Möte 2021-03-08
-
1
Val av justerare samt dagordning
-
2
Nästa sammanträdesdag
-
3
Nästa delegationssammanträde
-
4
Protokoll fört vid sammanträde 2021.02.01
-
5
Protokoll fört vid delegationssammanträde 2021.02.15
-
6
Anmälningar för kännedom
-
Bilagor
-
505kb Ladda ner dokument
-
790kb Ladda ner dokument
-
70mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
28mb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
554kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
497kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
507kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
30mb Ladda ner dokument
-
74mb Ladda ner dokument
-
45mb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
863kb Ladda ner dokument
-
-
9
Sekreteraren informerar
-
10
Övriga frågor
-
11
Södermalm 1:23, rivning av pontonbadhus (Liljeholmsbadet), 2021-00880-575
-
12
Liljeholmen 1:1 och Stubinen 2, förslag till detaljplan för del av fastigheterna, 2018-14587
-
13
Södermalm 1:23, uppförande av pontonanläggning, förhandbesked, 2021-00881-575
-
14
Liljeholmsbadet
-
15
Liljeholmsbadet skrivelse
-
16
Rådet: Bromma flygplats, påbörjan av översiktligt planarbete
-
§ 1
Val av justerare samt dagordning
-
§ 2
Nästa sammanträdesdag
-
§ 3
Nästa delegationssammanträde
-
§ 4
Protokoll fört vid sammanträde 2021.02.01
-
§ 5
Protokoll fört vid delegationssammanträde 2021.02.15
-
§ 6
Anmälningar för kännedom
-
Bilagor
-
505kb Ladda ner dokument
-
790kb Ladda ner dokument
-
70mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
28mb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
554kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
497kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadskontoret har upprättat ett förslag till detaljplan för kv Fatburen vid Medborgarplatsen. Planens syfte är att möjliggöra påbyggnader av Söderhallarna och att ändra användningen till centrumändamål. Söderhallarna består av Saluhallen och Björkhallen. För Saluhallen föreslås en påbyggnad i en våning och en ny paviljong framför byggnaden. För Björkhallen anges en påbyggnad i två våningar. Nya entréfunktioner föreslås. Söderledstunnelns funktion och konstruktion säkerställs som allmän genomfart och genom att möjliggöra 3D-fastighetsindelning.
Söderhallarna från 1990-talet inrymmer saluhall med butiker, restauranger, kontor, biograf, systembolag, apotek mm. Byggnaderna är ritade av arkitekten Bo Kjessel. Byggnaderna är blåklassade, dvs av byggnadsminnesklass. Stadsmuseet uttrycker att Söderhallarna in- och utvändigt är väl genomarbetade, med hög gestaltningsmässig kvalitet och med tydliga volym, höjd- och formmässiga referenser till omgivande stadslandskap. Arkitektur, ytmaterial och föremål är i hög grad välbevarade.
Saluhallen utgör tillsammans med Medborgarhuset Medborgarplatsens tydligaste fondbyggnader. Byggnaderna runt Medborgarplatsen förhåller sig till varandra genom en jämn takfotshöjd och samordnad skala.
Postmodernismen kan sägas utgöra en parentes mellan ett överrationellt miljonprogrambyggande med rötter i funktionalismens formlära och 1990-talets nyfunktionalism. En inte obetydlig del av denna bebyggelse i centrala staden har förändras genom rivningar, påbyggnader och fasadförändringar.
Söderhallarna utgör tillsammans med intilliggande Södra stationsområdet innerstadens största samlade stadsbyggnadsområde från senare delen av 1900-talet. Detta tidstypiska område äger ännu en hög grad av autenticitet. Söderhallarnas tidstypiska postmodernistiska arkitektur har betydelse för förståelsen och läsbarheten av stadens utveckling.Saluhallen är den mest karakteristiska postmodernistiska byggnaden av Söderhallarna. Fasaden har ett geometriskt mönster. På pilastrar av granit vilar blå skålar med emaljerad insida. Takets mittparti består av en formstark lanternin med pagodform. Den omgivande balustraden har också hämtat inspiration från ett kinesiskt formförråd. Takgestaltningen utgör en av stadens mest originella från denna tidsepok. Skönhetsrådet bedömde att föreslagen takpåbyggnad i en våning skulle sudda ut husets postmodernistiska väsen.
Den föreslagna paviljongen framför Saluhallen tar allmän platsmark i anspråk. Marken har vanligtvis varit upplåten till uteservering. Paviljongen skulle medföra att Saluhallshusets arkitektoniska läsbarhet skulle reduceras. En mindre paviljongbyggnad skulle ändå kunna prövas på platsen.
