Möte 2021-03-11
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
Nämnderna ska årligen lämna en verksamhetsberättelse med bokslut. Nämndernas verksamhetsberättelse och bokslut utgör underlag till stadens årsredovisning och uppföljning av kommunfullmäktiges budget. Nämndens redovisning fokuserar på uppföljning av kommunfullmäktiges inriktningsmål och verksamhetsmål samt hur nämnden har bidragit till att uppfylla dessa.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
952kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
491kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
I december 2020 inkom Andréa Hedin m.fl (M), Mats Hasselgren (L), Vivianne Gunnarsson m.fl (MP), Caroline Blomgren (C) och Stefan Swärd (KD) med en skrivelse till Östermalms stadsdelsnämnd. I skrivelsen framförs önskemål, för att minska olycksrisken vid den nyanlagda korsningen Furusundsgatan – Värtavägen, att kantstenen sänks till samma nivå som i körbanan.
Stadsdelsförvaltningen har vänt sig till trafikkontoret för att utreda den nämnda trafiklösningen. Utformningen av korsningen som används vid Furusundsgatan - Värtavägen är en vanligt förekommande modell som staden har börjat använda sig av på fler platser under senare år.
Numera används en annan typ av sten, portsten, som anläggs vid kantstenssänkning för cyklister för att motverka ett felaktigt beteende hos bilister. Trafikkontoret kan överväga att byta ut kantstenen för cyklister till denna portsten, dock är trafikkontoret försiktiga med investeringar i en miljö som är nyligen ombyggd.
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
4
Förändringar avseende hundrastgårdar inom Östermalms stadsdelsområde, Norra Djurgårdsstaden - Framställan till kommunfullmäktige
I syfte att förtydliga vilka regler som gäller för hundägare på hundrastplatser inom Östermalms stadsdelsområde föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden hemställer hos kommunfullmäktige att ändra bilaga 9 i de Allmänna lokala ordningsföreskrifterna för Stockholms stad enligt kartan i bilaga 1. Förändringarna gäller bland annat att lägga till Hundrastgården i Kontorsparken i Norra Djurgårdsstaden och Hundrastgården vid i Frisens park på Djurgården samt ändra benämningen hundrastningsområde i Lill-Jansskogen till hundrastgård.
Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
I stadens budget framgår att socialförvaltningen ska samordna arbetet med boendeplanen för bostäder för personer med funktionsnedsättning och föreslå beslut om åtgärder utifrån en sammanvägd övergripande bedömning av behov och framtida trender.
Region innerstaden, som består av stadsdelarna Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalm, har gjort en sammanställning av existerande boenden, befintliga individuella avtal, pågående projekt av boenden samt uppskattat behov av boenden år 2021-2031.
Region innerstaden ser ett prognostiserat behov 2031 som är större än de projekt som i dagsläget planeras kan möta. Detta gäller samtliga boendeformer undantaget kategorin servicebostäder. Regionen rapporterar förseningar i flera pågående projekt vilket ytterligare försvårar tillgången till särskilda boendeformer.
Stadsdelsförvaltningen kommer fortsatt aktivt att bevaka ärenden som rör bostadsexploatering för att belysa, och anmäla, behovet av att säkerställa tillgången till bostäder med särskild service för personer med funktionsnedsättning.
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
-
De bestämmelser som reglerar ansvaret avseende missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden i socialtjänstens verksamhet benämns ofta lex Sarah (7 kap. 6 § och 14 kap. 2-7 §§ SoL och 23 e och 24 a-g §§ LSS).
Enligt stadens riktlinjer för lex Sarah ska nämnden utse tjänstepersoner med ansvar att ta emot och utreda de rapporter om missförhållanden som upprättas inom den egna verksamheten. Funktionen benämns lex Sarah-ansvarig.
Förvaltningen föreslår att nämnden entledigar Christina Pettersson, tidigare verksamhetsutvecklare, från uppdraget som lex Sarah-ansvarig för socialtjänstavdelningen.
Vidare föreslår förvaltningen att nämnden utser Anna Ahrencrantz, verksamhetsutvecklare, till lex Sarah-ansvarig för socialtjänstavdelningen.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd fick i samband med budget 2021 ett särskilt uppdrag att i samverkan med Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd och i samråd med kommunstyrelsen och äldrenämnden utveckla och driva arbete med digitalisering och välfärdsteknik i syfte att utveckla stadens hela äldreomsorg.
Stadsdelarna har valt att kombinera uppdraget med kommunfullmäktiges direktiv i budget 2021 om att samtliga nämnder och bolagsstyrelser ska säkerställa att Stockholm är en äldrevänlig stad i enlighet med WHO:s modell, samt stadens övergripande vision för en hållbar stad i enlighet med de globala målen i Agenda 2030.
Östermalms stadsdelsförvaltning planerar att driva arbetet som projekt under tre år och har tagit fram en projektplan som beskriver mål, huvudaktiviteter och organisation.
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Stadens avtal avseende driften av Linnégårdens vård- och omsorgsboende löper till och med 2022-01-31. Avtalet kan därefter förlängas i två år till, som längst, 2024-01-31. Kommunstyrelsen är avtalspart och stadens avtalsägare medan Östermalms stadsdelsnämnd ansvarar för den löpande avtalsuppföljningen. Inför ställningstagande om förlängning av avtalet önskar stadsledningskontoret senast 19 mars ta del av stadsdelsnämndens erfarenheter av verksamheten med rekommendation och motivering.
