Möte 2021-08-26
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
401kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Inom hälso- och sjukvård ska det enligt 4 kap. 2 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) finnas en verksamhetschef som ansvarar för verksamheten. Förvaltningen föreslår att Victoria Lindberg, enhetschef för Förebyggandeenheten, utses till verksamhetschef för hälso- och sjukvården vid dagverksamheterna inom äldreomsorgen på Östermalm från och med 27 augusti 2021.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra uppförandet av en tillbyggnad på gården på fastigheten Humlegårdsmästaren 4, på Sturegatan 34-36 på centrala Östermalm. Detaljplanen syftar även till att göra de delar av befintliga byggnader inom Humlegårdsmästaren 4 och 5 som idag strider mot gällande detaljplaner planenliga, samt säkerställa kulturhistoriska värden i den befintliga bebyggelsen genom införandet av skydds- och varsamhetsbestämmelser. Den tillkommande bebyggelsen bedöms möjliggöra cirka 18-20 lägenheter.
Enligt förvaltningen överensstämmer planförslaget med Stockholms stads översiktsplan då den bidrar till målet om att berika innerstadens centrala delar med fler nya bostäder.
Bilagor
-
Syftet med planen är att bekräfta befintlig bebyggelse. Befintlig byggnad står idag på mark som är planlagd för gata i gällande detaljplan, vilket gör att en del av byggnaden är planstridig. I detta planförslag ändras användningen från gatumark till kvartersmark på den del av fastigheten där byggnaden står
Förvaltningen har inget att invända mot planförslaget och är positiv till att nuvarande byggnad görs planenlig och att det aktuella planområdet planläggs utifrån dess funktion idag, som är bostads- och centrumändamål. Det är också positivt att ytterligare byggrätt utöver den befintliga byggnadens utbredning regleras i och med förslaget.
Bilagor
-
6
Samråd om förslag till detaljplan för del av fastigheten Norra Djurgården 1:1,Uggleviksreservoaren, i stadsdelen Norra Djurgården
För att säkra dricksvattenförsörjningen för Stockholmsregionen har Stockholm Vatten och Avfall startat ett projekt för upprustning och anpassning av reservoarerna. För Uggleviksreservoarens del konstateras att den befintliga anläggningen behöver förnyas, vattenvolymen öka och höjas geografiskt. Huvudsyftet med detaljplanen är att möjliggöra uppförande av en ny vattenreservoar inom Uggleviken, som kommer att utgöra ett nytt landmärke i stadssiluetten och anpassas till platsens mycket höga kultur- och naturvärden.
Förvaltningen är positiv till förslaget, som syftar till att säkra dricksvattenförsörjningen i den växande Stockholmregionen. Det är också positivt att den nya vattenreservoaren utformas med hög arkitektonisk kvalitet samt att naturmarken på platsen där den tidigare reservoaren stått återställs. Området har höga naturvärden och betydelsefulla ekologiska spridningssamband, som är av hög vikt att värna och bevara.
Bilagor
-
Avfallsnämnden har tagit fram ett förslag till nya föreskrifter för avfallshantering för Stockholms kommun med anledning av att ny nationell lagstiftning har tillkommit.
Förvaltningens tjänsteutlåtande skickas till avfallsnämnden inom remisstiden, och komplettering sker därefter med stadsdelsnämndens beslut efter nämndens sammanträde.
Föreskrifterna reglerar ansvarsfördelningen mellan kommunen, fastighetsinnehavaren och nyttjanderättshavare och innehåller bestämmelser om godkända behållartyper, hämtningsintervall och sorteringskrav. Förvaltningen välkomnar förslagets tydliggöranden och förändringar. Förvaltningen efterfrågar mer information kring avfallsfrågor så att det blir lätt för medarbetare och medborgare att göra rätt.
Bilagor
-
Kemikalieinspektionen har gjort en översyn av föreskrifterna om bekämpningsmedel. Kommunstyrelsen har skickat förslaget till nya föreskrifter om bekämpningsmedel till Östermalms stadsdelsnämnd på remiss.
Föreskrifterna innehåller bland annat nationella bestämmelser och undantag från EU-bestämmelser kring bekämpningsmedel. Dokumentet innefattar även krav på förpackning och märkning samt uppgifter om saluförbud och användningsförbud. De föreslagna förändringarna i regelverket syftar till ökad begriplighet, genom förenklingar av språk eller ändrad systematik. Det handlar om regelförenklingar som så vitt förvaltningen kan bedöma främst berör distributörer. Nämndens verksamheter berörs därmed inte nämnvärt av föreslagna förändringar.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Östermalms stadsdelsnämnd med anledning av Länsstyrelsens förslag till Stockholms läns skogsstrategi. Strategin kommer ur Strategin för Sveriges nationella skogsprogram som beslutades av regeringen i maj 2018.
Strategin har tagits fram av en brett utformad styrgrupp och syftar till att ge utgångspunkter och mål för utvecklingen i länet med koppling till skogen och skogssektorn. Fyra ”Strategiska insatsområden med regionala mål” beskrivs i strategin. Målet är att strategin ska utvecklas i fördjupade handlingsprogram.
