Möte 2021-04-22
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
I januari 2021 inkom ett medborgarförslag om att förbättra lekmöjligheterna i Ruddammsparken.
Förvaltningen instämmer med förslagsställarens synpunkter om att lekplatsen kan utökas och förbättras. Förvaltningen planerar därför att rusta upp lekplatsen och utöka den ytmässigt under 2022. Mellan 15 mars till 15 april anordnar förvaltningen en medborgardialog där allmänheten kan ge sina synpunkter på lekplatsen och parken i övrigt. Synpunkterna beaktas i ett upprustningsförslag som realiseras under 2022.
Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
Medborgarförslag har inkommit om att nämnden bör öppna en fritidsgård för barn och ungdomar. I förslaget beskrivs fritidsgårdar fylla en viktig funktion för ge barn och ungdomar möjlighet till en meningsfull fritid. Nämnden bedriver idag en fritidsverksamhet i egen regi, Humlanhuset. Därtill ger nämnden föreningsstöd till Hjorthagens ungdomsgård som drivs av en ideell förening. Under 2021 kommer en genomlysning av fritidsverksamheten att genomföras i syfte att bättre kunna möta målgruppens behov.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
4
Medborgarförslag om nyttjande av parken belägen mellan Kolargatan och Skogsvaktargatan i Hjorthagen
Ett medborgarförslag inkom till Östermalms stadsdelsnämnd i december 2020. Förslaget handlar om att rusta upp och utveckla parken mellan Kolargatan och Skogsvaktargatan. Förslagsställaren förslår att parkytan utvecklas med exempelvis hundrastgård, naturlekplats eller parkour.
Ett medborgarförslag om utveckling av parken har tidigare inkommit till Östermalms stadsdelsnämnd med dnr 2019-86-1.2.4..
Då beslutades att parken ska rustas med avseende på gräsytor, träd och buskar samt att fler sittplatser tillskapas genom att bänkar placeras ut och att en grillplats anläggs. För att öka tryggheten och stärka parkens sociala värden ska möjligheten stadsodling samt att belysa träd i parken och anlägga en ljus- eller lekskulptur utredas. Parkour och platser avsedda för hundrastning finns idag i Hjorthagen.
Förvaltningen föreslår att medborgarförslaget besvaras enligt tidigare nämndbeslut gällande det tidigare inkomna medborgarförslaget och att utredningsarbetet inför kommande upprustning påbörjas under 2021.
Bilagor
-
270kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37 §) har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott, till en ledamot eller ersättare i nämnden, eller till en anställd i kommunen (7 kap. 5-8 §§). Delegationerna sammanställs i en delegationsordning. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner ett antal revideringar av delegationsordningen.
Bilagor
-
275kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen ska kommunens budget innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Nämnderna behöver därför analysera den framtida utvecklingen både på ett och tre års sikt. Stadsledningskontoret använder nämndernas analyser som underlag i arbetet med stadens budget, inklusive ärendet "Konjunkturärende med planeringsförutsättningar för kommande år" som behandlas i kommunstyrelsens ekonomiutskott i maj.
Bilagor
-
630kb Ladda ner dokument
-
Stadsdelsnämnderna ska regionvis årligen ta fram ett gemensamt underlag till stadsövergripande boendeplanering för äldre. Arbetet samordnas av äldrenämnden. Boendeplanen ska därefter godkännas av kommunstyrelsen.
Stadsdelsförvaltningarna i region innerstaden (Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalm) har tillsammans arbetat fram underlaget. Sammanfattningsvis lämnar region innerstaden följande medskick till arbetet med den stadsövergripande boendeplanen för äldre:
· Planerad ny- och – ombyggnation i innerstaden bedöms inte vara tillräcklig utifrån den demografiska utvecklingen. I synnerhet gällande seniorbostäder.
· Äldre med psykosociala utmaningar och/eller hemlöshet ökar – det är av största vikt att det tas fram bostäder som möter målgruppens behov.
· Pandemin har gett erfarenheter som behöver tas tillvara vid planeringen av gemensamma ytor vid framtida ny- och ombyggnation.
· Det krävs god framförhållning och långsiktig planering vid renovering av särskilda boenden. Om evakuering av de boende krävs bör det om möjligt samplaneras med nybyggnation.
·Utbudet av intressentboenden står i relation till efterfrågan och detsamma gäller till stor del för profilboenden, med undantag för platser för personer som är döva eller har grav hörselnedsättning.
Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
896kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd fick i samband med budget 2021 ett särskilt uppdrag att i samverkan med Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd och i samråd med kommunstyrelsen och äldrenämnden utveckla och driva arbete med digitalisering och välfärdsteknik i syfte att utveckla stadens hela äldreomsorg.
