Möte 2022-08-25
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
I ett medborgarförslag ställt till Östermalms stadsdelsnämnd framförs förslag att stadsdelsnämnden i samverkan med regionen ska analysera frågan om möjlighet för hemsjukvården att ge delegering av läkemedel till hemtjänstens personal.
Östermalms kommunala hemtjänst har under flera år tagit emot delegering från primärvården. Förvaltningen upplevde dock att arbetssättet innebar risker för patientsäkerheten och valde att från och med 15 januari 2018 återlämna delegeringarna till regionen. Beslutet föregicks av flera samverkansmöten och överenskommelser med aktuella primärvårdsenheter.
Idag är det endast två stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad som har kvar delegeringar i sin kommunala hemtjänst och i båda pågår planering för att återlämna dem till regionen. Privata utförare väljer själva om de tar emot delegeringar.
Förvaltningen bedömer att läkemedelsadministration hör samman med hälso- och sjukvårdsansvaret och att den enskilde har rätt att möta hälso- och sjukvårdspersonal som har adekvat utbildning för uppgiften. Förvaltningen bedömer därför att ett eventuellt återtagande av delegeringar i hemtjänst skulle behöva utredas stadsövergripande och som en del i en större överenskommelse kring hemsjukvårdens organisation.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom till Östermalms stadsdelsnämnd i april 2022 om att en boulebana anläggs i Tessinparken. Vid sitt sammanträde den 31 maj beslutade nämnden att ta upp medborgarförslaget till beredning.
Förvaltningen arbetar efter stadsdelsnämndens verksamhetsmål om att utveckla parker med höga upplevelsevärden och plats för alla. Det ska finnas plats för såväl lek, spontanidrott och avkoppling. Förvaltningen ser att behovet av en helhetssyn på funktionerna i norra innerstadens parker ökar i takt med att staden byggs tätare. Alla funktioner kan inte finnas inom parkerna inom ett stadsdelsområde, men ett stort utbud kan finnas i norra innerstaden i sin helhet.
Även om förvaltningen instämmer med förslagsställaren i att en boulebana säkert skulle locka spelare till sig så är boule ett spel som går utmärkt att spela på de grusytor som redan finns på gångvägar samt på den öppna platsen i parkens södra del nära Valhallavägen, utan att en särskild bana anläggs. Den större öppna grusytan i parken används dessutom för uppställningsplats för Bondens marknad vid vissa tillfällen vilket gör den olämplig för en anlagd bana. Förvaltningen anser därför inte att en boulebana ska anläggas i parken.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Förslagsställaren har den 16 maj 2022 överlämnat ett medborgarförslag till Östermalms stadsdelsnämnd.
Förslagsställaren anser att Östermalms stadsdelsförvaltning bör införa en kalender som ska annonseras i Mitt-I. Kalendern ska omfatta evenemang, eventuella avstängningar och gatuarbeten på Östermalm och Gärdet under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Förslagsställaren menar att invånare i stadsdelen bör ha tillgång till samlad information gällande händelser, evenemang och annat som kan påverka framkomlighet och liknande. Avsaknad av ett nationellt tiggeriförbud omnämns även i förslaget.
Förvaltningen förstår att det ur invånarperspektiv skulle vara gynnsamt att ha tillgång till samlad information om händelser i stadsdelen. Idag annonserar förvaltningen aktuella händelser som sker i förvaltningens regi i en ”På gång-annons” i Mitt-I en gång per månad, inför nämndsammanträde. Det finns information om aktuella händelser i Stockholm stads gemensamma kalendarium och det pågår även en utveckling av en trafikfunktion på webbplatsen trafiken.nu.
Förvaltningen ser utmaningar med att samla information och annonsera en kalender i Mitt-I gällande evenemang, avstängningar och gatuarbeten. Förvaltningen befarar att såväl evenemang som avstängningar och gatuarbeten kan bli justerade eller inaktuella innan tidningen trycks, och det finns risk att kalendern blir ofullständig eller missvisande.
Förvaltningen föreslår istället att varje månad i ”På gång-annonsen” publicera länken till Stockholm stads gemensamma kalendarium. När trafikfunktionen på trafiken.nu är färdigutvecklad finns det möjlighet att lägga till denna länk i annonsen.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Birgit Marklund m.fl. (S) och Jaime Barrios m.fl. (V) har överlämnat en skrivelse till Östermalms stadsdelsnämnd.
Demokratibygget är en ideell organisation som är verksam ute i skolor. Demokratibygget har tidigare arbetat med Engelbrektsskolans elever och inbjudan gick ut till politiker för ett möte med eleverna. Birgit Marklund m.fl. (S) och Jaime Barrios m.fl. (V) menar i skrivelsen att det var mycket intressant och värdefullt att få höra elevernas åsikter i olika samhällsfrågor. I skrivelsen framförs önskemål om att förverkliga tre förslag som följer:
1. Ungdomsgården Poolhuset på Engelbrektsskolan hade tidigare ett samarbetsprojekt med en ungdomsgård i Bredäng. En återstart kring detta projekt eller något liknande föreslås.
2. När det gäller sommarjobb är det flera stadsdelar som ”byter” ungdomar med varandra. Detta vore intressant för Östermalm.