Östermalms stadsdelsförvaltning ansvarar huvudsakligen för tätortsnära skog med höga naturvärden och rekreationsvärden där inget kommersiellt skogsbruk bedrivs. Frågor som berör skogens värde som ekosystemtjänst är därför särskilt intressanta för förvaltningen. Hur skogens naturvärden kan bevaras eller förstärkas samtidigt som den blir mer attraktiv och använd för rekreation.
Förvaltningen bedömer att strategin utgör en god grund för kommande handlingsplaner och ser särskilt fram emot det eller de handlingsprogram som kommer att ge stöd i frågor gällande skogen som ekosystemtjänst.
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen tillsatte i slutet av 2019 en utredning med uppdrag att göra en översyn av regelverket för ordningsvakter, i syfte att modernisera, effektivisera och anpassa det till dagens förhållanden. Ordningsvaktsutredningen resulterade i ett förslag till En ny lag för ordningsvakter m.m. Kommunstyrelsen har skickat betänkandet till Östermalms stadsdelsnämnd på remiss.
Ordningsvakternas roll har förändrats över tid. Behovet av personer med uppgift att bistå polismyndigheten i arbetet med att upprätthålla allmän ordning har ökat. Ordningsvakter har även en viktig roll i det brottsförebyggande arbetet och kan bidra till att upptäcktsrisken för brott ökar. Förvaltningen bedömer att förslaget till en ny lag och förordning skapar bättre förutsättningar för en mer flexibel och ökad användning av ordningsvakter i det trygghetsskapande arbetet. Vidare anser förvaltningen att det är positivt att ordningsvakter föreslås få utökade befogenheter. Det är även angeläget att kontrollen av de personer som förordnas som ordningsvakter förstärks och att deras utbildning förlängs och breddas. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner tjänsteutlåtandet och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
Clara Lindblom och Robert Mjörnberg (båda V) har i en motion föreslagit att kommunfullmäktige ska besluta att ge kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram nyckeltal för rekommenderat maximalt antal medarbetare per chef i olika verksamheter och att göra översiktliga kostnadsberäkningar över vad det innebär ifråga om ökade resurser. De föreslår vidare att i arbetet med nyckeltal i första hand prioritera äldreomsorgen samt att behovet av ökade resurser, såväl för drift som för utbildning, för att väsentligt sänka antalet medarbetare per chef i äldreomsorgen ska beaktas i förslag till budget 2022-2024.
Östermalms stadsdelsförvaltning delar motionärernas beskrivning av vikten av ett närvarande ledarskap, inte minst inom äldreomsorgens verksamheter. Förvaltningen är tveksam till att inrätta nyckeltal för rekommenderat maximalt antal medarbetare per chef i olika verksamheter. Det är många olika organisatoriska faktorer som påverkar chefers förutsättningar att kunna utföra sina uppdrag. Hänsyn behöver tas till chefers förutsättningar samt ansvar, mandat och befogenheter. Komplexiteten i verksamheten och i arbetsuppgifterna och hur samlad eller splittrad enheten är rent geografiskt behöver vägas in. För att bedöma kostnader, konsekvenser och effekter av motionens förslag krävs en grundlig utredning och ekonomisk analys.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
12
Remiss av Betänkandet Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården (SOU 2021:39)
Kommunstyrelsen har skickat en remiss av betänkandet Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården (SOU 2021:39) till stadsdelsnämnden för yttrande Förvaltningen är positiv till att en vårdgivare, med patientens medgivande, ska få ge ett ombud elektronisk tillgång till patientjournalen (på sikt sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation). Hur vårdgivaren ska säkerställa att patientens önskemål om att dela sin patientjournal kvarstår över tid hade enligt förvaltningen kunnat utvecklas ytterligare i utredningen.
I utredningen konstateras att syftet med att göra personuppgifterna i Socialstyrelsens register över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP-registret) enkelt tillgängliga på internet för kontroll av om någon har en viss legitimation ytterst är att förbättra patientsäkerheten. Förvaltningen vill dock påpeka att det är vårdgivarens ansvar att säkerställa att hälso- och sjukvårdspersonal har behörighet. Detta är något som patienten ska kunna lita på och inte själv behöva bevaka, således inte heller ombud och/eller anhöriga. Införandet av sökfunktionen bör därför rimligen främst rikta sig till de användare som idag regelbundet söker informationen hos Socialstyrelsen, t.ex. privata arbetsgivare, lärosäten och utländska användare. För dessa användare skulle förslaget kunna innebära förenklad hantering och vinsterna med stärkt patientsäkerhet kunna uppnås.
Bilagor
-
238kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikkontoret har tagit fram en handlingsplan för skadedjursbekämpning. Förvaltningen välkomnar handlingsplanen och anser att de aktiviteter som berör stadsdelsförvaltningarna är rimliga och ligger linje med förvaltningens arbete med parker och grönområden.
Förvaltningen ser att handlingsplanen kan bli ett stöd i förvaltningens kommunikation med allmänheten när det kommer frågor och synpunkter på hur staden arbetar med att bekämpa skadedjur. Förvaltningen vill lyfta att det är angeläget att kommunicera vikten av god renhållning inte bara med fastighetsägare och medborgare, utan även med verksamheter som till exempel restauranger och caféer.