Linnégårdens vård- och omsorgsboende har totalt 86 lägenheter och drivs från den 1 december 2013 på entreprenad av Ersta Diakonisällskap. Förvaltningens samlade bedömning är att entreprenören uppfyller avtal och åtaganden samt har förutsättningar att ge de boende god och säker vård och omsorg. Bedömningen grundar sig på genomförda uppföljningar, tillsynsrapporter, resultat från brukarundersökningar, inkomna synpunkter och klagomål samt eventuellt registrerade Lex Sarah och Lex Maria anmälningar. Vidare bedömer förvaltningen att samarbetet med entreprenören fungerar väl samt att entreprenören kontinuerligt arbetar med att utveckla verksamheten.
Förvaltningen föreslår därför att stadsdelsnämnden rekommenderar kommunstyrelsen att förlänga avtalet med Ersta Diakonisällskap avseende driften av Linnégårdens vård- och omsorgsboende.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Stadens avtal avseende driften av Kattrumpstullens vård- och omsorgsboendena löper till och med 2022-01-31. Avtalet kan därefter förlängas i två år till, som längst, 2024-01-31. Kommunstyrelsen är avtalspart och stadens avtalsägare medan Östermalms stadsdelsnämnd ansvarar för den löpande avtalsuppföljningen. Inför ställningstagande om förlängning av avtalet önskar stadsledningskontoret senast 19 mars ta del av stadsdelsnämndens erfarenheter av verksamheten med rekommendation och motivering.
Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende har totalt 97 lägenheter och drivs från den 1 december 2013 på entreprenad av Kosmo AB (Norlandia Care Kosmo AB). Förvaltningens samlade bedömning är att entreprenören uppfyller avtal och åtaganden samt har förutsättningar att ge de boende god och säker vård och omsorg. Bedömningen grundar sig på genomförda uppföljningar, tillsynsrapporter, resultat från brukarundersökningar, inkomna synpunkter och klagomål samt eventuellt registrerade Lex Sarah och Lex Maria anmälningar. Vidare bedömer förvaltningen att samarbetet med entreprenören fungerar väl samt att entreprenören kontinuerligt arbetar med att utveckla verksamheten.
Förvaltningen föreslår därför att stadsdelsnämnden rekommenderar kommunstyrelsen att förlänga avtalet med Kosmo AB (Norlandia Care Kosmo AB)avseende driften av Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende.
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Under de senaste åren har flera lekplatser rustats upp i den äldre delen av Hjorthagen och nya lekplatser har byggts i Norra Djurgårdsstaden. Förvaltningen är därför intresserad av vad de boende i Hjorthagen tycker om lekmöjligheterna för barn inom området. För att nå målgruppen vårdnadshavare till barn i Hjorthagen skickade förvaltningen ut en enkät till samtliga vårdnadshavare till barn på de åtta kommunala förskolor som finns i Hjorthagen.
Enkätresultatet visar att de svarande generellt är nöjda med lekmöjligheterna i Hjorthagen. Resultatet visar även att en stor del av de svarande inte har någon uppfattning om hur lekmöjligheterna för äldre barn är i området, eftersom enkäten riktats till vårdnadshavare med barn i förskoleåldern.
Resultatet från enkäten är ett av flera värdefulla underlag för fortsatt planering av nya lekplatser i Hjorthagen samt för genomförandet av åtgärder för att förbättra och utveckla befintliga lekplatser. Denna typ av underlag är särskilt viktigt i en stadsdel som Hjorthagen, där en omfattande stadsutveckling pågår.
Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
-
Hjorthagens förskola är i stort behov av anpassningar och åtgärder för att tillgodose en bra inomhusmiljö, såväl ur ett verksamhets- som ett arbetsmiljöperspektiv. Att åtgärda bristerna innebär betydande investeringar för stadsdelen. Trots dessa bedöms lokalerna inte fullt ut bli helt verksamhetsanpassade. Den planerade ombyggnationen av Gerleborgsskolan för att inrymma Hjorthagens förskola har nyligen skjutits fram flera år. I närområdet står samtidigt förskolan Hubertus på Älvkarleövägen 34 snart inflyttningsklar. Hubertus skulle ha mött upp förskoleplatsbehovet i Ängsbotten, vars bebyggande försenats och tidigast står klart om fem till sex år. Därmed finns möjlighet att flytta verksamheten vid Hjorthagens förskola och istället flytta in i permanenta, nya och ändamålsenliga lokaler redan hösten 2021. Att flytta hela verksamheten vid Hjorthagens förskola, med befintlig personal, borgar för stabilitet och trygghet för både barn och vårdnadshavare. Barnchecklistan som genomförts visar att förvaltningen i sin beslutsplanering har beaktat barnets bästa. Ur ett jämställdhetsperspektiv berörs och gynnas flickor och pojkar i samma utsträckning av beslutet.
Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Sweco:s prognos för den demografiska utvecklingen inom åldrarna 1-5 år för stadsdelen visar på ett sjunkande antal barn under de kommande åren. Förskolekapaciteten i stadsdelen behöver möta behoven och i de fall överkapacitet uppstår, anpassa lokalbeståndet. Förskolan Lilla O på Olaus Petrigatan 6 har en låg beläggning och en låg efterfrågan på förskoleplatser. Av de, i februari, 17 inskrivna barnen finns 13 kvar i augusti, och i kön finns endast två barn med Lilla O som förstahandsval. Förvaltningen föreslår att nämnden beslutar om att stänga förskolan Lilla O under kvartal tre 2021. Förvaltningen säkerställer att redan inskrivna barn erbjuds plats vid förskolan Olaus Petri på Olaus Petrigatan 11. För att skapa kontinuitet och trygghet för barnen erbjuds minst en av de tre medarbetarna vid Lilla O att följa med till förskolan Olaus Petri. Barnchecklistan som har genomförts visar att förvaltningen i sin beslutsplanering har beaktat barnets bästa. Ur ett jämställdhetsperspektiv berörs och gynnas flickor och pojkar i samma utsträckning av beslutet.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen anordnar några gånger per år trygghetsvandringar i stadsdelen i samarbete med polis. Olika deltagare bjuds in för att delta i trygghetsvandringen däribland rådet för funktionshinderfrågor och pensionärsrådet. Syftet är att bredda och fördjupa kunskap samt att förbättra rådens samverkans- och påverkansmöjligheter i de frågor som rör deras verksamhet i trygghetsarbetet i stadsdelen.
Förvaltningen anser att rådet för funktionshinderfrågors och pensionärsrådets deltagande i trygghetsvandringar är angeläget och föreslår därför att stadsdelsnämnden beslutar att deltagande i trygghetsvandringen arvoderas enligt samma regler som för protokollförda sammanträden det vill säga 550 kronor per tillfälle.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamheten vid en familjecentral riktar sig till barn och föräldrar och syftar till att vara hälsofrämjande, generell, tidigt förebyggande och stödjande.
Stadsdelsförvaltningen har, i samarbete med Mama Mia Citys mödravård- och barnavårdscentral, påbörjat planeringen inför ett familjecentrerat arbetssätt och bildandet av en familjecentral. Syftet är att erbjuda ett tidigt stöd till familjer med barn i åldern 0-6 år. Inför en utvidgad samverkan med inriktningen att bilda en familjecentral har en avsiktsförklaring tagits fram.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden uppdrar åt avdelningscheferna för socialtjänstavdelningen respektive förskole- och parklekavdelningen att underteckna avsiktsförklaringen inför bildandet av en familjecentral som utgör ett första steg mot att gemensamt ta fram ett samverkansavtal som reglerar omfattningen och preciserar inriktningen av samverkan.
Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna i Stockholms stad anser att många kulturklassade fastigheter har berövats sina ursprungliga fasader, portar och fönster. De anser därför att staden ska införa ett kulturbidrag till fastighetsägare för eventuella merkostnader för att uppmuntra till att återskapa eller renovera sin kulturklassade fastighet. De föreslår även att fastighetsägare till kulturklassade byggnader ska upplysas om möjligheten till bidrag och rådgivning i samband med att de söker bygglov för ombyggnation. Stadsdelsförvaltningen anser att det är viktigt att den kulturhistoriska miljön värnas och är positiva till att kulturklassificerade byggnader återskapas, inte minst med tanke på den utbredda stadsutveckling som pågår i staden. Hur finansiering av återskapande av dessa byggnader ska genomföras är det däremot svårt för förvaltningen att ta ställning till då detta inte ligger inom stadsdelsförvaltningens rådighet.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
398kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden har ombetts lämna ett yttrande på en motion från Feministiskt Initiativ (FI) daterad 7 oktober 2019. I motionen yrkas att kommunfullmäktige ska besluta att införa långsiktiga boendelösningar för utsatta EU-medborgare samt erbjuda skolgång i stadens skolor för de barn till EU-medborgare som vistas här under längre perioder.
Stadsdelsförvaltningen skriver i sitt svar att frågan om långsiktiga boendelösningar bäst besvaras av socialförvaltningen som ansvarar för stadens EU-team och samarbeten med frivilligorganisationer avseende stöd till målgruppen. Vidare menar förvaltningen att motionens yrkande att erbjuda skolgång för barn till utsatta EU-medborgare är en fråga som behöver belysas ur flera perspektiv och utifrån lagstiftning inom olika områden.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Vänsterpartiet har i en motion lämnat förslag att kulturnämnden får i uppdrag att ta fram en långsiktig lokalstrategi som ska syfta till att utveckla och stärka kulturskolan i alla stadsdelar i hela Stockholms stad.
Motionären Torun Boucher (V) menar att det är oklart om det finns en långsiktig strategi för Kulturskolans utveckling och framtid. Frågeställningar som föreslås belysas är: Ekonomi, arbetsmiljö för pedagoger, trygghet för barn samt utveckling av Kulturskolan på lång sikt i Stockholm stad.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget. Förvaltningen anser att det inom varje stadsdelsområde bör finnas ett flertal strategiskt placerade ursverksamheter, både termins- och kortkurser. I samband med framtagandet av en strategi föreslår förvaltningen att en jämställdhets- och jämlikhetsanalys tas fram.
Bilagor
-
407kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
18
Remiss om avgränsningssamråd inför ansökan om tillstånd enligt miljöbalken för bebyggelseutveckling och saneringsåtgärder i vattenområde m.m. vid Kolkajen-Ropsten, Norra Djurgårdsstaden
Stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden fortsätter att växa. De övergripande målen med Norra Djurgårdsstaden är att möta stadens växande behov av bostäder samt att vara ett föredöme för hållbar stadsutveckling. Aktuellt utbyggnadsområde (Kolkajen-Ropsten) ligger utmed Husarviken och Lilla Värtan och gränsar till Gasverket. På andra sidan Husarviken ligger nationalstadsparken med sina stora grönområden. Här planeras cirka 1500 nya bostäder varav 40 är flytande studentlägenheter, 2 förskolor och cirka 11 000 kvm kommersiella ytor, samt parker, torg, kajer och en vattenarena.
