Möte 2022-04-28
-
1
Val av justerare och dag för justering
-
Förslagsställaren förslår förbättringar på basketplanen vid Kampementsbadet på Gärdet samt att fler basketplaner bör anläggas i området, då nyttjandegraden på den befintliga planen är hög. Det föreslås även att en skateboardramp bör anläggas på platsen, då det finns många barn i området som åker skateboard.
Området kring Kampementsbadet, även kallat Sportfältet ligger till mestadels på Kungliga Djurgårdsförvaltningens (KDFs) mark och förvaltas av idrottsförvaltningen. Stadsdelsförvaltningen har därför ingen rådighet över förbättringarna av de anläggningar som beskrivs i förslaget. Förvaltningen arbetar dock kontinuerligt med att förbättra möjligheterna till spontanidrott på Östermalm och föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar förslaget till idrottsnämnden.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag med önskemål om plats för förvaring av kajaker vid Husarviken har inkommit till Östermalms stadsdelsnämnd i februari 2022. Vid sitt sammanträde den 24 mars beslutade nämnden att ta upp medborgarförslaget till besvarande.
Förvaltningens bedömning är att en förvaring av kajaker på parkmark inte är genomförbar utan påtaglig inverkan på parkmiljön. Det smala stråket och parkytorna är avsedda som ett promenadstråk planerat för att utgöra ett varsamt möte mellan Djurgårdslandskapet och bostadsområdet. Parkytorna behöver ge möjlighet till spontana aktiviteter.
Förslagsställaren har varit i kontakt med Djurgårdsförvaltningen och med båtklubben på norra sidan av Husarviken utan att få gehör. Därför föreslår förvaltningen att förslagsställaren ställer frågan till exploateringskontoret som är markägare och ansvarar för den ännu ej bebyggda marken i stadsutvecklingsområdet.
Förvaltningen skickar förslaget vidare till exploateringskontoret för kännedom.Bilagor
-
467kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
4
Medborgarförslag om att Stockholms stad snarast bör inrätta en vetenskapligt baserad koldioxidbudget
Östermalms stadsdelsförvaltning fick den 15 januari 2022 ett medborgarförslag där förslagsställaren konstaterar att världen befinner sig i en klimatkris. Förslagsställaren konstaterar vidare att Stockholms stad är en föregångare på flera sätt i klimatarbetet men att staden behöver omarbeta sin klimatplan så den bättre överensstämmer med rådande forskningsläge.
Förvaltningen tackar förslagsställaren för synpunkterna och håller med om att det är av yttersta vikt med ett aktivt miljö och klimatarbete och att arbetet har en vetenskaplig förankring. Stadens klimathandlingsplan gäller till och med år 2023. Klimathandlingsplanen kommer inför år 2024 att uppdateras och frågeställarens synpunkter, genom detta medborgarförslag, kommer att delges berörd funktion på stadsledningskontoret som inspel till uppdateringsarbetet.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
782kb Ladda ner dokument
-
-
Förslagsställaren anser att det är problematiskt att ha med små hundar i hundrastgården på Gärdet då de lätt blir omkullsprungna av större hundar. Denne förslår därför att dagen kan delas in så att små hundar kan vara där halva dagen och större hundar den andra halvan, alternativt att hundrastgården delas in i två områden eller att ytterligare en hundrastgård byggs på platsen. Förslagsställaren önskar även att stadsdelsförvaltningen placerar ut fågelbord och hängande matholkar i parkerna samt fler skräpkorgar placeras ut längs gångvägarna på Gärdet.
Förvaltningen har förståelse för problematiken då stora och små hundar ska samsas i samma hundrastgård, samtidigt är det viktigt att hundrastgårdarna är tillräckligt stora för att hundarna ska kunna springa och leka fritt. Förvaltningen anser därför inte att det är lämpligt att begränsa denna möjlighet genom att dela upp hundrastgårdens yta med stängsel. Förvaltningen anser även att det i praktiken kommer vara svårt att ha särskilda tider för stora respektive små hundar i hundrastgården under dagen.
Stadsdelsförvaltningen ställer ut fågelbord i de flesta parker på Östermalm under december månad till mars, där det finns möjlighet att lämna mat till fåglar. Vad gäller förslaget om fler skräpkorgar längs gångvägarna på Gärdet så förvaltar stadsdelsförvaltningen endast gångvägen vid Kampementsbacken. Vid denna sträcka pågår nu en översyn av skräpkorgar samt bänkar.Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden ska lämna ett underlag till kommunstyrelsen inför den centrala budgetberedningen. Underlaget, som utgår från stadens övergripande inriktningsmål, ska lyfta viktiga utvecklingsområden och utmaningar som berör kärnverksamheten. I underlaget redovisar förvaltningen strategiska och prioriterade frågor för de kommande tre åren. Utgångspunkter för underlaget är befolkningsutvecklingen, analyser av kommande arbete för att uppnå kommunfullmäktiges mål, omvärldsfaktorer och större förändringar jämfört med gällande plan.