Vidare ser förvaltningen att det vid större parkinvesteringsprojekt kan ske ett utvecklat samarbete med trafikkontoret så att de i god tid får information om att förvaltningen planerar markarbeten och att eventuella extra insatser i skadedjursbekämpning kan planeras. Överlag välkomnar förvaltningen en utvecklad dialog med trafikkontoret avseende till exempel vilka platser som är särskilt drabbade av skadedjur och vilka metoder som används.
Enligt förvaltningen finns också ett behov av att kunna kommunicera hur staden arbetar med viltvård och eventuell skyddsjakt, ett arbete som skulle kunna tydliggöras i en separat handlingsplan.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Ett första samråd kring Sjötrafikutredningen del 1 genomfördes 2020, vilken Östermalms stadsdelsnämnd lämnade synpunkter på. Utifrån de synpunkter som kom in under det första samrådet och fortsatta analyser har utredningen genomgått revideringar. Till följd av detta genomförs nu ytterligare ett samråd. I utredningen som presenterades vid samrådet 2020 innebar utredningsalternativ 1 ett trafikupplägg som liknar dagens trafik och utredningsalternativ 2 innebar ett trafikupplägg med ökat fokus på bastrafiken och kortare linjer. Utredningsalternativ 1 skulle dock innebära ineffektiviteter som ärvs från dagens system som inte är önskvärda att bibehålla vid en framtida utveckling. Utredningsalternativ 2 skulle innebära ett mer resurseffektivt trafiksystem. Den minskning av långa linjer ut i skärgården från Strömkajen som detta alternativ innebär skulle dock kunna få negativa konsekvenser på besöksnäringen i Skärgården.
Slutledningen var att varken utredningsalternativ 1 eller 2 i sina respektive helheter är optimal för utvecklingen av sjötrafiken, utan att det behövs ett balanserat inriktningsalternativ. Bland annat presenteras nu en mer behovs/säsongsanpassad skärgårdstrafik från strömkajen mot framförallt mellanskärgård.
Förvaltningen välkomnar förslaget på utveckling av pendelbåtstrafiken som består från tidigare utredningar, som för Stockholms innerstad och Östermalm innebär en ökad tillgänglighet både för arbetspendlingen till alla de arbetsplatser som finns inom stadsdelsområdet samt för Östermalms invånares möjlighet att ta sig till sina arbetsplatser i andra delar av Stockholm. Förvaltningen är också positiv till förslaget att det ska finnas kvar goda möjligheter att ta sig med båt ut i skärgården från centrala Stockholm.
Bilagor
-
808kb Ladda ner dokument
-
-
De nya riktlinjerna för trafikbryggor bidrar till trafikförvaltningens målsättning att kollektivtrafiksystemet ska utvecklas utifrån behov av enkelhet och långsiktighet, hög tillförlitlighet, trygghet, komfort, turtäthet, snabba resor och bekväma byten. I den växande stockholmsregionen kan en utvecklad sjötrafik bidra till att komplettera och avlasta landkollektivtrafiken, vilket både kan innebära en ökad tillgänglighet och minskad klimatpåverkan.
Östermalms stadsdelsnämnd ansvarar inte för driften av någon trafikbrygga för kollektiv sjötrafik inom stadsdelsområdet. Det finns inte heller någon trafikbrygga som ansluter till parkmark inom nämndens ansvarsområde. Förvaltningen välkomnar dock en utveckling av pendelbåtstrafiken, som för Stockholms innerstad och Östermalm innebär en ökad tillgänglighet både för arbetspendlingen till alla de arbetsplatser som finns inom stadsdelsområdet samt för Östermalms invånares möjlighet att ta sig till sina arbetsplatser i andra delar av Stockholm.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
-
AC Albano AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Proviant Albano som är belägen på adress Albanovägen 24. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
277kb Ladda ner dokument
-
-
Sukai MS AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Sukai som är belägen på Grev Turegatan 10. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
Eatery Sverige AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serverings-tillstånd avser restaurang Eatery Värtahamnen som är belägen på adress Andra Bassängvägen 10. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serverings-tillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
A house at Östermalm AB ansöker om ett stadigvarande serverings-tillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-23:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Foajén som är belägen på adress Borgvägen 1. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
263kb Ladda ner dokument
-
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, överskott om 29,7 mnkr. Nedan visas nettobudget per avdelning, beräknat utfall och beräknat resultat samt bokslut för 2020. Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 6,8 % högre än nettoutfallet 2020. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror, barnomsorgsgaranti och barnantalsförändring om sammanlagt -1,5 mnkr och inom omsorg om funktionsnedsatta om 3,8 mnkr. Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,3 mnkr för trygghetsinvesteringar samt 8,3 mnkr för klimatinvesteringar. I samband med kommunfullmäktiges ärende avstämning av budget 2021 fördelades till stadsdelen 0,6 mnkr för miljösamordnare, 1,5 mnkr för platssamverkan, 0,4 mnkr för tryggt mottagande, 0,5 mnkr för aktivitetscentra och 0,4 mnkr för giftfri förskola. I tertialrapport 1 tillfördes 0,6 mnkr för sommarkollo. Nettokostnaderna uppgår per juli till 826,8 mnkr (823,8 mnkr år 2020).