3. Anordna debattkvällar med elever och kontaktpersoner från stadsdelsnämnden i Humlanhuset, förslagsvis några gånger per termin.
Östermalms stadsdelsförvaltning har framfört förslaget om samarbetsprojekt mellan Poolhuset och andra ungdomsgårdar till utbildningsförvaltningen, som i sitt svar är positiva till och lyfter fram betydelsen av att genomföra olika utbyten mellan elever i inner- och ytterstaden.
Vad gäller förslaget om utbyten av feriejobb har förvaltningen sedan ett par år tillbaka ett utbyte av arbetstillfällen med Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning vilket har varit gynnsamt. Detta har under pandemins år fått vila, men förvaltningen räknar med att komma igång med utbyten igen nästa år.
Humlanhuset är Östermalms stadsdelsnämnds egen fritidsverksamhet för unga. Förvaltningen välkomnar förslaget om debattkvällar i Humlanhuset och har för avsikt att undersöka möjlighet och intresse hos ungdomarna genom fältassistenter i stadsdelen och fritidsledare på Humlanhuset, som dagligen kommer i kontakt med målgruppen.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden är personuppgiftsansvarig myndighet och ansvarar för att personuppgifterna behandlas på ett lagligt, korrekt och öppet sätt. Nämnden ska utse ett eller flera dataskyddsombud. Dataskyddsombudets uppdrag styrs av dataskyddsförordningen och brottsdatalagen. Ombudet ska informera och ge råd till personuppgiftsansvarig, personuppgiftsbiträdet och de anställda som behandlar personuppgifter. I uppgiften ingår även att övervaka efterlevnaden av dataskyddsförordningen, råda personuppgiftsansvarig om konsekvensbedömningar samt vara kontaktperson för tillsynsmyndigheten och mot registrerade.
Nämnden föreslås utse Jennifer Gavin till dataskyddsombud från och med 29 augusti 2022.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
8
Föreläggande om yttrande och handlingar i mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen. Mål nr 11463-22
Förvaltningsrätten i Stockholm har förelagt Östermalms stadsdelsnämnd att yttra sig angående en laglighetsprövning enligt kommunallagen. Överklagan gäller nämndens beslut den 31 maj 2022, § 8. Ärendet avsåg fritidssysselsättning i Hjorthagen-Norra Djurgårdsstaden och nämndens beslut att avyttra en lokal på Skogvaktargatan 11 i Hjorthagen som nyttjats av en ideell förening för att bedriva fritidsgårdsverksamhet i stadsdelsområdet.
Förvaltningen bedömer att klaganden inte anfört någon omständighet som innebär att beslutet strider mot lag eller annan författning.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
850kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
768kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
593kb Ladda ner dokument
-
-
9
Föreläggande om yttrande och handlingar i mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen. Mål nr 13936-22
Förvaltningsrätten i Stockholm har förelagt Östermalms stadsdelsnämnd att yttra sig angående en laglighetsprövning enligt kommunallagen. Överklagan gäller nämndens beslut den 21 juni 2022, § 4. Beslutet avsåg balanslista för medborgarförslag och nämndens beslut att överlämna medborgarförslag till stadsdelsdirektören för besvarande. Förvaltningen bedömer att klaganden inte anfört någon omständighet som innebär att beslutet strider mot lag eller annan författning.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
418kb Ladda ner dokument
-
-
Planområdet omfattar fastigheten Svea Artilleri 2, som tillhör stadsdelen Ladugårdsgärdet och ligger i bostadsområdet Starrbäcksängen på Östermalm. Inom fastigheten finns bebyggelse som rymmer bostäder, verksamhetslokaler, förskola och kontor. Svea Artilleri 2 ägs av stiftelsen MHS Bostäder, vilka har till uppgift att tillhandahålla bostäder åt studerande på Försvarshögskolan och åt Försvarsmaktens personal.
Detaljplanen syftar bland annat till att möjliggöra en komplettering av befintlig bebyggelse inom planområdet med fler bostäder i form av flerbostadshus samt lokaler för centrumändamål i entrévåningar.
Förvaltningen är positiv till det tillskott av bostäder i det mycket centrala och attraktiva läge med närhet till service och kollektivtrafik som förslaget innebär, vilket också är i enlighet med översiktsplanen för Stockholm. Förvaltningen är också positiv till att förslaget möjliggör att kringliggande stråk för gående och cyklister stärks och att gaturummen aktiveras för ett mer levande stadsliv samt att grönytor med förbättrad dagvattenhantering skapas mellan byggnaderna.
Bilagor
-
45mb Ladda ner dokument
-
Kommunstyrelsen har överlämnat remissen av Förskolerapport 2021, KS 2022/600, till stadsdelsnämnden för yttrande.
Utbildningsnämnden har i uppdrag från kommunfullmäktige att årligen ta fram en förskolerapport. Förskolerapporten syftar till att ge en stadsövergripande bild av både fristående och kommunal förskola i Stockholms stad 2021. Sedan 2020 års rapport syns en utveckling inom flera områden. Till exempel visar uppföljningen på tydligare styrning av det språkutvecklande arbetet och en tydligare organisation för att säkerställa undervisning enligt skollagen i de kommunala förskolorna. Samtidigt finns flera utvecklingsbehov, till exempel saknar en stor andel medarbetare i stadens förskolor utbildning för pedagogiskt arbete med barn.
