Möte 2019-04-08
-
17
Frågestund
-
18
Sammanträdet öppnas
-
19
Anmälningar
-
20
Närvaro
-
21
Justering
-
22
Valärenden i kommunfullmäktige 2019
-
23
Ny mandatperiod: Val av stadens representant i H.M. Konungens råd för mark- och byggnadsfrågor
-
Stadsledningskontoret ser positivt på organisationsförändringen som resulterar i samlade resurser för arbetet med musei-, kulturmiljö- och kulturarvsfrågor i alla länets kommuner och även en mer samlad organisation för de olika länskulturfunktionerna. De samlade resurserna blir en förstärkning för länskulturfunktionernas arbete med att stödja fler kommuners strävan att erbjuda så många medborgare som möjligt tillgång till kvalitativ kultur. Organisationsförändringen innebär ingen förändring för staden förutom det utökade stödet till staden att nå ut med kvalitativ kultur. Finansieringen kommer fortsatt ske från Stockholms läns landsting, men i en annan form då istället för att få verksamhetsbidrag blir museet nu en del av kulturförvaltningen i Stockholms Läns landsting.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet Söderholmen är ett av delprojekten inom Fokus Skärholmen. Projektet avser byggnation av ca 300 lägenheter, utbyggnad av befintlig skola och två förskolor, ny idrottsplan, ombyggnad och upprustning av gator och parkstråket ner mot Johannedalsbadet. Samtlig nyproduktion blir bostadsrätter, samt sex LSS-bostäder. Inom projektområdet planeras också för utbyggnad av befintlig skola med ny idrottshall och större skolgård, utbyggnad av två förskolor, ny idrottsplan, ombyggnad och upprusning av gator samt upprustning av parken västerut mot Johannesdals badplats.
Exploateringsnämndens sammanlagda investeringsutgifter beräknas till cirka 126 miljoner kronor i löpande prisnivå och avser främst rivning av gångtunnlar, sänkning av lokalgator, breddning av gatusektioner med gång- och cykelvägar, timglasavsmalning och ny busshållplats framför Söderholmsskolan, ledningsomläggningar samt nya träd och parkmöbler.
De totala försäljningsinkomsterna beräknas till 120,4 miljoner kronor. Reavinsten beräknas till 112,7 miljoner kronor. Lönsamhetskalkylen redovisar ett positivt nettonuvärde om 15 miljoner kronor. Projektets täckningsgrad beräknas uppgå till 109 procent.
Johannesdals bollplan med friidrottsytor planeras att ersättas med en ny 7spelarkonstgräsplan, ytor för längdhopp, löparbana samt gradänger. Beslut om denna investering, om cirka 17 miljoner kronor, kommer att fattas i särskild ordning av ansvariga nämnder.Bilagor
-
26
Överenskommelse om exploatering med försäljning, för bostäder inom fastigheten Årsta 1:1 på Årstafältet med Einar Mattsson Projekt AB och AB Grundstenen 161913
Försäljningen av mark inom Årsta 1:1 är en del av genomförandet av projekt Årstafältet som totalt omfattar cirka 6 000 nya bostäder, ny samhällsservice och parkutveckling. Genomförandebeslut för den första etappen fattades av kommunfullmäktige den 30 november 2015 och innefattar totalt cirka 1 000 bostäder.
Einar Mattsson Projekt AB tecknar, ihop med AB Grundstenen 161913, överenskommelse med staden om exploatering med överlåtelse av mark för att bygga bostadsrätter. Överenskommelsen ersätter tidigare markanvisning till Ebab och Negroni Management. Preliminär köpeskilling uppgår till cirkaa 124 miljoner kronor. Exploateringsnämndens expertråd behandlade ärendet den 6 december 2018.
Exploateringsnämnden har den 10 december 2018 beslutat att godkänna försäljning av mark inom Årsta 1:1 till Einar Mattson Projekt AB och AB Grundstenen 161913 med en försäljningsinkomst om cirka 124 miljoner kronor. AB Grundstenen är ett helägt dotterbolag till Einar Mattsson. Eftersom försäljning omfattar en inkomst över 90 miljoner kronor hemställs ärendet till kommunfullmäktige för godkännande.