Bilagor
-
540kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Förskolorna får fortsatt mycket goda resultat i årets undersökning. Jämfört med kommunala förskolor i staden totalt är vårdnadshavarna i Östermalm generellt sett mer nöjda år 2021.
Årets förskoleundersökning genomfördes under veckorna 8-15. Varje påstående i undersökningen besvaras enligt betygsnivåerna 1-5 där fyra och fem utgör andelen som instämmer, vilket genererar ett indexvärde per fråga. Index beräknas enligt en skala 0-100.
Varje år fastställer kommunfullmäktige i budgeten ett antal indikatorer som stadens verksamheter mäts mot, så kallade KF-indikatorer. Årets resultat gällande KF-indikatorn Andel nöjda föräldrar till barn i förskolan hämtas från förskoleundersökningen. För 2021 är Östermalms resultat 89% vilket överträffar stadens målvärde som är 88%. Däremot uppnås inte stadsdelens egna högt uppsatta mål 90%. Endast två stadsdelar når stadens målvärde och genomsnittsresultatet är 84%
Förskoleundersökningens resultat analyseras inom respektive förskoleområde och redovisas särskilt i årets Kvalitetsrapport.
Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
909kb Ladda ner dokument
-
903kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen redovisar inkomna brev, skrivelser med mera.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 9 augusti 2021.
Bilagor
-
Stadsdelsförvaltningen anmäler delegationsbeslut för perioden den 8 juni 2021 till och med den 11 augusti 2021.
Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
25
Informationspunkter från stadsdelsdirektören till möten med Östermalms stadsdelsnämnd
-
26
Övriga frågor
-
27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken
-
28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken
-
29
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken
-
30
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken
-
31
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7§ 1p föräldrabalken
-
Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 1 juli 2021 och 5 augusti 2021.
-
Upprop och närvaroregistrering, val av protokollsjusterare, tid för protokollsjustering, anmälan av föregående protokoll och fastställande av dagordning.
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
401kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Inom hälso- och sjukvård ska det enligt 4 kap. 2 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) finnas en verksamhetschef som ansvarar för verksamheten. Förvaltningen föreslår att Victoria Lindberg, enhetschef för Förebyggandeenheten, utses till verksamhetschef för hälso- och sjukvården vid dagverksamheterna inom äldreomsorgen på Östermalm från och med 27 augusti 2021.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra uppförandet av en tillbyggnad på gården på fastigheten Humlegårdsmästaren 4, på Sturegatan 34-36 på centrala Östermalm. Detaljplanen syftar även till att göra de delar av befintliga byggnader inom Humlegårdsmästaren 4 och 5 som idag strider mot gällande detaljplaner planenliga, samt säkerställa kulturhistoriska värden i den befintliga bebyggelsen genom införandet av skydds- och varsamhetsbestämmelser. Den tillkommande bebyggelsen bedöms möjliggöra cirka 18-20 lägenheter.
Enligt förvaltningen överensstämmer planförslaget med Stockholms stads översiktsplan då den bidrar till målet om att berika innerstadens centrala delar med fler nya bostäder.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
Syftet med planen är att bekräfta befintlig bebyggelse. Befintlig byggnad står idag på mark som är planlagd för gata i gällande detaljplan, vilket gör att en del av byggnaden är planstridig. I detta planförslag ändras användningen från gatumark till kvartersmark på den del av fastigheten där byggnaden står
Förvaltningen har inget att invända mot planförslaget och är positiv till att nuvarande byggnad görs planenlig och att det aktuella planområdet planläggs utifrån dess funktion idag, som är bostads- och centrumändamål. Det är också positivt att ytterligare byggrätt utöver den befintliga byggnadens utbredning regleras i och med förslaget.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
§ 6
Samråd om förslag till detaljplan för del av fastigheten Norra Djurgården 1:1,Uggleviksreservoaren, i stadsdelen Norra Djurgården
För att säkra dricksvattenförsörjningen för Stockholmsregionen har Stockholm Vatten och Avfall startat ett projekt för upprustning och anpassning av reservoarerna. För Uggleviksreservoarens del konstateras att den befintliga anläggningen behöver förnyas, vattenvolymen öka och höjas geografiskt. Huvudsyftet med detaljplanen är att möjliggöra uppförande av en ny vattenreservoar inom Uggleviken, som kommer att utgöra ett nytt landmärke i stadssiluetten och anpassas till platsens mycket höga kultur- och naturvärden.
Förvaltningen är positiv till förslaget, som syftar till att säkra dricksvattenförsörjningen i den växande Stockholmregionen. Det är också positivt att den nya vattenreservoaren utformas med hög arkitektonisk kvalitet samt att naturmarken på platsen där den tidigare reservoaren stått återställs. Området har höga naturvärden och betydelsefulla ekologiska spridningssamband, som är av hög vikt att värna och bevara.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
Avfallsnämnden har tagit fram ett förslag till nya föreskrifter för avfallshantering för Stockholms kommun med anledning av att ny nationell lagstiftning har tillkommit.
Förvaltningens tjänsteutlåtande skickas till avfallsnämnden inom remisstiden, och komplettering sker därefter med stadsdelsnämndens beslut efter nämndens sammanträde.
