Möte 2024-01-29
-
6
Interpellation av Nike Örbrink (KD) till trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) angående stadens arbete med terrorförebyggande arbete i stadsmiljön
-
7
Interpellation av Jan Jönsson (L) till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om majoritetens syn på sitt demokratiska uppdrag
-
14
Interpellation av Andréa Hedin (M) till utbildnings-, arbetsmarknads- och personalborgarrådet Emilia Bjuggren (S) angående samverkan för elevernas bästa
-
16
Frågestund
-
17
Mötet öppnas
-
18
Närvaro
-
19
Justering
-
Delas ut på sammanträdet.
-
22
Projekt Ombyggnad av fastigheten Pilträdet 11, hus 06, till kontorslokaler, inom Kungsholmens stadsdelsnämndsområde
Det aktuella projektet berör Hus 06 på Hantverkargatan 2H, med fastighetsbeteckning Pilträdet 11 på Kungsholmen. Huset, som idag är tomställt, är i stort behov av upprustning då i stort sett alla tekniska installationer har uppnått sin livslängd.
Projektet syftar till att renovera och hyresgästanpassa lokalerna till utbildningsnämnden som får en kontorsmiljö mer anpassad till verksamhetens behov. Projektet innebär också att utbildningsnämndens befintliga lokaler tomställs för en framtida renovering.
Projektet väntas vara färdigställt till det första kvartalet 2025.Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med förordning (2001:160) om statsbidrag till kommuner som tillämpar maxtaxa inom förskola och fritidshem kan en kommun enligt föreskrifterna i denna förordning få statsbidrag för maxtaxa om en viss högsta avgift (maxtaxa) tillämpas för plats i förskola eller fritidshem. Skolverket beräknar varje år avgiftsnivåerna för förskola/pedagogisk omsorg och fritidshem som Stockholm stads kommunfullmäktige ska ta beslut om för att de ska gälla. Utifrån Skolverkets uppgifter föreslås en justering av avgifterna i förskola, fritidshem och omsorg på obekväm arbetstid i enlighet med Skolverkets nivåer för maxtaxa 2024. De nya avgiftsnivåerna föreslås börja gälla från 1 februari 2024.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har tagit fram ett förslag till nytt trygghetsprogram 2024-2027.
Att Stockholm är och upplevs som en trygg och säker stad är ett ansvar som sträcker sig över samtliga nämnder och bolagsstyrelser. Det övergripande målet för stadens samlade brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete är att tryggheten ska öka genom förebyggande insatser.
Trygghetsprogrammet föreslås fortsatt utgå från fyra fokusområden:
Förebyggande arbete
Riktade sociala insatser
Stadens offentliga miljö
Stadsutveckling
Trygghetsprogrammet syftar till att ge stadens alla verksamheter en gemensam grund och struktur för stadens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. Trygghetsprogrammet utgår från kraven som ställs i lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete, vilken träde i kraft den 1 juli 2023.Bilagor
-
494kb Ladda ner dokument
-
-
25
Stockholms stads reviderade strategi 2024-2026 för att förhindra att barn, unga och unga vuxna dras in i kriminalitet
Stockholms stads strategi för att förhindra att barn, unga och unga vuxna dras in i kriminalitet togs fram 2019 och gällde till och med 2022. Strategin har under våren 2023 reviderats av socialnämnden i samarbete med stadsdelsnämnderna och berörda facknämnder.
Den reviderade strategin fortsätter att fokusera på de fyra områden vilka låg till grund för strategin 2019-2022, något som bidrar till ett långsiktigt och förutsägbart arbete och som innebär att berörda nämnder kan fortsätta med sina åtaganden inom strategins områden.
Strategins huvudsakliga tyngdpunkt är på främjande, tidiga och förebyggande insatser eftersom det är lättare att förhindra uppkomsten av beteenden än att bryta destruktiva och kriminella utvecklingsbanor. Likväl poängteras att barn, unga och unga vuxna med komplex och långt framskriden problematik ska ges bästa möjliga förutsättningar att lämna den kriminella miljön och att de ska erbjudas effektiva och individuellt utformade insatser.Bilagor
-
601kb Ladda ner dokument
-
-
Chefer i Stockholms stad ska ha helhetssyn, vara närvarande, utvecklingsinriktade, mål- och resultatorienterade, tydliga och ha god samarbetsförmåga. Att vara chef i Stockholms stad innebär ett sammanhållet ansvar för verksamhet, personal och ekonomi. För att säkerställa ett närvarande ledarskap gav kommunfullmäktige i budgeten för 2023 kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram riktlinjer för maximalt antal medarbetare per chef i stadens verksamheter. Vidare fick nämnder och bolagsstyrelser i uppdrag att identifiera ett uttalat maximalt antal medarbetare per chef inom sitt eget verksamhetsområde.
