Möte 2022-02-17
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
Enligt förslaget borde det på Östermalm, där det bor många hundägare, byggas en agilitybana för hund. Förslagsställaren lyfter agilitybanan i hundrastgården i Kronobergsparken på Kungsholmen som byggdes 2016 som ett gott exempel, men att en ny bana på Östermalm gärna får vara större. Förvaltningen antar att den befintliga agilitybana som förslagsställaren hänvisar till är den som finns i Konradsbergsparken, i Kronobergsparken finns ingen agilitybana.
Förvaltningen håller med förslagsställaren om att möjligheten för hundar att träna i en agilitybana, en typ av hinderbana, även borde finnas inom Östermalms stadsdelsområde. De öppna ytor på Gärdet, som föreslås som lämplig plats, är dock mestadels på Kungliga Djurgårdsförvaltningens mark och därför inte något som förvaltningen har rådighet över. Förvaltningen ser heller inte att det finns någon yta i stadsdelsområdets parker idag där det skulle vara lämpligt att bygga en ny större agilitybana för hund. Däremot kommer förvaltningen se över om det finns någon befintlig hundrastgård på Östermalm där det skulle vara lämpligt att komplettera med hinder för hundar att träna på.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
936kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
782kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnderna ska årligen lämna en verksamhetsberättelse med bokslut. Nämndernas verksamhetsberättelse och bokslut utgör underlag till stadens årsredovisning och uppföljning av kom-munfullmäktiges budget. Nämndens redovisning fokuserar på uppföljning av kommunfullmäktiges inriktningsmål och verk-samhetsmål samt hur nämnden har bidragit till att uppfylla dessa.
Bilagor
-
721kb Ladda ner dokument
-
381kb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
477kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
826kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
5
Uppföljning och komplettering av budget och tidsåtgång för 2021 samt beräkning av kostnader och tidsåtgång för 2022 – minnesplats för Tim ”Avicii” Bergling i Humlegården
I samband med stadsdelsnämndens sammanträde den 25 november 2021 inkom Birgit Marklund Beijer m.fl. (S) och Jaime Barrios m.fl. (V) med en skrivelse angående kostnader för minnesplatsen för Tim ”Avicii” Bergling. Nämnden beslutade att överlämna skrivelsen till förvaltningen för besvarande. I skrivelsen framför skribenterna att de saknar en samlad budget för projektet samt interna kostnader och tidsåtgång. De föreslår att förvaltningen kompletterar direktivet med samtliga kostnader för 2021 och 2022.
Förvaltningen anser inte att det är lämpligt att göra en justering eller komplettering av projektdirektivet i efterhand med tilläggsskrivningar om upparbetade kostnader och tidsåtgång under 2021 och 2022. Förvaltningen kan dock ändå återrapportera projektets upparbetade respektive förväntade kostnader, samt uppskattad tidsåtgång för de personer som arbetar med projektet på förvaltningen. Återrapporteringen görs direkt i detta ärende.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
I skrivelsen lyfter skribenterna ett danskt koncept kallat ”Cykling utan ålder”, vilket innebär att man använder en särskild utformad elcykel. Skribenterna menar att de äldre på Östermalm därigenom kan erbjudas härliga cykelfärder och att de äldre samtidigt kan komma ut i friska luften och återuppleva platser som man inte besökt på länge. Skribenterna föreslår därför att förvaltningen får i uppdrag att undersöka möjligheten att införa cykling enligt konceptet ”Cykling utan ålder” för de äldre på Östermalms stadsdelsförvaltnings vård- och omsorgsboenden.
Särskilda el-parcyklar för äldre vuxna och för personer med funktionsnedsättning har funnits på marknaden i många år och används för att kunna erbjuda målgrupperna en cykelupplevelse, motion och delaktighet.
Inom förvaltningens äldreomsorgsavdelning finns erfarenheter av parcyklar hos såväl medarbetare på Rio vård-och omsorgsboende, som inom verksamhetsstödet och från äldreomsorg inom andra förvaltningar i staden. Erfarenheterna är blandade och de äldres synpunkter har varierat. Aktivitetsansvariga på Rio vård- och omsorgsboende ser att en del av de äldre vuxna på boendet kan ha nytta och glädje av aktiviteten. De kommer därför att undersöka möjligheterna att pröva el-parcykel samt se över förutsättningarna för lugn och säker cykling på cykelbanorna i anslutning till boendet.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Nämndens föreningsstöd syftar till att uppmuntra och stödja stadsdelsområdets invånare att i organiserade former påverka och engagera sig ideellt i exempelvis socialt eller kulturellt arbete. Nämnden har 1 500 000 kronor i budget för föreningsstöd 2022.
Förvaltningen föreslår att 1 245 000 kronor avsätts för fördelning av stöd till föreningslivet, 245 000 kronor för hyreskostnaden för Skogvaktargatan 11 samt 10 000 kronor för marknadsföring.
Ideella föreningar har den 19 oktober till och med 18 november 2021 haft möjlighet att ansöka om föreningsstöd för 2022. Totalt har 17 föreningar ansökt om stöd. Samtliga föreningar har tidigare år sökt och beviljats stöd, med undantag för Äldrekontakt som ansöker för första gången. Förvaltningen föreslår att samtliga 17 föreningar som ansökt beviljas stöd.
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
861kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt EU:s vattendirektiv ska samtliga vattenförekomster inom unionen skyddas och återställas så att de uppnår god ekologisk och kemisk status. Bestämmelser om miljön i en vattenförekomst benämns som miljökvalitetsnormer och ansvaret för att en miljökvalitetsnorm följs åvilar kommuner och övriga berörda myndigheter.
Enligt Stockholms stads handlingsplan för god vattenstatus ska lokala åtgärdsprogram tas fram som visar hur staden ska arbeta för att uppnå god status i stadens vattenförekomster. Genom lokala åtgärdsprogram kan staden visa hur miljökvalitetsnormerna är avsedda att följas och utgör därmed en förutsättning för att staden ska kunna förena sitt bostadspolitiska mål om att bygga 140 000 nya bostäder till år 2030 med skyldigheten att följa miljökvalitetsnormerna för vatten.