Förvaltningen menar att kartläggningen av andelen personal utan utbildning för arbete med barn i förskolan bekräftar problematiken som länge har påpekats. Det handlar bland annat om att stadens förskolor vid anställning inte har möjlighet att i befattningskoden ange om medarbetare har barnskötarutbildning eller inte. Dessutom anger statistiken enbart behörighet som barnskötare för de som har en gymnasieexamen. Andra former av barnskötarutbildningar räknas inte med. Detta påverkar i förlängningen yrkets attraktivitet, men även möjligheten att i kvalitetsuppföljningar kunna identifiera det verkliga antalet som har en utbildning eller inte.
I revideringen av riktlinjerna för övergång mellan förskola och grundskola anser förvaltningen att det är angeläget att förskolans arbete med språkutveckling från ett års ålder uppmärksammas. Avslutningsvis instämmer förvaltningen i förskolerapportens konstaterande om att det finns en inbyggd obalans för utbildningsförvaltningen i det som samlas in från tillsynen av fristående förskolor respektive underlagen från de kommunala förskolorna.
Bilagor
-
244kb Ladda ner dokument
-
-
12
Remiss av Riktlinjer för övergångar mellan förskola, förskoleklass, skola och fritidshem i Stockholms stad
Kommunstyrelsen har överlämnat remissen av Riktlinjer för övergångar mellan förskola, förskoleklass, skola och fritidshem i Stockholms stad 2021, KS 2022/601, till stadsdelsnämnden för yttrande.
Utbildningsnämnden har i kommunfullmäktiges budget för år 2022 fått i uppdrag att revidera de obligatoriska rutinerna för övergången mellan förskola och skola med särskilt fokus på information om barnens språkutveckling. Utbildningsförvaltningen har i riktlinjerna lagt till om hur förskola och skola kan utbyta kunskaper om det språkutvecklande arbetet. Andra revideringar som gjorts är förtydligande av att förskoleklassen är obligatorisk samt att vårdnadshavare är ansvarig för att lämna över information vid behov av särskilt stöd.
Förvaltningen ställer sig positiv till revideringen av riktlinjerna. För att ytterligare understryka vikten av aktivt samarbete kring övergången mellan skolformerna skulle det vara önskvärt att det uttrycks ”ska-krav” istället för ”bör”. Betoningen på barnens språkutveckling i övergången från förskola till förskoleklass är angelägen. Förvaltningen vill särskilt lyfta vikten av ömsesidiga dialogmöten mellan skolformerna som främjar barnens fortsatta språkutveckling, med utgångspunkt i det arbetet förskolan inleder redan från ettårsåldern. Revideringen har också lett till ett förtydligande om att riktlinjerna även omfattar fritidshem. Förvaltningen saknar dock beskrivning av fritidshemmets roll och ansvar i övergångsarbetet.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
I remissen framhålls trädens betydelse för stadens klimat och invånare, vilket förvaltningen håller med om. Förvaltningens utgångspunkt är att träden utgör några av de allra viktigaste elementen i våra parker. Förvaltningens ambition är alltid att ersätta träd som tas ned, med tanke på klimat och miljö men även av kulturhistoriska och estetiska skäl. Detta är ett väl inarbetat arbetssätt och därför är de föreslagna trädmålen i linje med hur förvaltningen arbetar idag. Mål för stadens trädbestånd kan, om de utformas så att de främjar trädbeståndet på ett önskvärt sätt och som konstruktivt stödjer beslut och arbetet för att nå målen, vara ett viktigt och bra verktyg. Förvaltningen ser mycket positivt på att arbeta för att bibehålla och öka trädbeståndet i staden, göra det mer motståndskraftigt mot sjukdomar, främja biologisk mångfald och stärka ekosystemtjänster.
Förvaltningen anser också att det är mycket positivt att mål för stadens träd tas fram. Förvaltningen anser dock att det finns behov av förtydliganden av målet när detta ska genomföras i fler verksamheter och vara tydligt för stadens medborgare. Det saknas dock tydlig definition av vad ett träd är och vad som avses med ”anlagd park” vilket kan öppna upp för många tolkningar. Beroende på hur man ska tolka begreppet ”träd” och ”anlagd park” så kan trädmålet också komma att innebära stora merkostnader. För att underlätta den fortsatta praktiska hanteringen skulle upprättande av kompletterande och förtydligande riktlinjer vara till stöd och hjälp.
Bilagor
-
258kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat trafiknämndens förslag till riktlinjer för utplacering av enklare hinder på gång- och cykelvägar. Riktlinjerna ska komplettera handboken ”Cykel i staden” (2009) där grundprincipen är att inga fysiska hinder ska placeras ut på cykelvägarna. Riktlinjer för utplacering av enklare hinder på gång- och cykelvägar ska vara stöd för tjänstepersoner i situationer där det ändå kan behövas hinder för att förhindra olovlig motorfordonstrafik.
Riktlinjerna vägleder i att utreda behovet av hinder samt preciserar vilken typ av hinder som ska placeras ut och hur de ska placeras. I riktlinjerna förespråkas att i första hand välja eftergivliga pollare samt att dessa ska var utplacerade endast sommartid. I andra hand ska fasta borttagbara pollare användas sommartid. Är situationen så problematiskt och det finns ett stort behov kan även eftergivliga eller fasta borttagbara pollare väljas att placeras ut året runt. I riktlinjerna påpekas att extra kostnader för underhåll uppstår för underhållsarbeten om pollare står ute även vintertid, då det krävs tid för nedmontering.