Föreskrifterna reglerar ansvarsfördelningen mellan kommunen, fastighetsinnehavaren och nyttjanderättshavare och innehåller bestämmelser om godkända behållartyper, hämtningsintervall och sorteringskrav. Förvaltningen välkomnar förslagets tydliggöranden och förändringar. Förvaltningen efterfrågar mer information kring avfallsfrågor så att det blir lätt för medarbetare och medborgare att göra rätt.
Bilagor
-
Kemikalieinspektionen har gjort en översyn av föreskrifterna om bekämpningsmedel. Kommunstyrelsen har skickat förslaget till nya föreskrifter om bekämpningsmedel till Östermalms stadsdelsnämnd på remiss.
Föreskrifterna innehåller bland annat nationella bestämmelser och undantag från EU-bestämmelser kring bekämpningsmedel. Dokumentet innefattar även krav på förpackning och märkning samt uppgifter om saluförbud och användningsförbud. De föreslagna förändringarna i regelverket syftar till ökad begriplighet, genom förenklingar av språk eller ändrad systematik. Det handlar om regelförenklingar som så vitt förvaltningen kan bedöma främst berör distributörer. Nämndens verksamheter berörs därmed inte nämnvärt av föreslagna förändringar.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från bland annat Östermalms stadsdelsnämnd med anledning av Länsstyrelsens förslag till Stockholms läns skogsstrategi. Strategin kommer ur Strategin för Sveriges nationella skogsprogram som beslutades av regeringen i maj 2018.
Strategin har tagits fram av en brett utformad styrgrupp och syftar till att ge utgångspunkter och mål för utvecklingen i länet med koppling till skogen och skogssektorn. Fyra ”Strategiska insatsområden med regionala mål” beskrivs i strategin. Målet är att strategin ska utvecklas i fördjupade handlingsprogram.
Östermalms stadsdelsförvaltning ansvarar huvudsakligen för tätortsnära skog med höga naturvärden och rekreationsvärden där inget kommersiellt skogsbruk bedrivs. Frågor som berör skogens värde som ekosystemtjänst är därför särskilt intressanta för förvaltningen. Hur skogens naturvärden kan bevaras eller förstärkas samtidigt som den blir mer attraktiv och använd för rekreation.
Förvaltningen bedömer att strategin utgör en god grund för kommande handlingsplaner och ser särskilt fram emot det eller de handlingsprogram som kommer att ge stöd i frågor gällande skogen som ekosystemtjänst.
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen tillsatte i slutet av 2019 en utredning med uppdrag att göra en översyn av regelverket för ordningsvakter, i syfte att modernisera, effektivisera och anpassa det till dagens förhållanden. Ordningsvaktsutredningen resulterade i ett förslag till En ny lag för ordningsvakter m.m. Kommunstyrelsen har skickat betänkandet till Östermalms stadsdelsnämnd på remiss.
Ordningsvakternas roll har förändrats över tid. Behovet av personer med uppgift att bistå polismyndigheten i arbetet med att upprätthålla allmän ordning har ökat. Ordningsvakter har även en viktig roll i det brottsförebyggande arbetet och kan bidra till att upptäcktsrisken för brott ökar. Förvaltningen bedömer att förslaget till en ny lag och förordning skapar bättre förutsättningar för en mer flexibel och ökad användning av ordningsvakter i det trygghetsskapande arbetet. Vidare anser förvaltningen att det är positivt att ordningsvakter föreslås få utökade befogenheter. Det är även angeläget att kontrollen av de personer som förordnas som ordningsvakter förstärks och att deras utbildning förlängs och breddas. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner tjänsteutlåtandet och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
-
282kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Clara Lindblom och Robert Mjörnberg (båda V) har i en motion föreslagit att kommunfullmäktige ska besluta att ge kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram nyckeltal för rekommenderat maximalt antal medarbetare per chef i olika verksamheter och att göra översiktliga kostnadsberäkningar över vad det innebär ifråga om ökade resurser. De föreslår vidare att i arbetet med nyckeltal i första hand prioritera äldreomsorgen samt att behovet av ökade resurser, såväl för drift som för utbildning, för att väsentligt sänka antalet medarbetare per chef i äldreomsorgen ska beaktas i förslag till budget 2022-2024.
Östermalms stadsdelsförvaltning delar motionärernas beskrivning av vikten av ett närvarande ledarskap, inte minst inom äldreomsorgens verksamheter. Förvaltningen är tveksam till att inrätta nyckeltal för rekommenderat maximalt antal medarbetare per chef i olika verksamheter. Det är många olika organisatoriska faktorer som påverkar chefers förutsättningar att kunna utföra sina uppdrag. Hänsyn behöver tas till chefers förutsättningar samt ansvar, mandat och befogenheter. Komplexiteten i verksamheten och i arbetsuppgifterna och hur samlad eller splittrad enheten är rent geografiskt behöver vägas in. För att bedöma kostnader, konsekvenser och effekter av motionens förslag krävs en grundlig utredning och ekonomisk analys.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
§ 12
Remiss av Betänkandet Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården (SOU 2021:39)
Kommunstyrelsen har skickat en remiss av betänkandet Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården (SOU 2021:39) till stadsdelsnämnden för yttrande Förvaltningen är positiv till att en vårdgivare, med patientens medgivande, ska få ge ett ombud elektronisk tillgång till patientjournalen (på sikt sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation). Hur vårdgivaren ska säkerställa att patientens önskemål om att dela sin patientjournal kvarstår över tid hade enligt förvaltningen kunnat utvecklas ytterligare i utredningen.