Brunnsviken är en trösklad havsvik som står i förbindelse med Lilla Värtan. Avrinningsområdet delas av Stockholm, Solna och Sundbyberg. Brunnsviken ligger inom ett av Stockholmsregionens mest utvecklingsintensiva områden och ingår i Kungliga nationalstadsparken och har mycket stora rekreations- och naturvärden.
Brunnsviken är påverkad av både historisk och pågående belastning och uppnår vare sig god ekologisk eller kemisk status. Syftet med det lokala åtgärdsprogrammet för Brunnsviken är att belysa Brunnsvikens utmaningar samt ge förslag på konkreta åtgärder så att vattenmiljön förbättras till att motsvara god ekologisk och kemisk status.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
Ruddammsparken ligger vid Körsbärsvägens ände på åsen ovanför Roslagstull. Den består av en central, parklik del med en liten lekplats och en gräsklädd slänt. Den har även en naturlik del med mycket berg i dagen och vildare vegetation. Markföroreningar påträffades i parken 2015 då miljöförvaltningen utförde stickprov här som del i en större undersökning.
Stadsdelsförvaltningen har under 2021 utfört en marksanering i Ruddammsparkens centrala del. Inför saneringen genomfördes en medborgardialog och ett program för upprustning har därefter tagits fram som syftar till att fånga upp inkomna synpunkter och förslag. En upprustning av lekplatsen och den sanerade parken planeras ske under sommaren 2022. Under hösten 2022 planeras en sanering och återställning av parkens naturdel.
Under 2020 avsatte nämnden 0,4 mnkr för trädinventering och framtagande av förslag till parkens utformning. Under 2021 avsatte nämnden 3,7 mnkr för framtagande av upprustningsförslag och för sanering av parkens centrala del.
Under 2022 har 2,0 mnkr avsatts ur nämndens centralt sökta investeringsmedel för projektering och upprustning av den centrala parken och 2,5 mnkr av de nycklade investeringsmedlen för sanering och återställning av naturdelen. Projektets totalkostnad beräknas uppgå till 8,6 mnkr.Bilagor
-
837kb Ladda ner dokument
-
-
Tessinparkens parklek är en väl använd och mycket omtyckt bemannad lekplats på Östermalm. Parklekens utemiljö fungerar bra idag. Flera delar kan ändå förbättras och planeras på ett effektivare och trevligare sätt som skulle förbättra överblicken och ge utrymme till mer lek. Flera lekredskap är också slitna och de omtyckta lekhusen behöver ses över.
I samband med stadsdelsnämndens Verksamhetsplan 2021 beslutades att lekplatsen ska rustas med ett gestaltningsmässigt tema. Ett programförslag för upprustning av parklekens lekplats har tagits fram under 2021. Som en del i programarbetet har en platsträff gjorts med parklekens personal på våren och en dialog med webenkät genomförts i maj-juni 2021 där 139 svar inkom. Ett förslag till tema för lekplatsen efterfrågades i samband med webdialogen och förvaltningen fick in många olika alternativ. Slutligen valdes temat ”Den lilla staden” som kan sammanfatta och svara upp mot flera av förslagen.
Programförslaget har därefter stämts av med allmänheten vid en träff i parklekshuset den 9 dec 2021 och på webben 9 dec 2021 –9 jan 2022. Till parkleken kom 25 personer och tre skriftliga svar lämnades in. De var i huvudsak positiva till förvaltningens idéer.
Under 2021 avsatte nämnden 0,9 mnkr ur sin nycklade budget för parkinvesteringar för trädplan och framtagande av förslag till lekplatsens utformning.
Under 2022 har nämnden avsatt 5,0 mnkr investeringsmedel för projektering och upprustning. För 2023 söker nämnden 5,0 mnkr centrala investeringsmedel för färdigställande av projektet i en andra etapp som utförs under våren och försommaren 2023. Projektets totala budget beräknas uppgå till 10,9 mnkr.Bilagor
-
Under ett kalenderår finns ett antal besluts- och anmälningsärenden som är återkommande till nämnden, och som även återkommer från år till år. För att skapa en överblick över dessa ärenden har förvaltningen sammanställt ett årshjul med kompletterande beskrivande text.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37 §) har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott, till en ledamot eller ersättare i nämnden, eller till en anställd i kommunen (7 kap. 5-8 §§). Delegationerna sammanställs i en delegationsordning.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner ett antal revideringar av delegationsordningen.Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden kan begära hjälp av Polismyndigheten och, i särskilda fall, Kriminalvården för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Detta kallas för handräckning. Förvaltningen föreslår att Östermalms stadsdelsnämnd ger namngivna tjänstepersoner rätt att begära handräckning i nämndens ställe enligt 43 § 1 st. 2 p. LVU.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
14
Planärende på samråd - förslag till revidering av Program för City, stadsdelen Norrmalm och del av Östermalm.
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett förslag till revidering av Program för City, med särskilt fokus på att utveckla City till en mer grönskande, levande och trygg stads- och gatumiljö dygnet runt, exempelvis genom fler bostäder eller mer nattliv i områden som domineras av kontorsytor.
Förvaltningen anser att det är positivt att det finns ett program för City med en gemensam vägledning och riktning för planeringen av området. Förvaltningen välkomnar också att programmet ses över och revideras. Övergripande anser förvaltningen att programmet, för att det ska bli ett bra stöd i stadens arbete, behöver kompletteras med någon typ av läsanvisning och beskrivning av hur dokumentet är uppbyggt och ska användas. För att programmet ska vara ett användbart verktyg bör det också tydligare redogöra för målkonflikter och för hur staden ska prioritera i vissa lägen. Det behövs vidare en tydlig hänvisning till andra policys och handlingsplaner och hur detta program ställer sig i förhållande till dessa.
Förvaltningen anser även att programmet saknar en tydlig vägledning för Citys offentliga rum, områdets grönstruktur och hur de urbana ekosystemtjänsterna ska integreras i utvecklingen. Det behöver tydliggöras hur och varför de gröna sambanden i City behöver stärkas. Förvaltningen vill understryka behovet av trygga och tillgängliga miljöer i City, inte minst för barn. Det behövs miljöer där barn på ett tryggt och säkert sätt kan vistas och leka.
