förvaltningen om att de inte kommer att förlänga avtalet med Stockholms stad vid avtalstidens utgång, beslutade stadsdelsnämnden i mars 2023 att rekommendera äldrenämnden att genomföra en ny central upphandling av driften av Hornskroken. Vid anbudstidens utgång hade endast ett anbud inkommit som vid kvalificering och prövning inte godkändes och därför inte gick vidare till utvärdering, varför det förelåg saklig grund för att avbryta upphandlingen.
Förvaltningen ser nu att det finns två alternativ till att hantera den framtida driften av Hornskroken – ta över driften i egen regi eller på nytt genomföra en central upphandling enligt LOU. Om en ny upphandling inleds kommer den sannolikt inte vara klar vid nuvarande avtalstids utgång, varför förvaltningen i en övergångsperiod skulle behöva återta driften av Hornskroken i egen regi innan en eventuellt ny avtalspart är på plats. Flera verksamhetsövergångar inom en kort tidsperiod riskerar att påverka kontinuiteten och tryggheten negativt för samtliga involverade parter så som de boende, anhöriga och även medarbetare, vilket förvaltningen inte anser är att föredra. Med fem månader kvar innan avtalet löper ut anser förvaltningen därför att det är av största vikt att kunna ge besked och informera berörda boende, anhöriga och medarbetare om den fortsatta hanteringen av ärendet.
Förvaltningen rekommenderar därför stadsdelsnämnden att uppdra åt förvaltningen att förbereda inför att tills vidare ta över driften av Hornskrokens vård- och omsorgsboende och hotellpensionat Hornskroken i egen regi från och med den 1 februari 2024.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt EU:s vattendirektiv ska samtliga vattenförekomster inom unionen skyddas och återställas så att de uppnår god ekologisk och kemisk status. Bestämmelser för en vattenförekomst benämns som miljökvalitetsnormer och kommuner och övriga berörda myndigheter har ansvaret för att en miljökvalitetsnorm följs.
Genom lokala åtgärdsprogram kan staden visa hur miljökvalitetsnormerna är avsedda att följas och utgör därmed en förutsättning för att staden ska kunna uppnå det bostadspolitiska målet om att bygga 140 000 nya bostäder till år 2030.
Riddarfjärden och Norrström påverkas, i likhet med majoriteten av stadens vattenförekomster, av att närområdet har förtätats vilket har lett till att livsmiljön och vattenkvaliteten för djur och växter förändrats. Riddarfjärden och Norrström bedöms idag ha otillfredsställande ekologisk status och uppnår inte god kemisk status. Syftet med det lokala åtgärdsprogrammet är att belysa de huvudsakliga utmaningarna och ge förslag på konkreta åtgärder så att vattenmiljön förbättras till att motsvara miljökvalitetsnormerna.
- För att förbättra vattenkvaliteten har ett antal förslag till åtgärder tagits fram. Åtgärderna syftar till att rena dagvatten från befintlig bebyggelse och högtrafikerade vägar, förbättra den fysiska livsmiljön för växter och djur samt egenkontroll och tillsyn av verksamheter som påverkar vattenområdet.
- Kostnaderna för föreslagna åtgärderna uppskattas till 68-92 miljoner kronor. Årliga driftkostnader för anläggningarna beräknas till cirka en miljon kronor.
- För investeringsåtgärder har det lokala åtgärdsprogrammet likställts med ett projektdirektiv för ett utredningsbeslut enligt Systemstöd för Stora Investeringsprojekt (SSIP), eller stadens investeringsprocesser i övrig. Beslutet innebär därmed att de föreslagna åtgärderna ska utredas vidare och att åtgärderna kan ändras baserat på resultat från utredningen.
- Övriga föreslagna åtgärder som driftinsatser, fördjupande undersökningar och miljötillsyn bör genomföras succesivt av respektive ansvarig nämnd och bolagsstyrelse, baserat på resultat från utredningar och ekonomiska förutsättningar.