Stadsdelarna har valt att kombinera uppdraget med kommunfullmäktiges direktiv i budget 2021 om att samtliga nämnder och bolagsstyrelser ska säkerställa att Stockholm är en äldrevänlig stad i enlighet med WHO:s modell, samt stadens övergripande vision för en hållbar stad i enlighet med de globala målen i Agenda 2030.Östermalms stadsdelsförvaltning planerar att driva arbetet som projekt under tre år och har tagit fram en projektplan som beskriver mål, huvudaktiviteter och organisation. Ärendet behandlades på stadsdelsnämndens sammanträde 11 mars men återremitterades med önskemål om förtydligande av projektets budget. Projektet har också kompletterats med en särskild satsning på språkstöd på arbetsplatsen genom anställning av SFI lärare under tolv månader och med aktiviteter och utvecklingsarbete kopplat till mat och måltider.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
-
På stadsdelsnämndens sammanträde den 11 februari 2021, i samband med att verksamhetsplan 2021 godkändes, fattade nämnden beslut om att tillskapa en minnesplats efter Tim ”Avicii” Bergling på centrala Östermalm. För att tillskapa en minnesplats har stadsdelsdirektören, som är beställare, formerat ett projekt. Tolkningen av uppdraget, i form av projektdirektiv och förslag till val av plats, återredovisas här till nämnden.
Förvaltningen föreslår att Östermalms stadsdelsnämnd beslutar att minnesplatsen för Tim Bergling/Avicii placeras i Humlegården enligt markering för minnesplats i bilaga 2. Förvaltningen föreslår även att nämnden tar del av projektdirektivet och lägger det till handlingarna.Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med stadsdelsnämndens sammanträde den 11 mars 2021 inkom Göran Ek (SD) med en skrivelse om förslag till ny utformning av Östermalmstorg. Nämnden överlämnade skrivelsen till förvaltningen för beredning.
I skrivelsen uttrycker skribenterna att det är hög tid att diskutera hur det nya Östermalmstorg ska se ut. Till skrivelsen bilades ett förslag om utformning av Östermalmstorg från Sverigedemokraterna. De anser även att Östermalmstorg är en lämplig plats för minnesplatsen som ska tillskapas för Tim Bergling/Avicii på Östermalm. Skrivelsen avslutas med följande fråga: ”Vår fråga är hur beslutsgången ser ut beträffande val av plats och utformning?”
Nämnden har beslutat att tillskapa en minnesplats på centrala Östermalm. Minnesplatsen behöver därmed tillskapas på mark som nämnden förfogar över. Östermalmstorg är därför inte aktuellt.
Vad gäller beslutsgången beträffande val av plats och utformning hänvisas till ärende ÖST 2021/121 som behandlas av nämnden 22 april 2021, där nämnden föreslås besluta om plats.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Den övergripande målsättningen med Etableringscentrum är att förkorta etableringstiden genom att samla stadens resurser och kompetenser inom det initiala mottagandet och stärka samverkan med statliga myndigheter och civila samhället.
Syftet med verksamheten är att:
Erbjuda ett välkomnande, förenklat, effektivt och likvärdigt mottagande, ”en väg in” för alla nyanlända.
Erbjuda och lotsa till jobb, arbetsmarknadsinsatser, praktikplatser, mentorskap.
Arbeta rekryterande mot studier inom vuxenutbildningen och till samhällsorienteringen.
Effektivisera samverkan inom staden och med andra berörda aktörer utifrån ett holistiskt förhållningssätt, med den nyanlända i centrum.
Arbetsförmedlingen har det samordnande ansvaret för etableringen och huvudansvaret för att nyanlända ska komma ut i arbete och studier. Etableringscentrum ska ansvara för samverkan med Arbetsförmedlingen kring inskrivning och de nyanländas individuella plan.
Etableringscentrum föreslås bestå av socialnämndens Intro Stockholm, arbetsmarknadsnämndens befintliga verksamheter riktade till nyanlända samt att arbetsmarknadsnämndens verksamheter förstärks med ytterligare funktioner såsom etableringskoordinatorer. Intro Stockholms uppdrag att ge initial samhällsvägledning utökas till att även omfatta nyanlända som är egenbosatta. Vidare föreslås fortsatt utredning av huruvida Intro Stockholms uppdrag också ska utökas till att omfatta hanteringen av initialt ekonomiskt bistånd, den s.k. ”glappetersättningen” även för egenbosatta.
Centret planeras öppna vid halvårsskiftet 2021. Etableringscentrum innebär en samlokalisering av Intro Stockholm, Etableringscentrum och Hållbar Etablering.
Målgrupp för verksamheten är:
Personer födda utanför EU/EES som befunnit sig i Sverige upp till 36 månader efter beviljat uppehållstillstånd och deras anhöriga. Efter individuell bedömning kan även personer som haft uppehållstillstånd längre tid än 36 månader omfattas. Personer födda utanför EU/EES som beviljats uppehållstillstånd 2015 eller senare, är arbetslösa och bor i stadens genomgångsbostäder.
Under 2021 kommer Etableringscentrum och Intro Stockholm ta fram samverkansformer med de statliga aktörerna liksom med civila samhället och Region Stockholm.Bilagor
-
219kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Planens syfte är att möjliggöra för utökad byggrätt inom fastigheten Hasselbacken 1 på södra Djurgården. Byggrätten inom Hasselbacken 1 föreslås placeras i lägen där byggnader tidigare stått. Byggrätten föreslås innehålla hotell, restauranger och kulturändamål som utställningsverksamhet och musikpaviljong. Syfte är även att bekräfta befintlig byggnader med tillfälligt lov inom Konsthallen 2, möjliggöra för en sammanlänkande del mellan Konsthallen 2 och 15 samt att lägga lämpliga varsamhetsbestämmelser på fastigheten Hasselbacken 1 och Konsthallen 15.