Förvaltningens kommande användning av riktlinjerna bedöms vara begränsad i och med att majoriteten av parkvägarna inom ansvarsområdet enbart är för gående. Riktlinjerna är främst anpassade för vägar med både gång- och cykeltrafik. Förvaltningen ser också att val av hindertyp i riktlinjerna kan komma att orsaka högre underhållskostnader eftersom pollare kan frysa fast eller gå sönder lätt. Parkdriftsfordon behöver även enkelt tillträde till parker och grönområden under hela året.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
552kb Ladda ner dokument
-
-
En remiss har inkommit till förvaltningen från kommunstyrelsen. Remissen handlar om ett förslag på ändring av stadens Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholm. Ärendet uppkom i ett svar på ett medborgarförslag som inkom till Skarpnäcks stadsdelsnämnd. Invånaren önskade temporära skyltar för upplysning för att uppmana hundägare att plocka upp avföring efter sin hund. I Skarpnäcks stadsdelsnämnds svar på medborgarförslaget beslöt nämnden att avslå förfrågan om skyltar för upplysning men hemställa till kommunfullmäktige att ändra de Allmänna lokala ordningsföreskrifterna för Stockholm.
Ändringen skulle innebära att det blir ett krav även i de yttre stadsdelsområdena i Stockholms stad att plocka upp hundbajs efter sin hund, vilket inte är fallet idag. Förvaltningen ställer sig positiv till Skarpnäcks stadsdelsnämnds förslag på ändring av Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholm.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
16
Remiss av God tvångsvård – trygghet, säkerhet och rättssäkerhet vid psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård
Östermalms stadsdelsnämnd har ombetts besvara en remiss av betänkandet God tvångsvård – trygghet, säkerhet och rättssäkerhet i psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård. I utredningen görs en översyn av vissa frågor enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård, LPT, och lagen om rättspsykiatrisk vård, LRV, i syfte att stärka barnrättsperspektivet, rättssäkerheten och säkerheten för personer som tvångsvårdas.
I utredningen föreslås bland annat att barn inte ska få placeras med vuxna, att beslut om tvångsåtgärder för att upprätthålla ordning eller säkerhet ska kunna överklagas och att patienter ska ha rätt till daglig utevistelse och daglig aktivitet. Vidare föreslås ändringar som innebär stärkt säkerhet på vårdinrättningar samt utveckling av befintliga register för effektivare tillsyn och uppföljning. Samtliga lagändringar föreslås träda i kraft den 1 juli 2023.
De föreslagna ändringarna avser lagstiftning som främst tillämpas inom den hälso-och sjukvård som regionerna ansvarar för. Förvaltningen ser positivt på utredningens ambitioner att ytterligare stärka barns rättigheter samt att öka tryggheten, säkerheten och rättssäkerheten för alla patienter i psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Soho House Stockholm AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal och uteservering måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 03:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdryck, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Soho House som är belägen på adress Majorsgatan 5. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
259kb Ladda ner dokument
-
-
Mad Milk Sushi AB ansöker om serveringstillstånd till allmänheten, i uteservering på Engelbrektsplan måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 23:00, årligen under perioden 1 april – 15 oktober. Uteserveringen tillhör restaurang Black Milk Sushi som är belägen på Engelbrektsgatan 3. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdryck, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, överskott om 16,5 mnkr. Nedan visas nettobudget per avdelning, beräknat utfall och beräknat resultat samt bokslut för 2021.
Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 7,8 procent högre än nettoutfallet 2021. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror om +8,4 mnkr, barnomsorgsgaranti +2,0 mnkr samt barnantalsförändring om -12,1 mnkr, netto -1,7 mnkr. Inom omsorg om funktionshindrade prognostiseras budgetjustering om +12,8 mnkr. Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,5 mnkr för trygghetsinvesteringar och i verksamhetsberättelse begärd ombudgetering om 6,5 mnkr för skyfallsåtgärder i Humlegården.
I samband med kommunfullmäktiges ärende avstämning av budget 2022 fördelades till stadsdelen 0,7 mnkr för miljösamordnare, 2,2 mnkr för platssamverkan, 2,0 mnkr för aktivitetscentra, 0,5 mnkr för klimatsmart förskola, 2,3 mnkr för klimatinvesteringar samt 1,2 mnkr för upprustning av lekparker. I samband med tertialrapport 1 justerades budgeten med 0,5 mnkr för sommarkollo. Nettokostnaderna uppgår per juli till 893,2 mnkr (826,8) mnkr år 2021).
Bilagor
-
271kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen redovisar inkomna beslut, skrivelser med mera.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 8 augusti 2022.
Bilagor
-
243kb Ladda ner dokument
-
24
Övriga frågor
-
25
Yttrande till tingsrätten gällande anmälan om behov av särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 9 § föräldrabalken
-
26
Yttrande till tingsrätten gällande anmälan om behov av särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 9 § föräldrabalken
-
27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § föräldrabalken
-
28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § föräldrabalken
-
Upprop och närvaroregistrering, val av protokollsjusterare, tid för protokollsjustering, anmälan av föregående protokoll och fastställande av dagordning.
