Möte 2025-01-20
-
1
Val av justerare samt dagordning
-
2
Nästa sammanträdesdag
-
3
Protokoll för vid sammanträde 2025-01-13
-
4
Rådet: Verksamhetsberättelse 2024
-
5
Rådet: Ekonomisk verksamhetsberättelse 2024, ILS
-
6
Anmälningar för kännedom
-
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
660kb Ladda ner dokument
-
734kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
52mb Ladda ner dokument
-
-
10
Operabyggnaden - information om planerad renovering
-
11
Sekreteraren informerar
-
12
Övriga frågor
-
§ 1
Val av justerare samt dagordning
-
§ 2
Nästa sammanträdesdag
-
§ 3
Protokoll för vid sammanträde 2025-01-13
-
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett planförslag för Värsta gård 23 och 39 i stadsdelen Solhem. Planområdet består av två fastigheter, varav endast Värsta gård 23 är bebyggd. Detaljplaneförslaget syftar till att skapa en byggrätt för en ny byggnad som ramar in korsningen Sörgårdsvägen, Värstagårdsvägen och Värsta allé. Den nya byggnaden föreslås få fyra till fem våningar och planförslaget möjliggör två alternativa användningar, vårdboende eller bostäder upplåtna som bostadsrätter. Vårdboendet skulle ge plats för 70 boende och ett flerbostadshus skulle rymma 67 bostäder. Bebyggelsen ska möta Värstagårdsvägen och Sörgårdsvägen med förgårdsmark och entréer. Bilparkering för bostadsförslaget löses i garage med kompletterande markparkering på gård. Bilparkering för vårdbostäder löses enbart med markparkering på gård. En befintlig in- utfart mot Värstagårdsvägen behålls i planförslaget som utfart för markparkering.
Den befintliga byggnaden, uppförd i två våningar på 1940-talet, rymde tidigare en drivmedelsstation, vilket en större parkeringsyta i anslutning till huset minner om. Om planförslaget ska kunna genomföras kommer den befintliga byggnaden på fastigheten Värsta gård 23 rivas.
Enligt Skönhetsrådets uppfattning bör de många olika planarbeten som pågår/pågått i Spånga nyligen samordnas bättre. Det finns stor risk att den fina centrumkärnan med omgivande villabebyggelse byggs sönder. Eventuellt bör ett program tas fram. Rådet ansåg vidare att det i alla beslutsunderlag som innebär rivning av befintliga byggnader måste framgå varför rivningen är nödvändig. En tydlig motivering, i synnerhet utifrån ett hållbarhetsperspektiv, bör således alltid redovisas. Ur hållbarhetssynpunkt finns det bättre sätt att hantera en byggnad än att riva. Att spara byggnadens stomme och att eventuellt öka byggnadshöjden kan vara ett sätt att omforma byggnaden så att den uppfyller nya behov. Rådet ansåg inte att det i underlaget till planförslaget finns något som utgör motiv till rivning förutom fastighetsägarens önskan om så stor exploatering som möjligt.
Enligt rådet har det befintliga huset en volym och skala som fungerar väl mellan den något högre bebyggelsen i Spånga centrum och den intilliggande villabebyggelsen. Den s.k. Solitären, det högre huset på fastigheten Gisle 8, är en byggnad som till sin höjd starkt avviker från områdets i övrigt låga skala och den bör, ansåg rådet, inte tillåtas vara styrande när det gäller att fastställa höjder på tillkommande bebyggelse i närområdet.
Skönhetsrådet ansåg vidare att den föreslagna byggnaden hamnar för nära Sörgårdsvägen vilket innebär att förgårdsmarken blir alltför snålt tilltagen samt problem med insyn i bostäderna på bottenvåningen; en tydlig brist i bostadskvaliteten. Rådet befarade även att de befintliga lindarna på Sörgårdsvägen inte kommer att överleva byggprocessen, i synnerhet inte om det ska byggas ett garage under bostadshuset. Byggnadens höjd, är som tidigare nämnts, inte anpassad till den zon mellan centrumbebyggelsens skala och villaområdet som planområdet ligger i. Rådet hade dock ingen erinran mot att en ny byggnadsvolym uppförs på grannfastigheten Värsta gård 39, förutsatt att höjden sänks.
Sammanfattningsvis ansåg rådet att planförslaget i sin presenterade form inte kan accepteras. Rådet ansåg att utgångspunkten ska vara att det befintliga huset behålls liksom dess fotavtryck. En grönare förgårdsmark kan då skapas, liksom funktioner kopplade till verksamheter i huset, t.ex. en uteservering. Möjligen kan huset byggas på med ett, eventuellt två våningsplan. De befintliga träden på Sörgårdsvägen värnas och de kan då fortsätta att bidra med kvaliteter i gatumiljön. Rådet noterade att den skyddsvärda stora asken får bestämmelsen n1 i plankartan, vilket är positivt för gårdsmiljön. Rådet lyfter ofta frågan om mobilitetslösningar i sina remissyttranden, så även nu. Enligt rådet bör mobilitetsfunktioner som behövs i området kunna placeras inom fastigheten Värsta gård 23 där drivmedelsstationen tidigare inrymdes samt på delar av den idag hårdgjorda förgårdsmarken. Fastigheten skulle lämpa sig väl som ett nav för mobilitetsfunktioner i Spånga centrum.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
-
Under sammanträdet 2024-03-18 informerades Skönhetsrådet om planerna för Kungliga Operan och den förstudie som gjorts. I juni 2024 beslutade regeringen att Statens fastighetsverk fick inleda projektering av en renovering av operabyggnaden till en kostnad om 325 miljoner kronor. Statens fastighetsverk har sedan dess arbetat med att lösa flera av de lokalfrågor som inte fått en tillfredsställande lösning i förstudien. Det vidarebearbetade förslaget innebär en mer varsam lösning än den som presenterades i förstudien. Än så länge har projektet inriktats på volymstudier och de olika verksamheternas lokalisering i byggnaden, inte den yttre gestaltningen.