I utredningen konstateras att syftet med att göra personuppgifterna i Socialstyrelsens register över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP-registret) enkelt tillgängliga på internet för kontroll av om någon har en viss legitimation ytterst är att förbättra patientsäkerheten. Förvaltningen vill dock påpeka att det är vårdgivarens ansvar att säkerställa att hälso- och sjukvårdspersonal har behörighet. Detta är något som patienten ska kunna lita på och inte själv behöva bevaka, således inte heller ombud och/eller anhöriga. Införandet av sökfunktionen bör därför rimligen främst rikta sig till de användare som idag regelbundet söker informationen hos Socialstyrelsen, t.ex. privata arbetsgivare, lärosäten och utländska användare. För dessa användare skulle förslaget kunna innebära förenklad hantering och vinsterna med stärkt patientsäkerhet kunna uppnås.
Bilagor
-
238kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikkontoret har tagit fram en handlingsplan för skadedjursbekämpning. Förvaltningen välkomnar handlingsplanen och anser att de aktiviteter som berör stadsdelsförvaltningarna är rimliga och ligger linje med förvaltningens arbete med parker och grönområden.
Förvaltningen ser att handlingsplanen kan bli ett stöd i förvaltningens kommunikation med allmänheten när det kommer frågor och synpunkter på hur staden arbetar med att bekämpa skadedjur. Förvaltningen vill lyfta att det är angeläget att kommunicera vikten av god renhållning inte bara med fastighetsägare och medborgare, utan även med verksamheter som till exempel restauranger och caféer.
Vidare ser förvaltningen att det vid större parkinvesteringsprojekt kan ske ett utvecklat samarbete med trafikkontoret så att de i god tid får information om att förvaltningen planerar markarbeten och att eventuella extra insatser i skadedjursbekämpning kan planeras. Överlag välkomnar förvaltningen en utvecklad dialog med trafikkontoret avseende till exempel vilka platser som är särskilt drabbade av skadedjur och vilka metoder som används.
Enligt förvaltningen finns också ett behov av att kunna kommunicera hur staden arbetar med viltvård och eventuell skyddsjakt, ett arbete som skulle kunna tydliggöras i en separat handlingsplan.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Ett första samråd kring Sjötrafikutredningen del 1 genomfördes 2020, vilken Östermalms stadsdelsnämnd lämnade synpunkter på. Utifrån de synpunkter som kom in under det första samrådet och fortsatta analyser har utredningen genomgått revideringar. Till följd av detta genomförs nu ytterligare ett samråd. I utredningen som presenterades vid samrådet 2020 innebar utredningsalternativ 1 ett trafikupplägg som liknar dagens trafik och utredningsalternativ 2 innebar ett trafikupplägg med ökat fokus på bastrafiken och kortare linjer. Utredningsalternativ 1 skulle dock innebära ineffektiviteter som ärvs från dagens system som inte är önskvärda att bibehålla vid en framtida utveckling. Utredningsalternativ 2 skulle innebära ett mer resurseffektivt trafiksystem. Den minskning av långa linjer ut i skärgården från Strömkajen som detta alternativ innebär skulle dock kunna få negativa konsekvenser på besöksnäringen i Skärgården.
Slutledningen var att varken utredningsalternativ 1 eller 2 i sina respektive helheter är optimal för utvecklingen av sjötrafiken, utan att det behövs ett balanserat inriktningsalternativ. Bland annat presenteras nu en mer behovs/säsongsanpassad skärgårdstrafik från strömkajen mot framförallt mellanskärgård.
Förvaltningen välkomnar förslaget på utveckling av pendelbåtstrafiken som består från tidigare utredningar, som för Stockholms innerstad och Östermalm innebär en ökad tillgänglighet både för arbetspendlingen till alla de arbetsplatser som finns inom stadsdelsområdet samt för Östermalms invånares möjlighet att ta sig till sina arbetsplatser i andra delar av Stockholm. Förvaltningen är också positiv till förslaget att det ska finnas kvar goda möjligheter att ta sig med båt ut i skärgården från centrala Stockholm.
Bilagor
-
808kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
-
De nya riktlinjerna för trafikbryggor bidrar till trafikförvaltningens målsättning att kollektivtrafiksystemet ska utvecklas utifrån behov av enkelhet och långsiktighet, hög tillförlitlighet, trygghet, komfort, turtäthet, snabba resor och bekväma byten. I den växande stockholmsregionen kan en utvecklad sjötrafik bidra till att komplettera och avlasta landkollektivtrafiken, vilket både kan innebära en ökad tillgänglighet och minskad klimatpåverkan.
