Möte 2022-10-27
-
Ett medborgarförslag inkom till Östermalms stadsdelsnämnd i april 2022 om att förse Stureparken med en ljusklädd julgran vintertid. Vid sitt sammanträde den 31 maj beslutade nämnden att ta upp medborgarförslaget till beredning. Förslagsställaren önskar att en ljusklädd julgran sätts upp i Stureparken för att göra parken ljusare och trevligare vintertid.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag med önskemål om ett utegym och möbler för förvaring av kajaker vid Husarviken har inkommit till Östermalms stadsdelsnämnd i augusti 2022. Vid sitt sammanträde den 25 augusti beslutade nämnden att ta upp medborgarförslaget till beredning.
Förslagsställaren föreslår att parken aktiveras genom att ett utegym anläggs i parken. Förslagsställaren föreslår även att det tillverkas och ställs ut möbler i vilka totalt 55 kajaker kan förvaras. Förslagsställaren föreslår även att ett 25-tal äppelträd planteras i syfte att gynna pollinatörer, samt att stadsdelsförvaltningen anlägger en enkel iläggningsplats för kajaker.
Stadsdelsförvaltningen har stämt av förslaget med exploateringskontoret och har tillsammans gjort bedömningen att förslaget skulle medföra en betydande förändring av platsens karaktär. Syftet är att detta ska vara en lugnare, öppen del av parkstråket där aktiviteterna inte är förutbestämda. Därför ska den öppna gräsytan inte förses med utrustning som kan styra hur den används. Det pågår stadsodling i ett 30-tal odlingslådor på parkens västra sida, men utan att det öppna gräset påverkas nämnvärt.
Exploateringskontoret kommer att utreda möjligheten till en plats för inläggning av kajaker i kommande utbyggnadsfaser av Norra Djurgårdsstaden.
Förvaltningarna bedömer att en viss plantering av fruktträd kan utgöra ett positivt tillskott i parken och kommer att utreda möjligheten till plantering.
Stadsdelsförvaltningen skickar förslaget vidare till exploateringskontoret för kännedom.Bilagor
-
3
Medborgarförslag - skapa cykelvårdsstationer på en eller flera platser för att kunna tvätta och serva cykeln
Ett medborgarförslag inkom till Östermalms stadsdelsnämnd i september 2022 om att Stockholms stad anlägger en eller flera cykelvårdsstationer i Norra Djurgårdsstaden där man kan tvätta och serva cyklar.
Förvaltningen är positiv till åtgärder som främjar hållbart resande och har stämt av frågan med exploateringskontoret, trafikkontoret och miljöförvaltningen. Förvaltningarna bedömer att det är trafikkontoret som ansvarar för frågan då sådana stationer i huvudsak skulle anläggas på gata, torg eller kaj. Förvaltningarna bedömer att ett beslut om staden ska tillhandahålla sådan service ska omfatta hela staden.
Medborgarförslaget delges trafikkontoret och exploateringskontoret för kännedom.Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Stadens avtal avseende driften av Kampementets vård- och omsorgsboende löper till och med 2023-09-30. Enligt avtalet kan det därefter förlängas i först tre år och därefter i ytterligare två år.
Kommunstyrelsen är avtalspart och stadens avtalsägare medan Östermalms stadsdelsnämnd ansvarar för den löpande avtalsuppföljningen. Inför ställningstagande om förlängning av avtalet önskar stadsledningskontoret, SLK, ta del av stadsdelsnämndens erfarenhet av verksamheten med rekommendation och motivering.
Förvaltningen bedömer att entreprenören under avtalsperioden inte klarat att strukturera och bedriva sin verksamhet så att avtalskraven uppfylls på ett godtagbart sätt. Under avtalsperioden har förvaltningens uppföljning av verksamheten påvisat brister och entreprenören har, i samarbete med förvaltningen, tagit fram åtgärdsplaner. Vissa brister har åtgärdats men förvaltningen bedömer sammantaget att entreprenören saknar förutsättningar för att självständigt bedriva ett framgångsrikt systematiskt kvalitetsarbete. Under pågående avtalsperiod har entreprenören haft utmaningar i att analysera egenkontrollerna samt utföra riskanalyser, vilket bland annat har resulterat i att man inte har lyckats identifiera brister i tid. Det är därför inte sannolikt att de heller framöver kommer att kunna uppfylla avtalets alla delar med åtaganden och mervärden.
Förvaltningen har under avtalsperioden samarbetat med SLK i frågan. Entreprenören har den 15 september, vid ett gemensamt möte med förvaltningen och SLK, fått information som motsvarar det som beskrivs i tjänsteutlåtandet.
Förvaltningen vill betona att förvaltningen har ett nära samarbete och dialog med entreprenören. Under förutsättning att kommunstyrelsen väljer att besluta enligt stadsdelsnämndens rekommendation så kommer samarbetet ytterligare att fördjupas för att stödja och följa upp leverantören under återstående avtalsperiod och för att säkerställa att en verksamhetsövergång genomförs på ett bra sätt. Förvaltningen har en utarbetad modell och god erfarenhet och kompetens för verksamhetsövergångar i samverkan med entreprenör.