Förslaget berör inte stadsdelsnämndens verksamheter och marken på den aktuella platsen förvaltas inte av stadsdelsförvaltningen. Förvaltningen anser dock att en utveckling av Evenemangsparken på västra Djurgården, som är ett av Stockholms viktigaste besöks- och turistmål, är angelägen för att bibehålla och stärka områdets attraktivitet för nöje och evenemang. Samtidigt anser förvaltningen att det är mycket viktigt att hänsyn tas till miljöns kulturhistoriska värden för att inte försvaga områdets karaktär och särdrag.Bilagor
-
12mb Ladda ner dokument
-
36mb Ladda ner dokument
-
Remissen innehåller ett lagförslag kallat lagen om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation och kvalitetsuppföljning. Lagförslaget innebär en möjligt att frivilligt inrätta ett system, kallat sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation, som ger verksamheter inom socialtjänsten som avser äldre eller personer med funktionsnedsättningar och hälso- och sjukvården möjlighet att få tillgång till varandras vård- och omsorgsdokumentation genom direktåtkomst eller annat elektroniskt utlämnande. Den nya lagen ska även tillämpas inom arbetet med kvalitetsuppföljningar. Det finns behov av att behandla personuppgifter och att samla in dessa från andra vårdinstanser och omsorgsgivare i arbetet med att följa upp och utveckla kvaliteten i vård- och omsorgsverksamheterna.
Det ska även införas ett antal integritetsstärkande bestämmelser som ska tillämpas av de verksamheter som väljer att använda sig av sådan elektronisk tillgång. Sammantaget ställer förvaltningen sig positiv till betänkandets två huvudförslag om att införa möjlighet till sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation respektive kvalitetsuppföljning.Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd har, av kommunstyrelsen, ombetts besvarat en remiss av promemorian Barnets bästa när vård enligt LVU upphör. I promemorian redovisas utredningen av hur principen om barnets bästa kan stärkas vid beslut om upphörande av vård enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). De författningsändringar som föreslås syftar till att stärka principen om barnets bästa och säkerställa trygghet, säkerhet och stabilitet för barn som vårdas enligt LVU och socialtjänstlagen (SoL). Förslagen föreslås träda i kraft den 1 mars 2022.
I utredningen föreslås att principen om barnets bästa stärks genom en bestämmelse att socialnämnden inte får besluta att vård enligt LVU ska upphöra, förrän de omständigheter som föranledde vården har förändrats på ett varaktigt och genomgripande sätt. Vidare föreslås att socialnämnden ska överväga om det finns skäl att ansöka om flyttningsförbud när ett barn är placerat i ett familjehem, eller annat enskilt hem, och socialnämnden överväger eller prövar om vård fortfarande behövs.
Utredningen föreslår också att socialnämndens skyldighet att överväga överflyttning av vårdnaden enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken ska tidigareläggas. Socialnämnden föreslås därtill få skyldighet att följa upp barns situation efter det att vård enligt LVU har upphört. Slutligen föreslås att socialnämnden ska ges befogenhet att besluta om drogtester för vårdnadshavare och föräldrar till barn som vårdas enligt LVU. Förvaltningen är i sitt svar positiv till utredningens förslag som sammantaget innebär att rättigheterna för barn som vårdas utanför det egna hemmet stärks. Det är förvaltningens mening att förslagen kommer att kunna bidra till att förbättra förutsättningarna för en trygg uppväxt och en god utveckling för dessa barn.
I några avseenden hade förvaltningen välkomnat ytterligare förslag i syfte att stärka barns rättigheter. Ett sådant förslag är barnets rätt till ett eget ombud vid beslut om upphörande av vård enligt LVU. Förvaltningen lyfter också behovet av en översyn av möjligheten för en skyndsam vårdnadsöverflytt till särskild förordnad vårdnadshavare (6 kap § 7 FB) vid beslut om vård enligt LVU, när vårdnadshavaren utsatt barnet för allvarliga övergrepp eller våld, eller när en vårdnadshavare dömts för mord eller dråp av den andra föräldern. Som komplement till vårdnadsöverflytt bör också, menar förvaltningen, möjligheterna till adoption ses över. Gällande förslaget om socialnämndens skyldighet att följa upp barnets situation efter att vård enligt LVU upphör, menar förvaltningen att det är viktigt att se över frågor om informationsöverföring, anmälningsskyldighet och överföring av uppföljningsskyldigheten i det fall familjen flyttar till en annan kommun.Bilagor
-
283kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har överlämnat remissen Förskola för alla barn – för bättre språkutveckling i svenska, SOU 2020:6, till stadsdelsnämnden för yttrande. Utredningen har haft i uppdrag att lämna förslag som syftar till att öka deltagandet i förskolan bland barn i 3–5 års ålder och föreslå hur förskolans arbete med barnens språkutveckling i svenska kan stärkas, bland annat när det gäller nyanlända barn. I utredningen lämnas förslag till ökat deltagande genom uppsökande verksamhet, direktinskrivning samt obligatorisk förskola från 5 års ålder. För att öka kompetensen bland lärare och barnskötare i förskolan föreslås karriärsteg, enhetlig utbildning för barnskötare, tillsyn av personalsammansättningen och kompetensutveckling inom språkutveckling.