Bilagor
-
544kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
Kvarteret Storken är en del av stenstadens sammanhållna kvartersstruktur och ligger centralt inom riksintresseområde för Stockholms innerstad. Flerbostadshuset inom Storken 13 uppfördes 1969 och har sju våningar. Idag består huset av 48 lägenheter samt cirka 20 kontorsrum i bottenvåningen. Syftet med detaljplanen är att på befintligt bostadshus möjliggöra påbyggnad i en och två våningar för bostadsändamål. Påbyggnadens volym ska förhålla sig till intilliggande kulturhistoriskt värdefulla byggnader på ett sätt som inte påverkar de kulturhistoriska värdena negativt.
Detaljplanen bekräftar befintlig byggnad med underbyggd innergård med garage (planstridig i gällande plan). Samt möjliggör för komplementbyggnader på fastighetens innergård. Påbyggnaden bedöms kunna ge ett tillskott av tre lägenheter.
Enligt förvaltningen överensstämmer planförslaget med Stockholms stads översiktsplan då den bidrar till målet om att berika innerstadens centrala delar med fler nya bostäder.
Samtidigt vill förvaltningen påpeka att påbyggnader på tak och tillbyggnader på innergårdar har ökat i den redan täta stenstaden de senaste åren och troligtvis kommer fortsätta göra det framöver. Förvaltningen anser därför att det behövs ett helhetstänk och en strategi för denna utveckling som visar hur till exempel friytetillgången påverkas i och med att stenstaden förtätas.
Bilagor
-
706kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
I en remiss från kommunstyrelsen föreslås att staden under maj-december 2022 på prov inför en kvalitetspremie i hemtjänsten baserad på indikatorer för personalkontinuitet, andel utbildad personal och andel arbetade timmar som utförs av timavlönade medarbetare.
Förvaltningen anser att det kan vara värdefullt med en målbaserad ersättning för att stimulera kvalitetsarbete och bedömer att indikatorerna är väl valda för att fånga förutsättningar för att kunna bedriva verksamhet med hög kvalitet. De är också möjliga att mäta och följa upp.Förvaltningen bedömer att det behövs kontrolleras att inlämnade uppgifter är riktiga och ställer sig tveksam till om de stickprovsundersökningar som äldrenämnden föreslås ansvara för är tillräckliga. För att kvalitetssäkra uppgifterna om personalkontinuitet anser förvaltningen att mätningen bör göras centralt och att mätperioden inte i förväg annonseras.
För att fånga enskildas upplevelse av kvalitet bedömer förvaltningen att det under försöksperioden bör undersökas hur mer brukarfokuserade parametrar framöver kan komplettera indikatorerna.
Förvaltningen framför även synpunkt att premien bör utbetalas i januari kommande år istället för i november för att medlen ska hinna användas för kvalitets- och kompetenshöjande insatser.Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
474kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd har fått ärendet Färdplan för äldreomsorgens utveckling på remiss för svar till stadsledningskontoret. Färdplanen syftar till att vara ett ramverk för pågående och kommande utvecklingsarbete inom verksamhetsområdet, oavsett driftform eller utförare.
Färdplanen utgår från fyra huvudrubriker med beskrivning av centrala behov och frågor och utvecklingsområden som staden behöver arbeta vidare med, varav flera ligger som konkreta uppdrag och aktiviteter i budget.
Ansvarsfördelningen följer stadens budgetuppdrag och reglementen. Stadsdelsnämnderna föreslås ansvara för den huvudsakliga implementeringen i verksamhet. Äldrenämnden föreslås samordna stadsdelarnas arbete och också, i samarbete med kommunstyrelsen, leda och samordna fortsatt utveckling av färdplanen.
Förvaltningen ställer sig positiv till färdplanens ambition, föreslagen uppföljning samt ansvarsfördelning. När det gäller färdplanens disposition och innehåll framför förvaltningen synpunkter angående detaljnivå och oklarhet kring hur planen förhåller sig till andra styrdokument, till exempel inom området digitalisering. Vidare saknar förvaltningen koppling till stadens Handlingsplan för en äldrevänlig stad och till problematiken kring prognosticerad framtida brist på boendeplatser i innerstaden. Förvaltningen bedömer också att begreppet behov används inkonsekvent i planen och föreslår att det ses över.Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
396kb Ladda ner dokument
-
-
Mot bakgrund av ny lagstiftning och nya föreskrifter avseende familjehemsvård för barn och unga har staden tagit fram ett förslag på nya riktlinjer avseende handläggning inom området. Östermalms stadsdelsnämnds har av kommunstyrelsen ombetts besvara en remiss av förslaget.
Barnrättsperspektivet har setts över och förtydligats i förslaget till nya riktlinjer. Därtill har skolan som skyddsfaktor och vikten av en fungerande skolgång, speciellt för barn placerade i familjehem, särskilt poängterats i förslaget.
Förvaltningen skriver i sitt svar att förslaget till nya riktlinjer väl möter behovet av ett praktiskt stöd i handläggning av ärenden avseende familjehemsvård. Ett förtydligat barnrättsperspektiv välkomnas särskilt liksom de förändringar som gjorts avseende dokumentets disposition.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
-
19
Remiss av Förslag till reviderade riktlinjer för omsorg på obekväm arbetstid och reviderade riktlinjer för barnsäkerhet i Stockholms stads kommunala förskolor.
Kommunstyrelsen har överlämnat remissen Förslag till reviderade riktlinjer för omsorg på obekväm arbetstid och reviderade riktlinjer för barnsäkerhet i Stockholms stads kommunala förskolor.
Riktlinjerna för omsorg på obekväm arbetstid har förtydligats på flera områden i syfte att underlätta tillämpningen av dem för både vårdnadshavare, beslutsfattare och utförare. Förtydligandena gäller bland annat möjligheten till omsorg i hemmet, att omsorg på obekväm arbetstid ska kunna sökas per kalenderår istället för per termin, att beslut om omsorg på obekväm arbetstid ska kunna ändras vid överutnyttjande eller missbruk av tjänsten.