-
I ett medborgarförslag ställt till Östermalms stadsdelsnämnd framförs förslag att stadsdelsnämnden i samverkan med regionen ska analysera frågan om möjlighet för hemsjukvården att ge delegering av läkemedel till hemtjänstens personal.
Östermalms kommunala hemtjänst har under flera år tagit emot delegering från primärvården. Förvaltningen upplevde dock att arbetssättet innebar risker för patientsäkerheten och valde att från och med 15 januari 2018 återlämna delegeringarna till regionen. Beslutet föregicks av flera samverkansmöten och överenskommelser med aktuella primärvårdsenheter.
Idag är det endast två stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad som har kvar delegeringar i sin kommunala hemtjänst och i båda pågår planering för att återlämna dem till regionen. Privata utförare väljer själva om de tar emot delegeringar.
Förvaltningen bedömer att läkemedelsadministration hör samman med hälso- och sjukvårdsansvaret och att den enskilde har rätt att möta hälso- och sjukvårdspersonal som har adekvat utbildning för uppgiften. Förvaltningen bedömer därför att ett eventuellt återtagande av delegeringar i hemtjänst skulle behöva utredas stadsövergripande och som en del i en större överenskommelse kring hemsjukvårdens organisation.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom till Östermalms stadsdelsnämnd i april 2022 om att en boulebana anläggs i Tessinparken. Vid sitt sammanträde den 31 maj beslutade nämnden att ta upp medborgarförslaget till beredning.
Förvaltningen arbetar efter stadsdelsnämndens verksamhetsmål om att utveckla parker med höga upplevelsevärden och plats för alla. Det ska finnas plats för såväl lek, spontanidrott och avkoppling. Förvaltningen ser att behovet av en helhetssyn på funktionerna i norra innerstadens parker ökar i takt med att staden byggs tätare. Alla funktioner kan inte finnas inom parkerna inom ett stadsdelsområde, men ett stort utbud kan finnas i norra innerstaden i sin helhet.
Även om förvaltningen instämmer med förslagsställaren i att en boulebana säkert skulle locka spelare till sig så är boule ett spel som går utmärkt att spela på de grusytor som redan finns på gångvägar samt på den öppna platsen i parkens södra del nära Valhallavägen, utan att en särskild bana anläggs. Den större öppna grusytan i parken används dessutom för uppställningsplats för Bondens marknad vid vissa tillfällen vilket gör den olämplig för en anlagd bana. Förvaltningen anser därför inte att en boulebana ska anläggas i parken.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Förslagsställaren har den 16 maj 2022 överlämnat ett medborgarförslag till Östermalms stadsdelsnämnd.
Förslagsställaren anser att Östermalms stadsdelsförvaltning bör införa en kalender som ska annonseras i Mitt-I. Kalendern ska omfatta evenemang, eventuella avstängningar och gatuarbeten på Östermalm och Gärdet under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Förslagsställaren menar att invånare i stadsdelen bör ha tillgång till samlad information gällande händelser, evenemang och annat som kan påverka framkomlighet och liknande. Avsaknad av ett nationellt tiggeriförbud omnämns även i förslaget.
Förvaltningen förstår att det ur invånarperspektiv skulle vara gynnsamt att ha tillgång till samlad information om händelser i stadsdelen. Idag annonserar förvaltningen aktuella händelser som sker i förvaltningens regi i en ”På gång-annons” i Mitt-I en gång per månad, inför nämndsammanträde. Det finns information om aktuella händelser i Stockholm stads gemensamma kalendarium och det pågår även en utveckling av en trafikfunktion på webbplatsen trafiken.nu.
Förvaltningen ser utmaningar med att samla information och annonsera en kalender i Mitt-I gällande evenemang, avstängningar och gatuarbeten. Förvaltningen befarar att såväl evenemang som avstängningar och gatuarbeten kan bli justerade eller inaktuella innan tidningen trycks, och det finns risk att kalendern blir ofullständig eller missvisande.
Förvaltningen föreslår istället att varje månad i ”På gång-annonsen” publicera länken till Stockholm stads gemensamma kalendarium. När trafikfunktionen på trafiken.nu är färdigutvecklad finns det möjlighet att lägga till denna länk i annonsen.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Birgit Marklund m.fl. (S) och Jaime Barrios m.fl. (V) har överlämnat en skrivelse till Östermalms stadsdelsnämnd.
Demokratibygget är en ideell organisation som är verksam ute i skolor. Demokratibygget har tidigare arbetat med Engelbrektsskolans elever och inbjudan gick ut till politiker för ett möte med eleverna. Birgit Marklund m.fl. (S) och Jaime Barrios m.fl. (V) menar i skrivelsen att det var mycket intressant och värdefullt att få höra elevernas åsikter i olika samhällsfrågor. I skrivelsen framförs önskemål om att förverkliga tre förslag som följer:
1. Ungdomsgården Poolhuset på Engelbrektsskolan hade tidigare ett samarbetsprojekt med en ungdomsgård i Bredäng. En återstart kring detta projekt eller något liknande föreslås.
2. När det gäller sommarjobb är det flera stadsdelar som ”byter” ungdomar med varandra. Detta vore intressant för Östermalm.