Utbyggnaden av Årstafältet har påbörjats under 2018, bland annat genom flytt av koloniområde och grundförstärkningar inför utbyggnad av ledningar och vägar. Byggstart för de första bostäderna planeras under hösten 2019. För Einar Mattsson och Grundstenen är preliminär byggstart våren 2020.
Genom att byggaktör utses för denna fastighet och försäljning genomförs säkerställs att staden får intäkter för marken som kalkylerat. Stadens investeringsutgifter för Årstafältets första etapp påverkas inte av denna försäljning av mark. Investeringsutgifter har hanterats genom genomförandebeslut för etapp 1 av Årstafältet, samt reviderat inriktningsbeslut för hela Årstafältsprojektet, inkl. etapp 1, vilket fastställdes av kommunfullmäktige den 30 november 2015.Bilagor
-
Stadsledningskontoret har gjort en översyn av vissa reglementen, diarienummer 2018/453, utifrån kommunfullmäktiges beslut om budget 2018 och ny kommunallag (2017:725) från och med den 1 januari 2018 samt dataskyddsförordning (dir 2016:15) som trädde i kraft den 25 maj 2018. Viss övrig korrigering har gjorts utifrån ändringar i olika lagrum. Revidering av reglementena utifrån budget 2019 ingår inte i detta ärende.
Hemställan om ändringar i exploateringsnämndens reglemente, diarienummer 2018/1509, har in-kommit från exploateringsnämnden och behandlas i ärendet.
Förslag om att avskaffa kulturnämndens kulturmiljöutskott har inkommit och behandlas i ärendet.
Utöver detta har vissa redaktionella ändringar genomförts och tidigare gällande uppdrag har förtydligats.Bilagor
-
261kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplaneområdet omfattar delar av västra Vårberg, där Vårbergsvägen möter Våruddsringen och Söderholmsgränd. Området innefattar även Söderholmsskolan, den intilliggande grusplanen och gräsytan samt två förskolor.
Detaljplanens huvudsyfte är att möjliggöra ny bebyggelse, omvandling av skola och skolområde samt ombyggnad av trafikområde för att stärka stråket mellan Vårbergs centrum och Johannesdalsbadet så att det upplevs som tryggt, trafiksäkert och väl gestaltat. Förslaget möjliggör cirka 300 lägenheter, två förskolor med åtta avdelningar vardera, utbyggnad av befintlig skolverksamhet med möjlighet att skapa en F-6 skola med plats för 800 elever eller en F-9 skola med plats för 900 elever samt ny placering av idrottsändamål (7-spels konstgräsplan).
Detaljplanen omfattar en del av ombyggnaden av Vårbergsvägen genom Skärholmen och Vårberg som utvecklas med ny, mer stadsmässig bebyggelse, som stärker gatans funktion som en huvudgata genom stadsdelarna. Jämfört med befintliga flerbostadshus tillför den nya bebyggelsen nya stadskvalitéer med tydligt avskilda bostadsgårdar med mer privat karaktär.Bilagor
-
1005kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
Fastighetsnämnden har enligt uppdrag i budget 2017 tillsammans med bland andra berörda stadsdelar och trafiknämnden sett över de lokala ordningsföreskrifterna för torghandeln i Stockholms kommun – Kfs 2013:25 (torghandelsstadgan). Fastighetsnämnden beslutade den 17 april 2018 att ändra torghandelsstadgan och avgiftsbestämmelserna för torghandel i enlighet med ett förslag från fastighetskontoret. Fastighetsnämnden hemställde också att kommunfullmäktige skulle anta förslagen.
