Möte 2022-05-02
-
1
Dagordning samt val av justerare
-
2
Nästa sammanträdesdag
-
3
Nästa delegationssammanträde
-
4
Protokoll fört vid sammanträde 2022.04.04
-
5
Protokoll fört vid delegationssammanträde 2022.04.25
-
6
Anmälningar för kännedom
-
7
Sekretaren informerar
-
8
Övriga frågor
-
9
Cykelbana längs Riddarholmskanalen, remiss från Trafikkontoret
-
Bilagor
-
938kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
32mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
323kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
873kb Ladda ner dokument
-
855kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
49mb Ladda ner dokument
-
67mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
930kb Ladda ner dokument
-
24mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
44mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
881kb Ladda ner dokument
-
40mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
28mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
15
Tunnelbanans Stridbecksvalv, remiss från Trafikförvaltningen Region Stockholm, TN 2018-0767
-
16
Kajstrategi för Stockholms stad, KS 2022/256
-
17
Bykkaret 3, förslag till detaljplan, 2021-03731
-
18
Farsta 2:1, Mätnålen 2, Mätkedjan 1 m.fl., förslag till detaljplan, 2017-17481
-
19
Claes på Hörnet 1, förslag till detaljplan, 2018-12787
-
§ 1
Dagordning samt val av justerare
-
§ 2
Nästa sammanträdesdag
-
§ 3
Nästa delegationssammanträde
-
§ 4
Protokoll fört vid sammanträde 2022.04.04
-
§ 5
Protokoll fört vid delegationssammanträde 2022.04.25
-
§ 6
Anmälningar för kännedom
-
Redogjorde sekreteraren för kansliets studiedag som bl.a. inkluderade besök i Barkarbystaden med stadsarkitekt Anders Berg som ciceron.
Erinrade sekreteraren om årets utflykt och middag 16 juni.
Sekreteraren informerade om att årets seminarium kommer att genomföras 15 november.
Sekreteraren redogjorde vidare för olika uppdrag som han kommer att genomföra närmaste tiden, däribland visning av Vattugaraget för Justitiedepartementets säkerhetsavdelning 3/5, föredrag om Skönhetsrådet för Stadsholmen 9/5 och för Fastighetsägarna 11/5 i samband med deras 150-årssjubileum.
-
Ledamot K Borg informerade om att Stockholms stad vunnit Sveriges Arkitekters planpris för Arkitekturpolicyn och Byggnadsordningen.
Skönhetsrådet har ställt sig positivt till nämnda dokument men hur de kommer användas praktiskt och om de rent juridiskt kommer att hålla återstår att se. Information från handläggare vid stadsbyggnadskontoret ger dock vid handen att dokumenten ger stöd i deras arbete.
-
§ 9
Tunnelbanans Stridbecksvalv, remiss från Trafikförvaltningen Region Stockholm, TN 2018-0767
-
§ 10
Kajstrategi för Stockholms stad, KS 2022/256
-
§ 11
Bykkaret 3, förslag till detaljplan, 2021-03731
-
§ 12
Farsta 2:1, Mätnålen 2, Mätkedjan 1 m.fl., förslag till detaljplan, 2017-17481
-
§ 13
Claes på Hörnet 1, förslag till detaljplan, 2018-12787
-
Informerades Skönhetsrådet om det aktuella utredningsläget för en förbättrad cykelpassage förbi Gamla stans västra sida.
Rådet har tidigare yttrat sig om tidigare presenterade planer på en konsollösning som minskar Riddarholmskanalens vattenspegel. I det tidigare yttrandet avstyrkte rådet en minskning av vattenspegeln och föreslog tre alternativ för utredning för att finna en lösning för en säkrare och mer ändamålsenlig cykelled som inte hamnar i konflikt med kulturhistoriska och stadsbildsmässiga värden.