Riktlinjerna för barnsäkerhet i Stockholms stads kommunala förskolor har, i samband med att stadens webbplats omstrukturerats, uppdaterats med korrekta länkar till stöddokument. Ett avsnitt om åtgärder vid värmebölja har också tillagts.
Förvaltningen ser positivt på de föreslagna revideringarna av de båda riktlinjerna, och har inget ytterligare att tillföra.
Bilagor
-
Burgsvik Kulturrestauranger AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 03:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser serveringsytan restaurang Frippes, tillhörande restaurang Dramaten som är belägen på adress Nybrogatan 2. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Eat Your Garden AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 23:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-20:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Eat Your Garden som är belägen på adress Brahegatan 9. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
246kb Ladda ner dokument
-
-
Grand Gourmet Sweden AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 18:30 – 01:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-18:30. De ansökta alkoholdryckerna avser vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Supermercado som är belägen på adress Sibyllegatan 51. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Livgardets Dragoners Subalternkår ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till slutet sällskap i klubblokal måndag-söndag mellan kl. 15:30 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser Livgardets Dragoners Subalternkår Klubblokal som är belägen på adress Lidingövägen 28. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Teka service Handelsbolag ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00-23:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-23:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang MUTTO Sushi Östermalm som är belägen på adress Valhallavägen 67. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
-
Kaijas Salong AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal onsdag-torsdag kl. 15:00-21:00 och fredag-söndag kl. 11:00-22:00 samt i uteservering onsdag-torsdag kl. 11:00-21:00 och fredag-söndag kl.11:00-22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Kaijas Musiksalong som är belägen på adress Storgatan 44. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
-
Kita Foods Stockholm AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Tegeludden som är belägen på adress Tegeluddsvägen 1. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
27
Redovisning av verksamhet med personligt ombud under år 2021 ansökan om statsbidrag för verksamhetsåret år 2022.
Personligt ombud är en verksamhet till stöd för vuxna med psykiska funktionsnedsättningar. Kommuner kan ansöka om statsbidrag för delfinansiering av verksamheten. För stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalm är verksamheten med personligt ombud organiserad under Östermalms stadsdelsnämnd.
Under 2021 hade 186 personer kontakt med verksamheten. Den vanligaste orsaken uppgavs vara behov av stöd i kontakten med andra myndigheter följt av behov av stöd att hantera den egna ekonomin.
Ansökan om medel för 2022 samt redovisning av verksamheten under 2021 har lämnats till Länsstyrelsen den 14 januari 2022.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Nytida AB driver sedan 2014 fem av nämndens verksamheter inom LSS på entreprenad. Fyra av dessa är gruppbostäder och en är en daglig verksamhet. Enligt avtalet ska verksamheterna årligen följas upp. Uppföljningen följer anvisningarna i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, SOSFS 2011:9, anvisningarna i stadens förfrågningsunderlag inom LOV samt entreprenadavtalet. Uppföljningen har gjorts vid platsbesök under september månad samt genom avstämning med förvaltningens samordnare för sociala system. Vid platsbesöken redovisas bemanning, kompetenstabeller, genomförandeplaner och löpande dokumentation. Förvaltningen tar också del av verksamhetsplan, verksamhetsberättelse, avvikelser samt synpunkter och klagomål.
Förvaltningen bedömer att utföraren bedriver verksamhet i enlighet med gällande avtal. Den sociala dokumentationen har granskats för brukarna i respektive verksamhet. Genomförandeplaner och löpande journalanteckningar görs i enlighet med stadens anvisningar och socialstyrelsens föreskrifter även om utförare inom såväl gruppboende som daglig verksamhet uppvisar utvecklingsområden. Områden inom ledning och personal såsom bemanning och kompetens inom enheterna är i enlighet med anvisningarna i stadens förfrågningsunderlag inom LOV samt entreprenadavtalet. Nytidas ledningssystem för kvalitet omfattar alla beskrivna områden i SOSFS 2011:9. Dock kan arbetet med riskanalyser utifrån ett brukarperspektiv stärkas, vilket uppföljningen noterat och återkopplat till utföraren. Utföraren arbetar systematiskt för att säkerställa brukarnas delaktighet och inflytande.
Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med verksamhetsuppföljningen är att få kunskap om verksamhetens kvalitet i förhållande till regelverk, avtal och kvalitetsmål. Uppföljningen genomfördes i november och december 2021, och omfattar både social omsorg och hälso- och sjukvård.
Verksamhetsuppföljningen baseras på dialog med ledning, samtal med hälso- och sjukvårdspersonal, brukarundersökning och inkomna synpunkter. Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende har 84 platser, varav 52 platser för personer med somatiska sjukdomar och 32 platser med demenssjukdom.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med verksamhetsuppföljningen är att få kunskap om verksamhetens kvalitet i förhållande till regelverk, avtal och kvalitetsmål. Uppföljningen genomfördes under oktober 2021 och omfattar både social omsorg och hälso- och sjukvård. Verksamhetsuppföljningen baseras på granskning av utförarens ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, dialog med ledning, resultat från brukarundersökning och individuppföljning samt inkomna synpunkter.
Linnégårdens vård- och omsorgsboende drivs på entreprenad av Ersta diakoni sedan 2013 och har totalt 86 platser, fördelade på sex våningsplan. Avtalstiden löper ut den 31 januari 2024.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen redovisar inkomna beslut, skrivelser med mera.
Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 24 januari 2022.
Bilagor
-
279kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av minnesanteckning från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 20 januari 2022.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
36
Övriga frågor
-
37
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 3 januari och 3 februari 2022.
-
Upprop och närvaroregistrering, val av protokollsjusterare, tid för protokollsjustering, anmälan av föregående protokoll och fastställande av dagordning.