Medborgarplatsens huvudbyggnad är Medborgarhuset. En påbyggnad i två våningar av Björkhallshuset innebär att huset får en framträdande roll vid Medborgarplatsen. Påbyggnaden får också som konsekvens att taket blir synligt från Fatbursparken. Bofills båges stora stadsbyggnadsgest bjuder idag på en harmonisk obruten siluett - sällsynt på Malmarna. Byggnaden är blåklassad d.v.s. av byggnadsminnesklass och bildar en av Södermalms starkaste stadsbyggnadsformer. Björkhallens påbyggnad skulle enligt rådet bryta Bofills båges vilande horisontallitet på ett olyckligt sätt. Söderhallarna och Bofills båge med sina tempelbyggnader är samkomponerade i stadsplaneraren Jan Inghes gällande detaljplan från sent 1980-tal. Björkhallshuset äger enligt rådet inte den innehållsmässiga dignitet eller läge vid Medborgarplatsen som motiverar att den lyfts fram i stadslandskapet. Skönhetsrådet instämde sammantaget i MKB:n: ”Påbyggnaden (på Björkhallshuset) leder till svårigheter att uppleva den homogena värdefulla kulturmiljön som är en av Stockholms tydligaste årsringar från postmodernismen och en betydande risk för förvanskning av bebyggelsens exteriör och de angränsande stadsrummens kraftfulla karaktär".
Skönhetsrådet bedömde med beaktande av ovanstående resonemang, det som möjligt med en indragen våning på Björkhallshuset. Likaså är det möjligt med en ny paviljong på befintlig plats mellan Medborgarhuset och Björkhallshuset. Föreslagna nya entréer i de två byggnaderna tillför enligt rådet nya kvaliteter.
Skönhetsrådet välkomnade avslutningsvis att de blåklassade byggnaderna ges kulturhistoriska skyddsbestämmelser i detaljplanen.
Bilagor
-
507kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
30mb Ladda ner dokument
-
74mb Ladda ner dokument
-
45mb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
863kb Ladda ner dokument
-
-
Informerade sekreteraren om att han deltagit på möte avseende bergbanan i Skärholmen som trafikkontoret kallat till avseende bergbanans gestaltning. Sammanfattningsvis uppfattade sekreteraren att utformningen som presenterades var god.
Sekreteraren erinrade om att det föreligger ett medborgarförslag avseende ny utformning av Östermalmstorg. Skönhetsrådet kommer att få ta del av såväl medborgarförslaget som förslaget utarbetat av trafikkontoret.
Sekreteraren har haft kontakt med bl.a. vice stadsjuristen avseende bl. a. fråga om delikatessjäv. Särskilt lyftes frågan om jäv för en ledamöter som inte varit delaktig i utarbetande av underlag till planhandlingar av typen landskapsanalys eller kulturanalys men arbetar på samma företag där sådana handlingar utarbetats. Slutsatsen från kontaktade jurister är att ledamöter i en sådan situation inte generellt kan anses jäviga. Skönhetsrådet är ett rådgivande organ som är åtskild från beslutssituationer i stadens nämnder att jävssituationer regelmässigt blir svagare mellan de som deltagit i rådets beslut och beslutsärenden i nämnd. Det dokument i jävsfrågan som rådet redan har bedöms således vara tillfyllest.
Informerade sekreteraren om att ett detaljplaneförslag avseende breddning av järnvägsbron vid Tegelbacken remitterats rådet från stadsbyggnadskontoret. Breddningen är redan genomförd som tillfälligt lov under upprustningen av Getingmidjan men den ökande spårtrafiken innebär att förändringen behöver permanentas varför stadsbyggnadskontoret nu upprättat ett planförslag. Då rådet redan hanterat frågan kommer sekreteraren att besvara planärendet på delegation.
-
§ 10
Övriga frågor
-
§ 11
Södermalm 1:23, rivning av pontonbadhus (Liljeholmsbadet), 2021-00880-575
-
§ 12
Liljeholmen 1:1 och Stubinen 2, förslag till detaljplan för del av fastigheterna, 2018-14587
-
§ 13
Södermalm 1:23, uppförande av pontonanläggning, förhandbesked, 2021-00881-575
-
§ 14
Liljeholmsbadet
-
§ 15
Liljeholmsbadet skrivelse
-
§ 16
Rådet: Bromma flygplats, påbörjan av översiktligt planarbete