- Åtgärderna som föreslås i de lokala åtgärdsprogrammen kan finansieras på olika sätt, exempelvis genom VA-taxan, inom ordinarie budget eller genom att söka externa medel. Åtgärdsprogrammen innebär inte i sig ett beslut om finansiering och vilka åtgärder som ska genomföras utan detta prövas i stadens ordinarie processer. I och med detta sker också en prioritering mellan och inom de lokala åtgärdsprogrammen.
- De lokala åtgärdsprogrammen är inte juridiskt bindande som ett åtgärdsprogram i miljöbalkens mening, men utgör underlag för att konkretisera hur vattenmyndighetens bindande åtgärdsprogram ska kunna uppfyllas.
- Arbetet med lokala åtgärdsprogram visar att det finns ett omfattande åtgärdsbehov för stadens vattenförekomster och att vattenmyndigheternas beräkningar av åtgärdskostnaden är underskattad. Effekten av vidtagna åtgärder kommer även att dröja då återhämtningsprocesserna i ekologiska system tar tid.
Bilagor
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om flytt av leklastbil i parken Bergsgruvan.
Leklastbilen i Bergsgruvan är mycket populär och välutnyttjad. Vid 2022 års leksäkerhetsbesiktning fick inte lastbilen några allvarliga anmärkningar.
Förvaltningen håller med om att leklastbilen idag står ensam och ganska långt ifrån övrig lekutrustning i parken. För att knyta leklastbilen närmare övriga lekytor planerar förvaltningen för att flytta leklastbilen. Detta planeras att ske under 2023 eller 2024.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag om gräsmattan vid Norra Hammarbyhamnen. Medborgaren föreslår att gräsmattan slutar användas som hundtoalett och anser att det är alldeles för många gående och cyklister på ytan.
Förvaltningen är medveten om stigen som bildats på gräsytan i parken. Liknande slitage förekommer även på andra platser inom stadsdelsområdet.
Gräsytan med stigen är offentlig plats och förvaltningen kan därmed inte hindra allmänheten från att använda området. På offentlig plats styr de allmänna lokala ordningsföreskrifterna som beslutas av kommunfullmäktige. I dessa anges exempelvis att hundar ska vara kopplade och förorening från hund ska plockas upp. Polisen övervakar att ordningsföreskrifterna följs och pågående brott ska anmälas till polisen.
Gräsytan är viktig för räddningstjänsten då de behöver kunna använda den för att få åtkomst till de intilliggande bostadshusen. Ytan behöver därför vara öppen.
Förvaltningen upplever att antalet hundar inom stadsdelsområdet ökat de senaste åren och har som ambition att inom de kommande åren genomföra informationsinsatser om regler rörande hundar på allmän plats och hundrastning. Under hösten planerar förvaltningen att byta ut informationen på de två självkomprimerande solcellsdrivna skräpkorgarna i Anna Lindhs park till information om ordningsreglerna i parken. Förvaltningen planerar också för att sätta upp tillfälliga skyltar vid den upptrampade stigen om att hunden ska hållas kopplad och att hundägaren ska plocka upp efter sin hund.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag som föreslår att ett utegym anläggs i Tengdahlsparken. Enligt förslagsställaren finns det både plats för ett utegym i parken samtidigt som det råder brist på denna typ av anläggning i området.
Stadsdelsförvaltningen tackar för medborgarförslaget som syftar till att tillföra en populär aktivitet i parkmiljön som kan bidra till god folkhälsa.
I programmet för utveckling av Tengdahlsparken, med anledning av bostadsbyggandet i kvarteret Persikan, finns ett nytt utegym beslutat. Utegymmet planeras att anläggas på den yta där den provisoriska förskolan idag är placerad vid Skånegatan 119. Planen är att utegymmet ska vara på plats till år 2025.
Mot bakgrund av redogörelsen ovan anser förvaltningen att förslaget blir tillgodosett i det aktuella området genom det beslut som redan finns fattat kring Tengdahlsparkens utveckling.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande utveckling av Norra Hammarbyhamnens kaj med flera serveringar. Kajen mellan Danviksbron och Hammarbyslussen är enligt förslagsställaren tom och ödslig. När det är vackert väder promenerar tusentals människor längs med kajen varför förslagsställaren anser att kajen bör göras mer levande genom att fler serveringar tillförs kajen.