Förvaltningen föreslår att Östermalms stadsdelsnämnd rekommenderar kommunstyrelsen att inte förlänga avtalet med A & O Temabo avseende driften av Kampementets vård- och omsorgsboende.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente med allmänna bestämmelser för Stockholms stads nämnder, får nämnden själv eller genom ombud föra stadens talan i alla mål och ärenden inom sitt ansvarsområde.
Östermalms stadsdelsnämnd ger fullmakt för stadsjurist Sidrah Schaider samt vice stadsjuristerna Kristina Westerlind och Kristina Söderberg att var för sig företräda Stockholms kommun inom nämndens förvaltningsområde. Med undantag för rätt att motta delgivning av stämningar äger ombud den behörighet som anges i rättegångsbalken 12 kap. 14 § första stycket. Ombud äger dessutom att på nämndens vägnar uppbära, motta och kvittera nämndens tillkommande medel och handlingar, att förordna annan i sitt ställe samt i övrigt vid alla de tillfällen, då Stockholms stads rätt inom nämndens förvaltningsområde kan vara ifråga, densamma iakttaga och bevaka.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsrevisionen har genomfört en granskning av arbetsmarknadsnämnden, utbildningsnämnden samt stadsdelsnämnderna Spånga-Tensta och Östermalm. Syftet är att bedöma om staden stödjer unga vuxna med intellektuell och/eller en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning till arbete i enlighet med lagkrav och stadens program för tillgänglighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning.
I sin rapport Stöd till unga vuxna med funktionsnedsättning att komma i arbete gör revisorerna bedömningen att det finns risk för att staden inte ger tillräckligt samordnat stöd till unga personer med funktionsnedsättning för att komma i arbete. Revisorerna skriver att få nämnder och bolag har genomfört arbetsdifferentiering och anställt serviceassistenter i enlighet med direktiv i stadens budget 2022. Vidare framgår i rapporten att det finns brister i den sociala dokumentationen och i uppföljningen av arbetsinriktade insatser i daglig verksamhet.
Förvaltningen kommenterar i sitt svar de rekommendationer som lämnats till stadsdelsnämnden. Förvaltningen delar revisorernas uppfattning att det behövs ett förtydligande avseende samverkan kring målgruppen unga som har lämnat gymnasiesärskolan och som inte har en insats enligt LSS. För samverkan avseende elever som är på väg att avsluta sin utbildning på gymnasiesärskolan är det förvaltningens mening att stadens dokument Stöd för samverkan mellan socialtjänst och skola ger god vägledning.
Förvaltningen skriver vidare att man, mot bakgrund av budgetuppdraget, kommer att anställa en serviceassistent inom den administrativa avdelningen.
Avseende revisorernas rekommendationer gällande social dokumentation och uppföljning skriver förvaltningen att ett fokus i det löpande utvecklingsarbetet kommer att vara de förbättringsområden som uppmärksammats i revisorernas rapport.
Förvaltningen förslår att stadsdelsnämnden godkänner tjänsteutlåtandet och överlämnar det som svar till stadsrevisionen.Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
635kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplanens huvudsyfte är att skydda Beckholmens kulturvärden, genom att bland annat medge ny bebyggelse så att den kulturhistoriskt värdefulla varvsverksamhetens utveckling kan säkerställas. Syftet är även att på sikt möjliggöra en utveckling som stärker Beckholmen som besöksmål. Området förvaltas av Kungliga Djurgårdsförvaltningen och stadsdelsförvaltningen ansvarar inte för någon mark inom eller i anslutning till detaljplaneområdet.
Förvaltningen är positiv till förslaget till ny detaljplan och att de stora kulturvärden som finns på platsen i och med det skyddas. Förvaltningen ser också positivt på att utvecklingen av platsen som besöksmål möjliggörs, vilket är i linje med översiktsplanen för Nationalstadsparken där Beckholmen ingår i Evenemangsparken vars inriktning är en fortsatt utveckling av området som nöjes- och lustpark.Bilagor
-
50mb Ladda ner dokument
-
9
Remiss av Betänkandet Nästa steg – Ökad kvalitet och jämlikhet i vård och omsorg för äldre personer (SOU 2022:41)
Östermalms stadsdelsnämnd har fått betänkandet Nästa steg- Ökad kvalitet och jämlikhet i vård och omsorg för äldre personer, SOU 2022/41, på remiss för yttrande till kommunstyrelsen.
I betänkandet lämnas förslag till en äldreomsorgslag samt till en förordning om en nationell ordning för kvalitetsutveckling, NOK, motsvarande skolans läroplaner, för äldreomsorgen. Utredningen lämnar även författningsförslag rörande hälso- och sjukvård och medicinsk kompetens inom äldreomsorgen.