Konstruktioner byggs ut i vattnet som möjliggör att fler lägenheter får ett vattennära läge och området kommer att bli till en plats för alla stockholmare att umgås och vistas på. Östermalms stadsdelsnämnd har tidigare, i sitt remissvar på förslaget till detaljplan för Kolkajen, framfört att nämnden är positivt till utbyggnaden av Kolkajen-Ropsten. Förvaltningen ser positivt på att sprängmassor från bergprojekt kan återanvändas i utbyggnaden, men har inte fackkunskap att bedöma riskerna för påverkan på vattenförhållandena samt på växt- och djurliv.
Förvaltningen vill ändå framhålla vikten av skyddsåtgärder under vattenverksamheten vidtas så att riskerna för att vatten och stränder samt växt- och djurliv påverkas negativt minimeras. Vidare förutsätter förvaltningen att nödvändiga åtgärder vidtas för att informera om samt minska bullerstörningar för de som bor i närheten av området.
Bilagor
-
19
Remiss om avgränsningssamråd om ändringstillstånd för Värtaverket att få avskilja koldioxid för geologisk lagring
Stockholm Exergi har bjudit in till avgränsningssamråd om ändringstillstånd för Värtaverket att få börja avskilja koldioxid ur rökgaserna. Tekniken bio-CCS innebär att koldioxid avskiljs ur rökgaserna vid förbränning av biobränslen, vilket då ger ett minusutsläpp av koldioxid där biomaterialet binder mer koldioxid ur atmosfären än vad som släpps ut vid förbränning. Förvaltningen ställer sig positiv till ärendet och ser det som en oerhört viktig åtgärd i både lokalt, nationellt och internationellt klimatarbete. Förvaltningen belyser vikten av att hantering av koldioxid och andra potentiellt farliga ämnen sker med högsta säkerhetsgrad och ser fram emot att följa ärendet och delta på kommande samråd.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
-
Restaurang Oxenstierna AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang mellan kl.11:00 – 01:00 och till allmänheten, i teservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 23:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Oxenstierna på Storgatan 35 C. Östermalms stadsdelsförvaltning avstår från att yttra sig beträffande faktorn som avser specifikt buller och/eller ljudnivåer, med anledning av att det beaktas i Miljöförvaltningens remissyttrande i frågan. I övrigt finner inte Östermalms stadsdelsförvaltning att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
495kb Ladda ner dokument
-
-
21
Anmälan av redovisning av tillsyn 2020 avseende folköl, elektroniska cigaretter & påfyllnadsbehållare inom Östermalms stadsdelsnämndsområde
Stadsdelsförvaltningens tillsynsplan för 2020 avsåg försäljning av folköl, elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare. Totalt har 58 tillsynsbesök genomförts inom Östermalms stadsdelsområde 2020.
Stadsdelsförvaltningen har genomfört 31 kontrollköpstillfällen beträffande folköl och tobak, i syfte att kontrollera om försäljningsställena efterfrågar legitimation. Under året har stadsdelsförvaltningen samarbetat med Socialförvaltningens tillståndsenhet avseende tillsyn av tobaksprodukter.
Enligt beslut av kommunfullmäktige övergick tillsynsansvaret i sin helhet till socialnämnden 2021.
Bilagor
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
22
Anmälan av samverkansöverenskommelse mellan Östermalms stadsdelsförvaltning, utbildningsförvaltningen och lokalpolisområde Norrmalm 2021
Stockholms stad och polisregion Stockholm har genom en övergripande samverkansöverenskommelse, åtagit sig att med tillämpning av dess innehåll skapa
lokala samverkansöverenskommelser, mellan kommunens stadsdelsförvaltningar och lokalpolisområden.
Bilagor
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, budget i balans. Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 6,8 % högre än nettoutfallet 2020. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror, barnomsorgsgaranti och barnantalsförändring om sammanlagt 1,0 mnkr. Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,3 mnkr för trygghetsinvesteringar. Nettokostnaderna uppgår per februari till 240,5 mnkr (246,3 mnkr år 2020).
Bilagor
-
271kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen redovisar inkomna brev, skrivelser med mera.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av stadsdelsnämndens pensionärråds protokoll från den 15 februari 2021.
Bilagor
-
Anmälan av minnesanteckningar från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor från den 18 februari 2021.
Bilagor
-
891kb Ladda ner dokument
-
Stadsdelsförvaltningen anmäler delegationsbeslut för perioden den 27 januari 2021 till och med den 24 februari 2021.
Bilagor
-
238kb Ladda ner dokument
-
-
29
Övriga frågor
-
30
Rapportering av ej verkställda beslut enligt LSS och SoL (socialtjänst) för år 2020
-
31
Rapport enligt 14 kapitlet socialtjänstlagen (lex Sarah) - egen regi
-
32
Rapport enligt 14 kapitlet socialtjänstlagen (lex Sarah) - egen regi
-
33
Övervägande om umgängesbegränsning enligt 14§ 2 stycket 1 punkten Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU
-
Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 7 januari 2021, 4 februar 2021 och 22 februari 2021.
-
Upprop och närvaroregistrering, val av protokollsjusterare, tid för protokollsjustering, anmälan av föregående protokoll och fastställande av dagordning.