Stadsdelsförvaltningen tackar för medborgarförslaget som syftar till att utveckla Norra Hammarbyhamnens kaj med fler serveringar och därmed bidra till att göra kajen mer attraktiv och levande.
I juni 2022 antog kommunfullmäktige ”Kajstrategi för Stockholms stad 2022”. Kajstrategin syftar till att utveckla stadens kajer till mer levande mötesplatser som är tillgängliga för folkliv, restauranger och caféer.
Under det avsnitt i kajstrategin som behandlar Norra Hammarbyhamnen anges att, ”Fler publika verksamheter på och vid kajen skulle öka stadslivskvaliteterna på platsen genom att tillföra fler uteserveringar och temporära aktiviteter.” Kajstrategin stödjer därmed det aktuella medborgarförslaget då det föreslår att fler serveringar kan tillföras kajen. Vid ett kommande arbete med att utveckla Norra Hammarbyhamnen kommer kajstrategins inriktning för kajen omsättas i konkreta planer och samverkansprojekt.Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden har erhållit ett medborgarförslag gällande servering av vegansk mat inom offentliga inrättningar. I medborgarförslaget tar förslagsställaren upp att stadsdelsförvaltningen bör servera helt växtbaserad mat för att föregå med gott exempel och sträva att uppnå kommunens klimat- och miljömål.
Förvaltningen anser att medborgarförslaget är intressant och håller med om att staden kan föregå som gott exempel. Förvaltningen arbetar redan idag med att få in mer växtbaserade måltider och förhåller sig till det upphandlade sortimentet av matvaror som Stockholm stad har handlat upp. Vidare arbetar verksamheterna efter Stockholm stads miljöprogram samt matstrategin God, hälsosam och klimatsmart mat.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
§ 14
Medborgarförslag gällande att upprätta Malin Matsdotters örtagård som ett minnesmärke över Stockholms häxprocesser
Södermalms stadsdelsnämnd har fått ett medborgarförslag gällande att upprätta Malin Matsdotters örtagård som ett minnesmärke över Stockholms häxprocesser. Enligt förslagsställaren är det viktigt att minnas häxprocesserna då det är en händelse som präglade staden starkt i flera år. I förslaget föreslås ett antal platser på östra Södermalm där örtagården skulle kunna placeras och som föreslås skötas av den ideella föreningen, Malin Matsdotters trädgårdsförening, i form av en stadsodling. I förslaget föreslås vidare att skyltar sätts upp vid örtagården med växternas namn, deras historia och medicinska användning samt om häxprocessernas offer och deras namn. Örtagården föreslås enligt förslagsställaren omgärdas av en stenmur.
Stadsdelsförvaltningen tackar för medborgarförslaget som syftar till att tillföra stadsdelsområdet en stadsodling med örter samtidigt som ett mörkt avsnitt i stadens historia uppmärksammas.
Förvaltningen har fört diskussioner med Stadsmuseet kring medborgarförslaget och kommit fram till att det skulle kunna realiseras genom att stadsdelsnämnden anlägger en stadsodling som den ideella föreningen Malin Matsdotters trädgårdsförening får ansvaret att sköta. Av de förslag till platser som lämnas i medborgarförslaget bedömer förvaltningen Sandbacksparken som mest lämpad för detta ändamål.
Kostnaden att anlägga en stadsodling med tillhörande skyltning uppgår till cirka 0,1 mnkr kronor beroende på hur stor anläggningen blir och omfattning av skyltningen.
För att starta upp en ny plats för stadsodling behöver bland annat ett avtal upprättas samt tillverkning och utplacering av odlingslådor göras. Det finns även andra intressenter som önskar starta stadsodling inom stadsdelsområdet som förvaltningen behöver ta hänsyn till. Förvaltningen bedömer att ett genomförande av förslaget är möjligt till odlingssäsongen 2024.Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
446kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Under augusti har tretton medborgarförslag lämnats in till Södermalms stadsdelsnämnd. Nämnden beslutar om förslagen ska beredas av förvaltningen eller hanteras på annat sätt, utifrån förslag från förvaltningen.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
791kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
858kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fick i budget 2023 i uppdrag att i samråd med socialnämnden och stadsdelsnämnderna ta fram ett förslag på nya ersättningsnivåer inom Bostad med särskild service (LSS), med målet att minska antalet nivåer och att på ett bättre sätt balansera den enskildes behov.