3. Anordna debattkvällar med elever och kontaktpersoner från stadsdelsnämnden i Humlanhuset, förslagsvis några gånger per termin.
Östermalms stadsdelsförvaltning har framfört förslaget om samarbetsprojekt mellan Poolhuset och andra ungdomsgårdar till utbildningsförvaltningen, som i sitt svar är positiva till och lyfter fram betydelsen av att genomföra olika utbyten mellan elever i inner- och ytterstaden.
Vad gäller förslaget om utbyten av feriejobb har förvaltningen sedan ett par år tillbaka ett utbyte av arbetstillfällen med Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning vilket har varit gynnsamt. Detta har under pandemins år fått vila, men förvaltningen räknar med att komma igång med utbyten igen nästa år.
Humlanhuset är Östermalms stadsdelsnämnds egen fritidsverksamhet för unga. Förvaltningen välkomnar förslaget om debattkvällar i Humlanhuset och har för avsikt att undersöka möjlighet och intresse hos ungdomarna genom fältassistenter i stadsdelen och fritidsledare på Humlanhuset, som dagligen kommer i kontakt med målgruppen.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden är personuppgiftsansvarig myndighet och ansvarar för att personuppgifterna behandlas på ett lagligt, korrekt och öppet sätt. Nämnden ska utse ett eller flera dataskyddsombud. Dataskyddsombudets uppdrag styrs av dataskyddsförordningen och brottsdatalagen. Ombudet ska informera och ge råd till personuppgiftsansvarig, personuppgiftsbiträdet och de anställda som behandlar personuppgifter. I uppgiften ingår även att övervaka efterlevnaden av dataskyddsförordningen, råda personuppgiftsansvarig om konsekvensbedömningar samt vara kontaktperson för tillsynsmyndigheten och mot registrerade.
Nämnden föreslås utse Jennifer Gavin till dataskyddsombud från och med 29 augusti 2022.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
§ 8
Föreläggande om yttrande och handlingar i mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen. Mål nr 11463-22
Förvaltningsrätten i Stockholm har förelagt Östermalms stadsdelsnämnd att yttra sig angående en laglighetsprövning enligt kommunallagen. Överklagan gäller nämndens beslut den 31 maj 2022, § 8. Ärendet avsåg fritidssysselsättning i Hjorthagen-Norra Djurgårdsstaden och nämndens beslut att avyttra en lokal på Skogvaktargatan 11 i Hjorthagen som nyttjats av en ideell förening för att bedriva fritidsgårdsverksamhet i stadsdelsområdet.
Förvaltningen bedömer att klaganden inte anfört någon omständighet som innebär att beslutet strider mot lag eller annan författning.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
850kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
768kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
593kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Föreläggande om yttrande och handlingar i mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen. Mål nr 13936-22
Förvaltningsrätten i Stockholm har förelagt Östermalms stadsdelsnämnd att yttra sig angående en laglighetsprövning enligt kommunallagen. Överklagan gäller nämndens beslut den 21 juni 2022, § 4. Beslutet avsåg balanslista för medborgarförslag och nämndens beslut att överlämna medborgarförslag till stadsdelsdirektören för besvarande. Förvaltningen bedömer att klaganden inte anfört någon omständighet som innebär att beslutet strider mot lag eller annan författning.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
418kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Planområdet omfattar fastigheten Svea Artilleri 2, som tillhör stadsdelen Ladugårdsgärdet och ligger i bostadsområdet Starrbäcksängen på Östermalm. Inom fastigheten finns bebyggelse som rymmer bostäder, verksamhetslokaler, förskola och kontor. Svea Artilleri 2 ägs av stiftelsen MHS Bostäder, vilka har till uppgift att tillhandahålla bostäder åt studerande på Försvarshögskolan och åt Försvarsmaktens personal.
Detaljplanen syftar bland annat till att möjliggöra en komplettering av befintlig bebyggelse inom planområdet med fler bostäder i form av flerbostadshus samt lokaler för centrumändamål i entrévåningar.
Förvaltningen är positiv till det tillskott av bostäder i det mycket centrala och attraktiva läge med närhet till service och kollektivtrafik som förslaget innebär, vilket också är i enlighet med översiktsplanen för Stockholm. Förvaltningen är också positiv till att förslaget möjliggör att kringliggande stråk för gående och cyklister stärks och att gaturummen aktiveras för ett mer levande stadsliv samt att grönytor med förbättrad dagvattenhantering skapas mellan byggnaderna.
Bilagor
-
45mb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
Kommunstyrelsen har överlämnat remissen av Förskolerapport 2021, KS 2022/600, till stadsdelsnämnden för yttrande.
Utbildningsnämnden har i uppdrag från kommunfullmäktige att årligen ta fram en förskolerapport. Förskolerapporten syftar till att ge en stadsövergripande bild av både fristående och kommunal förskola i Stockholms stad 2021. Sedan 2020 års rapport syns en utveckling inom flera områden. Till exempel visar uppföljningen på tydligare styrning av det språkutvecklande arbetet och en tydligare organisation för att säkerställa undervisning enligt skollagen i de kommunala förskolorna. Samtidigt finns flera utvecklingsbehov, till exempel saknar en stor andel medarbetare i stadens förskolor utbildning för pedagogiskt arbete med barn.