-
Nämnderna ska årligen lämna en verksamhetsberättelse med bokslut. Nämndernas verksamhetsberättelse och bokslut utgör underlag till stadens årsredovisning och uppföljning av kommunfullmäktiges budget. Nämndens redovisning fokuserar på uppföljning av kommunfullmäktiges inriktningsmål och verksamhetsmål samt hur nämnden har bidragit till att uppfylla dessa.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
952kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
491kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
I december 2020 inkom Andréa Hedin m.fl (M), Mats Hasselgren (L), Vivianne Gunnarsson m.fl (MP), Caroline Blomgren (C) och Stefan Swärd (KD) med en skrivelse till Östermalms stadsdelsnämnd. I skrivelsen framförs önskemål, för att minska olycksrisken vid den nyanlagda korsningen Furusundsgatan – Värtavägen, att kantstenen sänks till samma nivå som i körbanan.
Stadsdelsförvaltningen har vänt sig till trafikkontoret för att utreda den nämnda trafiklösningen. Utformningen av korsningen som används vid Furusundsgatan - Värtavägen är en vanligt förekommande modell som staden har börjat använda sig av på fler platser under senare år.
Numera används en annan typ av sten, portsten, som anläggs vid kantstenssänkning för cyklister för att motverka ett felaktigt beteende hos bilister. Trafikkontoret kan överväga att byta ut kantstenen för cyklister till denna portsten, dock är trafikkontoret försiktiga med investeringar i en miljö som är nyligen ombyggd.
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
§ 4
Förändringar avseende hundrastgårdar inom Östermalms stadsdelsområde, Norra Djurgårdsstaden - Framställan till kommunfullmäktige
I syfte att förtydliga vilka regler som gäller för hundägare på hundrastplatser inom Östermalms stadsdelsområde föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden hemställer hos kommunfullmäktige att ändra bilaga 9 i de Allmänna lokala ordningsföreskrifterna för Stockholms stad enligt kartan i bilaga 1. Förändringarna gäller bland annat att lägga till Hundrastgården i Kontorsparken i Norra Djurgårdsstaden och Hundrastgården vid i Frisens park på Djurgården samt ändra benämningen hundrastningsområde i Lill-Jansskogen till hundrastgård.
Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
§ 5
Boendeplan för särskilt boende för personer med funktionsnedsättning enligt LSS och SOL 2021-2031
I stadens budget framgår att socialförvaltningen ska samordna arbetet med boendeplanen för bostäder för personer med funktionsnedsättning och föreslå beslut om åtgärder utifrån en sammanvägd övergripande bedömning av behov och framtida trender.
Region innerstaden, som består av stadsdelarna Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalm, har gjort en sammanställning av existerande boenden, befintliga individuella avtal, pågående projekt av boenden samt uppskattat behov av boenden år 2021-2031.
Region innerstaden ser ett prognostiserat behov 2031 som är större än de projekt som i dagsläget planeras kan möta. Detta gäller samtliga boendeformer undantaget kategorin servicebostäder. Regionen rapporterar förseningar i flera pågående projekt vilket ytterligare försvårar tillgången till särskilda boendeformer.
Stadsdelsförvaltningen kommer fortsatt aktivt att bevaka ärenden som rör bostadsexploatering för att belysa, och anmäla, behovet av att säkerställa tillgången till bostäder med särskild service för personer med funktionsnedsättning.
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
De bestämmelser som reglerar ansvaret avseende missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden i socialtjänstens verksamhet benämns ofta lex Sarah (7 kap. 6 § och 14 kap. 2-7 §§ SoL och 23 e och 24 a-g §§ LSS).
Enligt stadens riktlinjer för lex Sarah ska nämnden utse tjänstepersoner med ansvar att ta emot och utreda de rapporter om missförhållanden som upprättas inom den egna verksamheten. Funktionen benämns lex Sarah-ansvarig.
Förvaltningen föreslår att nämnden entledigar Christina Pettersson, tidigare verksamhetsutvecklare, från uppdraget som lex Sarah-ansvarig för socialtjänstavdelningen.
Vidare föreslår förvaltningen att nämnden utser Anna Ahrencrantz, verksamhetsutvecklare, till lex Sarah-ansvarig för socialtjänstavdelningen.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd fick i samband med budget 2021 ett särskilt uppdrag att i samverkan med Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd och i samråd med kommunstyrelsen och äldrenämnden utveckla och driva arbete med digitalisering och välfärdsteknik i syfte att utveckla stadens hela äldreomsorg.
Stadsdelarna har valt att kombinera uppdraget med kommunfullmäktiges direktiv i budget 2021 om att samtliga nämnder och bolagsstyrelser ska säkerställa att Stockholm är en äldrevänlig stad i enlighet med WHO:s modell, samt stadens övergripande vision för en hållbar stad i enlighet med de globala målen i Agenda 2030.
Östermalms stadsdelsförvaltning planerar att driva arbetet som projekt under tre år och har tagit fram en projektplan som beskriver mål, huvudaktiviteter och organisation.
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Stadens avtal avseende driften av Linnégårdens vård- och omsorgsboende löper till och med 2022-01-31. Avtalet kan därefter förlängas i två år till, som längst, 2024-01-31. Kommunstyrelsen är avtalspart och stadens avtalsägare medan Östermalms stadsdelsnämnd ansvarar för den löpande avtalsuppföljningen. Inför ställningstagande om förlängning av avtalet önskar stadsledningskontoret senast 19 mars ta del av stadsdelsnämndens erfarenheter av verksamheten med rekommendation och motivering.