Stadsledningskontoret föreslår att antal nivåer i nuvarande ersättningssystem för bostad med särskild service (LSS) minskas från sju (gruppbostad) och åtta (servicebostad) till fem. Ersättningen föreslås öka i de lägsta nivåerna och minska i de högsta. Förslaget är beräknat utifrån att stadens kostnader ska vara kostnadsneutrala. Stadsledningskontoret anser att denna förändring kan skapa bättre förutsättningar för att driva verksamhet på ett bra sätt utifrån den enskildes behov.
Förvaltningen ser positivt på föreslagna förändringar utifrån ett brukarperspektiv för individer med neuropsykiatriska diagnoser och instämmer att det viktiga motivationsarbetet för denna målgrupp inte ryms i nuvarande ersättningsnivåer. En sammanläggning av nivåer och en omfördelning mellan låga och höga nivåer kan medföra att vissa stadsdelsnämnder påverkas mer än andra. De stadsdelsnämnder som har förhållandevis många personer som bor på gruppbostad med nivåbedömning i nuvarande nivå 5 och 7 och personer som bor på servicebostad med nivåbedömning i nuvarande nivå 6 och 8 kan påverkas i högre utsträckning av det föreslagna ersättningssystemet.
Förvaltningens bedömning är att förslaget kommer att påverka Södermalms stadsdelsnämnds ekonomi med tanke på antalet brukare med höga ersättningsnivåer idag. Detta kan medföra behov av att se över hur verksamheten bedrivs samtidigt som en tydlig brukarfokus ska bibehållas.
Förvaltningen anser att då antalet brukare som finns på gruppbostäder som inte längre har rätt till daglig verksamhet ökar inom stadsdelsnämndsområdet är det viktigt att se över hur ersättningen räknas utifrån antagandet att majoriteten av brukare är på daglig verksamhet dagtid. För det fall Kommunfullmäktige beslutar i enlighet med Stadsledningskontorets förslag är det angeläget att socialförvaltningen ser över reglering av stadsdelsnämndernas möjlighet att ansöka om och att beviljas särskild redovisning för de brukare som har ett omfattande vårdbehov och idag ingår i de högre ersättningsnivåerna.Bilagor
-
276kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fick i budget 2023 i uppdrag att i samråd med socialnämnden och stadsdelsnämnderna ta fram ett förslag på nya ersättningsnivåer inom daglig verksamhet (LSS) med målet att minska antalet nivåer och för att på ett bättre sätt balansera den enskildes behov.
Stadsledningskontoret föreslår att antal nivåer i nuvarande ersättningssystem för daglig verksamhet (LSS) minskas från sju till fem. Ersättningen föreslås öka i de lägsta nivåerna och minska i de högsta. Vidare föreslås att antalet timintervall för deltagandegrad per vecka som den enskilde kan välja mellan ändras från två till tre. Förslaget är beräknat utifrån att det på totalen ska vara kostnadsneutralt för staden. Stadsledningskontoret anser att denna förändring kan skapa bättre förutsättningar för att driva verksamhet på ett bra sätt utifrån den enskildes behov.
Förvaltningen ser positivt på föreslagna förändringar utifrån ett brukarperspektiv för individer med neuropsykiatriska diagnoser och instämmer att det viktiga motivationsarbetet för denna målgrupp inte ryms i nuvarande ersättningsnivåer. En sammanläggning av nivåer och en omfördelning mellan låga och höga nivåer kan medföra att vissa stadsdelsnämnder påverkas mer än andra.
Förvaltningen instämmer i att det bör vara en skillnad i ersättning till utförare för brukare med högt respektive lågt deltagande därför är det positivt med färre antal nivåer och ett ökat antal timintervall.
