Möte 2021-12-06
-
1
Dagordning samt val av justerare
-
2
Nästa sammanträdesdag
-
3
Nästa delegationssammanträde
-
4
Protokoll fört vid sammanträde 2021.11.08
-
5
Protokoll fört vid delegationssammanträde 2021.11.22
-
6
Anmälningar för kännedom
-
7
Tranbodarne 11, på-/tillbyggnad av kontorsbyggnad, 2021-15391-575
-
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
781kb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
538kb Ladda ner dokument
-
47mb Ladda ner dokument
-
26mb Ladda ner dokument
-
780kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
42mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
26mb Ladda ner dokument
-
55mb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
40mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
29mb Ladda ner dokument
-
81mb Ladda ner dokument
-
-
11
Södermalm 2:8, förslag till detaljplan för flerbostadshus längs med Lundagatan, 2016-14774. Samråd nr 2
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
31mb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
649kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
402kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
35mb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
682kb Ladda ner dokument
-
-
12
Socialministern 1, Försvarsministern 1 och Handelsministern 1, förslag till detaljplan för nya bostäder invid Byälvsvägen, 2020-05367
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
43mb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
-
13
Sekreteraren informerar
-
14
Övriga frågor
-
15
Yxan 4, förslag till detaljplan, 2016-14530
-
16
Tillåt inte rivning av den 100-åriga muren längs Heleneborgsgatan i kv Yxan 4
-
17
Synpunkter på pågående plan dnr 2016-14530, Norra Högalid
-
18
Program för City, revidering av tidigare förslag, 2017-06022
-
§ 1
Dagordning samt val av justerare
-
§ 2
Nästa sammanträdesdag
-
§ 3
Nästa delegationssammanträde
-
§ 4
Protokoll fört vid sammanträde 2021.11.08
-
§ 5
Protokoll fört vid delegationssammanträde 2021.11.22
-
§ 6
Anmälningar för kännedom
-
Planförslaget syftar till att komplettera Svedmyraplan med nya bostäder och fler affärslokaler. Vid torget föreslås ett lamellhus i sex våningar med en basarlänga medan två punkthus i åtta våningar föreslås mot skogen i områdets bakkant. Längs Enskedevägen, som är utpekad som ett urbant stråk i Översiktsplanen, föreslås nya studentlägenheter i sju våningar.
Den befintliga bebyggelsen är uppförd i enlighet med 1960-talets modernistiska ideal med ett spel mellan butikernas lågdelar och bostädernas vertikaler. Den omkringliggande stadsdelen består i huvudsak av småstugor uppförda på 1930-talet. Eftersom Svedmyra ursprungligen byggdes utan ett samlande centrum kom kvarteret Sexmännen att utgöra ett senare komplement vid tunnelbanan. Detta medför ett, för Stockholm, ovanligt skalmöte mellan höga skivhus och småhus.
Skönhetsrådet fann att platsen går att komplettera men att förslaget behöver bearbetas för att nå en mer samordnad och sammanhållen gestaltning. Förslaget i sin nuvarande utformning innehåller alltför många olika typer och riktningar och konkurrerar därför på ett olyckligt sätt med den befintliga kompositionen. Höjder, material och riktningar måste därför samordnas bättre för att nå ett godtagbart resultat. Rådet ansåg att de föreslagna studentbostäderna utgör ett lovvärt inslag, men att sju våningar är allt för högt i sammanhanget. I området har de flesta flerbostadshus en fyravåningsskala, något som också bör eftersträvas här. I arbetet med att utveckla Enskedevägen till en framtida stadsgata är det av vikt att finna en skala som kan kommunicera med områdets alla olika höjder och typologier. Detsamma gäller lamellen på torget som behöver sänkas och antingen ställas längs gatan alternativt prövas som ett mer riktningslöst punkthus. Nuvarande orientering verkar menligt på den befintliga anläggningen.
Rådet hade vidare starka invändningar mot intrång i skogsmarken. De föreslagna punkthusen innebär att tidigare obebyggd naturmark kommer att bebyggas och att en skyddsvärd ek och fyra skyddsvärda tallar fälls. I Naturvärdes- och trädinventeringen pekas detta område ut som innehållande påtagligt naturvärde med mycket gamla tallar varav flera skyddsvärda. Idag finns inte många äldre tallar kvar, de flesta tallar i Mellansverige avverkas innan de blir 100 år. Därför är det ofta är i städer och tätortsnära miljöer man idag hittar tallar äldre än 150-200 år. Enligt Skönhetsrådet bör stor hänsyn tas till denna typ av områden och rådet ansåg därför att punkthusen bör utgå och det vidare planarbetet pröva om en lamell istället kan behålla mer av de skyddsvärda träden. Är detta inte möjligt bör platsen inte bebyggas.