Förvaltningen menar att kartläggningen av andelen personal utan utbildning för arbete med barn i förskolan bekräftar problematiken som länge har påpekats. Det handlar bland annat om att stadens förskolor vid anställning inte har möjlighet att i befattningskoden ange om medarbetare har barnskötarutbildning eller inte. Dessutom anger statistiken enbart behörighet som barnskötare för de som har en gymnasieexamen. Andra former av barnskötarutbildningar räknas inte med. Detta påverkar i förlängningen yrkets attraktivitet, men även möjligheten att i kvalitetsuppföljningar kunna identifiera det verkliga antalet som har en utbildning eller inte.
I revideringen av riktlinjerna för övergång mellan förskola och grundskola anser förvaltningen att det är angeläget att förskolans arbete med språkutveckling från ett års ålder uppmärksammas. Avslutningsvis instämmer förvaltningen i förskolerapportens konstaterande om att det finns en inbyggd obalans för utbildningsförvaltningen i det som samlas in från tillsynen av fristående förskolor respektive underlagen från de kommunala förskolorna.
Bilagor
-
244kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
-
§ 12
Remiss av Riktlinjer för övergångar mellan förskola, förskoleklass, skola och fritidshem i Stockholms stad
Kommunstyrelsen har överlämnat remissen av Riktlinjer för övergångar mellan förskola, förskoleklass, skola och fritidshem i Stockholms stad 2021, KS 2022/601, till stadsdelsnämnden för yttrande.
Utbildningsnämnden har i kommunfullmäktiges budget för år 2022 fått i uppdrag att revidera de obligatoriska rutinerna för övergången mellan förskola och skola med särskilt fokus på information om barnens språkutveckling. Utbildningsförvaltningen har i riktlinjerna lagt till om hur förskola och skola kan utbyta kunskaper om det språkutvecklande arbetet. Andra revideringar som gjorts är förtydligande av att förskoleklassen är obligatorisk samt att vårdnadshavare är ansvarig för att lämna över information vid behov av särskilt stöd.
Förvaltningen ställer sig positiv till revideringen av riktlinjerna. För att ytterligare understryka vikten av aktivt samarbete kring övergången mellan skolformerna skulle det vara önskvärt att det uttrycks ”ska-krav” istället för ”bör”. Betoningen på barnens språkutveckling i övergången från förskola till förskoleklass är angelägen. Förvaltningen vill särskilt lyfta vikten av ömsesidiga dialogmöten mellan skolformerna som främjar barnens fortsatta språkutveckling, med utgångspunkt i det arbetet förskolan inleder redan från ettårsåldern. Revideringen har också lett till ett förtydligande om att riktlinjerna även omfattar fritidshem. Förvaltningen saknar dock beskrivning av fritidshemmets roll och ansvar i övergångsarbetet.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
I remissen framhålls trädens betydelse för stadens klimat och invånare, vilket förvaltningen håller med om. Förvaltningens utgångspunkt är att träden utgör några av de allra viktigaste elementen i våra parker. Förvaltningens ambition är alltid att ersätta träd som tas ned, med tanke på klimat och miljö men även av kulturhistoriska och estetiska skäl. Detta är ett väl inarbetat arbetssätt och därför är de föreslagna trädmålen i linje med hur förvaltningen arbetar idag. Mål för stadens trädbestånd kan, om de utformas så att de främjar trädbeståndet på ett önskvärt sätt och som konstruktivt stödjer beslut och arbetet för att nå målen, vara ett viktigt och bra verktyg. Förvaltningen ser mycket positivt på att arbeta för att bibehålla och öka trädbeståndet i staden, göra det mer motståndskraftigt mot sjukdomar, främja biologisk mångfald och stärka ekosystemtjänster.
Förvaltningen anser också att det är mycket positivt att mål för stadens träd tas fram. Förvaltningen anser dock att det finns behov av förtydliganden av målet när detta ska genomföras i fler verksamheter och vara tydligt för stadens medborgare. Det saknas dock tydlig definition av vad ett träd är och vad som avses med ”anlagd park” vilket kan öppna upp för många tolkningar. Beroende på hur man ska tolka begreppet ”träd” och ”anlagd park” så kan trädmålet också komma att innebära stora merkostnader. För att underlätta den fortsatta praktiska hanteringen skulle upprättande av kompletterande och förtydligande riktlinjer vara till stöd och hjälp.
Bilagor
-
258kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har remitterat trafiknämndens förslag till riktlinjer för utplacering av enklare hinder på gång- och cykelvägar. Riktlinjerna ska komplettera handboken ”Cykel i staden” (2009) där grundprincipen är att inga fysiska hinder ska placeras ut på cykelvägarna. Riktlinjer för utplacering av enklare hinder på gång- och cykelvägar ska vara stöd för tjänstepersoner i situationer där det ändå kan behövas hinder för att förhindra olovlig motorfordonstrafik.
Riktlinjerna vägleder i att utreda behovet av hinder samt preciserar vilken typ av hinder som ska placeras ut och hur de ska placeras. I riktlinjerna förespråkas att i första hand välja eftergivliga pollare samt att dessa ska var utplacerade endast sommartid. I andra hand ska fasta borttagbara pollare användas sommartid. Är situationen så problematiskt och det finns ett stort behov kan även eftergivliga eller fasta borttagbara pollare väljas att placeras ut året runt. I riktlinjerna påpekas att extra kostnader för underhåll uppstår för underhållsarbeten om pollare står ute även vintertid, då det krävs tid för nedmontering.
