Det finns inga sammanträden att visa än
Inget protokoll har publicerats
På inkommet medborgarförslag framförs önskemål om att en bastuflotte, likt den som finns vid Årstaviken på Södermalm, anläggs vid Brunnsviken.
Bilagor
Ett medborgarförslag inkom till stadsdelsnämnden i september 2019. Förslagsställaren anser att Karlavägens promenadstråk mellan Karlaplan och Banérgatan behöver rustas upp. Stadsdelsförvaltningen förslår därför nämnden att i verksamhetsplan 2020 avsätta investeringsmedel som medger att man schaktar ur gångstråket och bygger upp det från grunden så att det blir jämnt och får en god avrinning.
Bilagor
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
Verksamhetsplanen för Östermalms stadsdelsnämnd anger inriktningen för nämndens verksamhet under 2020. Den utgår från kommunfullmäktiges budget för 2020 och dess tre inriktningsmål:
1. En modern storstad med möjligheter och valfrihet för alla
2. En hållbart växande och dynamisk storstad med hög tillväxt
3. En ekonomiskt hållbar och innovativ storstad för framtiden
En sammanfattning av nämndens bidrag till respektive inriktningsmål, samt särskilda prioriteringar för året, ges under respektive inriktningsmål. Till inriktningsmålen har kommunfullmäktige beslutat om verksamhetsområdesmål. Det arbete som planeras för att bidra till fullmäktiges mål beskrivs under respektive mål för verksamhetsområdet. Stadsdelsnämnden har utifrån fullmäktiges mål även formulerat egna mål. Nämnden anger årsmål för kommunfullmäktiges indikatorer och har även utformat egna indikatorer för att följa upp nämndens mål och aktiviteter.
Bilagor
Varje stadsdelsnämnd har ett nämndanknutet pensionärsråd- stadsdelsnämndens pensionärsråd (SPR). SPR är ett rådgivande organ till stadsdelsnämnden i frågor som berör äldres levnadsförhållanden. Rådet ska ta initiativ till förbättringar för stadsdelsområdets pensionärer samt följa landstingets verksamhet inom stadsdelsnämndens område. På Östermalm består SPR av totalt fem ledamöter och fem ersättare.
Bilagor
Stadsledningskontoret har, i samråd med Stockholms stadshus AB, Storstockholms brandförsvarsförbund, St Erik försäkring AB och säkerhetssamordnare från stadens stadsdelsförvaltningar, fackförvaltningar och bolag reviderat Stockholms stads trygghets- och säkerhetsprogram 2018-2021 och tagit fram ett nytt förslag. Stockholms stads säkerhetsprogram föreslås ersätta För ett tryggare och säkrare Stockholm – Stockholms stads trygghets- och säkerhetsprogram 2018-2021 (Dnr 171-1309/2017). Förslaget till säkerhetsprogram föreslås gälla samtliga nämnder och bolagsstyrelser och återfinns i bilaga 1 till detta ärende.
Förvaltningen ser positivt på Stockholms stads säkerhetsprogram 2020-2023 då den på ett tydligt sätt beskriver riktning, styrning, uppdrag och ansvarsförhållanden för stadens förvaltningar och bolag. Förvaltningen föreslår att nämnden besvarar remissen med förvaltningens tjänsteutlåtande.
Bilagor
På uppdrag av kommunfullmäktige har miljö- och hälsoskyddsnämnden lett arbetet med att ta fram en ny kemikalieplan för staden för att ersätta Stockholm stads kemikalieplan 2014-2019. Östermalms stadsdelsförvaltning har deltagit i framtagandet av kemikalieplanen och har under våren 2019 även svarat på en kontorsremiss för kemikalieplan 2020-2023. Förvaltningen kan konstatera att i stort sett samtliga synpunkter och förslag som lämnades då har inarbetats i den aktuella remissversionen.