Avslutningsvis vore det positivt om möjlighet till bilpool och olika mobilitetslösningar kan ses över som ett komplement till bilburna transporter.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
781kb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
-
Informerade sekreteraren om att kansliet, med anledning av ändringar i Meetings Plus, kommer att skicka ut en instruktion om hur man byter Meetings-app på surfplattor. Bytet måste göras innan årsskiftet.
Sekreteraren informerade om att han antagits till forskarutbildning om Skönhetsrådets historia vid Malmstensskolan, Lidingö som hör till Linköpings universitet. Studierna avser en licentiatavhandling på deltid.
Sekreteraren informerade om möte med SL avseende de s.k. Stridbecks-valven. SL har stoppat vidare arbete på Fridhemsplans tunnelbanestation och tillsammans med antikvarisk kompetens gått igenom de stationer som har reparationsbehov och hur man ska arbeta vidare. Avsikten är nu att ersätta de ursprungliga valven med valv som ser likadana ut. Stationer med integrerad konst som exempelvis Mariatorget och Hornstull kommer att hanteras på ett eget sätt och Östermalmstorg som har en konstnärlig helhetsgestaltning kommer ytterligare att specialstuderas innan åtgärder beslutas.
Sekreteraren är tillsammans med företrädare för Sveriges Arkitekter, White arkitekter och Handelshögskolan inbjudna till panelsamtal med fastighetsborgarrådet Dennis Wedin i syfte att diskutera kostnadskontroll och hur arkitekttävlingar kan användas med staden som beställare.
-
§ 9
Övriga frågor
-
§ 10
Yxan 4, förslag till detaljplan, 2016-14530
-
§ 11
Tillåt inte rivning av den 100-åriga muren längs Heleneborgsgatan i kv Yxan 4
-
§ 12
Synpunkter på pågående plan dnr 2016-14530, Norra Högalid
-
§ 13
Program för City, revidering av tidigare förslag, 2017-06022
-
Planförslaget innebär att sex fristående villor rivs och ersätts med tätare bebyggelse i form av flerbostadshus och radhus. Planområdet är uppdelat i två delar där det i den norra delen föreslås en L-formad byggnad i fyra våningar samt en envånings gårdsbyggnad. I den södra delen föreslås två flerbostadshus i fyra och tre våningar samt radhus och bostadskomplement på gård. I planområdets båda delar föreslås vid sidan av bostäder också publika lokaler.
Området strax söder om Älvsjö station befinner sig sedan ett antal år i en kraftig förändring där flera villatomter föreslagits omvandlade till flerbostadshus. Kombinationen av ett centralt läge och äldre, tillåtande stadsplaner har delvis givit processen en ad hoc-karaktär. Skönhetsrådet tillskrev stadsbyggnadsnämnden redan 2007 för att uppmärksamma denna problematik och föreslog nämnden att processen borde hanteras inom ramen för en ny detaljplan. I det direkta närområdet pågår planarbeten för fastigheterna Hillebarden 3 och 19, Jutesprånget 7, 8 och 9, samt Landsknekten 4 och 22. Aktuella fastigheter ligger inom området Älvsjö villastad, ett område som är utpekat som en kulturhistoriskt värdefull miljö i Stadsmuseets klassificeringskarta. De enskilda byggnaderna är inte klassificerade. Området har ett högt planhistoriskt värde som en stadsdel i huvudsak utförd enligt intentionerna i Per Olof Hallmans plan från 1921.