-
Enligt förslaget borde det på Östermalm, där det bor många hundägare, byggas en agilitybana för hund. Förslagsställaren lyfter agilitybanan i hundrastgården i Kronobergsparken på Kungsholmen som byggdes 2016 som ett gott exempel, men att en ny bana på Östermalm gärna får vara större. Förvaltningen antar att den befintliga agilitybana som förslagsställaren hänvisar till är den som finns i Konradsbergsparken, i Kronobergsparken finns ingen agilitybana.
Förvaltningen håller med förslagsställaren om att möjligheten för hundar att träna i en agilitybana, en typ av hinderbana, även borde finnas inom Östermalms stadsdelsområde. De öppna ytor på Gärdet, som föreslås som lämplig plats, är dock mestadels på Kungliga Djurgårdsförvaltningens mark och därför inte något som förvaltningen har rådighet över. Förvaltningen ser heller inte att det finns någon yta i stadsdelsområdets parker idag där det skulle vara lämpligt att bygga en ny större agilitybana för hund. Däremot kommer förvaltningen se över om det finns någon befintlig hundrastgård på Östermalm där det skulle vara lämpligt att komplettera med hinder för hundar att träna på.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
936kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
782kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnderna ska årligen lämna en verksamhetsberättelse med bokslut. Nämndernas verksamhetsberättelse och bokslut utgör underlag till stadens årsredovisning och uppföljning av kom-munfullmäktiges budget. Nämndens redovisning fokuserar på uppföljning av kommunfullmäktiges inriktningsmål och verk-samhetsmål samt hur nämnden har bidragit till att uppfylla dessa.
Bilagor
-
721kb Ladda ner dokument
-
381kb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
477kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
826kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
§ 5
Uppföljning och komplettering av budget och tidsåtgång för 2021 samt beräkning av kostnader och tidsåtgång för 2022 – minnesplats för Tim ”Avicii” Bergling i Humlegården
I samband med stadsdelsnämndens sammanträde den 25 november 2021 inkom Birgit Marklund Beijer m.fl. (S) och Jaime Barrios m.fl. (V) med en skrivelse angående kostnader för minnesplatsen för Tim ”Avicii” Bergling. Nämnden beslutade att överlämna skrivelsen till förvaltningen för besvarande. I skrivelsen framför skribenterna att de saknar en samlad budget för projektet samt interna kostnader och tidsåtgång. De föreslår att förvaltningen kompletterar direktivet med samtliga kostnader för 2021 och 2022.
Förvaltningen anser inte att det är lämpligt att göra en justering eller komplettering av projektdirektivet i efterhand med tilläggsskrivningar om upparbetade kostnader och tidsåtgång under 2021 och 2022. Förvaltningen kan dock ändå återrapportera projektets upparbetade respektive förväntade kostnader, samt uppskattad tidsåtgång för de personer som arbetar med projektet på förvaltningen. Återrapporteringen görs direkt i detta ärende.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
I skrivelsen lyfter skribenterna ett danskt koncept kallat ”Cykling utan ålder”, vilket innebär att man använder en särskild utformad elcykel. Skribenterna menar att de äldre på Östermalm därigenom kan erbjudas härliga cykelfärder och att de äldre samtidigt kan komma ut i friska luften och återuppleva platser som man inte besökt på länge. Skribenterna föreslår därför att förvaltningen får i uppdrag att undersöka möjligheten att införa cykling enligt konceptet ”Cykling utan ålder” för de äldre på Östermalms stadsdelsförvaltnings vård- och omsorgsboenden.
Särskilda el-parcyklar för äldre vuxna och för personer med funktionsnedsättning har funnits på marknaden i många år och används för att kunna erbjuda målgrupperna en cykelupplevelse, motion och delaktighet.
Inom förvaltningens äldreomsorgsavdelning finns erfarenheter av parcyklar hos såväl medarbetare på Rio vård-och omsorgsboende, som inom verksamhetsstödet och från äldreomsorg inom andra förvaltningar i staden. Erfarenheterna är blandade och de äldres synpunkter har varierat. Aktivitetsansvariga på Rio vård- och omsorgsboende ser att en del av de äldre vuxna på boendet kan ha nytta och glädje av aktiviteten. De kommer därför att undersöka möjligheterna att pröva el-parcykel samt se över förutsättningarna för lugn och säker cykling på cykelbanorna i anslutning till boendet.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Nämndens föreningsstöd syftar till att uppmuntra och stödja stadsdelsområdets invånare att i organiserade former påverka och engagera sig ideellt i exempelvis socialt eller kulturellt arbete. Nämnden har 1 500 000 kronor i budget för föreningsstöd 2022.
Förvaltningen föreslår att 1 245 000 kronor avsätts för fördelning av stöd till föreningslivet, 245 000 kronor för hyreskostnaden för Skogvaktargatan 11 samt 10 000 kronor för marknadsföring.
Ideella föreningar har den 19 oktober till och med 18 november 2021 haft möjlighet att ansöka om föreningsstöd för 2022. Totalt har 17 föreningar ansökt om stöd. Samtliga föreningar har tidigare år sökt och beviljats stöd, med undantag för Äldrekontakt som ansöker för första gången. Förvaltningen föreslår att samtliga 17 föreningar som ansökt beviljas stöd.
På sidan 8 i tjänsteutlåtandet har ett skrivfel infunnit sig när det gäller förslag på fördelning av föreningsstöd till Seniordagen. Stadsdelsförvaltningen föreslår att föreningen beviljas 25 000 kr i stöd för marknadsföring och lokalhyra i enlighet med motivering i bilaga 2.
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
861kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt EU:s vattendirektiv ska samtliga vattenförekomster inom unionen skyddas och återställas så att de uppnår god ekologisk och kemisk status. Bestämmelser om miljön i en vattenförekomst benämns som miljökvalitetsnormer och ansvaret för att en miljökvalitetsnorm följs åvilar kommuner och övriga berörda myndigheter.
Enligt Stockholms stads handlingsplan för god vattenstatus ska lokala åtgärdsprogram tas fram som visar hur staden ska arbeta för att uppnå god status i stadens vattenförekomster. Genom lokala åtgärdsprogram kan staden visa hur miljökvalitetsnormerna är avsedda att följas och utgör därmed en förutsättning för att staden ska kunna förena sitt bostadspolitiska mål om att bygga 140 000 nya bostäder till år 2030 med skyldigheten att följa miljökvalitetsnormerna för vatten.