Nämnden har fått en remissutgåva av Kemikalieplan 2020-2023. Förvaltningen ser positivt på Kemikalieplan 2020-2023 då den på ett tydligt sätt beskriver riktning, uppdrag och ansvarsförhållanden för stadens förvaltningar och bolag. Förvaltningen har yttrat sig över förslaget till Kemikalieplan 2020-2023 och föreslår att nämnden beslutar att remissen besvaras med detta tjänsteutlåtande.
Bilagor
Staden har tagit fram en strategi för att beskriva hur stadens berörda verksamheter tillsammans med andra myndigheter och civilsamhälle ska arbeta förebyggande för att barn, unga och unga vuxna inte dras in i kriminalitet. Strategin utgår från fyra övergripande utgångspunkter, vilka inne-fattar särskilt utpekade områden. Varje område består av aktiviteter, arbetssätt och åtgärder som äger rum på den lokala nivån. Åtgärder och aktiviteter utgår från social brottsprevention och brottslighetens sociala orsaker. Strategin beskriver hur varje stadsdelsnämnd, facknämnder och bolagsstyrelser ska ta fram en detaljerad handlingsplan samt organisationskultur för det lokala arbetet som säkerställer strukturerad samhandling mellan socialtjänsten och skolan.
Östermalms stadsdelsförvaltning ser positivt på att staden tar fram en strategi för det förebyggande arbetet. Strategin lyckas väl i sin intention att övergripande beskriva stadens arbete samt att ge underlag och exempel för stadsdelsförvaltningarnas fortsatta arbete. Strategin omnämner närmare nittio relevanta metoder och arbetssätt samt kopplar ihop dem med de prioriterade utgångspunkterna. Förvaltningen föreslår att staden utgår från dessa för att exemplifiera och sprida resultat från pågående arbete i staden, särskilt de förslag på arbetssätt i strategin som lyfts i stadsövergripande styrdokument såsom budget. Stadsdelsnämnderna föreslås utveckla handlingsplaner med utgångspunkt i strategin. Förvaltningen ser ett behov av ett stadsövergripande utvecklingsarbete där staden tar fram en årlig sammanställning av goda exempel från stadsdelsförvaltningarnas handlingsplaner och dess resultat, så att strategin kan användas i ett framåtblickande arbete inom staden.
Bilagor
Socialnämnden fick i stadens budget 2017 ett uppdrag att utreda objekt- och anhöriganställningar inom ledsagar- och avlösarservice inom stöd och service till personer med funktionsnedsättningar. I utredningen konstaterades brister gällande insyn, dokumentation och uppföljning i ärenden där anhöriga var anställda jämfört med andra ärenden. Socialförvaltningen har tillsammans med olika samverkanspartner arbetat fram en modell för objekt- och anhöriganställningar inom ledsagar- och avlösarservice. Modellen begränsar möjligheter att ha anhöriga som anställda utifrån bland annat rättssäkerhet och att endast synnerliga skäl ska föreligga om anhöriga som anställda ska godkännas. Om synnerliga skäl föreligger, är det en bedömning av enhetschef vid aktuell beställarenhet och kan vara aktuellt om den enskildes behov svårligen kan tillgodoses på annat sätt än genom anhöriganställning.
Förvaltningen kan konstatera att utredningen är omfattande, att dess analys utgår från de resultat som framkommit och där även intresseorganisationer har varit delaktiga. Förvaltningen ser modellen som ett logiskt och väl genomtänkt förslag utifrån det underlag som framkommit. Nämndens råd för funktionhindersrådet har tagit del av ärendet och ser positivt på remissens förslag gällande objekt- och anhöriganställningar inom ledsagarservice och avlösarservice.
Bilagor
Syftet med detaljplanen är att bekräfta nuvarande markanvändning och möjliggöra ombyggnad av en del av en befintlig husläkarmottagning till en bostadslägenhet. En del av den aktuella byggnaden ligger på mark som inte får bebyggas. Denna del utgörs av en befintlig gårdsbyggnad i en våning som enligt planförslaget blir planenlig och kan ligga kvar och byggas om till en lägenhet.