Efter att dessa tre alternativ utretts av trafikkontoret har de, enligt kontoret, visat sig svåra att genomföra utan att minska cykelstråkets bredd, hamna i konflikt med fotgängare, menligt påverka stombussens tidtabell eller äventyra Centralbrons och tunnelbaneanläggningens hållfasthet. Kontoret anser fortsatt att en konsol över Riddarholmskanalens vatten är att föredra. För detta ändamål har två alternativ tagits fram, ett med ett bevarande av 1867-års brofäste där mer vatten skyms och ett alternativ där brofästet tas bort och mindre vattenyta (ungefär 300 kvm) hamnar under konsolen.
Skönhetsrådet fann det mycket olyckligt att minska Riddarholmskanalens vattenspegel ytterligare. Under de senaste 150 åren har varje nytt trafikslag minskat det synliga vattnet: först tågspår, sedan tunnelbana och biltrafikled och nu cykelbana. Detta är en ohållbar utveckling som om den fortsätter helt kommer att utplåna vattenrummet. Riddarholmskanalen är redan idag ett av Stockholms mest misshandlade stadsrum och varje åtgärd som utförs borde istället syfta till att återge kanalen sin bredd, grönska och historiska atmosfär. Rådet beslöt således stå kvar vid sin skarpa avrådan till detta projekt och efterlyste fortsatt den utlovade utredning om Centralbrons avlägsnande som diskuterats sedan 2018.
Om Trafiknämnden, i enlighet med den information som lämnats till rådet, väljer att gå vidare med en konsollösning över kanalens vatten är alternativet med ett borttagande av brofästet det enda tänkbara eftersom det sparar viss vattenspegel. Detta måste i så fall kombineras med ny grönska vid kanalen, gärna i form av pilar som doppar sina kronor i vattnet och en vidare utredning om avlägsnande av andra utskjutande delar på Riddarholmskanalens västsida, t.ex. träbryggor och den utkragande konsol för biltrafiken som Centralbron fick 1955.
-
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett planförslag för del av Örby 4:1 vid kvarteret Vedstapeln 1 i Stureby. Planen syftar till att möjliggöra ny bebyggelse i form av ca 70 seniorbostäder i flerfamiljshus i två till tre våningar längs med Sågverksgatans sydvästra sida. Förslaget innefattar två delområden norr och söder om de befintliga radhusen. I det norra området föreslås ett flerbostadshus, i det södra föreslås två mindre placeras på ömse sidor om en befintlig elnätsstation.
Byggnaderna ska uppföras med hög arkitektonisk kvalitet och hänsyn ska tas till platsen som ligger mellan två karaktärsområden med sinsemellan olika skalor. Mot nordost där de föreslagna bostadshusen möter villabebyggelsen utformas husen med två våningar som trappas upp till tre våningsplan för att möta flerbostadshusen i sydväst. Fasaderna föreslås uppdelade i kortare längder med inskjutna delar för att skapa variation mot Sågverksgatan. Mot gatan planeras förgårdsmark med planteringar så att ett grönt gaturum som möter villabebyggelsen kan skapas.
Skönhetsrådet remitterades ett tidigare planförslag för området 2018, då i form av Stockholmshus. Rådet ansåg att det nu föreliggande planförslaget är bättre utformat och mer anpassat till de förutsättningar som finns på platsen. Skönhetsrådet ville trots detta se att den norra delen av planförslaget utgår eftersom det har synnerligen höga naturvärden med hällmark och fin tallskog där vissa enskilda träd torde vara mellan 250-300 år gamla. Genom naturmarken går stigar som visar att stråket är förhållandevis välskött och dessutom välbesökt, vilket i ett område med park- och naturmarksbrist rådet ansåg borde värnas.
Skönhetsrådet ställde sig vidare positivt till planförslaget vad gäller det södra delområdet. Dock ansåg rådet att parkeringsfrågan bör utredas ytterligare och att ytparkering ska undvikas. Ett möjligt förslag är att parkeringsfrågan löses genom kantstensparkering eftersom gatan är dubblerad p.g.a. den tidigare banvallen för Örbylinjens spårvagn.