Skönhetsrådet såg positivt på att nämnden hörsammat rådets skrivelse och inlett detaljplaneprocesser. Rådet hade dock föredragit att planerna inte delades upp utan drevs som en ny detaljplan för hela området. I gällande översiktsplan från 2018 pekas närbelägna Johan Skyttes väg ut som en gata för blandad stadsutveckling. Rådet ansåg att detta är möjligt men att stor hänsyn måste tas till stadsdelens karaktär och att samspelet mellan villor och flerbostadshus är en intrikat fråga som till stora delar handlar om höjder och volymhantering. Det aktuella planområdet ligger längs Sjättenovembervägen mellan Älvsjövägen och Johan Skyttes väg. Rådet ansåg att skalan ska vara fallande från Älvsjövägen, där maximalt fyra våningar kan accepteras. Rådet har tidigare erinrat om att maximalt tre våningar är möjliga vid mötet av Sjättenovembervägen och Johan Skyttes väg. Dessa sänkningar ska ses som avslut på flerfamiljsbebyggelsen. Rådet ansåg det inte möjligt att låta omvandlingen fortsätta längre än detta och det finns heller inget stöd i översiktsplanen för det.
Rådet hade två huvudsakliga kommentarer gällande planförslaget. Det faktum att förändringarna inte sker genom en plan för alla fyra kvarteren Hillebarden, Jutesprånget, Kavelbron och Landsknekten gör att onödiga brokigheter och inskränkningar i kringliggande fastigheters möjliga byggrätter uppstår. Exempelvis tar det aktuella planarbetet ingen hänsyn till den kommande utvecklingen längs Älvsjövägen eller till de befintliga byggnader, som med planens genomförande, hamnar mellan flerbostadshus, exempelvis Kavelbron 4. Ett traditionellt sätt att lösa detta problem skulle vara att avsluta planförslagets byggnader med brandmur i tomtgräns. Rådet ansåg att den föreslagna skänkeln i vinkel mot Älvsjövägen ska utgå för att inte förekomma och försvåra ny bebyggelse längs vägen på de befintliga avrivna tomter som ligger längs den. Även här kan en avslutning med brandmur vara en lösning. Rådet ansåg även att gestaltningen i denna norra del bör närma sig uttrycket i den södra.
Den andra kommentaren gällde områdets gröna karaktär och gårdsrummens viktiga roll i att fortsatt utgöra trädbevuxna platser för vistelse och lek. I förslagets båda delar ingår gårdsbebyggelse som enligt rådets mening bör utgå. Om envåningsbyggnaden i planområdets norra del utgår får den, i övrigt högexploaterade, fastigheten en rimligare gård. Detsamma gäller byggrätten för komplementbyggnad i planområdets södra del som också bör utgå. Även radhusens placering bör omprövas så att de inte tar för stor del av gårdsytan i anspråk.
Bilagor
-
538kb Ladda ner dokument
-
47mb Ladda ner dokument
-
26mb Ladda ner dokument
-
780kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Planförslag innehåller ny bebyggelse för bostäder, centrumverksamhet, kontor och hotell samt park och gata längs med Folkparksvägen och Kontrollvägen i norra delen av Solberga. Studerat förslag innehåller ca 220 bostäder varav hälften bostadsrätter och hälften hyresrätter för SHIS. Bebyggelsen varierar mellan fem till åtta våningar samt en större volym för kontor- och hotell i upp till 22 våningar.
I kvarter 1 föreslås en ny hotell- och kontorsbyggnad uppdelad på en lägre volym och en höghusdel om 117 meter över stadens nollplan (motsvarande 18-22 våningar). I kvarter 2 föreslås bebyggelse i fem till sju våningar som planeras inrymma bostäder för SHIS (Stiftelsen Hotellhem i Stockholm). Byggnadshöjden i denna del trappar från fem våningar mot Folkparksvägen till sex våningar mot den nya skyfallsparken i norr till sju våningar mot Kontrollvägen och Södertäljevägen. Slutligen föreslås sex punkthus varav två mot Safirgränd och fyra längs bergskammen med naturmark invid Folkparksvägen.
Skönhetsrådet bedömde att det är möjligt att bygga på de föreslagna platserna men ansåg att det stora antalet kompletteringar i Solberga riskerar stadsdelens gröna karaktär. Ett utmärkande drag i stadsdelen, som identifierats som värdebärande i den framtagna kulturmiljöanalysen, är Folkparksvägens grönska och dess funktion som gröna portar till bostadsbebyggelsen. I en tidig dialog med närboende som genomförts framfördes vikten av vardagsnära naturmark. Rådet ville uppmana stadsbyggnadskontoret att utreda den sammantagna effekten av alla enskilda förtätningsprojekt i stadsdelen och därmed kunna få ett underlag för hur kvarvarande grönmark kan bevaras och utvecklas.