Förslaget till äldreomsorgslag innehåller mål för äldreomsorgen, bestämmelser gällande samordning, delaktighet, individanpassning, information, kontinuitet, trygghet och säkerhet samt kompetens och ledarskap. Lagen berör även stöd till anhöriga och närstående samt krav på fast omsorgskontakt.
Betänkandet innehåller flera förslag på lagstiftning för att stärka hälso- och sjukvården i kommunerna och tydliggöra huvudmännens uppdrag. Hälso- och sjukvårdslagen föreslås ändras så att det framgår att kommunen ansvarar för hälso- och sjukvård på primärvårdsnivå. Nuvarande reglering om en medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS, föreslås ersättas med en ledningsstruktur som adresserar både huvudmanna- och vårdgivarnivån i kommunens primärvård.
Förvaltningen är positiv till förslaget om en äldreomsorgslag och till en förordning om en NOK för äldreomsorgen. Förslagen bedöms främja en långsiktighet i styrning, uppföljning av kvalitet och stödja en likvärdig äldreomsorg nationellt. Förvaltningen välkomnar attden enskildes och anhörigas roll och delaktighet i utredningsförfarande, beslutsprocessen, genomförandet samt i uppföljningen förtydligas.
Förvaltningen är också generellt positiv till de ändringar som föreslås gällande hälso- och sjukvård, bland annat att det på huvudmannanivå föreslås en ny strategisk funktion som ska vara ansvarig för planering och samordning av hälso- och sjukvårdsinsatser i kommunens primärvård.
Förutsatt att stadens organisation av medicinskt ledningsansvar på huvudmannanivå säkerställer ett ändamålsenligt utbyte med vårdgivarnivån ställer sig förvaltningen även positiv till att det ansvar MAS idag har föreslås flyttas till verksamhetschef för hälso- och sjukvård.
Förvaltningen ser dock en risk i att ansvaret för att utreda allvarlig vårdskada eller risk för allvarlig vårdskada enligt förslaget förskjuts till verksamhetschef. Förvaltningen tycker inte att det är lämpligt att verksamhetschef ska ansvara för hela utredningsförfarandet och för eventuell anmälan till inspektionen för vård- och omsorg, IVO, utan föreslår att det uppdraget även framöver bör ligga på en annan och opartisk funktion.
Förvaltningen saknar tydlighet kring dietistens roll och uppdrag för att förebygga och behandla undernäring på verksamhetsnivå.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till kommunstyrelsen som sitt yttrande över remissen.Bilagor
-
407kb Ladda ner dokument
-
530kb Ladda ner dokument
-
-
A.C. Perchs Thehandels Sverige AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 18:00 och uteservering måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 18:00. De ansökta alkoholdryckerna avser vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang A.C. Perchs Thehandel som är belägen på adress Nybrogatan 16. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
230kb Ladda ner dokument
-
-
Bullens Café Sverige AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 och uteservering måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 23:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdryck, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Forno Romana Danderydsgatan som är belägen på adress Danderydsgatan 25. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Sophiahemmet Högskolas Studentkår ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till slutet sällskap i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 17:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdryck, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Sophiahemmet Högskola som är belägen på adress Lindstedtsvägen 8. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Andaman AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal och uteservering måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Blue Chili Thai Restaurant som är belägen på adress Valhallavägen 143. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen redovisar inkomna brev, skrivelser med mera för perioden 15 september till 10 oktober 2022.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, överskott om 21,5 mnkr. Nedan visas nettobudget per avdelning, beräknat utfall och beräknat resultat samt bokslut för 2021.
Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 7,8 procent högre än nettoutfallet 2021. I prognosen har hänsyn tagits till i tertialrapport 2 begärda, ännu ej beviljade budgetjusteringar. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror om +8,1 mnkr, barnomsorgsgaranti +2,0 mnkr samt barnantalsförändring om
-11,3 mnkr, netto -1,2 mnkr. Inom omsorg om funktionshindrade prognostiseras budgetjustering om +13,4 mnkr. Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,5 mnkr för trygghetsinvesteringar och i verksamhetsberättelse begärd ombudgetering om 6,5 mnkr för skyfallsåtgärder i Humlegården.
I samband med kommunfullmäktiges ärende avstämning av budget 2022 fördelades till stadsdelen 0,7 mnkr för miljösamordnare, 2,2 mnkr för platssamverkan, 2,0 mnkr för aktivitetscentra, 0,5 mnkr för klimatsmart förskola, 2,3 mnkr för klimatinvesteringar samt 1,2 mnkr för upprustning av lekparker. I samband med tertialrapport 1 justerades budgeten med 0,5 mnkr för sommarkollo.
Nettokostnaderna totalt uppgår per september till 1161,8 mnkr (1093,1) mnkr år 2021).
Bilagor
-
280kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor från den 6 oktober 2022.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 10 oktober 2022.
Bilagor
-
20
Rapportering av ej verkställda beslut enligt LSS och SoL andra kvartalet år 2022