Kommunfullmäktige beslutade den 1 oktober 2018 att återremittera ärendet till fastighetsnämnden, i syfte att en ny bestämmelse om kreditprövning och F-skatt införs i torghandelsstadgan.Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
290mb Ladda ner dokument
-
-
30
Överenskommelse om bibehållet kostnadsansvar vid flyttning till särskilt boende mellan kommunerna i Stockholms län
Socialtjänstlagen (2001:453) ger den enskilde rätten att ansöka om särskilt boende till annan kommun enligt 2a kap. 8 §. Det innebär att den kommun som får ansökan utreder, fattar beslut och ansvarar för insatsen. Den föreslagna överenskommelsen innebär ett avsteg från ansvarsfördelningen enligt SoL. Den skulle innebära att utflyttningskommunen fattar biståndsbeslut, samt behåller ett långsiktigt ansvar både för kostnad och för myndighetsutövning så länge den enskilde har behov av insatsen.
Stockholms stad mottog 2018 407 ansökningar om särskilt boende enl. 2 a kap. 8 § SoL från personer boende i andra kommuner. Av dessa har 180 ansökningar inkommit från personer boende i kranskommuner inom Stockholms län, vilket motsvarar 44 % av de totala ansökningarna från personer boende i andra kommuner.
Även om långt ifrån alla av dessa ansökningar beviljas och därmed kommer att medföra en kostnad för staden, innebär ansökningarna också en hel del merarbete för stadens stadsdelsförvaltningar i form av administration och handläggning.
Genom överenskommelsen skulle arbetet och kostnadsansvaret överföras till utflyttningskommunen.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
763kb Ladda ner dokument
-
-
Martin Westmont (SD) skriver i motion till fullmäktige att bostadsbristen är
akut, och efterfrågar ett större engagemang för att få fram fler bostäder för de som arbetar och är uppväxta i kommunen.
Motionären föreslår att kommunfullmäktige beslutar att under år 2017
starta upp projektet ”modulhus 2000” som ska resultera i 2 000 nyckelfärdiga
bostäder till stockholmare som under minst 5 år stått med i bostadsförmedlingens kö.
Ärendet återremitterades till kommunstyrelsen med anledning av nytt föredragande borgarråd.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
-
Per Ossmer (SD) och Martin Westmont (SD) framhåller i sin motion att den svenska flaggan är en viktig symbol för Sverige och Stockholm samt att uttrycket Capital of Scandinavia är ett uttryck som bör användas sparsamt och på sikt fasas ut. De föreslår att flaggan Capital of Scandinavia ska bytas ut mot den svenska flaggan, och att trafikkontoret eller Stadshusets egen personal ska ombesörja att hissa och hala de svenska flaggorna varje dag.
Ärendet återremitterades till kommunstyrelsen med anledning av nytt föredragande borgarråd.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
-
Per Ossmer och Martin Westmont (båda SD) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att ”kommunfullmäktige som sin uppfattning tillkännager att Stockholms kommun inte ska betala försörjningsstöd till personer som uppehåller sig illegalt i kommunen”. Motionärerna anser att Stockholms stad inte bör bevilja ekonomiskt bistånd till personer som saknar tillstånd att vistas i Sverige, till exempel personer som tagit sig in i landet otillåtet, har fått avslag på asylansökan eller försöker undgå avvisning.
Ärendet återremitterades till kommunstyrelsen med anledning av nytt föredragande borgarråd.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
637kb Ladda ner dokument
-
-
35
Förbättra kontrollen av stadens gode män samt förvaltare och inrätta en fond för skadedrabbade huvudmän
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Per Ossmer och Martin Westmont (båda SD) att Stockholms stad genom överförmyndarnämnden bör utöka kontrollen av ställföreträdare. Förslag lämnas även att personer som drabbas av ställföreträdares försummelser ska kunna ersättas ekonomiskt av Stockholms stad och att överförmyndarnämnden därför bör inrätta en särskild skadeståndsfond för huvudmän som drabbats av ekonomisk skada.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
36
2019:23 av Alexandra Mattsson Åkerström (V) om rätten till bostad och stadens bostadsförsörjningsansvar
-
37
2019:24 av Clara Lindblom (V) till äldreborgarrådet Erik Slottner (KD) om handlingsplanen för att bygga 10 000 bostäder anpassade för äldre fram till år 2040