Förvaltningen ser positivt på flera av utredningens förslag som syftar till att öka deltagandet i förskolan. Utredningen påvisar även värdet av att vårdnadshavare har information och kunskap om förskolans innehåll och betydelse för barnens utveckling. Förvaltningen saknar dock helt åtgärdsförslag om hur lärarna ska ges likvärdiga och goda förutsättningar att genomföra undervisningsuppdraget. Detta, liksom förskolans utmaningar gällande kompetensutveckling, behöver adresseras i en särskild översyn av förskolans förutsättningar som skolform. Förvaltningen anser också att det är angeläget att byta namn på barnskötaryrket. Begreppet barnskötare är idag både otidsenligt och missvisande i relation till förskolans uppdrag. Ett namnbyte från barnskötare till barn- eller förskolepedagog skulle sannolikt även bidra till att höja yrkets status.
Bilagor
-
281kb Ladda ner dokument
-
-
Kafé Petissan AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang och uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 21:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser Kafé Petissan som är beläget i stadskvarteren på Skansen, Djurgårdsslätten 48-51. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serverings- tillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Jacqueline Bar AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang och uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang El Taco Bar som är belägen på Sandhamnsgatan 81. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
278kb Ladda ner dokument
-
-
Isabelle Z Market AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten i uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Isabelle´s Market - CPN Norra Djurgårdstan som är belägen på adress Storängskroken 4-6 i Storängsbotten, Norra Djurgårdsstaden. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serverings-tillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
350kb Ladda ner dokument
-
-
RRNDS AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 00:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-23:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Rusty Rascals som är belägen på Lövängsgatan 12 i Norra Djurgårdsstaden. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
305kb Ladda ner dokument
-
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, budget i balans. Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 6,8 % högre än nettoutfallet 2020. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror, barnomsorgsgaranti och barnantalsförändring om sammanlagt 1,0 mnkr. Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,3 mnkr för trygghetsinvesteringar samt 8,3 mnkr för klimatinvesteringar. I samband med kommunfullmäktiges ärende avstämning av budget 2021 fördelades till stadsdelen 0,6 mnkr för miljösamordnare, 1,5 mnkr för platssamverkan, 0,4 mnkr för tryggt mottagande, 0,5 mnkr för aktivitetscentra och 0,4 mnkr för giftfri förskola. Nettokostnaderna uppgår per mars till 339,1 mnkr (355,2 mnkr år 2020).
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Samverkansöverenskommelse med polis och utbildningsförvaltningen
Samverkansöverenskommelsen är reviderad och signerad i februari 2021. Överenskommelsen bygger på en nyligen reviderad lokal lägesbild. Överenskommelsen är i samverkan med utbildningsförvaltningen och Norrmalms sdf. Tre områden prioriteras under 2021 i samverkan på Östermalm;
- Särskilt utsatta och sårbara brottsoffer
- Unga i risk för kriminalitet och skolan som brottsplats
- Riktat arbete mot avgränsade platser och utsatta områden (platssamverkan)
Bilagor
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har genomfört en årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbete, samverkan samt aktiva åtgärder via en enkät som skickats till förvaltningens avdelningschefer, enhetschefer och rektorer under november 2020.
Resultatet visar sammanfattningsvis att det systematiska arbetsmiljöarbetet, samverkan och arbetet med aktiva åtgärder fungerar väl. Men det finns även områden som i delar visar förbättringsbehov.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med verksamhetsuppföljningen är att få kunskap om verksamhetens kvalitet i förhållande till regelverk, avtal och kvalitetsmål. Uppföljningen genomfördes under november 2020 och februari 2021, och omfattar både social omsorg och hälso- och sjukvård. Verksamhetsuppföljningen baseras på dialog med ledning, samtal med hälso- och sjukvårdspersonal, brukarundersökningen och inkomna synpunkter. Kampementets vård- och omsorgsboende har totalt 96 platser, varav 48 platser för personer med somatiska sjukdomar och 48 platser för personer med demenssjukdom.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen redovisar inkomna brev, skrivelser med mera.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av stadsdelsnämndens pensionärråds protokoll från den 22 mars 2021.
Bilagor
-
Anmälan av minnesanteckningar från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor från den 25 mars 2021.
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av stadsdelsnämndens ungdomsråds protokoll från den 15 mars 2021.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen anmäler delegationsbeslut för perioden den 24 februari 2021 till om med den 7 april 2021.
Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
-
31
Övriga frågor
-
32
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken
-
33
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
34
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
35
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
36
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
37
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
38
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
39
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
40
Rapportering av ej verkställda beslut enligt SoL (äldreomsorg) för år 2020.
-
Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 4 mars 2021 och 30 mars 2021.
-
Upprop och närvaroregistrering, val av protokollsjusterare, tid för protokollsjustering, anmälan av föregående protokoll och fastställande av dagordning.
-
I januari 2021 inkom ett medborgarförslag om att förbättra lekmöjligheterna i Ruddammsparken.
Förvaltningen instämmer med förslagsställarens synpunkter om att lekplatsen kan utökas och förbättras. Förvaltningen planerar därför att rusta upp lekplatsen och utöka den ytmässigt under 2022. Mellan 15 mars till 15 april anordnar förvaltningen en medborgardialog där allmänheten kan ge sina synpunkter på lekplatsen och parken i övrigt. Synpunkterna beaktas i ett upprustningsförslag som realiseras under 2022.
Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Medborgarförslag har inkommit om att nämnden bör öppna en fritidsgård för barn och ungdomar. I förslaget beskrivs fritidsgårdar fylla en viktig funktion för ge barn och ungdomar möjlighet till en meningsfull fritid. Nämnden bedriver idag en fritidsverksamhet i egen regi, Humlanhuset. Därtill ger nämnden föreningsstöd till Hjorthagens ungdomsgård som drivs av en ideell förening. Under 2021 kommer en genomlysning av fritidsverksamheten att genomföras i syfte att bättre kunna möta målgruppens behov.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
§ 4
Medborgarförslag om nyttjande av parken belägen mellan Kolargatan och Skogsvaktargatan i Hjorthagen
Ett medborgarförslag inkom till Östermalms stadsdelsnämnd i december 2020. Förslaget handlar om att rusta upp och utveckla parken mellan Kolargatan och Skogsvaktargatan. Förslagsställaren förslår att parkytan utvecklas med exempelvis hundrastgård, naturlekplats eller parkour.
Ett medborgarförslag om utveckling av parken har tidigare inkommit till Östermalms stadsdelsnämnd med dnr 2019-86-1.2.4..
Då beslutades att parken ska rustas med avseende på gräsytor, träd och buskar samt att fler sittplatser tillskapas genom att bänkar placeras ut och att en grillplats anläggs. För att öka tryggheten och stärka parkens sociala värden ska möjligheten stadsodling samt att belysa träd i parken och anlägga en ljus- eller lekskulptur utredas. Parkour och platser avsedda för hundrastning finns idag i Hjorthagen.
Förvaltningen föreslår att medborgarförslaget besvaras enligt tidigare nämndbeslut gällande det tidigare inkomna medborgarförslaget och att utredningsarbetet inför kommande upprustning påbörjas under 2021.
Bilagor
-
270kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37 §) har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott, till en ledamot eller ersättare i nämnden, eller till en anställd i kommunen (7 kap. 5-8 §§). Delegationerna sammanställs i en delegationsordning. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner ett antal revideringar av delegationsordningen.
Bilagor
-
275kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen ska kommunens budget innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Nämnderna behöver därför analysera den framtida utvecklingen både på ett och tre års sikt. Stadsledningskontoret använder nämndernas analyser som underlag i arbetet med stadens budget, inklusive ärendet "Konjunkturärende med planeringsförutsättningar för kommande år" som behandlas i kommunstyrelsens ekonomiutskott i maj.
Bilagor
-
630kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
Stadsdelsnämnderna ska regionvis årligen ta fram ett gemensamt underlag till stadsövergripande boendeplanering för äldre. Arbetet samordnas av äldrenämnden. Boendeplanen ska därefter godkännas av kommunstyrelsen.
Stadsdelsförvaltningarna i region innerstaden (Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalm) har tillsammans arbetat fram underlaget. Sammanfattningsvis lämnar region innerstaden följande medskick till arbetet med den stadsövergripande boendeplanen för äldre:
· Planerad ny- och – ombyggnation i innerstaden bedöms inte vara tillräcklig utifrån den demografiska utvecklingen. I synnerhet gällande seniorbostäder.
· Äldre med psykosociala utmaningar och/eller hemlöshet ökar – det är av största vikt att det tas fram bostäder som möter målgruppens behov.
· Pandemin har gett erfarenheter som behöver tas tillvara vid planeringen av gemensamma ytor vid framtida ny- och ombyggnation.
· Det krävs god framförhållning och långsiktig planering vid renovering av särskilda boenden. Om evakuering av de boende krävs bör det om möjligt samplaneras med nybyggnation.
·Utbudet av intressentboenden står i relation till efterfrågan och detsamma gäller till stor del för profilboenden, med undantag för platser för personer som är döva eller har grav hörselnedsättning.
Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
896kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd fick i samband med budget 2021 ett särskilt uppdrag att i samverkan med Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd och i samråd med kommunstyrelsen och äldrenämnden utveckla och driva arbete med digitalisering och välfärdsteknik i syfte att utveckla stadens hela äldreomsorg.