Östermalms stadsdelsnämnd ansvarar inte för driften av någon trafikbrygga för kollektiv sjötrafik inom stadsdelsområdet. Det finns inte heller någon trafikbrygga som ansluter till parkmark inom nämndens ansvarsområde. Förvaltningen välkomnar dock en utveckling av pendelbåtstrafiken, som för Stockholms innerstad och Östermalm innebär en ökad tillgänglighet både för arbetspendlingen till alla de arbetsplatser som finns inom stadsdelsområdet samt för Östermalms invånares möjlighet att ta sig till sina arbetsplatser i andra delar av Stockholm.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
AC Albano AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Proviant Albano som är belägen på adress Albanovägen 24. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
277kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Sukai MS AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Sukai som är belägen på Grev Turegatan 10. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
Eatery Sverige AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serverings-tillstånd avser restaurang Eatery Värtahamnen som är belägen på adress Andra Bassängvägen 10. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serverings-tillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
A house at Östermalm AB ansöker om ett stadigvarande serverings-tillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 01:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-23:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Foajén som är belägen på adress Borgvägen 1. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
263kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, överskott om 29,7 mnkr. Nedan visas nettobudget per avdelning, beräknat utfall och beräknat resultat samt bokslut för 2020. Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 6,8 % högre än nettoutfallet 2020. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror, barnomsorgsgaranti och barnantalsförändring om sammanlagt -1,5 mnkr och inom omsorg om funktionsnedsatta om 3,8 mnkr. Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,3 mnkr för trygghetsinvesteringar samt 8,3 mnkr för klimatinvesteringar. I samband med kommunfullmäktiges ärende avstämning av budget 2021 fördelades till stadsdelen 0,6 mnkr för miljösamordnare, 1,5 mnkr för platssamverkan, 0,4 mnkr för tryggt mottagande, 0,5 mnkr för aktivitetscentra och 0,4 mnkr för giftfri förskola. I tertialrapport 1 tillfördes 0,6 mnkr för sommarkollo. Nettokostnaderna uppgår per juli till 826,8 mnkr (823,8 mnkr år 2020).
Bilagor
-
540kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Förskolorna får fortsatt mycket goda resultat i årets undersökning. Jämfört med kommunala förskolor i staden totalt är vårdnadshavarna i Östermalm generellt sett mer nöjda år 2021.
Årets förskoleundersökning genomfördes under veckorna 8-15. Varje påstående i undersökningen besvaras enligt betygsnivåerna 1-5 där fyra och fem utgör andelen som instämmer, vilket genererar ett indexvärde per fråga. Index beräknas enligt en skala 0-100.
Varje år fastställer kommunfullmäktige i budgeten ett antal indikatorer som stadens verksamheter mäts mot, så kallade KF-indikatorer. Årets resultat gällande KF-indikatorn Andel nöjda föräldrar till barn i förskolan hämtas från förskoleundersökningen. För 2021 är Östermalms resultat 89% vilket överträffar stadens målvärde som är 88%. Däremot uppnås inte stadsdelens egna högt uppsatta mål 90%. Endast två stadsdelar når stadens målvärde och genomsnittsresultatet är 84%
Förskoleundersökningens resultat analyseras inom respektive förskoleområde och redovisas särskilt i årets Kvalitetsrapport.
Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
909kb Ladda ner dokument
-
903kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen redovisar inkomna brev, skrivelser med mera.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 9 augusti 2021.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen anmäler delegationsbeslut för perioden den 8 juni 2021 till och med den 11 augusti 2021.
Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Informationspunkter från stadsdelsdirektören till möte med Östermalms stadsdelsnämnd 2021-08-26
Status tillfällig platssamverkan Strandvägen
Utifrån den tillfälliga platssamverkan kring Strandvägen, med syfte att få bukt med ordningsstörningar, har förvaltningen en fortsatt kontinuerlig dialog med trafikkontoret och polisen.
Under senare delen av sommaren har de åtgärder som satts in gett effekt. Den stora parkeringen på Strandvägen är avstängd till den 31 augusti. Strandvägen har försetts med tillfälliga fartgupp och trafikljusen har ställts om för att visa rött nattetid. Även den tillfälliga hundrastgården i Strandvägens mitt är på plats.
Utöver det har den förstärkta fältorganisationen arbetat riktat mot Strandvägen och områdena däromkring. De upplever att det har varit en lugn sommar. Även lokalpolisområde Norrmalm bekräftar att åtgärderna varit effektiva. De boende som har hört av sig har över lag också varit nöjda med effekten av insatserna.
God och nära vård i äldreomsorgen
Äldreomsorgsavdelningen har fått 3,9 miljoner kronor i statsbidrag för att stärka den goda och nära vården. Några av de satsningar som genomförs under hösten är följande:
En fysioterapeut har anställts under ett år för att dels förstärka rehabiliteringsinsatserna på Rio vård- och omsorgsboende, dels för att genomföra ergonomiutbildningar för alla medarbetare inom hemtjänsten.
Rekrytering av en processledare som ska utveckla arbetet med hälso- och sjukvårdsdokumentationen pågår.
Alla vård- och omsorgsboende på Östermalm kommer att få erbjudande om utbildning för sjuksköterskor gällande inkontinensvård.