Bilagor
-
811kb Ladda ner dokument
-
684kb Ladda ner dokument
-
674kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningarna Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalm, har arbetat fram ett för region innerstaden gemensamt underlag till stadsövergripande boendeplanering för äldre. Den stadsövergripande planen, som ska vara vägledande för beslut gällande förändringar av stadens äldreboendebestånd, sammanställs av äldreförvaltningen och beslutas av kommunstyrelsen.
Sammanfattningsvis bedömer region innerstaden att planerad nybyggnation av vård- och omsorgsboende i innerstaden är osäker och helt otillräcklig utifrån den prognosticerade demografiska utvecklingen. Vidare att staden behöver ta ett samlat grepp kring hur nybyggnationsprojekt ska kunna genomföras i innerstadens täta stadsmiljöer med begränsade tomter, både till antal och storlek. Alternativ till nybyggnation, till exempel ombyggnationer av befintliga fastigheter behöver också ses över.
Region innerstaden framför även behov av fler seniorbostäder, platser i profilboende för personer med hörselnedsättning, särskilda platser för yngre äldre, 65-80 år, med demenssjukdom samt anpassade insatser för äldre i hemlöshet/ psykisk ohälsa och/eller missbruksproblematik.
Region innerstaden bedömer vidare att efterfrågan på intressentboenden med inriktning HBTQI+ eller minoritetsspråk inte säkert speglar behovet och föreslår att en undersökning görs bland stadens seniorer, gärna tillsammans med intresseorganisationer.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37 §) har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott, till en ledamoteller ersättare i nämnden, eller till en anställd i kommunen (7 kap. 5-8 §§). Delegationerna sammanställs i en delegationsordning.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner ett antal revideringar av delegationsordningen som berör anställning av feriearbetande ungdomar och anställning av personer med offentligt skyddat arbete.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionskontoret har granskat stadens hantering av bidrag till ideella föreningar. De nämnder som granskats är idrottsnämnden samt stadsdelsnämnderna Hässelby-Vällingby, Skarpnäck och Öster-malm. Syftet med granskningen har varit att bedöma om staden säkerställer att bidrag till ideella föreningar beviljas och nyttjas på det sätt som avses. Stadsrevisionens samlade bedömning är att de granskade nämndernas styrning och uppföljning brister i att säker-ställa att bidrag beviljas och nyttjas på det sätt som avses.
Revisionskontoret rekommenderar att Östermalms stadsdelsnämnd kompletterar stödjande styrdokument med tydligare vägledning i hur bedömningen av redovisningen ska gå till samt säkerställa att ställningstaganden dokumenteras. De rekommenderar även att nämnden ska slutföra det påbörjade utvecklingsarbetet med att säkerställa att relevanta uppgifter och handlingar inhämtas samt att relevanta och befogade kontroller genomförs och dokumenteras i handläggnings-processen.
Förvaltningens bedömning är att nämndens bidrag beviljas och nyttjas på det sätt som avses. Förvaltningen delar inte till fullo revisorernas två rekommendationer för Östermalm, men ser en relevans i vad som kommenteras och kommer att utveckla arbetet utifrån det.Bilagor
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd har uppdragit åt förvaltningen att besvara en skrivelse om Hjorthagens ungdomsgård. I skrivelsen ges förvaltningen i uppdrag att utreda om det finns förutsättningar att driva Hjorthagens ungdomsgård i egen regi. Bakgrunden till skrivelsen är att den ideella förening som driver Hjorthagens ungdomsgård efter ansökan om föreningsstöd aviserat att de inte kan fortsätta bedriva verksamheten med en budget på samma nivå som tidigare år samt att de inte kommer att kunna fortsätta att bedriva verksamheten inom ramen för föreningsstödet även om det ansökta beloppet beviljats.
Förvaltningen har som svar på skrivelsen sammanställt ett underlag för beräkning av kostnaden för att driva Hjorthagens ungdomsgård i egen regi. Förvaltningen bedömer att kostnaden för att driva verksamheten i egen regi uppgår till 2 027 000 kronor per år. Vid ett eventuellt övertagande behöver lokalen renoveras och tillgänglighetsanpassas, vilket kommer att påverka framtida hyra. Det första året tillkommer även kostnader för inköp av inventarier och möbler.
Under hösten 2021 fattade nämnden beslut om inriktning för fritidsverksamheten på Östermalm. Nämndens inriktning är att stadsdelens fritidsverksamhet ska möta ungas behov och förväntningar. Besökarna ska kunna påverka utbudet och vara med och utforma aktiviteterna. De aktiviteter som erbjuds ska vara varierade, sticka ut och särskilt bidra till att locka fler besökare ur stadens prioriterade målgrupper. Fritidsverksamheten ska utformas med nära koppling till föreningslivet, erbjuda aktiviteter även utanför nämndens egen fritidsgård, i mindre grupper och digitalt.
Förvaltningen har undersökt möjligheterna att utifrån nämndens inriktning för fritidsverksamheten bedriva kompletterande fritidsverksamhet med Humlanhuset som bas. Förvaltningen ser att Humlanhuset har möjligheter att tillhandahålla kompletterande fritidsverksamhet i linje med stadens kommande strategi för fritids- och ungdomsgårdar samt nämndens inriktning för fritidsverksamhet på Östermalm. Förvaltningen behöver dock vidare se över förutsättningarna för att tillhandahålla kompletterande fritidsverksamhet, särskilt i Hjorthagen – Norra Djurgårdsstaden där målgruppen växer som mest de kommande åren.
