Möte 2019-02-18
-
1
Justering
-
10
Frågestund
-
11
Sammanträdet öppnas
-
12
Anmälningar
-
13
Närvaro
-
14
Justering
-
15
Valärenden i kommunfullmäktige
-
16
Ny mandatperiod: Val av ledamot och ersättare till Svealands kustvattenvårdsförbunds stämma
-
Kommunfullmäktiges budget för 2019 ger trafiknämnden ett antal uppdrag som ska syfta till att öka framkomligheten. Bland annat pekas cykelpendlingsstråk och kollektivtrafikens framkomlighet ut som prioriterad. Tillgängligheten till lediga parkeringsplatser är av betydelse för att uppnå ökad framkomlighet, vilket nämnden kan påverka genom att ändra nivån på felparkeringsavgifterna.
Trafiknämnden föreslår att avgiften för felparkeringar som anses vara trafikfarliga eller hindrande höjs med 100 kronor till 1 300 kronor, att avgiften för trafikstörande eller hindrande uppställning höjs med 250 kronor till 1 100 kronor och att avgiften för mindre trafikstörande uppställning höjs med 150 kronor till 900 kronor. Bilaga 2 är en precisering av felparkeringsavgifterna enligt transportstyrelsens föreskrifter. -
I samband med kommunfullmäktiges beslut den 23 april 2018 om att huvudmannaskap för stationära sopsugar ska övergå till ett kommunalt ansvar, gavs avfallsnämnden i uppdrag att föreslå reviderade avfallsföreskrifter och avfallstaxa till 1 januari 2019.
Föreskrifterna omfattar bestämmelser om hur hushållsavfall och därmed jämförligt avfall ska hanteras inom kommunen. De innehåller bland annat bestämmelser om godkända behållartyper, hämtningsintervall och sorteringskrav samt bestämmelser om prövning av undantag från föreskrifterna. Vidare regleras ansvarsfördelningen mellan kommunen, fastighetsinnehavare och nyttjanderättsinnehavare.
Förslaget till ändringar i avfallsföreskrifterna gäller i huvudsak att två nya paragrafer har tillkommit. Dessa reglerar att fastighetsinnehavare ska nyttja kommunalt ägd sopsugsanläggning när sådan tillhandahålls samt gränsen för ägande och ansvar mellan kommunen och fastighetsinnehavare.
Därutöver föreslås mindre justeringar i tre nu gällande bestämmelser för att säkerställa renhållarens tillträde till de delar av sopsugsanläggningen som läggs på kvartersmark samt att anläggningen är kompatibel med stomnätet.
Beslutet gäller från kungörandet.Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Carbon Neutral Cities Alliance (CNCA) samlar idag de städer i världen med de högst satta målen och planerna för att minska utsläpp av växhusgaser. CNCA startades 2014 som ett initiativ inom ramen för C40 – Cities Climate Leadership Group med målet att genomföra gemensamma forskningsprojekt på området utsläppsminskningar i städer. Sedan dess har initiativet utvecklats och 2018 beslutade styrgruppen för CNCA att införa en medlemsavgift, medlemsskapskriterier samt minimistandarder för deltagande. Stockholms stad var en av de 17 städer i världen som 2014 bjöds in till denna exklusiva skara av världens mest klimatambitiösa städer. Stockholm har nu ombeds bekräfta sin vilja att vara medlem genom att betala medlemsavgift på 10 000 US-dollar per år samt leva upp till CNCA:s standard för deltagande och medlemsskapskriterier.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
I Stockholms stads budget för 2019 finns ett särskilt fokus på att Stockholm ska utvecklas till en tryggare stad där människor kan röra sig ute och inte begränsas av att de upplever sig otrygga. I enlighet med budget ska ett trygghetsutskott finnas under kommunstyrelsen. Utskottet ska på kommunstyrelsens vägnar stödja, samordna, följa upp och utvärdera nämndernas och de kommunala bolagens insatser inom trygghetsområdet.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
21
Arvodering av förtroendevald
-
22
Inriktningsbeslut ny- och ombyggnation av Söderholmsskolan på fastigheten Söderholmen 1, Skärholmen
I takt med utbyggnaden av bostäder, i enlighet med stadens mål om 140 000 nya bostäder till 2030, behöver också skolkapaciteten förbättras. Därför har Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) tagit fram underlag för en ny- och ombyggnad av Söderholmsskolan inom Skärholmens stadsdelsnämndsområde, till en total investeringsutgift om 325 mnkr. Utbildningsnämnden är hyresgäst.