Linnégårdens vård- och omsorgsboende har totalt 86 lägenheter och drivs från den 1 december 2013 på entreprenad av Ersta Diakonisällskap. Förvaltningens samlade bedömning är att entreprenören uppfyller avtal och åtaganden samt har förutsättningar att ge de boende god och säker vård och omsorg. Bedömningen grundar sig på genomförda uppföljningar, tillsynsrapporter, resultat från brukarundersökningar, inkomna synpunkter och klagomål samt eventuellt registrerade Lex Sarah och Lex Maria anmälningar. Vidare bedömer förvaltningen att samarbetet med entreprenören fungerar väl samt att entreprenören kontinuerligt arbetar med att utveckla verksamheten.
Förvaltningen föreslår därför att stadsdelsnämnden rekommenderar kommunstyrelsen att förlänga avtalet med Ersta Diakonisällskap avseende driften av Linnégårdens vård- och omsorgsboende.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Stadens avtal avseende driften av Kattrumpstullens vård- och omsorgsboendena löper till och med 2022-01-31. Avtalet kan därefter förlängas i två år till, som längst, 2024-01-31. Kommunstyrelsen är avtalspart och stadens avtalsägare medan Östermalms stadsdelsnämnd ansvarar för den löpande avtalsuppföljningen. Inför ställningstagande om förlängning av avtalet önskar stadsledningskontoret senast 19 mars ta del av stadsdelsnämndens erfarenheter av verksamheten med rekommendation och motivering.
Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende har totalt 97 lägenheter och drivs från den 1 december 2013 på entreprenad av Kosmo AB (Norlandia Care Kosmo AB). Förvaltningens samlade bedömning är att entreprenören uppfyller avtal och åtaganden samt har förutsättningar att ge de boende god och säker vård och omsorg. Bedömningen grundar sig på genomförda uppföljningar, tillsynsrapporter, resultat från brukarundersökningar, inkomna synpunkter och klagomål samt eventuellt registrerade Lex Sarah och Lex Maria anmälningar. Vidare bedömer förvaltningen att samarbetet med entreprenören fungerar väl samt att entreprenören kontinuerligt arbetar med att utveckla verksamheten.
Förvaltningen föreslår därför att stadsdelsnämnden rekommenderar kommunstyrelsen att förlänga avtalet med Kosmo AB (Norlandia Care Kosmo AB)avseende driften av Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende.
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Under de senaste åren har flera lekplatser rustats upp i den äldre delen av Hjorthagen och nya lekplatser har byggts i Norra Djurgårdsstaden. Förvaltningen är därför intresserad av vad de boende i Hjorthagen tycker om lekmöjligheterna för barn inom området. För att nå målgruppen vårdnadshavare till barn i Hjorthagen skickade förvaltningen ut en enkät till samtliga vårdnadshavare till barn på de åtta kommunala förskolor som finns i Hjorthagen.
Enkätresultatet visar att de svarande generellt är nöjda med lekmöjligheterna i Hjorthagen. Resultatet visar även att en stor del av de svarande inte har någon uppfattning om hur lekmöjligheterna för äldre barn är i området, eftersom enkäten riktats till vårdnadshavare med barn i förskoleåldern.
Resultatet från enkäten är ett av flera värdefulla underlag för fortsatt planering av nya lekplatser i Hjorthagen samt för genomförandet av åtgärder för att förbättra och utveckla befintliga lekplatser. Denna typ av underlag är särskilt viktigt i en stadsdel som Hjorthagen, där en omfattande stadsutveckling pågår.
Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Hjorthagens förskola är i stort behov av anpassningar och åtgärder för att tillgodose en bra inomhusmiljö, såväl ur ett verksamhets- som ett arbetsmiljöperspektiv. Att åtgärda bristerna innebär betydande investeringar för stadsdelen. Trots dessa bedöms lokalerna inte fullt ut bli helt verksamhetsanpassade. Den planerade ombyggnationen av Gerleborgsskolan för att inrymma Hjorthagens förskola har nyligen skjutits fram flera år. I närområdet står samtidigt förskolan Hubertus på Älvkarleövägen 34 snart inflyttningsklar. Hubertus skulle ha mött upp förskoleplatsbehovet i Ängsbotten, vars bebyggande försenats och tidigast står klart om fem till sex år. Därmed finns möjlighet att flytta verksamheten vid Hjorthagens förskola och istället flytta in i permanenta, nya och ändamålsenliga lokaler redan hösten 2021. Att flytta hela verksamheten vid Hjorthagens förskola, med befintlig personal, borgar för stabilitet och trygghet för både barn och vårdnadshavare. Barnchecklistan som genomförts visar att förvaltningen i sin beslutsplanering har beaktat barnets bästa. Ur ett jämställdhetsperspektiv berörs och gynnas flickor och pojkar i samma utsträckning av beslutet.
Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Sweco:s prognos för den demografiska utvecklingen inom åldrarna 1-5 år för stadsdelen visar på ett sjunkande antal barn under de kommande åren. Förskolekapaciteten i stadsdelen behöver möta behoven och i de fall överkapacitet uppstår, anpassa lokalbeståndet. Förskolan Lilla O på Olaus Petrigatan 6 har en låg beläggning och en låg efterfrågan på förskoleplatser. Av de, i februari, 17 inskrivna barnen finns 13 kvar i augusti, och i kön finns endast två barn med Lilla O som förstahandsval. Förvaltningen föreslår att nämnden beslutar om att stänga förskolan Lilla O under kvartal tre 2021. Förvaltningen säkerställer att redan inskrivna barn erbjuds plats vid förskolan Olaus Petri på Olaus Petrigatan 11. För att skapa kontinuitet och trygghet för barnen erbjuds minst en av de tre medarbetarna vid Lilla O att följa med till förskolan Olaus Petri. Barnchecklistan som har genomförts visar att förvaltningen i sin beslutsplanering har beaktat barnets bästa. Ur ett jämställdhetsperspektiv berörs och gynnas flickor och pojkar i samma utsträckning av beslutet.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen anordnar några gånger per år trygghetsvandringar i stadsdelen i samarbete med polis. Olika deltagare bjuds in för att delta i trygghetsvandringen däribland rådet för funktionshinderfrågor och pensionärsrådet. Syftet är att bredda och fördjupa kunskap samt att förbättra rådens samverkans- och påverkansmöjligheter i de frågor som rör deras verksamhet i trygghetsarbetet i stadsdelen.
Förvaltningen anser att rådet för funktionshinderfrågors och pensionärsrådets deltagande i trygghetsvandringar är angeläget och föreslår därför att stadsdelsnämnden beslutar att deltagande i trygghetsvandringen arvoderas enligt samma regler som för protokollförda sammanträden det vill säga 550 kronor per tillfälle.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamheten vid en familjecentral riktar sig till barn och föräldrar och syftar till att vara hälsofrämjande, generell, tidigt förebyggande och stödjande.
Stadsdelsförvaltningen har, i samarbete med Mama Mia Citys mödravård- och barnavårdscentral, påbörjat planeringen inför ett familjecentrerat arbetssätt och bildandet av en familjecentral. Syftet är att erbjuda ett tidigt stöd till familjer med barn i åldern 0-6 år. Inför en utvidgad samverkan med inriktningen att bilda en familjecentral har en avsiktsförklaring tagits fram.
Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden uppdrar åt avdelningscheferna för socialtjänstavdelningen respektive förskole- och parklekavdelningen att underteckna avsiktsförklaringen inför bildandet av en familjecentral som utgör ett första steg mot att gemensamt ta fram ett samverkansavtal som reglerar omfattningen och preciserar inriktningen av samverkan.
Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna i Stockholms stad anser att många kulturklassade fastigheter har berövats sina ursprungliga fasader, portar och fönster. De anser därför att staden ska införa ett kulturbidrag till fastighetsägare för eventuella merkostnader för att uppmuntra till att återskapa eller renovera sin kulturklassade fastighet. De föreslår även att fastighetsägare till kulturklassade byggnader ska upplysas om möjligheten till bidrag och rådgivning i samband med att de söker bygglov för ombyggnation. Stadsdelsförvaltningen anser att det är viktigt att den kulturhistoriska miljön värnas och är positiva till att kulturklassificerade byggnader återskapas, inte minst med tanke på den utbredda stadsutveckling som pågår i staden. Hur finansiering av återskapande av dessa byggnader ska genomföras är det däremot svårt för förvaltningen att ta ställning till då detta inte ligger inom stadsdelsförvaltningens rådighet.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
398kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden har ombetts lämna ett yttrande på en motion från Feministiskt Initiativ (FI) daterad 7 oktober 2019. I motionen yrkas att kommunfullmäktige ska besluta att införa långsiktiga boendelösningar för utsatta EU-medborgare samt erbjuda skolgång i stadens skolor för de barn till EU-medborgare som vistas här under längre perioder.
Stadsdelsförvaltningen skriver i sitt svar att frågan om långsiktiga boendelösningar bäst besvaras av socialförvaltningen som ansvarar för stadens EU-team och samarbeten med frivilligorganisationer avseende stöd till målgruppen. Vidare menar förvaltningen att motionens yrkande att erbjuda skolgång för barn till utsatta EU-medborgare är en fråga som behöver belysas ur flera perspektiv och utifrån lagstiftning inom olika områden.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Vänsterpartiet har i en motion lämnat förslag att kulturnämnden får i uppdrag att ta fram en långsiktig lokalstrategi som ska syfta till att utveckla och stärka kulturskolan i alla stadsdelar i hela Stockholms stad.
Motionären Torun Boucher (V) menar att det är oklart om det finns en långsiktig strategi för Kulturskolans utveckling och framtid. Frågeställningar som föreslås belysas är: Ekonomi, arbetsmiljö för pedagoger, trygghet för barn samt utveckling av Kulturskolan på lång sikt i Stockholm stad.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget. Förvaltningen anser att det inom varje stadsdelsområde bör finnas ett flertal strategiskt placerade ursverksamheter, både termins- och kortkurser. I samband med framtagandet av en strategi föreslår förvaltningen att en jämställdhets- och jämlikhetsanalys tas fram.
Bilagor
-
407kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
§ 18
Remiss om avgränsningssamråd inför ansökan om tillstånd enligt miljöbalken för bebyggelseutveckling och saneringsåtgärder i vattenområde m.m. vid Kolkajen-Ropsten, Norra Djurgårdsstaden
Stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden fortsätter att växa. De övergripande målen med Norra Djurgårdsstaden är att möta stadens växande behov av bostäder samt att vara ett föredöme för hållbar stadsutveckling. Aktuellt utbyggnadsområde (Kolkajen-Ropsten) ligger utmed Husarviken och Lilla Värtan och gränsar till Gasverket. På andra sidan Husarviken ligger nationalstadsparken med sina stora grönområden. Här planeras cirka 1500 nya bostäder varav 40 är flytande studentlägenheter, 2 förskolor och cirka 11 000 kvm kommersiella ytor, samt parker, torg, kajer och en vattenarena.