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd har ombetts lämna ett yttrande gällande Stockholm stads strategi för fritids- och ungdomsgårdar. Strategin är ett styrdokument som ger riktning för hur verksamheterna ska arbeta för att fler unga ska få en rik och meningsfull fritid. Strategin beskriver därmed syfte, uppdrag och mål för verksamheterna.
Förvaltningen är i sitt svar positiv till stadens strategi för fritids- och ungdomsgårdar som med målområden och givna indikatorer för uppföljning utgör en gemensam riktning för verksamhetsområdet. Under hösten 2021 fattade stadsdelsnämnden beslut om inriktning för fritidsverksamheten på Östermalm. Förvaltningen arbetar efter nämndens inriktning och ser att den på många sätt överensstämmer med strategins innehåll. Strategins riktning förväntas gynna utvecklingen av stadens fritidsverksamheter för unga. Förvaltningen framhåller att samverkan mellan stadsdelarna är av vikt gällande att realisera strategin. Förvaltningen anser också att det är av vikt att varje stadsdel även fortsatt lämnas utrymme att planera och bedriva sin verksamhet utifrån lokala behov och nödvändiga prioriteringar. Detta då stadsdelarnas behov gällande fritidsverksamheten för unga ser olika ut i staden.
Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
För att underlätta digitaliseringen inom äldreomsorgen och för att säkra de äldres rättssäkerhet föreslår Socialdepartementet förändringar i socialtjänstlagen och i lagen om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten. Förslaget innebär ett förtydligande av dataskyddsregleringen inom äldreomsorgen och en förstärkning av informationssäkerheten inom hela socialtjänstens område. Förvaltningen ser positivt på förslaget och anser att det är bra att förslaget tar höjd för framtida teknologisk utveckling.
Förslaget innebär att digital teknik får användas inom särskilda boenden för äldre (vård- och omsorgsboenden, servicehus och korttidsboende) och i hemtjänsten. Digital teknik som innebär monitorering till exempel tillsyn via kamera, sensorisering till exempel tillsyn via rörelsedetektor eller larmmattor, eller positionering till exempel GPS tas särskilt upp. Förslaget innebär inte någon skärpning av de regler som finns i dataskyddsförordningen, däremot tydliggör förslaget vad som behöver göras för att verksamheterna ska leva upp till kraven i förordningen.
Myndigheter kommer att återkomma med föreskrifter och det är därför inte möjligt att i nuläget överblicka alla konsekvenser av förslaget. Beroende på hur föreskrifterna utformas kan de innebära ekonomiska konsekvenser, till exempel om system och teknik ska anpassas och nya arbetssätt och rutiner ska implementeras.Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
I juni 2015 antog kommunfullmäktige en kajstrategi för Stockholms stad med fokus på sjöfartens förutsättningar. I budget för 2019 fick
Stockholms Hamnar i uppdrag av kommunfullmäktige att revidera strategin tillsammans med berörda nämnder, med inriktningen att
öka möjligheterna till folkliv utmed kajerna. Strategin kommer efter beslut i kommunfullmäktige att omsättas i konkreta planer och samverkansprojekt.
Syftet med den stadsövergripande kajstrategin är att skapa förutsättningar att utveckla stadens kajer till mer levande mötesplatser, tillgängliga för folkliv, restauranger och caféer. Detta samtidigt som goda förutsättningar ska skapas för sjöfartens behov.
Förvaltningen är positiv till att strategin tas fram och välkomnar syftet att skapa mer levande och tillgängliga mötesplatser och samtidigt nyttja Stockholms vattenlägen. Förvaltningen önskar några förtydliganden, bland annat gällande ansvar för att omsätta strategin, ansvar för skötsel och tillsyn av bad samt riktlinjer vid intressekonflikter.
Förvaltningen har lämnat synpunkter på kajstrategins lokala utvecklingsförslag för kajer där för Östermalms del Strandvägen ingår.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
15
Remiss av Handlingsplan för främjande av psykisk hälsa genom fysisk aktivitet bland ungdomar i Stockholms stad –återrapportering efter kontorsremiss
Östermalms stadsdelsnämnd har av kommunstyrelsen ombetts yttra sig över remiss av Handlingsplan för främjande av psykisk hälsa genom fysisk aktivitet bland ungdomar i Stockholms stad-återrapportering efter kontorsremiss.
Idrottsnämnden, arbetsmarknadsnämnden, socialnämnden och utbildningsnämnden fattade, i sina respektive tertialrapporter 1 2021, beslut om handlingsplanen. I samband med beslutet gav idrottsnämnden i uppdrag åt idrottsförvaltningen att bereda möjlighet för fler fack-och stadsdelsnämnder att, genom en kontorsremiss, inkomma med förslag på hur de kan bidra i arbetet. Östermalms stadsdelsförvaltning besvarande kontorsremissen i september 2021. Den reviderade handlingsplanen, som nu är föremål för remissbehandling, har kompletterats med förslag på insatser som lagts till efter kontorsremissen.