Förslaget till riktlinje berör organisatoriska faktorer som ansvar, befogenheter och antal medarbetare per chef. Riktlinjen beskriver stadsgemensamma chefsnivåer samt anger ett riktvärde för antal medarbetare per chef om 10-30 medarbetare/chef. Riktlinjen blir ett viktigt styrdokument som bidrar till organisatoriska och strukturella förutsättningar för ledarskapet viket förväntas stärka stadens arbetsgivarvarumärke.Bilagor
-
27
Inriktningsbeslut avseende Micasa Fastigheter i Stockholm AB:s anpassning till kontor och seniorbostäder samt underhåll av fastigheten Bygeln 5 i Rågsved
Micasa Fastigheter i Stockholm AB (Micasa Fastigheter) har sett över fastigheten Bygeln 5 i Rågsved i syfte att anpassa en del av fastigheten till kontor för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, en del till nya seniorbostäder och aktivitetscenter samt att genomföra det underhåll fastigheten.
Micasa Fastigheters styrelse tog i oktober 2023 ett inriktningsbeslut gällande Bygeln 5, till en total investeringsutgift om 349 mnkr inklusive moms och index. Byggstart för projektet beräknas till tredje kvartalet 2025 med ett preliminärt färdigställande och inflyttning i slutet av 2026.
Projektet är i linje med uppdraget att nämnder och bolagsstyrelser ska göra en översyn av sina lokalförhyrningar med målsättningen att primärt hyra lokaler i av staden ägda fastigheter. Det bidrar även till målet om att stärka Rågsved centrum samt de behov om tillskapande av seniorbostäder som uttrycks i stadens boendeplan för äldre.Bilagor
-
43kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
28
Verksamhetsövergång från dotterbolagen Visit Stockholm AB och Invest Stockholm Business Region AB till moderbolaget Stockholm Business Region AB
Stockholm Business Region AB har två dotterbolag, Visit Stockholm AB och Invest Stockholm Business Region AB. Moderbolaget avser att samla all operativ verksamhet inom koncernen genom en verksamhetsöverlåtelse från de två dotterbolagen till moderbolaget.
Verksamhetsövergången syftar till att öka effektiviteten och minska administrationen inom Stockholm Business Region-koncernen. Det sammanförda bolaget kommer dra nytta av de fördelar som uppstår genom att kombinera kompetenser, resurser och expertis från alla tre bolagen. Genom att samordna administrativa och stabsfunktioner minskar dubbelarbete och effektiviteten ökar.
Verksamhetsövergången påverkar inte Stockholm Business Region-koncernens budget eller uppdrag.
Stadsledningskontoret och Stockholm Stadshus AB bedömer att verksamhetsövergången leder till ökad effektivitet av Stockholm Business Region AB:s resurser utan att kvaliteten minskar.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Trafiknämnden i Stockholms stad har tillsammans med exploateringsnämnden, Göteborgs stad, Malmö stad och Trafikverket samt i dialog med branschföreträdare tagit fram ett förslag till reviderade miljökrav i upphandlingar av entreprenader.
I revideringen har en anpassning gjorts till ändrade EU-krav och teknikutveckling samt till de berörda organisationernas klimat- och miljömål. Revideringen innebär att i korthet att inblandningskravet på andel förnybart drivmedel skärps och att en årsvis ökning av kravnivåer fram till 2030 förs in i kravdokumentet. Krav på fordon skärps. Ett krav på andel nollutsläppsfordon och klimatkrav på stål och betong skärps från 2025 och ett klimatkrav på asfalt läggs till. I övrigt föreslås förtydliganden, högre krav på redovisning och uppdaterade drivmedelsstandarder.Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
721kb Ladda ner dokument
-
796kb Ladda ner dokument
-
839kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige i vilken han föreslår att kommunfullmäktige ska ges i uppdrag att genomföra en särskild granskning av otrygghet och risker för att barn och unga blir rekryterade till kriminella aktiviteter på stadens fritidsgårdar samt utarbeta former för årlig uppföljning av tryggheten på fritidsgårdar.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
31
Motion om att införa en obligatorisk bakgrundskontroll via belastningsregistret inför anställning inom omsorgen och äldreomsorgen
I sin motion till kommunfullmäktige skriver Anette Hellström (M) att staden i dagsläget begär att få ta del av utdrag från polismyndighetens belastningsregister när det gäller personer som erbjuds anställning, praktik eller uppdrag inom kommunens verksamheter som innefattar arbete med barn. Dessa utdrag görs med stöd av lag (2010:479) om registerkontroll av personal som utför vissa insatser åt barn med funktionshinder.