Aktuellt inom äldreomsorgsavdelningen
Äldreomsorgsavdelningen arbetar nu med utformning av projektet Trygg senior. Projektet syftar till att skapa trygghet, självständighet och delaktighet hos och för äldre medborgare. Utveckling av ett kommunikationssystem som ger en ökad trygghet i det dagliga livet för brukaren genom tätare tillsynsbesök, bättre kommunikation med hemtjänstgruppen och en ökad kontinuitet, är en central del i arbetet. Projektet kommer att presenteras på Mötesplats Smart stad den 17 september. Mötesplats Smart stad är ett samverkansforum där Stockholms stads digitaliseringsprojekt kan utbyta idéer, erfarenheter och kunskap.
Starten för den digitala fixaren har varit en succé och hon har nu bokningar för hembesök för en månad framåt. Fixaren har också drop-in tider på Rioträffen och Bo Bergman en dag vardera i veckan.
Den SFI-lärare som ska arbeta med språksatsningen inom äldreomsorgsavdelningen och förskole- och parklekavdelningen har påbörjat sitt uppdrag.
Linnégården deltar i Kvalitetsutmärkelsen
Kvalitetsutmärkelsen är stadens årliga pris för att uppmärksamma och belöna framgångsrik verksamhetsutveckling. Alla kommunalt och enskilt drivna verksamheter, finansierade av staden, kan delta.
Linnégårdens vård- och omsorgsboende har valt att delta i Kvalitetsutmärkelsen 2021. Verksamheten drivs av Ersta Diakonisällskap på uppdrag av Östermalms stadsdelsnämnd.
Samverkansavtal för familjecentral
Nu finns ett första utkast till lokalt samverkansavtal med barnavårdscentralen och barnmorskemottagningen Mama Mia samt öppna förskolan och den förebyggande socialtjänsten. Syftet är att arbeta utifrån ett familjecentrerat arbetssätt.
Socialtjänstavdelningen har anställt en familjebehandlare som kommer att finnas på mottagningen under vissa tider. Avtalet kommer att gälla på ett år i taget och familjebehandlaren finansieras via särskilda medel.
Startpunkten öppnar i nya lokaler 1 september
Startpunkten är en öppen träffverksamhet med friskvårds- och kulturinriktning för personer med psykisk funktionsnedsättning. De flyttar nu verksamheten som tidigare fanns på Dianagården och öppnar i nya lokaler på Hubertusgatan 2 i Hjorthagen.
Utveckling av det pedagogiska ledarskapet i förskolan
Förskole- och parklekavdelningen genomför under hösten en riktad satsning på det pedagogiska ledarskapet. Nulägesanalysen är avslutad och nu kommer workshops för olika grupper och föreläsning för all personal att genomföras. Fokus kommer att vara på det kollegiala lärandet tillsammans med det pedagogiska ledarskapet och det systematiska kvalitetsarbetet.
Kulturupplevelse över generationsgränserna
7 septemberNu är tidpunkten för den interaktiva föreställningen som vi informerade om innan sommaren klart. Den 7 september kommer boende på Rio vård- och omsorgsboende och barn från förskolorna Rio och Sandhamn att tillsammans uppleva en interaktiv föreställning och sedan fika och prata tillsammans.
Hela Stockholm plockar skräp 18 september
Östermalms stadsdelsförvaltning deltar i evenemanget Hela Stockholm plockar skräp som är ett samarrangemang med Håll Sverige rent.
Personal från förvaltningen kommer att finnas vid Karlaplansfontänen för att dela ut skräppåsar och handskar samt informerar om var man kan ställa skräpet. Det städområde som kommer att var i fokus är Karlavägen/Strandvägen
/Narvavägen.Företagsdialog Östermalm 1 oktober
Stockholms stad lyfter dialogen med näringslivet som en central del i näringslivspolicyn. Därför genomförs nu årligen företagsdialoger i alla stadsdelsområden. Dialogomgången påbörjades hösten 2020 och den 1 oktober är det dags för Östermalm.
Syftet för företagarna är att få information om aktuellt inom stadsdelsområdet, möjlighet att ställa frågor och påverka samt nätverksbyggande. För staden att lyssna, informera och agera för att förbättra förutsättningarna för företagare att bedriva sina verksamheter i stadsdelen.
Från staden medverkar Stockholm Business Region, Invest Stockholm, stadsbyggnadskontoret, exploateringskontoret, trafikkontoret och stadsdelsförvaltningen. Nämndens ordförande Andréa Hedin hälsar välkommen.
Anmälan till dialogen sker via företags- och föreningsservice på start.stockholm.
Företagsdialog Östermalm (start.stockholm)
Ny administrativ avdelning på plats
Den 16 augusti trädde den nya organisationen som beslutades i våras i kraft. Kortfattat innebär förändringen att tidigare staben, kansliet och kvalitetsavdelningen upphör och att de funktioner som funnits där samordnas i en administrativ avdelning med tre enheter. De tre enheterna är kansliet, servicegruppen och specialistenheten.
Nämnden 23 september
Tertialrapport 2 2021
-
Två skrivelser lämnas från Birgit Marklund Beijer m.fl. (S) och Jaime Barrios m.fl (V).
Skrivelserna heter: Elsparkcyklar och Användning av budgetöverskottet.
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
-
§ 27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken
-
§ 28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken
-
§ 29
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken
-
§ 30
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken
-
§ 31
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7§ 1p föräldrabalken
-
Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 1 juli 2021 och 5 augusti 2021.