Gällande den tillkommande bebyggelsen fann Skönhetsrådet att höghuset intressant men omotiverat högt på en plats som inte kan vara en av de som normalt pekas ut som lämpliga för högre bebyggelse (markör för centrum, där staden börjar och slutar, som motiv vid broar och i Stockholmsåsens riktning). Trots att rådet såg hur byggnaden kan kommunicera med den stora bebyggelsen i ”The Brick” känns denna koppling svag. Hotell- och kontorsdelens framtida sammanhang är avhängigt vad som kommer att hända med Västberga industriområde.
Gällande bebyggelsen i SHIS-kvarteret ansåg rådet att denna kommer att utgöra en alltför hög mur i relation till Solbergas lägre skala. Strax intill, i kvarteret Akvamarinen, finns ett tillägg från tidigt 2000-tal som är en våning högre än lamellhusbebyggelsen i det äldre Solberga. Rådet såg ingen anledning att fortsätta trappa upp höjden ytterligare. Kvarter 2 bör således få en höjd satt efter Akvamarinen. Även om åtgärder vidtas för buller, luftföroreningar och risk är rådet tveksamt till att förlägga bostäder så nära en motorväg.
Avslutningsvis fann rådet att även om punkthusen ianspråktar värdefull naturmark är det en bebyggelsetyp som möjliggör kontakt med bakomliggande vegetation och tillstyrktes därför förslaget i denna del.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
42mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
26mb Ladda ner dokument
-
55mb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
40mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
29mb Ladda ner dokument
-
81mb Ladda ner dokument
-
-
§ 16
Södermalm 2:8, förslag till detaljplan för flerbostadshus längs med Lundagatan, 2016-14774. Samråd nr 2
Stadsbyggnadskontoret ha upprättat ett nytt planförslag för området vid Lundagatan. Förslaget innebär att två nya huskroppar uppförs i den slänt som skiljer Lundagatans båda nivåer från varandra. Byggnaderna innehåller bostäder i fyra våningar mot gatans nedre del och i två våningar mot den högre. Förslaget innebär att en av de trappor som idag förbinder nivåerna behöver flyttas till ett västligare läge. Rådet har tidigare prövat ett förslag på platsen med radhus.
Det aktuella planområdet har en intressant historia som är tydligt avläsbar i skarven mellan 1880-talets rutnätsplan för Södermalm och den öppna planen för kvarteret Marmorn från 1930. Skillnaden mellan planfilosofier sammanfaller med gatans olika nivåer. Som sammanbindande element finns tre trapplösningar med hög verkshöjd som bidrar till att dramatisera den naturgivna topografin.
Skönhetsrådet fann det inte självklart att platsen ska bebyggas men ansåg att det nya förslaget med två lameller som möter gatornas båda nivåer är så intressant och välgestaltat att rådet valt att tillstyrka förslaget. Det tidigare radhusprojektet ianspråktog en stor del utav den befintliga grönskan och gjorde mötet mellan planfilosofier mindre avläsbar. Det tillförde inte heller den urbanitet i den lilla skalan som stadsradhus hade kunnat göra. Det nya förslaget är på så sätt bättre både i att behålla fler träd och större del av bergskärningen än det tidigare. Som arkitektur ansåg rådet att de båda byggnaderna var volymmässigt välstuderade och att de tillför en stram men samtidigt artikulerad gestaltning till mötet mellan den befintliga bebyggelsen från förra sekelskiftet och 1930-talet. Placeringen i gatuliv med entréer och fönster mot gaturummen ger också mer av den urbanitet som rådet efterfrågat.
Skönhetsrådets skarpaste erinran gäller den västra trappan som föreslås monteras bort. Trappanläggningarna mellan Lundagatans nivåer håller mycket hög gestaltningsmässig klass. En ny trappa i ett västligare läge får inte under några omständigheter uppfattas som en billigare lösning än befintlig. Rådet ansåg att staden ska återbruka det stenmaterial som den västra trappan består av och att den nya trappan ges ett lika påkostat utförande som den trappa som uppfördes under 1930-talet.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
31mb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
649kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
402kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
35mb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
682kb Ladda ner dokument
-
-
Föreliggande ärende innebär att det s.k. Katarinahuset får en ny påbyggnad i mörk plåt med detaljer av koppar, ek, marmor puts och glas. Rådet har tidigare yttrat sig över ett förslag till påbyggnad som presenterats 2020. Det då framtagna förslaget uppfattades som en expressiv volym som landade på anläggningen utan direkt koppling till det befintliga huset. Rådet avstyrkte detta och ansåg att en påbyggnad behövde inordna sig tydligare i byggnadens struktur samt att inte för stora delar av det tillkommande taklandskapet fick glasas upp.