Motionären menar att samma förfarande ska kunna användas vid rekrytering av medarbetare till äldreomsorgen i egen regi, eller via entreprenad, och att det skulle kunna öka tryggheten för de äldre och för anhöriga samt stärka de äldres situation. Motionären lyfter att äldre personer kan vara i behov av omfattande insatser och de i vissa fall tar emot många olika omsorgsgivare i sitt hem varje dag. Många äldre känner sig därmed otrygga och upplever inte att de har kontroll över vilka personer som kommer hem till dem för att ge stöd. Motionären menar också att äldre som har demens, eller som bor ensamma, är särskilt utsatta.
I sin motion lyfter motionären fram exempel på kommuner som infört en obligatorisk kontroll. Motionären skriver att det även, då det finns särskild tveksamhet i samband med en eventuell anställning, görs bakgrundskontroller i Stockholms stad.
Med ovanstående som bakgrund och argumentation föreslår motionären att kommunfullmäktige ska besluta, att:
Stockholms stad ska verka för att det med stöd av lag införs krav på obligatoriskt registerutdrag från belastningsregistret inför anställning inom omsorgen/äldreomsorgen på hemtjänst, servicehus samt på vård- och omsorgsboenden med flera.
Stockholms stad inför en policy vid rekrytering av personal till äldreomsorgen/omsorgen att ett utdrag från belastningsregistret ska utgöra en bedömningsgrund i likhet med de bedömningar som görs vid anställningar som rör arbete med barn.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Linnéa Vinge (SD) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige i vilken hon anför att en allsidig och bra barnomsorg som anpassas efter barnens och familjens behov är av vikt för barns och familjers välmående men att det trots detta sällan talas om alternativa barnomsorgsformer än förskola. I motionen lyfts att kommunen ska kunna satsa på förskolan utan att konkurrera ut den pedagogiska omsorgen genom att öka attraktiviteten att bedriva pedagogisk omsorg.
Därför föreslår motionären att kommunfullmäktige ger berörda nämnder i uppdrag att upprätta en handlingsplan för att främja familjedaghem för barn.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Linnéa Vinge (SD) att kommunfullmäktige principiellt ska ta ställning mot könsselekterade simbassänger och badtider då detta motverkar jämställdhetsarbetet i staden.
Stockholms stad har sedan 1996 tillhandahållit särskilda öppettider för kvinnor och flickor som inte vill besöka simhallar samtidigt som män.Bilagor
-
38kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Karin Ernlund och Jonas Naddebo (båda C) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att en pilot med syfte att skrämma bort gäss från stadens badplatser ska genomföras samt att vilt kött ska serveras i stadens verksamheter. I motionen föreslås också att den viltpilot som genomförts i en av stadens stadsdelsnämnder ska spridas till alla stadens verksamheter.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
1009kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Dennis Wedin (M) att kommunstyrelsen låter utreda hur Spånga kan läggas samman med Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd eller Bromma stadsdelsnämnd istället för med Järva stadsdelsnämnd samt att kommunstyrelsen återkommer med förslag på hur detta kan ske.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Naddebo och Svante Linusson (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige i vilken de för fram att byggsektorn står för en betydande andel av de samlade utsläppen av koldioxid i Sverige. De menar också att att trä är ett klimatsmart byggmaterial som både lagrar koldioxid och ger lägre utsläpp under byggnationen än konventionella material. Mot bakgrund av detta föreslår motionärerna att staden tar fram en träbyggnadsstrategi i syfte att öka andelen byggnation i trä.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon och Sergej Salnikov (båda SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna hänvisar till att Stockholms stad tidigare har sålt välfärdsfastigheter till privata aktörer, bland annat till Samhällsbyggnadsbolaget SBB. De menar att det nu, med anledning av det finansiella läget inom fastighetsbranschen, finns en möjlighet för staden att återköpa samhällsfastigheter.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären anför i motionen att Connect Sweden är ett samverkansprojekt mellan företag och aktörer vars syfte är att stärka Sveriges internationella flygförbindelser.