Brunnsviken är en trösklad havsvik som står i förbindelse med Lilla Värtan. Avrinningsområdet delas av Stockholm, Solna och Sundbyberg. Brunnsviken ligger inom ett av Stockholmsregionens mest utvecklingsintensiva områden och ingår i Kungliga nationalstadsparken och har mycket stora rekreations- och naturvärden.
Brunnsviken är påverkad av både historisk och pågående belastning och uppnår vare sig god ekologisk eller kemisk status. Syftet med det lokala åtgärdsprogrammet för Brunnsviken är att belysa Brunnsvikens utmaningar samt ge förslag på konkreta åtgärder så att vattenmiljön förbättras till att motsvara god ekologisk och kemisk status.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
Ruddammsparken ligger vid Körsbärsvägens ände på åsen ovanför Roslagstull. Den består av en central, parklik del med en liten lekplats och en gräsklädd slänt. Den har även en naturlik del med mycket berg i dagen och vildare vegetation. Markföroreningar påträffades i parken 2015 då miljöförvaltningen utförde stickprov här som del i en större undersökning.
Stadsdelsförvaltningen har under 2021 utfört en marksanering i Ruddammsparkens centrala del. Inför saneringen genomfördes en medborgardialog och ett program för upprustning har därefter tagits fram som syftar till att fånga upp inkomna synpunkter och förslag. En upprustning av lekplatsen och den sanerade parken planeras ske under sommaren 2022. Under hösten 2022 planeras en sanering och återställning av parkens naturdel.
Under 2020 avsatte nämnden 0,4 mnkr för trädinventering och framtagande av förslag till parkens utformning. Under 2021 avsatte nämnden 3,7 mnkr för framtagande av upprustningsförslag och för sanering av parkens centrala del.
Under 2022 har 2,0 mnkr avsatts ur nämndens centralt sökta investeringsmedel för projektering och upprustning av den centrala parken och 2,5 mnkr av de nycklade investeringsmedlen för sanering och återställning av naturdelen. Projektets totalkostnad beräknas uppgå till 8,6 mnkr.Bilagor
-
837kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Tessinparkens parklek är en väl använd och mycket omtyckt bemannad lekplats på Östermalm. Parklekens utemiljö fungerar bra idag. Flera delar kan ändå förbättras och planeras på ett effektivare och trevligare sätt som skulle förbättra överblicken och ge utrymme till mer lek. Flera lekredskap är också slitna och de omtyckta lekhusen behöver ses över.
I samband med stadsdelsnämndens Verksamhetsplan 2021 beslutades att lekplatsen ska rustas med ett gestaltningsmässigt tema. Ett programförslag för upprustning av parklekens lekplats har tagits fram under 2021. Som en del i programarbetet har en platsträff gjorts med parklekens personal på våren och en dialog med webenkät genomförts i maj-juni 2021 där 139 svar inkom. Ett förslag till tema för lekplatsen efterfrågades i samband med webdialogen och förvaltningen fick in många olika alternativ. Slutligen valdes temat ”Den lilla staden” som kan sammanfatta och svara upp mot flera av förslagen.
Programförslaget har därefter stämts av med allmänheten vid en träff i parklekshuset den 9 dec 2021 och på webben 9 dec 2021 –9 jan 2022. Till parkleken kom 25 personer och tre skriftliga svar lämnades in. De var i huvudsak positiva till förvaltningens idéer.
Under 2021 avsatte nämnden 0,9 mnkr ur sin nycklade budget för parkinvesteringar för trädplan och framtagande av förslag till lekplatsens utformning.
Under 2022 har nämnden avsatt 5,0 mnkr investeringsmedel för projektering och upprustning. För 2023 söker nämnden 5,0 mnkr centrala investeringsmedel för färdigställande av projektet i en andra etapp som utförs under våren och försommaren 2023. Projektets totala budget beräknas uppgå till 10,9 mnkr.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
Under ett kalenderår finns ett antal besluts- och anmälningsärenden som är återkommande till nämnden, och som även återkommer från år till år. För att skapa en överblick över dessa ärenden har förvaltningen sammanställt ett årshjul med kompletterande beskrivande text.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37 §) har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott, till en ledamot eller ersättare i nämnden, eller till en anställd i kommunen (7 kap. 5-8 §§). Delegationerna sammanställs i en delegationsordning.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner ett antal revideringar av delegationsordningen.Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden kan begära hjälp av Polismyndigheten och, i särskilda fall, Kriminalvården för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Detta kallas för handräckning. Förvaltningen föreslår att Östermalms stadsdelsnämnd ger namngivna tjänstepersoner rätt att begära handräckning i nämndens ställe enligt 43 § 1 st. 2 p. LVU.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
§ 14
Planärende på samråd - förslag till revidering av Program för City, stadsdelen Norrmalm och del av Östermalm.
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett förslag till revidering av Program för City, med särskilt fokus på att utveckla City till en mer grönskande, levande och trygg stads- och gatumiljö dygnet runt, exempelvis genom fler bostäder eller mer nattliv i områden som domineras av kontorsytor.
Förvaltningen anser att det är positivt att det finns ett program för City med en gemensam vägledning och riktning för planeringen av området. Förvaltningen välkomnar också att programmet ses över och revideras. Övergripande anser förvaltningen att programmet, för att det ska bli ett bra stöd i stadens arbete, behöver kompletteras med någon typ av läsanvisning och beskrivning av hur dokumentet är uppbyggt och ska användas. För att programmet ska vara ett användbart verktyg bör det också tydligare redogöra för målkonflikter och för hur staden ska prioritera i vissa lägen. Det behövs vidare en tydlig hänvisning till andra policys och handlingsplaner och hur detta program ställer sig i förhållande till dessa.