Bilagor
-
938kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
32mb Ladda ner dokument
-
-
Planförslaget innebär att ett nytt punkthus och en ny lamell byggs mellan befintlig bebyggelse och tunnelbanespåren vid Blåsutparken. De tillkommande volymerna kommer att avsluta en befintlig grupp av punkthus och lameller.
Skönhetsrådet ansåg att platsen går att bebygga men också att tillägget av nya volymer till en befintlig ensemble är en avancerad formuppgift som ställer krav på såväl arkitekt som beställare. I det aktuella fallet gäller detta särskilt punkthuset som genom sin placering blir den avslutande byggnaden i en rad om 23 punkthus. Befintliga punkthus har alla samma fotavtryck, höjd och avslutning med tälttak (förutom två punkthus uppförda under 2000-talet). De ursprungliga husen är ritade av olika arkitekter och uppförda av olika byggmästare vilket givit en individualitet inom den sammanhållna gruppen. Punkthusen har ritats av i sin tid framstående arkitekter som t.ex. Björn Hedvall, Albin Stark och Archibald Frid. Eftersom det föreslagna punkthuset kommer vara mycket synligt från Blåsutparken, ett värdefullt landskapsrum gestaltat i enlighet med ideal från Stockholmsskolan, är det extra viktigt att det ges en genomtänkt utformning.
Skönhetsrådet ansåg således att punkthuset ska anpassas till de övriga genom att fotavtrycket ska minskas till de övrigas storlek, att fasadmaterialet bör vara puts och att redovisat sadeltak omgestaltas till ett tälttak. Även lamellen har att vinna på att få ett lika smalt fotavtryck som kringliggande lameller. Rådet ansåg avslutningsvis att det vore värdefullt om en trädridå kunde rymmas mellan den föreslagna bebyggelsen och tunnelbanans spår.
Bilagor
-
323kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
873kb Ladda ner dokument
-
855kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
49mb Ladda ner dokument
-
67mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
930kb Ladda ner dokument
-
24mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett planförslag för Springbrunnen 1 och del av Grimsta 1:2 m.fl. i stadsdelen Hässelby Gård i syfte att skapa byggrätt för ny bostadsbebyggelse längs med Loviselundsvägen. Planförslaget bekräftar även befintlig idrottsbyggnad som idag saknar byggrätt samt skapar byggrätt för fler omklädningsrum och eventuellt samlings- och föreningslokaler i framtiden. Den nya bebyggelsen placeras där det idag finns en byggrätt för garage- samt idrottsändamål. Föreliggande planförslag medger två flerbostadshus i fyra våningar. Naturmark som skadas eller förstörs ska i möjligaste mån ersättas med likvärdigt alternativt kompenseras. Förutom utökad byggrätt för idrottsbyggnaden tillkommer markparkering i dalgången, norr om byggnaden. Markparkering tillkommer även i anslutning till det västra bostadshuset.
Skönhetsrådet ansåg att platsen kan bebyggas men att föreliggande förslag inte tar tillräcklig hänsyn till områdets landskapsmässiga kvaliteter och de befintliga byggnadernas relationer till varandra. Sedan 1940-talet har en av de viktigaste stadsbyggnadsprinciperna varit att hålla dalgångar öppna och att lägga parkstråk i dem i enlighet med den s.k. Stockholmsskolan. Det aktuella förslaget innebär att detta frångås i och med att en stor byggrätt skapas i dalstråket för nya omklädningsrum. Ytterligare intrång i naturmarken och i dalstråket sker genom föreslagna parkeringsplatser i anslutning till det västra bostadshuset samt norr om idrottsbyggnaden.
I underlaget beskrivs området som ett glapp mellan befintliga radhus och lamellhus. Skönhetsrådet uppfattade snarare att avsikten med den gällande stadsplanen var att skapa en avtrappning mot det radhusområde som finns i kvarteren Verktygsboden och därför enbart tillåtit en byggrätt för garage- och idrottsändamål. Detta är ett högst medvetet grepp för att möjliggöra en harmonisk övergång mellan de två olika bebyggelsetypologierna. Enligt rådets uppfattning är de föreslagna lamellerna både för långa och för höga. Planförslaget möjliggör också för högre byggnadshöjd om husen byggs med träbjälklag.