Stadsdelarna har valt att kombinera uppdraget med kommunfullmäktiges direktiv i budget 2021 om att samtliga nämnder och bolagsstyrelser ska säkerställa att Stockholm är en äldrevänlig stad i enlighet med WHO:s modell, samt stadens övergripande vision för en hållbar stad i enlighet med de globala målen i Agenda 2030.Östermalms stadsdelsförvaltning planerar att driva arbetet som projekt under tre år och har tagit fram en projektplan som beskriver mål, huvudaktiviteter och organisation. Ärendet behandlades på stadsdelsnämndens sammanträde 11 mars men återremitterades med önskemål om förtydligande av projektets budget. Projektet har också kompletterats med en särskild satsning på språkstöd på arbetsplatsen genom anställning av SFI lärare under tolv månader och med aktiviteter och utvecklingsarbete kopplat till mat och måltider.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
På stadsdelsnämndens sammanträde den 11 februari 2021, i samband med att verksamhetsplan 2021 godkändes, fattade nämnden beslut om att tillskapa en minnesplats efter Tim ”Avicii” Bergling på centrala Östermalm. För att tillskapa en minnesplats har stadsdelsdirektören, som är beställare, formerat ett projekt. Tolkningen av uppdraget, i form av projektdirektiv och förslag till val av plats, återredovisas här till nämnden.
Förvaltningen föreslår att Östermalms stadsdelsnämnd beslutar att minnesplatsen för Tim Bergling/Avicii placeras i Humlegården enligt markering för minnesplats i bilaga 2. Förvaltningen föreslår även att nämnden tar del av projektdirektivet och lägger det till handlingarna.Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med stadsdelsnämndens sammanträde den 11 mars 2021 inkom Göran Ek (SD) med en skrivelse om förslag till ny utformning av Östermalmstorg. Nämnden överlämnade skrivelsen till förvaltningen för beredning.
I skrivelsen uttrycker skribenterna att det är hög tid att diskutera hur det nya Östermalmstorg ska se ut. Till skrivelsen bilades ett förslag om utformning av Östermalmstorg från Sverigedemokraterna. De anser även att Östermalmstorg är en lämplig plats för minnesplatsen som ska tillskapas för Tim Bergling/Avicii på Östermalm. Skrivelsen avslutas med följande fråga: ”Vår fråga är hur beslutsgången ser ut beträffande val av plats och utformning?”
Nämnden har beslutat att tillskapa en minnesplats på centrala Östermalm. Minnesplatsen behöver därmed tillskapas på mark som nämnden förfogar över. Östermalmstorg är därför inte aktuellt.
Vad gäller beslutsgången beträffande val av plats och utformning hänvisas till ärende ÖST 2021/121 som behandlas av nämnden 22 april 2021, där nämnden föreslås besluta om plats.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Den övergripande målsättningen med Etableringscentrum är att förkorta etableringstiden genom att samla stadens resurser och kompetenser inom det initiala mottagandet och stärka samverkan med statliga myndigheter och civila samhället.
Syftet med verksamheten är att:
Erbjuda ett välkomnande, förenklat, effektivt och likvärdigt mottagande, ”en väg in” för alla nyanlända.
Erbjuda och lotsa till jobb, arbetsmarknadsinsatser, praktikplatser, mentorskap.
Arbeta rekryterande mot studier inom vuxenutbildningen och till samhällsorienteringen.
Effektivisera samverkan inom staden och med andra berörda aktörer utifrån ett holistiskt förhållningssätt, med den nyanlända i centrum.
Arbetsförmedlingen har det samordnande ansvaret för etableringen och huvudansvaret för att nyanlända ska komma ut i arbete och studier. Etableringscentrum ska ansvara för samverkan med Arbetsförmedlingen kring inskrivning och de nyanländas individuella plan.
Etableringscentrum föreslås bestå av socialnämndens Intro Stockholm, arbetsmarknadsnämndens befintliga verksamheter riktade till nyanlända samt att arbetsmarknadsnämndens verksamheter förstärks med ytterligare funktioner såsom etableringskoordinatorer. Intro Stockholms uppdrag att ge initial samhällsvägledning utökas till att även omfatta nyanlända som är egenbosatta. Vidare föreslås fortsatt utredning av huruvida Intro Stockholms uppdrag också ska utökas till att omfatta hanteringen av initialt ekonomiskt bistånd, den s.k. ”glappetersättningen” även för egenbosatta.
Centret planeras öppna vid halvårsskiftet 2021. Etableringscentrum innebär en samlokalisering av Intro Stockholm, Etableringscentrum och Hållbar Etablering.
Målgrupp för verksamheten är:
Personer födda utanför EU/EES som befunnit sig i Sverige upp till 36 månader efter beviljat uppehållstillstånd och deras anhöriga. Efter individuell bedömning kan även personer som haft uppehållstillstånd längre tid än 36 månader omfattas. Personer födda utanför EU/EES som beviljats uppehållstillstånd 2015 eller senare, är arbetslösa och bor i stadens genomgångsbostäder.