Förvaltningen anser även att programmet saknar en tydlig vägledning för Citys offentliga rum, områdets grönstruktur och hur de urbana ekosystemtjänsterna ska integreras i utvecklingen. Det behöver tydliggöras hur och varför de gröna sambanden i City behöver stärkas. Förvaltningen vill understryka behovet av trygga och tillgängliga miljöer i City, inte minst för barn. Det behövs miljöer där barn på ett tryggt och säkert sätt kan vistas och leka.
Bilagor
-
544kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Kvarteret Storken är en del av stenstadens sammanhållna kvartersstruktur och ligger centralt inom riksintresseområde för Stockholms innerstad. Flerbostadshuset inom Storken 13 uppfördes 1969 och har sju våningar. Idag består huset av 48 lägenheter samt cirka 20 kontorsrum i bottenvåningen. Syftet med detaljplanen är att på befintligt bostadshus möjliggöra påbyggnad i en och två våningar för bostadsändamål. Påbyggnadens volym ska förhålla sig till intilliggande kulturhistoriskt värdefulla byggnader på ett sätt som inte påverkar de kulturhistoriska värdena negativt.
Detaljplanen bekräftar befintlig byggnad med underbyggd innergård med garage (planstridig i gällande plan). Samt möjliggör för komplementbyggnader på fastighetens innergård. Påbyggnaden bedöms kunna ge ett tillskott av tre lägenheter.
Enligt förvaltningen överensstämmer planförslaget med Stockholms stads översiktsplan då den bidrar till målet om att berika innerstadens centrala delar med fler nya bostäder.
Samtidigt vill förvaltningen påpeka att påbyggnader på tak och tillbyggnader på innergårdar har ökat i den redan täta stenstaden de senaste åren och troligtvis kommer fortsätta göra det framöver. Förvaltningen anser därför att det behövs ett helhetstänk och en strategi för denna utveckling som visar hur till exempel friytetillgången påverkas i och med att stenstaden förtätas.
Bilagor
-
706kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
I en remiss från kommunstyrelsen föreslås att staden under maj-december 2022 på prov inför en kvalitetspremie i hemtjänsten baserad på indikatorer för personalkontinuitet, andel utbildad personal och andel arbetade timmar som utförs av timavlönade medarbetare.
Förvaltningen anser att det kan vara värdefullt med en målbaserad ersättning för att stimulera kvalitetsarbete och bedömer att indikatorerna är väl valda för att fånga förutsättningar för att kunna bedriva verksamhet med hög kvalitet. De är också möjliga att mäta och följa upp.Förvaltningen bedömer att det behövs kontrolleras att inlämnade uppgifter är riktiga och ställer sig tveksam till om de stickprovsundersökningar som äldrenämnden föreslås ansvara för är tillräckliga. För att kvalitetssäkra uppgifterna om personalkontinuitet anser förvaltningen att mätningen bör göras centralt och att mätperioden inte i förväg annonseras.
För att fånga enskildas upplevelse av kvalitet bedömer förvaltningen att det under försöksperioden bör undersökas hur mer brukarfokuserade parametrar framöver kan komplettera indikatorerna.
Förvaltningen framför även synpunkt att premien bör utbetalas i januari kommande år istället för i november för att medlen ska hinna användas för kvalitets- och kompetenshöjande insatser.Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
474kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd har fått ärendet Färdplan för äldreomsorgens utveckling på remiss för svar till stadsledningskontoret. Färdplanen syftar till att vara ett ramverk för pågående och kommande utvecklingsarbete inom verksamhetsområdet, oavsett driftform eller utförare.
Färdplanen utgår från fyra huvudrubriker med beskrivning av centrala behov och frågor och utvecklingsområden som staden behöver arbeta vidare med, varav flera ligger som konkreta uppdrag och aktiviteter i budget.
Ansvarsfördelningen följer stadens budgetuppdrag och reglementen. Stadsdelsnämnderna föreslås ansvara för den huvudsakliga implementeringen i verksamhet. Äldrenämnden föreslås samordna stadsdelarnas arbete och också, i samarbete med kommunstyrelsen, leda och samordna fortsatt utveckling av färdplanen.
Förvaltningen ställer sig positiv till färdplanens ambition, föreslagen uppföljning samt ansvarsfördelning. När det gäller färdplanens disposition och innehåll framför förvaltningen synpunkter angående detaljnivå och oklarhet kring hur planen förhåller sig till andra styrdokument, till exempel inom området digitalisering. Vidare saknar förvaltningen koppling till stadens Handlingsplan för en äldrevänlig stad och till problematiken kring prognosticerad framtida brist på boendeplatser i innerstaden. Förvaltningen bedömer också att begreppet behov används inkonsekvent i planen och föreslår att det ses över.Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
396kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Mot bakgrund av ny lagstiftning och nya föreskrifter avseende familjehemsvård för barn och unga har staden tagit fram ett förslag på nya riktlinjer avseende handläggning inom området. Östermalms stadsdelsnämnds har av kommunstyrelsen ombetts besvara en remiss av förslaget.
Barnrättsperspektivet har setts över och förtydligats i förslaget till nya riktlinjer. Därtill har skolan som skyddsfaktor och vikten av en fungerande skolgång, speciellt för barn placerade i familjehem, särskilt poängterats i förslaget.
Förvaltningen skriver i sitt svar att förslaget till nya riktlinjer väl möter behovet av ett praktiskt stöd i handläggning av ärenden avseende familjehemsvård. Ett förtydligat barnrättsperspektiv välkomnas särskilt liksom de förändringar som gjorts avseende dokumentets disposition.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
§ 19
Remiss av Förslag till reviderade riktlinjer för omsorg på obekväm arbetstid och reviderade riktlinjer för barnsäkerhet i Stockholms stads kommunala förskolor.
Kommunstyrelsen har överlämnat remissen Förslag till reviderade riktlinjer för omsorg på obekväm arbetstid och reviderade riktlinjer för barnsäkerhet i Stockholms stads kommunala förskolor.