Förvaltningen ser mycket positivt på förslaget att lägsta antalet deltagandetimmar ska sänkas från fyra timmar per vecka till en timme per vecka och att ersättning ska kunna utgå i upp till sex månader efter att den enskilde får möjlighet till arbete på ordinarie arbetsmarknad som stöd i övergången. Det skulle ytterligare öka den enskilde förutsättningar att utvecklas mot ökad självständighet.Bilagor
-
280kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har gett förslag på reviderade riktlinjer för budget- och skuldrådgivning. Dispositionen har ändrats och nya avsnitt har lagts till eller förtydligats, genomgående har fler läshänvisningar lagts till. Vidare betonar de reviderade riktlinjerna vikten av att stödja den enskilde avseende en hållbar vardagsekonomi.
Förvaltningen anser att de föreslagna riktlinjerna i stort ger verksamheten gott stöd att bedriva kvalitativ budget- och skuldrådgivning men har några synpunkter och förslag. Dessa förslag är att:
Icke-binära läggs till jämte kvinnor och män.
Budget- och skuldrådgivares ansvar att samverka med socialtjänsten kring personer som har sex mot ersättning förtydligas.
Vikten av dokumentation och vid-behovs-samverkan med ekonomiskt bistånd förtydligas.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat en motion om att mobilisera långtidsarbetslösa för enkel snöröjning till Södermalms stadsdelsnämnd för yttrande senast 29 september 2023. Motionen är skriven av Gabriel Kroon (SD).
Motionen har även remitterats till stadsledningskontoret, arbetsmarknadsnämnden och trafiknämnden samt Skarpnäcks och Skärholmens stadsdelsnämnder.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
§ 20
Remiss av Motion om att införa en obligatorisk bakgrundskontroll via belastningsregistret inför anställning inom omsorgen och äldreomsorgen
Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått en motion ställd av Anette Hellström (M) om att införa en obligatorisk bakgrundskontroll via belastningsregistret inför anställning inom omsorgen och äldreomsorgen. Motionen har förutom till Södermalms stadsdelsnämnd remitterats till stadsledningskontoret, socialnämnden, äldrenämnden, Skarpnäcks stadsdelsnämnd, Spånga-Tensta stadsdelsnämnd, Kommunal Stockholm och Vårdföretagarna. Remisstiden sträcker sig till den 2 oktober 2023.
Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden har på remiss från kommunstyrelsen fått Promemorian – Vistelseförbud på allmän plats och vissa andra platser för yttrande (Ds:2023:17).
Justitiedepartementet har gett en utredare i uppdrag att utreda om det i syfte att öka tryggheten och minska brottsligheten bör införas en möjlighet att begränsa enskilda personers rätt att vistas på vissa platser eller områden i samhället utan att personen har dömts till påföljd för brott.
I promemorian lämnas förslag på en ny reglering om vistelseförbud. Förslaget syftar till att stärka bekämpningen av brott och brottslig verksamhet som utövas av kriminella nätverk i det offentliga rummet. Regleringen föreslås införas i en ny lag om vistelseförbud på allmän plats och vissa andra platser.
Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till de förslag som ges i Promemorian – Vistelseförbud på allmän plats och vissa andra platser för yttrande (Ds:2023:17) men vill samtidigt lyfta risker och möjlighet till skydd för barn/unga vuxna i åldern 15-20 år.Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
§ 22
Remiss av Motion om ett monument över HBTQ-personers kamp och en plats till minne av Barbro Westerholm
Stadsdelsnämnden har av kommunstyrelsen fått en motion av Dennis Wedin (M) på remiss som handlar om att utreda förutsättningarna för att uppföra ett monument över HBTQ-personers kamp och en plats till minne av Barbro Westerholm.
I motionen beskrivs att monument över homosexuellas kamp för att få sina mänskliga rättigheter tillgodosedda och livsval respekterade finns i städer över hela världen. Ett monument av detta slag saknas dock i Stockholm. Motionens författare anser att det är en självklarhet att även Stockholm manifesterar och uppmärksammar betydelsen av kampen för HBTQ-personers rättigheter på ett permanent sätt i den fysiska stadsmiljön.
Stadsdelsförvaltningen anser att ett monument som uppmärksammar HBTQ-personers kamp, och som namnges efter Barbro Westerholm i syfte att lyfta fram hennes livsgärning, kan vara motiverat och utgöra ett positivt tillskott i stadsmiljön.