Bilagor
Fastigheten Genua 1 är belägen på Sandhamnsgatan 58-62 i direkt anslutning till Gärdets sportfält, nära Kampementsbadet. Detaljplanens syftar dels till att bekräfta befintlig markanvändning, dels till att möjliggöra en påbyggnad av det befintliga bostadshuset från 1950 och uppförandet av kompletterande byggnad på gården, anpassat till områdets skala och karaktärsdrag. Sammanlagt medger förslaget cirka 55 nya och i huvudsak små bostäder samt publika lokaler. Projektet knyter an till den stadsomvandling som sker inom stadsdelen Ladugårdsgärdet och Värtahamnen, där såväl flera påbyggnationer som nya publika lokaler i bottenvåningar har genomförts och planeras.
Bilagor
Enligt kommunallagen (6 kap. 37 §) har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott, till en ledamot eller ersättare i nämnden, eller till en anställd i kommunen (7 kap. 5-8 §§). Delegationerna sammanställs i en delegationsordning. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner ett antal revideringar av delegationsordningen.
Bilagor
Förvaltningsrätten i Stockholm har förelagt Östermalms stadsdelsnämnd att yttra sig angående en laglighetsprövning enligt kommunallagen. Överklagan gäller nämndens beslut den 24 oktober 2019, § 15. Beslutet avsåg verksamhetsuppföljning av enheten Dagverksamheterna Östermalm. Förvaltningen bedömer att klaganden inte anfört någon omständighet som innebär att beslutet strider mot lag eller annan författning.
Bilagor
Förvaltningsrätten i Stockholm har förelagt Östermalms stadsdelsnämnd att yttra sig angående en laglighetsprövning enligt kommunallagen. Överklagan gäller nämndens beslut den 24 oktober 2019, § 4. Beslutet avsåg balanslista för medborgar-förslag och nämndens beslut att överlämna medborgarförslag till stadsdelsdirektören för besvarande. Förvaltningen bedömer att klaganden inte anfört någon omständighet som innebär att beslutet strider mot lag eller annan författning.
Bilagor
Hornborgarn AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang, måndag till söndag mellan kl. 11:00 –
01:00 och till allmänheten, i uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Aira på Biskopsvägen 9, Djurgården.
Bilagor
Omaka AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 och till allmänheten, i uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Omaka på Uggleviksgatan 2 C.
Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att alkoholsserveringstillstånd enligt ansökan skulle medföra någon nackdel utifrån en social bedömning, befara några olägenheter om ordning samt nykterhet eller särskild risk för människors hälsa och föreslår stadsdelsnämnden att tillstyrka ansökan.
Bilagor
Matital Aktiebolag ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 00:00 och till allmänheten, i uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 23:00. Ansökan om serveringstillstånd avser serveringsstället Paulas i Östermalms Saluhall.
Bilagor
Matital Aktiebolag ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 00:00 och till allmänheten, i uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 23:00. Ansökan om serveringstillstånd avser serveringsstället Beirut Café Östermalms Saluhall i Östermalms Saluhall.
Bilagor
Solglitters Pizza och Pasta AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 och till allmänheten, i uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 22:00. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Lilla Mama Rosa på Bobergsgatan 95, Norra Djurgårdsstaden. Öppettiderna i restauranglokalen skiljer sig från ansökan, verksamheten kommer att följa bestämmelserna från hyresvärden som är till kl. 23:00 i restauranglokalen.
Bilagor
Arla Foods AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. Ansökan om serveringstillstånd avser serveringsstället Arla Unika i Östermalmshallen.
Bilagor
Strand 54 AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 och till allmänheten, i uteservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Ponte Fiore på Strandvägen 56.
Bilagor
Syftet med verksamhetsuppföljningen är att få kunskap om verksamhetens kvalitet i förhållande till regelverk, avtal och kvalitetsmål. Uppföljningen genomfördes under september och oktober 2019 och omfattar både social omsorg och hälso- och sjukvård. Verksamhetsuppföljningen baseras på observationer, dialog med ledning, samtal med hälso- och sjukvårdspersonal och omsorgspersonal, bemanning samt inkomna synpunkter.
Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende har totalt 97 lägenheter, varav 65 platser för personer med somatiska sjukdomar och 32 platser för personer med demenssjukdom.
Bilagor
Syftet med verksamhetsuppföljning är att få kunskap om verksamheternas kvalitet i förhållande till regelverk, avtal och kvalitetsmål. erksamhetsuppföljningarna genomförs av speciellt utsedda personer inom respektive stadsdelsförvaltning. Metod för uppföljningen är observation vid rundvandring i verksamheten, intervju med ledning och personal samt granskning av utförarens ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.
Linnégårdens vård- och omsorgsboende är ett särskilt boende för personer över 65 år i behov av vård- och omsorg dygnet runt. Boendet har totalt 86 lägenheter fördelade på sex våningsplan. 60 platser är för personer med demenssjukdom, 18 platser för personer med somatiska sjukdomar och 8 platser är för personer med psykogeriatrisk inriktning.
Boendet drivs på entreprenad av Ersta diakonisällskap sedan 2013. Avtalstiden löper till och med 31 januari 2022 med möjlighet till förlängning, som längst till 31 januari 2024.
Bilagor
Äldreförvaltningen har i augusti 2019 genomfört kvalitetsobservationer på Rio korttidsboende. Fokus för kvalitetsobservationerna är hur personalen tillämpar ett personcentrerat förhållningssätt och äldreomsorgens värdegrund i mötet med de äldre. Observationerna på Rio korttidsboende har fokuserat på processerna personlig omvårdnad, mat och måltider samt stimulans och vila.
Äldreförvaltningen lyfter bland annat fram att personal har lång erfarenhet av äldreomsorg, arbetet med genomförandeplaner, teammöten och enhetens aktivitetsutbud som styrkor.
Som exempel på identifierade utvecklingsområden lyfts omsorgsmåltider och gästernas möjlighet att servera sig själva, basala hygienrutiner, reflektionstid, rutin för kontaktmannaskap samt värdegrundsarbete.
Förvaltningen ser att kvalitetsobservationsrapporten ger värdefull information om verksamheten. Rapportens resultat och rekommendationer kommer att analyseras tillsammans med annan information och utifrån den sammanvägda analysen kommer verksamheten att planera utbildnings- och kvalitetshöjande insatser.
Bilagor
Äldreförvaltningen har genomfört en föranmäld inspektion av enheten för biståndsbedömning. Syftet med inspektionen var att följa upp enhetens arbete utifrån stadens gemensamma sätt att skriva beställningar för hemtjänst, så kallade rambeställningar.
I rapporten lyfts bland annat enhetens planerade omorganisation för att öka handläggarkontinuiteten, enhetens specialisthandläggare och strukturen för regelbundna avstämningsmöten med utförare som styrkor. Identifierade utvecklingsområden är bland annat fortsatt implementering av ramtidsbeställningar, uppföljning av beställningar och genomförandeplaner samt arbete med värdegrunden.
Förvaltningen ser att inspektionsrapporten ger värdefull information till verksamheten och resultat och rekommendationer kommer att analyseras och ligga till grund för enhetens utvecklingsarbete.
Bilagor
Syftet med månadprognosen är att ge en kortfattad rapport om aktuell bokföring och budget. Förvaltningen redovisar i bilaga månadsprogons per november månad. Totalt prognostiseras för året överskott om 28,6 mnkr.
Bilagor
Stadsdelsförvaltningen anmäler delegationsbeslut för perioden 11 november 2019 till och med 10 december 2019.
Bilagor
Stadsdelsförvaltningen redovisar inkomna brev, skrivelser med mera.
Information från stadsdelsdirektören
Övriga frågor
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § 1 p föräldrabalken
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § 1 p föräldrabalken
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken
Rapportering av ej verkställda beslut enligt SoL (äldreomsorg) för år 2019
Rapportering av ej verkställda beslut enligt LSS och SoL (socialtjänst) för år 2019
Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 14 november 2019.