Stadsdelsförvaltningen skriver i sitt svar att man är positiv till samverkan med andra förvaltningar i arbetet med att främja psykiska hälsa genom fysisk aktivitet bland ungdomar. Vidare välkomnas att den reviderade handlingsplanen innehåller utredande insatser som möter två av de förslag som förvaltningen lämnade i samband med kontorsremissen.Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har skickat en remiss om trafikförvaltningens förslag till trafikförändringar i SL-trafiken 2022/2023 (T23) till bland annat alla stadsdelsnämnder. Remissen innefattar en bruttolista med förslag på trafikförändringar inför tidtabellsskifte i december 2022 (T23).
Inget av de förslag på större förändringar och störningar inför 2022/2023 som presenteras i remissen sker inom eller till- och från Östermalms stadsdelsområde. Förvaltningen vill ändå framhålla att en väl fungerande och tillgänglig kollektivtrafik är en grundläggande förutsättning i stadens arbete för ett klimatsmart Stockholm med en infrastruktur som främjar effektiva och hållbara transporter samt god framkomlighet. Enligt förvaltningen behöver
kollektivtrafiken utvecklas i takt med att Stockholm växer, både strukturellt med till exempel stadsutvecklingen i Norra Djurgårdsstaden, och demografiskt med en ökande befolkning.
Förvaltning understryker vikten av att äldreperspektivet och framkomligheten för funktionsnedsatta tas i beaktande när förflyttningar- eller ombyggnation av hållplatser sker, samt när tidtabeller uppdateras. Andra viktiga aspekter avseende tillgänglighet för funktionsnedsatta är bland annat tillgänglighet vid av- och påstigning, hållplatsernas utformning och placering samt transportmedlets tillgänglighet. Även ur ett barnperspektiv är en väl fungerande kollektivtrafik med trygga och säkra anslutningar en viktig förutsättning för barns och ungas rörelsefrihet.Bilagor
-
220kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har överlämnat en remiss till Östermalms stadsdelsnämnd gällande en motion om en bilfri innerstad. Motionen är skriven av Malin Ericson (Fi) och Lisa Palm (Fi).
Förslagsställarna anser att Stockholm behöver ta initiativ och reglera privatbilismen och att staden har goda förutsättningar för att göra detta.
Förvaltningen ser att tanken med en bilfri innerstad har fördelar. En minskad privatbilism i innerstaden skulle sannolikt leda till förbättrad luftkvalitet och minskad klimatpåverkan och även förbättra säkerheten för gående och cyklister samt öka framkomligheten för nödvändiga transporter. Transportbehov, gällande både privata och kommersiella behov, kommer alltid finnas i en storstad och därför anser förvaltningen att det är av yttersta vikt att förslaget utreds grundligt för att klargöra vilka effekter och konsekvenser en bilfri innerstad skulle få utifrån alla tänkbara perspektiv inklusive konsekvenserna för miljön, näringslivet, boende och besökande på Östermalm.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Acrane Group AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Persona som är belägen på adress Torstenssonsgatan 11. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Secret Experience AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till slutet sällskap, i restauranglokal onsdag-söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Secret Experience som är belägen på adress Södra Hamnvägen 5. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, överskott om 7 mnkr. Nedan visas nettobudget per avdelning, beräknat utfall och beräknat resultat samt bokslut för 2021.
Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 6,6 procent högre än nettoutfallet 2021. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror om +8,4 mnkr, barnomsorgsgaranti +2,0 mnkr samt barnantalsförändring om -13,4 mnkr, netto -3,0 mnkr.
Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,5 mnkr för trygghetsinvesteringar och i verksamhetsberättelse begärd ombudgetering om 6,5 mnkr för skyfallsåtgärder i Humlegården. I samband med kommunfullmäktiges ärende avstämning av budget 2022 fördelades till stadsdelen 0,7 mnkr för miljösamordnare, 2,2 mnkr för platssamverkan, 2,0 mnkr för aktivitetscentra, 0,5 mnkr för klimatsmart förskola, 2,3 mnkr för klimatinvesteringar samt 1,2 mnkr för upprustning av lekparker.
Nettokostnaderna uppgår per mars till 360,0 mnkr (339,1 mnkr år 2021).
Bilagor
-
261kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen redovisar inkomna beslut, skrivelser med mera.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 11 april 2022.
Bilagor
-
953kb Ladda ner dokument
-
474kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor från den 7 april 2022.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
-
26
Övriga frågor
-
27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § föräldrabalken
-
28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § föräldrabalken.
-
29
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § föräldrabalken
-
Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 7 april 2022.
-
Upprop och närvaroregistrering, val av protokollsjusterare, tid för protokollsjustering, anmälan av föregående protokoll och fastställande av dagordning.
-
Förslagsställaren förslår förbättringar på basketplanen vid Kampementsbadet på Gärdet samt att fler basketplaner bör anläggas i området, då nyttjandegraden på den befintliga planen är hög. Det föreslås även att en skateboardramp bör anläggas på platsen, då det finns många barn i området som åker skateboard.