Projektets mål är att kunna inrymma totalt 840 grundskoleelever. Inflyttning i skolan bedöms tidigast kunna ske till vårterminen år 2024. Hyran till utbildningsnämnden förutsätts enligt utbildningsnämndens beräkningar uppgå till 19,8 mnkr per helår, vilket innebär 25 300 kr per elev. Investeringsutgiften motsvarar 34 400 kr per kvadratmeter utslaget på samtliga ytor.Bilagor
-
527kb Ladda ner dokument
-
568kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
23
Inriktningsbeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder och lokaler inom detaljplaneområdet Bolidentriangeln, del av Årstastråket etapp 3, stadsdelen Johanneshov
Årstastråket är ett stort stadsutvecklingsområde i Stockholm med planer för cirka 3 000 bostäder i stadslik miljö. AB Stockholmshems projekt Bolidentriangeln ingår i Årstastråkets etapp 3 och omfattar 115 lägenheter. Utöver bostäder ingår även kommersiella lokaler i projektet. Den aktuella investeringen omfattar en total produktionskostnad om 427 mnkr inklusive moms.
Detaljplanen för det aktuella projektet Bolidentriangeln beräknas antas under år 2020 och preliminär byggstart för bostäderna är år 2023.
All mark inom Bolidentriangeln, med undantag av några gator, ägs av fyra markägare/byggaktörer, varav AB Stockholmshem är en. Kostnaderna för utbyggnad av gator och allmän platsmark ska bekostas av markägarna.Bilagor
-
319kb Ladda ner dokument
-
24
Inriktningsbeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder, förskola och lokaler inom detaljplaneområde Konstgjutarvägen, del av Årstastråket etapp 3, stadsdelen Johanneshov
Årstastråket är ett stort stadsutvecklingsområde i Stockholm med planer för cirka 3 000 bostäder i stadslik miljö. AB Stockholmshems projekt Konstgjutaren ingår i Årstastråkets etapp 3 och innebär att 100 lägenheter kommer att byggas. Utöver det ingår en integrerad förskola med fyra avdelningar samt lokaler i projektet. Den aktuella investeringen omfattar en total produktionskostnad om 350 mnkr inklusive moms.
Detaljplanen för projektet beräknas antas under 2019 och preliminär byggstart för bostäderna är år 2023.Bilagor
-
329kb Ladda ner dokument
-
25
Inriktningsbeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder, förskola och lokaler inom detaljplaneområde Allgunnen, del av Årstastråket etapp 3, stadsdelen Johanneshov
Årstastråket är ett stort stadsutvecklingsområde i Stockholm med planer för cirka 3 000 bostäder i stadslik miljö. AB Stockholmshems projekt Allgunnen ingår i Årstastråkets etapp 3 och omfattar 180 lägenheter. Utöver bostäder ingår en integrerad förskola med fyra avdelningar samt lokaler i projektet. Den aktuella investeringen omfattar en total produktionskostnad om 623 mnkr inklusive moms.
Detaljplanen för det aktuella projektet beräknas antas under år 2019 och preliminär byggstart för projektet är år 2022.Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
26
Detaljplan samt ändring av detaljplan och områdesbestämmelser genom tillägg för del av Norrmalm 2:41, Södermalm 10:35, Enskede Gård 1:1 m.fl. , Södermalm (tunnelbaneutbyggnad sträckan Kungsträdgården – Söderort), dp 2014-18909-54
Detaljplanens syfte är att möjliggöra byggande av tunnelbana under mark för stockholmsdelen av den Blå linjen, mot Nacka samt ny sträckning söderut mot Hagsätra. Detaljplanen reglerar användning ovan mark för nio mindre områden. Det gäller främst områden kring nya stationsbyggnader och vid anslutning till befintligt spår mot Hagsätra, men även två vattenområden där ingen gällande plan finns. I syftet ingår även att reglera genomförandet, så att den nya tunnelbanegrenen bildar servitut som läggs till den befintliga tunnelbanan.
Efter att ärendet behandlats i stadsbyggnadsnämnden har revidering av plankartan gjorts i ärendet, vilket framgår av bilagorna 6-8.