Konstruktioner byggs ut i vattnet som möjliggör att fler lägenheter får ett vattennära läge och området kommer att bli till en plats för alla stockholmare att umgås och vistas på. Östermalms stadsdelsnämnd har tidigare, i sitt remissvar på förslaget till detaljplan för Kolkajen, framfört att nämnden är positivt till utbyggnaden av Kolkajen-Ropsten. Förvaltningen ser positivt på att sprängmassor från bergprojekt kan återanvändas i utbyggnaden, men har inte fackkunskap att bedöma riskerna för påverkan på vattenförhållandena samt på växt- och djurliv.
Förvaltningen vill ändå framhålla vikten av skyddsåtgärder under vattenverksamheten vidtas så att riskerna för att vatten och stränder samt växt- och djurliv påverkas negativt minimeras. Vidare förutsätter förvaltningen att nödvändiga åtgärder vidtas för att informera om samt minska bullerstörningar för de som bor i närheten av området.
Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
§ 19
Remiss om avgränsningssamråd om ändringstillstånd för Värtaverket att få avskilja koldioxid för geologisk lagring
Stockholm Exergi har bjudit in till avgränsningssamråd om ändringstillstånd för Värtaverket att få börja avskilja koldioxid ur rökgaserna. Tekniken bio-CCS innebär att koldioxid avskiljs ur rökgaserna vid förbränning av biobränslen, vilket då ger ett minusutsläpp av koldioxid där biomaterialet binder mer koldioxid ur atmosfären än vad som släpps ut vid förbränning. Förvaltningen ställer sig positiv till ärendet och ser det som en oerhört viktig åtgärd i både lokalt, nationellt och internationellt klimatarbete. Förvaltningen belyser vikten av att hantering av koldioxid och andra potentiellt farliga ämnen sker med högsta säkerhetsgrad och ser fram emot att följa ärendet och delta på kommande samråd.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Restaurang Oxenstierna AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restaurang mellan kl.11:00 – 01:00 och till allmänheten, i teservering, måndag till söndag mellan kl. 11:00 – 23:00. De ansökta alkoholdryckerna avser spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Oxenstierna på Storgatan 35 C. Östermalms stadsdelsförvaltning avstår från att yttra sig beträffande faktorn som avser specifikt buller och/eller ljudnivåer, med anledning av att det beaktas i Miljöförvaltningens remissyttrande i frågan. I övrigt finner inte Östermalms stadsdelsförvaltning att ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan befaras föranleda en nackdel utifrån de sociala aspekterna.
Bilagor
-
495kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
§ 21
Anmälan av redovisning av tillsyn 2020 avseende folköl, elektroniska cigaretter & påfyllnadsbehållare inom Östermalms stadsdelsnämndsområde
Stadsdelsförvaltningens tillsynsplan för 2020 avsåg försäljning av folköl, elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare. Totalt har 58 tillsynsbesök genomförts inom Östermalms stadsdelsområde 2020.
Stadsdelsförvaltningen har genomfört 31 kontrollköpstillfällen beträffande folköl och tobak, i syfte att kontrollera om försäljningsställena efterfrågar legitimation. Under året har stadsdelsförvaltningen samarbetat med Socialförvaltningens tillståndsenhet avseende tillsyn av tobaksprodukter.
Enligt beslut av kommunfullmäktige övergick tillsynsansvaret i sin helhet till socialnämnden 2021.
Bilagor
-
200kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
§ 22
Anmälan av samverkansöverenskommelse mellan Östermalms stadsdelsförvaltning, utbildningsförvaltningen och lokalpolisområde Norrmalm 2021
Stockholms stad och polisregion Stockholm har genom en övergripande samverkansöverenskommelse, åtagit sig att med tillämpning av dess innehåll skapa
lokala samverkansöverenskommelser, mellan kommunens stadsdelsförvaltningar och lokalpolisområden.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, budget i balans. Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 6,8 % högre än nettoutfallet 2020. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror, barnomsorgsgaranti och barnantalsförändring om sammanlagt 1,0 mnkr. Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,3 mnkr för trygghetsinvesteringar. Nettokostnaderna uppgår per februari till 240,5 mnkr (246,3 mnkr år 2020).
Bilagor
-
271kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningen redovisar inkomna brev, skrivelser med mera.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av stadsdelsnämndens pensionärråds protokoll från den 15 februari 2021.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av minnesanteckningar från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor från den 18 februari 2021.
Bilagor
-
891kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
Stadsdelsförvaltningen anmäler delegationsbeslut för perioden den 27 januari 2021 till och med den 24 februari 2021.
Bilagor
-
238kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Skrivelse lämnas från Andréa Hedin m.fl. (M), Mats Hasselgren m.fl. (L), Vivianne Gunnarsson m.fl. (MP), Caroline Blomberg m.fl. (C) och Maria Stenson (KD) gällande att påverka för fler återvinningsstationer i Östermalms stadsdelsområde.
Skrivelse lämnas från Göran (Ek) gällande förslag till ny utformning av Östermalmstorg.
Bilagor
-
16mb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-