Området kring Kampementsbadet, även kallat Sportfältet ligger till mestadels på Kungliga Djurgårdsförvaltningens (KDFs) mark och förvaltas av idrottsförvaltningen. Stadsdelsförvaltningen har därför ingen rådighet över förbättringarna av de anläggningar som beskrivs i förslaget. Förvaltningen arbetar dock kontinuerligt med att förbättra möjligheterna till spontanidrott på Östermalm och föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar förslaget till idrottsnämnden.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag med önskemål om plats för förvaring av kajaker vid Husarviken har inkommit till Östermalms stadsdelsnämnd i februari 2022. Vid sitt sammanträde den 24 mars beslutade nämnden att ta upp medborgarförslaget till besvarande.
Förvaltningens bedömning är att en förvaring av kajaker på parkmark inte är genomförbar utan påtaglig inverkan på parkmiljön. Det smala stråket och parkytorna är avsedda som ett promenadstråk planerat för att utgöra ett varsamt möte mellan Djurgårdslandskapet och bostadsområdet. Parkytorna behöver ge möjlighet till spontana aktiviteter.
Förslagsställaren har varit i kontakt med Djurgårdsförvaltningen och med båtklubben på norra sidan av Husarviken utan att få gehör. Därför föreslår förvaltningen att förslagsställaren ställer frågan till exploateringskontoret som är markägare och ansvarar för den ännu ej bebyggda marken i stadsutvecklingsområdet.
Förvaltningen skickar förslaget vidare till exploateringskontoret för kännedom.Bilagor
-
467kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
§ 4
Medborgarförslag om att Stockholms stad snarast bör inrätta en vetenskapligt baserad koldioxidbudget
Östermalms stadsdelsförvaltning fick den 15 januari 2022 ett medborgarförslag där förslagsställaren konstaterar att världen befinner sig i en klimatkris. Förslagsställaren konstaterar vidare att Stockholms stad är en föregångare på flera sätt i klimatarbetet men att staden behöver omarbeta sin klimatplan så den bättre överensstämmer med rådande forskningsläge.
Förvaltningen tackar förslagsställaren för synpunkterna och håller med om att det är av yttersta vikt med ett aktivt miljö och klimatarbete och att arbetet har en vetenskaplig förankring. Stadens klimathandlingsplan gäller till och med år 2023. Klimathandlingsplanen kommer inför år 2024 att uppdateras och frågeställarens synpunkter, genom detta medborgarförslag, kommer att delges berörd funktion på stadsledningskontoret som inspel till uppdateringsarbetet.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
782kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Förslagsställaren anser att det är problematiskt att ha med små hundar i hundrastgården på Gärdet då de lätt blir omkullsprungna av större hundar. Denne förslår därför att dagen kan delas in så att små hundar kan vara där halva dagen och större hundar den andra halvan, alternativt att hundrastgården delas in i två områden eller att ytterligare en hundrastgård byggs på platsen. Förslagsställaren önskar även att stadsdelsförvaltningen placerar ut fågelbord och hängande matholkar i parkerna samt fler skräpkorgar placeras ut längs gångvägarna på Gärdet.
Förvaltningen har förståelse för problematiken då stora och små hundar ska samsas i samma hundrastgård, samtidigt är det viktigt att hundrastgårdarna är tillräckligt stora för att hundarna ska kunna springa och leka fritt. Förvaltningen anser därför inte att det är lämpligt att begränsa denna möjlighet genom att dela upp hundrastgårdens yta med stängsel. Förvaltningen anser även att det i praktiken kommer vara svårt att ha särskilda tider för stora respektive små hundar i hundrastgården under dagen.
Stadsdelsförvaltningen ställer ut fågelbord i de flesta parker på Östermalm under december månad till mars, där det finns möjlighet att lämna mat till fåglar. Vad gäller förslaget om fler skräpkorgar längs gångvägarna på Gärdet så förvaltar stadsdelsförvaltningen endast gångvägen vid Kampementsbacken. Vid denna sträcka pågår nu en översyn av skräpkorgar samt bänkar.Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Varje månad redovisas de medborgarförslag som nämnden ska besluta om hantering av och förvaltningen anmäler de medborgarförslag som har sänts till annan nämnd eller där förvaltningen har haft nämndens uppdrag att besvara förslagen.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnden ska lämna ett underlag till kommunstyrelsen inför den centrala budgetberedningen. Underlaget, som utgår från stadens övergripande inriktningsmål, ska lyfta viktiga utvecklingsområden och utmaningar som berör kärnverksamheten. I underlaget redovisar förvaltningen strategiska och prioriterade frågor för de kommande tre åren. Utgångspunkter för underlaget är befolkningsutvecklingen, analyser av kommande arbete för att uppnå kommunfullmäktiges mål, omvärldsfaktorer och större förändringar jämfört med gällande plan.
Bilagor
-
811kb Ladda ner dokument
-
684kb Ladda ner dokument
-
674kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsförvaltningarna Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalm, har arbetat fram ett för region innerstaden gemensamt underlag till stadsövergripande boendeplanering för äldre. Den stadsövergripande planen, som ska vara vägledande för beslut gällande förändringar av stadens äldreboendebestånd, sammanställs av äldreförvaltningen och beslutas av kommunstyrelsen.