Skönhetsrådet ansåg att planförslaget bör omarbetas så att dalgången hålls fri från bebyggelse och parkeringsplatser. För att lyckas med detta bör det föreslagna västra bostadshuset utgå och istället bli platsen för en ny omklädes- och idrottsbyggnad. Befintlig idrottsbyggnad utan byggrätt bör även den utgå. Det föreslagna östra huset bör vidare sänkas i höjd och möjligheten att öka höjden för att möjliggöra träbjälklag utgå. Önskas träbjälklag bör byggnaden således sänkas ytterligare ett våningsplan.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett nytt planförslag i syfte att uppföra sex bostadskvarter i 8-10 våningar längs Hanstavägen i Husby. Planen möjliggör cirka 900 bostäder i blandade upplåtelseformer samt en förskola i fyra avdelningar i ett av bostadshusen. I den södra delen av planområdet planeras ett 17 våningar högt hus. Kvarteren i förslaget är utformade som halvöppna strukturer där en tät del bildar en tydlig bebyggelsefront mot Hanstavägen i åtta våningar. Öster om Hanstavägen planeras för ny bostadsbebyggelse i kv. Odde. Befintlig bebyggelse väster om planområdet är gulklassad av Stadsmuseet. Husby är uppbyggt under 1970-talet och präglas av 1960- och 1970-talets trafikseparerade planeringsideal. Stadsdelarnas gatu- och trafikstruktur karaktäriseras av konsekvent trafikseparering med få korsningspunkter mellan biltrafik och gång- och cykeltrafik.
Skönhetsrådet fann förslaget intressant och att fler kopplingar och mötespunkter kommer att vara välgörande för Hanstavägen med tanke på att gatan är både lång och bred. Rådet uppskattade även hur kontoret arbetat med att omforma stora trafikbarriärer till en sammanhängande stadsmiljö. Grönområdet kommer att få nya kvaliteter i och med att de nya bostäderna även fungerar som bullerskydd vilket skapar intimare rum. Rådet uppskattade också att dagens Husby skymtar fram mellan de nya kvarteren även om tvåvåningssockeln tar väl mycket av denna siktlinje. Gällande grönområdet önskade rådet lyfta frågan om förslaget kan bearbetas så att Rogalandsgången behåller sin nuvarande sträckning och nedskärningar i slänten mot kv. Telemark kan undvikas.
Desto mer tveksamt var rådet till kvartersbebyggelsens höjd, 8-10 våningar. Denna kommer dels att överflygla den befintliga bebyggelsen både stadsbildsmässigt och skuggmässigt, men förrycker också skalan för kvartersbebyggelse som typologi. Liksom punkthus och lamellhus utgör olika typer med sinsemellan tydliga skillnader i höjd har också kvartersbebyggelse ett beprövat måttförhållande om 5 – 7 våningar. När kvartersbebyggelse uppförs högre än så förrycks proportionerna mellan gårdsrum/gaturum och hushöjd och gränsen passeras för vad typologin tål. Därför bör kvartersbebyggelsen sänkas med en till två våningar. Rådet fann också att det inräknat gårdsbebyggelse blir för mycket bebyggelse i varje kvarter. De två fyravåningshusen i kv. A och B bör utgå ur förslaget.
Skönhetsrådet fann avslutningsvis att höghuset blir en något udda solitär i förslaget men att den kan fungera i sin relation till de höga husen i centrala Kista, en liten bit bort. Slutligen ville rådet understryka vikten av att fasadvariationen gällande färg är förankrad i verkliga förhållanden och inte påhittad genom att fasaderna målas i olika färger utan koppling till fastighetsindelning eller trapphus. En mer finmaskig fastighetsindelning är enligt rådets mening att föredra.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
44mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
881kb Ladda ner dokument
-
40mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
28mb Ladda ner dokument
-