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
67mb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
-
27
Detaljplan samt ändring av detaljplaner genom tillägg för del av fastigheten Vasastaden 1:118 m.fl. avseende utbyggnad av tunnelbanan, sträckan Odenplan – Arenastaden via Hagastaden, ÄDp 2014-18097-54
Detaljplanens syfte är att möjliggöra utbyggnaden av tunnelbanan under mark för Stockholmsdelen av den planerade tunnelbanesträckan mellan Grön tunnel-banelinje, väster om Odenplan och Arenastaden i Solna. På tre platser behöver detaljplanen reglera anläggningar på markytan. Det gäller två utgångar för nödutrymning och en mindre ventilationsanläggning.
Efter att ärendet behandlats i stadsbyggnadsnämnden har revidering av plankartan gjorts i ärendet, vilket framgår av bilagorna 6-8.Bilagor
-
28mb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
143mb Ladda ner dokument
-
771kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
885kb Ladda ner dokument
-
436kb Ladda ner dokument
-
28
Detaljplan för Bromstensstaden etapp 2, del av kvarteren Gunhild, Gustav och Bromsten m.fl. i stadsdelen Bromsten (1000 lägenheter)
Syftet med detaljplanen är att omvandla en del av Bromstens industriområde till en funktionsblandad stadsdel för boende och besökare med bostäder, verksamheter och samhällsservice. Skogängsvägen blir det nya huvudstråket mellan Spånga och Bromsten, där öppna och aktiva bottenvåningar skapar en trygg och levande stadsmiljö.
Planen omfattar nio stadskvarter längs med huvudgatan Skogängsvägen med ca 1000 lägenheter, lokaler i bottenvåningarna och åtta förskoleavdelningar.
Planområdet ligger inom Bromstens industriområde som ingår i programarbetet för Bromstensstaden. Fastigheterna inom planområdet som planeras för bostäder ägs av Fastighetspartner Bromsten AB, JM AB och AB Stockholm Gunhild 4 som ägs av Ikano Bostad AB. Bromstens IP ägs av staden. Fastighetsägarna har för avsikt att uppföra både hyres- och bostadsrätter.
Planförslaget är ett viktigt bidrag för att uppfylla Stockholms bostadsmål och för att åstadkomma en god stadsmiljö.
Efter att stadsbyggnadsnämnden godkänt planen den 31 januari 2018 har Statens geologiska institut (SGI) yttrat sig. Deras yttrande föranleder vissa förtydliganden kring markstabilitet och risk i planbeskrivning och plankarta. Dessa bedöms inte som väsentliga ändringar och ny granskning krävs därför inte.
Ärendet återremitterades till stadsbyggnadsnämnden på kommunfullmäktiges sammanträde för att ytterligare bereda ett antal kvarvarande frågor från Länsstyrelsen med hänseende på bland annat geotekniska frågor. Länsstyrelsen hade i yttrande till staden ännu inte slutgiltigt tagit ställning till de föreslagna ändringarna, nya frågeställningar har förts in sent i processen, och staden bör ta ställning till dessa innan planen antas.Bilagor
-
1018kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
I beslut den 19 juni 2018 godkände fastighetsnämnden förslag till genomförande för projektet yttre renoveringsarbeten på Tekniska nämndhuset, Klamparen 7 och uppdrog åt fastighetskontoret att genomföra projektet. Samtidigt föreslog fastighetsnämnden att kommunfullmäktige godkänner förslag till genomförande och medger fastighetsnämnden rätt att genomföra projektet till en investeringsutgift om 116 miljoner kronor. Den 1 oktober 2018 behandlade kommunfullmäktige fastighetsnämndens förslag varvid ärendet minoritetsåterremitterades.
Projektet med ett nytt Tekniskt nämndhus utanför innerstaden föreslås enligt motiven i återremissen återupptas liksom arbetet med att tillskapa nya bostäder vid platsen för det befintliga Tekniska nämndhuset på Kungsholmen. Förslaget motiveras med behovet av fler arbetsplatser utanför innerstaden och av fler bostäder i City.
I motiveringen hänvisas också till behovet av ytterligare analys av projektekonomin och av arbetsplatsbehovet kopplat till det projekt för ombyggnad av Tekniska nämndhuset som kommunfullmäktige fattade genomförandebeslut om den 19 mars 2018.Bilagor
-
583kb Ladda ner dokument
-