Sammanfattningsvis bedömer region innerstaden att planerad nybyggnation av vård- och omsorgsboende i innerstaden är osäker och helt otillräcklig utifrån den prognosticerade demografiska utvecklingen. Vidare att staden behöver ta ett samlat grepp kring hur nybyggnationsprojekt ska kunna genomföras i innerstadens täta stadsmiljöer med begränsade tomter, både till antal och storlek. Alternativ till nybyggnation, till exempel ombyggnationer av befintliga fastigheter behöver också ses över.
Region innerstaden framför även behov av fler seniorbostäder, platser i profilboende för personer med hörselnedsättning, särskilda platser för yngre äldre, 65-80 år, med demenssjukdom samt anpassade insatser för äldre i hemlöshet/ psykisk ohälsa och/eller missbruksproblematik.
Region innerstaden bedömer vidare att efterfrågan på intressentboenden med inriktning HBTQI+ eller minoritetsspråk inte säkert speglar behovet och föreslår att en undersökning görs bland stadens seniorer, gärna tillsammans med intresseorganisationer.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37 §) har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott, till en ledamoteller ersättare i nämnden, eller till en anställd i kommunen (7 kap. 5-8 §§). Delegationerna sammanställs i en delegationsordning.
Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner ett antal revideringar av delegationsordningen som berör anställning av feriearbetande ungdomar och anställning av personer med offentligt skyddat arbete.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionskontoret har granskat stadens hantering av bidrag till ideella föreningar. De nämnder som granskats är idrottsnämnden samt stadsdelsnämnderna Hässelby-Vällingby, Skarpnäck och Öster-malm. Syftet med granskningen har varit att bedöma om staden säkerställer att bidrag till ideella föreningar beviljas och nyttjas på det sätt som avses. Stadsrevisionens samlade bedömning är att de granskade nämndernas styrning och uppföljning brister i att säker-ställa att bidrag beviljas och nyttjas på det sätt som avses.
Revisionskontoret rekommenderar att Östermalms stadsdelsnämnd kompletterar stödjande styrdokument med tydligare vägledning i hur bedömningen av redovisningen ska gå till samt säkerställa att ställningstaganden dokumenteras. De rekommenderar även att nämnden ska slutföra det påbörjade utvecklingsarbetet med att säkerställa att relevanta uppgifter och handlingar inhämtas samt att relevanta och befogade kontroller genomförs och dokumenteras i handläggnings-processen.
Förvaltningens bedömning är att nämndens bidrag beviljas och nyttjas på det sätt som avses. Förvaltningen delar inte till fullo revisorernas två rekommendationer för Östermalm, men ser en relevans i vad som kommenteras och kommer att utveckla arbetet utifrån det.Bilagor
-
236kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd har uppdragit åt förvaltningen att besvara en skrivelse om Hjorthagens ungdomsgård. I skrivelsen ges förvaltningen i uppdrag att utreda om det finns förutsättningar att driva Hjorthagens ungdomsgård i egen regi. Bakgrunden till skrivelsen är att den ideella förening som driver Hjorthagens ungdomsgård efter ansökan om föreningsstöd aviserat att de inte kan fortsätta bedriva verksamheten med en budget på samma nivå som tidigare år samt att de inte kommer att kunna fortsätta att bedriva verksamheten inom ramen för föreningsstödet även om det ansökta beloppet beviljats.
Förvaltningen har som svar på skrivelsen sammanställt ett underlag för beräkning av kostnaden för att driva Hjorthagens ungdomsgård i egen regi. Förvaltningen bedömer att kostnaden för att driva verksamheten i egen regi uppgår till 2 027 000 kronor per år. Vid ett eventuellt övertagande behöver lokalen renoveras och tillgänglighetsanpassas, vilket kommer att påverka framtida hyra. Det första året tillkommer även kostnader för inköp av inventarier och möbler.
Under hösten 2021 fattade nämnden beslut om inriktning för fritidsverksamheten på Östermalm. Nämndens inriktning är att stadsdelens fritidsverksamhet ska möta ungas behov och förväntningar. Besökarna ska kunna påverka utbudet och vara med och utforma aktiviteterna. De aktiviteter som erbjuds ska vara varierade, sticka ut och särskilt bidra till att locka fler besökare ur stadens prioriterade målgrupper. Fritidsverksamheten ska utformas med nära koppling till föreningslivet, erbjuda aktiviteter även utanför nämndens egen fritidsgård, i mindre grupper och digitalt.
Förvaltningen har undersökt möjligheterna att utifrån nämndens inriktning för fritidsverksamheten bedriva kompletterande fritidsverksamhet med Humlanhuset som bas. Förvaltningen ser att Humlanhuset har möjligheter att tillhandahålla kompletterande fritidsverksamhet i linje med stadens kommande strategi för fritids- och ungdomsgårdar samt nämndens inriktning för fritidsverksamhet på Östermalm. Förvaltningen behöver dock vidare se över förutsättningarna för att tillhandahålla kompletterande fritidsverksamhet, särskilt i Hjorthagen – Norra Djurgårdsstaden där målgruppen växer som mest de kommande åren.