Riktlinjerna för omsorg på obekväm arbetstid har förtydligats på flera områden i syfte att underlätta tillämpningen av dem för både vårdnadshavare, beslutsfattare och utförare. Förtydligandena gäller bland annat möjligheten till omsorg i hemmet, att omsorg på obekväm arbetstid ska kunna sökas per kalenderår istället för per termin, att beslut om omsorg på obekväm arbetstid ska kunna ändras vid överutnyttjande eller missbruk av tjänsten.
Riktlinjerna för barnsäkerhet i Stockholms stads kommunala förskolor har, i samband med att stadens webbplats omstrukturerats, uppdaterats med korrekta länkar till stöddokument. Ett avsnitt om åtgärder vid värmebölja har också tillagts.
Förvaltningen ser positivt på de föreslagna revideringarna av de båda riktlinjerna, och har inget ytterligare att tillföra.
Bilagor
-
Burgsvik Kulturrestauranger AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 03:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser serveringsytan restaurang Frippes, tillhörande restaurang Dramaten som är belägen på adress Nybrogatan 2. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Eat Your Garden AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 23:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-20:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Eat Your Garden som är belägen på adress Brahegatan 9. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
246kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Grand Gourmet Sweden AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 18:30 – 01:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-18:30. De ansökta alkoholdryckerna avser vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Supermercado som är belägen på adress Sibyllegatan 51. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Livgardets Dragoners Subalternkår ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till slutet sällskap i klubblokal måndag-söndag mellan kl. 15:30 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser Livgardets Dragoners Subalternkår Klubblokal som är belägen på adress Lidingövägen 28. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Teka service Handelsbolag ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00-23:00 samt i uteservering måndag till söndag mellan kl. 11:00-23:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang MUTTO Sushi Östermalm som är belägen på adress Valhallavägen 67. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Kaijas Salong AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal onsdag-torsdag kl. 15:00-21:00 och fredag-söndag kl. 11:00-22:00 samt i uteservering onsdag-torsdag kl. 11:00-21:00 och fredag-söndag kl.11:00-22:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Kaijas Musiksalong som är belägen på adress Storgatan 44. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Kita Foods Stockholm AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Tegeludden som är belägen på adress Tegeluddsvägen 1. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
§ 27
Redovisning av verksamhet med personligt ombud under år 2021 ansökan om statsbidrag för verksamhetsåret år 2022.
Personligt ombud är en verksamhet till stöd för vuxna med psykiska funktionsnedsättningar. Kommuner kan ansöka om statsbidrag för delfinansiering av verksamheten. För stadsdelsnämnderna Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalm är verksamheten med personligt ombud organiserad under Östermalms stadsdelsnämnd.
Under 2021 hade 186 personer kontakt med verksamheten. Den vanligaste orsaken uppgavs vara behov av stöd i kontakten med andra myndigheter följt av behov av stöd att hantera den egna ekonomin.
Ansökan om medel för 2022 samt redovisning av verksamheten under 2021 har lämnats till Länsstyrelsen den 14 januari 2022.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Nytida AB driver sedan 2014 fem av nämndens verksamheter inom LSS på entreprenad. Fyra av dessa är gruppbostäder och en är en daglig verksamhet. Enligt avtalet ska verksamheterna årligen följas upp. Uppföljningen följer anvisningarna i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, SOSFS 2011:9, anvisningarna i stadens förfrågningsunderlag inom LOV samt entreprenadavtalet. Uppföljningen har gjorts vid platsbesök under september månad samt genom avstämning med förvaltningens samordnare för sociala system. Vid platsbesöken redovisas bemanning, kompetenstabeller, genomförandeplaner och löpande dokumentation. Förvaltningen tar också del av verksamhetsplan, verksamhetsberättelse, avvikelser samt synpunkter och klagomål.
Förvaltningen bedömer att utföraren bedriver verksamhet i enlighet med gällande avtal. Den sociala dokumentationen har granskats för brukarna i respektive verksamhet. Genomförandeplaner och löpande journalanteckningar görs i enlighet med stadens anvisningar och socialstyrelsens föreskrifter även om utförare inom såväl gruppboende som daglig verksamhet uppvisar utvecklingsområden. Områden inom ledning och personal såsom bemanning och kompetens inom enheterna är i enlighet med anvisningarna i stadens förfrågningsunderlag inom LOV samt entreprenadavtalet. Nytidas ledningssystem för kvalitet omfattar alla beskrivna områden i SOSFS 2011:9. Dock kan arbetet med riskanalyser utifrån ett brukarperspektiv stärkas, vilket uppföljningen noterat och återkopplat till utföraren. Utföraren arbetar systematiskt för att säkerställa brukarnas delaktighet och inflytande.
Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med verksamhetsuppföljningen är att få kunskap om verksamhetens kvalitet i förhållande till regelverk, avtal och kvalitetsmål. Uppföljningen genomfördes i november och december 2021, och omfattar både social omsorg och hälso- och sjukvård.
Verksamhetsuppföljningen baseras på dialog med ledning, samtal med hälso- och sjukvårdspersonal, brukarundersökning och inkomna synpunkter. Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende har 84 platser, varav 52 platser för personer med somatiska sjukdomar och 32 platser med demenssjukdom.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med verksamhetsuppföljningen är att få kunskap om verksamhetens kvalitet i förhållande till regelverk, avtal och kvalitetsmål. Uppföljningen genomfördes under oktober 2021 och omfattar både social omsorg och hälso- och sjukvård. Verksamhetsuppföljningen baseras på granskning av utförarens ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, dialog med ledning, resultat från brukarundersökning och individuppföljning samt inkomna synpunkter.
Linnégårdens vård- och omsorgsboende drivs på entreprenad av Ersta diakoni sedan 2013 och har totalt 86 platser, fördelade på sex våningsplan. Avtalstiden löper ut den 31 januari 2024.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen redovisar inkomna beslut, skrivelser med mera.
Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 24 januari 2022.
Bilagor
-
279kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av minnesanteckning från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 20 januari 2022.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av delegationsbeslut fattade utifrån delegationsordningen.
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
§ 35
Informationspunkter från stadsdelsdirektören till möten med Östermalms stadsdelsnämnd under år 2022.
-
§ 37
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § 1 punkten föräldrabalken.
-
Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 3 januari och 3 februari 2022.