Detaljplanen omfattar ett område vid Linta Gårdsväg i Riksby söder om Bromma flygfält. Planens syfte är att möjliggöra en gemensam byggnad för ett mobilitetshus och en pumpstation. Mobilitetshuset om nio våningar möjliggör centrumändamål, en mindre del kontor, parkeringsplatser för ca 460 parke-ringsplatser och ca 76 cyklar samt en elstation. Aktuell detaljplan var ursprungligen en del av den större detaljplanen Riksby 1:13 m fl, dnr 2017-16020. Den har emellertid brutits ut för att byggandet av pumpstationen ska kunna följa Stockholms Exergis tidplan för utbyggnaden av Västerorts fjärrvärmesystem. Pumpstationen krävs för distribution av fjärrvärme i samband med utbyggnaden av Lövstas ny kraftvärmeverk.
Skönhetsrådet välkomnade att det föreslagna mobilitetshuset har getts en ambitiös stadsmässig karaktär. Den kvartersstora byggnaden är indelad i tre huvuddelar. Det är dels en förhöjd tegelklädd sockelvåning med bl a huvudentré och lokaler för centrumändamål mot den tänkta intilliggande huvudgatan dels en större mittdel för parkering inklädd med en träfasad och dels en indragen rundad takvåning för bl a kontor. I ena hörnan inryms pumpstationen. En karakteristisk trappa löper ända upp till takvåningen längst ena fasaden.
I planbeskrivningen står att höjden på mobilitetshuset kan ”komma att ändras/anpassas senare i processen, beroende på hur förslaget för den omkringliggande bebyggelsen utvecklas”. Skönhetsrådet kunde endast ta ställning till föreliggande planförslag men hade svårt att tänka sig en ännu högre byggnad än de nio våningar som nu anges. Höjden bör samordnas med tillkommande intilliggande skala.
Planförslag följer upplägget i ”Program för Centrala Bromma” som godkändes 2017. Mobilitetshuset är placerad i det stora arbetsplatsområdet som anges i programmet. Arbetsplatsområdet som motsvarar uppskattningsvis 20-25 fullstora fotbollsplaner, motiveras av det ska tjäna som en buffertzon mellan planerade bostäder i väster och Bromma flygplats verksamhet.
Skönhetsrådet har uppmärksammat att flygverksamheten på Bromma kan komma att avvecklas före flygplatsavtalets utgång 2038. Nya förutsättningar är att flygplatsens huvudman Swedavia anser att flygplatsen under vissa förutsättningar kan avveckla innan 2038. Även Stockholms Handelskammare har i en rapport lyft frågan om en förtida avveckling. En sådan utveckling skulle innebära att arbetsplatsområdets funktion som buffertzon kan ifrågasättas. En fortsatt etablering av byggnader som bygger på programmets struktur med det stora arbetsplatsområdet riskerar att låsa förutsättningarna för en helhetslösning för hela Brommafältet.
Avslutningsvis är det enligt rådet generellt olyckligt när detaljplaner bryts ut ifrån en större helhet. I föreliggande fall i dubbel bemärkelse eftersom pumpstationen är kopplad till det planerade kraftvärmeverket i Lövsta vars detaljplan ännu ej är färdigbehandlad.
Bilagor