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms stadsdelsnämnd har ombetts lämna ett yttrande gällande Stockholm stads strategi för fritids- och ungdomsgårdar. Strategin är ett styrdokument som ger riktning för hur verksamheterna ska arbeta för att fler unga ska få en rik och meningsfull fritid. Strategin beskriver därmed syfte, uppdrag och mål för verksamheterna.
Förvaltningen är i sitt svar positiv till stadens strategi för fritids- och ungdomsgårdar som med målområden och givna indikatorer för uppföljning utgör en gemensam riktning för verksamhetsområdet. Under hösten 2021 fattade stadsdelsnämnden beslut om inriktning för fritidsverksamheten på Östermalm. Förvaltningen arbetar efter nämndens inriktning och ser att den på många sätt överensstämmer med strategins innehåll. Strategins riktning förväntas gynna utvecklingen av stadens fritidsverksamheter för unga. Förvaltningen framhåller att samverkan mellan stadsdelarna är av vikt gällande att realisera strategin. Förvaltningen anser också att det är av vikt att varje stadsdel även fortsatt lämnas utrymme att planera och bedriva sin verksamhet utifrån lokala behov och nödvändiga prioriteringar. Detta då stadsdelarnas behov gällande fritidsverksamheten för unga ser olika ut i staden.
Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
För att underlätta digitaliseringen inom äldreomsorgen och för att säkra de äldres rättssäkerhet föreslår Socialdepartementet förändringar i socialtjänstlagen och i lagen om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten. Förslaget innebär ett förtydligande av dataskyddsregleringen inom äldreomsorgen och en förstärkning av informationssäkerheten inom hela socialtjänstens område. Förvaltningen ser positivt på förslaget och anser att det är bra att förslaget tar höjd för framtida teknologisk utveckling.
Förslaget innebär att digital teknik får användas inom särskilda boenden för äldre (vård- och omsorgsboenden, servicehus och korttidsboende) och i hemtjänsten. Digital teknik som innebär monitorering till exempel tillsyn via kamera, sensorisering till exempel tillsyn via rörelsedetektor eller larmmattor, eller positionering till exempel GPS tas särskilt upp. Förslaget innebär inte någon skärpning av de regler som finns i dataskyddsförordningen, däremot tydliggör förslaget vad som behöver göras för att verksamheterna ska leva upp till kraven i förordningen.
Myndigheter kommer att återkomma med föreskrifter och det är därför inte möjligt att i nuläget överblicka alla konsekvenser av förslaget. Beroende på hur föreskrifterna utformas kan de innebära ekonomiska konsekvenser, till exempel om system och teknik ska anpassas och nya arbetssätt och rutiner ska implementeras.Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
I juni 2015 antog kommunfullmäktige en kajstrategi för Stockholms stad med fokus på sjöfartens förutsättningar. I budget för 2019 fick
Stockholms Hamnar i uppdrag av kommunfullmäktige att revidera strategin tillsammans med berörda nämnder, med inriktningen att
öka möjligheterna till folkliv utmed kajerna. Strategin kommer efter beslut i kommunfullmäktige att omsättas i konkreta planer och samverkansprojekt.
Syftet med den stadsövergripande kajstrategin är att skapa förutsättningar att utveckla stadens kajer till mer levande mötesplatser, tillgängliga för folkliv, restauranger och caféer. Detta samtidigt som goda förutsättningar ska skapas för sjöfartens behov.
Förvaltningen är positiv till att strategin tas fram och välkomnar syftet att skapa mer levande och tillgängliga mötesplatser och samtidigt nyttja Stockholms vattenlägen. Förvaltningen önskar några förtydliganden, bland annat gällande ansvar för att omsätta strategin, ansvar för skötsel och tillsyn av bad samt riktlinjer vid intressekonflikter.
Förvaltningen har lämnat synpunkter på kajstrategins lokala utvecklingsförslag för kajer där för Östermalms del Strandvägen ingår.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
-
§ 15
Remiss av Handlingsplan för främjande av psykisk hälsa genom fysisk aktivitet bland ungdomar i Stockholms stad –återrapportering efter kontorsremiss
Östermalms stadsdelsnämnd har av kommunstyrelsen ombetts yttra sig över remiss av Handlingsplan för främjande av psykisk hälsa genom fysisk aktivitet bland ungdomar i Stockholms stad-återrapportering efter kontorsremiss.
Idrottsnämnden, arbetsmarknadsnämnden, socialnämnden och utbildningsnämnden fattade, i sina respektive tertialrapporter 1 2021, beslut om handlingsplanen. I samband med beslutet gav idrottsnämnden i uppdrag åt idrottsförvaltningen att bereda möjlighet för fler fack-och stadsdelsnämnder att, genom en kontorsremiss, inkomma med förslag på hur de kan bidra i arbetet. Östermalms stadsdelsförvaltning besvarande kontorsremissen i september 2021. Den reviderade handlingsplanen, som nu är föremål för remissbehandling, har kompletterats med förslag på insatser som lagts till efter kontorsremissen.