Förvaltningens kommande användning av riktlinjerna bedöms vara begränsad i och med att majoriteten av parkvägarna inom ansvarsområdet enbart är för gående. Riktlinjerna är främst anpassade för vägar med både gång- och cykeltrafik. Förvaltningen ser också att val av hindertyp i riktlinjerna kan komma att orsaka högre underhållskostnader eftersom pollare kan frysa fast eller gå sönder lätt. Parkdriftsfordon behöver även enkelt tillträde till parker och grönområden under hela året.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
552kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
En remiss har inkommit till förvaltningen från kommunstyrelsen. Remissen handlar om ett förslag på ändring av stadens Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholm. Ärendet uppkom i ett svar på ett medborgarförslag som inkom till Skarpnäcks stadsdelsnämnd. Invånaren önskade temporära skyltar för upplysning för att uppmana hundägare att plocka upp avföring efter sin hund. I Skarpnäcks stadsdelsnämnds svar på medborgarförslaget beslöt nämnden att avslå förfrågan om skyltar för upplysning men hemställa till kommunfullmäktige att ändra de Allmänna lokala ordningsföreskrifterna för Stockholm.
Ändringen skulle innebära att det blir ett krav även i de yttre stadsdelsområdena i Stockholms stad att plocka upp hundbajs efter sin hund, vilket inte är fallet idag. Förvaltningen ställer sig positiv till Skarpnäcks stadsdelsnämnds förslag på ändring av Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholm.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
§ 16
Remiss av God tvångsvård – trygghet, säkerhet och rättssäkerhet vid psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård
Östermalms stadsdelsnämnd har ombetts besvara en remiss av betänkandet God tvångsvård – trygghet, säkerhet och rättssäkerhet i psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård. I utredningen görs en översyn av vissa frågor enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård, LPT, och lagen om rättspsykiatrisk vård, LRV, i syfte att stärka barnrättsperspektivet, rättssäkerheten och säkerheten för personer som tvångsvårdas.
I utredningen föreslås bland annat att barn inte ska få placeras med vuxna, att beslut om tvångsåtgärder för att upprätthålla ordning eller säkerhet ska kunna överklagas och att patienter ska ha rätt till daglig utevistelse och daglig aktivitet. Vidare föreslås ändringar som innebär stärkt säkerhet på vårdinrättningar samt utveckling av befintliga register för effektivare tillsyn och uppföljning. Samtliga lagändringar föreslås träda i kraft den 1 juli 2023.
De föreslagna ändringarna avser lagstiftning som främst tillämpas inom den hälso-och sjukvård som regionerna ansvarar för. Förvaltningen ser positivt på utredningens ambitioner att ytterligare stärka barns rättigheter samt att öka tryggheten, säkerheten och rättssäkerheten för alla patienter i psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar tjänsteutlåtandet till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Soho House Stockholm AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal och uteservering måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 03:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdryck, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Soho House som är belägen på adress Majorsgatan 5. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
259kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Mad Milk Sushi AB ansöker om serveringstillstånd till allmänheten, i uteservering på Engelbrektsplan måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 23:00, årligen under perioden 1 april – 15 oktober. Uteserveringen tillhör restaurang Black Milk Sushi som är belägen på Engelbrektsgatan 3. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdryck, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, överskott om 16,5 mnkr. Nedan visas nettobudget per avdelning, beräknat utfall och beräknat resultat samt bokslut för 2021.
Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 7,8 procent högre än nettoutfallet 2021. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror om +8,4 mnkr, barnomsorgsgaranti +2,0 mnkr samt barnantalsförändring om -12,1 mnkr, netto -1,7 mnkr. Inom omsorg om funktionshindrade prognostiseras budgetjustering om +12,8 mnkr. Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,5 mnkr för trygghetsinvesteringar och i verksamhetsberättelse begärd ombudgetering om 6,5 mnkr för skyfallsåtgärder i Humlegården.
I samband med kommunfullmäktiges ärende avstämning av budget 2022 fördelades till stadsdelen 0,7 mnkr för miljösamordnare, 2,2 mnkr för platssamverkan, 2,0 mnkr för aktivitetscentra, 0,5 mnkr för klimatsmart förskola, 2,3 mnkr för klimatinvesteringar samt 1,2 mnkr för upprustning av lekparker. I samband med tertialrapport 1 justerades budgeten med 0,5 mnkr för sommarkollo. Nettokostnaderna uppgår per juli till 893,2 mnkr (826,8) mnkr år 2021).
Bilagor
-
271kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen redovisar inkomna beslut, skrivelser med mera.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 8 augusti 2022.
Bilagor
-
243kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av delegationsbeslut fattade utifrån delegationsordningen.
Bilagor
-
279kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
§ 24
Övriga frågor
-
§ 25
Yttrande till tingsrätten gällande anmälan om behov av särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 9 § föräldrabalken
-
§ 26
Yttrande till tingsrätten gällande anmälan om behov av särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 9 § föräldrabalken
-
§ 27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § föräldrabalken
-
§ 28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § föräldrabalken