Motionären föreslår att Stockholms stad behöver visa sitt stöd till Connect Sweden och deras fortsatta arbete för att främja flyget i Sverige och att Stockholms stad åter ska bli medlem i flygfrämjandet Connect Sweden.Bilagor
-
28kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon (SD) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige. Motionären föreslår att trafiknämnden ska ges i uppdrag att i samverkan med polismyndigheten stärka regelefterlevnad av miljözon klass 1, att avveckla miljözon klass 2 och att avbryta införandet av miljözon klass 3.
Bilagor
-
296kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige anför Gabriel Kroon och Linnéa Vinge (båda SD) att Stockholms stad årligen ger stora projekt- och verksamhetsbidrag till föreningar genom stadens olika nämnder. Föreningarna som får bidrag ska följa stadens riktlinjer och nå ut till den avsedda målgruppen. Motionärerna menar att det är svårt för stockholmarna att få en överblick över föreningslivet i staden. De föreslår därför att kommunfullmäktige ges i uppdrag att utreda hur informationen om stadens föreningsliv kan spridas via stadens digitala kanaler.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Naddebo (C) anför i en motion att kommunfullmäktige bör ge kommunstyrelsen i uppdrag att införa ett stadsövergripande mål om 100 procent svenskt vid matupphandling där så är möjligt i enlighet med EU:s upphandlingsregler.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Karin Ernlund och Ismail Ali (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige om att utveckla Knutby bollplan.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Naddebo (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige om feriejobb för 13-15-åringar. Motionären framhåller att allt yngre barn och ungdomar dras in i gängkriminalitet och att risken att rekryteras till kriminalitet ökar under sommaren, varför väl utformade feriejobb med rätt handledarstöd kan fungera som en förebyggande insats genom att ge ungdomar meningsfull sysselsättning och lön. I motionen föreslås att i stadens anvisningar för feriejobb sänka åldern för att ansöka om feriejobb i stadens verksamheter till 13 år. Motionären föreslår även att ett pilotprojekt med feriejobb till åldersgruppen 13-15 år genomförs i stadens ytterstadsdelar och finansieras med medel för sociala investeringar.
Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet har remitterats till stadsledningskontoret, exploateringsnämnden, stadsbyggnadsnämnden, utbildningsnämnden och Stockholms Stadshus AB. Stadsbyggnadskontoret har inkommit med ett kontorsyttrande.
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Snöröjning väcker känslor, eftersom det är viktigt att människor kan ta sig fram i staden. Motionen beskriver att korta perioder av snöfall leder till stora ansträngningar för de upphandlade entreprenörerna och att ett skulle kunna vara att stadsdelsnämnderna mobiliserar personer med försörjningsstöd för att bistå med enklare snöröjningsarbete av gator.
Personer får idag försörjningsstöd för att de inte har något annat sätt att försörja sig. Den rätten är viktig och bör inte villkoras mer än nödvändigt. Jag har förståelse för att man vill testa alla idéer för komma åt svårigheterna med att få till bra snöröjning i hela staden. Något som få känner till är att fastighetsägare egentligen har ett stort ansvar för snöröjning vid trottoarerna vid deras fastighet. Kanske borde istället de aktörerna ta mer av sitt ansvar.
I stort sköts stadens väghållning och snöröjning av upphandlade leverantörer. Dessa avtal är utformade för att skapa effektiv snöröjning och halkbekämpning. I vissa avtal finns det också med sysselsättningsfrämjande åtgärder för att få in fler personer på arbetsmarknaden, vilket man kan se som ett mer långsiktigt sätt att möta utmaningen med att få fler personer i arbete.
Trafikkontoret ser löpande över stadens avtal för vinterväghållning för att hitta bättre sätt att ställa krav och följa upp arbetet. Med tanke på klimatförändringarna kommer stadens arbete fortsatt behöva utvecklas, då det är svårt att halkbekämpa när temperaturen ligger runt noll grader. Snöröjning är viktigt och det kommer därför alltid att finnas saker att förbättra inom området.Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären föreslår att kommunfullmäktige ges i uppdrag att genomföra en utredning om reklamskyltars visuella och fysiska funktion samt föreslå höjd självfinansieringsgrad för användare av hyrcyklar.
Motionären uppger att skyltarnas funktion är att finansiera det av Stockholms stads upphandlade hyrcykelsystemet genom att ge uthyrningsaktören möjlighet till reklamintäkter. Därmed kan avgiften för de som använder cyklarna hållas på en lägre nivå.Bilagor
-
34kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
49
Interpellation av Dennis Wedin (M) till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om förutsättningarna för Stockholms småföretagare