I det aktuella förslaget fann rådet att dessa synpunkter tagits till vara och tillåtits att utgöra grund för en ny gestaltning. Den nya påbyggnaden har i allt väsentligt relaterats till Katarinahusets fem burspråk och stärker den vertikala kompositionen i stället för att addera stora horisontaler. Rådet fann lösningen med djupa lameller vid glaspartierna intressant och ansåg att dessa kvällstid minskar upplevelsen av lysande lanternor när bygganden betraktas ur ett sidoperspektiv.
Rådet ville också lyfta att räckesdetaljer, stegar och ventilationshuvar har bearbetats i positiv riktning sedan 2020.
-
§ 18
Socialministern 1, Försvarsministern 1 och Handelsministern 1, förslag till detaljplan för nya bostäder invid Byälvsvägen, 2020-05367
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett planförslag för del av fastigheterna Socialministern 1, Försvarsministern 1 samt Handelsministern 1 vid Byälvsvägen i Bagarmossen. Planens syfte är att möjliggöra nya bostäder samt att utveckla och berika gaturummet och bebyggelsemiljön. Förändringen ska göras med hänsyn till den befintliga bebyggelsens kulturhistoriska värden och lindallén längs Byälvsvägen ska bevaras i så stor utsträckning som möjligt.
Planförslaget innebär att varje fastighet kompletteras med två punkthus och ett lamellhus med loftgång. Lamellhusen placeras mellan de befintliga bostadshusens trapphustorn och därmed parallellt med Byälvsvägen. Punkthusen placeras fristående i kvarterens hörn och i fastighetsgräns mot Byälvsvägen. Bostadshusens entréer placeras mot två entrétorg inom respektive kvarter. Med detta strukturella grepp med bebyggelse delvis placerad i fastighetsgräns mot gatan kan man åstadkomma ett mer intimt gaturum, en rytm av rumsligheter längs gatan med möjlighet att överblicka befintlig bebyggelse och dess gårdar.
Skönhetsrådet bedömde efter att ha tagit del av planförslaget att det går att komplettera kvarteren ifråga med ny bostadsbebyggelse. Rådet ansåg dock inte att det föreliggande förslaget tar tillräcklig hänsyn till den befintliga bebyggelsens karaktär och kulturhistoriska värde samt alléträden längs gatan. Trädplanteringen sträcker sig längs båda sidor av gatan i en dubbelallé och förslaget innebär att 13 av de 43 träden behöver tas bort för att kunna bygga de nya bostadshusen. Då alla alléer är skyddade genom ett så kallat generellt biotopskydd krävs dispens för att kunna hugga ner träd. Länsstyrelsen kan besluta om att ge detta om det föreligger särskilda skäl. Enligt rådet torde detta vara svårt att motivera i detta fall.
Enligt rådets uppfattning är förslagets punkthus förödande för upplevelsen av de befintliga trapphustornen. Dessa är bostadshusens mest utmärkande drag mot Byälvsvägen och de bör även i fortsättningen vara tydligt avläsbara i gatumiljön. Skönhetsrådet ansåg därför att stadsbyggnadskontoret bör pröva en lösning där punkthusen tas bort och att varje kvarter i stället kompletteras med enbart lamellhus. D.v.s. med lameller placerade så att u-formade husstrukturer bildas i varje kvarter. Rytmiseringen av byggnaderna i gaturummet blir då också lugnare och mer i linje med områdets idag enhetligt utformade struktur. Rådet har förstått att trafikkontoret inte planerar en upprustning eller förändring av Byälvsvägen vilket inneburit att de förslagna lamellerna inte kunnat utformas med entréer mot gatan. Rådet ansåg att entréer mot gatan i högre grad än den föreslagna lösningen med entrétorg i respektive kvarter skulle bidra till att göra gatan mer varierad och öka graden av upplevd trygghet. Byälvsvägen bör därför i denna sträcka ingå i planförslaget. Rådet uppmanade således till fortsatt dialog med trafikkontoret i frågan.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
43mb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-