Under 2021 kommer Etableringscentrum och Intro Stockholm ta fram samverkansformer med de statliga aktörerna liksom med civila samhället och Region Stockholm.Bilagor
-
219kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Planens syfte är att möjliggöra för utökad byggrätt inom fastigheten Hasselbacken 1 på södra Djurgården. Byggrätten inom Hasselbacken 1 föreslås placeras i lägen där byggnader tidigare stått. Byggrätten föreslås innehålla hotell, restauranger och kulturändamål som utställningsverksamhet och musikpaviljong. Syfte är även att bekräfta befintlig byggnader med tillfälligt lov inom Konsthallen 2, möjliggöra för en sammanlänkande del mellan Konsthallen 2 och 15 samt att lägga lämpliga varsamhetsbestämmelser på fastigheten Hasselbacken 1 och Konsthallen 15.
Förslaget berör inte stadsdelsnämndens verksamheter och marken på den aktuella platsen förvaltas inte av stadsdelsförvaltningen. Förvaltningen anser dock att en utveckling av Evenemangsparken på västra Djurgården, som är ett av Stockholms viktigaste besöks- och turistmål, är angelägen för att bibehålla och stärka områdets attraktivitet för nöje och evenemang. Samtidigt anser förvaltningen att det är mycket viktigt att hänsyn tas till miljöns kulturhistoriska värden för att inte försvaga områdets karaktär och särdrag.Bilagor
-
12mb Ladda ner dokument
-
36mb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
Remissen innehåller ett lagförslag kallat lagen om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation och kvalitetsuppföljning. Lagförslaget innebär en möjligt att frivilligt inrätta ett system, kallat sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation, som ger verksamheter inom socialtjänsten som avser äldre eller personer med funktionsnedsättningar och hälso- och sjukvården möjlighet att få tillgång till varandras vård- och omsorgsdokumentation genom direktåtkomst eller annat elektroniskt utlämnande. Den nya lagen ska även tillämpas inom arbetet med kvalitetsuppföljningar. Det finns behov av att behandla personuppgifter och att samla in dessa från andra vårdinstanser och omsorgsgivare i arbetet med att följa upp och utveckla kvaliteten i vård- och omsorgsverksamheterna.
Det ska även införas ett antal integritetsstärkande bestämmelser som ska tillämpas av de verksamheter som väljer att använda sig av sådan elektronisk tillgång. Sammantaget ställer förvaltningen sig positiv till betänkandets två huvudförslag om att införa möjlighet till sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation respektive kvalitetsuppföljning.Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd har, av kommunstyrelsen, ombetts besvarat en remiss av promemorian Barnets bästa när vård enligt LVU upphör. I promemorian redovisas utredningen av hur principen om barnets bästa kan stärkas vid beslut om upphörande av vård enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). De författningsändringar som föreslås syftar till att stärka principen om barnets bästa och säkerställa trygghet, säkerhet och stabilitet för barn som vårdas enligt LVU och socialtjänstlagen (SoL). Förslagen föreslås träda i kraft den 1 mars 2022.
I utredningen föreslås att principen om barnets bästa stärks genom en bestämmelse att socialnämnden inte får besluta att vård enligt LVU ska upphöra, förrän de omständigheter som föranledde vården har förändrats på ett varaktigt och genomgripande sätt. Vidare föreslås att socialnämnden ska överväga om det finns skäl att ansöka om flyttningsförbud när ett barn är placerat i ett familjehem, eller annat enskilt hem, och socialnämnden överväger eller prövar om vård fortfarande behövs.
Utredningen föreslår också att socialnämndens skyldighet att överväga överflyttning av vårdnaden enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken ska tidigareläggas. Socialnämnden föreslås därtill få skyldighet att följa upp barns situation efter det att vård enligt LVU har upphört. Slutligen föreslås att socialnämnden ska ges befogenhet att besluta om drogtester för vårdnadshavare och föräldrar till barn som vårdas enligt LVU. Förvaltningen är i sitt svar positiv till utredningens förslag som sammantaget innebär att rättigheterna för barn som vårdas utanför det egna hemmet stärks. Det är förvaltningens mening att förslagen kommer att kunna bidra till att förbättra förutsättningarna för en trygg uppväxt och en god utveckling för dessa barn.
I några avseenden hade förvaltningen välkomnat ytterligare förslag i syfte att stärka barns rättigheter. Ett sådant förslag är barnets rätt till ett eget ombud vid beslut om upphörande av vård enligt LVU. Förvaltningen lyfter också behovet av en översyn av möjligheten för en skyndsam vårdnadsöverflytt till särskild förordnad vårdnadshavare (6 kap § 7 FB) vid beslut om vård enligt LVU, när vårdnadshavaren utsatt barnet för allvarliga övergrepp eller våld, eller när en vårdnadshavare dömts för mord eller dråp av den andra föräldern. Som komplement till vårdnadsöverflytt bör också, menar förvaltningen, möjligheterna till adoption ses över. Gällande förslaget om socialnämndens skyldighet att följa upp barnets situation efter att vård enligt LVU upphör, menar förvaltningen att det är viktigt att se över frågor om informationsöverföring, anmälningsskyldighet och överföring av uppföljningsskyldigheten i det fall familjen flyttar till en annan kommun.Bilagor
-
283kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har överlämnat remissen Förskola för alla barn – för bättre språkutveckling i svenska, SOU 2020:6, till stadsdelsnämnden för yttrande. Utredningen har haft i uppdrag att lämna förslag som syftar till att öka deltagandet i förskolan bland barn i 3–5 års ålder och föreslå hur förskolans arbete med barnens språkutveckling i svenska kan stärkas, bland annat när det gäller nyanlända barn. I utredningen lämnas förslag till ökat deltagande genom uppsökande verksamhet, direktinskrivning samt obligatorisk förskola från 5 års ålder. För att öka kompetensen bland lärare och barnskötare i förskolan föreslås karriärsteg, enhetlig utbildning för barnskötare, tillsyn av personalsammansättningen och kompetensutveckling inom språkutveckling.