Stadsdelsförvaltningen skriver i sitt svar att man är positiv till samverkan med andra förvaltningar i arbetet med att främja psykiska hälsa genom fysisk aktivitet bland ungdomar. Vidare välkomnas att den reviderade handlingsplanen innehåller utredande insatser som möter två av de förslag som förvaltningen lämnade i samband med kontorsremissen.Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har skickat en remiss om trafikförvaltningens förslag till trafikförändringar i SL-trafiken 2022/2023 (T23) till bland annat alla stadsdelsnämnder. Remissen innefattar en bruttolista med förslag på trafikförändringar inför tidtabellsskifte i december 2022 (T23).
Inget av de förslag på större förändringar och störningar inför 2022/2023 som presenteras i remissen sker inom eller till- och från Östermalms stadsdelsområde. Förvaltningen vill ändå framhålla att en väl fungerande och tillgänglig kollektivtrafik är en grundläggande förutsättning i stadens arbete för ett klimatsmart Stockholm med en infrastruktur som främjar effektiva och hållbara transporter samt god framkomlighet. Enligt förvaltningen behöver
kollektivtrafiken utvecklas i takt med att Stockholm växer, både strukturellt med till exempel stadsutvecklingen i Norra Djurgårdsstaden, och demografiskt med en ökande befolkning.
Förvaltning understryker vikten av att äldreperspektivet och framkomligheten för funktionsnedsatta tas i beaktande när förflyttningar- eller ombyggnation av hållplatser sker, samt när tidtabeller uppdateras. Andra viktiga aspekter avseende tillgänglighet för funktionsnedsatta är bland annat tillgänglighet vid av- och påstigning, hållplatsernas utformning och placering samt transportmedlets tillgänglighet. Även ur ett barnperspektiv är en väl fungerande kollektivtrafik med trygga och säkra anslutningar en viktig förutsättning för barns och ungas rörelsefrihet.Bilagor
-
220kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har överlämnat en remiss till Östermalms stadsdelsnämnd gällande en motion om en bilfri innerstad. Motionen är skriven av Malin Ericson (Fi) och Lisa Palm (Fi).
Förslagsställarna anser att Stockholm behöver ta initiativ och reglera privatbilismen och att staden har goda förutsättningar för att göra detta.
Förvaltningen ser att tanken med en bilfri innerstad har fördelar. En minskad privatbilism i innerstaden skulle sannolikt leda till förbättrad luftkvalitet och minskad klimatpåverkan och även förbättra säkerheten för gående och cyklister samt öka framkomligheten för nödvändiga transporter. Transportbehov, gällande både privata och kommersiella behov, kommer alltid finnas i en storstad och därför anser förvaltningen att det är av yttersta vikt att förslaget utreds grundligt för att klargöra vilka effekter och konsekvenser en bilfri innerstad skulle få utifrån alla tänkbara perspektiv inklusive konsekvenserna för miljön, näringslivet, boende och besökande på Östermalm.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Acrane Group AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten, i restauranglokal måndag-söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Persona som är belägen på adress Torstenssonsgatan 11. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Secret Experience AB ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd till slutet sällskap, i restauranglokal onsdag-söndag mellan kl. 11:00 – 01:00. De ansökta alkoholdryckerna avser vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker. Ansökan om serveringstillstånd avser restaurang Secret Experience som är belägen på adress Södra Hamnvägen 5. Östermalms stadsdelsförvaltning finner inte att några sociala olägenheter föreligger eller kan befaras uppstå inom det berörda området om ett stadigvarande serveringstillstånd enligt ansökan beviljas.
Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, överskott om 7 mnkr. Nedan visas nettobudget per avdelning, beräknat utfall och beräknat resultat samt bokslut för 2021.
Nettobudgeten, inklusive beräknade prestationsjusteringar är ca 6,6 procent högre än nettoutfallet 2021. Inom förskoleverksamheten prognostiseras budgetjustering för höga hyror om +8,4 mnkr, barnomsorgsgaranti +2,0 mnkr samt barnantalsförändring om -13,4 mnkr, netto -3,0 mnkr.
Nämnden har beviljats i verksamhetsplanen sökta medel om 0,5 mnkr för trygghetsinvesteringar och i verksamhetsberättelse begärd ombudgetering om 6,5 mnkr för skyfallsåtgärder i Humlegården. I samband med kommunfullmäktiges ärende avstämning av budget 2022 fördelades till stadsdelen 0,7 mnkr för miljösamordnare, 2,2 mnkr för platssamverkan, 2,0 mnkr för aktivitetscentra, 0,5 mnkr för klimatsmart förskola, 2,3 mnkr för klimatinvesteringar samt 1,2 mnkr för upprustning av lekparker.
Nettokostnaderna uppgår per mars till 360,0 mnkr (339,1 mnkr år 2021).
Bilagor
-
261kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av delegationsbeslut fattade utifrån delegationsordningen.
Bilagor
-
257kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen redovisar inkomna beslut, skrivelser med mera.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för pensionärsfrågor från den 11 april 2022.
Bilagor
-
953kb Ladda ner dokument
-
474kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av protokoll från stadsdelsnämndens råd för funktionshinderfrågor från den 7 april 2022.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
§ 26
Övriga frågor
-
§ 27
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § föräldrabalken
-
§ 28
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kapitlet 7 § föräldrabalken.
-
Anmälan av sociala delegationens protokoll från den 7 april 2022.