Statens fastighetsverk har begärt planändring hos stadsbyggnadskontoret så att frågan om operabyggnaden och den förändring som byggnaden och då även stadsbilden står inför får demokratisk förankring och genomlysning. Arbetet med en ny detaljplan har nu påbörjats. Skönhetsrådet liksom andra remissinstanser kommer få tillfälle att yttra sig över förslaget när planförslaget går ut på samråd.
-
§ 7
Rådet: Ekonomisk verksamhetsberättelse 2024, ILS
-
§ 8
Anmälningar för kännedom
-
Planförslaget syftar till att uppföra tre längor med sammanlagt 12 radhus och en fristående byggnad avsedd för café, restaurang, handel eller kultur på fastigheten Lågbron 1 i Långbroparken. Långbroparken anlades i början på 1900-talet som en sjukhuspark. Den föreslagna platsen utgörs idag till stor del av en hårdgjord parkeringsyta där en gång sjukhusets växthus stått. Förutom att förse sjukhuset med livsmedel utgjorde också arbete i växthusen terapi för sjukhusets patienter.
Mot bakgrund av att ett detaljplanarbete initierats för fastigheten Träbron 1, i nära anslutning till Lågbron 1 utan att detta nämns i underlaget för detta planförslag, ansåg Skönhetsrådet att staden inte kan ta ställning till dess att det går att skapa sig en helhetsbild av hur föreslagna radhusbebyggelse kommer påverka parken i sin helhet. Skönhetsrådet ställde sig frågande till varför inte de båda förslagen kunnat hanteras med gemensam planering.
Vad gäller föreliggande förslag ansåg Skönhetsrådet att radhusbebyggelsen på ett okänsligt sätt tar en plats i hjärtat av den gamla sjukhusparken utan att någon egentlig skönjbar analys av parksituationen finns. De föreslagna radhusen förefaller ha fått en placering utan någon särskild hänsyn tagen till omgivande bebyggelse då de bryter relationen mellan parkens huvudstråk och det tvärsgående stråket från delen runt trädgårdsmästarvillan. Radhusens gestaltning, kompakthet och skala passar heller inte med den omgivande institutionsbebyggelsen. Skönhetsrådet ansåg att utvecklingen av en så kulturhistoriskt värdefull miljö som Långbroparken behöver hanteras mer varsamt än att på liten yta, gissningsvis av markpolitiska skäl, tränga in de föreslagna radhusen.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
107mb Ladda ner dokument
-
-
Planförslaget innebär i huvudsak att Kristinebergs strandpark stympas och till stor del ersätts av en inhägnad 11-spelsplan för fotboll. Parken gestaltades efter en arkitekttävling 2004 av Sydväst arkitektur och landskap och har ännu inte helt byggts ut enligt planerna. Skönhetsrådet fick kännedom om det aktuella planarbetet 2023 och tillskrev då Stadsbyggnadsnämnden med ett kritiskt yttrande.
Bakgrunden till planförslaget är otillfredsställande stadsplanering från stadens sida. På närbelägna Stadshagens IP finns två 11-spelsplaner och en 7-spelsplan. När idrottsplatsen bebyggs kommer en 11-spelsplan att bli husvill. Som en del av gestaltningen av Kristinebergs strandpark finns en 7-spelsplan i parken. I parkområdet finns också en tennishall som saknar planstöd och som ska rivas. I det föreliggande förslaget flyttas en 11-spelsplan till Kristinebergs strandpark, tennisen flyttas till Stadshagens IP och en 7-spelsplan blir husvill. Parken halveras och dess gestaltning spolieras. Hur 7-spelsplanen ska ersättas är en öppen fråga.
Skönhetsrådet konstaterade att den största förloraren blir parken vars ytor krymper kraftigt och vars gestaltning från arkitekttävlingen 2004 helt förbigås. Vid sidan av förlusten av stadsmiljövärden är det ren kapitalförstöring att hantera en av stadens största parkinvesteringar i modern tid på detta sätt. Exploateringen av Stadshagens IP belastar de boende i Hornsberg och Kristineberg genom att deras stadspark tas i anspråk av en inhägnad fotbollsplan som p.g.a. bristande planering blivit ett slags Svarte Petter på Nordvästra Kungsholmen. Skönhetsrådet avstyrkte bestämt att förslaget genomförs.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
660kb Ladda ner dokument
-
734kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
52mb Ladda ner dokument
-
-
§ 11
Sekreteraren informerar
-
Önskade ledamot L Reppen information om vad som hänt med planerna för polishusets utbyggnad.
Efter ordförandes önskan om information om planerna på nya mobilitetsdirektiv för Stockholms stad uppdrogs åt sekreteraren att undersöka frågan.