Möte 2023-03-20
-
1
Interpellation av Linnéa Vinge (SD) till förskole, - barn- och fritidsborgarrådet Alexandra Mattson Åkerström (V) om att ställa högre krav på språkkunskaper hos förskolepersonal
-
2
Frågestund
-
3
Mötet öppnas
-
4
Anmälningsärenden till kommunfullmäktige år 2023
-
5
Närvaro
-
6
Justering
-
Dukas på sammanträdet.
-
8
Ändringar i Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun - Utökning av tillståndspliktiga områden för tillfällig försäljning inom Södermalms stadsdelsnämndsområde
Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun styr vad som är tillåtet att göra på offentliga platser inom kommunen. Södermalms stadsdelsnämnd har till kommunstyrelsen hemställt om ändring av de allmänna lokala ordningsföreskrifterna då de identifierat ett behov av förbudsområde av försäljning och användning av lustgas inom stadsdelsnämndsområdet.
Bilagor
-
37kb Ladda ner dokument
-
860kb Ladda ner dokument
-
-
9
Ändringar i Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun - Utökat alkoholförtäringsförbud i Högdalen (Högdalen skatepark, Bandängens hundrastgård och Bäckahagens skola)
Stockholm stads allmänna lokala ordningsföreskrifter styr vad som är tillåtet att göra på offentliga platser inom kommunen. Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har till kommunstyrelsen inkommit med hemställan om ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter då de identifierat ett behov av ytterligare förbudsområde av förtäring av alkohol inom stadsdelsnämndsområdet.
Ett av två nya tillägg i förslaget till förbudsområdet är Skateparken, söder om centrumområdet, som frekvent används av barn och unga. Det har blivit vanligt förekommande med alkoholförtäring på denna plats, samt nedskräpning som följdeffekt. Vägar mellan centrumområdet och Skateparken delar denna problematik. Det andra tillägget, norr om centrumområdet, består av Bandängens hundrastgård samt bergområdet söder om Bäckahagens skola inklusive fotbollsplan.Bilagor
-
36kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
509kb Ladda ner dokument
-
-
Lokalt partistöd ska syfta till att stärka den lokala demokratin. Varje kommun respektive region beslutar om partistöd ska utbetalas och hur stort det ska vara. Partistödet får bara bestå av ett grundstöd och/eller ett mandatbundet stöd. Partistödet får bara utbetalas till ett politiskt parti som är en juridisk person.
Stockholms kommunfullmäktige har den 7 september 2015, 16 §, beslutat om regler för lokalt partistöd. Reglerna innehåller vissa hänvisningar till bestämmelser i tidigare kommunallag (1991:900). Dessa hänvisningar behöver uppdateras till motsvarande bestämmelser i nu gällande kommunallag (2017:725).
Vidare föreskrivs i reglerna för partistöd att partistöd utgår under tre månader efter det att representationen har upphört. Kommunallagen (2017:725) definierar representationen utifrån mandaten i kommunfullmäktige. I Stockholms stads nämndorganisation representeras partier under hela kalenderår. Ett valår kan det därför förekomma att ett parti som inte längre är representerat i kommunfullmäktige fortfarande har en representation i stadens nämnder.Bilagor
-
28kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt en överenskommelse mellan samtliga partier i Stockholms stad har partierna rätt till vissa arvoderingar av förtroendevalda. Helt arvode för förtroendevalda med särskilda uppgifter utges till 65 procent av arvodet för borgarråd som tjänstgjort mer än fyra år. Arvoderingarna finansieras enligt partiernas överenskommelse inom respektive partis budgetram.
Bilagor
-
22kb Ladda ner dokument
-
-
12
Reviderat genomförandebeslut avseende Skolfastigheter i Stockholm AB:s om-, till- och nybyggnation av Skanskvarnsskolan, Ringsjön 1, Årsta
Hösten 2018 fick Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) en beställning av utbildningsnämnden att genomföra en om-, till- och nybyggnation av Skanskvarnsskolan i Årsta. Målet med projektet är att öka kapaciteten för att möta det ökade behovet av elevplatser i norra Årsta. Projektet ska tillskapa en F-9 skola med plats för 960 elever varav 60 grundsärskolplatser.
Projektet genomförs i två etapper, varav etapp 1 är avslutad och etapp 2 är försenad med sex månader på grund av överklagad upphandling. I samband med detta togs en ny kostnadsprognos för projektet fram, vilket föranleder detta reviderade beslutsunderlag.
En kostnadsprognos från november 2022 visar att projektet beräknas öka med knappt 78 mnkr från 256,4 mnkr till 334,4 mnkr. En övervägande del av ökningen är hänförlig till prisindexutveckling.
Inför detta beslut har prognosen för totala investeringsutgiften (inkl. prisindexuppräkning) reviderats till 334,4 mnkr. Projektet planeras vara färdigt för inflyttning till juni 2024. Utbildningsnämndens del av den totala projektkostnaden uppgår till 332,4 mnkr. SISAB:s underhållsåtgärder uppgår till två mnkr.
Koncernledningen och stadsledningskontoret noterar att då projektet befinner sig i ett genomförandeskede och har upparbetat kostnader på omkring 230 mnkr, är det inte längre möjligt att avbryta eller göra större omtag utan negativa konsekvenser på utbildningsverksamheten.
Utifrån en samlad bedömning anser koncernledningen och stadsledningskontoret att projektet ska slutföras enligt ursprunglig omfattning och ny prognos.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
13
Reviderat genomförandebeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av nytt huvudkontor och bostäder i kv. Måsholmen 33, tidigare Måsholmen 21, Skärholmen
I maj 2020 fattade Stockholms stads kommunfullmäktige beslut om att godkänna genomförandet av AB Stockholmshems nyproduktion av nytt huvudkontor och bostäder i kv. Måsholmen 21, med en investeringsutgift om 470 mnkr. Efter genomförd fastighetsbildning har fastighetsbeteckningen ändrats från Måsholmen 21 till Måsholmen 33.
AB Stockholmshem har i december 2022 beslutat om och därefter hemställt ärendet till kommunfullmäktige för beslut att godkänna reviderad budget för projektet, med uppskattad total slutlig produktionskostnad om 647 mnkr.
Bolaget lyfter fram att kalkylen som låg till grund för det tidigare reviderade genomförandebeslutet 2021 baserades i stora delar på principlösningar för konstruktioner och byggdelar med nyckeltal utifrån erfarenheter i tidigare projekt. Efter slutförd bygghandlingskalkyl har bolaget konstaterat att detaljlösningarna ger betydande kostnadsökningar.Bilagor
-
38kb Ladda ner dokument
-
621kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-