Förvaltningen ser positivt på flera av utredningens förslag som syftar till att öka deltagandet i förskolan. Utredningen påvisar även värdet av att vårdnadshavare har information och kunskap om förskolans innehåll och betydelse för barnens utveckling. Förvaltningen saknar dock helt åtgärdsförslag om hur lärarna ska ges likvärdiga och goda förutsättningar att genomföra undervisningsuppdraget. Detta, liksom förskolans utmaningar gällande kompetensutveckling, behöver adresseras i en särskild översyn av förskolans förutsättningar som skolform. Förvaltningen anser också att det är angeläget att byta namn på barnskötaryrket. Begreppet barnskötare är idag både otidsenligt och missvisande i relation till förskolans uppdrag. Ett namnbyte från barnskötare till barn- eller förskolepedagog skulle sannolikt även bidra till att höja yrkets status.
Bilagor
-
281kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Kafé Petissan AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang och uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 21:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser Kafé Petissan som är beläget i stadskvarteren på Skansen, Djurgårdsslätten 48-51. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serverings- tillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
256kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Jacqueline Bar AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang och uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang El Taco Bar som är belägen på Sandhamnsgatan 81. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
278kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Isabelle Z Market AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten i uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Isabelle´s Market - CPN Norra Djurgårdstan som är belägen på adress Storängskroken 4-6 i Storängsbotten, Norra Djurgårdsstaden. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serverings-tillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
350kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
RRNDS AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 00:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-23:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Rusty Rascals som är belägen på Lövängsgatan 12 i Norra Djurgårdsstaden. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, budget i balans. Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 6,8 % högre än nettoutfallet 2020. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror, barnomsorgsgaranti och barnantalsförändring om sammanlagt 1,0 mnkr. Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,3 mnkr för trygghetsinvesteringar samt 8,3 mnkr för klimatinvesteringar. I samband med kommunfullmäktiges ärende avstämning av budget 2021 fördelades till stadsdelen 0,6 mnkr för miljösamordnare, 1,5 mnkr för platssamverkan, 0,4 mnkr för tryggt mottagande, 0,5 mnkr för aktivitetscentra och 0,4 mnkr för giftfri förskola. Nettokostnaderna uppgår per mars till 339,1 mnkr (355,2 mnkr år 2020).
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Samverkansöverenskommelse med polis och utbildningsförvaltningen
Samverkansöverenskommelsen är reviderad och signerad i februari 2021. Överenskommelsen bygger på en nyligen reviderad lokal lägesbild. Överenskommelsen är i samverkan med utbildningsförvaltningen och Norrmalms sdf. Tre områden prioriteras under 2021 i samverkan på Östermalm;
- Särskilt utsatta och sårbara brottsoffer
- Unga i risk för kriminalitet och skolan som brottsplats
- Riktat arbete mot avgränsade platser och utsatta områden (platssamverkan)
Bilagor
-
294kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har genomfört en årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbete, samverkan samt aktiva åtgärder via en enkät som skickats till förvaltningens avdelningschefer, enhetschefer och rektorer under november 2020.
Resultatet visar sammanfattningsvis att det systematiska arbetsmiljöarbetet, samverkan och arbetet med aktiva åtgärder fungerar väl. Men det finns även områden som i delar visar förbättringsbehov.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med verksamhetsuppföljningen är att få kunskap om verksamhetens kvalitet i förhållande till regelverk, avtal och kvalitetsmål. Uppföljningen genomfördes under november 2020 och februari 2021, och omfattar både social omsorg och hälso- och sjukvård. Verksamhetsuppföljningen baseras på dialog med ledning, samtal med hälso- och sjukvårdspersonal, brukarundersökningen och inkomna synpunkter. Kampementets vård- och omsorgsboende har totalt 96 platser, varav 48 platser för personer med somatiska sjukdomar och 48 platser för personer med demenssjukdom.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen redovisar inkomna brev, skrivelser med mera.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av stadsdelsnämndens pensionärråds protokoll från den 22 mars 2021.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av minnesanteckningar från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor från den 25 mars 2021.
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av stadsdelsnämndens ungdomsråds protokoll från den 15 mars 2021.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen anmäler delegationsbeslut för perioden den 24 februari 2021 till om med den 7 april 2021.
Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-