Den i motionen föreslagna platsen, som ligger i korsningen Linnégatan/Narvavägen, ligger inom Östermalms stadsdelsområde och ansvaras av trafiknämnden varför förvaltningen inte kan bedöma om platsen är lämplig. Oavsett var monumentet eventuellt placeras är det enligt förvaltningen viktigt att Stockholm konst involveras då de ansvarar för framtagande av ny konst inom staden.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har överlämnat en remiss till Södermalms stadsdelsnämnd gällande en motion om hållbar matupphandling. Motionen föreslår ett stadsövergripande mål om 100 procent svenskt vid matupphandling där så är möjligt. I praktiken innebär målet att stadens upphandling av mat inriktar sig på det som är producerat enligt svenska produktionsregler samt att svenska livsmedel ska vara förstahandsvalet om det är klimatsmart och stärker den svenska självförsörjningen.
Förvaltningen arbetar med hållbar konsumtion av livsmedel genom att planera matsedel efter säsong, ha en hög andel ekologiskt, låga utsläpp av koldioxid och goda resultat på stadens nya indikator:
Andel inköpta animalier med krav på djurskydd och restriktiv antibiotikaanvändning i nivå med svensk lagstiftning. Upphandling av livsmedel sker centralt i staden och är inte inom ramen för stadsdelsnämndens ansvarsområde och befogenhet.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Holidays, Götgatan 67. Förvaltningen tillstyrker ansökan om serveringstillstånd enligt Stockholms stads riktlinjer.
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Bistro 89, Folkungagatan 89. Förvaltningen tillstyrker ansökan om serveringstillstånd enligt Stockholms stads riktlinjer
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens tillståndsenhet har remitterat en ansökan om serveringstillstånd för restaurang Kaffekoppen, Stortorget 18. Förvaltningen tillstyrker ansökan om serveringstillstånd enligt Stockholms stads riktlinjer.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Projekt ”Sommar i Tanto” bedrivs av Södermalms stadsdelsförvaltning i nära samarbete med polisen. Projektet syftar
till att öka tryggheten samt minska förekomsten av narkotikamissbruk och drogförsäljning på västra Södermalm.
Projektet syftar också till att enskilda i behov av stöd och vård ska få tillgång till det. ”Sommar i Tanto” löper mellan 1 januari och
31 december 2023 och har som effektmål att västra Södermalm inte längre ska klassas som en öppen drogscen från och med
1 januari 2025. Fokus under vår och sommar 2023 har varit att påbörja aktivering av Tanto genom tydlig närvaro av förvaltningen
och att erbjuda aktiviteter som lockar besökare till parken. Denna rapport är förvaltningens andra statusrapport om projektet till nämnden. En utförlig utvärdering påbörjas i september och redovisas i samband med verksamhetsberättelse 2023.
Utvärderingens huvudsyfte är vidareutveckling av arbetssätt och prioriteringar inför det fortsatta arbetet 2024.
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Södermalms stadsdelsnämnd har för kvartal 2 2023 rapporterat 121 individrapporter avseende ej verkställda beslut enligt SoL och LSS. 51 rapporter var nya som för första gången rapporterades till IVO som ej verkställda beslut. 70 rapporter avsåg återrapportering i ärenden som tidigare insänts till IVO.
Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut av trafiknämnden rörande Förstärknings- och cykelåtgärder längs Söder Mälarstrand, reviderat genomförandebeslut anmäldes.
Bilagor
-
36kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
- Anmälan om lex Sarah avseende verksamhet i enskild regi augusti 2023 SÖD 2022/1449
- Anmälan om lex Sarah avseende verksamhet i egen regi augusti 2023 SÖD 2022/1448
- Beslut om att fastställa en ny version av hanteringsanvisningarna på Södermalms stadsdelsförvaltning SÖD 2023/818
-
Anmälningsärende av beslut om nyanställningar april - augusti 2023 SÖD 2023/15
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
§ 33
Information från förvaltningen
-
Protokoll från sociala delegationens sammanträden 29 augusti och 12 september anmäls.
-
§ 35
Övriga frågor